Hej igen Marie
Hvis du ringer til Inges-kattehjem, så er de bare så søde, at de virkelig giver en gode råd og ikke bare affærdiger en, som visse andre "katteværn".
De har sådanne brochurer, der forklarer, hvordan man gør en vildkilling tam osv.
Men du hænger selv på indfangning osv. Da jeg indfangede killinger, endte det faktisk med, at missemor selv afleverede kuld nr. 2 hos mig
Det var straks sværere at fange missemor, men derfor er det nødvendig at låne en fælde hos inges-kattehjem. Det er sådan en større trækasse, hvor man kan lægge mad ind i og så vupti bliver katten lukket inde, når den går ind for at spise lækkerierne. Det kræver selvfølgelig, at kassen er under opsyn og kan køres til neutralisering hurtigst muligt. Hvis katten har en smitsom kattesygdom, bliver de altså aflivet, men det synes jeg, er ok. Når den er klar, henter man den og sætter den ud igen. Besværligt ja, men det er det værd!!
Det bedste ved at neutralisere dem er, at man har en fast bestand af katte og der kommer ikke nye ind i området (jo hvis nogen sætter en kat af selvfølgelig) og de bliver sundere katte at se på.
Killingerne kan du selv gøre tamme ved følgende fremgangsmåde: du skal holde dem på meget lidt plads først (jeg fejlede ved at give dem et stort værelse..) f.eks. et lille badeværelse. Så tager du en sprællende killing og ruller den forsigtigt ind i et håndklæde, så kun hovedet er frit. Det skal være så tæt, at katten ikke kan få benene ud og rive dig, men ikke så stramt, at den ikke kan ånde.. Så sidder du med den på brystet og snakker med den og aer den på hovedet. Efterhånden som killingen viser tegn på, at den nyder dit selskab/ikke er bange mere løsner du håndklædet og ender med at kunne slippe den helt fri. Jo yngre killingen er, jo hurtigere. (men husk de har brug for mor til og med uge 12, så når du har gjort dem tamme, så ud til mor igen..) Det behøver ikke tage mere end en dag/et par timer per killing.
Jeg satte en rigtig god annonce i lokalavisen, hvor jeg skrev noget i retning af: vi er tre må søde killinger.. bla.bla. og fik faktisk flere henvendelser. Det koster selvfølgelig penge. Men du kan også sætte dem på nettet.
www.vildkat.dk
www.dba.dk
www.guloggratis.dk
Ved ikke´, om det hjælper, men ellers prøv at ringe til inges-kattehjem. inges-kattehjem.dk/#Adresser/ Aabningstider