Ved mine forældre er der et stort grønt område, hvor folk lufter deres hunde. Det er ikke decideret hundeområde, men det blir brugt til det. De fleste gør som mig, lufter hunde uden snor, og tager dem i snor når man møder andre hundeejere. Jeg har aldrig oplevet problemer, når vi møder folk med hund går jeg den anden vej og Yoda følger efter. Han er en stor hund så nogen hundeejere vælger at tage deres hund op når vi kommer forbi og han er i snor, det er så deres valg og okay med mig, men unødvendigt.
Jeg taler i telefon med min kæreste, mens jeg holder øje med min hund og om hvor de andre hundeejere befinder sig, bare for at være på den sikre side imens jeg nyder det gode vejr.
Da vi har gået runden er vi klar til at forlade det grønne ad en lille sti imellem nogle træer. Yoda kigger på nogle mennesker i haven, og jeg siger farvel til kæresten så jeg kan tage hunden i snor.
Imens kommer en mand med en stor schæfer ud fra stien. Vil skyde på at den er både større og en del ældre end min 1½ års rotte. Jeg når at tænke "nå en anden hund vi skal lige flytte os" inden manden råber til mig "kan du så se at få den ting i snor"!
Jeg siger til kæresten "jeg er nødt til at lægge på" og "øjeblik" til manden, mens jeg roligt lægger mobilen i lommen- ingen grund til at stresse og gøre situationen værre.
Min hund rører sig ikke ud af flækken på noget tidspunkt, og jeg kender ham godtnok til at vide at han er helt rolig og venter på mit signal da manden brøler " NEJ FANDEME NU"!!
Som i hvad bilder du dig ind din dumme kælling?
Jeg siger ikke noget tilbage, men vender mig om, og kalder på min hund som straks følger efter. I det samme springer den anden hund ud efter min, så min selvfølgelig blir forskrækket og vender sig om, for at se hvad den anden hund er ude på?
En gang til kalder jeg og det samme sker, min er vel bange for at blive flået når han vender ryggen til.
3. gang jeg kalder skynder min hund sig hen til mig og vi går roligt væk, stadig uden snor, i fuld kontrol men væk fra manden og den anden hund som går forbi som om de ejer området.
Sig mig er det virkeligt nødvendigt at tale sådan til folk der ikke har gjort noget galt?
Hvis problemet er at hans hund er farlig overfor andre så kan han sige det, istedet for at kalde min hund en ting( eller endnu bedre, lufte hans hund hvor der ikke er risiko for at møde løse hunde?).
Byen er på under 15 tusind indbyggere, min hund er under kontrol/ikke til gene for nogen og området er kendt af alle som et hundeområde hvor du altid risikerer at møde løse hunde.
Jeg har aldrig haft problemer her, folk er høflige og har styr på deres hunde så vi alle kan gå i fred og ro og nyde naturen og vores hunde. Nogen har altid deres hund i snor fordi de vil løbe væk, og andre har hund som mig løs når vi er væk fra andre hunde, og hund i snor tæt på andre, af ren høflighed.
Undskyld mit lange indlæg, men det jeg vil frem til er, er det gået af mode som hundeejer at vise en smule høflighed mod hinanden? Det er vel de færreste der har deres hunde til at gå løs hvis de ikke har styr på dem og/eller hunden har problemer med andre?