|
|
| offentligt kontra privat |
|
|
Inspireret af en snak med min mand, om vores børn der begge starter på nye skoler i morgen. Den store er ordblind, det kan folkeskolen ikke rigtig hjælpe med, han starter så på en efterskole for ordblinde næsten 200 km hjemmefra, det er som sådan ikke et problem, men han er selv lidt ked af det, da han har godt arbejde, er meget vellidt og har nogle fantastiske gode kamareter. Han er selv godt klar over at det et nødvendig "onde", og han er da også begyndt at glæde sig, så det skal nok gå. Det er en pokkers dyr affære, som vi jo selvfølgelig selv skal betale, skidt med det, det er en prioterings sag. Den lille er vores datter på 10 år, som går i 5 klasse, og er fagligt dygtig, hun har gået i den samme folkeskole som vores søn, en lille skole i et lille landsby samfund. Hun er altid følt sig udenfor i hendes klasse, nogen gange har det været med mobning, trods utallige samtaler med lærene, skoleinspektøren, har dette ikke ændret sig det mindste. Efter rimlig grov mobning tirsdag aften på en lejr tur med skolen, bliver vi så enige om her hjemme, at nu skulle det være slut. Vi var før sommer ferien ude og kigge på en privat skole sammen med vores datter, dem ringer jeg så til onsdag morgen for at høre om de stadig ville/kan tage hende ind. Så nu skal hun så starte i morgen mandag. Også en stor ekstre udgift, som vi jo selvfølgelig også selv skal betale, det er også okay. Men men men, er det blevet sådan i Danmark - at det offentlige kun er til dem om følger normalen, eller dem som ikke har råd til noget der er bedre? Hvis man skal opereres og ikke kan vente på det offentlige sygehus har tid, ja så kan man jo bare vælge et privat - hvis man har råd. Kan det virklig være rigtig, at vi har stået med 2 børn, med to vidt forskellige problem stillinger, men ingen af dem har kunnet få den hjælp/støtte de skulle bruge, på en helt alm. lille skole. Hvad nu hvis de 2 var børn af nogle som ikke har mulighed for selv at finde pengene, hvad så? efterskolen ville man måske nok kunne få økonomisk hjælp til, men ikke den private skole. Jeg ved ikke lige hvad jeg vil med mit lange indlæg, men hvad mener du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| folkeskole |
| Forfatter:  |
yiip |
| Dato:  |
19-08-2007 12:06 |
|
Håber at i har fundet et fristed til jeres datter... -man kan ikke lærer hvis man samtidig går og har det dårligt fordi man bliver mobbet... -har selv dårlig erfaring med en lille folkeskole... -der var alt for meget jantelov.. -jeg synes det er fint at der er et alternativ til det offentlige... -personligt så har jeg tegnet en forsikring så jeg kan blive behandlet på et privathospital hvis jeg skulle blive syg...
I' m me.... and I'm perfect... ******************************** Ægte GUCCI solbriller SÆLGES -se mere på min præ. Du er lige så falsk som din KOPI-taske....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Virkelig enig |
|
|
Hold da op Marianne hvor har du dog ret. Jeg kunne også sagtens få den opfattelse,at der i det offentlige system ikke er plads til dem,der på den ene eller anden måde er lidt uden for normen. Og jeg må indrømme, at jeg er ret chokkeret over,at vi, med de skattepenge, vi alle indbetaler, ikke kan få de behov opfyldt vi har,bare fordi vi ikke alle kan egenbetale. Og stakkels dem,der ikke har råd til selv at betale.De kan være ilde stedt. Hvis JEG måtte være mere med til at bestemme,hvordan vores skattekroner skulle bruges,så ville jeg straks skære kraftigt ned på kunstting på kommuner,amter,penge til kommununale udflugter,rejser til andre lande og en masse andet.Ja og så administrationsomkostninger. Jeg mener og ved godt at vi alle skal hjælpe samfundet med at der kommer penge i kassen til det forbrug vi har,men tilgengæld,så skal vi også prioritere og bruge pengene fornuftigt.
Mvh Graven
Welsh cob sec D hingst tilbyder bedækning, holder ponymål. Køn sortbrun Welsh cob 6 år,147 cm ( dressurmodel) sælges .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De penge |
|
|
man giver ud på sine børns uddannelse er godt givet ud...og jo det koster. Begge mine børn har gået privat( den ene går stadigvæk). For mig handler det om at give dem den bedst mulige start i livet. Selvom det er privat skole får de støtte fra kommunen hvor du bor- så den del du betaler er ikke det fulde beløb. Så personligt mener jeg, at det er et valg man gør for sine børn, jeg mener at de forældre der har et arbejde har muligheden- i andre lande må forældre knokle for overhovedet at få deres børn i skole. Så vi skal være glade for at der er en valg mulighed. Det er i øvrigt det rigtige du har gjort for din datter- er klassens heraki sat, kan det ej ændres. Min datter er en "klog" pige og kan kun sammen med lige sindet- desværre-hun skal have udfordringer og skal kunne diskutere med nogle der kan følge hende- det er mægtigt svært for hende at forstå at andre ej deler hendes lidenskab for det faglige- hun går i en skole med høj faglighed og trives ok der sammen med andre "faglige" børn-for god ordens skyld skal det nævnes at hun er på en "normal" privat skole hvor fagligheden er højt vægtet. Før var hun i en hygge skole- hvor hun havde det svært, dels fordi hun kedede sig bravt og fordi hun blev meget brugt som hjælper til de lidt svage børn- den rolle var ej ok- da hun så fik en forkert status og skulle leve sig ind i en rolle der hører læreren til. MVH Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv at |
|
|
undersøge om i får søskenderabat... Ved at man får det, hvis man har 2 eller flere børn i privatskole... Håber de begge falder godt til på deres nye skoler.
Zamangah Vi kører brudeparret i hestevogn. Svend 4 ever (i NORA) Heste til salg; Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
yiip - Tak for håbet på min datters vegne, jeg tror på at det bliver godt  Og jo du har da ganske ret, fint at der er et alternativt til det offentlige, men er et ikke blevet sådan lidt Amerikansk? Karina - okay så kan vi jo godt være enige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det bedste |
|
|
dorthesus - du har fuldstændig ret, når du skriver at det er et valg man tager, og man jo vælger det der er bedst for sine børn, så de kan få den bedst mulige start. Helt sikkert, det er jo også det vi gør, men jeg ved at kunne folkeskolen have ydet lidt mere for dem begge to, havde vi ikke gjort det, ikke kun pga. økonomi, men mere fordi min indstilling hele tiden har været at det er vigtigt at have sine børn i lokal samfundet, jeg har selv gået i privat skole, og der manglede jeg at kunne følges med naboerne i skole. Og hvis alle bare vælger privat skolen, er der jo ikke nogen til at prøve at få folkeskolen god - vel? Jeg er glad for vores beslutning, men syntes stadig der mangler noget indsats fra lære,skoleinspektør og kommunen. Jeg vil også gerne lige påpege at det her ikke er en økonomisk brokke tråd, for vi har råd/tager os råd. det er mere en tråd om at landet måske er ved at blive delt for meget op i rig og fattig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg tror ikke, man helt kan dele lige over og sige at på Privatskoler er der ikke mobning og på Kommuneskoler er der. Jeg tror det har rigtig meget med ledelsen og kulturen, at gøre på den pågældende skole. Hvis din søn er testet ordblind i en grad så han behøver ekstra hjælp, skulle jeg mene, at I har mulighed for at få noget økonomisk kompentation gennem kommunen. Kontakt dem og spørg. Jeg kan blive så edderspændt rasende, når mobning sker på udflugter. Der har lærene da en skærpet opsyns- og omsorgspligt, når de tager børn ud af deres faste ramme og væk fra far og mor. Jeg forstå jer fuld ud, at I flytter hende til en anden skole. Held og lykke med dem begge 2. Med så ansvarsbeviste og omsorgsfulde forældre skal de nok klare sig. 
Hilsen fra Pony-mor. Som har 4 mentorer til hesten. Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pony-mor |
|
|
puha lige så jeg fik tåre i øjnene - tak for det  Nej vi kan ikke få ekstre økonomisk hjælp til ham, selvom at han er testet ordblind, det er jo stadig vore valg, mener de.. det er undersøgt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt... |
|
|
... at i har flyttet jeres datter til en skole hvor der forhåbentlig bliver taget hånd om mobning. Egentlig havde jeg håbet at med den fokus der har været på mobning i de seneste år, så ville der være mulighed for at folkeskolen kunne gøre noget ved det. Det kan jeg så høer at det er der ikke. Øv for det, men godt at din datter kommer VÆK - for det er et helvede at være igennem. Egentlig burde skolen have ret til at bortvise dem der mobbede, og så kunen deres forældre så finde alternativ undervisning til dem - men sådan er det jo ikke  Folkeskolen duer ikke til andet end dem der passer ind i den æske de har skabt, og som vil acceptere den behandling andre nu finder orden at give dem. Jeg synes at det er fint at vi har private alternativer - men synd for dem der har behovet men ikke har råd og ikke kan få støtte til det. Personligt har jeg altid haft den holdning at HVIS jeg fik børn, skulle de på privatskole - uanset hvad det kostede. Den offentlige behandlingsgaranti på hospitalerne giver jeg heller ikke meget for. Nu har vi lige fået hospitalsforsikring med i min pensionsordning - hvilket jeg er glad for. Men det er for sent for en af mine kollegaer der blev syg måneden før vi fik det. Hun har nu været sygemeldt siden april - med en alvorlig brok - og hun er belvet lovet at hun kan blive opereret i september! Det er et halvt år med ulidelige smerter - fuldstændig uacceptabelt i noget der burde være et velfærdssamfund. Hun har været henvist til forundersøgelse på privathospital - men de mente at det var så alvorligt at hendes sengedage ville overstige hvad det offentlige ville betale, så de vilel ikke operere hende (det var i maj, hun er sygere nu, så hendes rekonvalecens vil blive endnu længere nu). Hun er så heldig at have en arbejdsgiver der ikke har 120 dages regel, og hvor hun er en værdsat medarbejder - vores chef har lovet hende at hun IKKE bliver fyret, men hvor mange steder ville man kunen beholde sit arbejde efter så lang tids sygdom - og med udsigt til mere (nok et par måneder efter operationen også)?? Nej - jeg giver ikke meget for det offentlige system!
£isbeth & Baloo Accidental rudeness occurs alarmingly often. Best to say nothing at all, Albus Dumbledore
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Normalt |
|
|
er det sådan at der bare ikke er plads til børn, der falder udenfor "normalen". Jeg har selv stået i dilemmaet med min ene dreng, men heldigvis kom han fra en møg-elendig børnehave til en supergod skole (kommunal) hvor de er så søde og dygtige og hvor de har den helt rigtige indgangsvinkel til og forståelse for ham og indtil videre trives han supergodt. Ærgerligt at det er blevet sådan. Tendensen har nok altid været der, men det er tydeligt nu hvor man er mere obs på børns forskellighed.
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
£isbeth (Baloo) - det er jo det du skriver, jeg mener for god formulering. Rigtig synd for din kollega, og som du selv skriver, hvis hun nu havde haft en chef som ville have fyret hende pga. for meget syge fraværd, jamen var det så ikke blevet dyrer for vores "velfærds samfund"? "citat" Folkeskolen duer ikke til andet end dem der passer ind i den æske de har skabt, og som vil acceptere den behandling andre nu finder orden at give dem. det er det jeg mener.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Set fra en læreres side... |
|
|
Jeg ville som lærer være grædefærdig, hvis en elev fra min klasse forlader skolen pga mobning. Ja, det er lærerens medansvar at sørge for det ikke sker. Desværre synes jeg efterhånden der er så mange ting vi skal stå for. Ud over undervisningen skal vi forberede(selvfølgeligt), stå for forældrekontakt (ligeså en selvfølge), have tilsyn med forskellige lokaler på skolen (hmm... ja, det er lærerene der bruger det), seksualundervisning (hvorfor er det ikke en sundhedsplejerske eller forældrenes ansvar) og jeg kunne blive ved. Det sidste vi har fået trukket ned over hovedet, er elevplaner. Vi skal meget udførligt beskrive elevernes kompetancer (et hamrende irriterende ord!) i de enkelte fag. Jeg har 126 elever i løbet af den uge, og jeg skal udfylde elevplaner for alle eleverne. 72 af eleverne har jeg til mere end ét fag. Jeg synes det er en tåbelig opgave. Jeg kunne med lethed fortælle den enkelte klasselærer om hvordan det går med den enkelte elev, som vedkommende så kunne fortælle til forældrene til forældresamtale. Synes simpelthen jeg spilder tiden med disse elevplaner. Det korte af det lange er, at lærerene efterhånden bruger meget lidt tid på eleverne, da vi skal lave alt mulig andet bavl, som ikke, i mine øjne, er relevant. Det tager fokus fra eleverne. Jeg prøver ikke at retfærdiggøre, at din datter ikke fik den hjælp hun skulle bruge, men jeg prøver bare at give et lille indblik i, at læreren måske er hængt meget op. Jeg ønsker dine børe al mulig held og lykke i fremtiden - håber de får den hjælp de behøver.
Mvh Alice Hvis det er ens fejl man lærer af, er man nødt til at begå nogen!
Rideudstyr sælges. Bla. læderstøvler, lammeskinspad og en komplet kandar Priserne kan forhandles
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alice (Larnett) |
|
|
Det er hellere ikke kun lærene jeg her overfuser, det er faktisk mest systemet. Men du gav dog lidt stof til eftertanke, jeg sagde også til min datters lære at jeg var skuffet over flere ting, men ikke hende som sådan, det er hele skolen/systemet. Men jow også klasselæren, hun er ikke helt sit job voksent. Du skriver at du ville være grædefærdig hvis det var dig, så kan jeg da lige sige at der er ikke en eneste af de lære min datter har haft som har ringet til hende/os for at høre hvordan hun har det efter den ret frygtlige tur tirsdag, hvor vi måtte hente hende. Hun har ikke været i skole siden, og jeg har kun snakket med den lære hun havde sidste år og skoleinspektøren - ville du ikke ringe og høre hvordan din elev havde det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, absolut. |
|
|
Det er helt sikkert at jeg ville gribe knoglen for at høre, hvordan det gik. Synes vi skal skifte hele regeringen - ved bare ikke hvad vi skal skifte til 
Rideudstyr sælges. Bla. læderstøvler, lammeskinspad og en komplet kandar Priserne kan forhandles
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre... |
|
|
... er det ikke alle lærere der har den holdning som Alice (Larnett) lægger for dagen her. Det er i hvert tilfælde ikke en holdning jeg kan genkende fra min tid på Blovstrød Skole Nu er det selvfølgelig mange år siden jeg gik i skole, men der var ikke EN lærer der reagerede på at jeg f.eks. blev banket så jeg måtte gå hjem med en brækket arm (ok, det var kun en gang, som regel kom jeg ikke alvorligt til skade ved de tæv jeg fik - jævnligt). Reaktionen når jeg IGEN måtte finde mine bøger i branddammen var at JEG skulle erstatte dem, og blev jeg selv smidt i branddammen måtte jeg gå hjem og skifte tøj og så komme igen. GÅ hjem i frostvejr og drivvåd - hvor fedt var det lige? Jeg VILLE gerne tro på at folkeskolen kunne løfte opgaven med både at undervise børn og beskytte dem mod overgreb fra hinanden - men mine erfaringer viser at de ikke har hverken tiden, interessen eller muligheden for at gøre dette!
£isbeth & Baloo Accidental rudeness occurs alarmingly often. Best to say nothing at all, Albus Dumbledore
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
jeg har gået på privatskole fra 3 til 9 klasse, og jeg har kun godt at sige om det. De tager hånd om flere problemstillinger mht eleverne end de alm kommuneskoler er min opfattelse.
Michelle
Hvis du er positiv ser du løsninger. Hvis du er negativ ser du fejl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
|
|
Jeg er under uddannelse til lærer, men blev samtidig virkelig groft mobbet, da jeg selv gik i folkeskole, derfor har jeg måske muligheden for at se sagen fra begge sider. Først er der fantastisk mange ting, man som lærer skal tage vare på, og der bliver endnu flere, men når det er sagt er vores opgave at sikre en ordentlig indlæring i et ordentligt læringsmiljø. Dette kan forhåbentlig skabes gennem en kompetent indsats fra lærernes og skolens side, MEN det er jo desværre svært at rette klasser op hvor hierakiet og vanerne er lagt fast. Jeg prøver i mit virke som lærer at sikre at alle har det godt, jeg har altid brugt en del tid på at observere eleverne i frikvarterene, hvilket giver nogle indtryk man ellers ikke ser. Desværre bliver verden alle steder mere og mere rå og børnene har mindre og mindre sans for hvad man kan tillade sig. Mht. ordblindhed, min mand er ordblind og min interesse for dette er derfor temmelig stor, desværre støder man ofte hovedet mod en mur, da der ikke i den almindelige folkeskole er økonomi til at sikre disse elever en ordentlig skolegang, lad os håbe at det en dag bliver bedre. Måske skulle politikerne blive bedre til at bruge penge på de vigtige ting, fremfor at udstyre rådhuse, pladser osv. med diverse mere eller mindre heldige kunstgenstande. Og måske skære lidt ned på repræsentationsudgifterne...  Held og lykke med dine børn, jeg håber det kommer til at gå dem begge godt.
Knabstrupperhingsteplag fra april 2006 til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Måske hænger det sammen med at jeg selv var udsat for mobning i den sidste tid i folkeskolen? Jeg lovede mig selv dengang jeg begyndte på lærerseminariet, at jeg ville gøre alt for at børnene jeg havde med at gøre ikke blev udsat for det jeg gjorde. Børn kan være onde ved hinanden, og de har desværre ikke nogen anelse om, hvor meget det kan skade. Jeg skulle for to år siden til "Jubilæum" med min gamle folkeskoleklasse, og var tæt på ikke at tage afsted. Skrev om det herinde. Kom heldigvis afsted, og fandt ud af at nogle af dem havde forandret sig - andre bestemt ikke. Heldigvis var jeg en af dem, som havde forandret mig. Mange af de andre (7 ud af 21) var slet ikke kommet videre, og havde problemer med narkotika, eksmænd som sad i fængsel, rockere og lign. Så mit liv har afgjort udviklet sig i en god retning. Nåh - tilbage til emnet. Vi bør have nogle ændringer i det offentlige system. Indenfor sygehussektoren (ventelisterne ned), plejesektoren (alt for mange ældre lever en kummerlig tilværelse med for lidt rengøring og general omsorg) og indenfor folkeskolen, som tidligere beskrevet. Hørte iøvring i radioen i dag, at arbejdstilsynet vil have de umulige elever ud af folkeskolen. En skole ved Ålborg har allerede fået påbud om at fjerne en elev Hvor er vi på vej hen???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak til alle |
|
|
Igen har HN vist sig fra sin bedste side - det er skønt at skrive et indlæg, når man føler sig lidt træls behandlet, og så få tilbage meldinger, med konstruktive synspunkter, som alle er fyldt med varme  Så tak til jer alle for jeres tid og medfølese  Jeg vil lige sige at det er dejligt at alle har sine egne menninger, dette indlæg var ikke lavet for at alle skulle være enige med mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|