Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Århus lærerseminarium (Eller andet)
Forfatter: 
Dato:  25-11-2008 20:02

Hej alle HN'ere

Jeg har længe overvejet at læse til lærer, jeg læser lige nu på et helt andet studie. Derfor er det en meget stor beslutning at skifte studie.

Derfor vil jeg gerne høre fra nogen som læser på Århus lærerseminarium, eller andre som læser til lærer!

Jeg vil gerne vide ting som:

Hvor krævende er studiet?

Hvor mange timer er skema lagte? (som da man gik på GYM, eller mere ligesom UNI)

Hvordan er daglig dagen?

Og alle andre ting som er godt at vide..

Håber på mange svar!

Military er en fantastisk sport, hvor heste velfæren er i top!

Passir Military eller lign. købes!

Heste amatørklipper i midtjylland

0
0
Svar på denne tråd

Læreruddannelse
Forfatter: 
Dato:  25-11-2008 21:43

Hej!

Jeg er igang med at uddanne mig til lærer - jeg er igang med mit 5. semester på Københavns Dag- og Aftenskole.

Jeg er super glad for studiet, og synes egentlig ikke at vi har særlig mange timer. Der bliver sparet her, ligesom så mange andre steder.

Men jeg er måske ikke den rigtige til at svare dig, uddannelsen er lavet om, med virkning fra året efter jeg startede. Bl.a. er der vist mødepligt til timerne nu, hvilket der ikke er på uddannelsen fra min årgang.

Derudover ved jeg af erfaring at der er meget forskel fra seminarium til seminarium på hvordan de tilrettelægger tingene.

Men jeg glæder mig til at være færdigudlært; jeg synes lærerjobbet er spændende og udfordrende - man har så meget råderum (på trods af alt muligt), og du har mulighed for at gøre din dag akkurat så spændende som du selv gider.

Jeg har matematik, religion (som jeg afsluttede og bestod sidste år), og historie og håndarbejde fra i år af.

Mvh. Nadja

0
0
Svar på denne tråd

Ingen timer
Forfatter: 
Dato:  25-11-2008 21:45

Ej det passer ikke, men dem på første årgang nu, har 1-2 timer skemalagt om dagen. Tilgengæld skal man læse RIGTIG meget i sin fritid og have tid til masser af gruppearbejde, hvis man vil have noget ud af studiet og det bør man, for det er jo hammerspændende.

Nu kender jeg ikke århus specifikt, men jeg er studiepolitisk aktiv så ved lidt generelt om læreruddannelsen.

Dagligdagen som lærer eller studerende?

Jeg læser på 3. år og er lige nu i praktik og jeg ELSKER det!!!!!!!!!! De små er så nuttede og råber "hej Janeeeeeeeeeeeee" så snart de ser mig på gangen. JEg har også en 8. kl og de er vildt seje, ikke synderligt selvstændige, men kritiske og spørger hvorfor de skal lære det. Og det er jo en lærers yndlingsspørgsmål, for så kan vi endelig fortælle hvorfor vores grundigt forberedte undervisning vil gøre dem til bedre og lykkeligere mennesker, som ikke bare lige sådan kan manipuleres med

Du skal jo så lige huske, at den står på madpakke og lektier resten af dit liv, men jeg vil klart mene at det "hej Janeeeee" eller "nåååå" (når en elev har fået en aha-oplevelse) er det hele værd selvom jeg ikke er den store tilhænger af lektier og madpakker. Og så skal du huske de mange ferier - perfekt for en hesteejer, hvadenten man vil bruge dem på stævner eller kårringer. Forberedelse og retning kan jo vente til det bliver mørkt.

Læreruddannelsen er temmelig kaotisk for tiden da der kom en ny reform for 2 år siden, men den må være indarbejdet hvis du starter efter sommerferien.

Dog vil jeg sige, at det er et meget selvstændigt studie. Det tror man ikke lige pga klasseundervisningen, men du skaber altså selv din læreridentitet og de lærerdækkede timer rækker overhovedet ikke til alt det man bør vide. Tilgengæld åbner den megen fritid mulighed for at tage vikartimer og det er smadder godt for de 6 uger årligt, er godtnok i underkanten.

Spørg hvis jeg svarede dårligt på dine spørgsmål, jeg holder nemlig fri lige nu og arbejder derfor mindre struktureret

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-11-2008 22:02

Hejsa

Jeg går i Århus, og er som sådan rigtig glad for det - okay lærere og et godt studiemiljø.

Der er ikke mange timer, vi har maks fempå en dag. Men der er meget der skal læses!!

Jeg er på den nye reform, og hvor jeg da godt nok fortryder jeg ik ventede et år, da jeg har været meget prøvekanin i forhold til alt - og det er vi hele tiden. Men mon ikke der er styr på det når du starter???

Men en god uddannelse der gør hvad de kan for at fåtingene til at hænge sammen under kraftige nedskæringer...

Med venlig Hilsen
Yessika - Razz og Parfait - altid ynglingsdyrene!

0
0
Svar på denne tråd

læreruddannelsen
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 09:25

jeg sætter lige et svar ind jeg har givet på en anden tråd med samme emne ( prøv evt at søge på læreruddannelsen, der har været en del indlæg igennem tiden)

Her kan jeg være med, skal i gang med sidste år af læreruddannelsen i år, og har læst på to forskellige seminarier.

På holbæk seminarium så mit skema således ud:

1.år: Mandag Krist/Liv 8-12

Tirsdag: praktik på praktikskole (fra 8-13, men meget forskelligt fra skole til skole.

Onsdag: Linjefag (historie) 8-14

Torsdag: Pædagogik/psykologi 8-12

Fredag: Linjefag (dansk)8-14

2år: Mandag og fredag fri

Tirsdag: linjefag 8-14

Onsdag: Linjefag 8-14

Torsdag: pæd psyk 8-12

På vordingborg seminarium:

3år: mandag linjefag 11.30-14

Tirsdag Linjefag + Pæd + almendidaktik = 8 -16.30 ( det er ikke normalt at have så lange dage hvis ikke man er overflytter eller merit).

Onsdag: linjefag 8-10.45

Torsdag: psyk 8- 10.45

Fredag: linjefag 11.30 - 14

Og til slut 4 år:

Mandag: Fri

Tirsdag, onsdag og fredag 8-10.45 og torsdag 11.30-14.

Desuden har man jo så praktik af forskellig længde ml. 1 og 2½ måned på hvert år af uddanelsen, hvor skemaet bliver lavet af din praktikskole.

Nu er det jo så den gamle læreruddannelse jeg går på, med 4 linjefag, på den nye væger man 2-3 linjefag. Men mener alligevel at det er nogenlunde det samme antal timer, fordi man så har flere timer i de store linjefag.

Det er som du selv skriver meget forskelligt fra seminarie til seminarie. Jeg kunne personligt godt lide skemaet i holbæ, fordi det var lange men få dage. Her efter jeg er startet i Vordingborg synes jeg at det er trælst at tage afsted for 2½ times undervisning, især fordi det ligger på tidspunkter der er svære at forene med et fast vikarjob på en skole.

Jeg synes at det lyder rigtig godt at du vil læse til lærer, for vi mangler sku virkelig nogen.

Jeg er rigtig glad for uddannelsen, synes at det er rigtig spændende alt det vi læser om og arbejder med. Dog kan jeg godt være lidt ked af at det er lidt langtrukkent det hele nogen gange, og at der er mange af mine medstuderende der tager det meget useriøst...

Hvis jeg skulle give dig et godt råd som du kan gå og tænke over i det kommende år, så er det hvilke linjefag du vil have, for nogen linjefag udelukker hinanden, og der er også nogen linjefag der næsten ikke er brug for ude i skolen lige nu.

Sagde Charlotte med springer spaniel hvalpen jack.

- Jeg tror altid det bedste om folk-

0
0
Svar på denne tråd

tak tak
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 12:55

Tak for alle de gode og brugbare råd! Gruden til at jeg gerne vil skifte studie er, at jeg slet ikke er faldet til her, hvor jeg går nu..

Jeg elsker at læse, så det er bestemt ikke noget der bekymrer mig:)

Det jeg virkelig savner er at være en fast del af en klasse, med div. sociale arrangementer.

Jeg har altid gerne ville undervise, jeg har bare ikke været sikker på om jeg ville være gymnasielærer eller folkeskolelærer.

Jeg vil gerne have dansk, samfundsfag, historie, eller noget i den retning.

Har i andet i gerne vil fortælle? Kan man selv vælge, hvor man vil sit praktik sted?

0
0
Svar på denne tråd

lærer...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 15:05

Du skal være opmærksom på at du nok ikke kan få både samfundsfag og historie på den nye læreruddannelse, da historie er et stort fag og samfundsfag et lille fag. Man må enten have dansk + et stort fag eller to små...

Man må selv vælge sit praktiksted, bare man sørger for at komme omkring flere arbejdsområder på en skole eller institution.

Sagde Charlotte med springer spaniel hvalpen jack.

- Jeg tror altid det bedste om folk-

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 15:25

Det er rigtigt som der blir skrevet, at det ikke er muligt at have historie og samf. Destorefag er: Historie, dansk, nat, mat, engelsk og idræt.

Alle andre fag er små fag, og dem kan du så have to af.

Årene hos os er:

1. år.

Prmært Liniefag fællesforløb (altså faget setikontekst af 4-6 klasse)

KLM - Kristendomskundskab, livsoplysning, medborgerskab

Pædagogik og Psykologi

2. år

Primært Liniefag aldersspecialicering. (store eller små elever)

Pædagogik

Psykologi

2. liniefag

3. År

Primært Liniefag aldersspecialicering. (store eller små elever)

Didaktik

2. liniefag

4.år

2. liniefag hvis det er et stort ellers 3. liniefag

Bachelorvejledning

Og så ved jeg faktisk ikke hvordan det er med didaktik. Kan ikke lige finde det.

Mine dage ser således ud i år (jeg har musik derfor lidt ekstra):

Mandag: Dansk fra 8-10.25 - Solosang 10.30-11.00

Tirsdag: Musik 10.35 - 13.40 - Brugsklaver 14.30-15.15

Onsdag: Dansk 8-9.40 - Psykologi 12.45-16.00

Torsdag: Solo Guitar 10.55-11.20 - Musik 12.45-16.00

Fredag: Pædagogik 8.00-10.25

Med venlig Hilsen

0
0
Svar på denne tråd

fgjhfj
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 17:09

Jeg læser i københavn og her kan man ikke selv vælge sin praktikskole - ens hold, mit fx. dansk-slut-ældre, får tildelt mulige praktikskoler og så kan man vælge sig ind eller trække lod, da alle jo helst vil have en skole her i byen.

mødepligt - ja på første år - hvilket efter min bedste overbevisning er dybt latterligt eftersom man SAGTENS kan følge med, skulle man mise nogle timer :)

vi har tolv skemalagte timer om ugen - ikke meget - og pt fungerer lærerstudiet, den nye uddannelse - ikke helt optimalt. Det er ikke så sjovt at være prøvekanin fx. i oktober havde vi et såkaldt læseprojekt i 2 uger. Det handlede om, hvor svært det var for elever at forstå naturfaglige og matematiske tekster, om læseretning og så videre - nok mest vedkommende for de naturfaglige/matematiske studerende for vi danskstuderende var gennem læseforståelse sidste år. Det jeg vil frem til er, at det var først den allersidste dag, det gik op for folk, at de rent faktisk havde lært noget - især de N/M-studerende. Desuden var det umuligt at få at vide undervejs, om det var obligatorisk, (mange dukkede ikke op) om der skulle afleveres noget skriftligt, om projektet skulle beståes eller om det kom til at stå på ens eksamensbevis, at man havde gennemført projektet - INGEN kunne svare på noget ! og sådan er det ret ofte!

Det er i mine øjne ren badeferie - især hvis du har nemt ved at læse og har et naturligt flair for at undervise samt det at omgåes børn :)

0
0
Svar på denne tråd

tak tak
Forfatter: 
Dato:  30-11-2008 20:48

Tak for alle svarene..

Er der mere som i kan fortælle mig som er godt at vide??

Hvad er bedst? At vælge et stort fag og to små? Eller?

Kan man senere (efteruddannelse) få flere fag; hvis man har interessen for det??

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-11-2008 21:15

Det kommer meget an på så meget.

Nogle kombinationer er selvf. bedre end andre, men det er så forskelligt hvad man får af vide,og også hvad man vil når man kommer ud. Nogle har det bedst med forskellige fag, andre med få ens fag.

Jeg ved ikke med efteruddannelse,men kunne da forestille mig at der er muligt :)

Med venlig Hilsen

0
0
Svar på denne tråd

Læreruddannelsen
Forfatter: 
Dato:  30-11-2008 21:49

Hej

Jeg går også på læreruddannelsen, jeg er 2.års studerende, og også en prøveklud for den nye reform.

Der er mange gode råd og nyttige ting i tråden her, jeg vil bare gerne følge lidt op på et par ting...

Hos os (Vordingborg) har vi først fri kl 17 om tirsdagen, men til gengæld en dag hvor vi slet ikke skal møde. Vores klasse er super og der er rigtig god stemning. Alle hjælper alle i tilfælde af nød...

Ang. efteruddannelse, så JA! Du kan sagtens tage overbygning, men HUSK at du jo ikke nødvendigvis kommer til at undervise i de fag du tager på skolen... Lige så vel som at du nok får en masse ekstra slynget i hovedet... Det er umuligt at fylde et skema op med kun to fag (Og det er det de fleste kommer ud med) desuden tager mange de gængse fag, og igen... Ikke alle kan få hvad de ønsker sig. Jeg ville vælge de fag jeg er svagest i, men samtidig har interesse for, for så kan det ikke gå helt galt :-)

Og så bare klø på, du vil elske det!

MVH Tine Vejlstrup og Freya

Nu en del af Team Lodberg!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-11-2008 23:05

Hej...

Hvis du leder efter et studie, hvor du kan følge en klasse og, hvor der er mange sociale aktiviteter, så er læreruddannelsen i Århus lige stede for dig - puha, det kom da til at lyde som det vildeste reklameslogan

Jeg læser selv på 4. år, så jeg er på den gamle ordning og kender meget lidt til den nye, hvorfor jeg ikke er helt sikker på, hvordan praktikken forløber nu. Jeg kan dog sige, at på den gamle ordning har vi ikke selv kunne bestemme, hvor vi ville i praktik. Som regel fungerer det sådan, at praktikskolerne bliver fordelt ud på stamholdene, også må man aftale på stamholdene, hvem der skal på hvilke skoler. Det er et større pusslespil at få til at gå op, da man skal ud i studiegrupper og alle skal ud i alle deres fag. På mirakuøs vis plejer det dog at gå op Jeg selv røg til Hammel på 1. og 2. studieår, hvorimod jeg på 3. og 4. år var heldig at komme ind på privatskoler i Århus.

På mit biologihold sidder der flere færdiguddannede lærer, som er igang med at tage deres 5. liniefag. Det vil sige, at det sagtens kan lade sig gøre at tage flere fag, men for at gøre det, skal du have din arbejdsgiver med på ideen. Man skal altså lave en aftale med den skole, man er ansat på om, at de vil give en lov ti at bruge x-antal timer om ugn på at læse et fag mere. Det betyder derfor, at de fag som skolerne vil gå med til at give, er de fag, hvor de magler uddannede faglærer fx. de naturvidenskabelige fag, musik og idræt, som der er mangel på lige pt.

Håber, at det gav mening - ellers er du meget velkommen til at spørge...

//Matilde...c",)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-11-2008 23:14

Hov, iøvrigt lige en ting mere...

Vælg fag ene og alene ud fra havd du har lyst til. Lad være med at være statekisk og "smart" i dine valg - du kører surt i det, hvis du vælger fag, som du ikke brænder 100% for!

Der er ikke noget så demotiverende som en underviser, der selv er ved at falde i søvn over det, de underviser i. Omvendt er der ikke noget så motiverende, som en lærer der brænder for sit fag! Brænder man nok for sine fag, skal man også nok få lov til at undervise i dem...

//Matilde...c",)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg læser
Forfatter: 
Dato:  01-12-2008 06:58

som andre på tredje år(5. semester) og er også ude i min praktikperiode lige nu. Jeg har timer hver dag hele ugen. Jeg har 21 skemalagte lektioner hver uge.

Jeg ved at de på den nye læreruddannelse skulle have lige å mange matematiktimer på det første år, som vi har haft gennem alle de tre år vi har det linjefag.

Det er sådan hos os at der er en rækkeskoler i det sydssjællandske(samt øerne) der tilbyder praktik. Men det er muligt at søge ud på andre skoler, hvis man selv kan få en aftale i hus. Det er kun på første år at der er et ille udvalg af skoler, hvilket skyldes at man først har kunne bestille de pladser i kort tid før selve praktikstart.

Jeg er rigtig glad for studiet, og ikke mindst for at få lov til at undervise. Det er godt nok hårdt, især nu hvor man er i alenepraktik med en folk unge teenagere der ikke altid mener at det at lære noget er sjovt. Det bedste er dog når man får muligheden for at afprøve en masse af det man har lært. Jeg har bl.a. beskæftiget mig med læring/evaluering gennem leg og spil.

Ja, man kan sikkert klare at følge med selvom undervisningen ikke er obligatorisk det første år, men det er jo ikke grunden til at man har gjort undervisningen obligatorisk/mødepligtig. Så vidt jeg ved er det et forsøg på at fastholde de studerende på studiet.

Der er desuden andre grunde til at følge undervisningen. jeg ser det som en forberedelse til at skulle deltage i samtaler på fx lærerværelserne osv.

Jeg synes ikke at man skal vælge studiet fordi man tror det bliver a piece of cake, men fordi man virkelig brænder for lærergerningen. Man skal være klar over at det kan være et utaknemligt job.

Men som jeg ser det bringer arbejdet med børnene langt flere glæder end sorger.

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider