Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Barnets første sygedag???
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 09:48

Hvad er defineringen heraf?

Er det DEN første dag barnet syg?

Eller er det den første dag hvor evt. er fraværende på arbejdet?

Eks. min datter er syg idag, og vi har morfar som babysitter.

Kan jeg så tage BS 1. sygedag imorgen?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Tell that someone that you love
Just what you're thinking of
If tomorrow never comes

~Garth Brooks~

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 10:12

Det er ikke på barnets første sygedag, men den dag du bliver hjemme med barnet som er den første sygedag, så hvis du bliver hjemme i morgen er det barnets første sygedag for dig :)

Hilsner Lisab.

Heste sælges:

Føl fra 2008 efter Lorca DVH939 og Rocky Zvdp kåret.

Plag fra 2007 efter Federico XX

3 Års efter Rocky rød med blis og 4 sokker 1.65

0
0
Svar på denne tråd

Barnets første sygedag
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 10:30

er den første dag hvor barnet er syg og du skal skaffe pasning. Det har du jo :-) Så kan du ikke tage sygedag imorgen fx. men bede en bedsteforældrer om at passe barnet pågældende dag.

Det er ihvertfald den regel vi praktiserer på mit arbejde. Er offentligt ansat.

Beagle.

Udstyr tilsalg:

til rytteren, ridebukser og veste (Pikeur og RTS)

til hesten, Kieffer striglekasse, OS martingal & OS gummitøjler, skridttæppe og Kieffer Grime.

Se min præsentation !

0
0
Svar på denne tråd

enig beagle
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 10:33

barnets 1.sygedag er til for at man kan planlægge pasning evt dag 2+3 osv.

Så man er i min verden i ond tro hvis man selv tager en dag efter morfar har passet eller far elelr 3.person

Forleden skrev en af mine kollegaer en mail til hele afd. har barn syg så jeg arbejder hjemme.... hm, konen er på barsel pt så hvordan kan han ha´barn syg??????

kan arbejde hjemme ja, men så er barnets sygdom da uvedkommende

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Ungerne er syge
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 10:45

Hej

Jeg kan ikke se noget problem i at bytte rundt på dagene, er min arbejdsplads fleksibel, så er jeg det også! Men det afhænger af ens chef. Jeg skal betale mig fra at få passet mine børn når de er syge, og falder det på en dag jeg skal lave løn, så ved jeg også at firmaet vil være fleksible og lade mig bytte. Jeg kan ikke se man handler i ond tro!!

Jeg kan heller ikke se at fordi man har en kone som er på barsel så kan man ikke tage barn syg. Det har vi godt nok ikke benyttet os af, men man går jo ikke altid bare og feder den fordi man er på orlov.

Min mand kan nogle gange arbejder hjemme fra hvis den store på 7 er syg. Han kan godt ligge på sofaen og være syg uden at farmand skal sidde med ham hele tiden og han får lavet sit arbejde og passet vores syge barn. Men er det den lille, så går det bare ikke.

Jeg har nu været på min arbejdsplads et år, og har endnu ikke haft en hel barn sygedag, men jeg håber så sandelig ikke man går i små sko, for jeg hopper og springer GERNE for at få det hele til at gå op i en højere enhed, men den dag vi står med skoldkopper eller andet som tager mere end 1-2 dage, så håber jeg så også de er fleksible. (Det ved jeg de er, de har nemlig også selv børn og ved at syge børn skal passes, og de ved jeg ikke udnytter systemet)

Hilsen

Jette - mor til 3.

**voksipose sælges kr. 650,-**

**Welsh Sec. C hoppeføl sælges**

**Opstaldning tilbyde**

Kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

1 sygedag
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 10:49

Hvis bedsteforældrene ikke kan passe dit barn i morgen, har du fuld ret til at blive hjemme ved hende.

Hilsen Anne Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

jette..
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 10:51

et er din mening noget andet er lovgivningen, mht om man kan ha´barn sygedag når feks konen er på barsel dvs hjemmegående

Hvordan skal en arbejdsgiver være flexibel? ikke alle jobs kan man btte arbejdsdag på. feks os på kontor der er 5 dage at vælge imellem, og er man fuldtidsansat er ale 5 dage besat

Karina

0
0
Svar på denne tråd

det er
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 11:20

Ok, her er lidt delte meninger ;)

Er dog HELT enig i, at er mit arbejde flexible så er jeg også!

Løsningen er:

Jeg har barnets 2. sygedag imorgen og en omsorgsdag torsdag.

Michael har hende fredag.

Hun har skoldkopper.

Og nej min far og lillesøster lapper over hinanden idag, og har ikke mulighed for flere dage.

Pr. 01.04.09 har vi barnets 1. og 2. sygedag og det betyder at jeg godt kan få barnets 2. sygedag imorgen, hvor det heldigvis er den 1. april :)

Min chef har vendt det med personaleforeningen, så det er "lovligt".

Mht. barsel og sygdom, hvad nu om moderen også var rigtig syg?

Så er det da ikke sjovt at passe et sygt barn oven i.

Jeg har da ligget syg med maveinfluenza hvor min datter også var syg.

Her blev Michael nødt til at være hjemme hos vores datter og passe hende, det kunne jeg slet ikke finde overskud til.

If tomorrow never comes

~Garth Brooks~

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 12:16

FOA har vundet hævd på overstående, det ved jeg med sikkerhed, da min arbejdsgiver, også mente at jeg kun kunne blive hjemme den dag barnet var blevet syg.

Jeg ringede til FOA som fortalte at de hvade vundet et sag i retten om barnets syge dag.

Så du har "ret" til at holde barn syg på 2 eller 3 dagen osv.

Jeg fik selv et par kopier at rettens afgørelse som min chef fik, og jeg fik mine feriedage retur;-)

Mvh Jane

0
0
Svar på denne tråd

Til Karina
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 12:22

Hej Karina

Jeg kan fortsat ikke se at manden ikke kan have barn syg når konen er på barsel, moderen kan være syg, hun kan være indlagt, hun skal måske selv til læge, Deres nyfødte er måske indlagt og barn nr. 2 bliver syg, hun har måske ikke overskuddet til at barn nr. 2 er syg eller hvad ved jeg. Forstår ikke helt det du skriver med lovgivningen??? Hvis faderen har RET til barns første sygedag, så har han vel ret uanset hvad moderen laver? (At nogen så altid skal udnytte situationen er ikke noget jeg gider stikke min næse i, og vi har aldrig selv brugt barnsyg når jeg gik hjemme på barsel)

Ang. fleksibel: Jeg har en syg dreng mandag, jeg skal lave løn mandag, min reservebedste kan passe mandag, men ikke tirsdag. Så vil min arbejdsgiver gerne være med til at jeg holder barns første sygedag tirsdag, hvis han selvfølgelig fortsat er syg, så jeg kan lave lønnen mandag. Alternativet er at der ingen løn bliver udbetalt. Jeg har j.f. overenskomsten RET til barnsførste HELE sygedag. Forstår du hvad jeg mener?

Nå men syntes bare det er så surt at man ikke med en rimelig god samvittighed kan få lov at passe sine syge børn om det så lige er på 1. 2. eller 3. dag man ikke kan skaffe hjælpen.

Hilsen

Jette

**voksipose sælges kr. 650,-**

**Welsh Sec. C hoppeføl sælges**

**Opstaldning tilbyde**

Kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

er man så
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 12:26

osse i ond tro om kan ikke holde barnets første sygedag hvis bedsetfar så ikke kan i morgen mon??

Nej det er man ikke for så ER det barnets første sygedag - påny.

gipson ♣gipson♣: Var det noget du enten her el pber kunne fortælle lidt nærmere om ??? Det har jeg da et par stykker der gerne ville høre lidt mere specifikt omkring, det du nævner der (nej ikke mig for jeg har ikke selv børn)

0
0
Svar på denne tråd

Måske logisk...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 12:44

Altså hvis det hedder barnets første sygedag, så tænker jeg at det må være FØRSTE sygedag og som skrevet ovenfor er det til at planlægge pasning i de kommende dage.

Manden kan da godt have barns første syge dag, selvom konen er hjemme på barsel med mindre barn.

Mindre barn kan være indlagt (det var vores dreng i 1 år, og meget af tiden i isolation - hvad hvis vi havde haft et større barn som blev syg, så havde far måtte være hjemme og passe og dermed berettiget til barns første sygedag)

Men netop fordi jeg har et barn som har været rigtig meget indlagt, og kun kan passes i institution i begrænset omgang, så sagde jeg mit job op og blev selvstændig, så kan jeg være der når han har behov for det, og indhente arbejdet f eks om aftenen. Og ikke skal bede arbejdsgiver eller andre om lov!

0
0
Svar på denne tråd

gibson
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 12:55

Det ville jeg MEGET gerne se på skrift hvis det er muligt???

Gerne via PB.

Jeg har fundet dette:

>>Barnets første sygedag skal forstås som den første arbejdsdag, hvor barnet er syg, og det er nødvendigt at passe barnet, og hvor anden pasning ikke er muligt. Det vil med andre ord sige, at hvis barnet bliver syg på en arbejdsfri søndag, så regnes barnets første sygedag fra mandag.<<

Ordlyden >>som den første arbejdsdag, hvor barnet er syg, og det er nødvendigt at passe barnet, og hvor anden pasning ikke er muligt.<< den er lidt kringlet...

If tomorrow never comes

~Garth Brooks~

0
0
Svar på denne tråd

Jeps den er
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 13:32

kringlet og derfor har vi valgt at have den fortolkning som jeg har skrevet tidligere.

Barns anden sygedag træder også i kraft her hos os på onsdag, vi har fået en mail sendt fra centerledelsen at retten til barns 2. sygedag inddrages hvis denne misbruges. Jo, taaaak så skal vi til at drøfte og definere hvad/hvor grænsen for "misbrug" er, suuuk. Som vanlig smider ledelsen det ud til afdelingerne som skal definere og resultatet bliver forskelligt fra afd. til afd.

Som i regel ringer man og melder barn syg, der kan man spørge/sige at man har pasning på barnets første sygedag, men ingen pasning dagen efter men pasning igen på 3. dagen og spørge arbejdsgiver om det er okay (fleksibiliteten, længe leve, hurra).

Beagle.

Udstyr tilsalg:

til rytteren, ridebukser og veste (Pikeur og RTS)

til hesten, Kieffer striglekasse, OS martingal & OS gummitøjler, skridttæppe og Kieffer Grime.

Se min præsentation !

0
0
Svar på denne tråd

kringlet
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 20:40

Beagle ja det er typisk, overlad det til afdelingerne så der rigtig kan komme afvigelser - det er så skønt at holde styr på. NOT.

Iiiih, kom med noget konkret der ikke kan misforståes og tolkes på 117 forskellige måder, og oftest modsat om man er chef eller ansat.

*suk*

gibson håber du kan/vil hjælpe med noget på skrift.

Og alle andre med mening/kendskab/viden herom.

If tomorrow never comes

~Garth Brooks~

0
0
Svar på denne tråd

Beagle -
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 17:33

man kan da ikke indrdrage en rettighed, som er nedskrevet i en overenskomst??!? Det lyder helt vanvittigt i mine ører

/Lisbeth

Klog, klogere, klogest!

0
0
Svar på denne tråd

Jubiiii
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 22:48

Hurra for Sverige hvor man kan väre syg så länge barnet er sygt. Går alt galt kan bedsteforäldrene trädde til med 80 % af lönnen betalt.

Söger oplysninger på DV VALLAK, Mrk DV114. Ca. 11-12 år. Hanetrit i perioder. 168 cm , speciel blis, 4 sokker. Ormekur er IKKE längere receptfrit i Sverige.

0
0
Svar på denne tråd

Barnet syg
Forfatter: 
Dato:  03-04-2009 19:56

Da jeg var kommunalt ansat, hed det sig første dag, hvor barnet var syg, man kunne holde fri. Der var enda en ansat, som mente at manden ikke måtte have barnets første dag, hvis moren havde været hjemme den første dag af barnets sygdom.

Venlig hilsen Hanne

Gloster søger sælges/udlånes, læs mer under præsentationen, eller her:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/222475

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 06:34

Jeg sidder lige nu i Mexico, også snart jeg er hjemme, skal jeg se om jeg kan finde det.

Mvh Jane

0
0
Svar på denne tråd

LisbethDue
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 08:10

Nu er barns 1. og 2. sygedag jo ikke en ret, men en mulighed man har såfremt det passer på arbejdspladsen.

Helt oprindeligt så hedder det sig at man har fri til - mener det er - kl. 12.00 til at skaffe anden pasning.

På de fleste arbejdspladser, melder man dog bare barn syg, og så er det det.

Men rent faktisk kan arbejdspladsen sige; det kan ikke lade sig gøre idag pga. lav bemanding f.eks. og så må man møde op, så snart man har alternativ pasning.

Dog har jeg ikke índtryk af at det er sådan de praktiserer det på de fleste arbejdspladser - heldigvis.

/Eva

Mor til Mikkel 03 04 06 og venter en lille prinsesse d. 03 06 09 :-)

0
0
Svar på denne tråd

Enig Eva
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 18:02

Det er nemlig helt rigtigt at det ikke er en Ret, med mindre det er overenskomst- eller kontraktlig bestemt, men det er der rigtig mange, der ikke er klar over.

Cocktail, elsket og savnet. Jeg vil aldrig glemme dig!

0
0
Svar på denne tråd

sygedag
Forfatter: 
Dato:  05-04-2009 11:44

Barns 1. og 2. sygdag er ikke en ret, men en mulighed hvis arbejdet tillader det.

Som navnet meget sigende siger ER det til barnets 1. og 2. sygedag, at nogen arbejdsgivere så tillader noget andet er flink gjort af dem, men stadig ikke en rettighed.

Hvis der er tvivl så læs i jeres overenskomst og ellers snak med jeres arbejdgiver inden der bliver gjort et problem som nok slet ikke er der.

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd

vi har ret til den
Forfatter: 
Dato:  05-04-2009 14:53

hej

ja på min arbejdsplads har vi RET til barnets første sygedag da det er skrevet ind i overenskomsten..

Jeg synes også godt at manden kan have barns første sygedag selvom konen går på på barsel..hun kan jo selv væres syg eller andet, dog ikke noget vi selv har gjort..

mvh.Liselotte

0
0
Svar på denne tråd

Der er undtagelser
Forfatter: 
Dato:  11-04-2009 23:45

Hvis du arbejder om natten, kan du ikke få "Barnets 1. sygedag"

Vidste du, at der hver 3. dag brænder en gård med dyrehold?....

Har du brandalarm i DIN stald?

0
0
Svar på denne tråd

det kan man da
Forfatter: 
Dato:  12-04-2009 09:11

hej

sikke da noget pjat "hvis du arbejder nat kan du ikke få barnets første sygedag" selvfølgelig kan man det..jeg har nu arbejdet nat i 10 år med børn i de 9 af dem ingen problem..hvad tror i dem der arbejder om natten gør om dagen?.. sover mærkeligt nok og det er altså ikke altid nemt med syge børn

0
0
Svar på denne tråd

1 sygedag
Forfatter: 
Dato:  12-04-2009 12:09

Hold da op. kan godt se at når vi får barn står vi da med et stort problem hvis det viser sig at være et barn der tit er meget sygt.

Min mands familie har vi ingen kontakt til og alt min familie bor 3 timers kørsel væk. hvad vi har af venner arbejder selv på samme tidspunkter som os og er jo heller ikke bare hjemme.

Det er jo altså ikke alle der lige har en beteforælder eller lignende der lige kan træde til....

Hilsen: Heidi med fjordmulen Amanda

God dømmekraft kommer fra erfaring,

desværre kommer erfaring som regel fra dårlig dømmekraft

Livet er at leve, det er os selv der gør det besværligt ;)

0
0
Svar på denne tråd

Jamen f-reje det kan
Forfatter: 
Dato:  12-04-2009 16:48

Da ikke væres andres problem, hvis man vælger at formere sig er det hele ens eget ANSVAR ..

Andre er da ligeglad med ens familie eller mangel på samme, så finder man da på noger andet...

Illum !!

.

0
0
Svar på denne tråd

Nat arbejde
Forfatter: 
Dato:  12-04-2009 17:36

På min mands job er der heller ingen barn syg ved natarbejde.

0
0
Svar på denne tråd

Fjordejer...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2009 17:57

Jep, man får et problem, hvis man tit har børn, der er syge. Enten er din arbejdsplads forstående og dermed fleksible eller også er den ikke.

Der hvor jeg arbejder er folk det heldigvis, da de selv har haft små poder med dertilhørende snotnæser, dårlige maver, influenza, skoldkopper og hvad de nu kan rage til sig af dårligdomme. Der hvor min mand arbejder, er de det heldigvis også.

Det er en evig balancegang mellem dine børns behov og vægten af ens løn (ikke ens arbejdsplads) og hvor meget ens leder og kolleger er på nakken af en, når man nu igen har barn syg.

Men lad det ikke afskrække dig fra at få poder. De er nu dejlige og vidunderlige og knuselskelige og og og og... *lyset skinner bare så meget ud af min røv lige nu*

Mor til
Natasha 070494
Katharina 101299
Marcus 130107
Gift med en Bøvsedrage
0
0
Svar på denne tråd

iIlum........
Forfatter: 
Dato:  13-04-2009 16:42

Det ved jeg skam godt ....

Og ja det er vores eget problem, og hvordan man løser det må vi jo tage til den tid, men ville bare lige understrege at det sørme ikke lige er alle der har mulighed for at benytte sig af besteforældre ol.....Hvis der ikkie er nogen så finder man jo ikke bare lige nogen...men ja den tid den sorg

Hilsen: Heidi med fjordmulen Amanda

God dømmekraft kommer fra erfaring,

desværre kommer erfaring som regel fra dårlig dømmekraft

Livet er at leve, det er os selv der gør det besværligt ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider