Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Bilisterne blinker - hvad betyder det?
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 10:43

Jeg har et par gange oplevet, at den forankørende bil blinker - først til den ene side og lige bagefter til den anden side - betyder det noget specielt?

Først troede jeg, at det var fordi de synes jeg kørte for tæt på dem. Men i dag kørte jeg ikke tæt og lige pludselig blinkede den der kørte foran mig.

Jeg blev lidt forvirret, for der var ingen sideveje bilisten kunne køre ind ad...

Jeg ved, at hvis folk blinker til mig, at der er noget galt med mine lygter, men hvad hulen betyder blink til hver side?

Hilsen Margit

Man kan hvad man skal

0
0
Svar på denne tråd

aner det ikke...
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 10:48

Som regel siger man at et enkelt blink til bagvedkørende med katastrofeblinket betyder, "du har glemt at tænde dine lygter"

Jeg har for ikke så længe siden selv blinket med katastrofeblinket til en bagvedkørende som straks tændte sine lygter.

En anden mulighed kunne være at dine lygter står for højt?

Men har aldrig været ude for at man først blinker den ene vej og så den anden....

Mvh Signe

0
0
Svar på denne tråd

Et til hver side
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 10:50

Tak for hjælpen..

Illum

Som også i 2008 forbliver sig selv, så er det nemlig svært at falde ud af "rollen" ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Mon ikke
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 10:54

han blot fortæller dig, at der er plads til at overhale. Det med at blinke ganske kort til højre, er ihvertfald "lastbilsprog" for at få en personbil der hænger på baghjørnet, til at at slippe udenom.

Som Illum ganske rigtigt skriver, er et kort blink til først den ene, så den anden side, et tak for hjælpen. Men det bruges nu som regel ved overhalinger, og hvis en medtrafikant, har holdt tilbage, så der blev mulighed for at slippe ud, fra en sidevej.

Venlig hilsen

Zanne (den gamle)
der stadig savner Bæ9

Transport tilbydes

Foldbumser

0
0
Svar på denne tråd

I "trucker" verdnen
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 11:00

betyder det tak for hjælpen.

Når en lastbil overhaler, og man blinker med lygterne, betyder det, at den er forbi og kan trække ind igen. Som tak for hjælpen blinker den oftest en gang til højre og en gang til venstre med blinklyset, som tak for hjælpen. Men det kan også være, at du evt. har kørt uden lys.

Man oplever også tit en modkørende, der blinker af en selvom man har lys på, det kan indikere, at der er hastighedskontrol / politi forude, så man kan nå, at tage farten af.

Selv kunne jeg aldrig drømme om, at advare om dette, da folk jo bare kan overholde den fart der er (ja, på det punkt er jeg hellig )

Hilsen

Mumse

Rigtige kællinger kører Land Rover V8 og rider fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm.....
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 11:16

Jeg tror ikke de som har blinket til mig, ved hvad det betyder, for det er ikke noget at det I lige har beskrevet.

Mine lygter virker - det tjekker jer hver dag. De står ikke for højt - de lyser nemlig direkte ned i asfalten.

Og tak for hjælpen...hmm..jeg ved ikke lige hvad det skulle være jeg havde hjulpet dem med

Det må være de bilister, som har blinket til mig, der ikke ved hvad meningen med blink er

Hilsen Margit

Man kan hvad man skal

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 11:46

Måske synes de bare du er lækker, og blinker til dig.

Eller måske har de Parkinsons og kommer til at ramme blinklysarmen ved en fejl.

Eller måske synes de bare, det er sjovt...

Kh

Maria

Errare humanum est - sed perseverare diabolicum est...

Mor til skønne Kathrine, født 24.08.06

0
0
Svar på denne tråd

det kan have været
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 11:47

en uerfaren billist der er kommet til at blinke ved et uheld og så ville slå det fra men istedet har blinket den anden vej.

det skete af og til for mig lige efter jeg havde fået mit kørekort og begyndte at køre i en ukendt bil(min fars) heldigvis var det kun den første tur jeg havde problemer med det da jeg hurtigt lærte bilen at kende.

Esmerelda min lille hyp - du er savnet men det var nødvendigt at du fik et nyt hjem

0
0
Svar på denne tråd

Maria *1979*
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 11:51

ha ha det tror jeg næppe. Det er altid mørkt når jeg kører, så ingen kan se mig

Jeg troede bare, at det betød noget, med de blink, hvilket det jo så åbenbart også gør. Men i dette tilfælde var det nok bare en uerfaren bilist, som ikke kunne styre sine kramper eller noget...

Hilsen Margit

Man kan hvad man skal

0
0
Svar på denne tråd

2 ting
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 12:28

Min erfaring siger også at hvis man vil have folk forbi giver man et blink til venstre og så et par gange til højre. Bruger det jævnligt når jeg kører med trailer for at indikere overfor lastbiler at jeg gerne vil hjælpe dem fordi og der er plads til en overhaling. Jeg kobler så ud når de overhaler så det tager knap så lang tid.

Og de laver så ofte det med et enkelt blink til hver side når jeg har blinket med det lange lys til dem at nu kan de godt trække ind. Så det tager jeg da bestemt som et "10-4" fra deres side

De fleste lastbilchauffører lader til at vide hvad det er jeg mener - hvorimod mange bilister bare bliver liggende bagved på normal landevej og for at sige det pænt ville køre op i traileren hvis rampen var nede... Vil hellere have dem forbi...

Støt en god sag: www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Kunne også være
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 16:23

At du har kørt med langt lys, og blændet forankørende i spejlene...

0
0
Svar på denne tråd

Dine lygter!!!!
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 19:13

Man kan også lige lave et blink hvis der fx er en cyklist i højre side uden lys på der dermed er svær at se. Så kan man lige advare dem bagved om at der er noget.

Men ellers vil jeg også sige at du skal få tjekket dine lygter for hvis du simpelthen ikke kan finde en "udefrakommende" grund til at de blinker så MÅ det være dine lygter der blænder.

Nu er det jo 100 år siden jeg tog kørekort men mener der stod en opskrift i teoribogen hvordan man selv kan tjekke lygterne. Ellers kør forbi et værksted der lige kan tjekke lygterne for dig.

0
0
Svar på denne tråd

Som nævnt længere oppe
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 11:50

Mine lygter virker som de skal. Min bror er mekaniker, så den gamle dyt, bliver jævnligt tjekket

Jeg tror bare, at bilisten ved en fejl er kommet til at trykke blink-stangen ned

Hilsen Margit

Man kan hvad man skal

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider