Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Røntgen i forbindelse med salg
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 11:31

Jeg står med en hest jeg skal sælge og jeg vil have ham igennem fuld røntgen inden salg. Vi har før solgt en hest med alm. handelsundersøgelse uden bemærkninger og så fik vi den tilbage i hovededet 1½ år senere pga. en mus.

Så både for at sikre mig og sikre køber skal den igennem røntgen af både ben og ryg.

Jeg ved at en handelsundersøgelse er ikke gyldig hvis den er mere end 14 dage gammel ved salg, men hvordan med røntgenbilleder?

Hvis jeg får taget billeder nu og hesten er solgt om 3 måneder, kan jeg så risikere at få ham tilbage med en røntgenfejl fordi det evt. kan være opstået i de 3 måneder der er gået fra de er taget til hesten er solgt??

Erfaringer med røntgen ved salg modtages med kyshånd :)

Mvh. Helle

0
0
Svar på denne tråd

I princippet
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 11:33

I princippet ja - røntgenforandringer kan ske i løbet af få måneder

0
0
Svar på denne tråd

køber...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 11:39

få det taget når der er en køber.

Ellers skal køber alligevel have taget nye billeder for at få hesten forsikret.

Ryg ville jeg nok udelade at tage billeder af men udv benrøngten dvs incl knæ kan anbefales.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Jeg...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 15:06

Jeg forstår ikke hvorfor du har fået hesten tilbage, hvis ikke du har været vidende om at den havde mus.. Normalt hedder det sig at man skal have handlet i ond tro, dvs have holdt det skjult at der er røngtenforandringer på hesten, for at kunne sende den retur..

Men ellers må de nye ejere af hesten få den til røngten, for at være helt sikker på at den er i orden..

Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen

0
0
Svar på denne tråd

Loven...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 15:34

Fordi sådan er loven... Du kan få den smidt tilbage i hovedet i op til to år efter, og oven i købet komme til at stå for omkostningerne...

Jf. denne tråd:

www.heste-nettet.dk/forum/5/441753/ 441504/

Mvh. Cat - Stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

Cat May Ray
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 15:38

Det er jo en hest der er konstateret halt FØR den er solgt..

Det er ikke helt det samme jo.. Når hesten i forvejen er halt/stiv må man jo formode at den har været sådan længe, deraf returret..

Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen

0
0
Svar på denne tråd

Handelsfejl
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 16:42

En mus opstår jo som regel, når en hest er ret ung, hvorfor den har haft musen ved salg.

Retspraksis er, at man skal tage hesten tilbage, hvis den har handelsfejl, som har været til stede på handelstidspunktet. Dette uanset om sælger har været bekendt med det eller ej....

0
0
Svar på denne tråd

så vent?
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 20:33

Så jeg bør altså vente så røntgen er taget ved salgstidspunktet?

Er det ikke en god ide at tage af ryggen? Eller røntgenfejl i ryggen er måske ikke så almindelige?

Flere erfaringer velkomne

0
0
Svar på denne tråd

ok med billeder
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 21:38

Hej. Det er altså ikke altid nødvendigt at røntgen billederne er 'friske'. Jeg har hørt om flere handler hvor billederne var ml. 6-12 måneder gamle og blev godtaget af forsikringen, når købers dyrlæge vel at mærke sagde ok for dem. Den kliniske handelsundersøgelse skal til gengæld altid være sket inden for 14 dage. Tjek evt. med et par forsikringsselskaber hvad de har af regler for billeder.

0
0
Svar på denne tråd

er billeder
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 23:12

ikke gyldige i 6 mdr?? Det mener jeg. Og den kliniske i 14 dage til forsikringen.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Vil dog tilføje at
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 23:13

det måske er klogt nok at vente med at undersøge til der er en køber. Det er jo ikke til at vide hvor længe der går.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

jeg gør det samme
Forfatter: 
Dato:  11-01-2008 09:31

Jeg skal også have solgt en af mine heste, og den skal til dyrlæge på mandag, til handelsundersøgelse med røngent, jeg gør det fordi jeg skal have den forsikret og fordi jeg så ved den ikke fejler noget når jeg nu skal sælge den, jeg gider ikke ligge mange penge i et salg, hvis det så viser sig at den har en røngent fejl.

Dette er så også en dyr unghest.

Hilsen Lene
Lillevangs heste er de bedste
Mor til Carl født 22/2-07
0
0
Svar på denne tråd

i princippet
Forfatter: 
Dato:  11-01-2008 14:00

kan knoglerne jo ændre udseende fra dag til dag.. feks ved et mindre fald på folden, snublen osv..

Fjordhest er bedst!

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider