Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Aflivning af rask kanin ?
Forfatter: 
Dato:  28-07-2009 23:38

Det er sådan at jeg, da jeg var ni år gammel, dvs for 11 år siden, fik mig en kanin. En lille fin hermelin, god som dagen var lang. Den dag i dag, hvor jeg er 20 år, og skal til at flytte hjemmefra, lever den selv samme kanin, overraskende nok, stadig !

Her opstår problemet så. Der var jo næppe nogen af os, der havde regnet med at dette ville være et problem, idet der ikke var en eneste af os, der turde håbe på at kaninen ville blive så gammel. Jeg står og skal flytte, og kan højst sandsynligt ikke få lov at tage den med i en lejlighed, idet det er de færeste lejligheder/kollegier, hvor der må holdes dyr, samtidig med at jeg ville havde det dårligt med pludselig at skulle tage en kanin ind i et lille bur i en lille lejlighed, når den har været vant til at bo i et stort udendørs bur, med tilhørende stor løbegård med frisk græs, de sidste 11 år af dens liv.

Det er desværre ikke muligt for mine forældre at beholde den, desuden er det min kanin, mit ansvar - og jeg vil kun kaninen det bedste.

Men hvad gør jeg så ?

Det er nok svært at få den givet videre til en anden, idet de færreste børn vil have en kanin, der højst sandsynligt dør inden for den nærmeste fremtid ? Et andet alternativ er aflivning, men det ville jeg virkelig have det skidt med. Kaninen fejler intet, den er godt nok blind på det ene øje, grundet noget grå stær, men ellers er den frisk og glad. Og jeg er generelt imod at slå dyr ihjel, når de stadig har det godt. Ved virkelig ikke helt hvad jeg gør, håber på at der er et par af jer, der kan belyse sagen lidt for mig, evt komme med andre vinkler, muligheder, eller blot jeres mening om emnet.

Hvad ville du gøre i en sådan situation ?

Don't imitate, innovate !
"Venner er som stille engle, der løfter os op,
når vores vinger har problemer med at flyve"
0
0
Svar på denne tråd

det har jeg også prøvet
Forfatter: 
Dato:  28-07-2009 23:46

Hej jeg har stået i helt samme situation. Jeg havde en kanin på 12 år og man måtte ikke have dyr der hvor jeg flyttede hen. Det var jeg nu lidt ligeglad med da det er pænt begrænset hvad skade en kanin kan gøre og den larmer ikke. Så jeg tog min kanin med og hun kom også fra et udendørs bur. Men hun fandt sig tilfreds med at bo i et mindre bur. Dels var hun gammel, dels tog jeg hendes ting med over i det andet bur så det duftede velkendt. Hun skulle dog lige vænne sig til lydene. Jeg have hende i 8 måneder herinde, før hun måtte aflives pga sygdom. Hun blev knap 13 år gammel og har ikke været til dyrlæge en eneste gang i sit liv. Har haft hende helt fra unge, da jeg havde begge hendes forældre. Hun var den sidste tilbage fra kuldet.

Så hvis jeg var dig ville jeg tage hende med, se om hun trives med det, og hvis ikke så giv hende fred. Hun var haft et godt og langt liv og det skal sluttes med værdighed og ikke i et lille bur hvor hun er ked af at være. Hvis du forstår hvad jeg mener. Hvis du bare slet ikke må have dyr der hvor du skal bo, kan du måske forklare situationen over for udlejeren og selvfølgelig aftale med vedkommende at du ikke anskaffer et nyt dyr, bagefter, mens du bor der. De fleste ville vel kunne forstå det. Hvis ikke, er det så helt umuligt at hun bliver hos dine forældre til hun dør ??

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 00:06

Jeg ville tage den triste og hårde beslutning og få den aflivet.

Jeg ville ikke sende den videre til andre, når den er så gammel. Det vil jo vende op og ned på alt i dens liv og det ville jeg ikke sende en så gammel, halvblind kanin igennem.

At tage ham med, når du flytter, vil, som du selv skriver, betyde at han skal flytte indendørs og sige farvel til sit friluftsliv. Det kan lade sig gøre, men måske er det netop det friske udendørsliv, som gør, at han stadig er frisk som en havørn... Igen en løsning jeg ville have det skidt med at skulle byde så gammel en kanin.

Se på det således, din kanin har haft et langt og dejligt liv. Du kan nu vælge imellem at sende ham igennem nogle store omvæltninger i sit liv eller give ham en fredelig afslutning på livet nu.

Jeg ved, det er en hård beslutning at skulle tage. Jeg sagde selv farvel til min 10 år gamle hermelin kanin her i foråret. Han blev forkølet i en weekend og fik øjenbetændelse, det kunne måske nok være blevet bekæmpet med medicin, men allerede inden han kom til dyrlægen mandag morgen havde jeg besluttet, at han skulle aflives nu. Jeg ville for det første ikke hive ham igennem et længere medicinforløb i hans høje alder og jeg vidste, at jeg indenfor en overskuelig fremtid skulle flytte og ikke kunne byde ham lige så godt udendørs kaninhus, som han var vant til.

Selvom det var virkelig hårdt, så var jeg ikke i tvivl. Min dejlige, gamle kanin fortjente en god afslutning på sit lange liv og det fik han. Han sov stille og roligt ind hos dyrlægen og er nu begravet hjemme i haven.

Det var første gang, at jeg helt alene skulle tage den endelige beslutning om aflivning af et dyr. Det var virkelig hårdt, men jeg er ikke det mindste i tvivl, det var den bedste afslutning jeg kunne give min kanin.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

WRAPHØ i småballer købes på Djursland

0
0
Svar på denne tråd

tage den med
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 08:19

Jeg ville tage den med. Jeg havde kanin, da jeg boede på kollegie og det gav ingen problemer. De larmer jo ikke så meget og hvis man sørger for at gøre rent hos den, så lugter den jo heller ikke.

Nu har jeg kaninen i min lejlighed og det går også fint.

Jeg forstår godt, at du ikke vil aflive den, det ville jeg heller ikke gøre.

Er der slet ingen muligheder for at den kan blive stående, den har jo været en del af familien i mange år??!

Da jeg flyttede hjemmefra overlod jeg min kat til min mor, da jeg synes at det ville være syndt at slæbe den med, når den havde sin have at lege i. Den bor der stadigvæk og selvom min mor ikke er meget for at indrømme det, så er hun blevet ret glad for den.

Stephanie...

Villaejendom (130 m2) i Haslev sælges... tæt på land, skov og natur (og masser af opstaldningsmuligheder ;-) )

PM for mere info :)

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville tage den med
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 08:35

du kan jo altid se om den kan trivedes, og så tag din beslutning der ud fra. Jeg er ret sikker på kaniner indfinder sig lidt bedre end eks katte.

www.nikon-pics4u.webs.com

HN Jyllandstræf 2 i cowhouse HER...

NU med termin den 15 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det er helt umuligt
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 08:37

at tilbyde den de samme vilkår - hvilket ret sikkert er grunden til dens flotte lange liv, ville jeg sige tak for tiden og knuseeleske den mens jeg fik den aflivet. Hårdt - ja, men ærligt.

Synes ikke den skal leve sine sidste år under langt dårligere forhold end den er vant til.

M.v.h. Gitte
- mor til Tera og Lian og ejer af
Jack D, Makron og Joker

Rideudstyr m.v. sælges - se præs. og giv et bud, skal bare væk.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 08:43

Tag den dog med, det kan være dens trives som indekanin. Man kan sagtens have kaniner i lejligheder hvor dyr ikke er tilladt. De kan overhovedet ikke høres eller lugtes (brug evt træpiller) og naboerne er som regel ligeglade.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 08:46

tage den med.

Men hvorfor kan dine forældre ikke passe den, den tid den nu må have tilbage?

.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider