Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Ubehagelig oplevelse med hoppe og en kat
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 17:27

Jeg ved ikke helt om dette indlæg hører til her. Men nu prøver jeg alligevel.

Jeg har en haflingerhoppe som forhåbentligt er i fol, jeg ved det ikke da hun ærken er håndprøvet eller skannet, mine forældre mener det kan vente til foråret.

Men i går da jeg var ude for at hente mine heste ind var vores små killinger gået med ind i indhegningen, og da jeg har tre hopper fanger jeg de to andre, da Felisia helst ikke vil fanges på marken. Og kan ikke have tre heste i to hænder, så hun plejer at løbe med ind. Men inden jeg får åbnet hegnet så vi kan komme ind begynder hun at løbe efter en af killingerne, hun sænker hovedet ned til jorden og lægger ørene tilbage, og ser virkelig gal ud. Killingen forstår ikke budskabet og bliver siddende. Så ved jeg ikke helt hvad der sker, men det næste jeg ser er at min effers så rolige haflingerhoppe står og sparker bagud efter killingen, og sætter uheldigvis foden ovenpå killingen, hvorefter hun sparker bagud. Hun rammer "heldigvis" killingen sådan at den dør ret hurtigt. Ikke at jeg ønskede at den skulle dø, men når hun trampede på den, er det bedre at den mistede livet end af vi bagefter selv skulle ud og samle den op for at aflive den.

Men kan denne adfærd have noget at gøre med at hun er i fol så hun vil beskytte føllet, eller hvorfor gør hun det.

Hun jager også nogle gange vores hund, men den er aldrig kommet til skade.

Håber i har nogle bud.

Mvh Isabella

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 17:35

begge mine ponyer gør det samme, undligt nok ? jeg har ingen anelse om hvorfor, men ingen af dem er i fol.. så det nok ikke derfor, men jeg skal ikke kunne sige det.

mine katte ved bare de ikke skal nærme sig folden mens hestene er ude, så heldigvis er der ikke sket noget og håber ldrig der gør det ...

det lyder ellers til at være en ulækker oplevelse føj, jeg havde nok set meget underlig ud i hovedet.

stakkels lille killing,

MVH Marie Pahuus

med de 2 trunter Tess og Bella <'3 :)

0
0
Svar på denne tråd

Farligt kattedyrs angreb
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 17:36

Er det ikke et naturligt "ulven kommer" instinkt?

Ja jeg ved det ikke, men det kunne jeg forestille mig

0
0
Svar på denne tråd

katte...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 18:09

Min ellers søde og nemme vallak, som aldrig har hverken bidt eller sparket, fik en dag øje på min store hankat, som lå og rullede sig. Han lagde ørerne fuldstændig ned langs nakken og angreb katten med åbent gab. Jeg blev fuldstændig paf. Katten nåede lige præcist at komme væk. Han har i øvrigt ikke gjort det siden, selv om katten har stået næsten klods op ad ham, men jeg har så også for en sikkerheds skyld introduceret ham for katten nogle gange og givet ham en gulerod samtidigt i håb om at han kom til at forbinde katten med noget positivt.

Mine hopper har aldrig gjort det ved kattene. Men de har til gengæld jagtet en hund, som var løbet ind i indhegningen. Men det så knapt så dramatisk ud og lignede lidt mere leg, dog sparkede de ud efter hunden. Hunden slap heldigvis uskadt. Når vi møder hunde under rideture er der som regel ingen reaktion fra hestene.

Det må være instinkter af en art.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 18:19

Det må vel være et instinkt af en art?!

Differen jagter også staldkattene når de lusker rundt inde på folden, men det er med ørene fremme og en nysgerrig mule i måsen på dyret, så det er ikke for at forsvare sig eller slå ihjel...

Jeg har til gengæld oplevet en hoppe, jeg passede engang, angribe min hund, som var gået med mig ind på folden. Jeg tænkte ikke særligt over, at hunni var gået med, før hoppen angreb med tilbagelagte ører og blottede tænder. Hunni nåede lige nøjagtig at smutte ud af folden, inden hun fik et tandsæt plantet i ryggen

Hunni blev herefter pænt parkeret udenfor hegnet!

Hvis man tænker over det, er det jo to dyregrupper, der ikke er "lavet til" at omgåes hinanden, så et eller andet sted giver hestens reaktion jo egentlig mening.

Det er så bare underligt, at det ikke er alle heste der reagerer så voldsomt?

Rose - og Kongejordens Cardiff

0
0
Svar på denne tråd

fniiis
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 19:02

Er det er instinkt er min hest dummere end snot. den elsker at hyggemed kkattene på blæjkerne over boksene, den elsker at lege med hundene på marken.

Tror hun har malerhjerne

Kærlighed giver livet mening
0
0
Svar på denne tråd

Zeppelin
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 19:25

har heller ikke det fjerneste imod hunde og katte. Kattene ligger ofte ovenpå ham i boksen eller i hans krybbe, mens han guffer wrap, eller også jagter de brødkrummer mellem hans forben, når han hygger på staldgangen...aldrig har jeg set ham det mindste fjendtlig overfor "rovdyr"...Han har kun været ængstelig, hvis de dukker hurtigt og uforudset op.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

iuedhbfiewi
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 19:52

minn fuldblod har samme tendens jeg har set det et par gange dog har jeg nået og redde killingerne og så har jeg smækket hende en ja undskyld men der sætter jeg grænsen for hva jeg finder mig i fra min hest, hun er også drægtig men gør det også når hun ikke er og hun gør det også med hunde

DEN 1/9 03 FIK VERDEN DEN MEST LYSENDE OG STRÅLENDE STJERNE I HIMLEN FARVEL AYLA VI SES

ZENTA MIN VEN ELSKER DIG DU ER ENDNU EN LYSENDE STJERNE PÅ HIMLEN

0
0
Svar på denne tråd

Det er instinkt
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 20:38

Min gl hoppe og min shetlænder hingst har samme adfærd.

Det er simpelthen et instinkt fra gl. tid at rovdyr skal DØ.

Det har intet med drægtighed at gøre. Det er kun instinkt.

Min gl. hoppe har præsteret at forsøge at slå en schæfer blanding ihjel. Hun farede rundt i folden efter den for at slå den ihjel.

Man må bare acceptere det. Der er ikke andet at gøre.

Spoo

0
0
Svar på denne tråd

Dancer
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 22:28

jager også alt ud fra "hans" fold, både hunde, katte og en ræv så jeg engang fik meget travlt med at komme væk.

På stald, i hånd og under rytter er han ligeglad med hunde og katte - de skal bare ikke være på "hans" fold.

Det er rigtige angreb han sætter ind med ørerne helt flade, blottede tænder og flagrende forben - og så foregår det i fuld fart.

Jeg er også ret sikker på det er et instinkt, som nok er stærkere hos nogen heste end hos andre - i Dancers tilfælde tror jeg det hænger sammen med at han suverent er bossen i flokken.

Gitte

Rigtige kvinder er landmålere

0
0
Svar på denne tråd

jagt instinkt??
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 23:20

Så fik jeg lige den med.

Ja jeg har aldrig haft sådan en hest i stalden så det må være et "instinkt" der er avlet ud af heste i visse stalde.

Sådan ser det ud hos mig.

og en anden hest

Instinkt er så vidt jeg ved noget med at hestens overlevelse afhænger af det og så vidt jeg er informeret afhænger det nærmere af at hesten er i stand til at flygte. Kun i nødstilfælde angreb. At dræbe en kattekilling har vist ikke meget med nødstilfælde at gøre.

Den absolut lykkelige ejer af overhovedet ingen tvangsmidler,

bortset fra grimer, træktove, bid og hovrensere

højsgaard hestecenter

0
0
Svar på denne tråd

territorie
Forfatter: 
Dato:  22-12-2007 09:25

Min gamle DV-hoppe jagede alt levende undtagen hunden ud fra folden. Det kunne være krager, harer osv. De skulle bare ikke være på hendes mark.

Hun var førerhoppen og et eller andet sted tror jeg hun beskyttede flokken.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider