|
|
| At være vegetar... |
| Forfatter:  |
Hoplas Rockstar (Rockstar) |
| Dato:  |
17-03-2009 11:45 |
|
Jeg er kæreste med en vegetar, så vi har det helt ind under livet. Han spiser dog fisk, men det er det eneste. Dog oplever jeg at det er et større problem når vi er ude hos f.eks min familie. Problemet ligger ikke hos min kæreste, han har været vegetar hele livet, men spiser hvad der bliver serveret. Min familie er dog enormt nysgerrige, spørger hele tiden, om hvorfor dit og hvorfor dat? Min mor kokkererer diverse spændende vegetarretter til min kæreste, men han ser det som om han er til besvær. Og jeg er bare glad for min mor gider at tage det seriøst... Sommetider kommer de ud i diskussioner om hvorfor? Altså han skal hele tiden forklare sig. ''Sådan er det når man vælger at være anderledes''...... Eller skal det være sådan? Kender I en vegetar? Eller er I vegetarer... Hvad er jeres holdning til denne livsstil. Og kunne I undvære kød? Min holdning er respekt. Respekt for et valg som min kæreste tog da han var 14 år. Idealistisk måske, men stærkt. Hans familie er gammeldags og var imod det, men han stod ved, og har været vegetar i 16 år. Mht. mig selv. Tjaee jeg kunne ikke undvære en god frikadelle Men jeg spiser da mindre og mindre kød.... Sommetider går der 14 dage før jeg får kød. Sidste gang da vi var ude at spise: 1. Jeg kørte bilen da det var min vi tog... 2. Jeg betalte regningen... For første gang i laanngggg tid. 3. Han bestilte et stykke laks, og jeg fik en god rød bøf med hele svineriet  Jep, tjeneren tænkte nok sit hi hi.....
''Uden konflikter er der ingen relationer.'' Er ejer af den skønneste unghest efter Rosentanz, kan det blive bedre? (o;
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vegetar |
Xoco ♣Marlee♣ |
17-03-2009 11:55 |
|
er vegetar(hen mod veganer da jeg ikke kan lide mælk/æg heller) og har været det i ca 5 år.
Dvs pt har jeg desværre måtte lære mig at spise makrel-i-tomat(det eneste jeg kan tvinge ned) da jeg har hardcore D vitamin-mangel og som følge deraf har været rigtig syg det sidste halve år.
Jeg er nu på lægeordineret D-vitamin de næste 4 måneder og får 110 mikrogram gd, 3*daglig dosis.
selvom jeg afskyr fisk,kød mv har jeg måtte indse at mit helbred ikke kan klare sig uden(da jeg også afskyr fiskeolie kapsler og det desuden ikke er ligeså dækkende).
Jeg kalder mig desuden ikke mere vegetar, men pt pesce-lacto-ovo vegetar - dvs vegetar der spiser fisk,mælk og æg og altså dermed ikke vegetar 
Xoco stud.theol
Nu med Marlee
Marlee søger part(Sengeløse). Opstaldet med alle faciliteter og ingen mugning. 5 min på cykel fra S-tog og 15 min fra S-bus.skriv for info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sagtens |
|
|
Jeg kan sagtens undvære kød, og hvis ikke det var så pokkers besværligt var jeg nok nærmest fruitaner. Jeg var vegetar i 4 år af mit liv, af hensyn til mit helbred, da jeg blev syg som følge af de store mængder kød min familie altid har spist. Så for mig fungerede det som en slags afgifning, hvor jeg fik kødet ud af min krop, og dermed mindskede nogle af mine allergier en del. Dog blev jeg træt af ALTID at skulle forklare mig, at blive set ned på som værende sær, at skulle stikkes til med at SÅ måtte jeg heller ikke gå med lædersko, for det var osse synd for dyrene, selvom det slet ikke var af den grund jeg var vegetar. Jeg har fundet et livsstil hvor jeg spiser stortset alt, men går meget højt op i hvor råvarerne kommer fra. Helst køber jeg kun gårdkød, jeg spiser kun landæg, drikker ikke mælk, og spiser for en stor del økologiske grøntsager. Jeg har en drøm om at leve af frugt og grønt, men med de sociale relationer jeg indgår i nu, vil det betyde at jeg altid ville være nødt til at have min egen mad med andre steder hen, og at jeg skulle lave speciel mad til familien derhjemme da de ikke er specielt fans af grøntsager og slet ikke rå...
Pony til salg Kæmpe udsalg af kvalitetsrideudstyr: Sadler samt diverse montering, kandar, dækkener og meget andet - skriv og hør nærmere
Løvehoved-kaniner og marsvin til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kender da... |
|
|
... et par vegetarer - og vil da også lave mad der passer til dem hvis de vælger at komme på besøg hos mig. jeg forstår ikke helt valget med at være vegetar, men respekterer at folk er forskellige, og stiller ikke spørgsmål ved folks ret til at vælge den ene eller anden madvare fra. Min personlige mening er at vi er lavet til at spise så alsidigt som muligt - med hovedvægten lagt på frugt og grønt, men ikke uden kød eller fisk. Personligt ønsker jeg ikke at undvære kød. Jeg overdriver ikke med køddet - foretrækker lidt men godt (ok, indimellem kan en kæmpebøf altså være tiltrængt - men det er måske en gang eller to om året). Jeg spiser så stort set ingen fisk, da jeg simpelthen ikke kan fordrage hverken smag eller konsistens. Men jeg har da vænnet mig til lidt røget laks indimellem, simpelthen fordi jeg ved at jeg bør få LIDT fisk. )Har prøvet med fiskeoliekapsler - så har jeg den ondeste fiskeoliebøvs resten af dagen, så det gør jeg ikke igen!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min datter på 12 |
|
|
har været vegetar siden hun var 3½. Et eget valg, som vi hjemme har understøttet ved at servere lødig kost uden kød. Men omgivelserne: spør og spør hvorfor.... hvordan vi kan tillade og hvorfor vi ikke bare.... flere forsøger at lokke kød i hende (stadig) nogle prøver og har prøvet at bilde hende ind at der IKKE var kød i eller at det ikke var kød.... og så thumps up for de få der ta'r det ganske seriøst og spiser vegetarmad når hun er på besøg - eller sørger for at der er andet tilbehør end salat til "kødet".... Jo tak. Respekt !!!! KH:)
Annette rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er vegetar |
|
|
Jeg er det man kalder lacto-ovo-vegetar dvs. jeg spiser æg og mælk i mindre doser. Mine venner og familie ved jeg er vegetar og skal jeg spise til middag hos "fremmede" siger jeg det selfølgelig i god tid og tilbyder endda at tage køderstatning med for at gøre det nemmere for kokken  Jeg har det fint med min livsstil - jeg er åben omkring mit valg og vil gerne snakke om det hvis folk har spørgsmål, men jeg gider ikke at diskutere mit valg med snæversynede folk der sætter "fanatiker" markatet på mig. Jeg har mødt mange spørgende ansigter men ikke ret mange fordømmere da jeg selv har været åben og snakkesagelig omkring mit valg 
Mvh Heidi
I don't want to be anything other than me Gavin DeGraw
Salg af Olivers Petfood i Nordjylland (9760) se mere på præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| kender en vegetar |
|
|
og ville måske være det selv hvis det ikke var så besværligt. Kender selv lidt en anden problemstilling: Drikker hverken vin eller øl, og kan aldrig få lov at "være i fred" når vi er ude. "Drik nu lidt - tag nu en tår o.l." Bare folk kunne holde kæft, og lade andre om ikke at spise kød - drikke vin - eller hvad det kan være, uden man skal komme med en alenlang forklaring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
MinnaN ♥Prinsekamelens Rytter |
17-03-2009 16:00 |
|
Jeg har intet imod vegetarer og laver gerne mere af det grønne når en kigger forbi (jeg har to i omgangskredsen, som er vegetarer).
Nu er der ikke nogen af mine veninder, som skyder mig i skoene at jeg er dyremishandler, fordi jeg spiser kød. Nogen af deres veninder og venner gør, men dem ser vi bort fra. De spiser som de vil og jeg spiser som jeg vil. De skal ikke forklare sig, bare nyde maden på bordet.
Mor til Natasha 070494 Katharina 101299 Marcus 130107 Gift med en Bøvsedrage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg kender ingen der er vegetar.. Det passer mig fint, synes det er træls når der skal laves speciel kost(har en i huset der ikke må få gluten og mel). Jeg kan IKKE undvære kød, slet ikke
Venlig hilsen Kongehøj Stubben dressur-sadel til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg elsker kød |
|
|
Så jeg er bestemt ikke vegetar. Jeg har dog ikke et kæmpe behov for kød, og spiser det langt fra hver dag. Fisk spiser jeg også gerne  Jeg har dog en veninde, der er vegetar, så når hun kommer på besøg laver jeg da bare en ret uden kød eller hvor køddet ikke er nødvendigt for at få et lækkert, mættende måltid. Hun tilbyder også at tage sit eget mad med hvis det er for besværligt for kokken, men jeg synes nu at jeg, som værtinde, bør lave mad som de fleste kan lide/tåle, og der findes jo mange lækre retter uden kød 
The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact. Thomas Henry Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kød kød kød |
CamillaX |
17-03-2009 20:32 |
|
fisk, skaldyr, kød kød kød. Vi er glade for næsten alle dyr herhjemme. Uden tvivl. Men derfor kan jeg godt respektere at andre ikke har samme holdning, og får jeg en dag en gæst som er vegetar vil jeg selvfølgelig respektere dette og lave så god mad som muligt til denne person  Det ikke at blive respekteret når man ikke vil drikke alkohol, kender vi godt lidt til herhjemme. Vennekredsen respekterer det fuldt ud og familien også, at min kæreste INGEN alkohol rører. Han kan ikke lide det og det er jo hans valg. Men tror I det er "velset" ret mange steder? Egentlig ikke ! Som Stella også skriver længere oppe!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desuden |
|
|
Man er IKKE vegetar når man spiser fisk  Man er en undergruppe af kødspiser, men vegetar er man først når man lever kødfrit  Lacto-ovo-vegetar: Supplerer sin kost med æg og mælk Lacto-vegetar: Supplerer sin kost med mælk Ovo-vegetar: Supplerer sin kost med æg Veganer: Spiser hverken æg eller mælkeprodukter Speco-vegetar: Undergruppe af kødspisere, der dog ikke spiser andet kød end fisk
Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm.. |
|
|
Personligt så er jeg nok lidt af en semi vegetar.. Jeg bryder mig ikke som sådan om kød, kun kylling. jeg spiser ALDRIG en bøf, kun hvis den er lavet af hakkekød. Men altså ja vi mennesker er jo rovdyr ,så vi er jo fødte til at være kødspisere.
Mie med Melonia N, en fremtidens sportsspony, med uendelig kapacitet. Sælges snart.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg.... |
Vibs 1 |
18-03-2009 14:40 |
|
Jeg har været vegetar nogle år, er det dog ikke mere... Jeg var det af helbredsmæssige årsager, da man får det super godt. Det kræver dog en del viden, for man kan meget let blive fejl ernæret... Skulle jeg nogen steder, bla var jeg til julefrokost i den børnehave jeg arbejdede i, da tog jeg bare min egen mad med. I guder de andre var misundelige over mit mad, det var i mange farver, og de sad med suleflæsk og grønkål  Om nogen kommenterede det aner jeg ikke, jeg har en evne så god til at lukke det ude, jeg ikke gider høre. Ikke om jeg gider diskutere min mad, jeg ville komme med et eneste svar, og det ville være så harsk, at ingen ville overveje, at sige mere - hvis jeg følte mig jagtet. Jeg jagter ikke folk på deres mad, drikke, ryge vaner og andet, og ikke om jeg gad modtage bøvl for mine... men hører ikke sådan... så om det siges, eller det er mig som ikke hører, aner jeg ikke 
Hilsen Vibeke
R.I.P. Freykur, 8 År R.I.P. Line Vaps, 10 år
Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog.
WWW.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at være vegetar |
|
|
MA1988: Altså det kan godt være vi for 1000 år siden var født til at skulle spise kød fordi det var en nødvendighed at jage og spise kød for at overleve - det er ikke nogen nødvendighed længere nu er det bare en ekstra gode som vi mennesker tager til os..
Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Madens betydning |
|
|
Da jeg var veganer for efterhånden længe siden fik jeg også maaange spørgsmål. Ofte faktisk af en karakter, hvor det nærmest virkede som om det var en direkte fornærmelse mod mine medmenneskers blotte eksistens, at jeg altså ikke lige spiste kød etc. Det overraskede mig meget - især fordi jeg ALDIG missionerede/blandede mig i hvad andre spiste. Men jeg måtte konkludere, at mad er et følsomt område! Der er så stærk social betydning knyttet til "måltidet" som menneskeligt samlingspunkt - identitet, omsorg, fællesskab, hygge - og derfor ER det en "big deal" når man vælger at tage afstand fra fællesskabets præmisser ved fx. at være vegetar. Såeh, det eneste jeg kan sige til trådstarters kæreste er, at han skal se det som nysgerrig interesse og ellers være overbærende med det. Og det er i øvrigt en god idé at spise fisk, også for hjernen - uanset hvad man ellers spiser  I
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen diskussion |
|
|
Jeg kender mange vegetarer og spiser selv meget lidt kød. Der går ofte uger imellem. Jeg kan have nok så meget besvær med at gå forbi slikhylden uden at købe noget, men jeg tænker bare aldrig "Nøøøj, jeg har lyst til hakkebøffer" når jeg kommer forbi køleboksen i supermarkedet. Jeg synes jeg kan se at folk generelt har én af disse tre grunde for at blive vegetar/veganer: Helbred: "Mennesker er ikke designet til at spise kød, vores tænder og fordøjelsessystem er ikke skabt til det, det skader vores krop..." Etik: "Jeg vil ikke være med til at slå levende væsner ihjel..." Aner det ikke: "Det føles rigtig..." Jeg kan ikke udelukke at nogen også er vegetar en periode bare for udfordringen skyld, altså netop fordi det er besværligt. Nogle kødspisere bliver, som Issina skriver, nogle gange helt ophidsede når de ikke forstår ræsonnementerne bag beslutningen. "Kan du ikke lide smagen eller hvad?", "Hvorfor er du så hellig?" Osv osv. At diskutere med en vegetar synes jeg personligt svarer til at forsøge at overbevise folk til at skifte seksualitet, religion eller profession. Man skal bare acceptere hvad folk har valgt.
Vær bevidst om din magt som forbruger. Se denne dokumentar om svin.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En gang om ugen er nok. |
|
|
I øvrigt vil jeg tilføje at det for bare hundrede år siden levede man i de fleste dele af verden, blandt andet i Norden, vegetarisk det meste af tiden og kun fik kød når der var en særlig lejlighed. Det blev dermed anset som en luksus. I vore dage er vi blevet så rige og har udviklet produktionsmetoderne til et groteskt effektivt niveau, og det er blevet muligt at spise kød meget oftere. Vi har altså en indkodet arv der siger at det er prestige at spise kød og vi har fejlagtigt bibeholdt vores billede af at kød "hører til" et godt måltid til idag. Mange mennesker spiser kød hver dag. Det er der tusinder af bivirkninger ved. Denne artikel (link) er en af utallige om hvordan det er ved at gå op for videnskaben at det ikke er sundt at spise så meget kød som vi i den vestlige verden gør.
Vær bevidst om din magt som forbruger. Se denne dokumentar om svin.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar... |
Hoplas Rockstar (Rockstar) |
19-03-2009 10:52 |
|
Jeg tænkte mens jeg læste jeres svar... Et andet argument for ikke at spise kød kan være: At hvis alle mennesker ikke spiste kød ville der være mad nok til alle i verden. Ingen hungersnød. Hvem kan bevise, modbevise dette ? Det er nemlig derfor min kæreste ikke spiser kød. Også selvfølgelig fordi han ikke kan lide smagen og konsistensen.
''Uden konflikter er der ingen relationer.'' Er ejer af den skønneste unghest efter Rosentanz, kan det blive bedre? (o;
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vegetar |
|
|
Min ekskæreste er vegetar, men spiser dog fisk. Hans grund er at hans forældre var/er vegetarer, så han voksede op kødløst. Da han så var en 7-8 år gammel spiste han kød og opdagede at han ikke kunne lide det - så han er blevet ved med at spise vegetarisk. Folk er tit lettede når han kommer på besøg som vegetar, fordi han ikke er som en veninde jeg har der er vegetar - hun spiser ikke noget der har rørt ved kød, har ligget det samme sted som kød, er stegt på den samme pande uden at blive nærmest klinisk renset. Hun er virkelig vanskelig at have med at gøre, og især min kæreste blev betragtet med mistillid af mine bedsteforældre fordi de kender min veninde der tit har været med ude ved dem. Men en vegetar der spiser sovs lavet på flæskesteg - han er med det samme sympatisk  /Lene
Basse 198? - 15/09/08. "A thousand times I missed you, a thousand times I cried - If Love alone could have saved you, you would have never died"
Nu med "Mini-Kæmpen" Cargo B - Fordi luften er bedre heroppe!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Speco vegetar? |
|
|
Det ahr jeg aldrig hørt, men det er så det jeg er. Jeg er ellers meget pernippen, jeg kan absolut heller ikke spise mad der har sejlet rundt i kødsaft. Min mor er fantastisk og laver speciel sovs til mig, ellers havde jeg nok også undværet. Siden 2007-2008 så har jeg spist fisk, rejer og skaldyr. Jeg har døjet med et andet vegetar problem, B12 vitamin mangel, som giver dig en pude inde i hovedet. Da jeg gik på gymnasiet skjulte jeg at jeg er vegetar. For alle! Jeg syntes det var pinligt, og jeg gad ikke føle mig anderledes, skulle diskutere hver gang jeg åbnede madpakken. Jeg spiste 100% vegetarisk og ingen opdagede det. Jeg havde tænkt mig at køre samme stil på universitetet, men første dag til velkomstmiddag kommer jeg ved en fejl til at vælge mad med skinke i og var ved at kløjs i det foran mit nye hold. Alle tog det dog fantastisk, men nu læste jeg også biologi. Hvor viden om kroppen generelt er stor! Det med hungersnød er rigtigt nok. For hvert kg kød du spiser, har der gået minimum 14 kg korn(hvis dyret er fodret med korn). For hvert kg kyllingekød man ikke selv spiser er der altså 14 kg korn, kartofler, grøntsager eller andet der kunne være dyrket på den jord.
Hvil i fred Steve Irwin Daisy 04/06-1997-05/01-2005 Min blog! Med hunden, haven, egne digte og andet pladder Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender |
|
|
Jeg kender en enkelt vegetar, forhenværende kollega.. jeg spurgte hende hvorfor hun ikke spiste kød, hun forklarede mig hvorfor, og så var det dét. når folk nu er lidt anderledes, så synes jeg det er ok at spørge ind til det, hvis man er nysgerrig, så længe man gør det på en ordentlig måde, så folk ikke føler sig latterliggjort, eller hvad man nu skal kalde det. respekt for hinanden 
Mvh Sandra Den Lykkelige Ejer Af Stormarkgårds Tequila & Midnights Medina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|