Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

"Truede med at voldtage min datter"
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:25

Hej alle..

Ih, du godeste..

Jeg sidder og læser nyheder på ttv, og kigger lidt her på debatten imens. Bl.a. følger jeg den tråd om en mor, som ganske forståeligt er ved at gå i spåner over sin datters lærer.

Selv er jeg lærerstuderende starter på 3. år i morgen; har således to år tilbage.. Normalt glæder jeg mig rigtig meget til at blive færdig. Men findes der mon noget job i Danmark, som er så udskældt som folkeskolelærernes, og som stadig er så udsat og "farligt". Jeg kender til mange eksempler på lærere, som er gået totalt ned med flaget pga. trusler fra elever, chikane og en masse andet.

Nu læser jeg på ttv, at en lærers elever har truet med at ville voldtage hendes datter!!

Hvor er det dog forfærdeligt!! Stakkels, stakkels kvinde!

Findes der andre job, hvor man kan gå på arbejde og frygte for at skulle ligge ryg til den slags trusler? Og hvor der stort set intet kan stilles op?

Der er ikke noget at sige til, at færre og færre vil være folkeskolelærere. - og at flere og flere af dem ikke vil undervise på de almindelige folkeskoler, men i stedet søger til de private institutioner. Kan det virkelig være rigtigt, at man skal være bange for sine elever? Ethvert barn (og forældre og lærere) ved, at man næsten intet kan stille op imod elevernes chikane af lærerene.. og bl.a. derfor fortsætter det?

Selv om jeg har to år tilbage som lærerstuderende, er jeg allerede nu smadder træt af tanken om alle de risici man løber - bare fordi det er ens arbejde at undervise.

Der er for eksempel masser af lærere, som bliver chikaneret via sms o. lign.

For nogle år siden arbejdede jeg som lærervikar på en folkeskole i Sønderjylland. På den skole gik/går en større flok børn fra samme familie med anden etnisk baggrund, som var "til gene" i alle klasser, som de fik undervisning i. Jeg havde været i børnehaveklassen i 2 lektioner, da en lille pige fra denne familie holdt for døren, så jeg ikke kunne komme ind i klassen. Da jeg fik skubbet den op, hvæsede hun af mig: "Din f*ucking møgl*der"! HUN VAR 6 ÅR GAMMEL!?!

Et halvt år senere da jeg havde samme klasse igen, var der blevet tilknyttet en pædagog til denne klasse i samtlige lektioner - simpelthen pga. denne ene pige, som var helt ustyrlig. Læreren, som er meget tålmodig og pædagogisk, var så småt ved at løbe helt tør for idéer mht. denne elev.

Hvor er det dog trist. Ikke mindst for pigen, som tydeligvis ikke er opdraget ordentligt hjemmefra, og som overtager sine (ualmindeligt!) uopdragne store søskendes sprogbrug og tilgang.

Hvad mener I man kan stille op med elever, som truer deres lærere?

Skal folkeskolen være mindre rummelig? Eller skal den fortsat huse alle elever, og samtidig forvente, at man kan tilgodese alle elevers behov ligeligt?

For sandheden er desværre, at når man har (især flere) "vilde" elever i en klasse, skal læreren bruge så meget energi på dem, at det går ud over undervisningen af de øvrige elever; hvis forældre naturligvis er kede af denne udvikling og tager kontakt til både læreren og skolelederen..

Gud, hvor jeg dog håber der er kommet en eller anden form for tiltag til at stoppe elevernes chikane af lærerne, når jeg er færdig med at læse..

Tanker fra Klapperlappen

Tro, håb og kærlighed - men størst er kærligheden.

0
0
Svar på denne tråd

fdsg wle
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:26

Tilføjelse: Der står på ttv at HVER ANDEN lærer oplever at blive truet af eleverne...

/KL.

0
0
Svar på denne tråd

Ja... Vi er
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:39

vel blevet for vattede, generelt... www.heste-nettet.dk/forum/1/1507084/ 1507084/

Det er jo nærmest samme problematik der nævnes i denne tråd... Dog er det læreren der ikke er i stand til at "skelne" i pågældende tilfælde.

"Der skal være plads til alle og til individualitet... Og bla bla bla"...

Det er jo også alt sammen meget godt, men det kan jo ikke være rigtig, at "problem-børnene" ikke kan få den ekstra hjælp der kræves, for sig selv, så de ikke er til gene for en hel klasse...

Zamangah

Vi kører brudeparret i hestevogn.

Svend 4 ever (i NORA)

Heste til salg; Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

forfærdentligt
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:40

Jeg synes et er frygteligt at man ikke har mere medmenneskerrespekt ind det man åbenlyst har. Jeg har ikke selv børn, men er det ikke normalt længere at opdrage sine børn, så man taler ordentligt til hinanden. Tror nogle forældre at de blot er fødemaskiner og instutionerne er der børn skal opdrages?? Det er jeg desværre bange for at nogle tror.

Da jeg gik i skole, og det er altså ikke år og dag siden, er kun 30. Men der var der altså ingen som tiltalte hinanden med samme lede sprog som nu. Selvfølgelig var der stadig mobning og bøller og bølinder i skolen men slet slet ikke på samme måde som nu. Hvordan kan det være så svært at sætte grænser for hvad der er i orden og hvad der langt fra er?? Er det fordi man taler et grimmer sprog selv, og lukker en masse l..t ud, som ikke har hold i noget. Eller hva??

Jeg tror godt man i en folkeskole kan tilgode se alles behov, men om man skal ved jeg ikke. Men jeg ville ønske man med en håndevendig kunne ændre folks holdninger så sådan noget som du beskrive stadig kun var noget der skete langt langt væk. Men det kræver altså noget af forældrene. Selvfølgelig er det ikke altid forældrenes skyld, men sådan noget som de der uopdragende unger, ja det er altså et ansvar som skal ordnes der hjemme. Det er ikke nok at lave dem. Man skal også "styre" dem i mange år fremover, og ikke blot kaste bolden videre..

0
0
Svar på denne tråd

smid dem ud!
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:45

jeg synes at børn som ikke kan opføre sig ordenligt, gøre hvad læren siger og respektere det, skal kunne smides ud af skolen. nu mener jeg ikke fordi der vippes på stolen osv. men direkte trusler om vold eller andet mod egen person eller familie skal kunne straffes også selvom personen er under 15 år.

jeg har selv gået på privatskole hvor der ikke blev tollereret at ungerne lavede vold, moppede, eller på anden måde virkede truende.

hvis ikke børnene kan forstå, må forældrene føle!

smid børnene ud af skolen, så forældrene kan mærke at gratis skolegang, kun kommer til dem som fortjener det.

Det kan ikke være rigtigt at det er en skolelærers job at opdrage på andres afkom, at finde sig i skældsord og vold/trusler herom til en så ringe løn som skolelærer bliver spist af med.

skolelærer burde komme ind under samme paragraf som politimænd - loven om vold mod embedesmænd i funktion.

Klapperlap1: det er dejligt at der stadig er folk som dig, som trodser de dårlige ting og bare går på .

Der skulle være flere som dig(og færre møg børn).

0
0
Svar på denne tråd

samme tanker
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:47

Hej jeg har gjort mig stort set samme tanker de sidste par dage. Er selv lærerstuderende der skal starte på 3.år.

Jeg er i mit stille sind nået frem til den konklusion om ikke folkeskolen er blevet for rummelig? Om ikke det er umuligt at uddanne nogen som helst almindelige mennesker til at rumme alt fra dampbørn, til blinde til tosprogede (der næsten ikke taler dansk)...

Det er en konklusion jeg ikke mindst er nået frem til de gange hvor jeg har været i praktik, hvor jeg har set at ikke engang de mest erfarne lærere, med stor pædagogisk bagrund, ved hvordan man helt præcis skal gennemføre en kvalificeret undervisning, med så mange forskellige behov i sammen klasse...

Det var mine tanker om emnet.. Glæder mig stadig til at blive lærer, men bliver os mere og mere bekymret

0
0
Svar på denne tråd

Det må være svært at være forældre i dag
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:50
... for nogen aner ikke hvordan deres børn opfører sig henne i skolen.

"Dengang jeg gik i skole" oplevede jeg, at en lærer stak en elev en flad! Jeg er ikke i tvivl om, at eleven selv var ude om det, da episoden blev bagatelliseret af hende selv (hun har været dødflov).

Jeg oplevede selv, at mine forældre måtte tage fat i en elevs forældre efter at han havde være ganske grov overfor undertegnede.

Det viste sig, at forældrene var søde, veluddannede mennesker, som ikke anede hvad der foregik! Knægten fik sig en skideballe og "lov" til at sige undskyld til mig og han rørte mig aldrig mere. Det kom som et chok for dem, at deres dreng teede sig på den måde!

Selv "fravalgte" jeg den mulige fremtid som lærer allerede i 7. klasse. Jeg kan huske tydeligt, at jeg talte med en lærer om det og allerede dengang (vi er vel 15 år tilbage i tiden) synes jeg børn var for grove mod hinanden. Så niks!

Hatten af for jer der "tør"!

Gratis hestekalender 2007

OPTIMALsadel.dk - for optimale bevægelser!
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:52
Jeg syntes det er rigtig trist at så mange elever ødelægger det for dem der faktisk gerne vil lære noget. men hvor er det også synd for de børn der er "bøllerne", for de mangler jo helt klart noget hjemmefra siden de kan opføre sig sådan.

Jeg syntes måske det skulle være muligt at smide elever ud i særlige gralle tildfælde og kun hvis det ikke har hjulpet at drage forældrene ind i det. men en anden ide var måske at flytte dem til en anden skole med ekstra personale og pædagoger tilknyttet. nogen der bedre kan takle de her umulige børn bedre end end en "almindelig" folkeskolelære. det vil ikke tage opmørksomheden væk fra de "gode" elever og måske kunne det lade sig gøre at få de uopdragne unger lidt mere på ret køl hvis man satte noget specielt personale på dem der kunne takle dem ordentligt.

Syntes heller ikke det kan være rigtigt at eleverne bare kan få lov at chikanere lærene sådan, jeg er i hvert fald glad for at det ikke er mig der skal stå med andre folks møg uopdragne unger der ikke kan finde ud af at begå sig i den rigtige verden. men man skal så bare heller ikke glemme at andsvaret ligger hos forældrene og at det måske er dem der skal hankes lidt op i, ved evt. at indrage kommunen i de gralle sager. Jeg kan få helt myrekryb af at tænke på hvordan disse unger bliver som voksne, når de kan opføre sig sådan som børn/teenager der burde bliver grebet hårdere ind over for disse unge.

Truelslund Hundecenter
lille hyggelig hundepension v. Juelsminde
0
0
Svar på denne tråd

Min oprigtige mening...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 12:55

... er at folkeskolen burde kunne bortvise elever, og at elever der - på grund af manglende opdragelse (!!) - er til gene og fare for lærere og for øvrige elever.

Er hjemmet ikke i stand til at opdrage børnene til at de kan indgå i et normalt samfund, må de jo anbringes et sted hvor der kan rettes op på de skader de er påført af forældrene - og hvor de kan opdrages!

Om det skal være hos plejefamilier eller op en form for opdragelseshjem kan man jo diskutere - men det er ikke rimeligt overfor hverken lærere eller øvrige elever at deres hverdag (og for de øvrige elevers vedkommende, deres uddannelse) skal ødelægges af andres dårlige opførsel.

Det kan GODT være at dårlig opførsel er et råb på hjælp og de er de svage osv - men det hjælper ikke at tænke på når man er offer for deres terror!

Så ingen pladder-pædagogik her - er man først spoleret af sine forældre er der vist kun en vej frem - kæft, trit og retning (Fulton var f.eks. et udmærket projekt, hvor hvalpene lærte at deres handlinger reflekterede direkte på dem selv)

Er børnenes opførsel dårlig på grund af forskellige indlæringsproblemer o.l. må de også enten væk fra folkeskolen eller have en støttepædagog med, så faglæreren ikke skal bruge 90% af sin tid på en elev - og så der ikke er forstyrrelse af de øvrige. Der ER simpelthen ikke mulighed for både at tilbyde normale børn OG "de besværlige" en ordentlig uddannelse - og så må man jo fjerne det mindretal der ødelægger det for flertallet, og tilbyde dem den hjælp de skal have til uddannelse andetsteds.

og bare rolig - jeg er ikke lærer og bliver det aldrig ;-) (ville hellere brække begge arme på langs end at udsætte mig for det)

£isbeth & Baloo
Accidental rudeness occurs alarmingly often.
Best to say nothing at all,
Albus Dumbledore
0
0
Svar på denne tråd

Rummelighed...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 13:00

spørgsmålet er vel sagtens, om de "møgunger" overhovedet lærer noget af, at få at vide "du skal være stille, når andre taler... Du må ikke vippe på stolen... Du må ikke slå de andre..." for til sidst at ryge uden for døren... Er sikker på, at det er skønt for dem, at ryge uden for døren...

De skal vel nærmest flyttes til en afdeling for sig... De kan, helt ærligt, lige så godt lære, at de er "anderledes", som de nu engang er, fremfor at man vælger, at skåne dem for den opdagelse... Jeg kan ikke forstå, at man forventer at de vil kunne fungere i det virkelige liv, hvis man ikke tager hånd om det, allerede fra starten af.

Og nej... det er ikke sikkert at alle forældrerne er klar over, at deres egnlebarn, bliver forvandlet til djævleyngel, når det træder over skolens dørtærskel... Men så er det vel muligt at kontakte forældrerne, så man kan få det sat på plads... Og så de har mulighed for at gribe ind...

Zamangah

Vi kører brudeparret i hestevogn.

Svend 4 ever (i NORA)

Heste til salg; Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Jamen, alt
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 13:04
koster jo penge, og dem har folkeskolen ikke nok af. De færreste drømmer vist om, hvor grelt det skal stå til med en elev, før der gribes ind f. eks. i form af støttepædagog. For ikke at tale om det nærmest uendelige lange udredningsforløb, der skal være inden den slags bevillinger gives. Imens bliver både de nemme og de utilpassede elever taberne.

Nu med hundepension

www.123hjemmeside.dk/hundepension

Hest/stor pony søges til låns. 100 % trafiksikker!

Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem...

0
0
Svar på denne tråd

erigowg
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 13:09

Jeg er helt enig i, at det ville hjælpe med flere specialklasser.. Men foreslår man dette, piver skolerne om "udgifter, sparerunder, manglende personale, manglende tid - kort sagt: manglende ressourcer"! Jeg kan ikke forstå der skal spares så meget på uddannelsen af danmarks fremtid.

Mht. at smide eleverne ud af skolen så de ikke bliver undervist, synes jeg til gengæld er en rigtig dårlig idé. Uden noget der minder om en uddannelse, tvinger vi jo nærmest disse børn og unge ud i kriminalitet. Og hvis ikke de går i skole, vil de formentlig bare færdes mere på gaden og komme i endnu større problemer end de er i i forvejen. Bare se hvordan det går med de elever i USA, som bliver smidt ud af skolen. Langt de fleste af dem går en udsigtsløs fremtid i møde..

Der er ikke noget at sige til mange lærere, jeg selv inklusiv når den dag kommer, bliver til "chickens", som hellere vil ud i privatskolerne at undervise. Jeg har på ingen måde lyst til at sætte mit liv, helbred eller selvværd over styr pga. ustyrlige elever. Men endnu værre er det, når deres trusler begynder at gå på ens familie.

Et af problemerne med folkeskolen idag i flg. Lars Olsen (forfatter til bogen "Den nye ulighed"), er, at mange lærere har berøringsangst mht. at inddrage kommunen. "Forældremyndigheden er blevet en hellig ko", siger han.

Når jeg selv som færdiguddannet lærer kommer ud for episoder, som den beskrevet ovenfor, håber jeg, at jeg absolut ikke vil have samme berøringsangst, men tager direkte fat i problemet og kommunen hvis jeg vurderer det er nødvendigt. Ikke tale om jeg vil gå og ryste af skræk på hverandet gadehjørne af skræk for at møde en af mine elever.

Måske ville en større social indsats fra kommunen kunne hjælpe?

/Klapperlappen

0
0
Svar på denne tråd

Næh Folkeskolen er ikke blevet ...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 13:11

... mere rummelig, den er vel nærmere på vej til at blive skraldespand for de børn, hvis forældre ikke magter at tage nogle valg på deres barns/børns vegne.

De magter ikke at sætte igennem med konsekvens i opdragelsen og magter ikke at tage et ansvar på sig.

Dem der vil deres børn det bedste og ikke ønsker dem puttet i skraldespanden lige fra starten, har jo netop magtet at tage et valg og fravælge Folkeskolen.

Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod.

Alle der føler sig ramt af janteloven, er folk, der ikke kan noget og er kede af, at andre har opdaget det.

Anders Lund Madsen

0
0
Svar på denne tråd

Vores den ældste
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 13:12
går i folkeskolen, på samme skole som jeg har gået på, og jeg er 35. Den fungerer super, selvfølgelig er der nogle knuder, men ikke noget der ikke kan løses af nogle engagerede lærere. Skolen er så efter kommunesammenlægningen kommet ned til og med 6 klasse. Der er højst en håndfuld andentsprogede og de skal ikke rokke meget med ørerne, førend det bliver stoppet. Et af folkeskolens største problemer er de forældre der vil have deres lille afkom får særbehandling. Og jeg er ikke et hak bedre selv. De unge der ikke kan finde ud af man opfører sig ordentlig i skolen uanset ens baggrund hjemme, må blive tilbudt noget i dagtimerne udenfor skolens område. Og hvis det er at komme ud på en gård og knokle med svin, hvilket kunne være straf nok for nogle, så må det være det. Jeg vil ikke have vores på privatskole, da vi bor i et lille samfund med mange blandede folk, nybyggere, gårdejere og "alm" villaejere, og vi vægter det sociale nærområde højst. Og sådan et sted passer man nok bedre på hinanden end i storbyer. hvis jeg skulle tage en anden uddannelse engang, blev det som lærer, dog ville jeg nok ikke holde lang tid samme sted, og det ikke p.g.a. af de børn jeg med glæde vile opdrage, men nok mere deres forældre.
0
0
Svar på denne tråd

orker næsten ikke
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 13:17

Supert indlæg du har skrevet"!!!

Men jeg orker næsten ikke at deltage,der er jo så mange ting der spiller ind som man skal tage i betragtning,.. og så alligevel..

Jeg tror først og fremmest at der skal flere penge på bordet!!

Så stort som problemet er på nuværende tidspunkt skal der ske noget drastisk!

Jeg forstår godt de lærer som er dødfrustrede!!

De skal nå alting på ingen tid samtidig med at de skal opdrage og være i og åh så søde ved børnene..

jeg mener dog på ingen måde at der skal indføres straf osv.

Lærerne skulle gerne kunne udføre deres job på en "sød" måde uden afstarffelse af børnene..

Men så skal der knagme også noget hjælp til!

I Dk snakkes der så meget om at vi har det så godt...

hmm det kan jeg godt have svært ved at se,forældrene arbjeder som aldrig før,børnene sættes op som er de små guder,grænser bliver et mere og mere ukendt begreb...alt imens alle bliver mere og mere stressede..

Måske man skulle sætte ind overfor forældrene først og fremmest,og derefter lave tiltag som hjælper både forældre/børn.

Mht. fremmede så er der også mange ting der spiller ind der, en helt anden kultur,problemer med intigrationen osv..

Og nej det er slet ikke så nemt at bosætte sig i et andet land og passe ind- heller ikke selv om man prøver virkelig hårdt!!!

Det er uanset om det gælder sprog,arbejde eller den almindelig opførsel.

(er bosat i den fransktalende del i Schweiz,og for søren hvor er vi godt nok forskellige, selv om vi alligevel afstandsmæssigt er tæt på hinanden)

Jeg synes personligt at der er så mange problemer i denne debat at man ikke bare kan komme med een løsningsmodel,der skal mere til, der skal opløftning til fra politikkernes side især! men sandelig også fokus og hjælp til både forældre børn og lærer.

Og tak til dig klapperlap!!

Fordi du trods knapt så gode ods stadig magter at tage kampen op på den gode måde!!!

MvhHotbandit!

De lækreste dansk svensk gårdhunde hvalpe!!!!!

2 hanner søger nye hjem..

www.123hjemmeside.dk/dsghvalpe/ 9713384

0
0
Svar på denne tråd

1234596
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 13:46

hov nej, de skal kun smides ud af folkeskolen,(min formulering var dårlig, sorry). der er undervisningspligt i DK, så der er jo stadig mulighed for undervisning på privatskole,lilleskole, realskole, friskole, koranskole og hjemmeundervisning

Der er flere kommuner som er begyndt at ramme familier på pengepungen hvis deres poder ikke kan arte sig, det er det jeg mener med at de skal smides ud, så forældrene skal til at punge ud(folkeskole-gratis mod privatskole-betales af forældre), fordi deres poder ikke kan indordne sig vores skolesystemer.

jeg tror desværre ikke at der er fundet noget inden du er færdig uddannet, jeg har lige læst at voksne mopper hinanden mere end nogensinde, mon det er de moppende forældres børn som mopper i skolen? for så er det da skruen uden ende.

0
0
Svar på denne tråd

Efterskoler/ opdragelsesanstalter
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 13:52

Heldigvis er der jo undervisnignspligt her i landet, og jeg mener at hvis folkeskolen får retten til at smide elever ud, er det så elevernes forældres ansvar at få dem anbragt et sted der kan undervise dem - uden at det rammer andres børn.

Derfor VIL der i givet tilfælde blive et marked for efterskoler hvor der er fokus på "genopdragelse" af udresserede børn - og så vil børnene jo både komme væk fra det hjem der ikke har formået at gøre dem velfuingerende OG de vil få undervisning som de har krav på.

Og det er selvfølgelig noget der må stå for forældrenes regning - hvad ellers?

Alternativet er at normale børn bliver taget ud for at redde dem fra møgungerne - og så er det de børns forældre der ender med at punge ud. Det er jo endnu mere unfair!

£isbeth & Baloo
Accidental rudeness occurs alarmingly often.
Best to say nothing at all,
Albus Dumbledore
0
0
Svar på denne tråd

folkeskolen
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 14:37

JA det er jo en tråd der referere lidt til den tråd jeg skrev for et par dage siden www.heste-nettet.dk/forum/1/1505847/ 1505384/

Og jeg er jo lidt kommet dertil hvor jeg vælger at betale for at min datter ikke skal gå med "møgungerne" dumt udtryk forøvrigt...

Men jeg kan så også se det lidt fra den anden side, da jeg også selv har en af "møgungerne" men der vil jeg så vove at påstå at det er skolens ansvar at han godt kunne finde på at være en "bandit" ikke en af de helt slemme, men alligevel en af dem der har svært ved at sidde stille - det skal lige sige at han er en velfungerende dreng som fungere godt i blandt klassens kammerater og ikke har drillet eller truet nogen, men han ville da ikke sige nej til en slåskamp - ved jeg.. Men når man som han selv siger bare skal sidde og glo på en tavle der er fyldt med alverdens volapyk, som han ikke fatter en meter af, og der ikke er en lære der har tid/overskud til at hjælpe ham, ja så er det nemmeste nu at lave ballade. Og han er ikke dum "kun ordblind" Okay han fik da godt nok en bærbar pc, men hvor sjovt er det lige at sidde i et hjørne og glo ind i en skærm - ret så meget udenfor klassens fællesskab.

Jeg syntes det er fedt at trådens forfatter, tænker over de problemstillinger der er forbundet med at være lære - måske ville det engang få nogen til at få øjnene op.

Jeg håber at du magter det og tager kampen op...

Mvh Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Klapperlap1
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 14:55

du spørger om der er andre job, hvor man også bliver udsat for trusler end som lærer i folkeskolen:

Ja der er masser af andre arbejdsområder, der endda er mere udsat - F.eks taxa og buschauffører- JA også fra børn og unge og i de nævnte brancher nøjes man ikke med at bliver truet- der er desværre ofte handling bag.

(har kørt bus i ca 30 år og er glad for jeg kan begynde at se efterlønnen vinke forude) Har flere forhenværende kolleger, som er levet fyret efter at have været udsat for trusler/vold fra andres børn og ikke har kunnet kommet sig psykisk, især fordi andre passagere i bussen blot ser passivt til.

Jeg tror, at problemet med trusler vold vil eskalere de kommende år- uanset videoovervågning osv.

Vi skal som medmennesker være parat til at komme andre til undsætning få opdraget børn og børnebørn til det er ikke OK at true andre, hvis man ikke lige får sin vilje her og nu

f.eks køre gratisk med bussen midt om natten i beruset tilstand og på beråbe sig man er under 12 år!

Whatever you say or do - it always returns to you!

0
0
Svar på denne tråd

færre elever
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 16:28

Da jeg startede på lærersem sidste sommer, var jeg slet ikke klar over, at det var SÅ udskældt et job (hvem sagde selektiv perception?!). Jeg har nemlig gået på en sød lille friskole, hvor der max var 2 "besværlige" elever pr klasse, der forøvrigt ikke oversteg 19 elever og selv det syntes ledelsen var i overkanten. 2 af mine nærmeste familiemedlemmer er også lærere dog ikke i folkeskolen.

Inden man skælder ud, skal man forstå, at folk der bliver lærere gør det, fordi de vil noget med det - og det er min klare overbevisning at det er de færreste der vælger hvervet pga sadisme! Men det er så nemt at sluge medierne råt og stemme på flere skattelettelser uden at tænke på hvor pengene kommer fra. Besparelserne der financierede skattestoppet kom bl.(meget)a. fra besparelser på uddannelsesområdet. Som det er nu, kan seminarierne ikke dække halvdelen af de påkrævede timer med lærere! Flere af mine lærere har undervist gratis for at kunne kendes ved sig selv som underviser.

Desuden pålægges lærerne flere opgaver samtidig med, at kravene skærpes, både til et fagligt niveau (som på ingen måde har noget at gøre med det innovative samfund vi alle sammen drømmer om og er afhængige af) og til mere papirarbejde, der ikke nødvendigvis kommer eleverne tilgode.

Min lille utopi:

Som lige knap 2. års lærerstuderende er jeg stadig naiv nok til at tro, at man faktisk lærer de nødvendige redskaber til at få styr på elever med uheldige forældre. Problemet er bare, at der bruges tid på alt for meget andet end at undervise, og at klasserne næsten er dobbelt så store som de bør være.

Jeg har hørt, at en klasse på ca 14 er optimal for alle parter, undtaget dem der vil have skattelettelser, for det er klart det koster. I hvert fald i det korte løb.

Jeg er sikker på, at man, med passende klasse- (og skole)størrelser, indrettet efter menneskets evne til at overskue mennesker, psykologbisstand uden venteliste på flere måneder (hvis ikke år) og hjemmestøtte, ville kunne spare samfundet enorme mængder penge efter et par generationer. *Drømme drømme*

0
0
Svar på denne tråd

jaeh...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 21:29

Jeg var meget tæt på, for et lille år siden, at vælge Nørresnede Sem. og læreruddannelsen, jeg syntes uddannelsen lød spændende og jeg syntes det kunne være fedt at leve af at undervise.

Ja - jeg kom på bedre tanker, da jeg læste en dagbog (online) fra en der lige var kommet ud i erhvervet. Gennemgående følelse var i starten at han ville gøre det så godt som muligt, dvs. timer fra kl. 8 - 18 (ikke kun undervisning) men både (endeløse ugyldige) møder, forberedelse osv. osv.

Disse timer brugte han på skolen. I dagbogen mundede det et sted ud i en følelse af utilstrækkelighed...og acception af situationen.

Min svigermor der er uddannede lærer gik ned med stress, fordi hun "kom til" at undervise i for mange fag, selvom hun ikke var uddannede til det, men pga. mangel.

En elev voldede hende en del problemer og dette var nok også 'dråben, der fik bægeret til at flyde over', hun underviste hovedsaligt 7 kl. En enkelt tosprogede-anden halv etnisk elev, voldede en del problemer, fordi han kun formåede at lave rav i den.

Hun kunne foreksempel spørge om den pågældende manglede en kopi af et ark (de skulle medbring/gemme) hvorefter han sagde nej. Da hun vendte ryggen til himlede han op om hun havde glemt ham.

Der var selvfølgelig forsøg på skole-hjem samtaler ect. moderen var pæredansk - og fuldstændig ligeglad, for fejlen var aldrig drengens.

Der har også været snak om disse A, B, C klasser i forhold til niveau, men spørgsmålet er om dette hjælper...for hvem skal undervise C-klasserne?

Jeg er enig med Lisbeth, der skulle ikke være en himmelhøj tolerance, men konsekvenser.

Jeg tager desuden hatten tifold af for alle jer der har det mod det tager, at blive folkeskolelærer.

~ hesteløs ~

Men med 2 tykke madorgler:

Benzer & Chloe

0
0
Svar på denne tråd

Hæh...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 22:05
Som lige knap 2. års lærerstuderende er jeg stadig naiv nok til at tro, at man faktisk lærer de nødvendige redskaber til at få styr på elever med uheldige forældre

Det håber jeg, du kommer til.

MIN erfaring med lærerseminarierne (de to, jeg har gået på) er, at det meste af det, man har brug for, skal man kunne i forvejen...

Den eneste undervisning, jeg har haft, som jeg VIRKELIG har følt gjorde en forskel er psykologi og didaktik.
I psykologi havde jeg (den sidste del af tiden, hvor jeg LÆRTE noget) Jan Christensen, der bl.a. har skrevet afsnittet om suggæstopædi i www.fagboginfo.dk/Jento/jentoi.htm
I Didaktik havde jeg Lisbeth Lunde, der i den seneste tid især har beskæftiget sig med lærerarbejde og anerkendelse, www.ruc.dk/paes/forskerskolen/ studerende/lisbethlunde/

Hvem skal undervise C-klasserne: Der skal flere/andre ressourcer til end i A-klasserne. Pædagoger, lærere med stor interesse inden for det specialpædagogiske og socialpædagogiske området etc.

... 8-) ~ 99E ~ 8-) ...

Your Horse Can Only Be As Brave As You Are!
Love - Language - Leadership - Lightness
Om vores tur til Colorado
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tilføjer lige
Forfatter: 
Dato:  22-08-2007 00:47
at politiet ofte må stille op til trusler, læger, sygeplejersker, andet sundhedspersonale.. pædagoger, socialrådgivere... jo der er masser af udsatte stillinger, og det er ikke kun trusler om vold fra børn, det er også trusler fra unge og voksne.

hilsen Anni
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider