|
|
| så RING DOG EFTER DYRLÆGEN !!!! |
|
|
jeg undres gang på gang når jeg læser på avl, at : "tror I min hoppe er i fol...." Hvad er det der gør at man ikke rekvirerer dyrlægen, hvis man er DET MINDSTE i tvivl....? Nogle venter sågar og konstaterer at "pludselig" står der et føl i boksen eller på folden. Ved "folk" ikke at hoppen skal have ændret kost de sidste tre måneder af drægtighedsperioden.... Og at man i særdeleshed også skal tilpasse hestens motionsniveau.... Eller hva' f..... sker der.... Mener faktisk at man ikke bør holde hest, eller andre dyr for den sags skyld, hvis man er for nærig til at tilkalde dr dyr ved så væsentligt et spørgsmål.... Eller er det bare mig der er en pyllerr** ???? KH:)
Annette rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig... |
|
|
jeg er ikke inde på avl - men udfra hvad du skriver er jeg enig....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min dyrlæge |
| Forfatter:  |
lilleulv |
| Dato:  |
02-04-2008 14:08 |
|
sa bare at " det ser da godt ud som det kan være noget der inde"...Hun hadde ikke lyst at gøre en rektalundersøgelse, har jeg forstået i eftertid. Scanning er ikke så vanlig brugt rundt her jeg bor. Og jeg var uerfaren og satte ikke hårdt mod hårdt. Nu var jeg rimelig sikker på at hun var drægtig, og behandlede hende som sådan. En anden bekendt, som har en shetter-hoppe hun forsøgte å få i fol, fikk bare besked fra sin dyrlæge at han ikke drægtighedsundersøgte shettere "for de har det med at sparke bagud om man nærmer sig deres numse" var beskeden hun fikk. Så det er ikke rigtig alltid det hjælper at ringe en dyrlæge.... Nu vel, shetteren har fået sitt føll, det første hun har fået som faktisk har overlevd. Tidligere har hun abortert to mens hendes aller første døde av følsyge to dager gammel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det modsatte synspunkt... |
|
|
... blev argumenteret i denne tråd www.heste-nettet.dk/forum/1/1672812/ 1672812/ hvor argumentet fra trådstarter var at hestene jo alligevel fik velskabte og sunde føl, og så selvom man slet ikke vidste at føllene var på vej. ave hvis du er en pyllerr*v, er jeg det vist også - for jeg ville også konsultere dr. dyr i det tilfælde!
£isbeth & Baloo Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har fået føl |
|
|
Jeg har lavet 4 sunde og raske føl, som hobby, og nej jeg har aldrig kontaktet dyrlægen for at få scannet hoppen. Jeg har fodret efter bedste overbevisning og motion ligeså. Og de har ikke været små skæve skravl. Fødslerne har alle 4 gange foregået uden hjælp eller indblanding fra mine eller mine forældres side. Om jeg har været heldig ved jeg ikke. Men af være gravid er jo ikke en sygdom, hverken for mennesker eller dyr. Så derfor har jeg taget det ganske afslappet. Jeg er heller ikke en af den hoppe ejer der sover ved hesten, eller ligge søvnløs op til terminen, ej heller sætter jeg fole alarm på, eller kigger til den flere gange om natten. Måske er det fordi jeg er opvokset på landet, med køer, grise, får, katte, hunde og høns, at det for mig er en naturlig ting, og man med sine øjne kan se om der er noget på vej eller ej. Og at ens sunde fornuft siger en af den skal fodret efter behov, og motion ligeså. Kald mig bare uansvarlig, hvis det kan muntre nogen. Jeg er gangske sikker på at jeg er vældig fornuftig.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fuldstændig som |
|
|
kalaki... Men nu har jeg jo heller ikke "skravl" til heste, så de kan godt klare min "mishandling" 
Fjordhest er bedst! Mor til Naia født d 4-1-06 Alt til gelenegle sælges! Se præs. NY PRIS! 1600!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skravl ellers ej |
|
|
så kan det altså gå galt under en foling, jeg ville aldrig tilgive mig selv ikke at have holdt øje med mine hopper under foling, hvis uheldet var ude, føllet kan jo faktisk vende forkert på en eller anden måde. Man hører jo desværre af og til om folk der har mistet enten hoppe eller føl eller begge, fordi hoppen ikke har været i stand til at klare folingen selv. Men heldigvis går det godt i de fleste tilfælde. Hvad angår trådstarter´s spørgsmål, så er jeg fuldstændig enig, det er dog ikke kun på avl man tænker "jamen så ring dog til din dyrlæge" sådan tænker jeg også jævnligt inde på "Røgt og Pleje"
Selv uden rytter vil en hest altid være en hest. Men en rytter uden en hest vil altid kun være et menneske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt så.... |
|
|
Godt så er jeg da ikke den eneste der "mishandler" mine heste..  Nej nu skal det jo ikke blive en mudder tråd. Det jeg mener er da at man skal bruge hovedet i alle sammenhæng, så hvorfor der er nogen der glemmer den når det angår dyr, og børn fatter jeg ikke. Det har jo trods alt aldrig skadet at koble hjerne og fornuften til. Men derfra også til at laver hysteri, fordi man venter føl, hvalpe, killinger eller for den sags skyld børn, det fatter jeg heller ikke. Det er jo trods alt noget der har forgået altid, uden man behøvede den visdom man har i dag. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg finder det |
|
|
næppe "hysterisk" af få konstateret hvorvidt der er liv eller ej. KH:)
Annette rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sambuca |
|
|
det kan jo gå galt uanset om du er der eller ej. og, jo vi holder da øje med vores dyr. De sætter jo ikke yver pga vejret vel.. selvom hesten er scannet drægtig er det alligevel ikke muligt at fastsætte en præcis dato for folingen. Det oprindelige soørgsmål gik på hvrfor folk ikkr fik tjekket om deres heste var i fol..
Fjordhest er bedst! Mor til Naia født d 4-1-06 Alt til gelenegle sælges! Se præs. NY PRIS! 1600!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske heldig.. |
|
|
Nu mener jeg jo ikke at andres heste er skravl. Det jeg skrev om skravl, var at mine føl ikke havde været små skæve skravl. Det var pga af fodrings spørgsmål. Jeg synes jo man kan sige sig selv at er der to munde der skal mættes, er der to munde der skal fodres. Og ingen synes vil det er fedt at løbe med en kæmpe mave, hverken gravide eller ej. Så derfor er det også logisk at motioner med måde, og med måde menes der alt efter hest. Nogle skal måske have fri, andre kan skridtes og andre måske endda rides let dressur op til termin. For mig er det logik, måske jerg er enestående, hvis jeg er så er det ski en sørgelig verden vi lever i. Jeg bruger min sunde fornuft i stort set alt hvad jeg laver. Dog er det ikke altid min sunde fornuft er bedst lige i nuet. Men jeg kan feks. ikka tage fri i x antal dage, fordi det ser ud til at min hoppe vil fole nu og her. Render mælken ud af patterne om aftene ved fodre tid, ville jeg da nok slå et smut forbi stalden inden jeg gik til køjs. Men jeg har ikke planer om at sove i stalden eller overvåge den med kamera, (det ville jeg i øvrigt heller ikke ved trailer kørsel). Min logik siger alt med måde..  Folk må for min skyld gerne bo i stalden. Hvis man har det bedst med det, er det jo det man skal gøre. Men hvor der handles spildes der, sådan er livet. Gu er det sørgeligt og trist at midste et lille dyreunge. Men livet går jo trods alt videre. Jeg elsker mine heste, og ville også tude øjnene ud hvis det skete for mig. Men livet er nogle gange hård, brutal og uretfærdig. Og mit liv kan ikke gå i stå, fordi et andet er på vej. Hårde ord, jeg ved det. Men landmanden er jo heller ikke dyreplager fordi han ikke sover kanstant i stalden, da han kan får unger tit og ofte. Det er jo ganske normalt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo en naturlig ting |
|
|
Jeg kan ikke se det store problem i det. Drægtighed er trods alt en naturlig ting, og naturen er jo sådan indrettet at fostret får først, så mangler der noget vil det kunne ses på moderen. Hvis man har en formodning om at hoppen måske er drægtig, fodrer og motionerer man den vel også på en forsvarlig måde, og i så fald kan det virkelig ikke hidse mig op. At det er rart at kende fødselstidspunktet mht. overvågning osv. er selvfølgelig en anden sag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brug dog øjnene |
|
|
Jeg fatter så ikke folk tror de skal fodre på 2 bare fordi hoppen er i fol. Det er dælme mere mishandling i mine øjne. Det er sgu da kun at gøre det mere besværligt for hoppen at fole. Næ, motioner dyret frem til foling og styr så fodret. Ingen småtykke/ovetykke, slappe hopper, har let til at få afkom. Enhver med bare en smule øjne i hovedet og som kender sine dyr, er da ved gud heller ikke i tvivl når man er omkring halvejs om dyret i fol eller ej.
Passier sadler sælges. Kombineret mod spring sorte. Smal til medium bom 17". Kontakt mig via pb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej............ |
|
|
graviditet er ikke en sygdom, men mærkeligt som alle mennesker så løber til jordmoder og læger når de er gravide. Jeg er også født på landet og haft med køer, grise og alt muligt andet at gøre hele mit liv, men jeg har også lært at hvis man ikke fodrer og holder øje med sine dyr, ja så får man altså uheld. Fodringen bestemmer jeg selv, men fødslerne har jeg ingen magt over, så jeg er altså en af dem, der både bruger folingsalarm og overvågning kamera for jeg har mange gange set hvor galt det kan gå, og den risiko har jeg bestemt ikke lyst til at løbe. Når jeg har gjort hvad der er menneskeligt muligt har jeg det bedst med mig selv.
Med venlig hilsen Merete Shetlænderavl Føl og plage til salg med gode papirer til fornuftige priser. 1 års sortbroget hingsteføl sælges. http://www.stutteri-winther.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her bliver |
staldhestely |
02-04-2008 17:31 |
|
der bestemt også ringet til dyrlægen for at få konstateret om hoppen er drægtig, det er af den simple årsag at er hoppen tom skal hun afsted til hingst igen. Jeg er så en af dem der gerne overvåger i flere uger, og det er altså ikke fordi jeg ikke kan leve uden at overvære en foling, det er udelukkende så jeg kan gribe ind (evt ringe til doktor dyr) og komme hoppen til hjælp hvis der opstår problemer undervejs. Det er såmænd ikke udelukkende for at være pylret, men når der er ofret 25-30.000 på at putte en fornuftig hingst på hoppen, så er det altså også rimeligt vigtigt for økonomien at vi ikke mister både hoppe og føl, pga noget der måske kan undgås ved at jeg får spoleret min nattesøvn. Desuden så føler jeg at det er min pligt at være der for hoppen hvis hun har behov for hjælp, det er jo ligsom mig der har gjort valget for hende og besluttet at hun skal være drægtig, det er da tænkelig at andre syntes jeg er helt galt på den, men det kan jeg så bedre leve med end hvis jeg føler jeg har svigtet hoppen. Hilsen Helen.
Flot galla kjole sælges billeder på præsentation. HUSK IGÅR DRØM OM IMORGEN LEV IDAG.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med.... |
|
|
Fuldstændig enig med staldhestely! Vi ofrer også mange penge i vores følhopper, så vores bliver også overvåget i mange dage/uger... Vil da virkelig fortryde det noget så bitterligt, hvis noget skulle ske med hoppe eller føl...! Hellere tjekke en gang for meget, end en gang for lidt! Desuden synes jeg da at det er yderst vigtigt, at få tjekket hoppen om den i det hele taget er i fol (ellers skal den til hingst igen) eller for evt. tvillinger. Det koster som regel begge føl livet og evt. hoppen også, hvis det er tilfældet.
Hilsen Michala. Stutteri Holmsminde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vel er det da bare naturen |
|
|
men nu er det engang mig der betaler i dyre domme for at få et føl, og hvert eneste år er der flere føl der dør fordi de ikke selv kan komme ud af hammen.. Kald det bare "hvor der handles der spildes" og det er da fint nok .. For mig er der bare for mange overvejelser og penge investeret til at jeg kan forholde mig passiv til det hele er overstået.. Mht foder får vores hoppe såmænd heller ikke ekstra, dog får den ekstra vitaminer og mineraler de sidste tre måneder.. Jeg er også opvokset på landet med mange dyrefødsler, men samtidig også med en ansvarlighed overfor de dyr vi har med at gøre. Hilsner Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er der jo |
|
|
foskel på om man avler "en musse til marken" eller en kommende verdensstjerne..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhh......????????? |
|
|
Synes da virkelig ikke der er forskel på om det er en "musse til marken" eller en dyr konkurrence/væddeløbshest! Forstår ikke den udmelding...  Man må da gå ud fra, at ejeren er mindst lige så glad for "Musse" som for topatleten...  Og i mine øjne er det da mindst lige så sørgeligt, hvis der sker noget med den billige hest, som med den dyre.  (Og den billige hest kan da lide mindst lige så meget som den dyre!!!) Må indrømme, at jeg har svært ved at sætte mig ind i folks tanker, når de går i næsten et år og venter på det kommende føl og glæder sig som bare fa.... Og så kan man ikke ofre de små penge (til dyrlægen) i forhold til det, som det koster, at avle heste, som bestemt ikke er billigt...!  Synes det er trist, at man ikke vil ofre tid og penge på det, når nu man vælger, at sætte hoppen i fol.
Hilsen Michala. Stutteri Holmsminde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En musse på marken... |
|
|
... må da også gerne holde mere end 12-15 år! Det er jo på lang sigt at man opdager om hesten får slidskader eller andre problemer der kan være grundlagt helt tilbage til drægtigheden. Taget i betragtning hvad det ellers koster at holde hest, synes jeg at et dyrlægebesøg eller to, samt fodertilskud et par måneder, er småting som det ikke er værd at spare.
£isbeth & Baloo Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tvillinger |
|
|
Jeg scanner af to årsager: 1. jeg vil gerne stoppe en evt. tvillingegraviditet ( ved at klemme den ene)og 2. er hun tom skal hun afsted igen. Jeg våger også over dem med kamera, hele døgnet. Heldigvis foler mine som regel når jeg tager dem ind om aftenen .( de er vel godt opdraget). tanja
Kloge Frode maj 2001 charmerende Alfred februar 2004 lynet Gorm juli 2006
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op..:-) |
|
|
I får det næsten til at lyde som om jeg bare har en hest, stående til som pynt på marken og ikke vil ofre hverken det ene eller andet på kræet.. Såda kan jeg så heldigvis berolige jer med at det trods alt ikke hængere sammen..  De 4 føl jeg har fået har muligvis kun været avlet, fordi de skulle være "en musse til folden". Men om den hedder Musse eller Martinè er i min verden så fuldstændig ligegyldigt. De koster stort set det samme at have, Musse er blot billigere at få lavet, og sælges til færre penge. Men foderet bliver ikke billigere på foderstoffen fordi jeg siger det jo bare er til Musse. Hvis du Kate Jensen kender sådan en foderstof, så send endeligt en adresse... Ellers synes jeg faktisk di udtagelse siger mere om dig, end om mig. Hvis altså beskeden altså var til mig.  Jeg skriver hvis ikke nogen steder at det andre gør er forkert. Hvis hver især har det bedste med at sove i stalden det sidste halve år +- op til at deres hoppe skal fole, så fred være med det. Så skal man selvfølgelig gøre det. Jeg siger bare at jeg ikke gør. Jeg tjekker selvfølgelig hoppe en gang eller 3 mere end normalt hvis jeg kan se det er op over. Og måske jeg også ville sætte vækkeuret til midt nat hvis jeg kan se den vil komme om natten. Men mit 1. føl lige da de kom ind fra fold. De 2 næste kom ikke længe efter at de var kommet på fold. Og midt på folden, med de/den ældre føl som tilskuer, samt min store vallak. Det er altid gået ganske problemfrit. Karisma han blev født da jeg havde hestene opstaldet ude. Og jeg vidste at skulle der nok være nok øjne til at holde øje med. For hende jeg havde opstaldet ved, tjekkede hestene tit og ofte, og hun så da også at han kom til verden. Han brugte godt nok en mdr og 5 dgae ekstra i sin mors mave, inden han var klar til at komme ud. Og selvom hoppen ikke var scannet, var hverken jeg, alle andre og dyrlægen i tvivl om at der var føl. Og jeg holdt løbene kontakt med dyrlægen, da jeg synes den tog lige lang nok tid om at komme ud. Men Karisma var et ret stort føl, uden at være kriminelt, og det var hoppens første føl. Og Labina var der noget træt efter fødselen, hvilket for mig igen er ganske naturligt. Hun kom på benene og det samme gjorder bette manden, og så var den prut jo ligesom slået. Det jeg mener er at alting med måde. Hvorfor skal man være så ekstrem. Ja undskyld mig, men det er faktisk nok det jeg mener. Selvfølgelig skal vi gøre hvad vi føler er mest. Men der udover kan vi jo ikke gøre os til herre over alt. Jeg ved godt jeg kan lyde som en der ikke helt har jord forbindelse, eller realitetssans. Men det må jeg jo tage med. Men vi kan jo ikke redde alt, og ikke alt skal reddes. Jeg gør alt med mine dyr og ´mine kære, samt mine medmennesker i den bedste overbevisning. Andre vil måske gøre det anderledes, og det acceptere jeg. Selv dem som overvåger og gør alt hvad der er den menneskeligt muligt midste af og til noget eller nogen de har kært. Og sådan er livet. Og det er ganske naturligt..  Der er mange mennesker jeg ikke forstår, men jeg acceptere deres valg, men kan nu godt ryste på mit hoved af dem, og synes de gør livet mere besværligt end det er. Men sådan er jeg jo, og andre er helt anderledes, og det er jo helt okey. Vi er og skal gudskelov ikke være ens. I øvrigt held og lykke til jer alle, med det I nu har gang i hver især..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| musse fra marken |
|
|
det jeg mener er, at hvis det er en musse fra marken man avler, så gør det - rent økonomisk- intet hvs hoppen er tom, hvori mod man ikke kaster 20.000 væk efter hingst, inseminering for ikka at få et føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spørgsmål |
|
|
Hvis i havde mistanke om at være gravide, ville i så ikke få det tjekket? Hvorfor skulle dette være anderledes for mennesker i forhold til dyr? Hvis i var gravide, ville i så heller ikke gå til scannig? Synes det er væsenligt at få lavet en ordentlig foderplan til dyret når den er i fol, ligesom det er vigtigt for os at spise korrekt. Bare en tanke
Kærlig hilsen Maria To ponyer efterlyses, Pinto, 9 år, Kazan ca. 142 stang New Forest, Heart Queen, ca. 13 år, ca. 144 i stang (Der er billeder af dem begge på min præs.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mærkeligt... |
|
|
Ja her bliver der altid lavet håndprøve, bloprøve eller scanning! Jeg vil da vide om hopperne skal have føl, så jeg kan tage alle de specielle hensyn, som jeg nu engang som pyllermor ønsker at tage!
-Har nu fundet drømmehuset og venter kun på byggetilladelsen!  -så er landzonetilladelsen givet og tiden nærmer sig... JAA så kom byggetilladelsen! STALD BRATTENSBORG Fyldt med heste-tosse-tøse ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kate Jensen |
|
|
Ja det kan gå galt selvom man er til stede under folingen, men der er da betydelig større chance for du kan redde hoppe og føl, eller bare den ene, hvis du er der og kan hjælpe evt. ringe til dyrlægen. I min verden er det en selvfølge at der bliver scannet efter en insimenering og igen scannet/håndprøvet på 90. dagen. Og selvfølgelig tilpasses fodring og motion efter om hoppen er drægtig og hvor langt henne hun er. Når dato'en for foling nærmer sig og hoppen begynder og se "klar" ud (uanset om det er solskin,blæst eller regn....??) sætter jeg folingsalarm på og har til dato ikke misset en eneste foling, men har til gengæld oplevet min ene hoppe havde brug for fødselshjælp! Desuden svarede jeg faktisk også på trådstarters spørgsmål til sidst i mit svar, så skru lige ned for "charmen" Kate 
Selv uden rytter vil en hest altid være en hest. Men en rytter uden en hest vil altid kun være et menneske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg passer |
|
|
min heste unaset hvad deres stamtavler siger, men jeg er- som mange andre- trær af at blive dømt fordi man ikke gør som flertallet! Jeg er hos min hest når den skal fole, og har jeg mistanke om en kommende foling overvåger vi da selvfølgelig hesten. Men da min hoppe blev "ikke planlagt bedækkett" af naboens hingst blev hun ikke tjekket. Af flere årsager: Var hun i fol, skulle hun have lov at få føllet.2: Hun var alligevel ikke i arbejde grundet andre årsager.3: Hendes foderplan er yderst optimal, grundet tidligere ekstrem dårlig hovkvalitet er det vigtigt at hun er - mere end rigeligt- dækket ind med alt! Derfor blev hun ikke tjekket! Men jeg var derda hun folede, og det blev en dejlig lille velskabt hoppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er !!! |
|
|
jeg er helt enig !!! - man må gøre det der "skal" gøres !! hilsen hanne
Se billeder på præ.: 2 oldb. dressur hoppe plage m. super gang efter oldb. hingsten Continental kan købes:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Lene Dodensig |
03-04-2008 13:26 |
|
Da jeg var mindre havde jeg en pony som åbentbart var i fol. Vi vidste det ikke, den havde kun gået på fold med en hingst på 1 år eller sådan noget, og de gik kun sammen en weekend, og vi tænkte jo at den ikke kunne lave føl, da den ikke var ældre. Men jo! Ponyen blev ikke tykkere, den var i fuld træning. Men 14 dage før den skulle fole fik den tykke bagben om natten, så vi fik dyrlæge til den, og han fortalte at inden 14 dage skal den have føl, og det troede vi jo ikke helt på, men jo 14 dage efter stod der et lille fint føl! /Lene
WOW! 3.G på HTX, 2 heste, undervisning 2-4 gange om ugen, stævner næsten hver weekend. Det hele kan sgu lade sig gøre  Saltum Hestetransport
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12435434 |
|
|
Jeg har endnu til gode at avle et føl, men i de tanker jeg ahr gjort mig omkring det, der har jeg da altid set det som en selvfølge, at hoppen skulle tjekkes efter bedækning/inseminering. Jeg kan ikke umiddelbart hidse mig op over, hvis folk ikke får tjekket hoppen, eller ikke overvåger 24-7 14 dage før termin. Til gengæld kan jeg blive godt arrig over at læse om alle de folk, der åbenlyst ignorerer arvelige lidelser hos deres ifolede hoppe. Også selvom det bare er lille Musse til marken!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan ikke være mere enig |
|
|
Jeg er så enig med Nina. Jeg fatter heller ikke dem som avler på en hest, som har åbenlyse avlige lidelser. Bare fordi det er lille musse på marken, behøver man jo ikke avle mere skravl. Jeg ved godt at nogle avler mener at alle heste uden papirer er skravl, hvilket jeg så heller ikke er enig med dem i. Men det er så en helt anden sag. Og ja de 4 føl jeg har avlet, er alle fuldstændige piratavls afkom, til egen fornøjelse. De to i midteb er jeg ikke stolte af, da blandinge var alt andet end optimal. Men jeg var jo trods alt heller ikke ret gammel. Men den første og den sidste, hvor jeg har Karisma endnu, er faktisk helt okey heste. Både i hovedet, i bygning og helbred. 7,9,13 Men hvor er der egentlig ufattelig mange kvinder der har ufattelig travlt med hvordan alle andre gør. Så længe man ikke gø'r noget direkte kriminelt, eller andet hjernedødt noget, og hestene eller andre dyr egenligt ser ud som om de har det godt. Så er alt vel ok. Vi er jo alle forskellige og gør tingene forskelligt. Hver især gør vi vel hvad vi kan for at lige præcis vores har det som blommen i et æg. Jeg har ikke fået scannet mine, for det første fordi, at var der ikke nogen så var der ikke nogen. Herre gud, som kam der jo et år igen, året efter. Blev hoppen ikke hingste gal når tiden var, så var der nok gevinst. Ridning har altid været på hygge niavuet, så det passede jo meget fint med at trappe ned når det alligevel blev mørkt og dårligt vejr. Fodret blev tjekket ind med ekstra vitaminer og ellers efter hul, præcis som jeg ellers gør, nemlig fodre med øjnene og min sunde fornuft. Og så vil jeg mene at hvis man kender sin hest kan man også se og mærke på den om den er i fol, måske ikke lige efter 3 måneder, men i hverfald efter 8 mdr. Men måske jeg bare har været heldig. Jeg har jo ikke prøvet andet, end det er gået godt, og det er jeg jo egentligt vældigt godt tilfreds med... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|