|
|
| Forstand på valnødder? |
|
|
Vi har en kæmpe valnøddebusk i haven, men ingen erfaring med den. Den er fyldt med frugter. Skal man plukke dem ned på et tidspunkt og lægge dem til tørre? Eller hvad gør man?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hihi.. |
|
|
det er nu et træ  de falder selv ned når tiden kommer og så skal du bare samle dem. du smager godt når de er friske, så skal den gulehinde bare pilles af og ellers tørre du dem. Du kan i starten af August plukke nogle og mase/skære dem i stykker og hælde en fl. snaps over, lade det trække til Jul og så hælde nødderne fra (si snapsen) også gemme snapsen til næste år til jul så du en fin valnøddesnaps 
Super 2½ års Frederiksborg vallak af 1 klasses afstamning sælges:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor er du heldig |
|
|
friske valnødder er bare noget af det bedste. Hvis du vælger at gemme dem (og kan lade være med at spise allesammen fra en ende af ) opbevares de bedst i nylonstrømper i et køligt rum. Velbekomme med en af DK's lækreste delikatesser Moder Jord har foræret os.... KH:)
Annette rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørg HN |
|
|
Dejligt med sådan et service-organ!  I sidste uge plukkede jeg en enkelt af vores valnøddeTRÆ og forsøgte med neglen at grave den grønne skal af for at se hvordan en umoden valnød ser ud. Øv, det skulle jeg ikke have gjort. For det første sved det af p*** til under min negl, og for det andet blev min finger og negl helt sort, og er det stadig. Derfor begyndte jeg jo at spekulere på, hvad skulle gøre ved tingesterne senere, og hvordan jeg skulle spotte, hvornår de var modne. Venter nok med at gøre noget, til de falder ned af sig selv. Nu er det jo en fynbo og en sjællænder, der har svaret, så kan jeg jo roligt skrive, at I bare kan komme og hente så mange, I har lyst til. Der er nemlig mange! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg savner vores |
|
|
valnødde træ i vores gamle hus, det gav et hav af valnødder, jeg samlede dem op og lagde dem i enten et kartoffelnet eller gamle nylonstrømper og hang dem op i vores bryggers hvor tempraturen ca var 15 grader konstant og samtidig mørkt, så var nødderne klar til jul
vh Berit Tinker hingsten De Dagda står til rådighed Type 8,5 og helhed 8,5 skridt 7,5 trav 8,5 galop 9,5 Røngten uden anmærkninger Se hans fulde kåringsbeskrivelse på www.jlt-tinkere.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jyttes valnødder |
|
|
Jeg ved af erfaring at Jyttes valnødder smagere mere end himmelsk  Så heldige dig, hvemsomhelst, at du har et valnøddetræ.
mvh PiaR quantum in me fuit
Svar venligst i tråden og ikke via besked
www.piar.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heldige mig |
|
|
Jamen, så må jeg da hellere føle mig heldig og sætte pris på det!  Desværre er jeg vist den eneste herhjemme, der sætter pris på valnødder. Og skal jeg konsumere dem allesammen som valnøddesnaps, bliver det da vist en usædvanlig morsom vinter - HIK!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Figentræ |
|
|
Jeg tillader mig lige at låne tråden til at høre om nogen kender noget til et figentræ? Jeg har et på vores nye ejendom, den er fyldt med store grønne figenfrugter, hvornår skal de plukkes og kan de spises friske?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du behøver |
|
|
ikke være bange for at jeg kommer og henter jeg har SÅ rigeligt selv, og sådan som træet ser ud ud i år, skal der vist være store samle dag i have ... Det giver sådan en dejlig ro i stuen med en flaske god rødvin og friske nødder !! Vores træ er meget gammelt, så nødderne er ikke så store og luftige som nyere trær og med en kanon smag..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
| Forfatter:  |
Bad-Reputation |
| Dato:  |
10-07-2008 16:48 |
|
Vi høstede et overflod af valnødder sidste år... De holder rigtigt godt, hvis du ligger dem ud på en avis og lader dem tørre lidt.. De er klar, når de selv falder ned, og husk for guds skyld handsker, for der er ikke noget der farver værre.. Ens hænder bliver sorte, og det går bare ikke af..  Lige lidt historie, under krigen brugte kvinderne farven til at smørre på benene, i stedet for at bruge nylonstrømper.. hehe.. For dem var der jo hverken råd til, og de var også svære, at opdrive.. Mvh. Anna Thilde
Uden mad og drikke dur ponyen ikke Tulle & Lille Hest :)Før Tillehorse, nu Bad-Reputation 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og en oplysning |
| Forfatter:  |
xtiny |
| Dato:  |
10-07-2008 20:35 |
|
Man bliver frygtelig beskidt af at pille skrællen af modne valnødder, så brug enten handsker- ellr gnid hændere godt med citronsaft bagefter. Man kan, hvis efteråret er ekstemt vådt, tørre valnødderne i ovn ved 50 grader i 6-8 timer. (Med skallen på) Derimod vil jeg ikke vaske i Atamon, klor eller anden djævelskab. Hvis de opbevares korrekt burde der ikke være problemer. Og nammenam. Valnøddesnaps! Vi laver den på Brøndums og bruger valnødder i kvarte. Det skal så tyndes op med mere Brøndums, når det drikkes. Det er en snaps, der faktisk bliver bedre og bedre med årene. I pinsen drak vi snaps, som min bror havde lavet på valnødder fra min mors hus før hun flyttede, den var fra 94...  (Ja, det var jo nok kun 10-15 år før vi kan overveje at lave snaps...)
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ Dan Greenberg Hattedame med strik, kat og briller...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er i |
|
|
Hvor er i heldige gid jeg kunne plukke så mange valnødder som jeg gad. Angående figner, så lader man dem sidde til de er helt mørke og faktisk sprækker! Grønne er de ikke klar.
Hvil i fred Steve Irwin Daisy 04/06-1997-05/01-2005 Min blog! Med egne digte og andet pladder Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen.. |
|
|
kom du bare forbi i Oktober når de gider forlade træet du må sanke alle dem du har lyst til (så slipper jeg)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Figentræ |
|
|
Hej Jeg vil lige sige at det med fignernes farve kommer helt an på, hvilken sort der er tale om, for der findes både dem der bærer sorte og dem der bærer grønne figener. Vi har f.eks. et figentræ (lige herude foran vinduet) som bærer grønne figener. Du kan prøve at trykke på en figen for at føle om den er moden, den skal være meget blød. Evt. må du åbne en for at se om den er moden. Figener er allerbedst spist lige fra træet, gerne solvarme  Og hvis I ikke kan nå at spise dem allesammen, kan man lave en alletiders lækker marmelade af dem, du skal bare huske på at der skal meget lidt sukker i, da figner jo naturligt er meget søde. Og hvis I så alligvel har nogen til overs, så ELSKER heste (mine i hvert fald) figner  Men nu bor jeg også i Italien, hvor figentræerne bærer ad to omgange, en nu i juli og en i august. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er det |
|
|
Nogen sorter kan godt være modne grønne- hvis man altså bor i Italien . Heroppe har vi nemlig kun en sort der kan modne, p.g.a vi mangler den galhveps der bestøver fignerne. Så andre end den selvbestøvende brun tyrkisk figen(den kan også hedde bornholmer figen og precose de dalmatie)kan ikke sætte frugter i DK. Jeg har smagt de grønne kæmpefigener i har i Italien. MUMS!
Hvil i fred Steve Irwin Daisy 04/06-1997-05/01-2005 Min blog! Med egne digte og andet pladder Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uha uha... |
|
|
"Nu er det jo en fynbo og en sjællænder, der har svaret, så kan jeg jo roligt skrive, at I bare kan komme og hente så mange, I har lyst til. Der er nemlig mange!" Pas på med at sige det - for jeg bor vist ikke så langt væk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sidste år |
|
|
vi vaskede alle vores i atamon vand sidste år, og derefter lagde vi dem ud på sofabordet til tørre  vi havde en 25 kg kartoffelnet sæk at komme dem i, de hang midt i stuen og det tog ungerne 1 mdr med fri spisning at æde sig igennem hele sækken *griner*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesselholm (Highland Pony) |
|
|
Du kommer bare! Og tak for alle de andre gode råd!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|