Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hvalp - spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 23:07

min waanabee datter har købt sig en hundehvalp ( mops - og jeg har taget diskutionen med hende om at man ikke skal skabe et marked for dyreplageri ved køb af hunde fremavlet til et kummerligt liv) - den er ca 10 uger nu - hun siger så at hendes venninde også har hundehvalp og at venninden har rådet hende til at tage vandet væk fra hvalpen mellem kl 18 og 8 så den ikke tisser så meget ?? hun spørger mig så om hun skal gøre dette - jeg foreslår hende at spørge dr.dyr - hun siger så at ham skal hun først hen til omkring 1. juli igen.

hvad siger jer der har/har haft hvalp - er det ikke synd at fjerne dens tilgang til vand i over et halvt døgn ?? eller er det underordnet

0
0
Svar på denne tråd

overskriften
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 23:13

Altså telefonen er jo opfundet, så det er muligt at ringe til dyrlægen og spørge..

Anyways, jeg ville ikke tage hundens vand fra den blot for at forhindre at hunden skal tisse. Hvalpe tisser, og det er vores opgave at lære den at den skal gøre det udenfor.

Desuden lærer hunden med tiden at holde på vandet længere og længere tid..

Mvh Heidi

"It's healthy to ditch class now and then"

Edward Cullen, Twilight.

0
0
Svar på denne tråd

Tisseri
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 23:13

Da min hund var hvalp, fjernede vi vandet klokken 18 om aftenen. Hun fik så tilbudt vand kl 20 og vi gik sidste aftentur cirka kl 22, så hun kunne få tisset af. Hun var renlig efter cika 7 - 10 dage, og det var ikke natten der var et problem men når vi kom hjem så blev hun altid så glad også kom hun ofte til at tisse lidt ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Hvad...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 06:29

mener du med det, der er skrevet i parantes?

Jeg har aldrig taget vandet fra mine hvalpe, men der sker absolut intet ved det

Jeg personligt ville vælge først at fjerne det kl. 20

0
0
Svar på denne tråd

jeg sys det er
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 06:44

dumt- at lære hvalpen den ikke har vand hele tiden/ergo når den har brug for det. Det ER mange timer for en hvalp at undvære en hel nat- vi er ved at gå sommeren i møde, og jeg ville sandeligt ikke undvære mit vand hvis jeg har brug for det om natten i den varme!

Et halvt døgn er alt alt for meget - og jeg har slet ikke gjort den slags!

www.nikon-pics4u.webs.com

Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/

Bokse udlejes 6040 Egtved

NU med termin den 18 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

ja, hvad
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 06:55

mener du med det i parentes?

Jeg har aldrig taget vandet fra mine hunde og de har alle været renlige.

Vil hellere stå op en ekstra gang eller to i løbet af natten den første tid.

*...mennesket skaber sig selv ved at vælge sin moral ...*

0
0
Svar på denne tråd

jeg mener
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 07:31

at jeg syntes det er ærgerligt at folk køber en hund der er fremavlet til et specielt udseende på bekostning af at den ikke har 100 % frie luftveje, jeg finder det forkasteligt at hun ydermere vælger at købe en uden papir ( hun siger den er fra østeuropa), da man har hørt så meget om at netop dem der er importeret derfra får yderlige sygdomme på grund af dårligt avlsmateriale - vil gerne sige at min forargelse udelukket bygger på de ting jeg har hørt og læst i medierne - da jeg ikke selv aner en pind om hunde - andet end at de er meget søde så længe de ikke bider

0
0
Svar på denne tråd

undskyld
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 08:57

men jeg er lidt forarget over at folk kan finde på at tage vandet fra et dyr i så mange timer, det er simpelthen for meget.Hvis man købe en hvalp må man da virkelig regne med at det kræver lidt arbejde, såsom at tørre tis op, eller stå op og lufte hund om natten.Det er et stort arbejde at få en hvalp, og man kan da ikke tørste eller sulte dyret, fordi den ikke skal lave ulykker. Hvis man ikke orker at arbejde lidt for det, skulle man måske have købt en ældre hund der er renlig. Bare min mening.

Mvh Louise

Man kan lyve så længe, at man selv tror på det

0
0
Svar på denne tråd

Giver Louise ret
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 09:07

Nej man tager ikke vandet fra et dyr, ikke efter min mening i hvertfald. Så lærer den jo aldrig at holde sig om natten.

Hvad så når den bliver ældre og den gerne må få vand om aftenen, det er den jo så ikke vant til og så skal den pludselig tisse om natten. Hellere lærer hvalpen at være renlig fra starten af, end at sætte begrænsninger for den, og risikere at udskyde "problemet"

Vores hvalpe har aldrig haft problemer med nat tisseri, men ja mere når vi ikke er hjemme.

"Dyr er ikke et legetøj, men et ansvar. DIT ansvar!"

SILLE FOREVER !!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 09:23

Hej

Jeg vil lige minde om at den her tråd handler om hvalpens vand-drikning, ikke om dens race el.lign.

Hvis man har en hund som ikke kan holde sig om natten, så ja, tag vandet fra den ca. kl. 18 om aftenen, og giv den et par isterninger i løbet af aftenen som den kan sutte på, hvis den bliver tørstig (også anbefalet af Victoria Stilwell - damen i programmerne fra fjernsynet). Men: en hvalp på 10 uger kan højst sandsynligt ikke sove igennem!!! En 8-ugers hvalp skal op ca. 3 gange om natten, en 9-10 ugers skal op ca. 2 gange om natten, og som regel kan de først sove igennem når de er omkring 12 uger gamle eller ældre. Det er meget forskelligt hvor længe de er om at lære at holde sig, og det skal man tage hensyn til.

Men for lige at gøre det klart: hvis hunden ikke har et renlighedsproblem, er der ingen grund til at tage vandet fra den!! Som skrevet er det naturligt at den skal op om natten, fordi den ganske simpelt ikke er i stand til at holde sig så længe endnu. Men hvis det er fordi den tisser på gulvet, så tag vandet fra den, så den får nemmere ved at holde sig, og lær den at sige til når den skal ud.

Held og lykke med det :)

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd

Hunde...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 09:48

Skal ALTID have adgang til frisk vand. De drikker jo sjovt nok fordi de er tørstige.

Det er hårdt arbejde at have en hvalp, og man kan ikke forvente, at den sover igennem uden at skulle op og tisse.

Jo større hunden bliver, jo mere kan den "fylde", uden at skulle ud.

Hunden vil jo efterhånden også få sig en døgnrytme.

Min schæfer sov igennem og var renlig efter 1 uge, men vågnede selvfølgelig lidt tidligt.

UD hver gang den har sovet, spist og leget

Er forøvrigt fuldstændig enig med dig Bjarne, iht. spm. om avl og etikken af dette....

"No man is worth your tears, and the one who is, won´t make you cry"

Aloysius - Elsket og savnet. Hver eneste dag.

0
0
Svar på denne tråd

børn...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 10:04

Jeg tror at man skal til at tage al drikkelse fra børn i vuggestuer og dagplejer i dagtimerne, for så skal der ikke skiftes ble så tit = penge man kan spare på pasningsordninger

(ment i ironi)

Selvfølgelig skal man ikke tage vandet fra hunden. Hvalp = Glæder og lidt mere arbejde end en ældre hund...

0
0
Svar på denne tråd

Altså...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 10:10

Jeg synes generelt der er en tendens til forherligelse af dyrene herinde, og en tendens til at sammenligne dyrene med mennesker. Hvalpen tager ikke skade af at undvære vand i nogle timer! Hvis man har problemer med renligheden, og lader hunden drikke konstant så den tisser over det hele, tror I så at man får en glad hund, eller tror I så at hunden bliver aflivet fordi den ikke er til at have i et hjem? Og hvorfor skulle den tage skade af at undvære vand? Hunden i naturen har, så vidt jeg ved, ikke en vandskål stående ved sin hule hele tiden.

Personligt har jeg aldrig været nødt til at fjerne vandet fra min hund, fordi jeg var så heldig at få en hvalp som var renlig i løbet af 1½ døgn. Men hvorfor skal man gøre det sværere for hvalpen at lære at blive renlig? Det vil da være vildt synd, hvis man lader den drikke hele aftenen, og så skælder den ud for at tisse på gulvet om natten! Og i øvrigt sover hvalpen givetvis det meste af aftenen, og om natten bortset fra tissepauserne, så hvad skal den med vand - andet end at få den til nemmere at tisse på gulvet?

0
0
Svar på denne tråd

Randi W
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 10:15

Hvorfor skal heste så have vand på fold om vinteren. Det drikker de ikke så ofte af, og de har heller ikke altid vand i naturen. Det har der da været meget diskution om i vinters.

0
0
Svar på denne tråd

Nu er...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 10:20

engang sådan at hvalpe drikker i leg og ikke altid fordi de er tørstige

Om natten skal hvalpe lære at der leger man ikke

Hvis den er tørstig kan man jo tilbyde den noget, når man alligevel skal op og lukke den ud

Som nævnt har mine hvalpe altid haft vand, som også nævnt sker der ikke det mindste ved at den ikke har vand om natten i en periode

0
0
Svar på denne tråd

Randi....
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 10:23

Det er da noget mærkeligt noget at skrive.

Selvfølgelig skal vores dyr da have det optimalt.

De hunde der ikke er renlige efter en overskuelig tid, er fordi de har nogle ..... dovne ejere, der ikke har et øje på hunden.

Desuden skælder man jo ALDRIG en hvalp ud, for at have tisset indenfor. For det første fordi den så tror, at det er forkert at den tisser...og for det andet fordi man jo når at se at den skal tisse, inden den når at sætte sig = at bære den ud i haven.

0
0
Svar på denne tråd

Som sagt
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 10:25

Som sagt, hvis nu man havde læst hvad jeg havde skrevet: jeg skrev ordret, at der ikke er nogen grund til at tage vandet fra hunden, hvis den ikke har et problem! Men hvis den har et problem, er det da kun en fordel at gøre hvad man kan, for hurtigst muligt at lære den at være renlig. Jeg mener IKKE, at en hund som udgangspunkt ikke skal have vand - selvfølgelig skal den det! Men det vil da være tosset ikke at hjælpe den med at blive renlig, hvis det er det den har et problem med.

Min pointe med, at hunden ikke har fri adgang til vand i naturen var for at understrege, at den på ingen måde tager skade af det.

Mine dyr har altid adgang til vand, også mine heste om vinteren. De er så heldige at gå ude mest muligt, dvs. 8-10 timer om dagen i de mørke måneder, og selvfølgelig har de vand udenfor, også selvom det kræver at jeg hver morgen banker isen af, eller hælder kogende vand i. For som sagt - hvorfor skal de undvære vand, hvis der ikke er nogen grund til det? Jeg skrev jo heller ikke at man altid skal tage vandet fra hunden kl. 18 om aftenen, det skal jo kun være mens den indlærer, at den skal holde sig om natten, og ikke må tisse på gulvet. Og hvorfor skulle det være en katastrofe for hunden at undvære vand, når den alligevel sover?

0
0
Svar på denne tråd

Til Helle
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 10:30

Til Helle:

Er det ikke det optimale for hunden, at give den de bedste muligheder for at lære at gøre det rigtige? Og jeg taler jo ikke om at tørste den, men om at nægte den adgang til vand i nogle timer, der er en væsentlig forskel på dette.

Og nej, nogle hunde har MEGET svært ved at lære at blive renlige, f.eks. fordi de har fået lov til at besørge hvor som helst, inden de forlod deres mor og søskende. Min søster har sådan en hund, og hun har gjort alt efter bogen. Jeg passer den pt., og den har stadig problemer med det, fordi dem der har avlet den lod hvalpene være, tja, nogle svin.

Mht. irettesættelse og tisning, er vi fuldstændig enige! Desværre er der nogen der ikke er klar over dette, og netop derfor forsøger jeg jo at hjælpe, så hunden får de bedste vilkår for at gøre det rigtige. Hvis man skælder hvalpen ud når den tisser indendørs, lærer man den bare at det ikke er sjovt at tisse når mor er der, og så har man lige lært sin hund at den skal gemme sig, for at besørge i fred......

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 10:40

Hejsa...

Jeg har selv en hvalp og kan snildt huske det med at de ikke er renlige. Jeg tog ikke vandet fra ham og ville slet ikke gøre det i den varme.

Det jeg gjorde var, at jeg gik med ham mellem kl. 22 og 23 og stod så op en - to gange om natten, for at lufte ham.

Jeg syntes det tog noget tid at gøre ham renlig, men i mine øjne er det noget man må have gjort sig klart inden man skaffer sig en hvalp.

Ang. det at skaffe sig sådan en hund, så syntes jeg at det må være op til hver enkelt, hvad hund de vælger. Dem der har fejlen og som jeg mener er frygtelige er dem der avler disse slags hunde. :-(

Mvh.

Viv

0
0
Svar på denne tråd

Randi..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 10:42

Så er det jo avlerne, der har været for dovne/travle/uvidende.

Det kræver ikke så meget, at se om hunden har haft de rigtige betingelser i sin opvækst.

Hvorfor dog gøre det svært for sig selv

Det er jo os, der skal lære hunden den nye verden. Den indeholder i store træk: vand, mad på bestemte tider, og lufteture når vi bestemmer det.

Hvalpe sover jo meget af tiden, så jeg kan ikke forstå, at det skal være et problem, at sørge for, at hunden har tisset af inden den falder i søvn om aftenen.

Ud x antal gange om natten i en periode, og direkte i seng hver gang.

Der er jo også mange menneske"hvalpe", der vågner om natten af den ene eller anden årsag

0
0
Svar på denne tråd

hvis ellers
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 11:08

folk GAD at gå med deres hvalpe ca hveranden time ville de osse blive ret forbløffede over hvor godt hvalpen er i stand til at holde sig om natten selvom den får vand- vand tager altså nogle timer om at nå igennem systemet og blive til urin- ergo hvis du lærer hvalpen vandet ryger eks kl 18 vil den hurtigt få en rytme og forstå den skal skynde sig at drikke der- ergo er der endnu større chance for uheld om natten hvor urinet så kommer til urinblæren.

I denne varme som vi er på vej imod kan det være direkte farligt da en sådan størrelse hurtigere end en voksen hund risikerer at blive dehydreret - specielt hvis den så IKKE har drukket inden man fratager den sit vand heller.

Og kl 18 til 8 om morgenen det er 14 timer af døgnet i STREG den skal undvære!! Ikke blot NOGLE timer men over et halvt døgn i streg!! Det er i mine øjne direkte uforsvarligt.

Der er en grund til det anbefales at ALLE dyr skal ha adgang til frisk drikkevand HELE tiden. Det er ikke for sjovt det anbefales.

0
0
Svar på denne tråd

Stute...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 11:11

Fuldstændig enig

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 12:02

Til Helle:

Fuldstændig enig, jeg ville aldrig have købt en hvalp som havde gået i det svineri, men lige præcis den type er der ikke særlig mange af herhjemme, så de måtte tage med, at de fik en lidt svær hvalp, fordi det var lige præcis den type de gerne ville have. Jeg er helt enig i at hvalpen skal ud x antal gange om natten mens den ikke kan holde sig, men man må jo også sørge for at man rent faktisk kan nå ud med den, eller at den ikke bare rejser sig og tisser hvor den er - og det er netop derfor jeg synes det er en god idé at tage vandet fra den, fordi den så ikke er ved at eksplodere, så man rent faktisk giver den en chance for at gøre det rigtigt.

Til Stute:

Jeg er helt enig i, at mange ikke er klar over hvor stort et arbejde det er at have en hvalp, og faktisk skal de ud en gang i timen når de er 8 uger gamle. Men ligesom at nogle børn er meget længe om at smide bleen, kan en hund også have svært ved det. Og for at gentage mig selv, er der ingen grund til at gøre det endnu sværere for den, indtil den har lært det. Personligt ville jeg da ikke hælde et glas vand i et barn to timer inden sengetid, hvis jeg vidste det ville føre til sengevædning om natten - det ville da være dumt af mig, og ikke mindst meget synd for barnet.

Igen vil jeg understrege, at min anbefaling ikke er permanent, men indtil den har forstået det. Det er korrekt at det kan være farligt at tage vandet fra den hvis der er hedebølge, men man bliver jo nødt til at gå ud fra at det er en ansvarlig ejer, som selv kan vurdere det.

Jeg vil gerne pointere, at jeg ikke skrev, at hunden skulle gå uden vand, men at jeg skrev at man skulle give den isterninger, som den kan sutte på hvis den er tørstig. 5-6 isterninger inden sengetid er rigeligt. Idéen med isterningerne er, at hvalpen får vand i en begrænset mængde, og i et kontrolleret indtag, så den f.eks. ikke kværner ½ L lige inden sengetid. Faktisk ville det, som du skriver, være en kæmpe fordel hvis hunden lærer at drikke det den har behov for kl. 18, for så kan den nå at tisse det ud inden sengetid.

Og som tidligere skrevet, så er det jo ikke en permanent løsning - det kan være det kræver et par dage hvor hundens vandindtag kontrolleres, for at den forstår, at den skal sige til når den skal ud.

0
0
Svar på denne tråd

takker for svar
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 15:48

hun ringede igen til mig, at nu gad den ikke spise det tørfodre som hun var anbefalet fra sælger - så jeg bad hende ringe og snakke med dr. dyr omkring både fodre og vand.

og det er ikke fordi jeg ikke vægter jeres svar, men der mangler lidt en rød tråd (læses som at der er en vis ueinghed omkring spørgsmålet)jeg selv var også yderst skeptisk da jeg altid har haft opfattelsen at dyr generelt skal have fri adgang til vand, men som sagt jeg ved ikke nok om emnet til at give hende gode råd.

viv : jo men det er jo køber af disse hunde der skaber et marked for at avle dem.

0
0
Svar på denne tråd

Randi W
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 16:34

så ER du gal på den- hvordan kan du tro det er en ansvarlig hundeejer med en vis viden når hun går til sin forælder og spørger fordi hun ikk engang har en teoretisk ide om hvor vidt veninden ahr ret. Jeg mener spørger man om sådan noget som her er tilfældet så VED man IKKE nok om hund til at anskaffe sig hund! ERGO er man IKKE en ansvarlig ejer.

Dernæst så ville jeg heller ikke nægte mit barn at drikke to timer inden sengetid- for med den tid det tager urinen at nå igennem så vil barnet drikke emre inden de to timer og STADIG skulle tisse og endda mere MIDT om natten end om morgenen!

Hos et menneske tager dette mellem 3 og 8 timer ca. barn/voksen rundt regnet. Ergo risikerer du abrnet 1-3 timer efter den er lagt i send SKAL tisse- hvor barnet ellers ville kunne holde sig næsten en hel nat + den STAIDG vil drikke mere og dermed forstørre chancen for vandladning om natten.

Da jeg havde hvalp gik jeg 1 1/2-2 time + HVER GANG der havde været leget, spist/drukket, været besøg mv. Og sjovt nok var det ikke det der var problemet at holde men oftere den faste afføring.

nej man SKAL IKKE på den måde "forebygge" for man forebygger INTET- tvært imod.

0
0
Svar på denne tråd

mon ikke
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 17:19

din waanabee-datter skal skaffe sig af med hvalpen igen?

Gider man ikke tørre tissetår og andet op i starten, inden den lærer renlighed - så bør man nok holde sig til tøjdyr.

Enig med stute - det er noget med at gide.

.

0
0
Svar på denne tråd

helt ærligt
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 17:23

HVEM ville måske mens deres barn skulle læres af med bleen lade dem stå uden vand 14 timer i døgnet for de IKKE tissede i bukserne om natten... Altså over halvdelen af døgnet...

0
0
Svar på denne tråd

Hund.....
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 17:27

Der er lige en ting jeg ikke forstår ved denne debat ? Når man nu som ung pige ikke må spørge om ting uden at blive stemplet som uansvarligt , hvordan skal man så lære ?

Jeg synes da det er super fint hun stiller spørgsmåls tegn ved venindens råd og spørger en voksen !

Det er da dejligt hun er kritisk og gerne vil lære !

Når det så er sagt aner jeg ikke særlig meget om hvalpe , så mit råd vil nok være at ringe til dyrlægen og spørge dem til råds ! Eller måske hvis I kender nogen med god hundeforstand !

Held og lykke med hvalpen !!

Misundelse er den sandeste form for smiger.

0
0
Svar på denne tråd

caroline r
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 17:29

det ER i orden- HVIS man gør det INDEN man ahr skabt problemet fordi man ikke er i besiddelse af en vis viden. Dette ER osse en måde at lære på- og bedre for alle parterne involveret!

0
0
Svar på denne tråd

Hvem ved....
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 17:32

Stute: Måske har veninden først nævnt dette efter hun har fået hunden ?

Der er sikkert, som med heste, lige så mange meninger om hundeopdragelse som der er ejere ! Derfor kan man jo vel til en vis grænse sætte sig ind i tingene inden man anskaffer sig dyret. Men derfor kan der godt komme ny viden/holdninger til efterfølgende og man kan blive i tvivl.

Jeg ved ikke hvad der er sket i pågældende situation, men jeg ser det bare som en mulighed kontra at drage forhastede konklusioner.

0
0
Svar på denne tråd

jamen det er da
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 17:34

et fedt om VENINDEN nævner det EFTER pigen ahr fået hunden for pigen bør sætte sig ind i det INDEN hun anskaffer sig en hund. Det kan da aldrig blive venindens dilemma el skyld.

0
0
Svar på denne tråd

Stute............
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 17:40

Jeg tror du misforstår helt hvad jeg skriver.

Jeg mener ikke noget er venindens skyld. Jeg siger bare at det kan være veninden ikke gav dette råd før hun fik hunden, og med dette mener jeg at hun måske har sat sig ind i tingene og læst en masse , men derfor vil der vel altid efterfølgende kunne komme ny viden / gode råd. Og det er da netop flot hun stiller sig kritisk overfor dette.... Og netop undersøger det ved at spørge en voksen hun har tillid til ! Det mener jeg da siger en hel del om pigen, altså en hel del positivt

Men det kan jo være både på den ene eller den anden måde det er umuligt at vide og er kun gætterier og netop derfor kan jeg ikke stemple hende som hverken ansvarlig eller uansvarlig ud fra et enkelt spørgsmål hun har stillet en voksen !

0
0
Svar på denne tråd

altså...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 17:44

er du en ansvarlig hundeejer hvis der ikk skal mere end den smule til veninden har sagt der? Jeg mener når man skaffer dyrene skal man være sikker i sin sag- osse vedr foder/vand og opdragelse stadig INDEN- UANSET hva andre siger. At man kan komme en smule i tvivl hen af vejen er da ok - men det lyder ikke til her hun blot er en smule i tvivl - det ser ret meget ud til hun slet ikke aner ud el ind om hun skal tro på det el ej.

Og så må man jo kontakte den dyrlæge man har udset sig, el en korrekt avler etc som har deres viden i orden. Det er fint at spørge en man stoler på, men når vedkommende som her selv skriver denne ikke ved nok til at vejlede henleder det mine tanker på pigen ikke aner hvor hun skal henvende sig før forælderen siger dyrlægen i og med denne ikk er i besiddelse af viden nok, hvilket man vel kun kan forvente denne pige burde vide.

0
0
Svar på denne tråd

Hundeejer....
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 17:47

Der har vi nok forskellig holding så

Jeg synes nu det er helt okay at spørge og trådstarter spørger jo nok herinde da han ved der er en masse ansvarlige hundeejere som kan belyse sagen lidt...

0
0
Svar på denne tråd

ja ja helt
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 18:04

klart- vi behøver heller ikke være enige, så var livet da lidt kedeligt. og ja det gør trådstarter - men som vedkommende selv skriver er det jo så netop svært fordi det så er forskellige meninger man får af alle snart.

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 18:23

Jeg tog ikke vandet fra min hvalp,

men stod op og tissede med hende 2 gange hver nat de første 2 uger, derefter 1 gang i 1 uge og derefter efter 6 timer osv.

Det er hårdt arbejde at have en hvalp:-)

SIDEPULL I STR FULL KØBES BILLIGT.

STORE RIDEBUKSER KØBES. LIVVIDDE PÅ 120 CM.

DISTANCETRENSE/GRIME KØBES I SJOV FARVE.

SKRIV ENDELIG.

0
0
Svar på denne tråd

Til Bjarne1525
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 19:12

Hej Bjarne 1525

Jeg har lige et ekstra råd til dig, som du kan give din datter - det virkede i hvert fald for min hund: Vi stillede vækkeur hver 3. time, efter vi var gået i seng, da vore var hvalp kunne hun godt holde sig 3 timer når hun sov. Så op og ud med hvalpen - den skal garanteret tisse! Da det var gået godt nogle nætter, satte jeg det op til 3½ times mellemrum, lod gå nogle dage, så 4 timers mellemrum, osv. Lige pludselig er det kun een gang den skal op, og ja, pludselig har man en hvalp der kan sove igennem :)

Jeg tror at min mening er blevet fortabt i ovenstående meget lange debat, men jeg synes det er okay at tage vandet fra hvalpen noget tid, hvis det gør at den får nemmere ved at holde sig og ikke er ved at eksplodere. Flere påstår at jeg mener man skal tørste den, og at den skal gå uden vand i over ½ døgn - det er bestemt ikke min mening. Det kan være en god idé at tage det fra den om aftenen, f.eks. kl. 20. Og så kan man give den det igen når den har tisset 2. gang, typisk kl. 4-5-6 om morgenen. Så passer det med at den er trængende igen på det tidspunkt, de fleste står op. I øvrigt skrev jeg også, i mit allerførste indlæg, at man skal give den isterninger om aftenen, som den kan sutte på, så man kontrollerer dens vandindtag. Dette forslag har jeg læst i rigtig mange gode bøger om adfærdsmæssig korrekt hundetræning, der er så åbenbart nogen herinde som mener det er dyrplageri, men det synes jeg så de skal diskutere med førende hunde-eksperter.

Er ked af at høre den ikke vil spise, jeg havde samme problem med min, og det var ganske simpelt fordi hun ikke kunne lide maden, så jeg skiftede til et andet mærke, og så var der ikke flere problemer med det.

Mange gange held og lykke med det :)

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd

Hundehvalp og vand
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 20:00

Jeg har en hvalp på 12 uger. Den var renlig efter et døgn. Jeg tager ikke vandet fra den i løbet af aftenen, men den får altså heller ikke sin vandskål med i soveværrelset når vi går i seng. Den sover sammen med os i soveværrelset, for så vækker den os, når den skal ud. Jeg er ude med den en til to gange på en nat. Når den er alene hjemme (højst to timer), har den heller ikke vand. Jeg er slet ikke en doven hundeejer, tværtimod.

Så nej, min hvalp får ikke vand om natten og om morgenen drikker den ikke vand før den har fået sin morgenmad, så jeg har ikke indtryk af, at den er ved at dø af tørst.

Som en anden også skriver, så drikker hvalpe ikke kun når de er tørstige.

MvH

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

svar fra dr dyr
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 16:48

jah - nu har jeg jobbet siden torsdags så har ikke rigtigt fået kigget herinde - kan se der er kommet mange råd.

charlotte ringede til dr dyr og spurgte. dr. dyrs svar var at det ikke er tilrådeligt at fratage hvalpe deres vand - de skal ifølge denne dyrelæge have fri adgang til vand døgnet rundt. hun sagde dog at der var mange der boede i etageejendomme der tog vandet fra voksne hunde i en periode af døgnet - men ikke at det var en god ide. iforhold til foderet skulle hun blande lidt leverpostej i - så der kom lidt anden smag ved - og dette hjalp på dette problem - så charlotte har indset at der ikke er nogen nem vej uden om hvalpens læring af at holde sig..

igen tusinde tak for alle rådene

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 21:42

min hvalp er lige fyndt 14 uger... Han har fri adgang til vand. Han er renlig, det tog 14 dage...

Vi vaskede tisset/@!#$ væk med citron rengøringsmiddel indenfor,og lod div ligge i haven. Så den kunne dufte sig frem. Fangede vi den i det, så fik vi lige råbt, så den stoppede og så ud i haven. Og så har han fået godbider og ros hver gang det er foregået udenfor. Så blir han selvføgelig luftet tit ca hver anden time når vi hjemme... Men han er alene fra kl 6.30-14.30 uden uheld samt hele natten...

I kan jo prøve noget af overnævnte, det fungerede kanont på vores hvalp...

Mor til skønne maddie 24/5-08

Sommergræs tilbydes amager

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider