|
|
| Hjælp mig lige venner! |
|
|
Det er nu gået op for mig, at jeg er alt andet end huslig. Faktisk er jeg lige det modsatte. Jeg kan godt rydde ordentligt op, vasketøj og generelt holde hus - men alt hvad der indebærer køkken og madlavning er et reelt stirren i blinde for mig  Det har altid været sådan, og aldrig generet mig, men nu hvor lægen har kommanderet mig på andre spisevaner bliver jeg altså nødt til at være bare LIDT kreativ. Så hvad gør jeg? Om en lille time, går jeg ned og handler og hvad skal jeg så købe? Jeg står altid der i supermarkedet og bare glor. Det ser jo altsammen meget fint ud, men hvad skal det dog bruges til? Jeg er helt blank på det område. Er der ikke nogen dygtige husmødre/glade kokke/kreative sjæle, der har lyst til at sammenfatte en indkøbsliste med dertilhørende opskrifter eller det der ligner? Jeg ved godt det er lidt meget at bede om og noget der tager lidt tid for de venlige sjæle der gider, men hvor ville jeg blive glad for lidt inspiration  Jeg håber nogen vil give lidt gode råd!
Vickie Tidligere Vickie (Zheena) Med smuk Connemara 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| he he... |
|
|
Her "lytter" jeg med Hilsen Marianne
Har du fået dine vinger sidder de nu godt nok? og kan du flyve rundt i luften med de andre i din flok? *Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Hej hej jeg har det lidt på samme måde... nu ved jeg ikke hvad du kan lide og hvor mange du skal lave mad til, men jeg plejer fx og gøre følgende... købe hakket svinekød, løg, æg, rasp og det er lige med lækre frikadeller, og jeg plejer og lave en go potion, så jeg kan fryse potionsposer ned, så har jeg dem også til en anden go gang, i stedet for at man skal til at hae fat i hele køkkenudstyret hver gang... snork!!! køb, nogle gode ny danske kartofler, lav en simpel smørsous (a er jyde) og kom evt lidt persille eller krydderri i efter smagsbehov! køb evt også et salat hoved, 1 agurk, et par tomater og hvad man ellers godt kan lide, og lav en lille salat... når det serveres er det ikke værst, det er nemt let og smager  sådan gør jeg, jeg vil godt lige understrege at jeg får jo ikke frikadeller hver dag ha ha-... men det er en mulighed som ikke kræver alverden køkkenhjerne har jeg erfaret mig... held og lykke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg... |
|
|
Jeg kan jo altså kun melde mig under fanerne... Min kogebog ville hedde "NEMT, BILLIGT og HURTIGT - på SU" (Nåja, det findes sgu nok også en kogebog med netop dén titel, jeg ejer den bare ikke). Så min totalt uinspirerende og meget ensformige, ugentlige indkøbsseddel kan nok ikke hjælpe dig meget her Det er noget med rugbrød, grove boller, leverpostej, æbler og mælk. Ja, det var sgu ikke meget galt  Nå men, pointen med det her intetsigende indlæg var så, at jeg, ligesom Marianne, lige er med på en lytter! For ork jo, rugbrød er sundt, men gudhjælpemig også pænt kedeligt i længden. Jeg spiser det jo nærmest både morgen, middag og aften... Jeg tror Tulles kostplan er 40 gange så interessant som min - og dyrere, for den sags skyld Typisk!
Tine & Tulle Det klinger! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det bliver lettere at købe ind ... |
| Forfatter:  |
Lisbeth Sejberg |
| Dato:  |
25-08-2007 15:40 |
|
... når man på forhånd har besluttet, hvilken ret indkøbet skal munde ud i  Det lyder temmelig banalt, men det har virket for mig i mange år. Jeg er også så dreven ud i det huslige efterhånden, at jeg godt kan købe ind uden at følge den metode. Men det kan ende med, at man så står midt i tilberedningen og mangler en eller anden vigtig ingrediens, man lige glemte at tænke på. Jeg skitserer gerne fra bunden, hvordan jeg praktiserer ud fra "model planlagt menu hjemmefra" PIZZA f.eks. Tjek om der er pizzamel nok Tjek olie Tjek flåede tomater Hvidløgene i køleskuffen ... er de stadig gode ? Krydderier mangler der nogle ? Salt Tørgær i køleskabet ... er der stadig noget ? Mozzarellaost ?? Hvilket fyld til pizzaen ?? ... er der mere chorizopølse fra sidst ?? Er der rejer i fryseren ?? Tjek også lige rullen med bagepapir Det der mangler eller ikke er nok af, skrives på indkøbslisten, så simpelt er det jo  Den metode fungerer for mig, uanset hvilken ret jeg vil lave. Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod. Alle der føler sig ramt af janteloven, er folk, der ikke kan noget og er kede af, at andre har opdaget det. Anders Lund Madsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tine... |
|
|
der har du ret der findes en bog der her mad for fattigrøve, mener netto har den nu. jo jeg kan da finde nogel ting vi laver der er hurtige. kotelette, kylling, kalkun, i fad, flåede tomater lidt mælt og hvad du ellers kan lide af grønsager. katoffelmos evt med gullerøder i, og så kan man lave et utal at kødgryder, her kan alt kød også bruges, evt sovse i glas. katoffelmosen kan udskiftes med ris. kød puttes i fad med grønsager, katoffelmod oven på. nemt hurtigt og rimeligt sundt. her står den i aften på wiskygryde med katoffelmos og kogte gullerøder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hihihi |
staldhestely |
25-08-2007 16:04 |
|
Uha hvor jeg husker det, jeg var lige fyldt 16, da jeg flyttede hjemmefra. Jeg kunne intet.. røde pølser sprækkede, risen blev kogt tør for vand, blødkogte æg var en saga blot, de kunne slå en mand ihjel jeg var mildt sagt håbløs, hvis det er til nogen trøst så bliver det nemmere og bedre jo mere man forsøger  Her er en nem og billig opskrift. Pasta ovnret til 4 personer 500 g pastaskruer 2 dl fine ærter (hvis du vil spare køber du kun enten ærter 2 dl majs eller majs, og bruger 4 dl) ½ ltr mornaysauce 1½ dl mælk 400 g skinke tern 1 ps revet ost Pastaen koges og hældes i et smurt ildfast fad, ærter- majs og skinke blandes i pastaen, mælk og mornaysauce blandes og hældes over pastaen. Forvarm ovnen til 200 grader og stil retten i ovnen i 20 min. Drys med revet ost når retten er færdig, lad det stå i ovnen 3-5 min til osten er smeltet. Varm evt et lækkert fluts til. Brug opskriften når du skal lave indkøbsseddel, så er du sikker på at få det hele med hjem. Held og lykke. Hilsen Helen
Flot galla kjole sælges billeder på præsentation. HUSK IGÅR DRØM OM IMORGEN LEV IDAG.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| madplan |
Tine (Ib) |
25-08-2007 16:28 |
|
søg "madplan" på google, så finder du indkøbslister og opskrifter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth |
|
|
Skulle det nu være moderne at bruge tørgær? Og hvidløg i køleskabet?  /minski
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her i huset ... |
Lisbeth Sejberg |
25-08-2007 17:04 |
|
... bruger jeg bagemaskinen til at lave pizzadej, det glemte jeg lige at indskyde ... derfor tørgær  Hvidløg i køleskabet ja ... så holder de sig friske længe. Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod. Alle der føler sig ramt af janteloven, er folk, der ikke kan noget og er kede af, at andre har opdaget det. Anders Lund Madsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Sarafia |
25-08-2007 17:29 |
|
Vores uge i sidste uge så sådan her ud (2 voksne):
Mandag: Hakkebøffer m. løg og grøntsager og bagte kartofler.
Hakkekød (økologisk 400 g.) 20,- Løg havde vi. En pose frost grønt 10,- Bagte kartofler 10,- for en pose. Hvidløgssmør 14,-
Kartoflerne puttes i ovenen ved 200 C i en time. Efter 30 min laves bøfferne (husk at vende dem i mel så de ikke falder fra hinanden på panden.) løgene skæres i stykker og steges bløde. En keddel vand koges og hældes over de frosne grøntsager.
Tirsdag:
Laks i fad med salat, majs og brød.
5 laksestykker 50 ,- (kun 2 af dem blev brugt resten i fryseren) 1 pose blandet babyleaves 12,- 1 peberfrugt (havde i forvejen.) 2 gulerødder (havde en pose liggende.) 1 håndfuld rosiner (havde en bøtte.) 1 halv agurk (prisen for en hel) 6 ,- 1 pærer (havde den i forvejen.) 2 hele majs 12,- 1 ciabatteflute med tomat og basilukum 14,-
Laksen drysses med salt og peber og stænkes med citronsaft. I ovnen på 200 C i ca 20 min. Salaten blandes (gulerødderne river jeg og putter i) Majsene koges og serveres varme, fluten ryger i ovnen de sidste 4 min laksen er derinde.
Onsdag: Hurtig mad pga hundetræning.
Tomatsuppe m. fiberpasta og brød.
En pakke tomatsuppe 22,- En pakke fiberpasta 20,- Det andet ciabatta brød fra Tirsdag (der er 2 i en pakke)
Følg opskriften på pakken og smid pastaen i når det begynder at koge.
Torsdag:
Kylling m. fetafad.
1 økokylling 70 ,- 1 pose spise kartofler 12,- 1 pakke tomater 10 ,- løg (havde vi i forvejen.) Feta i Olie 13,-
Kyllingen krydres m. salt og peber og sættes i en forvarmet ovn på 200 C Hvis den skal have sprødt skind gnides den i olivenolie først.Her skal den stå ca. 1 time. Kartoflerne skrælles og skæres i skiver og lægges i smurt fad. Tomat og løg skæres i tern og puttes i fadet også. Udover hældes en pakke feta i olie. Lidt vand hældes ved, gerne med lidt af saften fra kyllingen. En halvtime før kyllingen er færdig sættes grønt-fadet ind.
Fredag:
Kartoffelbøffer m. råkost og broccoli.
1 pose kartofler 10,- 1 pose soltørrede tomater 6,- 1 dusk persille 10,- 1 pose revet ost 14,- 1 dusk broccoli 12,- 1 bakke økoæg 12,-
Kog kartoflerne og mos dem, rør sammen med mælk og margarine. smag til med salt og peber. Tilsæt æg og ost, fint snittet persille og finthakket tomat. Form mosen til bøffer og vend i en blanding af rasp, ost og salt og peber. Steg i margarine. Skræl gulerødderne og riv dem, bland med citronsaft og rosiner. Broccolien koges så den stadig er sprød.
Lørdag:
Spiste hos venner.
Søndag: Tomatpasta m. olivenolie.
fiberpasta 20,- 2 porre (4 stk)12,- 4 tomater 6,- 1 dusk basilikum 12,- revet ost (cheasy)14,-
Kog pasta, snit porrene fint og skær tomaterne i både. Steg dem på pande i olivenolie. Tilsæt balsamico, basilikum, salt og peber. Vend den kogte pasta i grønsagerne og drys med ost.
I alt 421 kr for en uge. håber du kan bruge det.
Sarah *** Hvis din hund fælder, skal du blot dyppe den i fernis. (Garfield) ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak allesammen! |
|
|
Super dejligt med lidt gode idéer og inspiration. Og især tak til dig Sarah - det der er jo skræddersyet til mig. Der er ikke én ting på din liste jeg ikke tror jeg ville kunne gøre (måske ikke fejlfrit i første omgang, men det kommer vel med øvelsen, som andre også siger) - dog er jeg ikke sikker på hvordan jeg kan mose kartofler. Jeg har vist ikke noget der kan mose Og så sad jeg før og tænkte at en blender nok ikke ville være forkert at investere i. Jeg er nemlig meget kræsen mht grøntsager, så at blende dem, evt med yndlingsfrugten ville nok ikke være nogen dårlig idé, for så får kroppen det den skal bruge alligevel. Lige præcis det du har skrevet Sarah er fantastisk inspirerende, fordi der både er nøjagtige vejledninger og en gennemført indkøbsliste Tusind tak for det! Jeg gemmer det! Tine(lb) - din idé med google, og er også lagret i hukommelsen. Det var slet ikke faldet mig ind at google sådan noget. Men tak til alle for gode input, og lad os endelig få nogle flere eftersom jeg kan se, at jeg ikke er det eneste køkkenforskrækkede menneske herinde  Vickie - der vil have en kogebog!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er masser du kan lave |
|
|
først og fremmest gå efter de gode tilbud og så må du jo endelig skrive når du har handlet, så skal jeg nok bikse noget dejligt sammen til dig 
Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være Bitches have more fun
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| madmadmad |
maikenm |
25-08-2007 17:59 |
|
Lav en stor portion kødsovs, så kan du spise det med spaghetti den ene dag, og bruge resten til tacos. alt hvad du behøver derudover er tacoskaller, forskelligt salat/grønt, revet ost og evt lidt dressing. og salaten har du jo fra dagen før  kødsaucen kan du også bruge til hj.lavet pizza. pitabrød med (igen) salat og skinketern og revet ost.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu du selv foreslår det ... |
Lisbeth Sejberg |
25-08-2007 18:02 |
|
... så er en kogebog heller ikke så tosset  Den der hedder "God mad let at lave" er god, der er f.eks. trin-for-trin billeder af forskellige opgaver. Der er vejledninger omkring indkøb, opbevaring og tilberedning af de mest gængse råvarer, samt selvfølgelig masser af opskrifter med lækre billeder  Jeg fik min udgave i 1977 og den er blevet brugt flittigt. Bogen er blevet redigeret og moderniseret flere gange, så den er fulgt med tiden. Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tak Lisbeth |
|
|
Den titel vil jeg lige huske på og så finde et sted den kan købes snarest muligt! Nu nævner du jo selv, at de gængse råvarer skal opbevares de rigtige steder i et køkken, men ved du hvad? Jeg aner ikke engang hvad de gængse råvarer skulle være Jeg mener det virkelig når jeg siger at jeg er en mega klovn i et køkken. Men! Nu skal det være slut med det! Jeg VIL kunne lave mad, og vide hvad jeg skal komme i indkøbskurven i supermarkedet af interessante ting.. Pyh, det er hårdt at ligge livstilen om!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen det |
|
|
er da en aftale.. Du inviterer og jeg kommer forbi .. Så laver vi en masse mad og drikker en maaassse rødvin
Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være Bitches have more fun
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Sarafia |
25-08-2007 18:19 |
|
Hej Vickie. Jeg bruger bare en håndmixer til at mose kartoflerne. Man skal koge dem så meget at de glider af gaflen med det samme når man stikker den i. Når de gør det kan du bare hælde vandet fra og sætte håndmixeren i. Bare pas på med at sætte den på højeste "gear"..Det gjorde kæresten og han måtte pille kartofel af loftet bagefter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rødvinen starter man på ... |
Lisbeth Sejberg |
25-08-2007 18:21 |
|
... mens man laver den gode mad  Det er en detalje, man endelig ikke skal kimse af  Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige præcis |
|
|
Lisbeth.. Faktisk starter rødvinen helst mens man sidder og overvejer aftensmaden ' Nå ja ja.. Jeg sidder endnu en aften og nyder min Peter Lehmann et glas eller to 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe... |
|
|
Mvh Juliette Salg af OX-hingste af høj kvalitet. Bedækning ved avlsgodkendte hingste tilbydes 1-2 ridepiger søges - henvendelse pr. PB.
Løsdrift til lille vallakplag søges, helst Sjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Se her er jo basis for ... |
Lisbeth Sejberg |
25-08-2007 18:34 |
|
... et udvidet HN-træf, hvor "gamle hesteløse madører" kan udfolde deres talenter og drikke god rødvin  Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kogebog for fattigrøve... |
|
|
Freedom rides....on a Quarterhorse " You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Lalalala |
|
|
En anden anbefaler den også, men nu gør jeg det lige igen: God mad, let at lave Super god bog, du bliver så glad for den Den fortæller alt om hygiejne, køkkenredskaber, krydderurter og div. basisvarer som er gode at have i sit køkken + opbevaring af dem Derudover en masse gode opskrifter
Rikke Fejrskov - mangler signatur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den STORE ugeplan |
|
|
Sæt dig ned med tilbudsaviserne den dag de kommer f.eks. Netto's. Skim den igennem og tjek om der er gode tilbud på basisvarer og "ekstra"-varer som du kan lide. Hvis der f.eks er et rigtig godt tilbud på kalkun, så lav en madplan der dækker en hel uge, hvor kalkun indgår et par gange. Hvis der er blomkål på tilbud, så lav mad hvor blomkål indgår, enten rå i salat eller som kogt tilbehør. Sørg for at din madplan er fyldt ud og skriv indkøbsseddel for hele ugen og FØLG den når du handler. På den måde undgår du at smide en masse mad ud og rigtig mange penge er sparet. Det er også meget nemmere at overskue, hvis man som du og jeg er en klovn i køkken - jeg kan knap koge en keddel vand uden at der kommer klumper i... NØDLØSNINGEN: find en mand som er god til at lave mad og som gerne koger og steger hver aften - blot der er købt ind til det - det har indtil nu virket for mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu handler vi |
|
|
til en mdr af gangen fordi vi ikk har bil, og er tvunget til det. Så vi skal ha alt på en gang mere eller mindre. Helt banale småting jeg måske kommer på i løbet af mdr fordi vi gerne vil ha noget andet end der måske er købt ind til henter en af os så på scooteren i brugsen. Der er jo visse retter jeg laver hver mdr. Nogle endda 2 gange efter smag og behag. Men visse ting sørger jeg bare for altid at ha og at ha rigeligt af så jeg er sikker på ikk at løbe tør. Jeg køber de store krydderiposer i Tiger i Vejle der får man meget mere for pengene og jeg bruger MANGE krydderier. Jeg har eltid et helt parti liggende, og ikke med fare for det ikk blir brugt. Så tænker jeg vi bruger så meget af hver ting vi skal ha hver mdr. (det kan jeg i hovedet, men det står på sedlen alligevel), og så kommer jeg til de ting det ikke er hver mdr vi skal ha. Så tænker jeg lige over hva vi skal ha og hva vi har nok af til den næste mdr. (Jeg kan stortset alt i husholdningen mht. mad, toilet artikler og rengørings midler mv i hovedet) Så blir det skrevet ned og planlagt ligeledes. Resten af maden hvis jeg ikk ved hva der skal laves hver dag (det gør jeg sjældent) så køber jeg de slags af alting som jeg mest bruger og som kan bruges til det meste. Eks. fars, kan bruges til alt. Småkød, osse næsten alting. Kylling- kan laves på 100 forskellige måder og der er mange forskellige slags. Overlår, underlår, bryst fileter mv. Dernæst kan man jo evt tjekke tilbudsaviserne og lave en god plan for et stykke tid af gangen - det gør jeg ca 14 dage frem i mdr. Nu kan vi jo ikk regne med der er tilbud på div alt efter hvornår vi kan handle og fordi det kun er en gang i mdr. Men tjek tilbudene, lav en madplan for eks 1 uge el 14 dage, køb ind derefter mht tilbudene, og prøv og sammensæt nogle ting. Det kan man hurtigt få noget smagsfuldt ud af selvom det ikke ser sådan ud til at starte med. Jeg har taget nogle opskrifter der ikke passer mig helt, selv lavet eks ca det halve om i dem og fået noget godt ud af det. Eller selv lavet opskrifter fra bunden. Det er kun fantasien der sætter grænser, og man skal ikk være bange for at afprøve noget.
Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life
Elsket eller hadet, intet midt i mellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hurtig mad |
|
|
Jeg er absolut heller ikke en køkkenørn!
Jeg er til lynhurtige retter, der ikke giver for megen rod.
Jeg er allerede tabt, når jeg ser de lange indkøbslister, for jeg ved, at halvdelen eller mere vil komme til at ligge for længe og skal så smides ud, for jeg får ikke lavet varm mad hver dag.
Men jeg er blever ret god til lynretter, der faktisk også er sunde.
Man kan lave en ordentlig portion salat med mange rodfrugter, så den mætter godt. Der kan være til nogle dage. Så kan man tage et hvilket som helst stykke kød man kan lide, skære det i tynde strimler og svitse det på panden. Det tager under 5 min. Dertil et stykke brød, jeg foretrækker toastbrød med majs, men flutes kan også bruges. Så har man en sund aftensmad på under 10 min.
Tit, så svitser jeg det strimlede kød og svitser så wok-grønt med i samme ombæring. Også sundt, hvis man ikke bruger for meget fedtstof.
Går det rigtigt højt, så koger jeg en ris/grønsagsblanding til det lynstegte kød.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla |
Saandra |
26-08-2007 18:37 |
|
Vickie - Med hensyn til kartoffelmos, kan du jo altid købe det på pulver, det smager ganske udemærket, og der skal kun varmt vand i, og så har du en kartoffelmod 
Sandra nu uden hest Tilhænger af duerne <3 Danske mestre - 2006/2007 F.C.København PONYLAND KAN ANBEFALES
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså altså! |
|
|
Sikke mange gode råd  Det er super dejligt for én som mig, der aldrig har gidet den slags - men dog nu, føler at det er ved at være tid. Pia: Min kæreste er et næsten (der skal meget til) ligeså stort fjols som mig i et køkken, men det der er endnu værre er, at han faktisk ikke gider at lave mad. Det forstår jeg jo godt, for sådan er jeg selv indrettet, jeg er bare træt af det nu. Nå, men hele tråden her bliver gemt på min computer og opdateret hver gang der kommer et nyt indlæg, og tilmed har Limelight lovet mig at lave mad sammen med mig, her om ikke så længe, så der sker da noget. Jeg glæder mig, til jeg kan stå og blive inspireret i brugsen på bar' erfaring, og lave lækker mad til manden min - vejen til en mands hjerte går gennem maven jo  Men lidt fremad går det altså.. I går da jeg købte ind, fik jeg købt noget så basalt som en bakke æg, og i morges fik jeg bikset noget røræg sammen til min mand, der var dyyybt imponeret over det, og meget meget tilfreds  Idéen med pulvermos er rigtig god, og det bliver nok sådan i første omgang. Senere kan jeg blive lidt mere "farlig" og selv lave dem. Men jeg glæææder mig helt til at komme igang. Det er en meget inspirerende tråd!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo det vi gør |
|
|
og så ses vi d. 6 indtil videre  Så skal der laves mad 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke det store men |
troldefe (mømle) |
27-08-2007 02:47 |
|
hva med pastasalat?
meget nemt og lækkert!!
vi laver tit en stor portion af det, og spiser det to dage i træk, og så er det da rimelig sundt ..
pasta kylling fileter skåret i tern og stegt med lidt krydderier og så valgfri grøntsager! er selv meget glad for den, med frisk persille, oliven, feta og soltørret tomater i bl.a .. og dressingen er alt afgørende! der er det kun fantasien der sætter grænser jo, cremefraiche, og så bare i med hvad man nu har lyst til, en god en er fx. lidt citronsaft, persille ,salt peber og hvidløg!  men selfølgelig, ville en hvidvin nok passe bedre til det end rødvin 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Madvarer |
|
|
Vi handler ca en gang om ugen - aldrig udfra en planlagt madplan, men udfra de ting som vi jævnligt spiser. I fryseren er der altid: - hk. svinekød (rikadeller, farsbrød, boller i karry el. tomat) - hk. oksekød (lasagne, kødsovs, risretter, hakkebøffer) - kyllingefiletter (tilberedes på mange måder) - schnitzler - okse eller svinekød i tern (sammenkogte retter kan varieres i en uendelighed) - frosne grøntsager (nemt tilbehør) - flutes I køleskabet findes der: - toastbrød - mælk - æg - smør - pålæg - grønt til salat - bacon (giver næsten alle retter et pift) - gær Derudover er der i spisekammeret: - pasta - ris - knorr retter - frugt af forskellig slags - konserves (fl. tomater, champignon etc.) - supper (hurtig aftensmad med feks. kylling eller rejer) - forskellige kryderier - mel, sukker og maizena Så er vi godt garderet og kan altid finde et eller andet til både frokost og aftensmad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes... |
|
|
Denne tråd må ikke døøø ..  Flere lækre (og nemme, og billige) opskrifter...! 
Tine & Tulle Det klinger!  Det er så svært, for den der elsker at gå ved siden af den, som kun holder af...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tine sagde det |
|
|
Godt sagt Tine! Kom så allesammen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt så... |
|
|
Så skriver vi da lidt  To gange kød som altid findes på tilbud Hakket oksekød : kødsovs hakkebøffer milionbøf kødsovs : Kød 1 dåse hakket tomater tomatpure Løg Hvidløg Gulerødder peberfrugt basilikum oregano salt,peber Serveres med pasta, spagetti Lasagne : evt. kødsovsen eller : oksekød løg krydderier mornaysovs lasagneplader salt, peber milonbøf : kød løg lauerbærblade vand kulør jævner boullionterning sal, peber serveres med kartofler Kyllingebryst : hele tarteletter wok sammenkogt hele kyllingebryst : steg på panden krydder med karry, paprika eller hva man synes de kan pakkes ind i bacon server med pasta, ris eller kartofler Tarteletter : Kog kyllingen i vand tag den op og hæld vandet ud riv den i små stykker hæld lidt mælk i en gryde nedmed kyllingen tilføj aspargessnitter salt,peber jævning serveres med tarteletter eller kartofler wok : klip kylling i små stykker ned på panden og stege tilføj alle de grønsagsrester i har fra de andre dage og krydderier karry eller rød karry er godt 1 dåse kokosmælk er fantastisk ellers bare brug soya serveres med ris sammenkogt : kyllingestykker ned i gryden og stege grønsager fløde jævner krydderier. Paprika er godt salt,peber evt en dåse hakket tomater en boullionterning serveres med kartoffelmos ikke købe som henleder til det næste kartoffelmos : Køb bagekartofler skræl dem og skær dem i mindre stykker kog dem i lang tid hæld vande fra mos dem med mælk - eventuelt smør salt,peber wraps : madpandekager - totillas hæld kødsovs i eller wokretten rul dem sammen og læg i et fad eller bradepande smør med lidt olie og drys ost over. ind i ovnen en halv times tid
Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være Bitches have more fun Gelenegle laves billigt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej altså LimeLight ... |
Lisbeth Sejberg |
28-08-2007 12:53 |
|
... så må den gamle husmor lige på banen igen  Når man har kogt kylling til tarteletter, hælder man skisme ikke kogevandet ud !!! ... det laver man sovsen af, sammen med vandet fra aspargesdåsen. Er sikker på at afdøde Kirsten Hüttemeier roterer i sin grav over den detalje og ville have grædt af græmmelse i sine skåneærmer over det spild af godt sovsevand  Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjek lige denne tråd ... |
Lisbeth Sejberg |
28-08-2007 12:58 |
|
... der er mange gode råd og helt nye ord, som f.eks. "årgangskrydderier" >>>> www.heste-nettet.dk/forum/1/1514960/ 1514960/ Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Sarafia |
28-08-2007 12:59 |
|
oh ja og jeg glemte jo lige at skrive opskriften på verdens nemmeste lune boller:
Køb: 1 pakke gær 1,- 1 pakke mel 10,-
(hav i huset olivenolie og salt.)
Opløs gær i et par kopper lunkent vand. Hæld 2 spsk olie i og et skvæt salt. Hæld mel i og rør rundt til dejen er pæn og elastisk. lad den hæve i 20 min tilfør evt mere mel bagefter.
Sæt i forvarmet arm på 200 C og lad stå der 20-30 min. De skal lyde hule når du banker på bagsiden.
Nemme og smager godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| årgangskrydderier |
Jasper |
28-08-2007 13:07 |
|
årgangskrydderier - er det noget man bruger til finere madlavning  Husk krymmel: jeg har læst i en anden tråd, at det er et must have 
Pia Man enten elsker eller hader det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| må lige tilføje |
troldefe (mømle) |
28-08-2007 14:33 |
|
det med kartoffelmosen! ikke pulver  det er så nemt at lave selv, og smager meget bedre, som andre også har skrevet , så er dte bare at skære kartoflerne ud i mindre stykker, og koge dem til de er svære at fange med gaflen  og så er der nogle som bruger kartoffel vandet, men smager hvis man kun bruger mælk (synes jeg) og en smørklat! og så bare piske og mose ! nams. .. stegte ris og appelsin sauce! en anden ret, som er meget populær her , er en nem risret, stegte ris med grønsager og kylling (fileter) i appelsin sauce  vil forslå brune ris, eller blandingen med vilde ris ,den billige fra brugsen er fin. og så igen valgfri grønsager, smager godt med sugarsnaps!i , og forårsløg, gulerødder, babymajs.. ex. og saucen, er bare et par dl. appelsin juice, med lidt krydderier i , så kan man evt. tilsættelid fløde, for at gøre den mere cremet og fyldig(tyk)så skal den dog bare psikes kraftigt og "koges ordentlig op.. smager også find uden fløde,, der er den så bare ret tynd  men man kan jo lave utallige varianter af retter, med ris, grønsager, ect... blir helt sulten nu...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og ja... |
troldefe (mømle) |
28-08-2007 14:36 |
|
krydderierne gør meget
en bekendt var i indien et halvt år, da han kom hjem var han blvete vegetar og meget mad bevidst, hanlaver tit bare ris (stegte)med meget få grønsager til, nogengange ingen. og så er dte ellers bare krydderierne der giver smagen, er ret vildt hvad man kan få ud af en pose ris og nogle krydderier...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej for hulen |
troldefe (mømle) |
28-08-2007 14:45 |
|
kokosmælk er da det der skal til!! i appelsin sovsen, , synes os der var noget der så forkert ud  mams! alt der indeholder kokosmælk og rød karrypasta ig stegte ris 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa... |
xxstinexx |
28-08-2007 15:08 |
|
inde på dk-kogebogen.dk har de sådan nogle ugemadplaner som kan bruges som inspiration, gratis vel og mærke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej nej |
|
|
Lisbeth Sejberg.. Du tager helt fejl  Hvis man er rigtig kogekone gemmer man kyllingefonden til suppe  Høns i asparges (tarteletterne for dem der ikke forstod ) skal ikke ødekægges af den forfærdentlige væske som aspargeserne svømmer rundt i  Men ja i sidste ende har du jo nok ret eller hyttermejer har 
Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være Bitches have more fun Gelenegle laves billigt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kartoffelmos- sikke en bande |
xtiny |
28-08-2007 16:46 |
|
Madbarbarer, der sidder her på HN. FY!
Kartoffelmos skal hverken blendes (hvad har man tænder til?) eller mixes (den bliver sej)- eller indtages i den forfærdelige ulækre stivelsesudgave- pulver. FØJ.
Man tager: 1 kg skrællede kartofler (evt bagekartofler, de er så dejligt store) og skærer dem i tykke skver 1½ cm eller 2 cm. 4-5 skrællede gulerødder flækkes Gulerødder + kartofler kommes i vand tilsat 1 tsk salt, der knap dækker. Gryden bringes i kog, og skrues ned på svag varme, så det kun lige koger. Koges i 20 minutter. Sluk for blusset. Hæld vandet fra. Tilsæt 2-3 dcl mælk ,en god klat smør (30 gram), 1 tsk rosenpaprika, smages til med salt (ca 1 tsk) og peber.
Så tager man sin kartoffelmoser (fås i førende varehuse/isenkræmmere), og hermed *moser* man kartofler og gulerødder til en lidt grov mos. Kommes op i en skål.
Så kan man kommet en håndfuld friskhakket persille over (eller dito frossen). Se det smager godt, der er struktur i retten og den er god for maven.
(Pulvermos! *ryster* på hovedet...)
Mvh xtiny
♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣
"Have no fear of perfection, you´ll never reach it" Salvador Dali
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xtiny... |
troldefe (mømle) |
29-08-2007 00:49 |
|
 nemlig ja  men man kan nu sagtens selv mose dem , med et alm, piskeris` vil da lige tilføje en ret vi fik her til aften..som kæresten lavede ,rigtig god for dem der kan lide kylling i karry
to kyllinge bryst fileter olivenolie ris alm. karry rød karry pasta kokosmælk alm mælk salt peber (evt andre krydderoer) skær kylling i tern, steg dem i karry og olien på panden sæt ris over  tag kyllingerne af panden, og tlføj med lidt mere olivenolie og karry, og hæld så en hel dåse kokos mælk i ,tilføj salt peber osv.. og en tsk. karrypasta nå det har simret og er rørt godt rundt,tilføjes evt. med lidt eksra mælk og kyllingerne hældes over i blandingen, og bam, en lækker gang kylling i karry 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trøst... |
Nanna Geenie |
29-08-2007 01:34 |
|
Xinty "Sluk for blusset"... Da jeg flyttede hjemmefra kunne jeg ikke engang koge kartofler...bage kunne jeg dog! Jeg tog en kogebog, fandt nogle nemme, spændende retter og gik så ellers igang. Det er nu 13 år siden, og jeg er faktisk lidt af en haj til at lave mad. Øvelse gør mester, men hvis interessen mangler bliver man nok aldrig rigtig god til det. Mi bedste råd er nok at købe ordentlige råvarer samt årstidens grønt, og lave mad af det. Nanna - ægte husmor der netop idag har slagtet et lam, der er opvokset hos min kollega på smækre grønne græsgange!
Støt børnecancerfonden www.boernecancerfonden.dk DEN SOM KUN. Den som kun tar spøg for spøg og alvor alvorligt. Han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt. - Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|