Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Socialt bedrageri?
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 22:28

Hej

Jeg husker en tidligere debat hvor der voldsomt blev diskuteret hvornår man har ret til at modtage sygedagpenge og at der findes mennesker der udnytter systemet og derved opnår skepsis mod alle sygemeldte.

Jeg kender en (lad os kalde ham peter)der er på sygedagpenge grundet psykiske problemer. Selve sygdommen er reel nok, men jeg undres over at han kan få lov til at gå på sygedagpenge. Han skider simpelthen på det offentlige system.

* For det første bor han gratis hos sin mor (hvilket jeg ikke kan forstå ikke giver lavere sats) Så han bruger alle sine penge på fest og fornøjelser.

* For det andet modtager han ikke længere psykologbehandling, henvisningen er der han gider blot ikke at benytte det.

* Han arbejder engang imellem sort, og tjener ekstra penge til sit forbrug.

* Og nu er han så rejst tre uger til mallorca, på trods af at der er forbud mod at rejse til udlandet når man er sygemeldt på.

Det her handler ikke om at jeg er misundelig over at han modtager sygedagpenge og derved ikke skal arbejde for føden, jeg har selv prøvet at være på sygedagpenge og ved at det ikke er sjovt og sjældent det man går rundt og ønsker sig. Det handler om at jeg syntes det er svinsk at ydnytte det offentlige og dermed alle os skatteydere på den måde.

Han nærmer sig de 30 år og jeg mener at det er ved at være på tide at han bliver voksen, så jeg overvejer lidt om jeg skal melde ham.

Hvad bør jeg gøre? Hvad ville du gøre? Vende den anden kind til og lade ham snyde eller bør jeg melde ham? I givet fald hvis jeg skal melde ham ved I om man kan være anonym? og hvor skal man i givet fald rette henvendelsen til?

Peter og jeg har tidligere været ret gode venner, men inden for de seneste år er vi vokset mere og mere fra hinanden og jeg har svært ved at forstå hans livsstil. Jeg har i flere år kæmpet for at han skulle få psykologhjælp og mener han har fået alletiders chance nu og er nok også skuffet over at hans så ikke benytter denne chance.

/Rie - den lovlydige borger

0
0
Svar på denne tråd

Du virker lidt selvmodsigende .....
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 22:42

..... på den ene side anerkender du hans psykiske problemer og på den anden side stiller du spørgsmålstegn ved, om han egentlig er uarbejdsdygtig.

HVIS han er uarbejdsdygtig, kan det aldrig blive din/min/vores sag at være dommere over, hvad han bruger pengene til.

Det letteste er vel, at du spørger ham direkte, hvordan han har det ?

Mvh. Gammelnok

0
0
Svar på denne tråd

NEJ.....
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 22:46

Jeg ville ikke melde ham.

Der er forskel på at rejse til Mallorca og på at overskue en arbejdsplads.

Måske han slet ikke kan begå sig på arbejdspladsen?

Nederlag på nederlag på nederlag?

Måske han drikker og render rundt i byen for at glemme sin "lave" sociale status? (I sine egne øjne)

Jeg har en kammerat der er førtidspensionist pga psyken, han virker ikke "syg", men han ville gerne bytte med dig.

Hilsen Linda

0
0
Svar på denne tråd

Og PS.....
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 22:48

Min kammerat ORKER ikke flere psykologer/psykiater.

0
0
Svar på denne tråd

Tja.....
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 22:52

Det er jo et skøns spørgsmål, om man vil melde det eller ej...

Men det vil da være let at skrive et brev, underskrive med forkert navn Susanne pedersen - eller Karen Hansen, eller undlade at skrive under. Man kan jo bare nævne, det han laver, ferie o.l.

Om man vil melde det, tja - hvis man finder det okay, at stjæle af samfundets fælleskasse, hvilket det er at tage på ferie, når man er på sygdagpenge, så er det jo helt okay...

Jeg finder det ikke okay, at fordi man vælger at stjæle af den kasse som hedder: Samfundet... Så er det okay, men vælger du Bilkas, Føtex's eller naboens, så er det ulovligt...

Nope, vi bidrager alle til kassen, og snyder man bør man meldes - det var min personlige holdning....

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

Skulle du mangle wrap, super kvalitet, 1. slet 2009, minibigballer, Nordjylland - så skriv...

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm....
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 23:12

Dvs at i mener at folk der er sygemeldte i mange år/venter på førtidspension IKKE har ret til at holde en ferie?

Faktisk kan man få tilladelse til det, da man jo ellers ikke har en chance for en dejlig oplevelse i sit liv, hvis man er langtidssyg.

Det kunne jo være en gigtsygdom som gjorde folk uarbejdsdygtige, og det tager tid med pension.

Jeg synes i er smålige.

Bare min mening.

Og jeg arbejder mere end fuldtids, og betaler min skat og snyder ikke, men jeg har empati for andre.

0
0
Svar på denne tråd

pas dig selv kort sagt
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 23:18

IKKE dit problem hvad der foregår i hans hovede har du ikke en disse begreb om og derfor bør du som evt ven blande dig uden om.

0
0
Svar på denne tråd

libe1....
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 23:35

Har du læst loven?

Det er jo altså ikke nok, at folk mener man må, hvis loven forbyder at tage udenfor Danmarks grænser.....

Der er mennesker på kontanthjælp, som ikke har holdt ferie i 10-15 år... såmænd fordi, man kan ikke holde ferie på kontanthjælp, det siger loven....

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

Skulle du mangle wrap, super kvalitet, 1. slet 2009, minibigballer, Nordjylland - så skriv...

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Vibeke du har ikke ret .....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 00:28

..... jeg fandt lige et link til et svar på det spørgsmål: www.depnet.dk/universe5/mailbox/ 16874/default.aspx

Jeg mener også, at man godt må rejse udenlands, hvis man nu f.eks. blev inviteret til sin bedstemors 80 års fødselsdag på Mallorca, selv om man er på kontanthjælp.

Der er noget, der hedder aktiveringsfri perioder, hvor jeg så går ud fra, man ikke får noget udbetalt. Men helt så firkantet som du stiller det op, er det åbenbart ikke.

Men igen til trådstarter ..... spørg dog vennen

Måske han ligefrem mangler nogle, der gider spørge, hvordan han har det.

Mvh. Gammelnok

0
0
Svar på denne tråd

Gammelnok
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 07:31

Du skal da vist have pudset læsebrillerne, jeg sætter gerne citat ind her, af netop hvad DU fandt:

Udgangspunktet er, at man som sygemeldt er syg og dermed ude af stand til at rejse på ferie. En måske lidt gammeldags opfattelse, der efterhånden er ude af trit med tiden. I mange tilfælde kan det måske netop være helbredende at komme lidt væk fra det hele og samle nye kræfter. Altså en slags rekreerende ophold.

Men reglerne er ret klare og entydige. Man underskriver på tro og love, at man overholder reglerne, når man modtager offentlige ydelser som sygedagpenge.

Så jo, jeg har nu nok ret

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ferie, de har da masser
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 07:50

Af "ferie" de laver jo ikke noget hvis de ikke arbejder...

Ferie er IKKE noget der kun sker uden for DK grænse....

Om man melder eller ej,tja næste gang jeg ser en brokke, beklage sig over hvor lidt penge de er til fx. skole toilet, så skal jeg da lige minde personen om hvor mange der STJÆLES fra den kasse som DK borger betaler til, for at fx. et skoletoilet ikke er fra 1954.

Den er slunken FORDI folk stjæler store som små beløb...

Dette finder rigtig mange helt iorden.....SUK.

Illum !!

.

Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..

Og man....

Nøjjj, mere end 160.000 :-)

0
0
Svar på denne tråd

En ting...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 08:13

... er ferie, som han jo muligvis har fået tilladelse til, og som i øvrigt kan virke positivt på et sart sind. Men at han OGSÅ er i stand til at arbejde sort ved siden af sygedagpengene - så ville jeg melde det.

Det er tyveri op af vores fælles kasse!

og som Illum skriver, hvis ikek folk stjal fra fælleskassen på den måde, ville der være råd til mange af de ting vi gerne ville have - som bedre skoler, bedre offentlig transport, bedre sygehuse osv.

£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)

Se smukke unikke smykker til salg

0
0
Svar på denne tråd

Aktiveringsfri
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 08:55

Gammelnok: "Der er noget, der hedder aktiveringsfri perioder, hvor jeg så går ud fra, man ikke får noget udbetalt"

Jo du får stadig udbetalt penge i den aktiveringsfri periode. Det betyder IKKE at du får frie tøjler, blot at du ikke behøver møde i den aktivering du nu er sat i, og ikke behøver søge aktivt efter arbejde lige de dage. Man må heller ikke tage til udlandet med mindre man "får lov".
Se evt. her: www.ladk.dk/jura/stikord/08_stikord/ 08_007.htm

Det er i øvrigt også aktiveringsfri dage du skal bruge til fx at passe syge børn (ud over 1. sygedag), tage til bryllup på en hverdag eller andet man ikke lige får fri til normalt - med mindre man vælger selv at betale for at holde fri...

Marie 9: Om du skal melde ham eller ej må være op til din egen samvittighed. Som nævnt ovenfor hæfter jeg mig dog også ved at han tilyneladende er i stand til at klare at arbejde sort ved siden af. Det betyder ikke nødvendigvis at han kan klare et fuldtidsarbejde resten af sit arbejdsliv, men det kunne da godt tyde på at han som minimum kunne tjene NOGEN af sine penge selv, om ikke andet så i perioder...og hvem ved hvor langt han kunne nå hvis han benyttede sig af den psyk-henvisning han har liggende...

0
0
Svar på denne tråd

Og tænk hvor godt
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 09:02

Det ville være for hans selvværd, at kunne selv...

Der sættes for lidt pris på selvværd i dagens DK..

Illum !!

.

Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..

Og man....

Nøjjj, mere end 160.000 :-)

0
0
Svar på denne tråd

hvis du var min ven
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 12:33

var du ikke min ven....for det er da en voldsomt fornedrende holdning du har til "PETER" - hvis sygdom du iøvrigt anerkender som værende "reel nok" :

* For det første bor han gratis hos sin mor (hvilket jeg ikke kan forstå ikke giver lavere sats) Så han bruger alle sine penge på fest og fornøjelser.

Hvad i alverden kommer det dog dig ved hvad han bruger sine penge til og hvor han bor???? Og har du i det hele taget tilstrækkelig indblik i hans økonomi til at kunne forholde dig til det?

* For det andet modtager han ikke længere psykologbehandling, henvisningen er der han gider blot ikke at benytte det.

Det er et TILBUD om psykologbistand - der er ingen tvang....og det er der jo en grund til.

* Han arbejder engang imellem sort, og tjener ekstra penge til sit forbrug.

Det er IKKE ok.

* Og nu er han så rejst tre uger til mallorca, på trods af at der er forbud mod at rejse til udlandet når man er sygemeldt på.

Ved ikke om der er hold i den påstand - men det kan jo være han har fået tilladelse til at rejse.

Det her handler ikke om at jeg er misundelig over at han modtager sygedagpenge og derved ikke skal arbejde for føden, jeg har selv prøvet at være på sygedagpenge og ved at det ikke er sjovt og sjældent det man går rundt og ønsker sig.

Ok - så har du sikkert også stiftet bekendtskabt med folks fordomme

Det handler om at jeg syntes det er svinsk at ydnytte det offentlige og dermed alle os skatteydere på den måde.

Han nærmer sig de 30 år og jeg mener at det er ved at være på tide at han bliver voksen, så jeg overvejer lidt om jeg skal melde ham.

Udnytter han det offentlige ved at være syg? (han arbejder sort - JA - det er fy)

DU mener det er på tide han bliver voksen....fy for pokker en nedladende sætning....jeg har ingen ord. Det er hans liv og han sidder sq selv på retten til at afgøre hvad han vil bruge det til!!!!

Hvad bør jeg gøre? Hvad ville du gøre? Vende den anden kind til og lade ham snyde eller bør jeg melde ham? I givet fald hvis jeg skal melde ham ved I om man kan være anonym? og hvor skal man i givet fald rette henvendelsen til?

Ja det er jo en ægte ven der taler der - PHEW - et anonymt tip fra "en ven" - mere føj for pokker. Glæd dig over at han ikke har fyret dig allerede - og skal du endelig noget som helst SÅ TAL MED HAM !!!! - og fortæl ham at du er ked af at være tilskuer på at han forbryder sig mod loven med sort arbejde.

Peter og jeg har tidligere været ret gode venner, men inden for de seneste år er vi vokset mere og mere fra hinanden og jeg har svært ved at forstå hans livsstil. Jeg har i flere år kæmpet for at han skulle få psykologhjælp og mener han har fået alletiders chance nu og er nok også skuffet over at hans så ikke benytter denne chance.

Ja - I er vokset fra hinanden....og man kan kun gisne på hvorfor.

Men der er vist ingen skade sket ved det.

Du er "skuffet" over at han ikke vælger hvad DU synes er rigtigt for ham. Skam dig.

KH:)

Annette

2 dejlige nyistandsatte værelser udlejes incl. stort køkken/alrum og kæmpe stue. Ideelt for venindepar.

3 km til Birkerød station.

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Vibeke du undlader så ......
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 12:50

...... at citerer det sidste, hvor der ganske rigtigt står, det er en dårlig idè at rejse udenlands, med mindre man har fået lov til det

Det fortolker jeg jo derhen, at det ikke er umuligt at få lov til at rejse.

Hvis det nu var en mor, der længe havde været ramt af en svær depression, hvorfor i himlens navn skulle hun så ikke, kunne få lov til at rejse sammen med resten af familien på ferie i udlandet ??

Underlig tråd i grunden ..... det er ikke længe siden, der var en tråd om en dame på sygedagpenge, der lagde en masse arbejdstimer i den lokale rideklub.

Hende skulle man nærmest kaste sig på knæene for og tilbede ...... måske fordi det var en rideklub og ingen andre gad lægge så meget frivillig arbejdskraft der ??

Men ham gutten her han er en grimmer en da ...... der bor hjemme hos mor

Jeg synes stadig, at trådstarter som den forhenværende ven hun er, burde snakke direkte med ham, i stedet for at anmelde ham anonymt.

Jeg er heller ikke direkte tilhænger af sort arbejde, med mindre jeg selv kan lukrere på det ...... selvfølgelig

Men trådstarter fortæl ham da at der går al den snak om ham og hans private forhold, så bliver han sikkert lynhurtig rask og finder et arbejde, eller også får han det endnu dårligere.

Mvh. Gammelnok

0
0
Svar på denne tråd

Gammelnok
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 12:55

Ja, man kan FÅ LOV, men rent faktisk står der, at man ikke må... du skrev til mig, at det var forkert, da jeg skrev at man ikke måtte rejse udenlands...

Så det var vist dig som startede med at mene, at jeg ikke vidste hvad jeg talte om, trods jeg rent faktisk gjorde... har været der selv, så har rimelig styr på loven

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Vi er såmænd enige Vibeke .....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 13:01

...... jeg læser det jo bare sådan, at det kan lade sig gøre, hvis man har fået lov

Du valgte den firkantede model ALDELES FORBUDT ..... slut prut.

På et andet forum jeg bruger en del, har problematikken også været vendt. Der var der erfaringer i den retning, jeg peger.

Hvis ens læge f.eks. bakker op og måske direkte anbefaler det, så kan man sagtens komme lidt bort fra den hjemlige andedam, selv om man er på sygedagpenge.

Mvh. Gammelnok

0
0
Svar på denne tråd

Ja ja....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 13:24

Men loven siger nej

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmm Sjovt
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 15:03

Kender faktisk én som er sygemeldt grundet depression eller noget i den dur. Hun reklamerer da vældigt med at hun tager heste i ridning. Sort naturligvis.

Vil man snyde systemet, så skal man nok finde en vej, men jeg syntes det forkert.

Har man overskud til at passe de pligter man har i forbindelse med at tage andre folks heste i ridning, så kan man også passe et arbejde, hvad enten det er deltid eller fuldtid.

www.s-a-h-arabians.dk

Avl

Køb/ salg

Opstaldning

Tilridning

Termin den 27. oktober

(Dreng)

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 15:06

"Peter" kan godt have fået lov til, at rejse udenlands. Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvilket etisk grundlag de ligger til grund for afgørelse herfor. Hvis ikke han er i gang med noget tilbus, så kan det vel heller ikke genere nogen.

I øvrigt ved vi jo ikke om sygedagpengene stopper i denne periode og han dermed bruger sine feriepenge.

At han så arbejder sort er jo en helt anden snak. Tænker ikke, at det så meget er det at han arbejder sort, men mere, at han jo så er arbejdsdygtig og dermed ikke berettiget til sygedagpenge i den grad han nu arbejder.

En skrev længere oppe, at man ikke kan kræve at han går til psykologbehandling. Det kan kommunen faktisk godt. Det er behandling som alt andet - hvis han ikke møder, kan det anses som forhaling af egen helbredelse, men dette vil altid være en individuel bedømmelse.

0
0
Svar på denne tråd

Sygdom - snyderi ok?
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 15:54

Jeg synes ikke det er i orden det han laver.

Det er jo sådan set 2 ulovligheder, idet at man hverken må rejse udenlands på sygedagpenge ELLER arbejde sort (og da slet ikke mens man er på sygedagpenge).

Han kan selvfølgelig være syg, og det har jeg også fuld forståelse for, men sygdom retfærdiggøre altså ikke snyderi.

- Malle :)
Nu med smukke Raja igen! :)

0
0
Svar på denne tråd

Men Malle
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 16:04

det vides jo ikke om han begår den ene ulovlighed - ferien...

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 17:18

Tak for alle jeres indput.

Jeg ved at han ikke har fået lov til at rejse, han har nemlig ikke spurgt dem da han vidste at han ville få nej. Jeg har sagt til ham at jeg ikke syntes det er iorden at han gør som han gør, men det er som at snakke til en dør og han gør alligevel som han selv syntes.

Adian: Jeg bad ikke om at du skulle komme med en dom over mig som ven, jeg har støttet Peter gennem både tykt og tyndt og har forståelse for hans situation, men jeg mener også at der er en grænse for hvor langt jeg skal gå og hvor langt han bør gå. Var jeg også en dårlig ven og skulle skamme mig hvis jeg meldte ham til politiet for vold eller røveri?

Jeg er kommet frem til at jeg vil prøve at snakke med ham igen, når han kommer hjem. Og gøre det klart for ham at hvis jeg en anden gang får kendskab til at han snyder, vil jeg melde ham.

0
0
Svar på denne tråd

"Peter"
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 17:27

Hvis Peter ikke er i noget behandlingsforløb og der ikke er udsigt til bedring indenfor en given tidsperiode, så vil sygedagpengene jo automatisk ophøre grundet varighed.

Han kan jo herefter vælge at ansøge om kontanthjælp, men der vil rebet jo strammes en kende, da han her vil skulle have et aktiveringstilbud (ja, det gælder også sygemeldte kontanthjælpsmodtagere).

En del af de personer som reelt godt kan arbejde, bliver her selvvalgt "sorteret fra", da de mange gange så hellere vil have et ordinært arbejde end i et aktiveringstilbud.

Psykisk sygdom et jo et vidt begreb og nogle personer kan udemærket godt indgå på arbejdsmarkedet, f.eks. hvis arbejdsgiver er fleksibel, det er inde for personens interesseområde osv.

Mht. ferie så skal Peter ansøge om dette hos sagsbehandleren inden han tager afsted, da sygedagpengene ellers risikoere at ophøre - ligeledes er det med kontanthjælp.

Der står rent faktisk ikke noget konkret i lovgivningen ang. antal ferieuger - det er op til det enkelte jobcenter, men de uger personen er berettiget til ferie, skal personen ikke stå til rådighed for aktiveringstilbud og arbejdsmarkedet (dem som skal være tilmeldt job-net og have cv liggende).

Jeg ville som sagsbehandler gerne vide hvis Peter arbejder sort og hvis han er rejst udenlands uden tilladelse.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm.....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 18:04

Du skulle jo bare vise Peter denne tråd, så løste problem sig for dig, for så var jeres venskab slut.

Du skriver indirekte nedladende om Peter.

Jeg billiger IKKE sort arbejde, men de fleste udnytter det?

Fy for S....., sikke en dobbelmoral mange har.

Jeg betaler selv fuld pris for alt, også håndværkere. (Bare til eftertanke)

Og hvad med mekanikeren som mange bruger i fritiden? FØJ.

Hak da istedet på dem, istedet for på en stakkels mand med en sinds lidelse.

Hvis een af mine veninder nogensinde laver en tråd om mig på denne måde, har de ingen veninde mere.

Sagde Linda der stadig har fuldtidsarbejde og aldrig arbejder/modtager sort arbejdskraft.

0
0
Svar på denne tråd

Socialjura og psykiske problemer m.m.
Forfatter: 
Dato:  14-08-2009 04:56

Jeg synes, jeg vil give min meningen med i denne tråd:

Ferie i udlandet på sygedagpenge

Lov om sygedagpenge:

§ 3. Retten til sygedagpenge er betinget af, at personen har lovligt ophold her i landet, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Sygedagpenge kan udbetales under ophold i udlandet, når

1) en person i tilknytning til en sygeperiode er på rekreationsophold med fast lægetilsyn og opholdet inden afrejsen er anbefalet af en læge af helbredsmæssige grunde,

Så hermed har vi slået det fast, at man godt kan rejse til udlandet/ferie jvf. sygedagpengeloven.

Vedr. vedkommet skreve følgende:

Det er et TILBUD om psykologbistand - der er ingen tvang....og det er der jo en grund til.

Det er både rigtig og forkert.

Idet man "forhindrer" en mulig helbredelse af sin sygedom ved at nægtet at tage imod et behandlingstilbud, der ved kan miste retten til sygedagpenge jvf sygedagpengelovgivning.

Så hvis kommunnen tilbyde vedkommet psykologbistand.

Så har faktiske mere eller mindre pligt til at modtaget den, eller kan man risikere at miste sin sygedagpenge.

Som andre også er ind på vedr. varighedbegrænsing:

Så har man som regler ret til 52 ugers sygedagpenge beregnet inden for 18 mdr´s periode.

Derefter vil vurdere man evt. grundet man venter på behandling og står venteliste.

Så kan hvis ens egen læge (efter kommune har forspurgt at får lavet en generel helbredserklæring på vedkommet) eller evt. specielister har vurderet at man inden for 2 x 52 uger kan genoptager fuld arbejdsdygtighed.

Det vil allerede der sige man kan går 3 år på sygedagpenge i værste tilfælde (jeg kender selv til det, idet jeg er vurderet efter den regle p.g.a. ventetid på sygehusbehandling).

(Men overnævnt kan også sættes ud af spil, hvis det drejer sig om en arbejdsskadesag.

Idet man kan jvf. lov kan være på sygedagpenge ind til sin sag er afgjort i arbejdsskadestyrelsen)

Hvis man ikke er vurdere til man vende tilbage til fuld arbejdsdygtighed.

Så har man ret til at få påbegynde en ansøgning om revalidering eller fleks/skånjob (min 15 timer om ugen).

Hvis man ikke efter en/flere arbejdsprøvning ikke kan klare nogle af overnævnt.

Så skal der påbegyndes en "førtidspensionssag"

Psykiske problemer

Problemet med psykiske problemer er det svært for andre at se det.

Vi kan forholde os til en brække arm/afrevet finger osv...

Men når det drejer sig om psykiske problemer.

Så har mange desvære den holdning, at person er hypekonder osv... og mange andre ting (med mindre man har famillie,venner og bekende der har prøvet. Så får man en anden holdning til det).

Så kommer fordomme og fordømmende holdning om person ikke er syg, men bare dovne og gider arbejde osv.....

Taler desvære selv af erfaring, idet jeg selv døjer med en arbejdsebetinget PTSD efter færdselsuheld (arbejdsskade.)

Håber det givet lidt ændret syn på tinge, også vedr. de lovmæssigt spørgsmål på området.

Ønsker man en anden hjælpe vedr. lovgivning på det sociale og tilgrænsende område. Så kan man findet her

0
0
Svar på denne tråd

Marie9...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2009 10:01

Det er da dejligt at du er så lovlydig en borger så du nu i din fraustration vælger at bruge et offentligt forum til at bede andre om hjælp til at fortælle dig hvad du dog skal gøre????

Hvad har du igrunden med den sag og person at gøre???

Hvad kommer det dig ved????

Få dog et liv,og lad være med at spilde tiden med dine egne moralske opstød med hvad andre gør,som du måske syntes er forkert.

Du spørger også om hvis at du melder ham kan gøre det annonymt,mon ikke at det her lugter lidt af en eller anden form for hævn???

Gudfader bevares hvad er du dog for en ven???

Du skal blande dig udenom,og hvis at andre vælger at melde vedkomne kan du jo så klappe i dine små hænder.

Det her kommer ikke dig ved overhovedet.

Jeg er også imod svindel,men jeg bryder mig endnu mindre om stikkere.

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd

cs-højmark
Forfatter: 
Dato:  14-08-2009 10:55

Du skriver:

"Lov om sygedagpenge:

§ 3. Retten til sygedagpenge er betinget af, at personen har lovligt ophold her i landet, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Sygedagpenge kan udbetales under ophold i udlandet, når

1) en person i tilknytning til en sygeperiode er på rekreationsophold med fast lægetilsyn og opholdet inden afrejsen er anbefalet af en læge af helbredsmæssige grunde,

Så hermed har vi slået det fast, at man godt kan rejse til udlandet/ferie jvf. sygedagpengeloven".

Du misforstår lidt ovenstående lovtekst, idet det den jo netop ikke har noget med ferie, at gøre. Ovenstående træder i kraft, hvis f.eks. en kræftpatient ikke kan modtage den nødvendige behandling i Danmark og derfor er nødsaget til at rejse til Tyskland.

Men der er generelt en helt masse facetter i lovgivningen vedr. ferie på sygedagpenge. Man kan også få midlertidigt ophold på andet sted en bopælen og det er med sygedagpenge. Dette er ikke lovtekst, men en praksis der er opstået i kommunerne. En praksis som er så udbredt, at den er "godkendt" af staten. Det nytter ikke noget, at diskutere her om han må tage på ferie her. Det er en så indivuel vurdering fra kommunens side, om man kalder tilfældet ferie eller midlertidig ophold.

Iøvrigt er der jo 7 forskellige forlængelsesmuligheder, men forstår ikke, hvorfor de er denne sag vedkommende. Det er jo ikke os (eller den "gode" veninde) der skal træffe afgørelse i sagen. jeg er sikker på kommunen har styr på det.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider