Ah! Jeg har lige afsluttet mit kedelige NV-forløb, hvor det overordnede emne var "energy related to man". 
Det er fordi at når man er udenfor i kulden, trækker blodkarrene sig sammen, og de yderste lag blodkar tømmes mens de blodkar længere inde kommer i brug (for at undgå bare at overføre energien til de kolde omgivelser). Blodet bliver tykkere flydende og hvis det nu fx. er en hånd bliver den også bleg, da blodet jo som sagt løber længere inde i hånden.
Når man så går indenfor, og muligvis oplever en større temperaturforandring, vil kroppen gerne tage en masse energi fra den varme luft. Det gør den ved at lade blodet flyde ud i de ydre blodkar igen, hvor blodet også bliver mere tyndtflydende igen = blodet kan løbe hurtigere.
Hånden vil nu blive rød fordi blodet er tættere på overfladen, men da blodkarrene lige skal bruge et øjeblik på at udvide sig igen, kan det godt give en prikkende fornemmelse. 
- Så vidt jeg har forstået. Min biologilærer er dog ikke så god til engelsk, så der kán noget jeg har misforstået.