Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hund med løse knæ(skaller)
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 21:03

Vi har en lille super duper dejlig Pomeranian pige på knap 1½ år.

Hun har det som dyrlægen kalder "løse knæ", det betyder, at hun pludselig ikke støtter på det ene bagben, fordi det gør ondt at bruge benet.

Det kommer altid efter hun har gået tur eller jaget en af kattene.

Fru doktor dyr siger, at vi skal lade hende opererer, da det slider på knæene, når de driller SÅ meget, at det er nødvendigt at hoppe rundt på 3 ben.

Så er det, at jeg rigtig gerne vil have erfaringer omkring en sådan operation. Vi går selvfølgelig til dyrlægen og snakker med hende, men sidder der en eller anden med erfaring, som vi kan bruge?

Jeg tænker på, hvad med efter operationen, er hun så lige så god som en ny, altså uden ondt i benet?

Skal hun holdes i ro længe?

Hvis ja, så hvor længe?

Vi har aldrig prøvet det før, og føler os på temmelig bar bund, også med risiko, hvis der er en sådan...

Alt modtages med tak

Hilsen Vibeke, højt fra Nord

Verden er da skøn, når man tuller rundt og passer sine dyr

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 21:59

Jeg havde en hest der havde det samme.

Hun måtte komme på fold som sædvanligt, og der var ingen problemer.

Operationen var let og hurtigt overstået.

Efter operationen har vi aldrig set der har været problemer med benet.

Held og lykke med det

Hoppe sælges, 4 år, 155 cm,

0
0
Svar på denne tråd

vibha ...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 22:03

Så kan jeg måske godt begynde at trække vejret nogen lunde normalt igen føj hvor jeg ikke kan lide tanken, men det lyder ikke farligt....

Tak for historien

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 22:11

Ja det tror jeg bestem sagtens du kan.

Operationen på vores hest tog omkring 10 min. Såret var lægt inden en uge, og vi måtte ride igen efter 10 dage.

Vi fik at vide, at nogle løbsheste fik denne operation for at kunne løbe hurtigere. Og at selve operationen var ganske harmløs.

Hoppe sælges, 4 år, 155 cm,

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 09:14

få det opereret. Patellaluksation skulle ikke være smertefuldt for hunden, men min logik siger mig at det heller ikke kan være behageligt at benet pludselig låser sig fast og den ikke kan bruge det ligesom jeg også vil tro at det med tiden kan give slidskader ligesom knæskalshæftning hos heste kan det.

Patellaluksation er arveligt og jeg synes du skal kontakte din opdrætter og se om I kan finde ud af noget. Da det er en arvelig fejl vil jeg mene at de skal betale en del af operationen. Husk at du ikke må avle på din hund når den har den lidelse.

Venlig hilsen diplomatiske Louise

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg har
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 10:37

desværre erfaring med dette. Har en Yorkshire terrier som for 1½ år siden blev opereret i det ene knæ netop fordi skallen smuttede ud.

Hans knæskal blev sat fast med tråd, så den bliver i "hullet" og musklen, på den side hvor den hoppede til, blev forkortet så den sidder og holder igen mod skallen.

Selve operationen gik fint, men det var hårdt at se ham bagefter. Han kunne slet ikke bruge benet og han havde ondt. Selvfølgelig fik han smertestillende, uheldigvis kunne han så ikke tåle dem og kastede op af dem.

Hele hans lille ben var barberet og han havde fået 17 sting, dvs. han var blevet skåret op ad næsten hele benet. Han kunne ikke sidde ordentligt, gå kunne han ikke og når han skulle vende sig så peb han Så jeg bar ud ham når han skulle besørge og tilbage igen. Jeg mener at det var de første 14 dage, som var sådan. Der efter begyndte det så småt at gå fremad.

For ikke at få det til at lyde alt for negativt, skal det siges at han har det super den dag i dag. Man kan ingenting se og mærke. Men som der bliver nævnt, så er det arveligt så vi har taget konsekvensen og har fået ham kastereret, så der ikke kan komme nogen ups´er med vores tæve.

I øvrigt tror jeg ikke du kan sammenligne en hest der har fået det lavet og en hund. For det tager helt sikkert meget mere end en uge før den er 10-4 igen.

PernilleKrake
0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak......
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 11:56

Tusind tak, nu ved jeg da lidt mere

At det er arveligt anede vi ikke, vi vil drøfte det med dyrlægen.

Vi vil ikke gå tilbage til avler, da hunden ikke er avlet med formål at få hvalpe, men kun grundet en stor fejl. Da vi hentede hunden græd og græd avler, de havde kun fået det kuld på 2 ved en kæmpe kæmpe fejl...

Det var fattige mennesker vi købte af, trods det var hunden både chippet, med hvalpe bog, adskillige dyrlæge check og en meget meget billig hvalp. Så for dem var der intet med penge, men de var kun ude efter gode hjem.

Men jo klart vores valg, ikke at kræve noget, da min holdning er, at der er risiko ved alt...

At det måske kan blive en sej omgang, hvis hun skal have hjælp i de dage, er det helt fint. Vi har været igennem et brækket ben, hvor hun hang på min arm i 6 uger, og alligevel klarede hun det perfekt. Så det tager vi med, hvis bare resultatet bliver godt, og det lyder jo sådan.....

Tak for indput, nu går vi sagen i møde med oprejst pande

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Virkelig
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 12:13

pænt af dig overfor opdrættter Ud fra hvad du skriver kan jeg sagtens forstå det.

Jeg krydser fingre for at jeres lille vaps hurtigt bliver ok efter operationen. Som med alting er der nok utrolig stor forskel på hvor mange gener og smerter de har efter en operation og vi kan jo håbe at I slipper billigt.

Venlig hilsen diplomatiske Louise

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Så......
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 21:46

Så skal vi have lille vaps opereret i morgen torsdag. Det er jeg bare skide ked af, elsker jo det lille pus

Vi skal møde uden morgenmad, hvilket bliver øv, kl. 10. Så står den på operation, og hvis jeg presser meget og selv sprøjter hende med morfin om aftnen kan jeg aller nådigst få lov at få hende med hjem samme dag, hvis alt er vel....

Så står den på 3 uger hvor benet overhovedet IKKE må bruges, jeg får et "bur" med hjem, der skal hun være, når hun ikke kan sidde på min arm. Hun må virkelig overhovedet ikke bruge benet, så 3 uger mere, men ikke helt så strikst.

Efter 6 ugers bøvl krydser vi fingere for at det bliver okay.

Grunden til at det skal tage 6 uger, har jeg forstået er en blanding af, at det skal hele og det andet bagben ikke må overbelastes, det fejler nemlig det samme, og Fru Doktor dyr, som i øvrigt er billig håber på at vi undgår samme operation på ben nr. 2...

Kryds gerne fingere for mit lille pus

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 23:56

Åh, jamen det er jo godt i gør noget ved det.

Håber operationen kommer til at gå godt, og i snart har jeres lille hund tilbage.

Men puh.... det bliver da nogle lange uger at holde hende i ro.

Skal krydse for jer i morgen.

Hoppe sælges, 4 år, 155 cm

0
0
Svar på denne tråd

vibha ...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 09:09

Tusind tak

Hun ligger lige pt i sofaen og kigger meget bebrejtende på mig, hun har ikke fået morgenmad, hvilket absolut må være en fejl, kan jeg godt se hun mener....

Men alså noget svært at overbevise sig selv om, at det er godt for hende, bare sådan lige nu.....

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider