|
|
| om katte ? |
| Forfatter:  |
troldefe (mømle) |
| Dato:  |
27-05-2009 18:15 |
|
Hej undrer mig bare over noget jeg har fået fortalt, og som indtil videre virker sandt nok.. røde katte er altid hankatte? har selv kun oplevet at røde katte var hanner, men hvorfor egentlig? findes der ingen røde hunner?  og så i et program i tv sagde en dyrlæge at de tre farvet katte, (sort/hvid/rød) altid er sterile ? og at de altid er hunner.. dette stemmer også overens med min egen oplevelse, har kun kendt re farvede hunkatte.. men det er da underligt, sandt ? bare lidt undren her fra.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Passer ikke |
|
|
(sort/hvid/rød)altså tortier er ikke sterile! For så må jeg da hellere undre mig over alle de kuld der kommer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| røde katte |
pjemm |
27-05-2009 18:35 |
|
Det er ikke helt korrekt. Trefarvede katte er altid hunner - undtagen i meget, meget få tilfælde, hvor det er en han med kromosomfejl og HAN vil så være steril. Ikke hunnerne. Hunkatte kan sagtens være røde, men det kræver så vidt jeg husker at begge forældre bærer rødt, fx. rød far og trefarvet mor. Hvorimod hanner kan blive røde hvis blot den ene forældre er det (og her er det så jeg ikke kan huske fordelingen med XY og dominans) :Pia
Sommergræs tilbydes ca. juni-juli-august, evt. hingsteplage eller kvæg. Sydvestsjælland. Mængderabat! cantering @ yahoo.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har skam |
CamillaX |
27-05-2009 18:48 |
|
en rød hunmis rendende her på gården, som tilmed venter sig skønne killinger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katte.. |
|
|
Det er oftest at røde katte er hankatte. Som regel er helt hvide katte døve. Men ingen regler uden undtagelser.  Hilsen Benedicte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu om dage |
|
|
Nu om dage er der næsten lige så mange røde hunkatte, som der er røde hankatte 
Gætteleg:
Hvad er en Borzoi?
Navnet på en therose?
En bidløs trense?
Eller en langhåret tæppetisser?
Find svaret her:http://www.lhaghana.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ahh ok |
troldefe (mømle) |
27-05-2009 23:27 |
|
pjemm: så fik jeg da svar på hvorfor der er i hvert fald oftest er røde hanner og trefarvet hunner  og rart at vide at de røde hunner altså kun er mere sjældne, har altid godt ku tænke mig en rød hunkat,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er kun |
xtiny |
27-05-2009 23:58 |
|
1:16 der bliver en rød hun, med en torrtie mor og rød far. Genet for rød nedarves på X kromosomet- og dem har hunner 2 af . Xsort og Xorange= Tortie Så Xorange fra far og Xorange fra mor= rød. Og så er der fortynderfarverne blå og creme, men blå er sort (fortyndet) og creme er orange (rød fortyndet)- blå dominerer over creme. Som skrevet- og jeg har kigget meget på det- så er tortiehanner formentlig XXY- eller chimærer (at fostre har udvekslet gener- så en rød kat få en sort plet fx). XXY er sterile, små og lever ikke længe. Chimærer kan kun nedarve deres "rigtige" farve- fx blå, sort, rød. Selvom de ser trefarvede ud- det er kun en del af huden, der har fremmedfarve. Dog findes der blodchimærer (med 2 blodtyper) og kønscelle Chimærer- to mødre/fædre til søskende med samme far/mor. Læs også her: tortietom.nidoba.nl/tortiete.html
Mvh xtiny
♣*** The truth is out there- but the lies are in your head*** ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg får en rød (med noget hvidt)hunkilling i næste weekend, glæder mig!!! Så jo, som de andre siger findes der røde hunkatte 
Vh. Pernille
Sælges: Sigma stof-dressursadel 17" 700 ,- (Byd også på www.QXL.dk).
& Bates Maestro dressursadel 17" 5000 ,-.
Sælges også på Hestegalleriet.dk og DBA.dk *Det er viljen, der skaber vejen*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der findes |
|
|
flest røde hankatte- af en el anden grund er de fleste hanner. Men dermed jo ikke sagt at alle er det. Mine forældre har en rød hunmis. (Lad mig sige at hendes hårfarve passer sammen med udsagnet rødhårede er mere hys)... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige en ting |
|
|
vedr hvide katte. NEJ DE ER IKKE ALTID DØVE! Reglen er at hvis katten er helt hvid og MED blå øjne, har de en tendens til at bære et gen for døvhed. Men det gælder ikke alle. Arbejder på Kattens Værn, og vi har pt en dejlig hvid ½ skovkat dreng, som er helt hvid med isblå øjne, og han er IKKE døv. Og han beholder farven. Har også to piger, men de er siameser, og dermed behøver de hellere ikke at vøre døve. De er så creme masket. Og vi har en stor hvid hankat med gule øjne, og han er heller ikke døv. Vi har haft hvide katte med blå øjne, som var døve. Men det passer bare ikke med at ALLE hvide katte er døve. De skal have blå øjne, for at der er risiko for at de er døve. Ja der findes både røde hanner og røde hunner. Ja tortie og tortie med hvidt er altid hunner.Hvis det er en han, er han steril
DetVarKattens - Medlem af Kattens Værn. En rigtig hest er en oldenborg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| katte.... |
|
|
Nej hvide katte er ikke døve. Jeg har haft en hvid hankat med et blåt og et gult øje, han hørte ganske udmærket. Jeg har nu en hunkat ligeledes med et blåt og et gult øje, hun hører til gengæld sansynligvis ikke noget, eller kun ganske lidt. Til gengæld har hun en søn, med to gule øjne, han hører aldeles fremragende  Røde katte er ofte hanner, men ikke altid, de tre-farvede har jeg aldrig haft nært kendskab til, kun nydt synet af dem - de er flotte 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej.... |
|
|
Min søster havde en rød hun kat... Så... Og min gamle tre farvde kat fik to kuld killinger.. Så... Det er da vist noget af en røver du der har hørt..! Det siges at trefarvede katte, pga. gen sammensætningen, kun kan blive hunner. Men har godtnok aldrig hørt om at de skulle være sterile! Har også haft to hvide katte, de hørte altså fint.
Hilsen Henriette Dejlig ox araber sælges - læs mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Henriette I |
troldefe (mømle) |
03-06-2009 19:13 |
|
lidt længere oppe i tråden er der forklaring på "myten" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
Marie *Ozzy* |
04-06-2009 01:12 |
|
haft 3 røde hunkatte, men har faktisk også en opfattelse af at der er flere røde hanner end hunner. Hvad angår tortier(3 farvede) er de så godt som altis hunkatte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min røde hun kat |
|
|
 hun har også en helsøste af samme farve, men hovedparten af helt røde katte er hankatte
Super smuk kat . 2 Pony sælges, er færdigmålt 139,5 nok mest dressur, men springer ALT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|