|
|
| Lov ang. badning i folkeskolen søges? |
|
|
Sagen er den at min mors mands datter går i 9 klasse og nægter at bade i dertil indrettede baderum efter gymnastik og vælger derfor at gå hjem pga uhygejniske baderum de er ulækre og vandet er halvkoldt læren forlange nu hun bader deromme men begge forældre mener det bestemmer hun selv om hun går i bad der el smutter hjem lige efter. Findes der en lov ang dette problem???
Signatur??? naaah 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hun må gerne |
|
|
gå i bad derhjemme, det bestemmer hun da helt selv. Jeg gik altid i bad derhjemme, da jeg havde idræt i folkeskolen og tilmed også på HF 
Mvh Flis "Lad være med at kaste med spejderhagl, hvis du selv bor i et spejderhus"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej.......... |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
27-10-2009 15:07 |
|
det står hende frit for at bade eller ikke bade på skolen. Men har hun ikke fri efter gymnastiktimen, må hun ikke forlade skolen for at gå hjem og bade. Det må så vente til hun får fri fra skole. Jeg brød mig heller ikke om at bade med de andre og jeg var ikke den eneste. Jeg havde så istedet for en vaskeklud med, og brugte så et af toiletter med håndvask, så jeg kunne vaske mig lidt efter en svedig time.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Det er vel et almindelig hygienisk hensyn til andre, at alle går i bad efter sport. Men hvis badeforholdene er meget ulækre, er det vel til at forstå, at de unge ikke vil bade. Hvis jeg var hendes forældre, ville jeg tage en snak med forældrerådet om de ulækkere badeforhold. Så kunne de gå videre med det. Hun må selvfølgelig ikke forlade skolen i skoletiden for , at gå hjem og bade. Hvad gør hun efter andet sport, som hun går til i fritiden ?
Venlig hilsen Hanne
Ponyen,er nu til salg se præsentationen.
_________________ Livet er som en stor bavianrøv... Farverig og fuld af lort Hjort vil have at det skal kunne betale sig at arbejde, ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der går hun i bad |
|
|
det er ganske enkelt de badeforhold der gør det på skolen dvs der findes ingen lov der kan bruges således hun kan fritages??
Signatur??? naaah 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvornår på dagen.. |
|
|
Har hun idræt.... ? I princippet kan du jo sende en seddel med hende i skole til lære og inspektør, at hun er fritaget fra at bade på skolen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Folkeskolen |
Heidi (Pingu) |
27-10-2009 16:41 |
|
Jeg ved at jeg fik eftersidninger og et utal af skideballer, fordi jeg ophørte med disse ækle, grænseoverskridende fællesbade i 3. klasse! Om skolen eller jeg havde loven på min side, er ikke umiddelbart til at finde ud af. Jeg har lige prøvet at undersøge det. I selve folkeskolens officielle lov, står der intet om fællesbade. www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx Her en lov fra Føvling Skole. De kalder den selv Lov Om Folkeskolen. "Fritagelse fra idræt og bad kan kun ske ved skriftlig henvendelse fra hjemmet, -brug kontaktbogen. Ved fritagelse udover 4 uger kan kræves lægeerklæring. Idrætslæreren afgør om en elev ved fritagelse skal overvære undervisningen." Andet fandt jeg desværre ikke. - Heidi
- med den lille plettede Pingu -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså... |
|
|
i bund og grund kan de ikke tvinge- for vil barnet/teenageren ikke- ja så kan de jo ikke så godt losse den ud i badet. Men de kan jo så give skieballer og eftersidninger etc. hvis de vil. Ellers kan man benytte kontaktbogen - beder de om en læge erklæring pga fritagelse fra baddet så må de jo betale. Men om lægen vil lave en pga hygiejnen aner jeg ikke. Men det kan han jo måske godt, med den baggrund at det påvirker pigen psykisk evt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Artex |
27-10-2009 16:56 |
|
Jeg tvivler nu også på at der direkte er en lov omkring bad efter idræt der kan hjælpe jer. I folkeskolen gik jeg i klasse med en der af religiøse årsager ikke måtte være med i "fællesbadene" Dette blev løst ved at han fik lov at til at benytte et af lære-rummen(et lille omklædningsrum med bruser til en person.) Men i denne her situation så ville jeg nok som forældre give pigen en seddel med hvor der stod at jeg ikke ville have hun gik i bad på skolen, hvordan læreren vil/skal reagere på denne seddel er svært at sige uden at kende skolens politik på området. Prøv evt at underdsøge dette hos inspektør eller andet "højere" personale. Hvis sådan en seddel bliver aacepteret, så betyder det jo ikke at hun bare må gå hjem i bad efter idrætstimen, men at hun ikke behøver gå i bad i skoletiden. Dvs hvis idrætstimen slutter 14.20, men man bliver sendt i bad 14.05, så bliver hun nød til at vente med at gå til 14.20 som de andre. Og hvis der er andre timer efter idræt, så bliver hun nød til at vente til de er slut med at gå hjem i bad. Jeg er ret overbivust om at politikken på mange skoler er at eleverne ikke må forlade skolen inden forskoletiden. Hvis det var mig der stod som forældre i den situation, så ville jeg nok undersøge forholdene selv,kontakte andre forældre(og elever) for at høre hvad de synes om forholdene. Hvis der er enighed om at forholdene er kritisable, så synes jeg klart at i skal gå videre med dem til skolens ledelse. Det blev vidst en længere roman, håber du kunne bruge det til noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Underligt... |
|
|
... at skolen kan acceptere at man ikke vil i fællesbad hvis det er af religiøse årsager, men hvis det "bare" er fordi man synes at faciliteterne ikke er i orden eller at det er totalt grænseoverskridende at skulle i fællesbad med 10 andre personer - så har man bare at gøre det. Jeg er - som man nok kan høre - også en af dem der husker skolens fællesbade som en meget ubehagelig og grænseoverskridende oplevelse. Ikke så meget i de små klasser, men fra 4-5 klasse og opefter var det altså ikke rart.
£isbeth & Baloo Prejudice is a great timesaver. You can form opinions without having to get the facts.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis badet er uhygiejnisk |
xtiny |
27-10-2009 17:23 |
|
Skal man nok tale med skolen (inspektøren om det) evt indgive en skriftlig klage. Hjælper det ikke, kan man gå højere op i systemet- kommunen. Er der skimmelsvamp- er det direkte nogo sundhedsskadeligt. Jeg blev som barn nogen gange fritaget for bad af helbredsgrunde (ørerne), men der er nok sket noget siden da. Ellers har jeg ikke haft problemer med fællesbad. (Toiletterne var værre- ikke at de var ulækre- men iskolde, med træsæder og 00 papir...)
Mvh xtiny
"All problems are people-problems. No people, no problems!" Citat tilskrevet Stalin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også her |
|
|
blev badet hoppet over efter 7 klasse... de forhold vi kom over i, var ikke lige sagen...Ikke at der var ulækkert, men jeg brød mig ikke om at stå så tæt op af andre og bade og synes heller ikke det var lækkert at dele vand ved fødderne fra de andre, Eller sæbesprøjt fra andre... Måske mig der var pyldret, men den dag idag, kommer jeg sjældent i svømmehal eller badeland af samme grund... ( så gruer lidt for wekkenden, hvor mine forældre har inviteret familien til Rønbjerg fericenter..Hmm) Efter 7 klasse, havde vi idræt i de sidste 2 timer og hvor har jeg da diskurteret med læren mange gange, fordi jeg ikke ville i bad..Til trods for at hun heller ikke selv gjorde det og at jeg skulle cykle 5 km hjem...Og så ud til hesten... Men i bad..Det kom jeg ikke før jeg kom hjem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
På min folkeskole måtte alle elever i 7-10 klasse forlade skolens område i fritkvarterer osv. Så hvis det samme gælder på hendes skole og hun kan nå hjem og bade inden hun skal møde til næste time, så ser jeg egentlig intet galt i det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kan |
spender 1 |
27-10-2009 18:46 |
|
ikke anbefale den metode jeg brugte omkring 4.-5- klasse fordi jeg blev hidsig ihvertfald. Jeg ville også cykle hjem og bade (det var sidste time, gik ikke før tid, ville bare ikke fællesbade). Læreren ville tvinge mig i bad, og til sidst gik jeg ud i badet med jakke, tøj, taske og det hele på- trykkede på knappen, stod der to sekunder, gloede olmt på læreren og spurgte "er det nok nu?" hvorefter jeg skred.  Jeg synes i selv skal tage ned og se på disse badefaciliter, og så opveje om de virkelig er så ulækre. Eller ligger der andet bag? Er pigen anederledes så hun føler sig "forkert" rent kropsligt? Lugter hun meget kraftigt efter idræt- folk sveder jo meget forskelligt, og hun skal da som et minimum vaske sig med en klud hvis hun er en der sveder (og lugter) meget.. Vores fællesbade var da ikke lækre, men de var egentlig heller ikke ulækre- de var bare lidt trange og med 50er klinker.. ingen svamp, affald eller andet der.. Men jeg synes egentlig ikke at nogen skal tvinges til at vise sig nøgen hvis man ikke "kan", synes det er på kanten af et overgreb, hvis det endda ikke bliver det. Men mit råd er.. Se på forholdene selv, snak så sammen om det, og derefter med datteren for at afdække om der er andre grunde end de santitære.
God ledelse er at lytte til dem der får tingene til at fungere, dårlig ledelse er ikke at overholde egne regler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klatvask |
|
|
Altså helt ærligt, så må klatvask over håndvasken da kunne accepteres, så slemt lugter man altså heller ikke af en times idræt, såfremt man var ren som udgangspunkt 
Noget andet er om det så måske giver sociale problemer, at hun klatvasker mens de andre er i bruseren, det skal jeg ikke kunne sige noget om.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| badning |
pjemm |
27-10-2009 19:42 |
|
Selvfølgelig er der ikke en lov der påbyder børn at de SKAL gå i bad i skolen. Det kan godt være "man" helst ser at alle ensretter sig, men hvad vil de gøre hvis man nægter, melde hende til politiet? Nej vel... :Pia
*
"HIT" riste el. lign købes 2-4 m2 Sjælland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tænker |
|
|
At datteren måske bruger det som undskyldning at der er uhygiejnisk i baderummet, men måske en teenager er genert i den alder, de udvikler sig jo forskelligt, altså både barm/kønsbehåring osv, og under mestruation er det da heller ikke rart at skulle tvinges til at bade med andre, sådan kan jeg da huske jeg havde det da jeg gik i skole... Men som en anden skriver, tage ned og se på forholdene selv, så kan i forstå hvad "barnet" taler om, og så snak med gymnastilæreren om det....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skolen kontaktes |
|
|
og de får valget lad hende bade hjemme el så finder de en anden skole med ordentlige forhold. Så vidt vides er de en flok forældre der vil gå sammen om de her badeforhold for at få en dialog om hvorfor deres børn ikke bryder sig om at bade der.
Signatur??? naaah 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|