Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

cykling med hund
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 08:37

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt input fra andre der cykler med deres hunde.

Jeg har jo læst på nettet at store hunde helst skal være 1½-2 år før man starter med at cykle med dem, og nu er jeg så småt startet med at cykle med min 2 årrige labrador. Han vejer 46 kg og er ikke overvægtig så han er en stor hund (tror der er blandet noget andet i ham også)

Nå men diverse sider på nettet om cykling med hunde siger at hunden ikke må galopere men skal trave ved siden af, men hvordan søren får man den til det?

Min hunds yndlingsgangart er galloppen, han slår over i galop istedet for at trave stort set uanset hvilket tempo jeg vælger. så mit store spørgsmål til i andre der dyrker den form for motion med hunden hvordan har i lært den at trave ved siden af istedet for at gallopere?

Vi cykler på en totalt øde cykelsti, det er meget sjældent man møder mennesker derude, og der er blød græs rabat hele vejen, så hunden lider ikke nogen overlast på nogen måde. Han løber altid uden snor, da han er 100% lydig.

0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 09:08

Jeg cykler bare meget langsomt når hundefidusen er med, han vil også helst galopere, men i det laveste bedstemor tempo kan jeg holde ham i trav. Jeg troede faktisk ikke det var muligt at cykle så langsomt uden at vælte

Sommergræs tilbydes til hingsteplage i 9430, store folde med god mulighed for læ.

0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 09:23

Gør han det også efter "lang tid"?

Min hund - Weimaraner - gallopperer også til at starte med, men når hun så finder ud af at vi skal lidt længere end 500m så slår hun over i trav.

Og herefter skal man faktisk op i et ret godt tempo før man kan få hende i galop igen.

Men ja, ved ikke - øv det og ROS når den traver...?

Tell that someone that you love
Just what you're thinking of
If tomorrow never comes

~Garth Brooks~

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 12:21

tak for jerese svar han galloperede hele vejen. vi tog nok 1 km vi er jo lige startet og selvom han har en super kondi vil jeg ikke risikere at overanstrenge ham så vi starter op med små ture.

0
0
Svar på denne tråd

ligesom med hest
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 12:25

jeg kunne forestille mig at det er ligesom med hesten, at det man simpelthen ikke bruger lige mange kræfter når man gallopperer som når man traver.

Altså, derfor er hunden nok bare ikke i så god form endnu(hvor lang tid har du cyklet?)..

Samtidig siger du at du har en 100% lydig hund, derfor burde du også kunne lære den at når du siger trav, så traver den, og galop, så sætter den i galop... ligesom når man longerer?..

Øv det evt uden cykel, bare med at løbe, eller hav en snor på, og træk når den sætter i galop og ros når den så sætter ned i trav...

God fornøjelse... :)

0
0
Svar på denne tråd

prøvede det engang..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 13:07

Jeg prøvede det engang.. det gik ikke godt, nu må de nøjes med at side i cykelkurven.

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

*ZANCLE*

0
0
Svar på denne tråd

Liv N....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 14:36

Gud ved om min hund er i familie med din?

Fik den tossede idé at tage hunden med ved cyklen ned til den lokale købmand. Tog mig en ordentlig r*vtur første gang - cyklede ellers ganske langsomt og roligt men damen fandt ud af at hun skulle tisse og så stopper hun da bare med det resultat at mit styr drejede 180 grader rundt og jeg fløj ad h. til ...

Nej tak, vi går i stedet nu....

Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm

0
0
Svar på denne tråd

når jeg
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 14:57

cykler med min schæfer bestemmer han altså selv gangarten...

Har ALDRIG snor på mens vi cykler - det er faktisk FORBUDT VED LOV, at cykle med en hund i snor.

Der er jo også flere der fortæller at de er væltet, hvilket ikke var sket hvis ikke snoren havde været der...

Min svigermor kom engang slemt til skade, fordi hun væltede med cyklen pga en hund i snor!

Der var der så en pensioneret politimand der sagde til hende, at snoren måtte hun under ingen omstændigheder nævne i forsikrings-anmeldelsen, da det ikke var tilladt!

0
0
Svar på denne tråd

Siden hvornår?
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 15:10

Hunde skal føres i snor i bymæssig bebyggelse- og jeg cyklede da meget med min hund. Ja- jeg har også fået asfalt-eksem engang, der kom et egern hoppendende- og jeg ikke slap snoren.

Man skal heller ikke køre hurtigere end at hunden kan nå at ordne sine små ærinder, som regel vil maven jo virke efter en vis tids motion.

Den politimand- er jo medvirkende til forsikringssvindel, så det vil jeg ikke regne med.

Min galopperede også i starten af hver tur- når gassen så gik af ballonen, gik det i trav. Husk- at starte småt op, det er hård motion for hunden. Jeg cyklede med hund, barn og indkøb samtidig- men ikke i starten! Han var trænet til at stoppe og gå pænt fra jorden (eller hvad man skal kalde det?! ;-D ) inden vi vovede os op på to hjul.

Mvh
xtiny

*** Kærnemælkshorn til Folket!***

0
0
Svar på denne tråd

Trav eller galop....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 16:21

Jeg har læst at de træner rygmusklerne bedst ved at trave.

Og hvis man har hunden i snor, er det jo en slags sikkerhed for at tempoet ikke er for højt - hvis hunden traver, - derudover er der lidt mere styr på en hund i trav.

Men hvis hunden render løs, så kan jeg da ikke se hvorfor den skal trave, og jeg tror da også det vil være sværere at lære den at trave løst, end at lære den at trave i en line.

En løs hund i et naturområde, løber vel heller ikke lige ved siden af cyklen hele tiden?

Jeg kan ikke se hvad problemet er i at den galoperer.

Men ellers - så lær den "trav", - ligesom med en hest, men man skal nok kun forvente det virker mens hunden er i snor, eller uden snor decideret løber "på plads" ved siden af cyklen :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hastighed
Forfatter: 
Dato:  19-03-2009 10:19

Vil bare lige sige at man virkelig ikke behøver at cykle specielt hurtigt for at flyve ad h.. til hvis hunden stopper for at snuse til ting eller andet :)

Har aldrig hørt om det med snoren men pyt - jeg har prøvet det og foretrækker at gå fremover hehe...

Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm

0
0
Svar på denne tråd

Hund - cykel
Forfatter: 
Dato:  19-03-2009 13:46

Jeg cykler ofte med min. Og på veje og hvor der er andre mennesker, er han i snor, selvom han er 100% lydig. Er der øde, render han frit.

Husk at i snor, bør hunden have sele på, så den ikke får ryk i halsen, hvis den pludselig stopper.

Jeg holder snoren så løs, at hvis han stopper, slipper jeg snoren, fremfor at han rykker mig af. Det fungerer fint.

Han løber i trav normalt, men har det også med at sætte op. Så sætter jeg bare farten ned til han traver igen. Han lystrer rimeligt på når jeg siger "roooolig", betyder det trav. Og så på nogle strækninger får han lov at spurte, mens jeg cykler stærkt. Har ikke en chance for at følge med ham, når han rigtig render igennem, men han nyder det når han er varmet ordentlig op.

Mvh Maria

Imellem sort og hvid er der en masse farver

En god hest har aldrig en dårlig farve.

Gammelt ordsprog

0
0
Svar på denne tråd

Marvin...........
Forfatter: 
Dato:  19-03-2009 17:24

Man kan med fordel lære hunden at besørge bestemte steder så man ikke flyver af cyklen, det kan sagtens lade sig gøre.

Man kan sikkert også lære den kun at gøre det nar man holder en lille pause så den kan tisse.

Gider ikke det flyveri, det er for stessende i længden

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider