Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

økologi og mishandling af kæledyr.
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 09:31

ja hvad tænker i om alt dette.

små drenge der hænger en kat, Voksne mennesker der slæber deres hund efter bil.. og jeg kunne blive ved .. men har ikke lyst

og økologi hvor godt har vores mælk kød og æg egentlig haft det før vi fik det..?

har det stået på spaltegulv

har de været i lænker har det været burhøns de æg vi køber. har fjerkræene vi spiser fået næbbet klippet 1/3 af .. er der ikke alt for meget vi egentlig ikke ved om passer...

ja jeg må sige at jeg er blevet mere striks.. når jeg køber mælk er det altid økoligsk og ikke fra et mærke som fx. arla der laver både økologisk og uøkoligsk mælk for så støtter man jo stadig det uøkoligiske..

jeg køber altid økoligiske æg.

ALTID økoligisk kød og hvis jeg kan fra frilands køer eller grise..

ja jeg forstår nok egentlig ikke dem der handler med og køber det uøkoligske og jeg forstår heller ikke hvorfor det ikke er forbudt.. det MÅ det da blive!

ja hvad mener i om den her debat???

Mvh. Asta

.-*'^Elsker dig, Belle^'*-.

For evigt!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes du har ret...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 09:41

Jeg er nok selv lidt "dobbelt moralsk" vil mange sige.. Jeg købe ikke økologisk mælk, men resten går jeg efter princippet.

Køber kun æg fra fritgående høns, og kød køber jeg 1 - 2 gang årligt hvor en i familien slagter køer og grise, som jeg ved har haft det godt. Køerne er økologiske og går ude om sommeren. Grisene er frilandsgrise.

Kalkun og and køber vi også hos bekendte og de er fritgående.

Må dog indrømme at jeg ikke altid får kigget så grundigt på kylling kødet.

Jeg synes det er forkert at økologiske varer er dyrere end ikke økologiske, da jeg mener at man netop burde opfordre folk til at købe de dyrevenlige produkter. Men spørgsmålet er om økologisk virkelig er så meget mere dyrevenligt?

"Dyr er ikke et legetøj, men et ansvar. DIT ansvar!"

SILLE FOREVER !!
0
0
Svar på denne tråd

hmmm.....
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 09:49

Ja jeg spiser meget sjældent økologik...

oksekødet laver vi selv og de dyr har det dejligt... de går på græs hele sommeren og om vinteren går de på dybstrøelse... Gladere og sundere dyr skal man lede længe efter... de bliver ikke proppet me alt mulig unødvendigt, og samtidig bliver de behandlet når der er brug for det, uanset om kødes bagefter ikke kan sendes til slageren

svinekød køber vi normalt hos bonden, så også der ved vi hvordan de har haft det...

vi skal her i løbet af sommerferie have bygget et hønsehus, og så har vi også helt styr på hvordan de har haft det.

Som I nok kan se går jeg ikke meget op i om maden er økologisk eller ej, men derimod går jeg op i hvordan dyrene har haft det.

I mine øjene er økologi ikke det eneste rigtige... der er fordele og ulemper ved alle former for landbrug... Synes det er snæversynet at sige at økologi er det eneste rigtige... man burde sætte sig godt ind i det i stedet for at se så firkantet på verdenen

Hyggehest (evt. lidt ridning) i cykkel-afstand fra vallensbæk station søges!

0
0
Svar på denne tråd

shnfgkj¨kghl
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 10:04

k- mejer

ja det har du nok ret i .. ikke alle økolgiske dyr har det vildt godt

men de har det ihvertfald bedre end uøkolgiske køer - meget bedre..

Mvh. Asta

For evigt!

0
0
Svar på denne tråd

Der er vist sket
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 10:14

en misforståelse....

Økologi er ikke lig med dyrevelfærd.... Det er lig med ubehandlede produkter, der dermed er fri for sprøjtemidler og medicin.... Men men men.... Dyrerne behandles stadig med medicin.... De skal bare tilbageholdes i dobbelt så lang tid, som ikke-øko-dyr....

Skrabehønsene der får lov til at beholde deres næb, hakker hinanden, og høns kan hakke andre høns så de dør af det.... Men de har gået frit (hm hm) på hver deres halve kvadratmeter eller hvor meget plads de nu har, fået øko foder..... Hurra for økologien....

Hos køerne er der ikke den store forskel på øko eller ikke øko.... De små kalve bliver fjernet fra deres mor med det samme de er født, køerne går på spalter, har dog en bestemt pladskrav, og de kommer på græs OM SOMMEREN.... Mange konventionelle køer, går også på spalter, får også fjernet deres nyfødte kalv, og kommer også på græs om sommeren.... Det er vist sådan hos de fleste kvæhgbrugere.... Så er der foderet og tilbageholdningstiden til forskel....

neeeej.... Hvis man vi sikre sig, at dyrene har haft det godt, så skal man ud til landmanden og købe sine varer i stalddøren.... så kan man se hvordan dyreholdet er, og om dyrerne har gode vilkår....

Zamangah

Søger: Bright Ruby FOR 94160 DV DK F1

0
0
Svar på denne tråd

zpgh¨df
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 10:19

zamangha det du fortæller der er ikke økolgisk skal det bare lige siges .. har om dyrevelfærd i skolen og har læst en del om det..

men jo de kunne da have haft det bedre men alle høns hakker hinanden de har 2 kvadrater meter pr. høns eller 3 kan ikke huske det helt o de har har det godt/fint men de kunne have det meget bedre.

Mvh. Asta

For evigt!

0
0
Svar på denne tråd

Zamangah
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 10:20

Kunne ikke have sagt det bedre selv

Jeg køber som sagt også direkte fra bonden så ved man havd man får - økologisk eller ej.

På et tidspunkt købte mine forældre selv et par tyre kalve som fik lov til at gå ude på marken i et års tid (blev selvfølgelig også fodret) og så blev de slagtet. Kort levetid men under gode forhold.

"Dyr er ikke et legetøj, men et ansvar. DIT ansvar!"

SILLE FOREVER !!
0
0
Svar på denne tråd

uvidenhed
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 10:29

Asta ♥Isabella♥ det er fint at du har om det i skolen, men så må vi da håbe at din lære ved en smule om det

Ja for vi andre som har arbejdet med det i over 10 år, ved jo abselut ingenting.

Men jeg syntes det er fint at DU køber øko. Men at kalde alt ikke øko. kan jeg ikke have med at gøre.

Zamangah flot skrevet

Med venlig hilsen
Anita Spangbo

Nu med avlshingsten Saam-a-li
Saam-a-li er klar til bedækning igen 2008

0
0
Svar på denne tråd

Hvad jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 10:48

Om det. Ikke noget.

Men er glad for at jeg ligger i toppen af kæden...

Illum

0
0
Svar på denne tråd

Asta ♥Isabella♥
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 10:54

Det er skam økologisk.... Desværre er der bare rigtig mange der tror, at økologi er lig med dyrevelfærd.... Det er ikke det ØKOLOGI betyder....

Zamangah

Søger: Bright Ruby FOR 94160 DV DK F1

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 11:14

Jeg er fuldstændig enig med Zamangah. Godt skrevet

Mælken køber jeg nogle gange direkte ved landmanden, æg får jeg fra mine forældre. Svinkød har jeg købt ved mine forældre og oksekød bliver købt ved mine forældre. Så ved jeg hvordan dyrene har haft det, og kan altid selv lige komme forbi og klø dem bag øret (selv deres store tyr)

/DarkAngel

Bevar Grisen! www.heste-nettet.dk/forum/1/1656549/ 1656549/

Hesteviskeren (film) sælges.

Sælges: "Den sorte hingst gør oprør" + "den sorte hingsts datter" Bøger af Walter Farley. Begge helt nye

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 12:56

Jeg har læst, at man sparer 200 liter vand, for hver økologiske mælk man køber :) Det er nok i fremstillingsprocessen der spares det vand...

Så forstår jeg ikke hvorfor folk ikke vil bruge 1 kr. mere pr. liter mælk, og så have god samvittighed :)

Mvh Iben

0
0
Svar på denne tråd

hørt hørt
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 13:09

enig med Zamangah!!!!

Asta: nu er du jo kun 14 år så tror ikke det er dig der står for alle indkøbene i hjemmet - men det da "flot" hvis i kun køber økologisk i familien....

Jeg køber økologisk mælk - det gør jeg fordi der ved jeg med sikkerhed at dyrene har været på græs - det kan jeg ikke være sikker på med konventionel mælk... Men køber Arlas økologiske (harmonie)

Æg der køber jeg de billigste... af den simple årsag at skrabehøner eller fritgående høner ikke nødvendigvis har det bedre... de er agressive og hakker i hinanden for at opretholde rangorden..Burhøns er med tiden avlet til den lille plads og er derfor rolige når de sidder tæt... (trist men sandt - og vil hellere have æg fra dyr der har levet et roligt og ustresset liv)

Kød... der tænker jeg ikke så meget over det - jeg syntes økologisk kød er meget dyrt og på SU har jeg ikke råd til det.... ville gerne købe direkte af en landmand men det umuligt at finde en.. desuden kan min fryser ikke rumme så meget kød...

Hilsen Trine

Den der spørger er kun dum en gang - den der ikke spørger er dum hele livet

Medlem af Kongelundens Rideklub - Klubblad & Stævneudvalg

www.kongelunden.com

Lykkelig Allround part på billedsmukke Mulan

0
0
Svar på denne tråd

Økologi
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 14:19

Hvorfor er økologi ikke lig med dyreveldfærd??

Økologiske dyr må ikke gå på fuldspaltegulv, skal have mere plads, skal have en hvis andel grovfoder, skal strøes så de ikke får trygninger, skal på græs 150 dage om året, skal have daglig adgang til fri motion, og økologisk drift må ikke industrialiseres....

Konventionelle dyr kan godt have samme gode forhold, men det er ikke noget krav, og det er desværre kun de få der tænker dyrevelfærd før økonomi. Det skal økologerne, ellers er de ikke økologer, og dem der ikke kan få økonomi i økologi, må så lægge tilbage til konventionel drift, hvilket jeg mener er en ærlig sag.

Næsten alle danske landmænd laver et produkt de selv føler de kan stå inde for, men landmænd er meget forskellige i deres tankegang og prioriteringer.

www.okologi.dk/Alt_om_økologii Økologi_og_dyrenendefault.aspsp

Hvis man køber økologisk, er man bedre sikret en god dyreveldfærd.

Mvh Jane, uddannet økologisk landmand

Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!

0
0
Svar på denne tråd

jane:shfj
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 19:46

jane : godt skrevet og synes du har ret:)

og trine:

jeps jeg er kun 14 men jeg er trods alt 14 og ja undskyld men hader at være "det lille barn" så blev lige lidt arrig der hehe

Mvh. Asta

For evigt!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 19:56

Jeg køber økologisk kød, kød med mærket "anbefalet af Dyrenes Beskyttelse", kød "opvokset i Danmark, slagtet i Danmark" (undgå de forfærdelige dyretrnasporter), økologiske æg eller fra "fritgående høns" osv., osv. Jeg tænker utrolig meget over det i min dagligdag, og jeg KAN BARE IKKE HAVE DYREMISHANDLING!

Mvh.

Kristina og Mademoiselle

Du kan også hjælpe: www.wspa.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 19:57

Måske jeg skulle til at køre til landmanden selv... Altså ham der ikke spærer dyrene inde i små bure/både osv.

Kristina og Mademoiselle

Du kan også hjælpe: www.wspa.dk

0
0
Svar på denne tråd

Zamangah
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 20:16

godt sagt jeg er med dig...

rikke

0
0
Svar på denne tråd

Nej....
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 21:06

Jeg køber ikke ækologisk og kommer heller aldrig til det. Jeg arbejder på et konventionelt landbrug og det ville da være noget dobbeltmoralsk af mig hvis jeg ikke støttede min egen arbejdsplads. Men tænk sig, vores dyr har det faktisk også godt selv om de ikke er økologiske.

Jeg har arbejdet 3 år på en øko gård og derfor flere gange overværet deres såkaldte kontrolbesøg det giver jeg godt nok ikke meget for.

0
0
Svar på denne tråd

maja jensen:
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 13:44

maja jensen:

men det er da i det mindste bedre..

Mvh. Asta

For evigt!

0
0
Svar på denne tråd

meat is murder
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 18:23

Jeg kan godt se hvad du mener, og godt at du tænker over hvad du spiser

Men selv de økologiske og fritgående dyr har det langt fra optimalt ! Derfor er det bedste man kan gøre helt at droppe kød, mælk og æg !

Veganisme er sandheden

-Veo

Stald Nordlund www.LeoGio.dk

Tinkeren Coco

Ismulen Halla fra Hejelte

Ismulen Ljufá fra Vestergaard

Hvil i fred Nordlunds Chihiro

Venter føl efter:

Ljufá & Spoi fra Tyvekrogen

.

ROSKILDE FESTIVAL BILLET SÆLGES !

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider