|
|
| Hvornår rider man hesten nok? |
| Forfatter:  |
Presley |
| Dato:  |
31-12-2007 21:11 |
|
Hej. Inspireret af en anden tråd kom jeg til at tænke på: hvornår rider man sin hest nok? Jeg har desværre altid kun tid til at ride Háfeti 2-3 gange om ugen, fordi jeg ellers har fri efter klokken 16 og så er det altså mørkt! Han må dog også kun skridtes og står i løsdrift. Nogle gange kan jeg bare ikke lade være med at få dårlig samvittighed, jeg ville jo helst ride ham 7 gange i ugen - eller i det mindste 5-6 gange som om sommeren... Var han ikke så meget på fold ville det selvfølgelig også være anderledes! Jeg synes selv idealet er de der 6-7 gange om ugen, med varieret træning. Jeg er skovtursrytter, så det hedder dressur 1 gang om ugen når hesten er rengående, ellers bare skoven og måske en gåtur en gang i mellem, hvis tiden er knap. Alle andre får det til at lyde som om de er ude ved hestene 7 gange om ugen, har tid til at ride dem 1-2 timer om dagen... også om vinteren. Hvordan GØR I det, når I også har et arbejde? Hvad synes I - hvornår bliver en hest redet nok? - Heidi
... what is and what should never be...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| redet nok |
maikenm |
31-12-2007 21:31 |
|
det gør den vel når man ikke har dårlig samvittighed over ikke at få redet nok... Jeg tror det er meget forskelligt. alt efter hvad hest man har og hvad ens ambitioner er. men dårlig samvittighed hjælper ingenting, hverken hest eller rytter, så gør det så godt du kan, og ha det godt med det! Godt nytår til alle,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Jeg rider 6-7 dage om ugen  Selvføgelig varrieret, skov - spring, dressur osv. Evt lidt longering ellers nogle dage slipper jeg ham løs. Men jeg har så tilgengæld også ridehuse, så det gør det nemmere. Jeg har tit fri omkring kl. 4 - så tager jeg direkte ud til ham og ordner ham. Tit er jeg derude i 2-3 timer og så tager jeg så hjem  Nogle dage har jeg først fri kl. 22 - hvor jeg så møder kl. 14. Der tager jeg ud til ham inden arbejdet  Hesten har ikke ambitioner så jeg tror helt ærligt at hesten synes det fint nok du kommer og rider kun 3 dage i ugen Det tror jeg ikke han har meget imod - for så kan han gå og hygge sig.. Men ja, jeg er altid ude ved hesten hver dag - om jeg rider eller er, altid derud.
Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist ! Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Når din hest går i løsdrift ville jeg altså ikke have dårlig samvittighed over at ride 3 gange om ugen. Det var noget andet hvis den stod i en boks og gloede det meste af døgnet.
En islænder er vel også en slags hest...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kommer an på |
|
|
hvad man vil med sin hest. Jeg vil ride konkurrence - jeg vil være med i placeringerne, og så handler det om at ride stærkt. Min hest skal så være i passende form til at kunne honorere det krav uden at det skal være en fysisk umulighed for den. -DET er så min opgave at sørge for at den er det (samtidig med jeg skal holde den smidig, fri for skader, glad for at arbejde, og sørge for den går fra konkurrencebanen med ørene fremme). Men hvis man fx har hest for at ride ½ times skovtur i skridt når lige det passer ind blandt arbejde, husdyr, bleskift og bestyrelsesmøder i børnehaven - ja så er det selvfølgelig ikke så krævende
Dejó *Kilinga* Former known as Linse *Dejó* Gud give mig klarsynet til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, modet til at ændre de ting jeg kan, og klogskaben til at skelne mellem dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2-3 gange |
|
|
Jeg er glad bare jeg har tid til at ride 2-3 gange om ugen her i vinterhalvåret. Jeg har som dig fri kl 16 stykker de fleste dage, og tit har jeg overarbejde, og så kan jeg ride i mørke eller lade helt være. Jeg har tre heste, men det er kun den ene jeg selv rider. De to andre har en part hver der kommer og rider, og oftest tager jeg selv ud at ride samtidig, så de og jeg har selskab. Så stiller vi bane op og springer et par småspring eller hvad vi finder på. Jeg har tit meget jeg skal nå på hverdagene så tid til ridning er en ren luksus, selv her i juleferien. Mine pruller går på mark 8-12 timer dagligt, eller til de ikke gider mere, så jeg tror ikke de mangler motion 
"It's not why you're weak, but what will make you strong" U2 Gamle træmøbler (mørkt træ eller mørklakeret) købes - garderobeskab + bord til TV osv + kommoder eller lign.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommer jo an på |
Illum |
31-12-2007 23:11 |
|
Hvad man vil med dyret. Jeg vil gerne at Smukke Ganger holder og holdes i god muskel stand. Så jeg rider hver dag, Smukke Ganger har en alder hvor han skal røres.
Illum Jeg har DKs DYGTIGSTE smed !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Som nogen skriver kommer det an på ens ambitioner. Jeg vil som en anden ride konkurrencer og gerne være med i placeringerne. Men jeg gør det nu ikke af sur pligt. Nej jeg elsker og ride. Mærke Fabi arbejde sammen med mig. Der er ingen følelse som endnu har overgået det!  Hvis ikke du har ambitioner så er ca 3 gange om ugen fint. 
Knuz fra Hende med den gyldne skønhed GOLDEN FABIA! Intet er umuligt for den som bærer viljen i hjertet! -har jeg fundet ud af...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| præcis.. |
|
|
Det kommer fuldstændig an på rytterens ambitions niveau, hestene er skisme da ligeglade om de bliver brugt 1 gang eller 7 gange om ugen. Jeg er udelukkende skovtursrytter, og mine heste bliver aldrig andet end skovtursheste. Min unghest kunne blive en fantastisk dressur hest, hun virker til at have et stort potentiale men nej hun bliver altså kun til skovturshest som bliver redet når JEG har tid og lyst  Her i vinterhalvåret rider vi ca 1 gang om ugen hvis vejret tillader det, og om sommeren rider vi 3 gange om ugen. Jeg har hverken tid, overskud eller lyst til at ride hver dag. Vi har hverken baner eller ridehus til rådighed. kun den smukkeste smukke natur, med km vis af stier, heder, skovveje, nå ja og en smuk sø. Hvis hesten har det godt og bliver passet ja så er den såmænd ligeglad med om den bliver redet tag du bare ud og rid når DU har lyst og tid, det er en interesse og en livsstil ikke en sur pligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er altså utopi at |
Illum |
01-01-2008 10:08 |
|
Tro at det er nok for hesten at kun rides en gang om ugen. Hvis et mennesker kun tager i motionscenter en gang om ugen og bruger sig, vil det sidde i kroppen og vil give ømhed og jeg ser ingen grund til at tro at det er anderledes for heste. En dag om ugen at skulle yde mere, uden kondition eller passende løsgjorthed er ikke sundt for en heste krop. Det er opskriften på skader og et kort ride liv. Ved godt at det for mange islænderrytter, er grunden til at de har isponyer, de kan rides når det passer ejer. Men jeg kan slet ikke forstille mig at det er sundt. Jeg ved da at hvis jeg kun red Smukke Ganger en gang om ugen, så var han snart sendt ud til MiniMule i grannerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg rider for hyggens skyld. |
inger christensen |
01-01-2008 10:39 |
|
og så har jeg jo ifolet min hest, så ridningen er lagt på hvile pause når det gælder den. Men jeg låner datterns hest to tre gange om ugen, for hun har ikke mere så meget tid til ridningen og han har grundet sin alder, bedst af at holdes igang dagligt. Hvis man forventer at komme ud og mødes af en toptrænet hest , ja så er det ridning dagligt og på et plan hvor der arbejdes igennem. Men er det kun hygge plan og en lille tur i skoven , ja så er det ikke nødvendigt at bruge flere timer dagligt på træningen. Bare man så sætter ridetempo efter hestens evner. men en hest har lige som os mennesker, bedst af at holdes igang..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En daglig |
Illum |
01-01-2008 11:28 |
|
Motions tur er jo ikke flere timers daglig træning, det har de jo heller ikke god af...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ligesom Illum |
|
|
Jeg har det lige som Illum, og undrer mig også ind i mellem over, at folk kun rider deres heste en eller to gange om ugen. Så tænker jeg også, at de da må blive overanstrengt, og ømme i deres led og muskler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Britthn |
01-01-2008 13:50 |
|
Jeg satser på at ride 4-5 gange om ugen...Og jeg rider sjældent mere end 45 min. En kort konstruktiv træning er oftere bedre end at motionere dyret længe...
Kh. Britt Welsh Partbreed og Welsh Cob - mit valg Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail Et par af verdens smukkeste heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dagligt |
|
|
Daglig motion er guld værd for krop og sjæl, både for os mennesker og for hesten 
Mvh. Christine Skovlyst Med fjordhestene: Ågerupgårs Diva & Ågerupgårds Oliver & de 3 snehunde......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil så sige |
|
|
at det kommer an på hvad man forlanger af hesten når man rider.. jo sjældnere den rides, jo mindre kan man tillade sig at forlange.. Og selvfølgelig kommer det også an på opstaldningen, derfor har jeg fx valgt at have min unghest i løsdrift (den står så endda i hit stald hvor de opfordres til bavægelse og på en tør fold hvor det er muligt) for jeg kan kun nå at ride 3-4 gange om ugen og den skal ikke stå i en boks og blive stiv og trist de andre dage..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu skriver trådstarter jo at hesten går i løsdrift og dens motion kun må bestå af skridtture. Derfor kan jeg ikke se problemet i at hun kun rider/skridter 3 gange om ugen. Selvfølgelig skal hestens kondition og træning hænge sammen 
Venlig hilsen Ditte Er det muligt at finde en hest der virker?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afbalanceret |
|
|
Jeg har også en ældre model der har bedst af at blive holdt i gang - men må erkende at det kniber i perioder - men jeg forlanger ikke mere af ham end hans form er til. Han er min jagthest - så i foråret og efteråret er der ikke noget at komme efter - der skal rides min 5 gange i ugen for at holde formen i orden. Men foretrækker at få ham ud på en skridttur de sidste dage idet han bare "småsjokker" afsted når han går på fold. Han har meget bedre af dagen efter en jagt at blive skridtet godt igennem. Men en hest med masser af foldtid/løsdrift vil da ofte have det fint med en tur i naturen nogle gange ugentligt hvor den får lov til at gå i den form den vil - eller rettere - ikke med snuden i vejret - men bare så den ikke rides ind hvor musklerne kommer til at værke dagen efter... Man må da tage hesten på det niveau hvor den er...
Opstaldning tilbydes ved Esbjerg
Fuldpas 800 kr/mdr Se præsentation for mere info Støt en god sag: www.politihesten.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Holde i gang |
Charlotte »Centibetia« |
02-01-2008 00:24 |
|
Man behøver jo ikke ride - man kan også longere. Igen som andre siger, det kommer an på hvilket niveau man vil ride på. Selv vil jeg mene 5-6 gange om ugen (holder på en ugentlig fridag hvor de kun bliver rørt via fold og/eller løs i ridehus eller meget let longering/ridning). Men man kan sagtens erstatte en eller flere af dagene med longering - og man kan lade være.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var vist... |
Annemettems |
02-01-2008 00:52 |
|
.. mig der stillede spørgsmålet i den anden tråd. Rider selv 1-3 om ugen, nogen uger over hovedet ikke. Jeg har ikke store stævne ambisioner eller voldsomme krav til min hest. Jeg vil bare kunne ride en tur og træne lidt på bane engang i mellem. Hun er så på fold min. 6 timer om dagen og er i skridt maskine 1 time dagligt, så hun bliver hold igang påtrods at den manglende ridning. Min hest ser bedre ud i nu, end hun har gjort længe. Kan også mærke at hun er i form til at blive redet når jeg rider hende, tror at jeg kan takke skridmaskinen for dette. I sommer halvåret rider jeg meget mere. Har den holdning at så længe min hest er i god fysisk form og ikke pruster som ikke lokomotiv over at blive redet og er sund og uden skader, så tager hun ikke skade af det. Kender også min hest så godt at jeg kan mærke vis hun ikke er i form eller mistrives kondisions mæssigt. Jeg kan så tilgengæld nogen gange godt undre over dem som rider deres heste alle ugens dage. Hvordan holder i jeres hests humør i top? Kan man ikke risikere at hesten taber gejsten?? Da jeg begyndte at ride for 17 år siden, var det næsten en regel at hesten skulle have 1 ugentligt fridag...
Livet er en fest, når man sidder på en Fjordhest!! Tjek min hjemmeside WWW.123hjemmeside.dk/AnneMS Tænk ikke for andre, deres hjerner skrumper, og din eksploderer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg rider hver dag |
|
|
men rider i skoven 2-3 gange om ugen. Min hest har 2 "fridage" én hvor den rides roligt i skoven og en hvor den longeres over bomme... de andre dage i skoven er konditionstræning. jeg rider dressur 1-2 ganeg om ugen og springer 1-2 ganeg om ugen... så længe man ikke er så meget på banen så bliver hestene ikke trætte i hovedet... men en hest der kun rides i dressur, har nok godt af en dag væk fra banen... jeg er så bare af den overbevisning at den burde rides ud i det blå for lange tøjler på dens "fridag" men som mange skriver så handler det om hvad man vil med sin ridning, ambitioner og den dagligt træning skal passe sammen...
Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp Lidt frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|