|
|
| Hests 1. syge dag eller ? |
|
|
Nu er jeg jo snart færdig med at være studerende, og skal forhåbentligt snart ud og arbejde. Indtil nu har jeg jo ikke haft de store problemer med at være i stalden når der kommer smed og dyrlæge, men hvordan mon det bliver for fremtiden ? Og hvad mon ens arbejdsgiver vil sige til hvis man lige møder lidt senere/går tidligere fordi man skal have smed eller dyrlæge til hesten ? Der er jo ikke noget der hedder hestens 1. sygedag, ligesom barns 1. syge dag ... accepterer jeres arbejdspladser at I nogen gange lige bliver nød til at komme/gå før tiden pga. hesten eller hvordan får I det til at hænge sammen ? Det er jo lidt et dilemma, for hvis hesten har brug for dyrlæge så er det jo absolut 1. prioritet, bare surt hvis man er tvunget til at komme med dårlige undskyldninger fordi arbejdspladsen finder det useriøst eller er nød til at få en anden til at være der.
Mvh. Louise O.P. Fanatisk tilhænger af arabere, bomløse sadler og akademisk dressur- det er det eneste der dur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tror |
|
|
det kommer meget an på din arbejdsplads. Hvis du har flextid, er det jo ikke det store problem.
"Jeg har ondt af folk der ikke drikker, Tænk at vågne op om morgenen og vide, at man aldrig får det bedre" Frank Sinatra Vi-savner-en-hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det kommer nok an på jobbet. Hvis man har et job med flextid, kan man jo selv rykke rundt, så det passer. Jeg har meget faste arbejdstider (jeg er skolelærer) og at møde senere eller gå tidligere, fordi en af mine heste skulle have smed eller dyrlæge, ville under ingen omstændigheder blive accepteret. I stedet sørger jeg for at aftale en tid med dyrlægen, hvor jeg har fri. (Jeg har nogle tidlige dage). Smeden må godt være her alene. Hvis en af mine heste blev akut syg en morgen, så der skulle tilkaldes dyrlæge her og nu, tror jeg egentlig, at jeg ville melde mig selv syg. 
Kh Maria Errare humanum est - sed perseverare diabolicum est... Mor til skønne Kathrine, født 24.08.06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Intet problem |
|
|
og jeg har da også flere gange måtte ringe ind og bede om en feriedag eller anvende flexen. Min arbejdsplads er utrolig flexibel på det område, men jeg har heller ingen børn, der kan kræve barnets 1. sygedag. Da min hoppe var meget syg i november, var der fuld støtte fra min arbejdsplads. Kunne ikke ønske mig bedre sted at arbejde. Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrs sygedag |
|
|
jeg har ingen børn, og min chef har enkelte gange jeg har ville have fri en hel dag for at køre til dyrlæge sagt at det er heste 1.syge dag dvs jeg skal ikke bruge en feriedag på det. Men kotumen er det er ens egen tid man skal bruge på sådanne ting, ikke firmaets. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med maria |
|
|
smed og alm dyrlægebesøg kan kordineres udenfor arbejdstid. Akut sygdom.. ja, så må min arbejdsplads undvære mig..
Fjordhest er bedst! Mor til Naia født d 4-1-06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke her... |
| Forfatter:  |
Hanne GJ |
| Dato:  |
22-01-2008 09:27 |
|
den var ikke gået her, måske akut sygdom, men ikke smed og vaccination. Jeg tror det svinger meget fra arbejdsplads til arbejdsplads. Men jeg ville nu aldrig selv bede om at gå før tid for at få smed eller vaccination (igen akutte ting kan man jo ikke gøre noget ved) Smeden må tage hesten selv, eller det må passe på at andre er stalden, vaccination eller andre planlagte ting må jeg tage en fridag for. Jeg kender dog en som konsekvent tager hestens første sygedag og "barsel" når der er føl eller hvalpe i stalden. Hun har ingen børn (50 år) og hendes arbejdsplads accepterer det. Hendes agument er at hun jo aldrig må blive hjemme pågrund af barnet eller skal med til tandlæge, lægen o.s.v. Men der kommer jo så heller ikke nogle børn, hvis man står og skal have børn om 5 år jamen så er det jo tiden inden at man tage sin tørn. Men folk ser jo nok forskelligt på det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afspadsering... |
|
|
... er løsningen i mit tilfælde - hvis det er noget der kan løses med at gå en time eller to før tid. Så må jeg jo arbejde over på et andet tidspunkt. Desværre arbejder jeg så langt fra hvor jeg bor, at det dog sjældent duer. Hvis jeg går to timer før tid er jeg jo alligevel først hjemme kl 16, og hverken smed eller dyrlæge vil aftale tider så sent. Smeden er som regel i stalden alene - og hestene må blive inde den dag. Så lukker staldejer dem ud når hun kommer fra arbejde ved 14 tiden, så de alligevel når mindst 3 timers foldtid. De har samme smed allesammen, så det klares på en gang. Ved aftale med dyrlægen til vaccination o.l. vælger jeg at tage en feriedag (og det samme hvis der skal skorstensfejer o.l. i mit hus). Men jeg er sikker på at min nuværende chef ville være fleksibel og give mig en feriedag med kort varsel, hvis jeg ringede og sagde at hesten var syg. Desværre er det jo noget der går fra mine feriedage - men sådan er det jo bare. Arbejdsgiveren er jo ikke ansvarlig for at give fri for at man kan passe sine fritidsinteresser. (og at melde mig syg når jeg ikke ER syg vil jeg ikke.) Til gengæld har min chef givet mig fri uden at trække det fra de par gange jeg har været sneet inde - selv om han ikke er forpligtet til det. Han ved at jeg ikke grovudnytter det!
£isbeth & Baloo * Content makes poor men rich; Discontent makes rich men poor. (Benjamin Franklin)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arbejde |
|
|
Jeg er ejendomsmægler og kan i høj grad selv tilrettelægge min arbejdsdag, hvis det er nødvendigt. Det er dog ikke noget, jeg som sådan benytter mig af særlig tit. Smeden må selv tage hesten - den står bare inde når han kommer. Og dyrlægen må komme sidst på eftermiddagen eller om morgenen inden jeg møder, hvis altså det ikke er akut. Så det er et spørgsmål om planlægning. Og jeg mener ikke man skal belaste sin arbejdsgiver med, at man har hest. Det er jo ikke hans problem.....
Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm kan se |
|
|
at jeg skal have mig et job med flextid , ved bare ikke hvor udbredt det er i private virksomheder....Men ja smeden kan sagtens ordne hesten selvom man ikke selv er der, det er jo bare lidt svært at forklare dyrlægen om et sygdomsforløb over telefonen , men det må man jo tage som det kommer....
Mvh. Louise O.P. Fanatisk tilhænger af arabere, bomløse sadler og akademisk dressur- det er det eneste der dur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjemmearbejde |
|
|
Jeg arbejder hjemme, hvis hesten skal have dyrlæge og min chef bliver informeret om det, så hvis der er nogen der ser mig ude i byen på vej til hesten midt på dagen, så har jeg orden i sagerne overfor min chef. Jeg arbejder så videre om aftenen for at dække de timer jeg har brugt hos hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flexe/arbejder hjemme |
|
|
Smeden kan sagtens tage hesten uden jeg er til stede. Så med mindre det er en helt speciel situation (hovbyld eller lignende) er det ikke noget problem. Mht. dyrlæge er min arbejdsgiver også yderst fleksibel. Jeg kan sagtens få lov til at gå en time eller to før, hvis det er det eneste tidspunkt dyrlægen kan komme på eller det er akut. Ellers kan jeg arbejde hjemme og så selv tilrettelægge dagen, så jeg arbejder de timer jeg skal.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når hesten bliver syg |
Margit (Fendi) |
22-01-2008 10:17 |
|
Nu har jeg ikke været på min nuværende arbejdsplads så længe, men jeg sagde bare, at jeg altså var nødt til at køre noget før, fordi min hest var syg. Der blev ikke stillet spørgsmål, jeg fik bare lov til at køre. Jeg betalte selvfølgelig selv for den time, jeg skulle køre før. De sidste 3 gange ( han har været igennem en længerevarende behandling) jeg har haft dyrlæge til Fendi, har dyrlægen bare selv kigget på ham, uden jeg var der. Så ringer hun til mig og fortæller hvordan det går.
Hilsen Margit Man kan hvad man skal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er ... |
anjasm |
22-01-2008 10:19 |
|
Jeg er ekstremt heldig, kan jeg se, både hvad angår arbejde, smed og dyrlæge. På et tidspunkt havde én af mine hopper en akut skade, meget akut, og jeg kunne til hver en tid ringe til min arbejdsplads og sige, at jeg kom senere, eller jeg kunne køre hjem midt på dagen i forbindelse med dyrlægebesøg, det hjælper selvfølgelig, at jeg arbejder rimelig tæt på hjemmet (15-20 min.) Min dyrlæge, gennem 28 år, har jeg fuld adgang til, når som helst og hvor som helst, og i forbindelse med omtalte skade, var det bare at ringe, og max. ½ time efter var hun her. Om det så var om aftenen eller morgenen. Min smed er også meget flexibel, han tager aldrig hestene selv ... jeg er her , vi får gerne en 'sludder'. Kan intet andet lade sig gøre, kommer han også i weekenden ... dejlig smed! Har jeg en hest der skal starte stævne og feks. har smidt en sko, er det bare at ringe ... og vi finder ud af det, han kommer aller senest dagen efter ... Omvendt, vil jeg sige, at det kræver ÅR at opbygge den slags relationer og man må selv være flexibel, både på arbejde - hvis det er nødvendigt med eksta timer - og over for smed og dyrlæge. Jeg har stået med krikkerne kl. 7 om morgenen, fordi det passede ind i smedens kram. Det samme med dyrlægen, der lige kan smutte forbi og skyde en vaccine i krikkerne, 'så vær lige hjemme hele eftermiddagen'. Behøver jeg sige, at jeg er meget tilfreds med mit arbejde og mine forbindelser 
Når trækket blir' sejt - Trækker de seje ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| plejer............ |
|
|
Nej, desværre er kæledyrets 1. sygedag ikke gyldig grund. Plejer hvis det er akut sygdom, at melde mig selv syg. Man kan jo lide af alverdens sygdomme ligepludselig. Smeden må komme når jeg har fri. 
Hvorfor tage livet så alvorligt, man dør alligevel af det! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
jeg har holdt hundens første sygedag, da han pludselig måtte til dyrlæge. men gik også "kun" på gymnasiet så var jo kun mig selv det gik ud over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flextid... |
|
|
Flextid er en god opfindelse  Jeg er så heldig at have flextid og kan derfor (næsten) selv bestemme hvornår jeg vil komme og gå. Så når hesten har brug for mig til dyrlæge/smed/andet, så må jeg bare planlægge mit arbejde så jeg kan gå tidligt/komme sent/have fri. Er der noget akut, så kan jeg altid ringe om morgenen og sige at jeg bliver hjemme. Det skal jeg selvfølgelig selv betale for, men bare det at jeg kan ringe samme morgen og sige, at jeg ikke kommer, synes jeg er dejligt  Skulle jeg blive ringet op midt på dagen pga. syg hest, så er jeg også sikker på, at der vil være forståelse for at jeg går. Generelt har jeg det rigtig godt og frit på mit arbejde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har meget fleksibel |
|
|
arbejdsplads. Det er så måske oftest til arbejdspladses fordel da der nok løber nogen "interessetimer" på, men til gengæld kan jeg sagtens skubbe rundt på arbejdstiden hvis der er noget specielt, feks. med hesten. Hvis en af mine heste blev så syg at jeg måtte blive hjemme ville jeg ringe og sige det som det er. Selvfølgelig ville jeg forsøge at overholde planlagte møder osv, men var det ikke muligt så var det ikke muligt og så måtte de fyre mig om nødvendigt. Der er min prioritering helt klar. Når jeg har ansvaret for et dyr så skal jeg også leve op til det. Men så taler vi også meget alvorlig sygdom. De fleste gange kan hesten godt klare sig nogen timer mens man smutter på arbejde og klarer det mest presserende. Har kun gjort brug af det en eneste gang ved en akut forfangenhed. Da dyrlægen havde været der ved 10-tiden og givet hesten en masse behandling og udviklingen var stoppet ja så kørte jeg på arbejde. En anden gang har jeg taget en feriedag fordi en hest måtte slås ned aftenen før og jeg skulle lige have ordnet begravelse og talt med forsikring osv. Alm. dyrlæge og smed lægges altid senest muligt på dagen og planlægges omhyggeligt. Spørg til jobsamtalen om deres indstilling. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Når min hest har smed - klarer min smed det skam selv. Bare hesten ikke står på fold imens. Der kan jeg så bare skrive på tavlen, der hvor han er opstaldet minus fold den dag fordi smeden kommer  Så tager smeden ham selv ud, ordner ham og sætter ham ind igen. Jeg behøver skam ikke at være der. Han ved hvad der skal laves når jeg skriver/ringer til ham inden han kommer. Tit er mit opstaldningssted da også lige flinke til så at smide ham ud på fold efter smeden har været der.. Hvis det dyrlæge der kommer vil jeg selvfølgelig gerne selv være der og det plejer ikke at være et problem for mig at få fri hvis min hest skal have dyrlæge Min chef er meget forstående, især fordi jeg har min hest. Det et levende dyr og de kan også blive syge.. Så jeg glad for min forstående chef.
Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist ! Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smed... |
|
|
Jeg tror, jeg har verdens bedste smed i øvrigt. Jeg har ingen brugbar stald (ponyerne står i løsdrift). Så beskæring foregår udendørs ved striglebom - også om vinteren. Og jeg behøver skam ikke være hjemme. Smeden tager gerne ponyerne ind fra folden og lukker dem ud igen. Det skal lige siges, at striglebommen er lige ved leddet, og ponyerne kommer, når man kalder. 
Kh Maria Errare humanum est - sed perseverare diabolicum est... Mor til skønne Kathrine, født 24.08.06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest |
nate01 |
22-01-2008 12:23 |
|
har skulle til flere undersøgelser. og har fået 2-3 fridage på den konto(har ikke optjent ferie endnu da jeg hun har været på min læreplads i 6 mdr.) til at tage til fakse og landbohøjskolen med hende. men nu har jeg også verdens bedste chef  til gengæld arbejder jeg gerne over hvis det skulle være nødvendigt, så den gælder begge veje. men jeg får min mor til at være der hvis dyrlægen skal på besøg i stalden, og hvis smeden kommer er hende der ejer det sted hun er opstaldet også total sød til at være der, så man ikke behøver at få fri. men tror også det er meget forskelligt fra sted til sted, hvorvidt man accepterer det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123123 |
|
|
Både på min nuværende i det offentlige og mine forrige jobs i det private, har det været helt i orden at jeg smuttede - både for smedbesøg (har IKKE mulighed for at smeden kan gøre det selv) og dyrlægebesøg. Men planlægger selvfølgelig helst i fritiden. Jeg tror det kommer an på om man på jobbet er villig til at give et nap med når det kniber og ikke skrider når klokken slår "fri" altid. Så er chefen gerne lidt mere samarbejdsvillig. Det er i hvert fald min oplevelse!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afspadsere |
|
|
Jeg har heldigvis altid en del afspadsering jeg kan tage af, når dyret skal have dyrlæge eller smed. Smeden henter ham dog normalt selv på folden og sætter ham ud igen, så der er det ikke altid, at jeg er der. Ellers kommer han tit i weekenden. Jeg er så også så heldig kun at arbejde 5 min fra stalden. Forståelsen fra mine kollegaer er der også. Min gamle chef har selv haft hest, så hun ved hvad det indebærer, og min nye chef er også meget flexibel.
Med venlig hilsen Trine 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er jo |
lilleulv |
22-01-2008 14:33 |
|
priviligert, som jobber på Mattilsynet. Ikke bare har min arbeidsplads ansvar for alle dyrs velferd, og dermed stor forståelse for at en syg hest kræver nærvær der hjemme. I tillegg ville avisoverskriftene blitt store om en av oss fikk dyreværnet på besøg, så chefen er meget opptatt av at jeg har mulighed til å føre et godt dyrehold. I tillegg er mange av mine kolleger, og sågar min chef, veterinærer som ofte kan gi gode råd om hvad som fejler eller hvilken ekspert som er den bedste for de forskjellige lidelser. Jeg jobber bare ind det jeg behøver å være borte. Når smeden kommer, avspadserer jeg, for man vil da nødig gå glip av det færske sladder fra distriktet.... Hvem som har flyttet fra hvem og til hvem, hvem som har solgt, hvilke hester som er døde eller har fået føll eller er umulige at sko. Det er da månedens begivenhed og kan ikke misses! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er heldig..... |
|
|
- mine heste er opstaldet på min arbejdsplads, så jeg har aldrig haft problemer af den slags. Gurli.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tja... cheferne på min arbejdsplads tager "bils 1. sygedag" hvis den skal på værksted . Jeg arbejder på nedsat tid, så jeg har ikke problemer med at mase dyrlægebesøg ind. Smeden kommer gerne efter arbejdstid.
If it ain't broken, why fix it ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
hestens 1. sygedag .. Det var den begrundelse min chef gav da jeg var på hestehopsitalet med mit føl, beklger men i må ringe i morgen igen Jytte har hestens 1. sygedag, jeg har såmen også hundens 1. sygedag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestens sygedag |
|
|
Det er mit indtryk at det er kun hvis man arbejder i butik hvor bemandingen kun lige passer at man ikke kan tillade sig den slags. Mindes at jeg lige efter endt studie fortsatte i mit studiejob på fuld tid... Rædselsfuldt... Jeg kunne ikke engang få fri da blodbanken ringede og akut havde brug for blod og tilbød at sende taxa ud til min arbejdsplads Møg job... Kontorarbejde og industriarbejde kan man bare tage fri... Jeg har utrolig fleksible arbejdsgivere og kan gøre stort set hvad det passer mig... men brænder det på er jeg der også... selvom jeg har fri så tager jeg gerne på job for at bruge 5 minutter på et opkald til Afrika og så køre hjem igen. Det gjorde jeg i mandags hvor jeg ellers havde fri... Nu her imorgen tager jeg fri igen. Min søster har trailerkort og bil der kan trække trailer og hun skal rykke min hest 35 km... og hendes arbejde er ikke fleksibelt så vi må gøre det når hun har fri. Mine chefer- både nu og tidligere- ved godt at alt drejer sig om heste... og kollegerne gennem tiden har moret sig meget over at hver gang de sku ryge udenfor så gik jeg på Heste-nettet Jeg tror på at arbejdsgivere mener at hvis man er så dedikeret til sin hobby er man det også i arbejdssammenhæng... og så længe jeg er single med en halv bondegård så ved de at hestene er mine "børn" Jeg tror ikke du skal bekymre dig om hvorvidt du kan tage fri eller ej. De fleste firmaer er idag åbne og fleksible... og dem der ikke er... de er ikke værd at arbejde for... Det er livet for kort til... 
Maria med colored cob Samson & welsh cob Enricca - nu også med den efterladte koldblod cob Alessandro ********
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer an på |
beritH |
24-01-2008 11:23 |
|
.............hvilket job du har. Personligt har jeg fri til alt, hvad der vedrører hestene og jeg bliver ikke trukket for det. Jeg har funktionsløn (dvs ingen overtidsbetaling) og jeg arbejder for det meste 45-50 timer ugentligt, så når jeg har behov for at have fri til heste- og katterelaterede ting, så informerer jeg om det og tager fri uden at jeg betaler for det. Jeg mener selv at jeg så rigeligt har betalt i timer up front. Og jeg har aldrig hørt et ondt ord for det - men jeg udnytter det så heller ikke. Der er dog nogle arbejdsgivere, der går i meget små sko, men som jobmarkedet er i dag, så har de nok snart heller ikke nogle medarbejdere længere  BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|