Det er sådan at jeg, da jeg var ni år gammel, dvs for 11 år siden, fik mig en kanin. En lille fin hermelin, god som dagen var lang. Den dag i dag, hvor jeg er 20 år, og skal til at flytte hjemmefra, lever den selv samme kanin, overraskende nok, stadig !
Her opstår problemet så. Der var jo næppe nogen af os, der havde regnet med at dette ville være et problem, idet der ikke var en eneste af os, der turde håbe på at kaninen ville blive så gammel. Jeg står og skal flytte, og kan højst sandsynligt ikke få lov at tage den med i en lejlighed, idet det er de færeste lejligheder/kollegier, hvor der må holdes dyr, samtidig med at jeg ville havde det dårligt med pludselig at skulle tage en kanin ind i et lille bur i en lille lejlighed, når den har været vant til at bo i et stort udendørs bur, med tilhørende stor løbegård med frisk græs, de sidste 11 år af dens liv.
Det er desværre ikke muligt for mine forældre at beholde den, desuden er det min kanin, mit ansvar - og jeg vil kun kaninen det bedste.
Men hvad gør jeg så ?
Det er nok svært at få den givet videre til en anden, idet de færreste børn vil have en kanin, der højst sandsynligt dør inden for den nærmeste fremtid ? Et andet alternativ er aflivning, men det ville jeg virkelig have det skidt med. Kaninen fejler intet, den er godt nok blind på det ene øje, grundet noget grå stær, men ellers er den frisk og glad. Og jeg er generelt imod at slå dyr ihjel, når de stadig har det godt. Ved virkelig ikke helt hvad jeg gør, håber på at der er et par af jer, der kan belyse sagen lidt for mig, evt komme med andre vinkler, muligheder, eller blot jeres mening om emnet.
Hvad ville du gøre i en sådan situation ?