Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Danskernes forhold til penge
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 12:00

En tanke ramte mig og det handler ganske enkelt om folk holdning til penge.

feks. går vi tit ud og invistere i noget til måske 100 kr og måske tænker om det overhovedet er noget vi har brug for eller får brugt og så står vi tit med genstanden og siger...jamen herre gud hvis den ikke bliver brugt kan jeg bare smide den ud eller bliver gemt væk?! det er jo kun 100 kr?!?!?

Jeg har tit selv stået i den situation og tænkt sådan, men prøv at tænke på hvad de 100 kr faktisk kan gøre for andre??

Der er så mange foreninger der gerne tager imod et tilskud i deres bekæmpelse i en eller anden form - feks WSPA :)

De 100 kr kan jo give et lille negerbarn mad på bordet eller skolegang....syns det er lidt vildt og har bare lyst til at hører jeres mening, der er naturligvis også dem der lige pudser glorien en ekstra gang i sådan en "diskution" og dem skal der også være plads til og hatten af for dem der rent faktisk benytter sig af at give et tilskud til div. :)

M.V.H

Tine K

&

Kavan K

( Udstyr sælges, se annoncer )

0
0
Svar på denne tråd

vi har ikke
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 12:06

råd til at tænke sådan, så jeg kan kun sige ja, det er for mig at se hul i hovedet - det blir til meget mere end 100 kr hen af vejen.

www.nikon-pics4u.webs.com

Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/

Bokse udlejes 6040 Egtved

NU med termin den 18 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

Tænker over
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 17:41

Hvad 100kr kan gøre for andre..nej det bruger jeg ikke tid på...

Hvorfor skulle jeg det, jeg ved hvad jeg kan bruge dem på.

Det er 1/7 del af en fuld benzintank, hver 9. dag. ca.

Illum !!

.

Forskellen på sladder og

.

information...er værdien.

Hvor sødt så fandt de 2 hinanden....

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 18:15

Jeg vil sige det samme som Illum.. Jeg klatter meget sjældent mine penge væk.. Jeg bor alene og har 1 indtægt med stor lejlighed, 4 heste, bil, katte, hund og andre faste udgifter. Så jeg mener at jeg bruger mine penge fornuftigt. Det er også sjældent jeg går i byen, tager en taxa eller køber mærkevarer til mig selv.

Men når der er indsamling til div fonder så plejer jeg at spytte i kassen samt fastelavns børnene her i kvateret. Så jeg er heller ikke nærrig.. Men ikke fast og ikke hver måned.

Men jo synes også der er mange der klatter deres penge væk på div snold.. Og så står de unden penge sidst på måneden..

Se min hjemmeside på www.stald-arthur.dk

2 Hestes trailer med lav egenvægt udlejes i Sabro ved Århus efter aftale

MASSE RIDEUDSTYR SÆLES, KIG PÅ PRÆSENTATION ELLER ANNONCER!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg klatter
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 20:21

da måske engang imellem min penge væk til noget jeg nok godt kunne leve uden, men jeg gør det nu helt uden at have dårlig samvittighed

Det er mine penge, jeg har tjent dem, jeg bruger dem til det jeg er nød til og det jeg har lyst til.

Helen.

R.I.P. Chicco min øjesten, du vil altid være elsket og aldrig blive glemt, du bor i mit hjerte for evigt.....

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor er det at
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 09:32

Klatte penge væk, hvis det er ens egne, hvis man ikke skylder nogen noget, hvis man betaler alle deres ???

Det er vel ens eget valg hvad man bruger sin mønt på ???

Om det er fester, smøger, hest, bil, tøj, smykker, skrabeloder, sko, RSPCA, osv. osv.

Vi lever i den del af verden hvor vi har råd til andet end at holde os i live....

Og at tænke tanken "uha nu klatter jeg penge væk" er da sørgeligt..

Illum !!

.

Forskellen på sladder og

.

information...er værdien.

Hvor sødt så fandt de 2 hinanden....

0
0
Svar på denne tråd

lålålålå
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 22:04

Jeg tænker aldrig sådan. Jeg køber hvad jeg har lyst til. Nogle køb er nøjet overvejede, mens andre er impulskøb. Jeg gør, hvad jeg lyst til. Nogle dage har jeg lyst til at støtte fattigere/svagere end mig selv. Det er forskelligt.

Determination to achieve, give you the ability to do it

Supra Societatem Nemo

Forza Brøndby

0
0
Svar på denne tråd

jeg tjener dem...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 22:25

jeg tjener dem og jeg bruger dem--- jeg vil ikke og har ikke dårlig samvittighed over at bruge mange penge på mig selv, hest, benzin, lejlighed eller en lækker jomfru hummer ...

jeg donerer penge til div. formål når de ringer på døren og så giver jeg lidt blod ind imellem... men dårlig samvittighed over at købe en dims til 100 eller 1000 det har jeg ikke!

Boligsøgende i Skanderborg/omegn med indflytning 1/7... min 60kvm, tilladelse til at holde hund.. max.5000,- alt incl.

"ingen hest har græsset forgæves" - steffen brandt ...

0
0
Svar på denne tråd

Trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 22:45

Der er altså ikke noget der hedder et "negerbarn"...

...et lille negerbarn...(trådstarter)..

Jeg er Faster til nevøer, nicer, som er mulat, dvs. mødrene er af anden nationalitet, (men NEGER..nej aldrig)..

Dvs. følg med tiden..der er ikke noget der hedder "neger" idag..

Og mht. de 100 kr., de gives på anden måde til et godt formål, indirekte...

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

FACEBOOK...NEJ TAK !

0
0
Svar på denne tråd

Jill 1...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 23:29

Hvis det ikke hedder neger, hvad hedder det så???

Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd

Moekkvi...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 23:35

Mulat

Vh. Jill

FACEBOOK...NEJ TAK !

0
0
Svar på denne tråd

hvad med nationalitet
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 23:51

Mulat er en blanding, af ekspeltvis sort afrikaner og hvid europærer.

Hvornår har du lavet en foderplan til dine børn

0
0
Svar på denne tråd

Somilia...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 23:53

Ja, der kommer min nevø fra:

Link:

www.leksikon.org/art.php?n=2960

Og bare lige til info så er der ikke noget der hedder "neger" ....what so ever......

Følg med tiden...

Vh. Jill

FACEBOOK...NEJ TAK !

0
0
Svar på denne tråd

Laffeline
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 00:00

Og her laves der ikke "foderplan" til mine børn...de lever..

Vh. Jill

FACEBOOK...NEJ TAK !

0
0
Svar på denne tråd

Jill 1...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 01:36

Jeg er forvirret Hvis en mulat er et blandingsprodukt af hvid og sort, men mulat også er en fælles betegnelse for det man så åbenbart ikke længere må kalde negre, hvordan skelner man så mellem de to??? Eller har det der før hed mulat så skiftet navn til noget helt nyt???

Jeg har åbenbart store problemer med at følge med tiden, for det her kan jeg da slet ikke finde rundt i...

Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd

Penge er jo bare ......
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 01:40

...... penge

Som regel er det dem, der mangler penge, der gør sig til dommer over, hvad andre bør bruge deres penge til

Hvad jeg bruger af penge til forskellige godgørende formål, har jeg intet behov for at udbrede mig om.

Til gengæld anser jeg ikke det at købe en ting til 100 kr. som en investering, som trådstarter kalder det. Det er bare at købe noget.

Om tingen er brugbar eller ej, gør det ikke til det, man kalder en investering.

Tjek evt. ordets rette betydning.

Mvh. Gammelnok

0
0
Svar på denne tråd

Jill....
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 07:12

jeg tror du blander tingene sammen - en mulat er en blanding af hvid og mørk- neger findes skam stadig og er de "sorte" altså de heeeelt mørke fra Afrika.

www.nikon-pics4u.webs.com

Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/

Bokse udlejes 6040 Egtved

NU med termin den 18 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

Så rigtig Gammelnok
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 09:41

Så rigtig...

Illum !!

.

Nøj der er mange selvudnævnte "guder" på HN...

0
0
Svar på denne tråd

Hmm ja
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 13:22

Jeg har ikke så mange penge, er på elevløn med bil, hest og lejlighed. Men jeg arbejder for mine penge, altså er det mig der har fortjent dem.

Hvis jeg vil købe et par sko til 500 kr, ja så må jeg bare leve af pasta den næste uge

Men jo tænker da over hvad jeg bruger mine penge på og giver da også til Dyrenes beskyttelse og WSPA

Men sikke et kedeligt liv man ville have hvis man vendte og drejede sine penge. Det handler for mig om at prioritere.

Selvfølgelig bruger jeg ikke bare løs, men ved jo heldigvis at der kommer løn på kontoen igen den 1. og gør der pludselig ikke det, ja så klarer jeg nok også det.

"Dyr er ikke et legetøj, men et ansvar. DIT ansvar!"

SILLE FOREVER !!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 13:27

Godt beskrevet Gammelnok

Og nej, neger er ikke en betegnelse man bruger længere. Hvis det er en afrikaner trådstarter mener hedder det naturligvis det.

0
0
Svar på denne tråd

Tine85
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 19:50

Jeg synes nu det er meget sødt, at du tænker de tanker.

Altså står med hundrede kroner og overvejer om du skal give dem til et godt formål, eller fyre dem af nede i 10 kroners butikken på noget skrammel der alligevel går i stykker.

Jeg er ikke selv en der giver ved dørene, men samme tanker strejfede mig alligevel omkring nytår, da jeg havde købt et strykke jord, og derved så var eu tilskudsberretiget.

Men jeg synes jo i bund og grund det er latterligt at man skal have tilskud for at have et stykke jord, så jeg gik og legede med tanken om at bruge pengene på at sponsorere et NEGERbarn i malawi med de penge. Men vi glemte at søge, så det bliver indtil videre blot ved tanken.

- Også kaldt myggen !

0
0
Svar på denne tråd

Prioriteringer
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 19:52

Jeg vil ikke kalde et køb til 100 kr for en investering. Om jeg bruger 100 kr på et skrabelod til mig selv eller bruger dem til at tænde op i brændeovnen med er vel min egen sag? Som andre skriver; jeg tjener dem og jeg bruger dem. Slut prut.

Gammelnok siger hvad jeg tænker; Som regel er det dem, der mangler penge, der gør sig til dommer over, hvad andre bør bruge deres penge til.

Og det er skam ikke fordi jeg har penge som græs. Jeg har for ikke så forfærdelig lang tid siden nærmest været fattigere end en kirkerotte, men ved at knibe ballerne sammen og spænde livremmen ind, var der altid plus på kontoen dagen inden lønningsdag. Nogle gange 100 kr - andre måneder 1,40 men dog et plus! Men ikke på vilkår om jeg ville sende de 100 kr til Røde Kors, WSPA eller andre for at købe mig til god samvittighed.

Til gengæld betaler jeg hvert år for skoleuniformer og bøger til 3 afrikanske søstre, hvis forældre jeg har lært at kende ved rejser i Kenya. Pengene får de i hånden via en gammel ven, som rejser dernede endnu.

MVH Pia Fruen på Bøgehøj

• Chokodullen Marabou
  • Minimulen Sorte Arnold
  • Lånebassen Aslan
0
0
Svar på denne tråd

Du har ret...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 20:03

Jeg er så en af dem, der ikke bruger penge på denne måde. Min bedre halvdel læser, og jeg er sygepl. (læs: det bliver man som bekendt ikke millionær af), så det er dyrt at have hest bl.a. Så penge bliver ikke brugt hos os, hvis det er direkte unødvendigt

Men men men, skal blankt indrømme, at jeg har tænkt sådan førhen, da jeg havde flere penge imellem hænderne...

Sagde Kristina med Sidney...

´Maddie` du er den klareste stjerne på himlen i mit univers...

3/6-01 - 17/3-09

0
0
Svar på denne tråd

Penge og værdi...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 20:17

Min egen holdning er nok at det er for dumt at klatte penge væk, uanset om det er 2 eller 2000 kr... men så længe man tænker over de valg man træffer, mener jeg heller ikke man klatter pengende væk... hvis jeg har lyst til at bruge 35 kr på en latte på en cafe så gør jeg det.

omvendt har jeg også valgt at bruge 250 kr. fast pr. måned på læger uden grænser, for det mener jeg at der skal være råd til ikke kun at tænke på sig selv.

Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 20:23

Vel er der da så noget der hedder neget. Har du aldrig læst Lille Sorte Sambo?

Her et udpluk fra ordbogen:

Neger (afledt af det latinske ord niger, "sort") er en traditionel dansk betegnelse for et menneske, der har sort hud eller er af negroid afstamning.[1] Ordet opfattes af nogle som nedsættende og dermed politisk ukorrekt.[2] Nogle sprogbrugere foretrækker derfor eufemismer som sort, farvet eller afrikaner om mennesker af afrikansk afstammning. Især den sidste betegnelse er sporglig problematisk idet fx den arabiske og berbiske befolkning i Nordafrika også er afrikanere men ikke negre.[3] Andre hævder, at ordet er en neutral betegnelse.

Jeg er vist en del af 'andre'.... For mig er neger ikke på nogen måde nedsættende, gud ved da hvem der nogen sinde fandt på at påstå dét... :o

Mvh Bonnie

Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

Hvis du absolut skal køre hasarderet, kan du så ikke undlade at tage selen på??

GRATIS TING

www.bjphoto.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 20:30

Jo, jeg har læst lille sorte Sambo, men er også af den overbevisning at vi er kommet videre siden.

Det har 'negerne' selv fundet på at påstå. Mange finder det nedsættende og hvorfor kalde folk noget de finder diskriminerende. Det kræver ikke meget af os som mennesker at undlade at kalde folk noget de ikke vil kaldes - bare en smule respekt.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 20:35

Jeg har aldrig mødt en neger der finder det nedsættende at blive kaldt neger. Vores naboer er negere og har boet sammen med to negere og en enkelt mulat i et bofællesskab. De ser intet galt i det. Det er nok mere måden man siger / skriver det på.

Desuden kan man heller ikke kalde vores mørke artsfæller for sorte, for det er de jo ikke. Så mørkebrune? Mexicanerne kalder de hvide for 'blanca' = hvide.. Det finder jeg ikke nedsættende, selvom jeg ikke er hvid. Jeg er nok nærmere en bleg sandfarve, men det lyder også lidt kikset, ikke?

Mvh Bonnie

GRATIS TING

www.bjphoto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Neger og Mulat
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 20:39

Iflg. den danske retsskrivningsordbog så fremgår ordet "Neger" stadig, og i nudansk ordbog står der "Neger" 1. en person af negroid afstamning = Sort, Negroid. Hvorimod en "Mulat" defineres som 1. en person af blandet sort og hvid afstamning.

Så "negerbarn" er ikke en forkert betegnelse, omend det måske kan have lidt nedgørende undertoner.

"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-

0
0
Svar på denne tråd

penge til dem i nød
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 20:41

Og så bruger jeg 150 kr. pr. måned til Læger Uden Grænser og 150 kr. om måneden til WSPA. Millionær eller ej, det er fandme rart at føle man gør noget!

Generelt er min forestilling, at danskerne er gode til at betale til "de svage". Eller ???

3/6-01 - 17/3-09

0
0
Svar på denne tråd

penge til dem i nød
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 20:41

Og så bruger jeg 150 kr. pr. måned til Læger Uden Grænser og 150 kr. om måneden til WSPA. Millionær eller ej, det er fandme rart at føle man gør noget!

Generelt er min forestilling, at danskerne er gode til at betale til "de svage", trods sløseri med penge til andet. Eller ???

3/6-01 - 17/3-09

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 20:43

Jeg har mødt flere der finder det nedsættende. Nok mest uden for Danmarks grænser, hvor man ikke er så vant til den form for intolerance vi udviser.

Jeg ville heller ikke finde det nedsættende at blive kaldt hvid, men det har nok meget at gøre med at betegnelsen aldrig er blevet sat i forbindelse med undermennesker, slaver osv.

Synes faktisk denne artikel beskriver problemstillingen rigtig godt: http://www.information.dk/154760

0
0
Svar på denne tråd

Mine penge
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 20:52

mit valg :-)

Klatter ikke penge væk, jeg bruger dem som jeg vil, fortryder sjældent et køb.

Når jeg tænker "investering", tænker jeg en del flere penge end 100 kr :-) Men det er måske "bare" talemåde i en sætning.

Faktisk så tænkte jeg også at det dækker ca 1/7 af tanken ude i dytten, og jeg bruger meget diesel så hvorfor ikke bruge dem på det

Jeg støtter også, men ikke under pres, støtter fordi jeg vil og fordi det betyder noget for mig bla kræftens bekæmpelse.

Nu som "jyde" igen..

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 21:04

Nett, hvordan tror du at den venlige ældre mand fra Johannesburg ville have reageret hvis han havde fået et andet svar i lufthavnen, istedet for det han fik som netop insinuerede racisme? Hvis han havde fået at vide at sådan hedder det og det skal han ikke lægge noget i? Og desuden, tror du så ikke at de kaldte ham for 'nigger', i stedet for 'negro', da jeg ikke går ud fra at de talte dansk?

Desuden synes jeg nu nok den er noget overdreven og snæversynet den artikel.

Det handler ikke om at jeg føler at jeg har RET til at sige neger, at jeg føler at jeg er et bedre menneske end de der er en anelse eller meget mørkere i huden end jeg. Det handler om at jeg er vokset op med at en neger er en neger, færdig. Det har intet med generalisering af personligheder at gøre, blot at sætte hudfarver i bås, ligesom jeg kalder skandinaviere for faktor 80 og kinesere for.. Ja bare glem dét. Men racist eller nedladende dét er jeg altså absolut ikke. :)

Mvh Bonnie

GRATIS TING

www.bjphoto.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 21:26

Nett16: "Nok mest uden for Danmarks grænser, hvor man ikke er så vant til den form for intolerance vi udviser". Jeg håber du taler for dig selv.

Jeg fortrækker at kalde folk deres navne og ikke alle mulige betegnelser. Jeg ved ikke om neger er nedladende, hvis folk føler det nedladende så er det det jo, folks grænser er forskellige.

- HeidiZ

Aldrig at tale om sig selv er en meget raffineret form for hykleri.

F. Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd

undskylder
Forfatter: 
Dato:  09-06-2009 22:23

Sikke da en drejning denne tråd fik ;)

Undskyld at jeg ikke er grammatisk korrekt og undskyld at jeg skrev " et lille negerbarn" kunne selvfølgelig bare ha skrevet " et fattigt barn" i stedet for.

M.V.H

Tine K

&

Kavan K

( Udstyr sælges, se annoncer )

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 11:34

Tine pas nu på, folk skulle jo nødig tro at du regner med folk er fattige bare fordi de er lidt mørke i løden.... :o ;D

Ja irriterende drejning, men en ret fin debat bortset fra det. :)

Heidi - Jeg kunne ikke lade være med at smile lidt. Jeg fik lige en forestilling inde i mit lille hoved: man står med en dansker og en afrikaner og skal præsentere dem for en tredje mand. Selvfølgelig siger man da ikke 'det her er knud og det her er en neger'...!! ;) nu er det ikke ligefrem så tit jeg bruger ordet, men når jeg gør er det bestemt ikke racistisk. eks. negere synger generelt bedre end faktor 80'ere, eller negere har ofte meget mere rytme end så mange andre.. hvordan skulle man ellers sige? Ikke fordi jeg sætter dig i en for/imod situation, blot et spørgsmål jeg stiller, for jeg ved du er ret så kvik. ;)

Mvh Bonnie

GRATIS TING

www.bjphoto.dk

0
0
Svar på denne tråd

undskylder lige...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 03:25

Ja, er åbenbart så "vokset" ind i nævnte, dvs. har "altid" haft nevøer/niecer fra andre "lande"...deraf "mulat"...(tanke-torsk)..

For naturligvis er dette ikke den korrekte benævnelse, mulat er af herkomst af "en lys og mørk" ...

Og "neger", som i min verden er "ude" af det danske ord-sprog, dvs. Afrika er et kontinent bestående af flere forskellige lande med hver deres sprog og flag (ikke som USA, hvor "landet" er ET, dvs. med ET flag og ET sprog)

...Nej, Afrika er et kontinent med hver deres sprog og flag, igen, ET folk med hver deres nation.

Og jo, har mødt mennesker der har følt det nedværdigende at blive "kaldt neger"...(ikke OK i år 2009).

Men ikke mindst, de 100 kroner, skal nok blive givet godt ud.

Vh. Jill

0
0
Svar på denne tråd

nations-problemer...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 03:45

Ja, skal dog lige til sidst lige siges, at jeg har haft bopæl i USA med en "mørk" mand, så kan ikke rigtig "se" problem-stillingen, (der er nok heller ikke noget problem)..

når det kommer til stykket..;-)

Vh. Jill

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider