|
|
| Grød - hvad er bedst?? |
|
|
Jeg har som en masse andre danskere set lyset og vil nu gå med på grødmoden Det er billigt og sundt siger de kloge! Men hvad er det så lige man gør når man er fra den generation som aldrig rigtigt fik andet grød end havregrød til morgenmad  Hvilken slags grød er sundest?? Hvad kan man i det hele taget lave grød af? Byggryn? Boghvedegryn? Majsgryn? Ris Havregryn...Tja, og hvad med manna gryn? Jeg har ingen anelde om næringsværdien i de forskellige typer gryn, så hvis nogle her har en smule viden så er jeg den lykkelige modtager! Og sidst, men slet ikke mindst. Hvor køber man gryn til at lave grød af? (jeg var i Kvickly, men synes ikke rigtigt jeg kunne finde noget )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grødmoden... |
| Forfatter:  |
JulieTaylor |
| Dato:  |
24-11-2008 22:56 |
|
Er grød på mode? Det er gået helt henover hovedet på mig. Men jeg spiser havregrød til morgenmad hver eneste dag, så nu er jeg vel trendy eller hvad? Irma har mange mærkelige gryn. Jeg har eksperimenteret begge gange, jeg har haft en baby, men intet smager som risengrød, hvilket dog ikke lyder så fandens hipt. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps, grød er på mode |
|
|
Jeps, grød er kommet på mode. Restauranterne serverer grød og diverse stjernkokke har deres egen grødspecialitet efterhånden  Det er blevet hipt at spise grød. Dog ikke derfor jeg lige fandt på det, nærmere fordi jeg som studerende prøver at strække madpengene lidt længere. Havregrød er god! Men jeg vil gerne prøve at variere lidt, desværre har jeg ingen anelse om hvor sunde alle andre gryn er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nå, jamen så er jeg for en gangs skyld moderne, for jeg spiser havregrød hver morgen. Jeg har på mit job før fået serveret Flad maves grød og grov risengrød. Begge synes jeg smagte rigtigt godt
Venlig hilsen Kongehøj Stubben dressur-sadel til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grød... |
Lobbe (Iris) |
25-11-2008 07:28 |
|
Jeg tror da, at havregrød er noget af det sundeste grød man kan få..?! Det syntes jeg da man hører, gang på gang Der er også en del der spiser øllebrød, men hvor sundt det er, ved jeg ikke. Desværre spiser jeg ikke selv grød af nogen art, hverken havre-, risen-, jordbærgrød el. lign. Kan simpelthen ikke få det ned  Mvh. Louise
"If you can´t convince 'em, confuse 'em"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havregrød... |
|
|
... er vældig sundt - og kan jo varieres på flere måder. Smid en håndfuld rosiner med i - eller et æble udskåret i tern. (eller hvis du laver en større portion æblegrød kan du fryse den i små portioner og putte lidt af det i) Byggrynsgrød er også godt - med samme variationer. Mannagrød smager bedst uden for mange dikkedarer - bare kanelsukker og lidt smør. Og risengrød er jo også altid godt.
£isbeth & Baloo All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them. (Walt Disney)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha... |
|
|
Så er jeg glad for jeg ikke er med på moden! Den eneste grød jeg gider spise er risengrød - med flødeskum, mandler og vanilie!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mode i grød |
Illum |
25-11-2008 11:11 |
|
Nøj hvor sjovt, må være noget med der KRISE alle fabler om... Kun risengrød kommer over mine læber... Nå ja og havregrød med rosiner i perioder...
Illum * Nu med 25 cm sne....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havregrød |
|
|
Vi laver tit i weekenden havregrød med æbler og kanel. Blev lidt inspireret af den der Ota-pakke man kan købe som bare skal i mikroovnen. Vi plejer at lave havregrød + æblegrød og blande det sammen. derefter en lille smule kanel alt efter smag. Det smager rigtig godt.  - Jeanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grød billig?! |
|
|
ALtså hvis man skal have flad mavegrød og de andre fra Aurion, så tror jeg da det billige falder lidt af konceptet - det gør sundheden til gengæld ikke, tvært imod. Næringsindholdet kan du selv regne ud. Det bliver jo ikke mere, fordi du koger det i vand. Jeg kan helt vildt godt lide hirsegrød, med kanel og sukker. Tror egentlig det smager ret så kedeligt, men jeg fik det tit om vinteren når jeg havde været ude at ride/nulre hest og kom isfrossen ind. Så det minder mig om vinterhygge og omsorg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ej nu minder det mig om... |
|
|
...den gang jeg blev passet af min farmor (inden man skulle i skole). Der fik jeg tit sagogryn...eller gad vide om det hedder sagogrød og det så bare er lavet på sagogryn??? Eller hedder det sagovælling???? Godt så må da hellere spørge min farmor... Men uanset hvad smagte det fantastisk synes jeg...Det var næsten ligeså sødt som risengrød... Ej nu har jeg lyst til at smage det igen og har ved gud ikke fået det i 25 år... Men ellers er øllebrød også altid godt...og helt natural til mig...ingen flødeskum eller andre mærkelige ting på:) Tina, som lige røg 25 år tilbage i tiden i tankerne:)
"Forsøgspersoner" søges til massage bor tæt ved Skælskør. Det er selvfølgelig gratis.og tager ca. 30 min. Skriv over pb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige nu: RIsengrød |
|
|
Tja, så blev første skridt taget. I aften er det risengrød  Altså sagogrød har min mor vist også lavet en gang... Jeg tror faktisk jeg tyr til mor denne gang, hun må vide både hvad der er det sundeste at spise samt hvor man kan købe det. Ang. den flade maves grød osv. fra Aurion, ja, så går den ikke lige på SU  Det er ganske enkelt alt for dyrt (men garanteret både sundt og velsmagende) Jeg var i KVickly i dag at lede efter gryn, men det eneste jeg kunne finde var økologiske gryn (boghvedeflager samt mel, majsmel, manna gryn mm.) Det var ganske, ganske dyrt Så ideen med det billige er nok ikke på mode  Så nu står den på risengrød indtil mor kan løfte sløret for hvor det billige konsept bliver af. Normalt køber jeg økologisk mælk, grønt og frugt, men på en SU er det altså begyndt at knibe...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan |
|
|
også lave majsgrød, men hvis der noget der smager kedeligt, så er det godt nok det.... Så der må nok påregnes at der skal noget "smag" af en art i.....
Zamangah
GRAÆÆEEEØØØH...... JAAAAAAARRRHH..... Nemli....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grød på mode |
Kiki |
25-11-2008 17:54 |
|
Hmm jeg ved at man i Føtex kan få mange af de der ting. Ved dog ikke helt hvad de koster. Men fra min barndom husker jeg pærevælling, det var lækkert. Laves vidst af gamle (bløde) pærer og hmm noget andet. Jordbærgrød er altid super lækkert og jo nok også mest en dessert. Men billigt at lave (kogte jordbær og sukker og et eller andet stivelse). Rabarbergrød er også godt. Men ikke helt i sæson.
Mvh. Kiki Med misserne Oscar og Maddox
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min favorit |
|
|
Helt klart er mannagrød det bedste!! Det har jeg levet af siden jeg var ganske lille.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mannagrød, |
Bente 3 |
25-11-2008 18:32 |
|
er det det, der også bliver kaldt fløjlsgrød?? Det har min mormor vidst lavet til mig engang - var vildt godt! Aner bare ikke hvordan det laves, men der må stå nogle tips på pakken 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg spiser |
Muttemor |
25-11-2008 18:40 |
|
havregrød 2-3 gange om ugen med rigeligt kanel og en klat smør  Det samme med risengrød, det er vel 1 gang hver anden uge pga. den lange forberedelsestid. Men nurj, det er godt  Jeg spiser ikke andre grødtyper (jo, æblegrød, osv )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Risengrød. |
|
|
Vi har lige fået risengrød, her til aften, men jeg vidste ikke at det var moderne, det var bare fordi ungerne havde lyst til det. Dog snyder jeg, og laver risengrøden af Pama-minutris, de er valsede, og forkogte, så risengrøden er lavet sammenlagt på ca. et kvarter. Det smager udemærket, og der er ikke så stor risiko for at det brænder på. Mht. grød vil jeg også mene at havregrød er rigtigt sundt, og billigt, og let at lave.
Med venlig hilsen Tina
Gør livet til en fest - rid islandsk hest !
Menja søger en sød part. Se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fløjlsgrød?? |
|
|
- er det ikke det samme som rismelsgrød? Det var vist noget jeg fik i "barndomshjemmet" for 100 år siden. Gurli.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grøden |
Kiki |
25-11-2008 19:56 |
|
Har ikke engang hørt om alle de her grød typer. Men ok har heller aldrig fået det som lille. Men kan i ikke ligge nogle opskrifter på de forskellige grøde (hedder det mon grøde?). Vil da også gerne have noget billig mad til mit SU budget. Selv om jeg de sidste 4½ år ikke har lidt den store nød. Dog er det jo rart at kunne rykke penge fra madbudget til andre og sjovere ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mannagrød/fløjlsgrød |
|
|
Jo det er det samme. Det er vist kun den lidt ældre generation som kalder det fløjlsgrød. Men det smager hammernice!  Man kan købe en pakke mannagryn i næsten alle fødevarerbutikker. Det er vildt let at lave. Og der står selvfølgelig opskrift bag på pakken  Mums... tror liiige jeg skal skal have en lille portion hehe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12334556 |
malle |
25-11-2008 21:15 |
|
...slår lige et slag for rismelsgrød med kanel og smør. Rismel kan købes i bilka ved jeg...sikkert også andre steder og smager uhmmm...godt! Er i en gul pakke  Malle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen så er vi da moderned.. |
inger christensen |
26-11-2008 12:57 |
|
for vi har altid i vinterperioden, haft en ugentlig grød dag og en ugentlig suppe dag. det er sundt og godt for kroppen. Man bliver så dejlig mæt af suppe og grød. Hvis man kigger i gamle kogebøger, er der mange super gode grød opskrifter. Risen grød. 2 1/2 dl vand 190 g grødris. 1 l sødmælk. 1/2-1 tsk salt. Vandet bringes i kog, risene drysses over og koges i ca 2 min. Mælken tilsættes og bringes i kog under omrøring. låg lægges på og grøden koges under svag varme i ca 35-40 minutter. rør jævnligt i grøden. vil man spare på energien, tager man gryden af når mælken er kommet i og kogt op. Pak gryden ind i avispapir, et tykt tæppe om og ind under dynen i sengen. så er der efter et par timer, dejlig færdig risengrød. Mannagrød. 1 l sødmælk 1/2 dl mannagryn. salt. 3/4 af mælken bringes i kog. Resten af mælken røres med grynene og hældes i den kogende mælk under omrøring. koges gansek let i ca 10 minutter. smages til med salt. Serveres med frugtmos eller kanelsukker. Hirsegrød. 3 dl hel hirse. 1 l sødmælk 6 figner 5 dl vand salt. Fignerne skæres i små stykker og koges i vandet i 15 min. Hirsen kommes i en sigte og overhældes med kogende vand og derefter med koldt vand. Hirse og mælk tilsættes de kogte figner og det hele koges videre i ca 30-40 minutter indtil grøden er jævn. Serveres med frugtmos eller saftsauce.
MOBBEN IMC. SVØMMER DIN HEST I MUDDER ? RING TIL PER VOGNMAND OG HØR OM HAN OGSÅ KAN HJÆLPE DIG´ MED EN LØSNING. RINGSTED. 20285450.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Al den sødmælk |
|
|
Hva' er al den sødmælk virkelig nødvendig??? Jeg kogte i går risengrød med minimælk og den blev ganske udemærket, faktisk helt perfekt, og er det ikke en del sundere med minimælk eller skummetmælk?? Jeg havde stor succes med et håndklæde og en dyne da den skulle koge færdig, ved I hvordan de andre gryn-typer skal koges??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sødmælk er bedst til grød, |
inger christensen |
26-11-2008 17:06 |
|
da det bevirker at grøden ikke brænder så nemt på og giver samtidigt grøden en lidt mere cremet smag. vi skal selvf. passe på fedt i maden, men hvis man udskifter et aftens måltid med grød, vil man meget hurtigt få meget mindre fedt, end et almindelig måltid tilberedet med stegning og med kød som indhold.
MOBBEN IMC. SVØMMER DIN HEST I MUDDER ? RING TIL PER VOGNMAND OG HØR OM HAN OGSÅ KAN HJÆLPE DIG´ MED EN LØSNING. RINGSTED. 20285450.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brænde på |
Kiki |
26-11-2008 18:54 |
|
Altså jeg synes at risengrød (det eneste jeg har kogt) brænder lige godt på lige gyldigt hvilken slags mælk jeg bruger. Desuden kan jeg ikke smage forskel på hvilken type mælk jeg bruger. Jeg bruger bare altid det mælk som der ikke er udsolgt af de økologiske, som regel skummetmælk. Jeg plejer at bruge Pama grødris, det gør min mor nemlig. Der starter man med at koge noget vand op, derefter i med risene og tilsæt en liter mælk. Kan ikke huske den præcise opskrift, men den står på pakken. Når man starte med vand, brænder det ikke så nemt på i starten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm........ |
MaFilaNoir |
26-11-2008 19:38 |
|
her i huset bliver der spist: Hirsegrød af hirseflager og vand. Risengrød af grødris og mælk. Øllebrød af rygbrød, sukker og vand med fløde og mælk på. Havregrød båede alm og med æble og kanel. og min ynglings= Mana grød det slår bare alle grøde  Jordbær grød er også nice 
Med den dejlige Ma Fila Noir. Jessica 28/11-05 Monique 19/10-07 Elsker mine 3 tøser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg bruger soyamælk med vanillesmag, når jeg laver risengrød - det er dyrt - men det brænder ikke så nemt på og det smager hammergodt  Bruger jeg skummet/minimælk, koger jeg risene op i vand først, og rører tit, så brænder det (som for det meste ) ikke på. Kommer også æblemos på risengrød - man kan komme alt muligt på, af frugtmos/grød lidt som risifrutti (som min økonomi dog ikke er til at leve af!)
Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden. Citat: Bent Branderup
Bellapigen 1979-2005 elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|