Hej
Det er en helt forkert opfattelse at man skal holde en hund med HD i ro. Min golden retriever, som ellers skulle være HD-fri, har HD i begge hofter i den værste grad. Hun er lige blevet 2 år gammel, og fik det konstateret i januar. Dyrlægens udmelding var helt klar: du skal ikke skåne din hund! Netop som andre har skrevet herover, er det meget vigtigt at hundens muskelmasse bliver styrket og bibeholdt. Jeg fik også at vide at svømning var rigtig godt, og at min hund skulle motioneres præcis som hvis den ikke fejlede noget. Jeg er meget interesseret i agility, og spurgte derfor meget ind til hvad jeg måtte og ikke måtte. Det han sagde var, at så længe det ikke skulle være på politi-hunde-niveau hvor hunden skal lave alle mulige vilde ting, så skulle jeg ikke tage hensyn til det.
Det er klart, at hvis hunden har ondt, så nytter det ikke noget at tvinge den til at løbe flere kilometer hver dag, for det vil da være dyreplageri. Men dertil har man medicin, som jeg går ud fra at din venindes hund også får. Jeg kan berette at min hund har HD i så slem grad, at den piver konstant, hvis ikke den får medicin.
Så min mening er altså at det hun gør, er helt i orden, så længe hunden er frisk og glad, og gerne vil med på turen - der er ingen grund til at lade hunden ligge hjemme og lave ingenting, for den tager ikke skade af det.
Mvh. Randi