He he, ja sko er en meget mystisk opfindelse, når de pludselig sidder på ens hove 
Min 4 års fik sko på alle fire ben for godt en måned siden og hun så SÅ komisk ud, da hun opdagede, at hendes hove pludselig sagde mærkelige lyde på betongulvet i stalden 
Så imens min ældste hoppe fik nye sko på, hyggede min unghoppe sig gevaldigt i sin boks med at undersøge sine nye sko. Der skulle først snuses til forskoene og da hun så opdagede, hvilken sjov høj lyd der kom, når hun skrabede forskoene mod betonen, så var det jo pludselig gevaldig sjovt. Så der blev først skrabet med det ene forben og så med det andet i et godt stykke tid 
Min ældste hoppe gloede også en omgang, da hun, kort tid efter jeg fik hende, fik sko på alle 4 ben. Jeg var desværre ikke selv tilstede, da smeden gav hende sko på, men min far fortalte, at da hun havde fået den første sko på den ene forhov og satte den ned på staldgangen, der så hun fuldstændig forkert ud i hovedet (på den sjove måde) og så gloede hun ellers ned på den forhov 
Mht klokker så er sko bestemt ikke ensbetydende med, at hesten skal have klokker på.
Nogle heste er tilbøjelige til at jogge baghovene op i forhovene/koderne på forbenene, disse heste kan nemt komme til at træde en forsko af.
Min ældste hoppe kan, når vi rider og hun bliver meget ivrig (f.eks. når vi rider på stubmark), godt komme til at jogge op i sig selv, så bagskoene banker sammen med forskoen. Så hvis jeg ved, at vi skal ud og ride stærkt og hun er i hopla humør, så kan jeg godt finde på at give hende klokker på.
Ellers bruger jeg aldrig klokker, det er ikke nødvendigt. I de godt 9 år jeg nu har haft den ældste, har hun kun jogget en forsko af 1 eller 2 gange i løbet af det første år med sko, derefter skiftede smeden til anden type forsko, som ikke stak nær så langt ud bagtil på forhovene og siden har hun ikke mistet en eneste sko.
Så med mindre du har en klodset hest, så er klokker ikke nødvendige.