|
|
| Kender i den dårlige samvittighed? |
|
|
Puha hvor skal jeg starte.
Jeg har denne dejlige hoppe på 17 år.
Hun er dejlig rolig og tillidsfuld når man håndtere hende fra jorden af men hver gang man vil ride en tur vil hun for det første aldrig fanges, hun kan se når jeg vil ride hende eller ej.
-Når man så skal sadle op, bliver hun sur og ligger ører af mig.
Når jeg så kommer op på hende bliver der evigt en magt kamp, som jeg hver gang vinder.
Det skal lige siges at vi hoved sageligt rider tur ridning.
Vi er ligesom groet fast, jeg vil mere med ridningen f.eks. noget hygge dressur og spring som hun bare overhoved ikke gider!
Men hun vil altid hjem, hun kalder ikke eller noget. hun gider bare ikke lave noget.
- Det er her problemet er:
Hun har altid være en bestemt dame og hun har i de 4 år jeg har haft hende aldrig haft den store lyst til at ride.
hun gider simpelthen ikke.
Jeg har også mistet lysten da jeg aldrig kan slappe af på hende, hun er en traver en meget NERVØS en af slagsen.
Jeg kan ikke side lige så stille på hende og nyde naturen jeg skal hele tiden være obs på hvad hun nu har tænkt sig at gøre. I starten tænkte jeg, "nå hun bliver nok mere rolig med tiden, men det bliver kun værre og værre" og jeg er bare for nervøs til at ride hende.
- Hun har flere gange stejlet med mig, og jeg har altid blevet hængende på.
- Hun teer sig og prøver konstant at vende om og ride hjem.
- Hvis vi en sjælden gang rider på banen bukker hun.
- Men lige med det samme når vi er på vej hjem igen kan du sagtens gå pænt.
- Flere uger efter en ride tur kan hun nægte at blive fanget af mig fordi hun er bare for at skulle ud at ride.
- Det skal lige siges at jeg ALDRIG har gjort noget ved hende som hun mener er en dårlig oplevelse.
- Hun har gået løb, ved ikke om det evt. kan være sket noget der?
- Jeg har ikke lyst til at ride hende mere, men jeg kan ikke få mig selv til at sælge hende, vi har det så dejligt sammen når vi går ture og bare hygger sammen.
- Nu er det bare jeg har dårlig samvittighed over at jeg ikke får hende brugt, er der noget at have dårlig samvittighed over?
Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg skriver jeg skal bare ud med det. så skriv endelig hvis i har haft det på samme måde.
Hilsem Mille&Musse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej kender ikke |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
14-08-2009 13:39 |
|
Til dårlig samvittighed. Men jeg ville også have sat himmel og helvede, hvis nødig i, bevægelse for at finde ud af hvorfor hun gør som hun gør.... Det giver en god følelse når løsning findes....
Illum !! . I live og med et klart syn...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender det |
|
|
Jeg har en hoppe på 20 år som også har fået nok af ridningen. Hun går og hygger sig og jeg er sammen med hende på et niveau hvor hun kan være med og gider. Jeg har absolut ikke dårlig samvittighed overfor hende ved at lade hende gå, tvært imod havde jeg dårlig samvittighed når jeg forlangte noget af hende fordi hun ikke havde lyst. Nyd du bare jeres hyggestunder, gå tur med hende hvis hun synes det er sjovt. Det er trods alt sjovere for os at gøre ting med hesten den synes er sjovt også. Hvad med evt begynde at køre med hende istedet? Det kan jo være det er noget i kan finde samhørighed omkring.
-Jane
Regulator Complete sælges ved Aalborg www.hms4life.dk trailerlæsning og problemløsning i nordjylland www.plejehjemsheste.dk - Efterlysning eller fremlysning af heste indleveret på hesteplejehjemmet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ligesom Illum... |
|
|
... synes jeg det lyder som om der skal findes en årsag til hendes opførsel, frem for bare at gå og have dårlig samvittighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
Jane B (hms4life dk): Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste der har en hest som har fået nok af ridningen. Det kan godt være af kørsel vil være en mulighed med hende.
Til i to andre:
Hun er blevet tjekket af dyrlæge og smed uden anmærkninger, så det kan ikke være der problemet er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ak akak |
Illum |
14-08-2009 14:06 |
|
De kan være en masse andet galt, som kræver et mere grundig blik end dem du nævner... 100 vis af ting...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan det da |
|
|
At en enkelt dyrlæge og smed ikke umiddelbart finder noget er da ikke det samme som at den ingenting fejler? Har du fået tænder tjekket af en kyndig? Hvad med kiropraktor? Sadelmager?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Taget foto |
Illum |
14-08-2009 14:08 |
|
Af hele dyret...mavesår ???+
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| personligt... |
|
|
kan jeg sige at min er tjekket af dyrlæge, kiropraktor, osv. hun havde lidt skævheder som blev rettet, men dette har ikke ændret på lysten. Heller ikke jordarbejde gider hun mere. Hun gør høfligt det jeg beder hende om men heller ikke mere. Jeg har accepteret at hun bare har fået nok og derfor forlanger jeg heller ikke noget af hende. Jeg synes hun har fortjent at jeg lytter til det hun siger til mig og respekterer hende som hun er, hun har så heller aldrig været arbejdsnarkoman tidligere, så skiftet har ikke været så stort.
-Jane
Regulator Complete sælges ved Aalborg www.hms4life.dk trailerlæsning og problemløsning i nordjylland www.plejehjemsheste.dk - Efterlysning eller fremlysning af heste indleveret på hesteplejehjemmet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
Min gider heller ikke jord arbejde og har aldrig gidet. Hun er velopdragen og gør det hun bliver bedt om men ikke mere end det. Allerede da jeg fik hende har hun ikke gidet at arbejde. Tænder er også tjekket, Sadelen er okay. Har også prøvet flere gange at ride tur uden sadel men stadig den samme tur. Og helt ærligt har jeg ikke lyst til at bruge 3x så meget som hesten har kostet på at tjekke hende når hun alligevel har mistet lysten til at arbejde. hvis i forstår  For fra jorden er det overhoved ingen ting hun er den mest glade hest man kan finde og løber gerne rundt på marken og leger med de andre. Jeg siger tusind tak for jeres svar, er der flere der har prøvet noget ligende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En hest der måske |
Illum |
14-08-2009 14:23 |
|
Har smerter yder INTET mere end den skal.... Men det er jo dit valg, dog er det en skam at du ikke vil tage imod råd... Håber ikke den har for skjult ondt...For der er 100vis af ting der kan være i vejen, og fler kan ikke ses uden at bruge penge...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Og helt ærligt har jeg ikke lyst til at bruge 3x så meget som hesten har kostet på at tjekke hende når hun alligevel har mistet lysten til at arbejde. hvis i forstår 
Ærligt, nej... Sådan noget lærer jeg aldrig at forstå, for JA det er dyrt at ha' hest, men det er nu engang det ansvar der følger med ved anskaffelsen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
Illum: Jeg mener bare at jeg har haft hende i 4 år hvor der har været dyrelæge mindst en gang om året. Endda ikke den samme og hun har fået hele turen, hvergang. Hun har også fået taget blodprøver for at se om noget der var galt og det hele var super fint der. Mener du også at en hest med smerter ville løbe rundt på marken og lege med de andre. Det tror jeg nu ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mærkeligt |
|
|
Altså regninger koster da det samme, uanset om hesten har kostet 5.000 eller 100.000, man kan da ikke bare sige, at man ikke vil betale 3 x hestens pris  Skal hesten til 5.000 så stå og lide, mens den til 100.000 gerne må blive behandlet?????????
Det forstår jeg ikke 
Jeg er også f den overbevisning, at heste ikke opfører sig sådan, uden at der er noget i vejen.
Venlig hilsen Gitte
Mangler opstaldning til hoppe ved 7200 Grindsted gerne med ridehus eller i nærheden af ridehus.
"Mennesket er et guddommeligt eksperiment ..." Grundtvig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffff |
|
|
Synes det lyder til en hest som har ondt i sin ryg evt - og du skal tage farersignalerne meget hurtigt op NU - ellers ender hun med at blive farlig for mennesker. Jeg har selv en hest som har været sådan, han var signal forvirret og havde ondt.
Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej - men alle mine tanker, vil altid følge dig.. (Mads & Mikkel)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo det mener |
Illum |
14-08-2009 14:59 |
|
Jeg godt kan være tilfældet...Den kan være mere fri for smerter på fold end i hånd..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen vil en |
Jasper |
14-08-2009 15:01 |
|
hest som er et flugtdyr, ikke altid forsøge at skjule sine smerter??? at vise svaghed er ved den sikre død...
Pia
Slettet pga. for mange stavefejl:-))
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lalalal. |
|
|
Millekathrine: Jeg aner ikke hvad der er galt med din hest, men jeg ved at min gamle pony Strauss havde spat og var 3,5 ud af 5 grader halt, men kom på fold alligevel, da han ikke kunne holdes inde og han legede vildt og voldsomt med de andre, på trods af stærke smerter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrfit. |
|
|
Jeg tror ikke jeg har udtrykket mig klart nok! Hun ER blevet tjekket, flere gange inden for de sidste 4 år af forskellige dyrlæger smed osv. Også sadel og ryg er blevet tjekket. Derfor mener jeg ikke det hjælper at ligge flere penge i dag det flere gange er blevet sagt at hun er en frisk sund og rask hest som intet fejler overhoved. Og hun har IKKE forandret sig på den tid jeg har haft hende. hun har altid været en MEGET nervøs hest som er blevet træt af livet som ride hest. Også dengang jeg fik hende havde hun ikke lyst til rideture hun vil helst bare gå på marken og hygge sig. Hun er ikke farlig fra jorden af, hun bliver bare hvad kan man kalde det, utryg når hun ikke kan se mig men jeg sidder på ryggen af hende i stedet. Mit sprøgsmål var heller ikke om hun har ondt eller ej for det har hun ikke! Men om jeg skal have dårlig samvittighed over at have hende gående som hygge hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der taget |
Illum |
14-08-2009 15:08 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
Billeder er ikke taget da flere dyrlæger har sagt at dette ikke er en nødvendighed da hun er sund og rask.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aha javel |
Illum |
14-08-2009 15:26 |
|
Ja. Du ved atdu som ejer bestemmer om du ønsker foto eller ej....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smerter |
|
|
behøver ikke at være fysiske smerter. Hesten kan sagtens ha' sår på sjælen af tidligere oplevelser, der gør at den reagerer som den gør. Jeg har selv en af slagsen. Godt nok "kun" 8 år. Men vi er startet HELT forfra og der kommer ikke rytter på ryggen af ham før jeg med sikkerhed ved at hans tillid og tryghed er 100% på plads. KH:)
Annette 2 dejlige nyistandsatte værelser udlejes incl. stort køkken/alrum og kæmpe stue. Ideelt for venindepar. 3 km til Birkerød station.
rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
"Adian" - Tak endelig en der forstår det egentlige problem. Det er nemlig også det jeg tror hun har, men jeg har planer om bare at lade hende være hygge og evt. avls hest. Da man kan se hun nyder det meget mere end at blive redet og trænet med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brækket ben..... |
|
|
Min veninde havde en hoppe, som i over et år løb rundt glad og fro på fold med et brækket griffelben. Hver gang den blev genoptrænet, så havde den ondt, og blev meget meget let/lidt halt - man kunne kun se det, når den skulle ind og arbejde i hjørner i traven. Hendes dyrlæge havde taget billeder af benet - desværre bare ikke højt nok oppe  Da hesten skulle aflives, da den jo vedblev med ikke at kunne bruges til ridning, så ville hun for en sikkerheds skyld LIGE høre hvad en anden dyrlæge mente. Og i telefonen kunne han sige, at med den historie og med de symptomer, ja så skulle der tages billeder af hele benet igen. Og ja så havde den et gammelt brækket griffelben. Hesten blev opereret, men havde desværre gået for længe med skaden og aflastet på det andet ben - så den endte som hyggenulle skovturshest. MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
Som sagt er hun hverken alt eller noget i den dur. Men er glad for at hører jeres historier (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Millekathrine |
|
|
(vi kan danne en lille forening ) og jeg glemte at svare på dit spørgsmål. Nej - ingen hest ta'r skade af at være "foldbums" - sålænge deres sociale og fysiske behov bliver tilgodeset. Mangen idiot bilder sig selv ind, at en hest har SUPER godt af at komme ind i de små lejligheder vi har indrettet til dem, og at de dør af frustration når vi (mennesker) vender dem ryggen og lader dem passe sig selv. Dyr er dyr - og bare deres basale og naturlige behov er dækket har de det super fint. KH:)
Annette 2 dejlige nyistandsatte værelser udlejes incl. stort køkken/alrum og kæmpe stue. Ideelt for venindepar. 3 km til Birkerød station.
rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har en hest som ikke nødvendigvis er så nem at ride på tur i hvert fald. Han synes ikke om at være alene og det har krævet mig uendelig kræfter at overbevise hesten om det - heller ikke ændringer i den daglige rutine eller miljet brød han sig om - OVERHOVEDET! Jeg tog kontakt til en adfærdsterapeut og bestemte mig for at sætte min hest i løsdrift. Det er det bedste jeg nogensinde har gjort for mig hest. Han er holdt op med at stejle, vende rundt og hvad han ellers kunne af mærkelige ting og sager på tur, han er blevet samarbejdsvillig, han elsker at yde noget og har fået en overlinje der er værd at se på efterhånden. Dejligt fyldt ud og ikke asymetrisk. Det krævede altså ændringer i hestens miljø at få den til at trives er de basale behov ikke opfyldt for hesten, som tryghed, fast flok og faste rutiner så kan du gøre nok så meget for en hest - kiropraktisk som dyrlægemæssigt, du vil ikke opleve det som hesten rykker sig så meget som en tomme før det sekund den begynder at trives i sit miljø. For hvis hesten ikke føler sig tryg, så er den kostant på agt, ligger sig ikke ned, udvikler mavesår og alt mulig andet. Det kan være pga. måden den rides på, flokken, seperationsangst (lyder det altså lidt som om med det du beskriver - og det kræver en vilje styrke helt enorm at komme det til livs! Så tag kontakt til en med forstand på hesteadfærd takket være det så begyndte min hest altså at trives. Så meget at jeg kan ride ham ud alene på små korte ture uden himmel og hav er ved at styrte sammen omkring ham. Det kræver tid og træning og masser af tålmodighed men jeg kan love dig for at når det virker, så bliver du ualmindelig glad for at det var sådan, for så vil du mærke hvordan en hest virkelig er når den trives. Hestevelfærd er en mangelvare! Og husk også lige kiroppraktoren nu du er igang. Det kan godt være dyrlægen ikke kan finde noget men det tror jeg nu godt en kiropraktor kan. Specielt i nakken.
Carpe Diem - siez the day: "Gather thy rosebuds while ye may
Old times is stil flying
And the same flower that smiles today
tomorrow will be dying"
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
HorsemanshipFan: tusind tak for dit svar det er et forsøg værd. Hun går allerede i løsdrift kan jeg fortælle (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| traver |
Heidi *Med 5 dejlige muler* |
14-08-2009 17:53 |
|
Hvis du mener den er tjekket for alt fysisk, er det jo sikkert noget psysisk der skal tages hånd om. Kender du fortiden? Kan se du søger en makker, så tænkte om hun står alene nu? Jeg har en hoppe der på et tidspunkt var lidt ala din, bare i meget mindre grad. Men dyrlægen kunne heller ikke finde noget på hende, så han foreslog jeg skulle få fat i en kiropraktor. Det viste sig hun havde problemer i nakke, hals og ryg. Så fordi en dyrlæge eller to, ikke kan finde noget, kan det være en kiropraktor kan 
R.I.P Mispige. 14 april 2005 - 17 august 08
R.I.P Leopold. 13 november 2000 - 17 juni 09
At begynde en gerning i vrede, er at gå til søs i storm.
Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
hmm, har du fået hesten undersøgt af kiropraktor? kunne jo være fordi hesten faktisk har ondt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
Heidi *Med 5 dejlige muler*: Lige nu går hun selv, men på fold ved siden af nabo hestene. Hun har dog aldrig været det store nusse hoved. hun gider ikke røre hestene men bare gerne kunne se dem. Jeg vil tage rådet om en Kiropraktor til mig og få hende tjekket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa :9 |
|
|
jeg havde også problemer med at ride min pony i starten men så gjorde jeg det at jeg red også når han begyndte at te sig så stoppede så jeg ikke fik en dårlig oplevelse og så som tiden gik kunne jeg ride længere og længere tid på ham og nu rider vi en time uden problemer håber det hjælper 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har en mule der gør det samme, han er også traver der har gået løb. Han er tankelæser og vil man ride, så smutter han da bare, han ved godt hvem der kan rende stærkest. Dog står han fint når han er fanget og bliver sadlet op, ingen sure miner. Så skal man op på dyret og han begynder at danse rundt. Er man ikke hurtig, så er han gået. Kommer man op, så skal man være sikker på at sadlen sidder hvor han synes, ellers stejler man eller bukker rytteren af. Jeg havde en pige til at ride ham, men hun brugte først 20 min på at komme op på ham og hun nåede aldrig ret langt, så vendte herren omkring og gik hjem. Han fejler heller intet, men han ved desværre hvem der er stærkest både i vilje og muskler. Jo bedre rytter han får på ryggen, jo dårligere opfører han sig. Han kan være en rigtig krampe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
Pjevs 1: Ja han lyder ligesom min, hun er også tankelæser. Men ved dog ikke hun er stærk, men hun ved godt når jeg komme ud på folden og hun kan se jeg skal ride hvem der, der kan løbe strækest. - Når man skal i sadlen gælder det også om at være hurtig, men det er først når man kommer lidt væk, så finder hun noget hun lige syntes hun skal blive bange for. noget som hun har set 100 og 20 gange og det er det hun stejler. - Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste om dette problem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|