Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Åh Nej ikke igen…….
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 19:00

Dette bliver nok et langt og meget indviklet indlæg, jeg håber i vil bære over med mig, og det alligevel vil give mening, i sidste ende……..

Da jeg købte den smukke, vidste jeg han havde bækken problemer, samt lidt andet (låsninger i ryg og nakke). Alt dette er der taget hånd om, og han er bare blevet bedre og bedre, selv om der har være op og nedture. En overgang, var jeg bange for han gik med smerter i ryggen, men dyrlægen manede min frygt i jorden. Han har altid fået den tid han havde brug for, og der er aldrig blevet sparret på noget, heller ikke salte tåre. Han har kostet mig mere i dyrlæge regninger og kiropraktor, end at købe ham. Dette har jeg accepteret,og har bare undværet så meget andet…………..

Vi har været meget igennem ham og jeg, glæder sorger og lykkelige stunder, og jeg elsker min hest ubeskriveligt, nogen siger han er min soul mate, tja jeg ved bare jeg forguder ham, og min verden styrter i grus, den dag jeg må sige farvel til ham……….

Han har være så ufatteligt meget igennem, han har skreget til himle i smerte, fordi man ikke forstod hans følsomme sind og temperament. De lyttede ikke til ham, men valgte at se ham som endnu en vanskelig Michellino søn. Jeg har følt hans smerte og hans sorger, hvor uforståligt dette end må være for nogle. Det væltede min verden i 4 dage. 4dage hvor jeg bare græd som pisket……

Hans liv er ændret, hesten er ikke den samme, han er mere rolig og afballanceret. Han er blevet en ridehest, de sagde om ham, at han aldrig blev dressur hest, kunne de dog bare se ham nu, eller……..

Det har været hårdt arbejde, men det har været det hele værd…………..

Siden januar, har han ikke været 100% . Han stod på et tidspunkt, med en formodet forvridning i koden, dog uden nogen synlige teg, andet end at han ikke var rent gåenden. Dyrlægen har været til ham mange gange, men uden resultat…………….

Nu er han uren igen, samme symtomer, eller dvs ingen symtomer. Han har være øm tået, men smeden kan ikke finde noget. Han har haft meget sur stråle, men det er så godt som væk. Men stadig er han uren. Han træder ikke ordentligt igennem bag til, han lige som holder en pause, før han sætter hoven helt, og bagparten, ja den er slet ikke med…………

Jeg har forsøgt at komme i kontakt med hans kiropraktor, mange gange og har langt beskeder til hende utallige gange, men hun ringer ikke tilbage…….

I morgen bliver dyrlægen kontaktet, i håbet om han kan finde årsagen til hans urene gang………

Alle mine alarm klokker ringer, men det værste er min intuition……..

Over det sidste lange stykke tid, har jeg haft en grim fornemmelse af, at "eventyret" lakkede mod enden, og med hastige skridt. Jeg kan ikke forklere det, men kigger jeg på billeder af ham, får jeg en underlig fornemmeles i maven, og tårene presser sig på, og jeg græder……….

Ikke nu min smukke, det må ikke være enden allerede…….

Kryds fingre for min intuition tager fejl……….

Du behøver ikke kommentere, jeg er bare glad for du gad lytte.......

Karoline

HJÆLP SØGES/ØNSKES Se denne tråd:

www.heste-nettet.dk/forum/9/208701/ 208701/

0
0
Svar på denne tråd

Du har den smukkeste hest...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 19:07

Er ked af det på jeres vegne Karoline. Håber det bedste for jer. Lad os vide hvordan det går...

Knus Camilla.

Stald Lindelund

nu med NY hjemmeside .....www.123hjemmeside.dk/staldlindelund

Smuk New Forest pony udlånes til rette rytter se min præsentation for mere info!!

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 19:08

uf... kender godt det der med en følelse af at nu er det slut inden man har en dom. det er ikke rart....

God vind herfra.

Henra Cayenne totalvægt 1500 kg udlejes

Fremstilling af hjemmelavede sæber til hele kroppen- kig præs.

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet intet midt imellem

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 19:10

Trist for jer. Krydser finger for jer....

Kram.

Stald Østergaard.

Skovtur/ Distance Hest Sælges.

Falkhan expresso vil stå til bedækning til et begrænset antal hopper i 09. Se link nedenunder.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/211119/1/

0
0
Svar på denne tråd

Jeg krydser
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 19:14

fingre for at din intuition tager fejl og din hest snart er helt frisk igen.

Der er ikke noget så træls som uvisheden om hvad ens kære hest fejler. Så er det rarere at vide hvad det er og hvor man står.

HP: www.staldlindskov.dk

Opstaldning til hingst/ vallak på 1-2 år tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg krydser...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 19:37

... fingre for at din intuition tager fejl.

Det med forvridningen kunne jo også være en mulighed - den slags tager lang tid, og kan netop vise skiftende ømhed og uden noget "ydre tegn".

Håber på det bedste for jer!

£isbeth & Baloo

People are just about as happy as they make up their minds to be

(Abraham Lincoln)

0
0
Svar på denne tråd

jeg krydser også
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 19:57

fingre.

Intuition er noget mærkeligt noget :(

Ofte har den ret, men den kan også godt tage fejl, så lad os håbe det.

Mvh Carina Gøttler

Hvil i Fred, Pax - du bliver aldrig glemt!

Jeg ligner min mor, og jeg er stolt af det!!

0
0
Svar på denne tråd

Hej Karoline
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 21:06

Det er jeg ked af at høre. Krydser fingrene for ham.

Kram

Mvh
Alice

Nu med to smækre RDH-hopper i stalden.

0
0
Svar på denne tråd

krydser
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 21:09

mange fingre er krysede her...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 21:23

Kan det være forbenet dragtbrusk evt? Det lyder meget som de symptomer min hest havde....

Rigtig god bedring med ham! Jeg håber på det bedste.

Vh

Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Tusinde tak
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 21:25

Alle sammen, der er brug for alle de positive tanker i kan mønstre :(

Karoline

0
0
Svar på denne tråd

Krydser!
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 21:26

Krydser fingre!! :)

Kram Jette

Kan du ikke se det smukke ved Fjordheste?

Så trænger du godt nok til briller!

Med Fjordbassen Aladdin og Shetlandsponyen Hannibal <3 <3

Elsker jer

0
0
Svar på denne tråd

Puha..
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 21:49

karoline - jeg håber ikke for dig (og ham), at dine værste anelser bliver til virkelighed. Krydser, hvad der krydses kan...

Må man spørge, hvem kiropraktoren er??

Mvh

Line

4 års DV-hoppe sælges

Feriehus ved Malaga udlejes, skriv for yderligere info

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

jeg krydser
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 21:56

også fingre....

må jeg spørg om du har overvejet en healer....

jeg selv har aldrig troet på det, men da dyrlægen sagde at var mango stadig halt efter en uges smertebehandling skulle jeg nok tage det "tunge" valg..... og det var han, men jeg snakkede så med en hestehealer, og hun ville prøve at fjerneheale ham, et par dage senere kunne jeg se bedring, ugen efter var alle symtomer væk, og nu 3-4 uger senere fejler hesten stadig intet, og vi en nu begyndt genoptræningen, jeg fortalte hende ikke ret meget om mango, men alt hvad hun fortalte mig at han havde vist hende, passede, og jeg er begyndt at tro på det nu...

hun er billig, så hvis du kunne være interesseret i at prøve, så skriv en PB.

MVH.

Stella Jakobsen

mor til

Oliver 30/06-04

Daniella 24/11-05

nu ejer af mango...

0
0
Svar på denne tråd

den smukke
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 22:09

Line G: Kiropraktor er/var Rikke Andersen. Nej det håber jeg bestemt heller ikke, men noget er der galt, det er sikkert. Tusinde tak Line

Stella: har kontaktet en healer, og ja der er mere mellem himmel og jord end man lige regner med. Jeg ved også det virker. Tusinde tak

Karoline

0
0
Svar på denne tråd

Karoline..
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 22:25

har du mailet til Rikke via hendes hjemmeside? Det ligner hende ikke - og hun ER den eneste og bedste ;-) Hun plejer at checke sin mail hver dag, men jeg ved godt hun er en travl dame - ikke engang kortspil og rødvin har hun tid til i øjeblikket ;-)

Mvh

Line

4 års DV-hoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd

LineG.....
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 22:30

Nej jeg har ringet og ringet og ringet, og har lagt lige så mange beskeder. Rikke har behandlet den smukke før, derfor var det relevant at få fat på hende igen, da hun jo kender til hans problemer. Men hun ringer ikke tilbage og har forsøgt i LAAAAAAAANG tid :(

Karoline

0
0
Svar på denne tråd

Karoline
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 22:32

skriv til hende via hendes hjemmeside..., så ved jeg du får svar

Mvh

Line

4 års DV-hoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd

Der holder jeg
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 22:52

med Line, skriv for pokker til hende, hun er meget svær at træffe gennem telefonen, men hun tjekker jævnligt mail, jeg har ihvertfald modtaget et par stykker de sidste dage.......

Håber det bedste for hesten.

Mendacem memorem esse oportere. *

Globus Clic Dressursadel, 17", bom 36, 2,5 år gammel MEGET velholdt med stor knæstøtte sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 23:08

Sendt til Rikke, håber på et hurtigt svar.

Karoline

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 00:59

Føler med dig (og ham)

Håber på det bedste, og krydser fingre for at det går godt ..

Med Venlig Hilsen

Ina Brøndum

Oliver 16 08 03

Lukas 04 04 06

Silas 21 07 07

Zahrah Hamrah El Azraff OX

Ask den gæve Shetter (Udlånt)

-Men uden Mirco...

Pindsvinetråden 4-ever

Støt kampen mod kræft

0
0
Svar på denne tråd

Ikke rart
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 07:20

Puhaaa - hvor jeg føler med dig, jeg kender alt til den følelse du beskriver der og det er godt du er OBS på den... Men husk også at nogengange bilder vi os en masse ind som ikke er så slemt, specielt når hesten har stået "alvorligt" skadet før...

Jeg sender dig en masse positive energier og håber at udfaldet bliver godt.

Mange hilsner fra Monica

En rigtig hest - har 4 ben og en hale

Dejlig 3 års hoppe ponybl. sælges....

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/174972

Pas på hesteplejehjemmet i århus

www.heste-nettet.dk/foru ...

0
0
Svar på denne tråd

God morgen :o/
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 07:29

Tak Ina.

Monica: ja det er i den grad meget ubehageligt, at stå med denne følelse, men jeg bliver jo nødt til at reagere på den, og ja når det er noget, som er en meget tæt på, kan det i den grad også "snyde".

Meget siger mig det er hans bækken, som det er galt med igen, og dette har jeg også fået bekræftet. Men nu afventer jeg Dr. dyr ankomst, og hans "dom", han ved heldig vis lidt til kiropraktik, og dermed også hvad han skal se efter.

Så venter blot på hans opkald, som fortæller mig at nu er han på vej, om jeg sidder til eksamen eller ej, så er jeg den som er kørt, når hans opkald kommer.

(endnu ikke noget svar fra Rikke, som jeg også har forsøgt at ringe til igen)

Karoline

0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 07:55

Åh Karoline, jeg håbede jo ellers sådan at det "bare" var lidt sur stråle. Ih hvor jeg føler med dig, men lad nu være med at opgi helt endnu.

Du får et kæmpe trøste kram her fra.

Held og lykke med den smukke dreng, og husk at opdatere når dyrlægen har været der.

mhs. til kiro. kan jeg altså også godt anbefale Eva Løber, og hun er også heste dyrlæge og akupuntur, men du ringer bare hvis du vil have hendes nummer.

Åh Karoline, jeg vil krydse finger, og håber virklig at du ser galt.

God bedring med ham

se dette link

www.heste-nettet.dk/forum/6/107712/ 107712/

Mvh Marianne

Stolt pony mor med stave og gramatik fejl.

0
0
Svar på denne tråd

De er kilden til stor
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 08:27

Glæde og enorm bekymring og sorg, vores meget hold af heste.

Håber på en positiv tilbagemelding XXXXXXXXXXXX

Illum

.

When the "snakes" stops hissing I must be slipping..

They are still hissing..

0
0
Svar på denne tråd

Diagnose stillet
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 11:11

og det er desværre ikke særlig positivt:

Den smukke har fået konstateret hovsenebenssyndrom

Karoline

0
0
Svar på denne tråd

øv øv øv øv
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 11:16

ØV! det var ikke en god nyhed! :-(

Hvordan ser fremtiden ud for sådan en hest?

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 11:28

Åh nej Karoline, det gør mig frygteligt ondt at der ikek får så godt med ham!

Jeg kender ikke lige til den lidelse... hvad går det ud på, og kan det helbredes?

Michelle

HUSK hjelmen, den er pænere end kraniebrud

**HUS/RÆKKEHUS/NEDL. LANDBRUG søges til leje omkring Aalborg**

0
0
Svar på denne tråd

Fremtiden er uvis
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 11:36

Det kan gå begge veje.

Han skal have nye beslag (eegbar/ringsko) og smerte stillende. Han må ikke rides, og hvor længe han ikke må det, kommer helt an på hvordan de nye beslag virker.

Jeg har snakket med smeden, og han kommer allerede på torsdag, gud ske tak og lov, for man har en god smed, som også bliver rost af min dyrlæge.

Men igen kan love noget for fremtiden, så vi må tage en dag ad gangen.

Karoline

0
0
Svar på denne tråd

Sakset fra net dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 11:37

Hovsenebenssyndrom

Af dyrlæge Terkel Kjær

Hvad er hovsenebenssyndrom hos heste?
Hovsenebenssyndrom er et kompleks af sygdomme eller skader i den bagerste del af hestens hov. Sygdommen kan ramme selve hovsenebenet, hovleddet, den dybe bøjesenes tilhæftning på hovbenet, eller en slimsæk, som ligger mellem hovsenebenet og den dybe bøjesene.

Hovsenebenssyndrom er en af de mest almindelige årsager til kronisk forbenshalthed, og rammer oftest rideheste fra 7 til 14 år gamle.

Hvad er symptomerne på hovsenebenssyndrom?
Der kan være forskellige symptomer på hovsenebenssyndrom. Nogle af symptomerne er som følgende:

• Langsomt tiltagende halthed på et eller begge forben.
  • Hvis begge forben er involveret i sygdommen, ses en stiv og stikkende gang, og hesten går med sænket hoved.
  • Halthed på indvendige forben ved longering på hård bund og lille volte.
  • Hesten kan have tendens til at snuble, da den pga. ømhed i den bagerste del af hoven sætter den forreste del af hoven i jorden først.
  • Haltheden vil ofte aftage eller helt forsvinde, når hesten får en periode med ro, men kommer igen, når hesten sættes i arbejde.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
Dyrlægen vil foretage en mønstring og se, hvordan hesten bevæger sig i trav på hård bund. Herefter udføres en bøjeprøve, som ofte vil forværre haltheden ved fornyet mønstring, hvis en ømhed i hovleddet er årsag til haltheden.

Hvis longering på hård bund fremprovokerer en halthed på det indvendige forben, vil dyrlægen foretage en blokade af den bagerste del af hoven.

Hvis blokaden gør hesten haltfri eller i nogle tilfælde halt på det modsatte forben, vil hesten sandsynligvis lide af hovsenebenssyndrom.

Herefter vil dyrlægen, ved hjælp af røntgenundersøgelse og blokader som er meget specifikke, kunne finde ud af om det er hovleddet, den dybe bøjesene, hovsenebenet,eller slimsækken som er årsagen til haltheden.

Hvordan behandles hovsenebenssyndrom?
Hovsenebenssyndrom behandles dels medicinsk, dels ved pålægning af sygebeslag:

• Hesten skal have smertestillende medicin. Herved vil hesten sætte benet til jorden mere normalt, med dragten (den bagerste del af hoven) først og derved komme til at udnytte sygebeslaget optimalt.
  • I visse tilfælde vil man give hesten blodfortyndende medicin, som øger blodgennemstrømningen i hoven.
  • Når dyrlægen ved hjælp af blokader har fundet ud af, hvor i hoven problemet sidder, kan man behandle med medicin direkte i hovleddet, eller i den betændte slimsæk.
  • Hesten skal beskæres så den stilles højt i dragterne. Herved aflastes trykket på den dybe bøjesene.
  • Ofte vælger dyrlægen at pålægge en ringsko ( egg bar sko ), med en rejst tå. Dette er et specialbeslag, som giver støtte til den bagerste del af hoven og hjælper med at stabilisere hele hoven.

Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har hovsenebenssyndrom?
Hovsenebenssyndrom er en alvorlig lidelse. Det er derfor vigtigt at præcisere hvilke af de nævnte strukturer, som indgår i syndromet. Når den endelige struktur findes, kendes årsagen til haltheden og hesten kan derefter få den mest optimale behandling. Hvis lidelsen opdages i tide og eventuelle sygdomsfremkaldende tilstande i hoven rettes med beskæring,beslag og medicin, kan din hest i mange tilfælde blive haltfri.

I de tilfælde hvor man ved røntgenundersøgelsen finder knogleforandringer i hovledet eller i hovsenebenet, er chancerne små for at få hesten helt i orden.

Hvorfor får heste hovsenebenssyndrom?
Hovproblemer, som lang tå og lave dragter ( bagtil brudt tåakse ), underløbne dragter, forsnævrede dragter, og små smalle hove, menes at disponere for hovsenebenssyndrom.

Hos visse racer fx. varmblodsheste ses hovsenebenssyndrom oftere.

Lidelsen kan også opstå akut som en overbelastningsskade.

Hvad er risikoen for, at din hest får hovsenebenssyndrom?
Risikoen for at udvikle hovsenebenssyndrom er størst for heste mellem 7 og 14 år.

Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får hovsenebenssyndrom?
Almindelig hovpleje med regelmæssig beskæring, nedsætter risikoen for udvikling af hovsenebenssyndrom.

Ved køb af hest er det vigtigt at få dyrlægen til at vurdere benstilling og hovform for at undgå disponerende hovproblemer.

Karoline

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 11:59

Hvor er det bare frygtelig

Stakkels Smukke! Jeg håber på det bedste for jer og krydser alt jeg kan, hvor er det bare trist

Mvh Rikke

-med Guld Musen: )

0
0
Svar på denne tråd

Hov hør her Karoline
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 12:03

Den dybe bøjesenes tilhæftning på hovbenet, var Smukke Gangers seneskade, da han var ca. 12-13, mener jeg det var.

Det tog ca. 7 mdr. og han blev endda tvunget til boks ro ( ikke noget jeg ville have gjort)

Han var voldsom halt. Han kom sig og blev jo ældre.

Han havde dog for evigt en fortykning ved hæftningen, som dog aldrig gjorde ham noget og han blev aldrig helt igen.

Men det tager TID.

XXXXXXXX ALT.

Illum

.

When the "snakes" stops hissing I must be slipping..

They are still hissing..

0
0
Svar på denne tråd

EEEEEJ, hvor er jeg da
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 12:25

bare ked af at høre det Karoline

Kender intet til hovesenebensyndrom, men krydser alt hvad krydses kan for at det går den rigtige vej med ham.

Håber vi engang kan komme på tur sammen igen.

Giv den smukke en knuser fra mig.

Mvh. Betina

Smuk og dejlig 3 års DV/PINTO hoppe sælges -se præsentation!

0
0
Svar på denne tråd

hej søde
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 14:04

hvor gør det mig ondt at høre

Men med dine kærlige hænder har han alle muligheder for at blive god igen.

Jeg krydser alt hvad krydses kan for at han snart blir rask igen.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx...xxxxxxxxxx

Giv den smukke et kys på mulen fra mig.

Sagde Jane Pedersen

Mangler du en hest at ride gratis så tjek min præs.

Halm sælges i små bundter nogle med udlæg i.postnr 7171. se præs.

Lev som om du skullei morgen, lær som om du skulle leve for evigt.

Gandhi.

0
0
Svar på denne tråd

Det er svært for mig
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 14:47

At skrive, jeg forsøger ikke at bryde sammen, da det ikke er så fandens hensigts mæssigt, da min børn pt render omkring mig.

Planen er pt at han skal have eegbar sko på torsdag, samt smerte stillende. Når de er lagt på, giver jeg ham 14 dage, før jeg forlanger røngten, for at se efter evt forandringer i hovsenebenet/hov- benet/ledet.

Indtil da kan jeg kun gøre en ting, og det er at tage en dag ad gangen og håbe på det bedste, selv om jeg har meget svært ved at tro på det.

Jeg ville ønske det "bare" var hans bækken, for det ville være så let at løse.

Tusinde tak for alle jeres søde tanker, og krydsen finger.

Karoline

0
0
Svar på denne tråd

For pokker da...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 22:06

Stald Lindelund

nu med NY hjemmeside .....www.123hjemmeside.dk/staldlindelund

Smuk New Forest pony udlånes til rette rytter se min præsentation for mere info!!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 23:18

Om nogen ved jeg, hvilken forskel sko kan gøre!! Det skal nok gå!!! !!! !!

x'er alt jeg kan!!!

Knus og tanker Connie

0
0
Svar på denne tråd

Hvis bare
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 16:49

Skoene er nok, ja så er det et under. Og er det nok, så er der problemet med, at han i forvejen er god til at jogge sine sko af.

Og er der ikke røngten forandringer, så er det alfa og omega at han beholde dem på og netop ikke jokker dem af.

Dertil kommer at han skal på smertestillende, og det acceptere jeg ikke i en længere periode, min hest skal ikke gå med smerter, eller leve sit liv på medicin, for at gøre mig glad.

Er der håb, ja men det er meget lille.

Karoline

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider