|
|
| Norfolk Terrier? |
|
|
Nogle som kan hjælpe. ? Min mor og mig vi snakker UTROLIG meget om at købe hund. Jaja, jeg ved godt det ikke er noget man lige gør, men min mor har har hund hele sit liv så vi ved evt godt hvad vi går ind til. Men vi har snakket om hvilken hund som passer til os ? :s Vi har snakket om: - Jack Rusell Terrier - Norfolk Terrier (Nogle som kan henvise til deres temperment, om de nemme at opdrage osv - da vi specielt har kigget på denne race). - Cocker Spaniel Jeg vil rigtig gerne hører fra jer. Hvordan finder man ud af hvilken hunderace som passer til en?
Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøv at se på: |
| Forfatter:  |
LouiseHansen ☻Louvise☻ |
| Dato:  |
11-01-2009 20:36 |
|
www.hundeleksikon.dk - der er hunde fra A-Z, samt diverse links til kennelklubber, hvor der er beskrivelser af den enkelte hund. Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffff |
|
|
Jeg har prøvet derinde og er kommer kun Terrieren hjemmeside frem og der kan jeg finde meget lidt. Og så der kun engelske sider :s Nogle som ved hvad hunde lige pt lægger på af priser?  Samt ved hvor man kan finde opdrætterer henne evt på nettet på følgende racer: - Norfolk terrier - Jack Rusell terrier - Parson rusell terirer
Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen.. |
LouiseHansen ☻Louvise☻ |
11-01-2009 21:07 |
|
hvis du går ind på http://www.dansk-terrier-klub.dk/, kan du ude i venstre side vælge racer. Herefter kommer du ind på en side, hvor alle racerne er listet op, og hvor du kan vælge den enkelte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffff |
|
|
Kan desværre ikke finde flere end lige godt to der opdrætter Norfolk Det var ikke mange her i Dk. Har fundet lidt mere med Jack Rusell. Tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er i til terriers eller jagthunde? |
|
|
der er jo milevid forskel på de racer du nævner. hvad skal i bruge den til og hvad kan i tilbyde af motion, træning m.v.?
Mvh Gitte (fan af Blachman) - mor til to små mennesker, Tera og Lian, og ejer af 3 heste
Hingsten Jack D, Joker og Makron.
- Skriv forståelige overskrifter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffff |
|
|
Det skal være en "familie"hund vi skal have  Helst ikke ALT for meget pelspleje, vi kan selvfølgelig tilbyde motion 3 gange gåture dagligt samt en have hvis det er  Derudover vil hunden muligvis sku gå til opdragelsestræning med mig eller min mor når den er klar til dette  De vi egentlig søger er mest en alm. hygge og familiehund som har et moderat energibehov, men som ikke er svære at lærer ting og som ikke er alt for selvstædinge. Som godt kan lide at få nus og gå nogle hyggelige ture i skovene osv. Som sagt en lille/middelstor hund da vi bor i lejelighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kig i Dansk Kennel Klub |
|
|
efter selskabshunde.. www.dansk-kennel-klub.dk Vil råde jer til at gå væk fra tanken om jagt hunde og terriers. 
Mvh Gitte (fan af Blachman) - mor til to små mennesker, Tera og Lian, og ejer af 3 heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddd |
|
|
Min veninde har en familie-terrier og den fungerer nu rigtig fint som selskabshund i også en "lejelighed". Vi bor i rækkehus har to rimelig store haver og faktisk også okay plads. Vi har fået anbelfaet terrien netop til familiehund  Pt går jeg mest på Person terrien og når jeg læser om denne beskrives den også som en familie hund  Vi har lidt svært ved at finde andre racer, da disse virkelig er fortrukne. Ellers en Cocker Spaniel, men vi har hørt den har mange skavanker ? Min mor har tidl. ejet en SUPER dejlig Springer Spaniel hanhund ved navn Nicki som de købte i Sverige for ja, dog 8 år siden snart. Han dødede da han blev 16 år gammel af en blodprop i håret Æv han er savnet. Men ham købte vi selvfølgelig også kun da han var jagthund og min far brugte ham til jagt og hundetræning  Så sådan hund kan vi jo ikke få igen da vi kun skal bruge en familiehund og det skal være fair for hunden os jo  (Jeg ville ellers så gerne have en border collie, er helt forelsket i dem sådan en skal jeg have når jeg bliver bonderøv )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cocker spaniel |
|
|
Jeg synes ikke det lyder til at cocker spanielen er hunden for jer. Dels kravet om kun moderat pelspleje - der er meget pelspleje i en cocker spaniel, hvis den skal have sin karakteristiske lange faner og langt hår på ørerne. Og så er det, som Gitte så rigtig skriver altså en jagthund. Nogen selvfølgelig mere end andre, men det er altså ikke en passiv sofahund. Det er en arbejdshund, som vil og skal lave noget med sit hovede hver dag for at fungere optimalt. Derudover nyder mange spaniels en daglig fræsetur, hvor terrænet søges af med næsen i jorden og logrende hale - en gårtur rundt om blokken i snor er altså ikke nok. Jeg kender til flere som med succes har haft Cairn Terrier som familiehund - måske det var værd at overveje. Men I burde nok kaste blikket på gruppe 9 hundene i DKK i stedet..... God fornøjelse. /Louise - ejer af et stk jagtaktiv cocker spaniel.
Guldmedalje søster sælges! 3 års Leandro/Midt-West Ibi-Light hoppe sælges. Ud af præstationsfyldt hoppestamme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Du skal ikke vælge en JRT fordi den ikke kræver så meget pelspleje! Ej heller cairn, westie eller cocker. Find ud af hvad i kan tilbyde en hund ud over en have. altså stimulering og motion, for det skal en jrt have, ellers har du sig en sand alt ædende maskine! -her tænker jeg på tapet, tæpper mv... det er set! Jagthunde er jo fanstastiske familiehunde, hvis ellers de får hvad de har brug for 
Michelle
HUSK hjelmen, den er pænere end kraniebrud
SUPER 2'er pony udlånes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en blodprop |
Naannaa *Chopin* |
12-01-2009 10:58 |
|
i håret? Hvordan er det muligt...?
Nanna
And the rain will kill us all We throw ourselves against the wall.
Keep your friends close. Keep your enemies closer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naannaa - det skal nok |
|
|
være hovedet. (logik filter sælges )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hundegittemor: |
Naannaa *Chopin* |
12-01-2009 11:27 |
|
Jamen sådan et er jeg da meget interesseret i at købe 
Nanna
And the rain will kill us all We throw ourselves against the wall.
Keep your friends close. Keep your enemies closer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskellige hunderacer |
|
|
der vil altid være forskellige eksemplarer af samme hunde race, dvs. nogle hunde trives fint med at fungere som "sofahunde" og andre i samme race trives bestemt ikke som den slags. Når man vælger en hund eller en race hund er det vigtigt at sætte sig ind i hvad ens behov er, dvs. orker man ikke pelspleje, lange gå ture, hundetræning, lydighed osv. derefter læser man info. om de hunderacer man evt. er interesseret i, hvis det er en bla. af 2 racer , læses om begge disse. de racer du nævner er oprindeligt avlet med henblik som brugs hunde, terrier har ofte et sundt energi niveau og kræver noget lydighedstræning, samt en del pelspleje som trimning osv. kan gøres selv men ellers tager man til hundetrimmer. den springer spaniel din mor/i havde passede jo perfekt til det behov den skulle bruges til, det er netop det man skal vælge race ud fra, syntes jeg. Der er så mange fantastiske racer som kunne passe til jer og det i kan tilbyde en hund. Tag evt. på nogle hundeudstillinger og tjek de racer ud i er interesseret i, snak med nogle af opdrætterne og se i det hele taget på hundendes adfærd osv. måske "falder i for en helt anden race! som i slet ikke havde tænkt på! Held og lykke med jeres kommende familie medlem. mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| terrier advarsel |
|
|
Sandra - jeg vil altså advare jer KRAFTIG mod at købe en terrier. Hvis I synes beaglen er for meget - og de er svære - så er de terrier du nævner mindst lige så svære. Der er MEGET jagt i alle terrierne og de er selvstændigt arbejdende hunde og kræver ret meget viden af ejer for at få til at fungere godt. Parson kender jeg personligt en der havde og trods hun var uddannet hundetræner havde hun GODT nok sit bøvl med den. Norfolk terrieren havde jeg engang en kursist der havde og hun var tålmodigheden selv, hunden var en rå børste. Jack russell kender jeg ikke så meget til andet end det er en typisk hund hestefolket har. Jeg vil personligt aldrig eje eller have en terrier - det gider jeg simpelthen ikke bøvle med. Køb / lån terrierbogen af Jeanette Clausen www.hundepaedagogen.dk
Hilsen Søs - som efterhånden staver som en brækket arm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| også så lige igen |
|
|
Vi prøver igen med link til bogen - jøsses hun har fået mange sider. Den handler mest specifikt om cairnterrieren, men da terrier er terrier kan den sagtens læses for at få indblik i terriers adfærd generelt. Det er den bog om terrier, som er mest objektiv også omkring bøvlet ved at have terrier. www.cairnbogen.dk/iframe/bogen.htm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu stopper jeg også |
|
|
Peter Sandøs (formand for dyreetisk råd) forord til bogen, som også siger en masse om at anskaffe sig en hund  At anskaffe sig en hund er en stor beslutning. I mange tilfælde ender beslutningen med at være til stor glæde for både mennesker og dyr. Hundens ejere får beriget deres hverdag i samværet med en charmerende og hengiven medskabning. Og hunden får lov til at leve livet som medlem af en flok, hvor den har sin faste plads i hierarkiet under kloge ledere, som formår at sikre gode og trygge rammer samt masser af udfordringer og udfoldelsesmuligheder.
I en del tilfælde ender beslutningen desværre med at skabe frustrationer og sorger. Besværet med at passe og pleje hunden er måske langt større, end ejeren havde forventet. Det viser sig måske, at hunden ikke vil som ejeren vil, og det forventede positive samvær med hunden ender som en frustreret kamp mod hundens lyster og tilbøjeligheder. For eksempel kan man ikke gå tur med hunden, uden den trækker. Hunden gør og larmer i utide. Den vandaliserer ens have. Og den bider ting i stykker og sviner indendørs. Værst af alt, ender den nogle gange med at knurre af, snappe efter eller bide ejeren eller dennes børn.
De nævnte sorger og frustrationer skyldes næsten altid forkerte forventninger og manglende hundeforstand hos ejeren. Ejeren kan have valgt en hunderace, som passer dårligt til den tilværelse, den skal indgå i. Nogle gange sker det for eksempel, at mennesker anskaffer sig en hund med stærke jagthundeinstinkter - i den tro, at de får en stille og rolig villahund. Der kan også bare være tale om, at ejeren slet ikke har gjort sig klart, hvor stort et arbejde der er forbundet med at holde hund, og hvor bundet man bliver. Ejeren kan også, og det er nok det mest almindelige, være dårligt rustet til at opfylde sin rolle som overhund, forbillede og kammerat for den hundehvalp, som kommer ind i hjemmet.
Det er synd, når det går mindre godt eller ligefrem galt mellem ejer og hund. Det er selvfølgelig synd for det menneske, som får et nederlag eller i det mindste oplever at fungere dårligt som hundeejer. Men det er ikke mindst synd for hunden, som er totalt udleveret til sin ejer. Og når det går rigtig galt, så er taberen jo altid hunden, som ender med at blive aflivet.
For at forebygge den slags er der brug for bøger som Jeanette Clausens cairnbog. Bogen er rettet til enhver, som overvejer at anskaffe sig en cairn terrier. Den begynder det helt rigtige sted, nemlig med at pege på alle de udfordringer og problemer, som man må se i øjnene, inden man anskaffer sig den lille, men meget robuste, energiske og temperamentsfulde hund. Der bliver ikke gjort noget forsøg på at idyllisere og tegne positive billeder. Tværtimod bliver der gjort opmærksom på krav, besvær og bindinger. Lyder det uoverkommeligt, så skal man ikke have en cairn terrier og sikkert slet ikke have en hund i det hele taget.
Dernæst indeholder bogen en rigdom af viden og kunnen i forbindelse med det at holde hund. Der er alle de praktiske oplysninger, man som hundeejer har brug for. Men fokus er et andet sted end i traditionelle hundebøger, nemlig på hundens psyke. Selvfølgelig skal man høre om ormekure, hundefoder med videre, men det drejer sig først og fremmest om at forstå hunden og forstå ens egen rolle i forhold til hunden. Her bidrager Jeanette Clausen med masser af god hundeforstand, og med masser af indsigt i temperament og psykiske egenskaber hos carin terrieren. Som en, der har levet sammen med 6 cairn terriere gennem 18 år, kan jeg nikke genkendende til alt, hvad der fortælles. Jeg kan samtidig lære en masse om, hvad det er, jeg har set og oplevet med hundene i huset - og ikke mindst om hvad jeg kunne have gjort bedre i mine forsøg på at få hundene til at gøre, som jeg ville.
Det Dyreetiske Råd, som jeg har æren af at være formand for, har udtalt, at der altid bør følge en brugsanvisning med, når man sælger dyr til mennesker, som ikke er professionelle dyreholdere. Ofte er problemet dog at få fremskaffet gode og forståelige brugsanvisninger. Det gælder ikke længere, når dyret er en cairn terrier. Det er mit håb, at terrierklubben, dyrlæger og andre, som rådgiver kommende hundeejere, vil gøre opmærksom på denne bog. Det bør være en selvfølge, at kenneler, som sælger cairn terriere, vil lægge Jeannette Clausens bog - eller i det mindste en reklame for den - i den pakke med brochurer og papirer, som følger med hvalpen hjem.
Jeg er sikker på, at denne bog vil bidrage til at berige tilværelsen for kommende cairnejere og ikke mindst for deres hunde.
Store Heddinge den 14. november 2004 Peter Sandøe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naannaa- så skal du have |
|
|
fat i Illum - hun sælger dem . Skal selv have fat i en 2009 model 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|