|
|
| Må en chef godt...? |
| Forfatter:  |
AmigoCjn |
| Dato:  |
11-11-2008 11:09 |
|
Jeg har lige et par eksempler som der snakkes lidt om - om en chef godt må det. Og nu skal der ikke ses på at man måske har et "veninde-forhold" til chefen - men rent lovmæssigt må vedkommende så følgende: - Spørge hvad du fejler, når du melder dig syg
- Spørge hvor gammelt dit barn er, når du melder barn syg
- Spørge om det ikke er mandens tur, når man melder barn syg
- Spørge om man ikke kan skiftes lidt mere, når man melder barn syg
- Sige at hovedpine ikke er en sygdom, derfor feriedag
Kort og godt, hvad må en chef i forbindelse med sine medarbejders fravær?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chefen må.. |
|
|
1: ikke spørge hvad du fejler, men hvornår du forventer at kunne vende tilbag. 2: Jo, det må chefen gerne, da det kun er til en vis alder at der gives barn syg (mener vist at det er 14 år) 3, 4, 5 : Disse spørgsmål er vel bare udtryk for at chefen nu mangler en medarbejder, og er lidt sur over dette. Om det er omfatte af nogen lov - det aner jeg ikke.
mvh Julle I can´t do any miracles, but I´m trying
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og hvis man ikke |
Illum |
11-11-2008 11:20 |
|
Mangler arbejdskraft, men er inde i overvejelser om at fyre, så skal man da lige holde sig for øje at folk med meget fravær, der skal betales af arbejdsgiver, står først på listen.
Illum . 3 stk. for 1100 kr.. incl P+P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spørg..... |
|
|
Hej Kontakt din fagforening.. de kan svare 100% korrekt. Men hovedpine er ikke en ferie dag.. man behøver jo ik at ha feber for at være syg.. Men ikke en chef jeg gad have ret længe  hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok rart |
AmigoCjn |
11-11-2008 11:27 |
|
Illum ja, helt enig, men her gik spørgsmålene nu ikke  Det er oppe at vende på arbejdet da chefen vist er en del nærgående hos nogen. Samtidig er hun hjerteveninde med "os" når hun snakker om at man skal jo huske hvordan det selv var at have små børn osv. Ret dobbeltmoralsk, men ok, det er lidt rart at vide "hvad" man skal og ikke bør finde sig i. Blandt andet skal hun vel ikke begynde at blande sig i privatlivets "fred"? F.eks. hænger det således samme hos mig; Michael tager i skole/på arbejde 6:45, jeg står op 7:00 og Emma står op 7:15. Michael har altså ikke en jordisk chance for at vide om Emma er syg, når han tager afsted. Nå men tak for svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var ikke et svar |
Illum |
11-11-2008 11:34 |
|
På et spørgsmål, men en reminder for alle dem der kan komme i farezonen og så har brug for jobbet. Var jeg boss og skulle skære ned, så var det bestemt den gruppe der fik et farvel... Og sådan er der bestemt mange der tænker, jaja kval er vigtige... Men i disse tider, bestemmer penge mere end andet.
Illum . 3 stk. for 1100 kr.. incl P+P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De må ikke... |
|
|
.. spørge hvad man fejler - og det med at hovedpine ikke er sygdom er noget vrøvl. Hvis man melder sig syg, er det fordi man har vurderet at man er syg - og det kan chefen ikke lave om til en feriedag (undtagen måske hvis hun møder dig ude i byen for sjov) Jeg kan ikke forestille mig andet end at de godt må spørge om ens børns alder - det med første sygedag går vist til barnet er 12 år. Hvordan man fordeler det med barns første sygedag kommer heller ikke chefen ved - dog mener jeg godt at nogle chefer kunne indskærpe for medarbejderne at det hedder "FØRSTE sygedag" og alt andet er ferie. Jeg har oplevet kollegaer der kan sidde og varsle at i morgen har de barn syg, da det er hjemme med den anden forælder nu. Eller endnu "bedre" - et barn der var syg og blev passet hos bedsteforældre mens mor og far var på bryllupsrejse, da de kom hjem passede far den første dag, mor den næste, så far, så mor... det er F.... udnyttelse af systemet, og burde være gået som feriedage alt sammen.
£isbeth & Baloo All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them. (Walt Disney)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
1. Det vil nok blive vendt til alm omtanke og bekymring, han må godt spørge, men har ikke krav på andet svar end sygdom. 2. Ja, er børn under en vis alder skal der udbetales sygedagpenge fra arbejdsgiveren og de har ret til at vide børns alder. 3 og 4. Tjaa. den betyder nok at man skal finde en anden løsning hvis jobbet skal beholdes, så den skal nok tolkes som en advarsel. 5. Nej. Er arbejdsgiveren utilfreds med folks antal sygedage, så kan han skifte folk ud, men ikke bestemme hvad der er sygdom eller ferie. Så den er lige til fagforeningen.
------------------------------- Modetøj og gallakjoler til små penge, hvor alle kan være med. www.skindbjerg.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ferien |
AmigoCjn |
11-11-2008 14:21 |
|
Kan man beslutte at medarbejdere skal have afholdt alt ferie undtagen 1 uge, inden 31.12? bae et spørgsmål, kan ikke umiddelbart finde svar nogen steder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nej. Dit ferieår går fra 1/5 til 30/4 Dog kan der forlanges at 3 uger afholdes inden 1/9 mener jeg det er, men jeg er ikke helt sikker på datoen.
------------------------------- Modetøj og gallakjoler til små penge, hvor alle kan være med. www.skindbjerg.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pjevs1 |
AmigoCjn |
11-11-2008 14:29 |
|
Kan du understøtte dette med et link? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arbejdsgiver.. |
|
|
..kan planlægge 4 uger af din ferie, men det skal varsles. Mener det er 3 mrd. før feriens afholdelse. Så er der 5 feriedage du selv kan disponere over. Hvis der er overenskomst eller der er lavet aftale om feriefridage, kan du selv disponere over disse.
mvh Julle I can´t do any miracles, but I´m trying
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad vil |
AmigoCjn |
11-11-2008 14:50 |
|
Hvis jeg så f.eks. har 2 uger tilbage nu, må jeg så godt holde dem begge efter 31.12 eller hvordan? Er der noget på skrift et sted?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ferieloven... |
|
|
.. fastslår hvilke rettigheder arbejdegiver har i den retning. Det er kun hovedferien der skal varsles med 3 måneder - øvrig ferie skal varsles med en måned. Så hvis du har mindre end 3 uger til gode, kan de jo godt forlæange at du holder det inden nytår - så er det jo varslet med en måned. www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=30062 § 15. Arbejdsgiveren fastsætter efter forhandling med lønmodtageren, hvornår ferien skal holdes. Arbejdsgiveren skal under hensyntagen til virksomhedens drift så vidt muligt imødekomme lønmodtagerens ønske om, hvornår ferien skal holdes, herunder lønmodtagerens ønske om, at hovedferien holdes i lønmodtagerens barns skolesommerferie. Stk. 2. Arbejdsgiveren skal så tidligt som muligt meddele lønmodtageren, hvornår ferien skal holdes. Arbejdsgiveren skal give meddelelsen senest 3 måneder før hovedferien begynder, og senest 1 måned før ferien begynder for øvrige feriedage, medmindre særlige omstændigheder hindrer dette.
£isbeth & Baloo All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them. (Walt Disney)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|