Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hjallerup ifølge Nyt Hesteliv
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 23:17

Puha... har lige kigget herinde under nyheder, hvor de beskriver årets Hjallerup Marked. Er faktisk glad for, at jeg ikke kommer på markeder mere. Puha...

http://www.nyt-hesteliv.dk/

kig under nyheder og hjallerup marked 2009

Der er vist en dyrlæge, som burde skamme sig. Øv øv øv...

0
0
Svar på denne tråd

Nej nej nej..
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 23:29

Det er simplethen forfærdelig læsning.. Hvis jeg havde været dert og set det, ville jeg heller ikk ehave kunnet lade være med at sige noget til ejerne.. Men det hjælper jo åbenbart ikke..

Hvor er retfærdigheden, lovgivningen og ikke mindst etikken i denne sag?????

Det er virkeligt barsk læsning.. Snøft..

Fatter ikke hvem der køber heste af hestehandlere til sådanne markeder??!! Jeg syntes da ikke os rigtige hestemennesker skal købe af dem, og støtte dem. Godt nok vil vi jo nok gerne allesammen redde de stakkels heste, men det gør vi nok på længere sigt ved at boykotte hestehandlere..

Syntes bestemt der skal mere fokus på det her område, da det åbenbart er en gråzone lovgivningsmæssigt..

Stella.

Stella.

Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)

...

0
0
Svar på denne tråd

Tja.....
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 23:35

Kommer ikke bag på mig, jeg bor tæt på og ser hvert år hestene... der er super gode heste, men der er også hvert eneste år heste, som burde have sprøjten, i stedet for at stå der...

De står meget meget tæt, nogle HANDER hinanden, nogle skraber meter dybe huller, der er tvangshandlinger, manglende vand - ja det er virkelig sølle.

Jeg har aldrig fattet pointen med dyrlæger der, for så burde vi ikke se det vi gør, når vi kommer der.

Men det er nok nøjagtig lige som politiet, de lægger jo en jernring omkring, for at fange sprit bilister, hvert år, siger de. Vi ser ALDRIG så meget som én politimand, trods vi er der HVERT år.....

Undre mig over, hvorfor dyrenes beskyttelse eller andre, ikke bare ét år betaler en dyrlæge for denne kontrol, så kan man da bevise, at det er noget sjusk som foregår....

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

Har du overvejet, om det er viden du fortæller om, eller noget du gætter på?

Der er meget meget stor forskel.....

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hørt!!!!
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 23:53

Vibeke: Hørt!!! Både dyrenes beskyttelse og hestenes værn ved vel at det foregår?! Og det er vel netop deres opgave at forhindre heste havner i de situationer..

Hvor er det bare forfærdeligt at høre, især for en som mig der er typern der har lyst til at tage dem alle med hjem og redde dem og give dem et godt liv.. Totalt utopisk!! Suk..

Stella.

Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)

...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 23:56

Nu kan jeg ikke udtale mig om hvordan det så ud i år - men når man læser artiklen, er det da slemt.

De sidste par år, synes jeg bestemt ikke det har set så galt ud. Der var vand, frisk græs på store vogne (og ja hestene fik noget) samt hø.

Langt de fleste heste så godt ud - måske man skal have i mente at feks plage ikke er kønne og kan se rigtig meget sølle ud på selv den frodigste græsmark.

Selvfølgelig går jeg absolut ikke ind for mishandling - MEN det foregår sandelig ikke kun på markedspladserne.

Synes også der går lidt for meget "heksejagt" i den - for når man ikke kan redde naboens stakkels hest - så kan man bruge krudtet på de ski*e hestehandlere.

Hvor er billederne a de flotte dyr, som faktisk findes langt flest af på markedspladsen??? De er der ikke - for det er som alt mulig andet i vores (forskruede) verden - det sælger ikke, så godt som død, ulykke og mishandling.

Mvh Connie

Kan pupper have kogalskab

Eller er det kun INsekter?

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd

Mrsheaven
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 00:06

Det er notorisk ukorrekt, at de fleste heste sidste år så godt ud, enten skal du have pudset briller, eller så skal du gå i kanten af markedet, og se alle dem der....

At der er en hø/græs vogn, hjælper intet, når dem ude i perferien ikke gider hente til deres dyr...

Det er IKKE for sjov, at jeg skriver, at det er sølle forhold, dem jeg fulgtes med var ved at hyle, da de så hestenen...

Men måske et spørgsmål om, med hvilke briller vi ser. Mine så i hvert tilfælde noget, som var meget meget grimt, ligeså med vennerne, datterens venner og andre vi talte med.....

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Connie det er da noget ævl ......
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 00:11

...... at om der så VAR pæne heste på markederne, der af nogle handlere blev behandlet ordentligt, så må man ikke focusere på elendighederne ??? ...... hvad i himlens navn skal man ellers focusere på ???

Det svarer da til, at man heller ikke må lave spritkontrol, fordi man så generer alle dem, der kører uden sprit i blodet ???

Mvh. Gammelnok

0
0
Svar på denne tråd

og så kan
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 07:55

vi kun sige DYREPOLITI nu!!!

Politiet gør ingenting og dyrlægen er jo åbenbart ligeglad med alle de lidelser.

måske nogen burde pointere overfor den dyrlæge, at han er til for dyrene, ikke for at hjælpe hestehandlerne med at slippe for kontrol af deres dyr.

men vi tager da bare op og demonstrerer mod forholdene næste år, helst med fuld presse dækning, så der rigtig kommer røre i andedammen.

kristina.

Der ER forskel på negativt og positivt ladede udtryk.

Super smuk og dejlig angloaraber hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd

godt nok
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 08:50

er det langt fra alle heste der har det godt på markeder. Der er mange sølle heste, og mange dårlige hestehandlere. Det vil jeg slet ikke argumentere imod, Sådan er det..

Der er alligevel et par ting i artiklen, som gør at jeg vælger at sige at hesteliv ikke har helt fat i den lange ende.

• Mange af hestene havde store sår og skrammer af alle de kolbøtter og paniksituationer, de har været i. Når vi spørger hestehandlerne hvad der er sket, siger de hver gang: Den har bare kløet sig lidt på et søm!!! Ingenting passer.

Hvor ved de fra at det ikke passer. Har de set det?

Det er dog for dårligt at hestehandleren ikke lige smører noget skinhealer eller lignende på.

• Hvad er det for nogle heste, der kommer på hestemarkeder? Det er heste og ponyer, som hestehandlere overalt i landet opkøber for billige penge, nogle kan være folks kæledyr, som hestehandlerne lover, at de nok skal finde et godt hjem til. Det gør de ikke!

Hvorfor er det nu lige at de er på et marked? Er det ikke for at blive solgt. Hvis du sælger din hest, ved du at der er en risiko for at den kommer til en hestehandler, uanset om du selv har solgt til en sådan, og du ved hvordan de arbejder.

• På pladsen var der kørt en stor lastbil ind med anhænger fyldt med heste kl. 07.00 om morgenen. Da klokken var 11.00 var hestene endnu ikke kommet af bilen. Det er ikke til at vide, hvor langt de er blevet transporteret og hvornår de sidst har fået vand og foder.

Nej det er ikke til at vide hvor langt de kommer fra. Det kan være en halv times kørsel derfra. Hvad er problemet så?

• Små æsler blev købt af familier med alt for store børn til ridebrug. De red dem ud af markedet og hakkede dem i siderne.

Ja det er skrækkeligt, men det sker også i dagligdagen. Der er der bare ingen der ser dem.

• De første hold ponyer vi så var 6 stk. som stod samlet. De var meget usle og en af ponyer havde snabelhove. De var så lange, at det var en politianmeldelse. Vi henvendte os til den mand, der cirklede omkring ponyer og spurgte, om det var hans. Han havde sjovt nok lige købt dem. Han sagde, at han havde ringet efter smeden. Det passede naturligvis ikke. Da vi senere kom for at se til ponyen, var den væk. Hvis der er problemer med hestene, svarer alle hestehandlere uden undtagelse, at de lige har købt den. Når vi så spørger om hvem han har købt den af, svarer de alle sammen, at det kan de ikke huske.

Hvordan ved de at dette ikke passer. Hestehandlere køber mange heste, inden markedsæsonen begynder. Og i ved selv hvor lang tid man skal vente på smeden. Og jeg ville heller ikke i en hestehandel, oplyse hvem jeg havde købt den af. Jeg er faktisk heller ikke sikker på at de som erhversdrivene MÅ oplyse sælger navne. HVAD NU HVIS, at han rent faktisk lige havde købt dem? Så kunne han sælge dem til nogle der forhåbentligt ville give dem et bedre liv, end det de havde haft. Du sælger vel heller ikke dein hest til en hestehandler hvis du har andre muligheder?

Det var sådan lige det der sprang mig mest i øjnene.

Når det så er sagt, synes jeg at det må være skrækkeligt for de heste der er med på de markeder. Mange mangler vand og hø, og jeg synes at de står meget tæt. (og jeg var der endda først søndag) Jeg så et lille æsel, der havde lange snabelhove, ellers så det nogenlunde ud. (jeg ved ikke med jer, men jeg forventer at se mange dårlige heste)

Desuden synes jeg at der skulle være en regel for at heste der ikke er vant til at stå bundet, ikke måtte bindes på markedet. Sølle heste. Sikke en start på træningen...

Jeg så ogse et par stykker der havde et lille hegn til føllene, så de ikke kunne løbe væk fra hoppen.

Og så lige en hest der blev urolig ved bommen. Den fik benet over, og i løbet at MAX 30 sekunder, havde hestehandleren løbet hen og skåret rebet over med den kniv han havde til at lægge i kassen, lige ved siden af hvor han sad og holdte øje med hesten. Efterfølgende blev den tjekket og trukket lidt rundt med, inden den igen blev bundet ved bommen.

Jeg syne godt at Hesteliv lige kunne skrive lidt om dem der rent faktisk er gode ved deres heste.

Men artiklen skal åbentbart bare virke som en skræmmeartikel, og ikke et billede at hvad der i helhed skete på det marked.

Et smil siger mere end 1000 ord....

0
0
Svar på denne tråd

er det ikke
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 09:03

den samme dyrlæge, der intet galt ser år efter år?

Hvem betaler ham?

.

0
0
Svar på denne tråd

Os selv?
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 09:10

Er det ikke "os selv" vi skal starte med at klandre.

Dem der IKKE synes at gamle/trætte/syge heste skal aflives, men sender "sorteper" videre.

Dem der synes at piratavl/formering er OK.

Dem der sælger deres hest til en hestehandler når de er trætte af den/hellere vil have en ny.

Osv osv

Hvis vi alle tog et ansvar og fik aflivet de heste for hvem det var den eneste etisk-korrekte udvej, hvis ingen af os solgte heste til hestehandlerne, så ville problemet IKKE opstå.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

Jo Charlotte
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 09:24

Du har helt ret.

Det er det faktisk..

0
0
Svar på denne tråd

Har aldrig været
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 09:41

på Hjallerup men er feks på Vorbasse næsten hvert år.

Her har langt de fleste ehste det tåleligt og fremgangen i tildeling af vand og hø og gulerødder er for stadig fremadgående.

Jeg vil faktisk mene at 70% af hesten har det så udmærket som man kan have på en markedsplads.

Så er der nogen der har lidt for mange nabostridigheder, er bundet for kort/for langt/går for længe mellem fodringer/vandinger og har småskrammer, lange hove osv.

Her skulle dyrlægerne gribe ind med påtaler og skærpet opsyn.

Og så er der de få med kraftig muk, som er stærkt halte, vænnet for tidligt fra og på andre måder simpelthen skulle bortvises.

JEg har faktisk overværet en påtale på Vorbasse men har også set netop at folk har været hurtige til at få skåret en hest fri der havde fået et ben over snoren, flytte en som nabohesten var for hård ved osv. De seneste 10 år er standarden stærkt forbedret og der føres faktisk en smule opsyn nu.

Det jeg har hørt mest er faktisk hestehandlerne der irettesætter hinanden hvis en hest mangler noget. De ved godt at deres sti skal holdes renere end den var en gang.

Der er lang vej endnu, men jeg synes faktisk for en stor dels vedkommende at det er ok. Så må vi håbe på stadig mere opsyn og bortvisning af de brådne kar.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Flere gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

Nu også stor lækker S-springhest.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Det var
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 11:40

altså heller ikke det indtryk jeg fik af hestene på markedet, som hesteliv fremlægger det.

Jeg synes generelt, at hestene var i pæn stand - IKKE ALLE, men generelt.

Dog synes jeg, at der skulle være forbud mod, at tage følhopper og drægtige hopper med på marked...

Og så burde der være en instans man kan henvende sig til og som KAN og VIL gribe ind, når der henvises til tilfælde af mishandling.

http://dphorses.webs.com/

Billig opstaldning af hingste/vallakker tilbydes

i lille privat stald.

0
0
Svar på denne tråd

Nyt hesteliv
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 12:20

Ja,jeg er så en af dem, der ikke fatter et foretagende som Nyt hesteliv. Det burde jævnes med jorden! Hvordan kan Nyr hesteliv tillade sig at skrive dårligt om markeder og hestehandlere når de selv køber heste fra samme??? siger jeg bare. Behold jeres gamle heste eller afliv dem.

Én gang travhest - altid travhest

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 13:12

Nej jeg gik mellem rækkerne - så alle hestene forfra og bagfra.

Men sommetider ser man det man vil se - eller det man vælger at kigge efter.

I min barndom var jeg ofte med på markedspladser - mine forældre solgte fjerkræ. Meget tit var der forargede mennesker, som gik forbi, væsede ud gennem tænderne ÅÅÅH de har ingen vand... Men få tænkte at min far måske var ude efter mere - fordi truget lige var blevet tomt....

Lidt samme historie med hestene - efter min mening. Folk går mellem rækkerne - bliver dybt forargede over at hestehandlerne ikke gør noget. Skærer alle over en kam - det er det jeg synes er forkert!!!

Man kan ikke vide om hestene lige har ædt det sidste græs/drukket det sidste vand.

Man kan rent faktisk ikke vide om hesten ved et helt alm. uheld har slået hovedet på vejen ind i lastbilen.

Jeg synes slet slet ikke man ser så mange magre og trælse heste mere. Langt de fleste ser godt ud - er i pæn foderstand osv.

Og nej intet forkert i at gøre opmærksom på de ting som (bestemt) ikke er ok - men at gøre ALLE til syndebukke heller ikke iorden!!!!

Mvh Connie

Kan pupper have kogalskab

Eller er det kun INsekter?

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 15:26

Hej

Ikke for at få oudset min glorie eller for at blive hets eller noget.

Jeg var i Hjallerup i år, og har været det i nu 20 år i træk og skal også næste år.

Jeg har flere gange købt hest der også med held. Den første var en jydehoppe der så skrækkelig ud men er den bedste hest jeg nogensinde har haft.

Jeg solgte for 3 år siden hendes føl, til en sød familie fra nordjylland.

Ugen før Hjallerup marked skrev jeg og spurgte hvordan det gik, og det gik fantastisk og de synes han var vidunderlig.

Skønt, da jeg så går rundt og kigger deroppe står han der til salg.

Jeg spørger hestehandleren ud om ham osv han har haft ham i 4 mdr....... De kunne ikke styre ham......

Han løj ikke, men det var nok bedre jeg havde solgt til ham til at starte på.

Nå det var for at fortælle det ikke kun er heste handlere der er uærlige...

Men synes kun det er gået fremad for hestene deroppe, det bliver bedre og reglerne er stramme deroppe og dyrlægen er vågen deroppe.

Men vi-folk er også blevet meget mere opmærksomme på ''velfærden'' blandt hestene.

Men ved at Hjallerup og Vorbasse og Egeskov marked alle starmmer edres regler til næste år.

Men det var det jeg havde at tilføje.

0
0
Svar på denne tråd

Hjallerup
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 16:18

Jeg var i Hjallerup og vil påstå at Nyt hesteliv omgåes sandheden lidt letfældigt også i dette tilfælde, ja jeg vil med rette påstå at de lyver stærkt.

Hestemarkedet så fint ud i år, der var kun få tilfælde man kunne page fingre af, at de så udnytter det billede af en hoppe der blev aflivet pga en lammet bagkrop er jo ren reklame for deres side, men et grimt uheld på pladsen ingen kunne forudse.

Dyrlægen kan man nu heller ikke pege fingre af, han afviste flere transporter og tilså hestene, det ved jeg da han var ude ved mig lige efter.

Jeg vil kontakte ham, så de kan få svar på tiltale.

Ja ja overdrivelse fremmer forståelsen, lige som den stakkels Storm de hentede hos mig, der måtte EB også lave hele deres artikkel om, fordi de løg og både dyrlæge og smed gik med på sagen.

Hende fra Hestens værn der købte ponyen, kendte intet til Nyt hestelivs historier og undskyldte efterfølgende.

Jeg giver ikke 5 øre for den løgnagtige forening.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 16:35

Her er der en tråd om Hjallerup i år og der er vist ingen der deler opfattelse med den forening.

Som en anden skriver, så burde den forening jævnes med jorden.

www.heste-nettet.dk/forum/1/1929050/ 1929050/

0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 17:22

Jeg syns så til gengæld hestene så generelt pæne ud i år i forhold til hvad de plejer eller gjorde for få år tilbage.

Der var nogle enkelte som havde lidt lange hove og nogle plage med lidt skrammer, men ellers så jeg intet alarmerende. Jeg var enda deroppe alle dage og kender selv en af hestehandlerne som bestemt ville brokke sig højlydt hvis der var noget han ikke syns var i orden deroppe (og ved andre markeder).

Dyrlæge Dalsgaard kender jeg også godt og han er en flink mand som sikkert har haft alt for travlt til at snakke med dem fra nyt hesteliv da han sikkert godt vidste hvor de var fra og ikke gad at have dem på nakken.

Selvfølgelig skal hingste ikke stå direkte op ad hopper i brunst, men de hingste jeg så stod nu meget godt bundet op og med tov hele vejen rundt om sig.

Jeg tror på at Nyt hesteliv prøver på at gøre en god gerning, men nogle gange syns jeg sgu de er for meget og gør en fjer til ti høns.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

* Holbæks Thalullah TIL SALG! *

*Logik Møldrup*

Super lækkert knabstrupperføl sælges!

Nu, snart med ny HP; www.123hjemmeside.dk/stutteri- holbaek

0
0
Svar på denne tråd

vibs 1
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 17:45

du skriver i den ene tråd at det så ok ud og i den her at det så skrækkeligt ud ?

Men ja enig med at det er lidt plat at nyt hesteliv støtter de hestehandlere ved at købe hos dem . Det er jo skruen uden ende.

Men ja hvis man prøver at kikke på MP herinde og sorterer efter billigeste pris bliver man noget chokeret over hvor gamle og skadede heste man byder at sende videre for nogle få tusind

hilsen jeanett
0
0
Svar på denne tråd

jeanettlar (monique)
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 18:07

Jo jo, men der kan jo sagtens være begge dele... det har der været hvert eneste år jeg var der..

Spec nogle frisere, føj hvor var de lækre....

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

ok.....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 18:24

så er jeg med har endnu tilgode at opleve det live .

hilsen jeanett
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider