Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

DV race?
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 12:32

Er DV egentlig en race eller blot et avlsforbund?

Selv har jeg altid set det som avlsforbund, og altid fået at vide det ikke er en race..

Men nogle påstår det er en race.

Det samme gør sig gældende for pinto.

Men er det race(r) eller forbund?

/DarkAngel

"At give en grund til noget er at så tvivl om det.
William Hazlitt"

"Folk født med Fanden i hælene er god til at få rumpen med sig"

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 12:33

Forbund...

Du kan komme langt længere med et venligt ord og et gevær, end du kan med et venligt ord alene.

- Al Capone

Opstaldning søges Valby/Kbh/Lyngby www.heste-nettet. ...

0
0
Svar på denne tråd

DV......
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 12:35

DV = Diverse varianter.

Rummer alt fra oldenborg til trakhener..

Så det er et forbund og et mix af racer.

Bryder mig langt mere om at holde racerne adskilt, men DV's motto må ære, jo flere rundkørsler af racer jo bedre.

Hilsen en der dog har hele to af slagsen:-)

0
0
Svar på denne tråd

forbund
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 12:38

plejer altid at sige min hest er registeret i DV men er halv hannoveraner halv fuldblod af race. Er græsk katolsk hvilket stempelt der sidder i røven af min hest så længe de racer det er i blodet er nogle jeg kan lide og hesten passer til mig temp mæssigt..

Har en vallak og han kan ikke bruge sine papir til en døjt andet end at fortælle hans mor hvem faderen var og moderen.

Think for yourselves and let others enjoy the privilege to do so, too.
~ Voltaire ~

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 12:44

jeg vil mene at det var et forbund, hvor man prøver at få gode rideheste

avlshoppe søges til lån læs mere på min præsentation

Undervisning tilbydes læs mere på præsentation

islænder sælges læs mere på præ

0
0
Svar på denne tråd

Den evige diskussion
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 14:13

DV er ikke en race og det siger jeg som DV-avler, men der hvor folk går galt i byen er når de sætter = tegn mellem race og mange af de tyske avlsforbund, f.eks. Hannoveraneren eller den tyske oldenburger disse er ej heller racer men præstations avl ligeså er DV. Den eneste " modernede" ridehest der kan betegnes som en race er Trakehneren, i det de har lukket stambog - intet forregister og godkender ikke avlsdyr af andre afstamninger pånær fuldblod og araberacer.

0
0
Svar på denne tråd

Nete Langhoff
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 14:17

Dvs hannoveraneren og oldenborgen er heller ikke racer?

/DarkAngel

William Hazlitt"

0
0
Svar på denne tråd

dansk varmblod..
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 14:19

Er blot en betegnelse for danmarks varmblod heste.. Dvs et forbund.

Jeg bliver tit så sur når folk siger at de har en DV. Deres hest er registreret i DV, men racen er en anden..

Synes det er så synd at DV er så høj på strå når det ikke en gang er en race...

Jette Nielsen

- Ingen er perfekte,

men alle gør deres bedste.

Deltager på Susan Kjærgård kurset 8-9 Marts

0
0
Svar på denne tråd

Jette Nazal
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 15:03

Det vil da være besværligt, hvis man skal til at remse op, hvilke racer der er i ens hest.

I min er der f.eks polsk Trakhener, tysk Trakhener, Holstener og Hannoveraner.

Det er trods alt lidt nemmere at sige, det er en DV.

Hilsen Camilla

Du godeste! Jeg pustede vrangen ud på mit hoved.

(Steen og Stoffer)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 15:13

Min unghoppe var en blanding af holstener, oldenborg og fuldblod.

Min dyrlæge skrev af det var en DV. Nøj jeg var ved at knække da jeg læste det. Vil hellere have en "ren" blanding frem for en DV :)

/DarkAngel

William Hazlitt"

0
0
Svar på denne tråd

Jatte Nazal
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 15:15

Hov glemte at skrive, at den selvfølgelig også er brændemærket DV. Så vil det da være underligt at sige andet...

Hilsen Camilla

Du godeste! Jeg pustede vrangen ud på mit hoved.

(Steen og Stoffer)

0
0
Svar på denne tråd

jeg er fløjtende
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 15:18

ligeglad hvad folk kalder deres DVér. Siger man at man har en DV, ved de fleste også pr automatik, at det er en blandingshest avlet med sport for øje.

Ligeså Hannoveraner (som man måske kan diskutere er mere "renracet" end DV) osv.

DV er et avlforbund, som har et avlsmål, som de følger. Dette gør at de godtager de heste, som de mener, kan opfylde deres avlsmål eller bruges til at nå det.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

2 bokse ledige i Ledøje område. Se mere på præs

0
0
Svar på denne tråd

Avlsforbund
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 16:04

DV er ganske rigtigt et avlsforbund, men det er Hannover, Holsten, Oldenburg, KWPN osv. OGSÅ.

Af disse forbund er Holsten klart det som holder "racen" mest ren, men derfor har de efterhånden også kæmpemæssige indavlsproblemer. De proklamerer stolt at deres hest har 8 x Landgraf og 4 x Cor de la Bryere, som om det skulle være noget at være stolt over.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

dansk varmblod
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 16:39

Hvorfor skulle man nu ikke kalde en dv for en dv? Dv står jo netop for dansk varmblod - som ikke er en race, men en betegnelse for en dansk varmblodshest. Næ, jeg kalder min Dv for en DV, og hvis nogen spørger hvad der er i, så kan de selv kigge i passet for det kan jeg ikke huske :-)

mvh sandra - med 1 DV og 1 PINTO

Med Ridedyrene Monty og Champstar <3

Tequila, du er savnet!!

0
0
Svar på denne tråd

Pintoerne (ren nysgerrighed)
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 16:55

Hvad så med pintoerne? Eller palominoerne?

Race eller forbund. Kan nogle af avlerne komme på banen her?

Jeg mente de var forbund, men nøj jeg fik på hatten for den udtalelse.

Skimmel 1'er ca 143-145 høj, 16-18 år vallak Savnes.

.

Se efterlysning

.

www.heste-nettet.dk/forum/7/104754/ 104754/

0
0
Svar på denne tråd

Kassen
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 16:58

Pinto er egentlig en farvebetegnelse :) Men vist nok også et forbund(forening)?

/DarkAngel

William Hazlitt"

0
0
Svar på denne tråd

Enig i
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 17:45

Jeg er enig i at DV er et avlsforbund ligesom så mange andre hesteracer. Gennem tiderne er hestene jo blevet fremavlet til i bestemt formål ved hjælp at mange forskellige typer heste. At DV gør det i 1900-tallet frem for 1600 tallet synes jeg ikke gør DV mindre en race end alle mulige andre. Den er bare nyere.

Hvis man siger man har en DV ved de fleste jo ca hvad type hest det er!

Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

Dressurpart søges til Lerano :) klik her

0
0
Svar på denne tråd

Renracethed
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 18:13

Bare for at tage et par eksempler en hingst som Riccione er registreret og kåret i Hannoveraner forbundet men hans morfader er ren Trakehner desuden er han anerkendt til brug i mange af de andre tyske avlsforbund heriblandt oldenburger forbundet.

En hingst som Rosario er brændemærket i det tyske oldenburger forbund, morfaderen er her Holstener og hingsten er også godkendt til avl i Hannoveraner forbundet - det samme gælder en hingst som Stedinger og sådan kan jeg blive ved og ved.

DV er en del af en "stor" familie der bruger de samme hingste osv. så nej Hannoveraneren er ikke en race, men også en betegnelse som de fleste andre tyske rideheste forbund.

Jeg har aldrig påstået at DV er/var en race, men bliver irriteret og får grå hår i hovedet når uoplyste folk kritisere DV for deres avlspolitik og samtidig kalder Hannoveraner forbundet for en race. I realtiteten eksitere der faktisk et stort forbund man kunne kalde europæisk hesteavl med dokumenteret præstations afstamining og ikke racer..

0
0
Svar på denne tråd

Nete Langhoff
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 18:16

Jeg er da glad for du lige remsede det op :)

Må ærligt indrømme (dum som jeg er) at jeg troede f.eks hannoveraneren var en race. Men som du opskriver det ovenover kan jeg godt se at det blot er et mærke

/DarkAngel

William Hazlitt"

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 19:04

vil nu stadig vove den påstand at min vallak er af RACEN hannoveraner og ikke forbundet ;) Det er vel ikke for sjovs skyld at han har et H på låret og brændemærke på halsen også.

Her er der ingen indavl eller linieavl.. dog 3 forfædre med X bagved ( på farsiden ), men ellers står der HANN bagved de øvrige.

- Men ja DV er et miskmask af forskellige racer... :)

Nu med den dejlige Wolle <3

Soya elsket og savnet. R.I.P dejlige hest!

0
0
Svar på denne tråd

dansk varmblod
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 19:07

dv er en type hest ikke en race, sådan ser jeg på det.. :)

Mia

Livet er konsekvensen af en række tilfældigheder

I'm not scared of dying, I just don't want to

0
0
Svar på denne tråd

Maria..
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 19:17

Det er Hannoveraner forbundet også dog i mindre udstrækning end DV tendensen bliver dog større og større i Hannoveraner avlen og jeg holder på at Hannoveraneren kun er en betegnelse præcis som DV - det er jo heller ikke for sjov at de er brændemærket med krone og bølge.

Faktum er at jeg kan stille min DV hoppe i Hannoveraner forbundet og avle heste i Hannoveraner regi - på en DV hoppe!!

0
0
Svar på denne tråd

Desuden
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 19:22

står der opgså HANN på røven og halsen af f.eks. Riccione men han indeholder stadig en vis % del trakehnerblod!! Men mange af de ældre - som din er af det man vil kalde rent Hannoveransk blod, men tiderne har ændret sig og Hannoveraneren har fulgt med udviklingen og fortsat med at skabe fantastiske rideheste og det er vel det det hele handler om.

Den danske Oldenborg og Frederiksborg har f.eks, ikke formået det samme og de er efterhånden lysår bagefter de modernede rideheste med udgangspunkt i dette er hele race diskussionen vel underordnet.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 19:35

Maria ♥Wolle♥: Min var også stemplet med hanno. mærket, og med en god hanno stamtavle.

En af Tina Lunds heste har vist P!k Koenig til MF og min havde ham til FF :) Men hendes er Oldenborg kåret i DV.

/DarkAngel

William Hazlitt"

0
0
Svar på denne tråd

avlsforbund
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 19:35

Som Nete skriver er det eneste europæsike sportsrideheste- avlsforbund der er renracet = trakehneren...

DV er og bliver et avlsforbund, ligesom Hannover, Oldenburg, Holsten o.lign

Og jeg vil til en hver tid kalde mine DV'ere for DV, hvis folk spørger hvilken type hest det er... Det er jo underforstået at det er en sportshest...

Den ene er fx. en blanding af Oldenborg, Frederiksborger (langt tilbage), xx, trakehner, Hannoveraner, Holstener... Det ville jo tage en hel eftermiddag at skulle forklare det :-)

mvh. Heidi, Madoll, High-Line & High Hope

Stutteri High

Afkom efter Madoll (avlet af Steffen Madsen) efterlyses

pr. 1/10-2007 med eget landsted i Rønnede

0
0
Svar på denne tråd

Nete....
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 20:16

Tak for svar :) mente nok der var noget om det jeg skrev.. hehe, men så meget er jeg heller ikke inde i det..

Min DV hoppe er mest holstener, men også med lidt fuldblod.. resten står der ikke noget bagved så det kan jeg ikke lige hitte ud af :D

Nu med den dejlige Wolle <3

Soya elsket og savnet. R.I.P dejlige hest!

0
0
Svar på denne tråd

Hm...........
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 20:19

Stempl mig ikke!
Men jeg har altid hørt at DV både er et forbund OG en race.

DV = DanskVarmblod.

Disse vise ord er skrevet af:

Hannah R.

Gør livet til en fest. Rid Fjordhest.

Rider du med mig, håber jeg du ikke falder af hesten af grin ;D

0
0
Svar på denne tråd

pudsigt
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 20:28

kender en araberracehoppe, som DV kun vil acceptere som F1. Den er kåret i det tyske hannoveranerforbunds hovedstambog og DV accepterer hannoveranerenes papirer=hvis man har en hoppe DV ikke vil anerkende skal man bare gå en omvej omkring Tyskland, så står man med fulde papirer.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Lidt sjovt
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 20:48

Jeg synes det er lidt sjovt at de 2 helbrødre Royal Z I og II, der begge er kåret i DV, faktisk er registreret i hvert deres avlsforbund. Royal Z I er hannoveraner, mens Royal Z II er Oldenburger.

Men som Ullan kender jeg også et eksempel på hvordan man omgåer reglerne, i det tilfælde jeg kender, er det en hoppe efter en ukåret fuldblodshingst. Hoppen kan kun optages i F1 i DV, men er kåret i Oldenburgernes hovedstambog.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

DV..........................
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 21:06

DV er for mig et avlsforbund = dansk varmblod. Jeg ved godt, at det er et sammensurium af diverse racer, og den er avlet m.h.p. sporten - dressur eller spring.

Jeg har haft 2 stykker af dem - den første faldt bedre ud end den sidste, den sidste var simpelthen for nervøs i sindet.

Jeg mener ikke, der er noget racepræg over DV - det kan falde vidt forskelligt ud.

Min nuværende hest er oldenborger - oldenborgeravlen herhjemme bruger meget fuldblod - men bortset fra det, mener jeg, at man stadig kan kalde den en race, og at man så nogenlunde kan forvente et bestemt temperament og sind, når man køber denne race.

Trakheneren er også iblandet meget fuldblod.

Frederiksborghesten kender jeg ikke så meget til m.h.t. forædling, men betragter den som rimelig renracet.

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

Trekker Master dressursadel til salg, brugt 3 måneder, str. medium, 17 tommer, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Ha ha ha
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 21:24

Det er da sjovt det her.

Jeg troede osse at hannoveraneren var en race. Hvorfor taler man eller om de racetypiske præg som eks det brede/store hoved??

Så behøver jeg jo ikke længere koncentrere mig om at finde en hann hingst til min hann/westph hoppe som er reg og brændt i DV men som ikke er en race men en sportshest....

Nej den er for lang. Hun er altså bare en DV for mig.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Typer....
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 22:31

Noget helt andet er at jeg jo synes at hannoveraneren og holsteneren adskiller sig meget fra hinanden rent typemæssigt, selv om begge er europæiske rideheste.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider