jeg sætter lige et svar ind jeg har givet på en anden tråd med samme emne ( prøv evt at søge på læreruddannelsen, der har været en del indlæg igennem tiden)
Her kan jeg være med, skal i gang med sidste år af læreruddannelsen i år, og har læst på to forskellige seminarier.
På holbæk seminarium så mit skema således ud:
1.år: Mandag Krist/Liv 8-12
Tirsdag: praktik på praktikskole (fra 8-13, men meget forskelligt fra skole til skole.
Onsdag: Linjefag (historie) 8-14
Torsdag: Pædagogik/psykologi 8-12
Fredag: Linjefag (dansk)8-14
2år: Mandag og fredag fri
Tirsdag: linjefag 8-14
Onsdag: Linjefag 8-14
Torsdag: pæd psyk 8-12
På vordingborg seminarium:
3år: mandag linjefag 11.30-14
Tirsdag Linjefag + Pæd + almendidaktik = 8 -16.30
( det er ikke normalt at have så lange dage hvis ikke man er overflytter eller merit).
Onsdag: linjefag 8-10.45
Torsdag: psyk 8- 10.45
Fredag: linjefag 11.30 - 14
Og til slut 4 år:
Mandag: Fri
Tirsdag, onsdag og fredag 8-10.45 og torsdag 11.30-14.
Desuden har man jo så praktik af forskellig længde ml. 1 og 2½ måned på hvert år af uddanelsen, hvor skemaet bliver lavet af din praktikskole.
Nu er det jo så den gamle læreruddannelse jeg går på, med 4 linjefag, på den nye væger man 2-3 linjefag. Men mener alligevel at det er nogenlunde det samme antal timer, fordi man så har flere timer i de store linjefag.
Det er som du selv skriver meget forskelligt fra seminarie til seminarie. Jeg kunne personligt godt lide skemaet i holbæ, fordi det var lange men få dage. Her efter jeg er startet i Vordingborg synes jeg at det er trælst at tage afsted for 2½ times undervisning, især fordi det ligger på tidspunkter der er svære at forene med et fast vikarjob på en skole.
Jeg synes at det lyder rigtig godt at du vil læse til lærer, for vi mangler sku virkelig nogen.
Jeg er rigtig glad for uddannelsen, synes at det er rigtig spændende alt det vi læser om og arbejder med. Dog kan jeg godt være lidt ked af at det er lidt langtrukkent det hele nogen gange, og at der er mange af mine medstuderende der tager det meget useriøst...
Hvis jeg skulle give dig et godt råd som du kan gå og tænke over i det kommende år, så er det hvilke linjefag du vil have, for nogen linjefag udelukker hinanden, og der er også nogen linjefag der næsten ikke er brug for ude i skolen lige nu.