Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Mit marsvin er syg
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 21:42

Hej Ænder.

ja som overskriften lyder er mit marsvin syg, han spiser ikke rigtigt noget, har tabt sig en del, på meget kort tid og er i det hele taget meget mat. tror desværre det går i den forkerte retning med ham og det går stærkt. det er ikke så lang tid siden at han fik klippet sine tænder ved dyrelægen så ved det ikke er derfor han ikke spiser. jeg tager ham til dyrelægen i morgen men er bange for at han ikke rigtig kan gøre noget. mistede mit andet marsvin for godt og vel et halvt år siden på samme måde, dyrelægen gjorde hvad han kunne men der var ikke noget at gøre og han måtte desværre aflives kort tid efter. er bare bange for at det går den samme vej med chubby. ved ikke helt hvad jeg vil med dette indlæg, håber lidt der er nogen marsvine kendere her blandt alle ænderne der kan hjælpe mig lidt, er så bange for at jeg nu også skal miste ham.

Mvh Line

0
0
Svar på denne tråd

føler med dig
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 21:46

Jeg kan desværre ikke opmuntre dig, for er mine marsvin blevet syge, har jeg desværre også mistet dem.

Men jeg håber da for dig der er noget at gøre.

Undervisning tilbydes, af voksen erfaren rytter.
Kører i sydsjælland.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 21:47

prøv www.mutterne.dk under forum, de ved hvad der er værd at vide om marsvin.

Sarah

Hvis din hund fælder, skal du blot dyppe den i fernis.

(Garfield)

0
0
Svar på denne tråd

tænder...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 09:54

det kan meget nemt være tænderne igen. Nu ved jeg ikke hvad du mener med for noget tid siden, men hvis et marsvin først har tand problemer så bliver de somregel ved. Og det kan nemt kun gå 1 måned imellem problemerne kommer.

Jeg plejer at få mine aflivet hvis der er tandproblemer, det er meget svært at "komme af med" igen.

Det er altid hårdt at miste dem man holder af, men vores dyr lever jo desværre ikke lige så lang tid som os.

Hanne Grambow Jensen

På eventyr i Newcastle

www.grambow-online.dk

Skruk, skrukkere, skrukkest *suk*

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 10:33

Sådan gik det også med mit marsvin. Hun begyndte at tabe sig, og blev ret mat. jeg tog hende til dyrelæge, hvor hun fik en pill mod diearré, også fik jeg nolge piller med hjem, jeg skulle give hende i 3 dage.

Men ca. 14 dage senere, døde hun. Hun var ellers blevet lidt frisk igen.

den sibiriske dværghamster Speedy Gon Charles

Hunden Mie

R.I.P marsvinet Martha

*4. febuar 2007

+ 9. maj 2007

Citat:

Spirit: Sometimes a horse has got to do what a horse has got to do.

0
0
Svar på denne tråd

Marsvin
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 14:43

De små dyr er desværre rigtig svære at hjælpe hvis de bliver syge Som Hanne også skriver er tandproblemer stort set altid et tilbagevendende problem og det kan sagtens være grunden til at dit marsvin igen er dårligt..

Hvor gammel er han?

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 16:25

tak for jeres svar, det varmer virkelig.

Chubby bliver fire til sommer. han har ikke haft problemer med tænderne men fik dem klippet for en sikkerhedsskyld da jeg var ved dyrelægen sidst i forbindelse med mit andet masvins sygdom. han er livet lidt op igen, men stadig ikke helt frisk, han har ikke diare eller noget. han er bare blevet så utrolig tynd, det er virkelig skræmmende så hurtigt de kan tabe sig.

0
0
Svar på denne tråd

C-vitamin
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 16:34

Får han nok c-vitamin?

(Tidligere Camilla Diesel)

Få, hvad du kan,

og behold hvad du har,

det er den måde,

man bliver rig på.

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 16:50

...jeg er ret sikker på at det er hans tænder. Hvorfor blev de klippet hvis de var ok?

Det kan sagtens være at den er begyndt at bide skævt sammen efter at have fået klippet tænder og så det er kommet til hvor dens kindtænder er væltet. er de det skal den klippes ca hver 4. uge og det ville jeg ikke byde et så lille dyr.

Mit gamle marsvin havde også tandproblemer lige pludselig og hans kindtænder var også væltet så fik ham aflivet.

Han havde tabt sig næsten 1 kg. Hans normalvægt var 1600 gram. Han vejede ca 600 gr da han blev aflivet.... dette var kun over få uger.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

Westernsæt sælges + kombisadel 17"

0
0
Svar på denne tråd

tænder...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 17:41

jeg tænker også stadig tænder.

marsvin kan tabe sig lynhurtigt hvis de ikke får noget mad ned. Jeg havde en hun engang som tabte sig 100 gram fra den ene dag til den anden og hun lå normalt på 900 gram så det er jo lidt voldsomt. det var tænderne.

Hvis et marsvin ikke får mad ned i maven i 24 timer så begynder dens krop at tage på nogle fedtdepoter i kroppen, dette bevirker at der frigøres en masse affaldsstoffer i dens krop og leveren kan så ikke følge med i at rense blodet. Så står leveren af og marsvinet er ikke til at rede.

Det er ikke for at skræmme nogen, men med marsvin er det bare så vigtigt at få gjort noget lige med det samme de viser sygdomstegn, for uden mad så klare de den simeplthen ikke.

Det er samme ting som sker når et hunmarsvin får drægtighedssyge i forbindelse med drægtighed eller fødsel.

4 år er jo også en pæn alder for et marsvin.

Hanne Grambow Jensen

På eventyr i Newcastle

www.grambow-online.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 17:48

han får c og b vitamin i sit vand samt fodertilskud og grønsager.

lyder godt nok slemt med de tænder, lyder jo til at det godt kan være dem alligevel. kan godt forstå du ikke ville byde dit marsvin at få klippet tænder hver fjerde uge. har fået en tid ved dyrelægen i morgen. ved ikke helt hvad jeg håber på at han at sige. håber jo egentlig på at det er tænderne men det kan jeg se og høre fra jer andre heller ikke er godt. er bare virkelig bange for at der ikke er noget at stille op.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog.
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 20:56

Måske du skulle overveje at tage dit marsvin til dyrlægen igen !

Når dyr går fra fodret, skal man reagerer..

Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist !

Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..

0
0
Svar på denne tråd

kontakt da dyrlægen.
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 20:59

Alt andet er ikke i orden. Og dette er ikke et dyrlæge forum. Små gnavere bliver hurtigt syge. Og dør fra dag til dag. Afsted md dig i morgen. Måske det er for sent.....

oppe eller nede
en tur i det grønne er det fede
Det er da forvirrende, med alle de tekster og annoncer efter indlæggene.
Det ene mere forvirrende end det andet.
Det tager focus fra det væsentlige...
Citat: Androp
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 21:15

Jeg har kontaktet dyrelægen og har en tid i morgen. ville bare gerne være lidt forberedt på hvad jeg kan forvente mig samt høre andres råd.

0
0
Svar på denne tråd

lugter han*?
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 21:17

jeg mistede 2 voksne og 4 unger i løbet af 2 mdr... de stoppede med at spise, blev svage, lugtede, kunne til sidst ikke gå længere... dyrlægerne gav dem indsprøjtninger efter indsprøjtninger, intet hjalp og alle døde.....

jeg snakkede så med en dyrehandler som sagde at når de lugtede var det leverbetændelse, og man kunne intet gøre, dette burde dyrlægerne have opdaget med det samme, bare ved at lugte til dem, og så havde jeg sluppet for at betale alle de indsprøjtninger, som alligevel ikke kunne redde mine stakkels marsvin....

dyrehandleren fortalte også at man ikke måtte få gnaver igen før minimum 4 uger efter og at alt skulle steraliseres...

MVH.

Stella Jakobsen

mor til

Oliver 30/06-04

Daniella 24/11-05

www.123hjemmeside.dk/stellajakobsen

0
0
Svar på denne tråd

vitaminer i vandet
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 21:33

Jeg kan kun give Hanne og de andre ret... det lyder som tænderne, og det kan kun gå for langssomt med at få mad i din gris... hvis ikke han selv vil spise må du prøve at made ham - prøv evt. revede gulerødder eller babymos hvis du har sådan noget i huset! Det er VIRKELIG vigtigt at han spiser, ellers kan du ligesågodt sige farvel med det samme (ved godt det lyder hårdt - men sådan går det desværre alt for tit)

Derudover kan jeg sige at det med vitamindråber i vandet er noget skidt... virkningen af vitaminerne forsvinder i løbet af kort tid og dyrene skal drikke alvorligt meget vand for at få nok. Foder med c-vitamin i er meget bedre! Og c-vitaminrigt grønt (rød peberfrugt er super godt)

God bedring med ham!

Humans have a knack for choosing precisely the things that are worst for them
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 21:57

endnu engang tusind tak for jeres hjælp og råd det varmer utroligt meget.

angående mad, så er det ikke sådan at han slet ikke spiser, han spiser bare ikke med samme iver som han plejer og grøntsagerne som han ellers er utrolig hurtig til at få guffet i sig ja de kan ligge længe i buret uden han gider spise dem, nogen gange må jeg enda fjerne dem igen. vidste ikke at c vitamin i vandet ikke virker så godt, det er jo rart at vide, men han får også c vitamin i forderblandingen samt grønsager.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-01-2008 17:50

så har jeg været ved dyrelægen og nu har jeg virkelig brug for jeres råd, er meget i vildrede lige nu.

jeg står over for en del valgmuligheder og ved ikke helt hvad jeg skal gøre. dyrelægen kunne ikke se hans tænder ordentligt så for at komme ordentligt til dem er han nødt til at komme i narkose, det er jeg helt med på, så langt så godt. Men dyrelægen har en mistanke om at det ikke er tænderne men muligvis kræft i struben. men for at konstatere om han har kræft er han nødt til at blive røngentfotofgraferet. er det kræft eller andet der sidder i hans strube kan han muligvis blive opereret for det, men det vil jeg ikke byde ham. det jeg tænker er så at hvis ikke det er tænderne det er galt med, ja så bliver han aflivet for uanset hvad de finder i røngten vil jeg ikke have ham opereret.

men er den gal med tænderne er det jo heller ikke et værdigt liv at skulle i narkose hver tredje måned. ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op vil gerne give ham en chance, det fortjener han, men er det bare at trække pinen ud, man skal jo også tænke på at han er ved at være oppe i alderen.

uanset hvad er der et eller andet galt med ham, han hat tabt sig 300g på en uge hvilket er helt ekstremt. jeg skal give dyrelægen besked i morgen, hans tilstand er ikke kritisk lige nu så har fået ham med hjem igen så jeg kan tænke over det.

hvad ville i gøre hvis i stod i min situation?

mvh Line

0
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  30-01-2008 17:54

....jeg må nok være hård og sige at jeg syns du burde få ham aflivet nu imens han stadig har det rimeligt.

Bagefter syns jeg dog du skal få dyrlægen til at opducere ham for at finde ud af hvad der var galt med den bette så du er fri for at spekulere mere på hvad der er/har været galt med ham.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

Westernsæt sælges + kombisadel 17"

0
0
Svar på denne tråd

helt enig
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 11:08

med plethesten

MVH.

Stella Jakobsen

mor til

Oliver 30/06-04

Daniella 24/11-05

www.123hjemmeside.dk/stellajakobsen

0
0
Svar på denne tråd

aflivning..
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 11:56

jeg synes også en aflivning. Hvis et marsvin har tabt sig 10% af sin normalvægt er der ikke gode chancer når de bliver lagt i narkose. De skal bruge meget energi til at komme sig bagefter og der er altid risiko ved narkoser med så små dyr.

jeg ville slet ikke lade den ligge i narkose for jeg tror simeplthen ikke den vil klare det. Man kan altid håbe og der er jo altid en masser hvis'er, men jeg plejer at sige at når det er tid de skal her fra så vil jeg helst hvis de kunne blive aflivet hjemme i deres eget bur i vante omgivelser og ikke skal igennem en masse undersøgelser o.s.v. inden.

Du kan jo så altid få den obduceret bagefter, hvis du vælger at aflive den. Så kan du jo få et par svar.

Hanne Grambow Jensen

På eventyr i Newcastle

www.grambow-online.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 20:18

hvor er det svært det her, jeg tænker også som i siger at aflivning nok er det bedste, det er bare så svært. jeg har bestilt tid til en aflivning i morgen, så nu gør vi alt for at han har det så godt som mulig indtil da. kan bare næsten ikke kigge på ham uden at begynde at græde, ved virkelig ikke hvordan jeg skal komme igennem i morgen. bliver bare ved med at tænke hvad nu hvis og hvad nu hvis men det jælper jo ikke rigtig noget. jeg bliver nødt til at tænke på hans livskvalitet. han har haft et godt liv indtil videre og ønsker ikke at det skal ende med smerter osv så er det bedre at stoppe nu mens han stadig har det nogenlunde.

tusind tak for al jeres hjælp, kan ikke beskrive hvor meget det betyder for mig.

mvh Line

0
0
Svar på denne tråd

Åh hvor trist
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 23:19

Jeg forstår dig så godt, og man kan virkelig mærke at du har gjort alt hvad du kunne for din lille ven, både mens den havde det godt og nu, hvor den ikke længere er frisk. Ud fra hvad du har beskrevet er jeg helt enig med de andre i at en aflivning må være det bedste, og jeg sikker på, at dyrlægen i morgen vil sige det samme.

Med venlig hilsen Marie :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider