Det lyder meget som om at vi er i samme situation.
Jeg blev student i sommer og er nu ved at afslutte et ophold på en højskole, hvor jeg har gået på en journalistlinje for at få be- eller afkræftet, om journalistik var noget for mig. Siden 8. klasse har jeg forestillet mig, at jeg skulle være journalist, og heldigvis har jeg de seneste 4 måneder kun fået bekræftet, at det er det jeg vil.
På trods af at jeg blev student meget tidligt (fylder først 19 efter nytår), blev det med et snit der kan få mig ind på alt, og endda allerede er rimelig afklaret med hvad jeg vil fremover, kan fremtiden virke totalt uoverskuelig for mig. Følelsen af, at der er så mange muligheder der står åbne, få mig til at føle, at jeg risikerer at vælge forkert ved at beslutte mig for noget.
Heldigvis har jeg på højskoleopholdet fået lidt mere ro på. Det har været enormt lærerigt for mig at være på højskole, og opleve hvordan de ansatte har valgt at bo og leve på en højskole, fordi de tror på højskole-ideen. Det maner til erindring om, at man skal gøre, hvad man føler er det rigtige.
Jeg har aldrig rigtig vidst hvad højskole var for noget, indtil jeg hørte et oplæg på min skole i 3. g. Til min egen overraskelse lød det fedt, og jeg kan kun anbefale andre "fremtidsforvirrede" unge at tage sådan et ophold. Selvfølgelig gælder det også om at komme det rigtige sted hen, og det har jeg helt sikkert været. Efter at have været på en anden højskole i et par dage, hvor undervisningsstandarden var noget skuffende, pakkede jeg mine ting og flyttede over på min nuværende højskole. Her er lærerne top-kompetente, hvilket også kan ses på antallet af elever der efterfølgende kommer ind på uddannelsen.
Jeg tror at din forvirring er naturlig, noget de fleste unge kommer ud for. Nogen bekymrer sig ikke så meget om deres fremtid, måske fordi de ikke er lige så ambitiøse og har gjort sig knap så mange overvejelser om mulighederne. Eller måske fordi de bare er mindre bekymrede? Mit forslag er, at du sætter dig med dine forældre og skriver ned hvad du drømmer om, og inden for hvor lang tid. Det kan måske afklare dig - nok ikke, at du bliver helt fri for din bekymring, men det kan i hvert fald hjælpe at man får snakket om det og lægger en plan.