Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 nordbakke forbudt!
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 23:10

Hvorfor er det for mange fjordfans så fyfy at kalde de kønne heste for nordbakker?

Det har de jo alle dage været kaldt i DK.

Fandt fx en gammel landbrugs bog fra 1934 på et loppemarked hvor også de forskellige brugsheste racer gennemgåes og her benævnes racen uden slinger i valsen som "nordbakke".


Jeg er hverken "for" eller "imod" nogen af benævnelserne, alle beskriver de en dejlig lille brugshest og vi ved jo alle hvad der menes, om der så siges fjodhest eller nordbakke.


Jeg undres bare:-)


Venlig hilsen Sarah.



-medlem af BULLERKLUBBEN.

1
0
Svar på denne tråd
 
 "imod"?
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 23:25

Næ, ikke imod, men racen hedder "Fjordhest", ikke mere, ikke mindre.

Nordbak var den første hingst der blev importeret fra Norge og brugt i avlen, ikke mere, ikke mindre.


/Lene


Basse

198? - 15/09/08.


Nu med "Mini-Kæmpen" Cargo B - Fordi luften er bedre heroppe!



Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd
 
 kært barn
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 00:41

kært barn har som bekendt mange navne, men som Lene skriver, racen hedder fjordhest.

Nordbak er et navn på en hingst, og ikke andet. Han blev så meget kendt, men der er andre heste jo også gennem tiden, skulle alle travheste så kaldes for Tarokker og alle oldenborgere for Uffer, det er jo lidt det samme.....




Hilsen Mette


Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag


og barfodstrimmere burde forbydes....


Medlem af Bullerklubben


0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjordhest...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 07:23

...fordi andre betegnelser ofte bruges nedsættende - og racens navn ret beset er "norsk fjordhest".


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...


Passier PSL dressursadel, 17", medium bom, kr. 2.500

0
0
Svar på denne tråd
 
 Norbakker
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 07:26

Nordbakker er et nedsættende ord man bruge i middelalderen om nordmænd


Jeg kan heller ikke lide at folk kalder min hest en nordsvensk skovehest - det er hun altså ikke! Hun er en nordsvensk brukshest, og det er racens navn!


Mette


Nordsvensk brukshest sælges - 1 års vallak - se mere på min hjemmeside


www.kokhus.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 nordbakker
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 08:12

Skønne basser er de ihvertfald, uanset hvad de hedder.


Men jeg kalder dem altid Flodheste


Alt indenfor Glarmester arbejde udføres

Energiruder-spejle-ridehusspejle- forsikringsskader-brusevæggeedører alufacadereGlasas salg- 10% rabat på alt glas i Februar

http://www.AP-glas.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 nedsættende
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 08:17

Det er lidt sjovt, for når man så går ind på Opslag og billeder, så fremvises varmblodsføl ofte med overskriften "Se min Michellino!" - Guuud, har du købt ham? ;-)


"Da jeg var barn" var der ikke noget nedsættende i nordbakke, da hed de bare sådan. Fuldblod hed galopheste, selvom de mig bekendt også godt kan trave.


Jeg kalder også min hund de særeste øgenavne, men jeg er nu glad for ham alligevel. Jeg synes det er noget pjat at være så nærtagende.


:Pia


0
0
Svar på denne tråd
 
 Se min Michellino
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 08:26

At man som DV-rytter/avler skriver Se min Michellino eller at jeg skriver Se min Florist, det svarer jo ikke til at man skriver Se min Nordbakke, men derimod til at man skriver Se min Golf Gudenå.


Om Fuldblod kan trave er vist et spørgsmål om hvordan man definerer kravet for trav. For ja, de kan flytte benene i en to-taktet bevægelse, men de fleste kan heller ikke mere.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 08:38

De fleste fjordheste ejere, bliver ret stødt når man siger nordbakke om deres hest.

Desværre tror jeg faktisk, de er de eneste som tænker nedsættende om nordbakker - og det er dermed dem selv, der er med til at holde liv i at nordbakker er fede, ubrugelige dyr og fjordhesten er sporty og lækker.

For mange mennesker er de to heste en og samme - det var det i min barndom og er det stadig.


Jeg siger jo ikke nordbakke for at være ond, nedsættende eller noget som helst andet - jeg siger det, fordi det er sådan det altid har heddet.

Prøver dog at respektere og huske når jeg er sammen med hesteejere med denne race, at sige fjordhest.





Mvh Connie



Kan pupper have kogalskab

Eller er det kun INsekter?



Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjordhest
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 08:44

Jeg har selv en fjordhest


Om andre kalder dem nordbagge, fjollebakke, flodhest, what ever


Det kan overhoved ikke hidse mig op

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kom til
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 09:05

at tænke på tråden om "gult hoppeføl sælges".


Så er man da ovre den slags petitesser Måske var vedkommende der satte det skilt op slet ikke så dum endda

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg kunne ikke
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 09:48

lade være med at smile over dit indlæg omkring fuldblod, Charlotte.

Om Fuldblod kan trave er vist et spørgsmål om hvordan man definerer kravet for trav. For ja, de kan flytte benene i en to-taktet bevægelse, men de fleste kan heller ikke mere.


Så kan de sådan set mere end de fleste varmblods der ikke kan trave totaktet. Måske vi har glemt de rene gangarter i vores bestræbelser på showtravet?


Tak for forklaringen omkring benævnelsen Nordbak. Jeg vil huske kun at kalde dem fjordheste fra nu af . Ja det er ikke sådan når ord sniger sig ind i folks bevidsthed, tilsidst ved man ikke hvordan de opstod.


Man har også kaldt dem vestlandshesten, hvordan er det navn opstået, er der nogen der ved det?


MVH


Christina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vestlandsheste....
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 11:11

I Danmark har de heddet Fjordheste siden 70'erne (såvidt jeg husker). Før den tid var det officielle navn i Danmark Heste af Norsk Vestlandsrace. Sandsynligvis fordi de heste, man i 30'erne importerede til Danmark, kom fra det norske vestland.


Kælenavnet (eller øgenavnet, om man vil) har imidlertid i mange år i Danmark været Nordbakke, desuagtet at det aldrig har været racens navn. Jeg er ikke mere vild med det end så mange andre fjordhestefolk - men fornærmet bliver jeg nu heller ikke ;)


Jeg kan da også finde på at kalde en Islænder for Isbuk, eller DV for Dansk Virvar


Nordbak var nu langt fra den første, der blev importeret, men han var den første, der blev registreret som decideret avlshingst - og det gjorde han fordi han blev indkøbt til det gule stod på Frederiksborg Stutteri.


I 1500-tallet blev 2 Fjordheste givet som kongegave til den danske konge - og han bestilte straks 4 mere :)


Også i 1600-tallet blev der hentet temmelig mange fjordheste i Norge. Nogle af disse blev formentlig sendt videre sydpå, men de blev losset i Jylland.


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt



0
0
Svar på denne tråd
 
 Vestlands-
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 12:09

hesten kan jeg svare på: Fjordhesten har sin opprinnelse i de trange fjorder på Vestlandet i Norge. Vi har tre norske hesteracer: døl, der hovedsageligt holdes i østlandsområdet, Nordlandshest 8Lyngshest) som stammer fra Nordnorge, og den udholdende og stødige Fjordhest der pregede hele det norske vestland i mange hundrede år. Den var spesielt kendt for at aldrig træde fejl, selv på den smaleste bjerghylle, og at den bare kunde blive ved og ved på nesten ingen mad i det hele tatt.


det siste kender vel de fleste Fjordhesteiere til, da det ikke er særligt svært at holde huld på dyrene....


Selv synes jeg betegnelsen Nordbakke er rar. jeg kan ikke se noget negativt i den. Fjordhestavlen har også kommet meget langt, og man kan dele racen ind i heste for ulike brugsområder. De bedste ridehesteksemplarer kan måle seg med det meste i gangartskvaliteter nu om dagen (har jeg hørt. Selv har jeg ingen Fjordheste for øjeblikket)


det jeg synes er mest spennende med Fjordingen (som vi kalder den) er at man kan se at den stammer fra urhesten. Så det er en meget gammel og opprinnelig race.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 12:34

Dejligt at høre lidt om Fjordhestens historie.

Er der nogen der aner - hvordan racen OPRINDELIGT er opstået?


Jeg har også altid kaldt den for en nordbagge (det havde man jo lært) - indtil for et par år siden, hvor jeg fik at vide, at "det måtte man for Guds skyld ikke kalde den længere"!?!?


Nå ok, fint med mig. Tror såmænd at hesten var ligeglad, men jeg ville da ikke gøre folk fornærmede - hvis det var det, de blev?!?


Jeg tror, der går et par generationer før det sidder helt fast i alle folk - at det hedder en fjordhest.

Så jeg håber da for alle andres folks skyld - at I også kan bære over med folks uvidenhed?!



Kh


WinnieM


Se HN - TILBUD på min PROFIL

Unik gaveidé:

GAVEKORT til hestemaleri!

www.wmgalleri.dk


Udstiller hos HÖÖKS:

Se en stor del af malerierne i

rideudstyrsforretningen HÖÖKS i Kolding.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Opprinnelig
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 12:42

Den kan altså tidsbestemmes helt tilbage til urhesten: den første hest. Antagelig indvandrede den til Norge via Nordkalotten, altså fra de russiske stepper. Bønderne på Vestlandet i Norge fant god nytte i den, og temmet og domesticerede den.


Det mest lettkennelige urhesttræk i dag, er den oppretstående man med den sorte stribe. det er også rester efter sebrastriber på fjordingen. Specielt på bena

0
0
Svar på denne tråd
 
 Keppie
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 12:49

Jeg tror ikke at den rentaktede trav er smuttet i svinget pga at vi har avlet efter "Showtrav", men pga det generelle avlsmål hos varmblodsracerne nemlig en HØJTstillet hest, jeg tror simpelthen de lange ben mindsker hestens balanceevne. Ligesom den lange hals som fremavles er årsag til at ridehestene i dag ofte går bag biddet.


DV er desværre en af frontkæmperne for de eksteriørtræk.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 det blev
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 21:29

da en interessant og lærerig lille tråd det her.

Jeg takker for de mange oplysninger:-)





Venlig hilsen Sarah.



-og go´glædelig sommer!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er sjovt
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 22:27

Betegnelsen Tinker er helt almindelig, men det er faktisk den nedsættende betegnelse for racen i irland :)


Tinker er fy-ord for sigøjner.


Måske kommer den samme diskussion frem om irish cob'ben om 20 år :D


"Jeg har ondt af folk der ikke drikker,
Tænk at vågne op om morgenen og vide,
at man aldrig får det bedre"
Frank Sinatra
0
0
Svar på denne tråd
 
 adsadgf
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 22:51

Fjordhest eller nordbakke.

Nu ejer jeg jo en selv en fjordhest/nordbakke. Kalder ham selv for en fjordhest, men det irretere mig ik hvis nogle kalder ham for en nordbakke (:


Min ridelærer kalder Cox for en norsk araber xD


Stephanie

- & fjordbollen Cox Tidselbjerg

Hjemmeside: Bricksite.com/CoxTidselbjerg

0
0
Svar på denne tråd
 
 norsk araber...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2009 08:20

Ej hvor skægt.

Sjovt nok har jeg aldrig selv ejet en fjolle, men vi har haft flere af dem på matriklen gennem årene. Jeg elsker dem (og alligevel er jeg reitpony avler...)


Min veninde havde en fjordhoppe nogle år. Hun var rigtig fin og en meget dejlig hest. Men lige så snart der var noget galt (mug el. lignende) så var hun SÅ pivet - ikke som hendes anden fjolle der nærmest stod og nød at få vasket sår eller vasket/pillet mug (stod med et fjæs der bare tiggede - MERE...)

Så her gik hun som fuldblods fjordhesten

Hun var egentligt mere sart hvad sådanne ting angik end min ½ XX hoppe var... Til gengæld var hun ellers SÅ nem at omgåes. Rigtig dejlig hest.


Dejlige det er de - det kan vi hurtigt blive enige om. Og kært barn HAR mange navne.

Nogle foretrækker nogle navne og andre foretrækker andre...

Jeg kalder dem som regl fjoller/fjollebakke. Og når jeg ellers taler korrekt bruger jeg nok egentligt fjordhest.

Er vild med den der kalder dem skumfiduser - nice

Men det kan IKKE hisse mig op hvis nogen kalder en gul for nordbakke - ordet passer bare ikke i min mund

Men tror det var det de fleste bønder kladte dem i sin tid - da de endnu var udbredte i landbruget...


Rigtig dejligt med noget baggrundsinfo om de gule, jeg lærte da nyt


Nå men, jeg må vidre...





Mange venlige hilsner

Tine, Stald ES


- avl, ridning og salg af DSP og DR ponyer.

http://www.reitpony.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 ahsdahsd
Forfatter: 
Dato:  30-06-2009 10:58

Lyder lidt sjovt på hoppen :P

Cox er total ligeglad med vand, har været i vandspiltov 12 gange og står nu allerede uden tov :P


Grundet at han bliver kaldt norsk araber er fordi nogle dage kan han bare have så meget krudt røven, at han har brug for at lave noget, men for det meste er han rolig.


Ved heller ik hvor mange gange jeg er blevet spurgt, hvor gammel er han og er du sikker på han kun er 6 år osv :P, for han ter sig ældre (:


Stephanie

- & fjordbollen Cox Tidselbjerg

Hjemmeside: Bricksite.com/CoxTidselbjerg

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeps, men...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2009 21:15

Jeps, det er til tider komisk hvad hestene viser. Den hoppe jeg taler om, var også så stabil og rar/god som dagen er lang. Rigtig skøn.


Men det med sære persoligheder i anderledes skind... Så har jeg da også en Andalusisk shetti - MINDST

Bumle har i hvert til fælde udstråling der vil noget og en personlighed vi slet ikke kan forstå hvordan er blevet præsset ind i den "lille" bitte krop (ja hvor lille er han egentligt, for han er meget for rund )


Var for øvrigt lige inde og lure på Cox - dejlig model




Mange venlige hilsner

Tine, Stald ES


- avl, ridning og salg af DSP og DR ponyer.

http://www.reitpony.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 fsiuhfdui
Forfatter: 
Dato:  30-06-2009 21:56

Lyder som en dejlig hoppe (: Og man får da et par grin når hesten viser en sine komiske sider (:


Lyder som en sød lille shetti :p - Han viser da bare at selv om at han er en mindre størrelse, har han stor personlighed ;) hehe.


Mange tak (: Og hvor ser Bumle sød ud på de billeder du har på din præ. ;)


Stephanie

- & fjordbollen Cox Tidselbjerg

Hjemmeside: Bricksite.com/CoxTidselbjerg

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er.......
Forfatter: 
Dato:  30-06-2009 22:48

- ligeglad med at nogen kalder mine fjordheste for nordbakker, men hvis man omtaler dem som "fjoller" kan jeg godt blive lidt stram i betrækket


Gurli.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ;) bum bum
Forfatter: 
Dato:  30-06-2009 23:43

Som tidl. har skrevet :D


men i min verden hedder de nu "Fjolleboller" ;)


Line & Buster

- vi arbejder som et team!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nordbakken/Fjordhest
Forfatter: 
Dato:  18-09-2022 22:42

Det var min oldefar der importerede den første!☝️Altså den der hed Nordbak ✌️

0
0
Svar på denne tråd
 
 Andreas N
Forfatter: 
Dato:  19-09-2022 11:27

Nej hvor sjovt - var han staldmester på Frederiksborg, eller var han sekretær for Frederik IV? Det er sørme da en spændende forfader at have :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kært barn, mange navne.
Forfatter: 
Dato:  03-02-2023 08:23
Hej....
Godt nok laang tid siden jeg har svaret i en tråd....
Nå, men fik da lige en masse at vide om den gule hest... som jeg overhovedet aldrig har hørt før. Tak for det?.
I min barndom og op, er der altid blevet sagt nordbakke.... og det har aldrig været nedsættende. I dag kalder jeg dem fjordbakke... pga mine barndomsminder med den gule hest og at respektere rette navn. Og for at det ikke skal være korrekt alting....
Hygge
Sprit
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider