Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Uddannelse er for rige folks børn?
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 00:11
Nu har jeg (igen) regnet på det:

Min dreng får 1500,- kr pr md til mad, men han får også i følge en kommunal tabel 1200,- kr i lomme- og tøjpenge- dertil transport (ca. 2000 pr md, da vi ikke har bil, og der kun kører bus i hverdage). Kommunen betaler husleje, depositum og kost.

Så kommunens tabel er på 1500 + 3200 (husleje) + (vores bidrag på 1200 lomme- og tøjpenge ) + 16-2000 kr (transport- vores bidrag), da de ikke må stille folk bedre end SU.

Pt bruger knægten over 6000 kr alene på uddannelse, kost, logi og lommpepenge (og transport ca 16-2000 kr pr md), jeg forstår IKKE kommunens regnetabel!
Næste år vil han skulle have SU (over 18 udeboende) og fritidsjob (og støtte hjemmefra med lomme-,tøjpenge OG transport.)

Det er dæleme DYRT.

Jeg er nød til at bruge mit mantra om, at det eneste vi kan give vores børn, er en god uddannelse, men det er lidt hult efterhånden. Hvad med et hjem, der står på højkant?

Nå fy fy fy- og en engang om længe kommer han vel ud som bachelor eller cand. scient. Men han har nu luftet tanken om at blive skuespiller! Hvis han nu ikke gad datalogi. (Her lød jeg som min mor- tog mig i det, og sagde: Hvis du vil, så støtter vi dig, men det er svært! (Og få en uddannelse først!)- ja min mor holdt ikke helt mund! ;-D)

Han uddanner sig for sin egen skyld, men jeg vil nok være knotten (hvis han opgiver), da det er os, der må undvære. Som den søde dreng, han er, så har han lovet mig et fedt hus, når han blev rig!
Mit svar var: Det er sødt tænkt af dig, jeg er glad for det, men du skal ikke føle dig bundet! Vi vil give dig muligheden for en god uddannelse, så du ikke havner, hvor vi er! (og en masse om at penge ikke er lykken, hvilket er frygteligt uoverbevisende i MIN mund, som når en sulten siger, man ikke kan være mere end mæt!)

Hvad mener du?
Er de lange uddannelser kun for "bedre folks børn"?

Mine forældre var akademikere (lærer og civilingeniør), men min far var gådmandssøn (den yngste, der SKULLE læse- han havde hoved til det, men nok ikke lysten, da han efter 25 år skiftede til at være havearbejder i Slotsparken). Min mor var egentlig udlært i en grønthandel, da min momors forældre gav hende chancen til at læse videre. (Hendes ældre søster var ret bitter over det!). Men det er familiehistorie. Mine egne søskende har alle en faglig eller mellemlang uddannelse bag sig. Dog har en skiftet til en anden uddannelse og to arbejder ikke inde for deres oprindelige fag.

Mvh xtiny

♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣

"Have no fear of perfection, you´ll never reach it"
Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

hhh
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 00:21

Øhhh?? Hvorfor både meget dyr husleje og dyr transport? Jeg kan ikke finde hoved og hale i det!

Tjahh...vi andre har også måttet nøjes under uddannelse, forstår ikke helt hvor du vil hen!

Nanna

Støt børnecancerfonden
www.boernecancerfonden.dk

DEN SOM KUN.

Den som kun tar spøg for spøg og alvor alvorligt.

Han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.

- Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Fordi han bor
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 00:29
På skolen, som ligger i Jylland, mens vi bor på Nordfyn, hvor der ikke kører bus hverdage efter 17.05- og ingen i week-enden. Pr måned er det med 1 besøg hjemme over 1000 kroner- i måneder med ferie lidt mere.

Der er også forældremøder, for mig alene er det 1300 kr t/r.

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 00:38
Som jeg plejer at svare min bekymrede mormor:

3 slags pasta er også en form for varieret kost... På en festdag kan man få ketchup på ;)

Og nej, sådan lever jeg ikke. Men jeg ved godt hvordan det er at være på SU, nu snart på 5. år. I starten gik det ok, men fx SKAL jeg snart have ny computer, den holder jo ikke evigt sådan en og det er der altså ikke overskud til i et SU-budget... osv!

Men hvem siger også man skal have 2 heste på SU? Tja, ingen, men det har jeg altså nu engang!
Og nej, mine forældre er ikke rige! Jeg får IKKE noget hjemme fra, i hvert fald ikke fast beløb hver måned til et eller andet formål. Jeg får rester med til fryseren, kan frit forsyne mig i køkkenhaven når jeg er hjemme osv... og nårh ja, så fik jeg et års forbrug af wrap til hestene i fødselsdagsgave, men altså...

Så nej, Xinty, jeg tror ikke uddannelse KUN er for de riges børn, men vi fattiges børn må lære at klare os selv. Tage SU-lån og så betale det tilbage bagefter, eller som jeg taget et sabbatår og knokle penge sammen så man har råd til at spise sig mæt hver dag, mens man læser uden at de gamle derhjemme skal sulte.
Jeg var ganske vist også lidt ældre end nørd-eleven før jeg flyttede hjemmefra, men jeg havde altså ikke samvittighed til at mine forældre skulle vende hver 25-ører for at jeg kunne læse... Måske kan han godt klare sig selv, når først han får SU? Det kan jeg i hvert fald godt og selv om det ikke altid er lige sjovt, så er det på en eller anden måde tilfredsstillende nok alligevel

Mvh Mette
Defineret ponyrytter
· Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
0
0
Svar på denne tråd

hhh
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 00:47

Han er på efterskole, kan jeg læse på din præs.!

Tjahh... Mine forældre havde ikke råd til at sende os på efterskole! Det er ikke umuligt at tage en 10 klasse på en kommunal skole - helt gratis!

At du så brokker dig over kommunen betaler 4700 kr/mdr. (heriblandt mine skattekroner!!) for din søn kan komme på efterskole, ja, undskyld der står jeg af. Vær dog glad for systemet trods alt gør det muligt for ham at gå der!

Nanna.

Støt børnecancerfonden
www.boernecancerfonden.dk

DEN SOM KUN.

Den som kun tar spøg for spøg og alvor alvorligt.

Han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.

- Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

hvis du
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 00:51

ser hvor mange der går på landets skoler og universiteter osv så er der en heeel del unge mennesker der kan klare sig på SU og et fritidsjob.

det lyder da til at han får mere end en alm borger (er den højeste SU ikke omkring 4500 pr mdr ?) og de får ikke tillæg etc efter hvor deres forældre osv bor. det skal dække ALT som du nævner. husleje, bøger, transport, tøj, lommepenge osv.

men jo, der er dyrt at have børn. men det ved man jo når man laver dem. lidt som når man vælger at anskaffe sig og have ansvaret for en hest, ikke

Hilsen Sjanna

0
0
Svar på denne tråd

Tak MelLa
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 00:52
Jeg håber da, at han vil klare sig selv- helst uden lån. Dit svar beroliger mig lidt.

Vi sulter ikke, men der mangler lidt til at gøre huset i stand. Vi har allerede betalt efterskole i to år, men da fik han kun 100 kr i lommepenge pr uge. (Og betalt mobil)- tøj købte vi når jeg fik børnepenge. Tredje år var "kommune betaler"- jo tak!
Alt i alt, har jeg hostet op med mere på "kommune betaler". :-( Eller nok ikke, jeg har sgu ikke 1200 til lommepenge.

Jeg synes bare, det er DYRT! Næste år har vi jo ikke engang børnepenge, og da faderen er død, kan vi ikke få forlænget børnepengene af studiehensyn.

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

det er da
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 07:16

skønt at kommunen betaler så meget, for at han kan leve sin drøm ud.

Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 07:31

Forstår ikke helt hvad du mener.

Vi andre må da betale det hele til vores børn er 18 år. Vi får sørme ikke tilskud af nogen art.

Hvad er problemet?

I er da smadder heldige, at få så mange penge i tilskud til uddannelse.

Eller er det fordi, du også vil ha 1200 kr i lommepenge af kommunen.

Hilsen fra Pony-mor.

Som har 4 mentorer til hesten.

Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.

0
0
Svar på denne tråd

Til xtiny
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 07:59

Hvor er det typisk dansk, sure opstød, mere vil havde mere.

Du skulle skamme dig dit brokkehoved.

venlig hilsen Per Jørgensen

Tro på dit hjerte og følg din sunde fornuft.

0
0
Svar på denne tråd

Rige folks børn...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 08:21

... tjae - den af mine venner der er endt med den bedste (og længste og dyreste) uddannelse - hun var datter af en enlig mor der IKKE havde råd til at støtte med en krone. M. fik SU, og var heldig at få en 2 værelseslejlighed til 1800 kr i København - så kunne hun udleje det ene værelse til en anden studerende.

For at sige det lige ud havde hun ikke salt til et æg - selv om det er 20 år siden er et månedligt madbudget på 600 kr ekstremt lavt. Men hun klarede det altså - selv om hun ikke synes det var fedt kun at se sin mor og søster et par gange om året - og da cyklede hun kra København til færgen i Kalundborg for at spare togbiletten!

Nu underviser hun på et af de store Ivy League universiteter i USA - og jeg tvivler på at i det daglige skal spare på noget som helst.

Så "rige folks børn" - nej, det kan man ikke sige.

Held og lykke med Nørdelevens uddannelse - det skal nok gå selv om budgettet er stramt i en periode, og der er jo ingen der siger at han SKAL hjem hver weekend, det er dyrt at køre med tog!

£isbeth & Baloo
Accidental rudeness occurs alarmingly often.
Best to say nothing at all,
Albus Dumbledore
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 08:33

Det er da dyrt at have unge mennesker.Jeg kender det godt.

Jeg har 3 unge,1 er lige blevet færdig på HHX , 1 er lige startet på 3 år på HHX og en er lige startet i 10 kl efter at have gået på friskole i 2 år (lidt dyrt)

transporten er da ikke billig,og studie rejser koster jo også.Ham der går på 3 år ,skal på studierejse hvor bare rejsen koster over 5ooo Kr.og dertil kommer jo lommepenge.

Vi lever af min mands indtægt så svømmer bestemt i i penge,men vi klarer os selv.

Sådan er det bare,det er vores børn = vores ansvar,også det økonomiske.

Hvis man ikke har råd,så må man gå på kompromis,og vælge noget billigere.Det tager de unge efter min mening ingen skade af at lære.Sådan er voksen livet jo også.

Dorte.

Det god stil - at køre æsel med et smil
Har du set Donkey,Frans, Frits og Nellies hjemmeside ?
0
0
Svar på denne tråd

Det er da godt...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 08:34

du ikke har flere børn så...

Jeg har som enlig mor (dengang) formået at brødføde 2 teenagere...den ene gik på gym. samtidig med jeg selv læste...jeg var på elevløn, så når dagen var gået i praktik eller skole...ungerne havde fået aftensmad...så måtte jeg afsted igen på rengøringsjob...

jeg synes du burde være taknemmelig over at få det beløb du/I får, og vil egenligt give Per ret.

vh Helle

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 08:38

absolut ikke at uddannelse kun er for rige folks børn, men jeg giver dig ret i at SUen er lav -meget lav. Jeg kan da godt se at det er en fordel at familien har en højere indkomst og kan sponsere nogle ting, men jeg synes egentligt du får fine tilskud fra det offentlige. Alt er jo næsten også et spørgsmål om prioritering.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 08:42

...selvfølgelig er uddannelse ikke kun for "rige folks børn" men

det koster!

Jeg synes nu det ser ud som om I får rigtig mange penge til sønnen...hold da op...jeg mindes ikke at min søster fik så mange penge til min nevø da han startede sin uddannelse.

Jeg ville ikke klage hvis jeg var dig.

Ja..du betaler noget selv, men du har også selv valgt at få ham i sin tid, og det kan vidst ikke komme bag på dig at børn koster.

Hvad andre har - kan ikke bruge til noget - Vær glad for det du selv har.
Mange hilsner fra Anne :)
0
0
Svar på denne tråd

Uddannelse vs. Ridesport
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 08:43

De vidergående uddannelse så i diamentral modstætning til tallent plejen i dansk ridesport...
De er for alle, uanset dit familiere ophav...
Udover SU har man mulighed for at optage studielån, hvilket er det lavest forrentede lån du kan optage... Samtidig har du gunstige muligheder for studiejob til at supplere din SU og styrke dit CV,mens du er på studiet!!!
Alle har i dagen DK muligheden for at tage en lang uddannelse...

De Bedste Hilsner

Nickolas

0
0
Svar på denne tråd

Xtiny om jeg fatter
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 08:44

Mer vil have mer... hvor det typisk. Hele skylden skal over på de riges børn. Jeg kan så fortælle dig, at der er mange af de riges børn der ikke kommer på efterskole.

Og hvorfor gud at din søn skal have tilskud fatter jeg slet ikke. Han kunne tage sin 10 klasse derhjemme, istedet for at min surt betalte skattepenge skal gå til at han kan fise rundt på en efterskole og slappe af.

Hvor er det syndt for jer... tag en tudekiks og tør øjnene. Der er vist andre der har det værre end jer. Hvis det koster så meget at tage op til efterskolen til møder, skulle du nok have valgt en på Fyn.

Tænk at være så utaknemmelig. Undskyld mit indlæg men sådan noget kan få mig helt i kog, kommunene giver et stort tilskud hver måned og i er stadig utaknemmelige. Mine forældre havde ikke råd til at sende mig efterskole, så jeg tog en 9 klasse, en handelseksamen, fik en elevplads et sted hvor de betalte min uddannnelse, da jeg vidste jeg ikke ville kunne klare mig på en SU og i dag er jeg skatterevisor.

Vil han læse videre så må han jo tage sig et jo ved siden af studiet, det er der andre der også har måttet gøre.

Det er sgu tilladt at tænke selv og finde ud af hvordan man vil klare sig her i livet, sådan er livets lod. Jeg vil kalde det at leve på nas, det i gør.

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 08:58

hvilken levestandard man vælger.

Hvis man forventer en høj levestandard under studiet, ja så er det rigtigt, så er uddannelse kun for rige folks børn, men kan man leve for mindre, så ER det faktisk muligt at leve af SU og fritidsjob.

At kunne gå på efterskole på 3. år er vist noget der er de færreste forundt. Mine har også rundet en efterskole i et år hver, og gu var det da hårdt - jeg var alene med dem, og fik ikke noget ud over normaltilskuddet fra stat og kommune. Og jeg var ovenikøbet gået ned i indkomst i forhold til det år, man brugte til at beregne tilskuddet, men det gik jo alligevel.

Så ja, det er muligt at få en uddannelse for de fleste, men det ER altså smalhals i de år, det står på.

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

Danmark er et rigt land
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 09:04

Og det viser sig bla. ved at "vi/ danmark" har råd til at betale hver 4. dansker !!! for ikke at lave en ærlig dags arbejde, hvad end årsagen måtte være fx sygdom, dovenskab eller hypokonderi.

Og alligevel forventer den flok at holde en standart som dem der vitterlig arbejder...

Og gad vide hvilke værdier de giver til deres børn

Jeg har ikke taget stilling til forfatterens "problem" kom bare lige med en betragtning...

Illum

.

Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle...

0
0
Svar på denne tråd

penge penge
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 09:36

Brok brok brok... -ja, det er godt nok synd at kommunen ikke betaler så I kan bo i en strandvejs villa og kører i en porche -mine forældre har altid haft penge men de har sgu også selv tjent dem!- jeg kan slet ikke tage den der hjælpeløse forkælet holdning seriøst... Kan ikke se hvorfor man skal på efterskole hvis man ikke selv kan betale -folkeskolen har da en fin 10 klasse til det samme som mange andre må "nøjes" med...

"I nørregade der bor en bager, han bager kringler og julekager, og har man penge så kan man få, men har man ingen så må man gå..."

-gid det offtentlige ville bruge penge på folk der virkelig HAR brug for det; fx kræftsyge...

kan ikke se at et efterskole ophold er "livsnødvendigt"...

I' m me.... and I'm perfect...

Ægte GUCCI solbriller SÆLGES -se mere på min præ.

0
0
Svar på denne tråd

Yiip...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 09:46

...

Kunne ikke selv have skrevet det bedre.

M.V.H. Cathrine.

0
0
Svar på denne tråd

for nogle kan et efterskole
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 09:48

ophold være livsnødvendigt.. min ældste søn er stærkt ordblind og havde virkelig brug for at komme på en skole for ordblinde, og der findes ikke andre muligheder end en efterskole.. vi troede at man kunne få tilskud idet man så ikke bruger de offentlige skoler - det gjorde vi ikke i mange år da han gik på privat skole.. men nej, ingen støtte overhovedet.. så vi måtte betale 50000 for at han kunne gå på nislevgård i 1,5 år - en efterskole for ordblinde .. penge vi var nødt til at låne i vores hus da vi ikke havde de penge stående..

så jeg mener faktisk også at i xtiny har været heldige at få tilskud til jeres søn, og at i stadig får det.

ikke alle er så "heldige" HVIS man kan sige det sådan, for er det heldigt at skulle bede kommunen om hjælp, nej det er det ikke. og for nogle er det måske en nødvendighed, men når man så får hjælpen så må man være yderst tilfreds med den.

et ordblindt barn har ingen muligheder i dette land, med mindre man som forældre er yderst aktiv og er indstillet på at det kommer til at koste mange penge at barnet kommer godt igennem skole tiden og siden udannelse.

Mette

0
0
Svar på denne tråd

mette...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 09:50
ja, du har mht til ORDBLINDE, Men her snakker vi om et helt almindeligt barn og et helt almindeligt efterskoleophold...

0
0
Svar på denne tråd

Ja ja ja ja ja
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:03

Jeg forstår heller ikke.

-Jeg er studerende (har nu degraderet mig selv til læreruddannelsen, fremfor universitetet pga. øgede jobudsigter, så ingen i fremtiden skal betale for mig).

- Jeg er gårdejer.

- Jeg er hesteejer.

OG jeg er lønslave og fandens stolt af det hele.

I princippet behøver jeg ikke lave alverden, fordi at min familie/netværk kunne betale for mig, men det er jeg da alt for stolt til. Ingen andre end jeg skal betale mine udgifter. Min største ambition her i livet er, at klare mig selv og være selvhjulpen. Og ja, jeg lever på en sten, mine dyr mangler intet, men jeg mangler en masse.

Jeg ser det som en del af min dannelse og udvikling som menneske, at have prøvet at være fattig også, så værdsætter man virkelig pengene.

Jeg ved at "Kommunen" ville sige til mig, hvis jeg havde problemer med at betale terminen eller ejendomsskatten:

" Det er ikke vores problem at holde en studerende siddende på en gård".

Og jeg er enig med dem.

Hvis jeg nu havde valgt at blive ved med at bo i lejebolig og pisse pengene op på husleje uden at eje, så havde jeg ret til boligsikring, osv. Der er jeg så uenig med dem, hvorfor skal de betale den slags?!

Hvis jeg var på bistand, så klarede "Kommunen" alle mine udgifter og hold ferie hvor ville jeg være flov over ikke at bidrage til samfundet, men bare tage.

Det er et mærkeligt samfund...

Men hvis jeg havde så mange penge som din søn har til rådighedsbeløb, så ville jeg være rig i forhold til hvad jeg er nu.

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).

0
0
Svar på denne tråd

ddd
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:08

Synes vi i dagens danmark betaler for meget til nogle menneskers unødvendige udgifter...

Han får 1500 kr. til mad - det kan vi leve for, 2 personer + kat, samt købe det der skal bruges i huset. 1200 kr. i lommepenge - hvad skal det gøre godt for??

Af hvad jeg kan regne sammen, så har han 7900 kr. i alt.. Og det er meget mere end MANGE studerende..

Og nej, uddannelse er ikke kun for de rige.. Jeg skal endda betale alle mine bøger, og knokle på job efter skole for at få det til at rende rundt..

SAPHIR NØRREMARK 1999 - 30/4 2005

Jeg vil ALTID huske dig! <3

*

0
0
Svar på denne tråd

DET...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:13

synes jeg ikke.

Jeg synes alle har lige chancer.

De "riges børn" har det så nok bare nemmere økonomisk/m bolig især i Kbh fx.

Jeg er ud af den berømte "arbejderfamilie". Mine forældre har aldrig kunne hjælpe m lektier siden 5. klasse og jeg er den første i familien med en studenter eksamen - og nu vidergående udd.

Det kræver prioritering(men nu har jeg også hest).

Og jo jeg synes SU'en er for lav (set i lyset af at de gerne vil at vi klarer os hurtigt igennem) da ingen kan klare sig på SU uden job eller SU lån - og der burde være en langt højere grænse for hvad man må tjene ved siden af.

SU'en burde være det samme som kontanthjælp, nogenlunde hvert fald.

Men - det er jo trods alt heller ikke meningen at livet på SU skal være luksus.

Og så skal det lige siges at dette indlæg ikke er ment på at alle skal have råd til hest og 4hjulstrækker (hesten betaler jeg af mit job

Xoco82 & Davina

Nu Stud.Theol

0
0
Svar på denne tråd

Sikke ævl!
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:20

Det er noget forkvalket ævl med at det kun er de riges børn, der får en uddannelse idag! Vi har et velfærdssystem, der sikre alle en uddannelse...tænk bare på de amerikanske forhold?!?!?!?!

Vi andre har overlevet på SU- og den skal man være taknemmelig for- ingen andre lande giver penge til hjælp til unge under uddannelse- og fritidsjob!

Jeg kommer fra en god familie, men har altid lært "ingen arme, ingen madpakke", så de "riges" børn må også klarer sig på den hårde måde og arbejde for sagen! Der er da ingen, der har givet mig nogen penge fra kommunen osv...og mange af mine medstuderende, der kom fra island, fæøerne, jylland osv kom meget sjældent hjem- ikke engang til jul osv!

Så vi skal ikke brokke os, men være taknemmelige over de muligheder vi får!!!

Healing af heste/dyr.
Heste-og hundemassage.
Adfærdsvejledning.
Se mere:
Healingafdyr.dk {> {>

Hestebokse udlejes i Hundested, nær Fr.værk

0
0
Svar på denne tråd

LJR...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:27

Jeg er helt enig - vi skal være taknemmelige.

Og bare lige for en ordens skyld vil jeg lige sige at det jeg skrev med SU ikke er fordi jeg ikke er taknemmelig for vores system - for det er jeg skam

Stadig synes jeg bare godt den måtte nogenlunde modsvare kontanthjælpen der jo er sat så folk kan overleve

Eller at grænsen for hvor meget man må tjene øgedes/blev fjernet

Men jo- vi skal være taknemmelige, helt sikkert - alle der vil kan få en udd. i DK - heldigvis

Xoco82 & Davina

Nu Stud.Theol

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:28
så kan jeg godt "forstå" nogle jeg kende der er blevet skilt og har sendt deres datter på efterskole med kommunens tilskud ikke har så travlt med officielt at være fundet sammen igen og stadig (officielt) bor hver for sig. Jo, vi "rige" der har taget en uddannelse og har et godt job efter år på smalkost hvor man kan variere pasta med ost eller ketchup , enten på su (min mand på snart 40 betaler tilbage endnu på lån)da han læste til ingeniør eller via lærlingelån(mig)er såmænd begyndt at spare sammen for at vi kan INVESTERER i at vores 2 drenge på 4 og 7 kan komme på efterskole når de vil. P.t. har vi fået at vide det bliver ca. 6000 pr mdr. Men vi vil da gerne give dem den oplevelse. Men jeg er overrasket over at kommunen betaler så meget til noget der ikke er nødvendigt for at en teenager egentlig går og "fiser" den af. Nej, jeg ville ikke være det bekendt. Og nu kan man jo også godt få en god uddannelse uden at gå på efterskole. Det har noget med vilje og gøre. Pas på han ikke er ved at blive lullet ind i en verden hvor alle ordner tingene og betaler for ham.
0
0
Svar på denne tråd

Ja, vi er altså
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:29

mange, der kan/skal klare os på en SU - det er 4000 kr. om md. efter skat.

Mine forældre har ok jobs og økonomi (lærer og havearbejder) og betaler min mobilregning samt transport hjem til dem, når jeg skal på besøg. Jeg forlanger på ingen måde, at de betaler - men de vil gerne - fordi de ved jeg så vil ringe og besøge dem oftere.

Uddannelse er for alle - det er GRATIS og det skal vi være glade for!! Vi får sågar penge fra staten til at læse; ren luksus.

3 år på efterskole er godt nok lang tid, hvis du spørger mig... Jeg valgte selv efterskolen fra og fik i stedet mit kørekort af mine forældre senere (min lillesøster valgte efterskole i 1 år).

Mange hilsner fra Sine
stud.ling. ved AAU
Heldig ejer af (og bukkende tjener for) haflingerne
Havanna & Aslan
Skøn 4-årig haflingerhoppe sælges - se præs.
0
0
Svar på denne tråd

Pinligt
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:30
Xtiny. Jeg formoder at du har startet denne tråd for at provokere. Hvis ikke så er du totalt uden situationens fornemmelse. Skal vi have ondt af dig ? Eller hvad har du tänkt dig ? 1300 for at komme til et foräldremöde !? Man kan komme fra Tårnby til Fredrikshavn på 1`klasse for 1050 kr retur. Så fra Fyn til Nordjylland ?? Måske skal du välge en anden limosine. Jeg vil give andre ret i at din sön er usädvanlig heldig at komme på efterskole så länge. Det er der ikke mange der har mulighed for. Din sön komme komme i en helt alm skole uden problemer. Han er jo superklog ifölge din präsentation, hvad er problemet. Men så skal du jo have ham hjemme og så betaler kommunen ikke, det er vel sådan at det hänger sammen. Jeg håber ikke at du giver din sön dine vurderinger med i hans opväkst for så bliver der bare kläkket en til af din slags. Bliv voksen.

Söger oplysninger på DV VALLAK, Mrk DV114. Ca. 11-12 år. Hanetrit i perioder. 168 cm , speciel blis, 4 sokker. Se han på min präs eller hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

hvor ...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:37
Bor han hjemme ? eller hvad ?

Mvh.

Ditte Høy Olsen

Tinggården.

0
0
Svar på denne tråd

Gud fri mig vel
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:42

en gang brokkeri din søn lever sgu da livet i sus og dus prøv at lave en rundspørge på efterskolen og se hvor mange andre der er så priviligeret??

Nej udd. er ikke kun for de riges børn men for dem som gidder rig el fattig el bare ganske alm gennemsnits dansker.

Til min elskede søn:

Når jeg har dig i mine arme,

og du smiler tillidsfuldt til mig.

Så bliver mit hjerte fyldt med varme,

Du lille mand hvor jeg dog elsker dig.

0
0
Svar på denne tråd

You think
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:43
Jamen så tænk igen skallatrop...99 % sikker på at forfatteren mener det grav alvorlig...

Illum

.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:50

jeg undres over hvorfor at, hvis økonominen er så ringe, at han fortsætter et ophold til 6000 om måneden, på 3. år ..

tænk sig at være så snot forkælet at brokke sig over at kommunen vil give din søn en go start på sin fremtidige uddannelse ved at proppe jer med indskud, husleje og lommepenge.. jeg græmmes ..

Imba fucking ashley

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:57
ja jeg undres... kan huske du skrev en tråd, hvor du klagede over, at I selv skulle betale 1200 eller 1500kr pr. måned, hvis kommunen skulle ind og hjælpe med betalingen. Hvis du ikke har andet end utaknemlighed, så skulle du måske sende din søn afsted på egen regning, og få ham til at søge et fritidsarbejde ved siden af. Hvordan du får de høje transportomkostninger undre mig, for iflg dsb, så koster det knap 200kr fra Odense til grenå.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg er målløs
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:58

Sidder der virkelig én derude, og piber fordi økonomien trykker, når knægten er på efterskolen (primært på kommunens regning)..

Jeg kan blive så "hys", når nogen her i Danmark piber over vores velfærds system. Hvor i hele verden får man noget bedre??

I mine øjne er det IKKE en samfundsopgave at sende folks børn på efterskole, medmindre der er en væsentlig årsag (som førhen ordblindhed m.m.)

Jeg synes faktisk du skulle skamme dig!

(Jeg sidder med et håb om at du blot har startet tråden for at få HN op i det røde felt. Var det tanken må det siges at være lykkedes).

0
0
Svar på denne tråd

Uddannelse er for rige folks børn?
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 10:59

Nej, det er du og din søn jo et udemærket eksempel på at det ikke er!

Måske er der specielle årsager til at det offentlige har vurderet at din søn skal støttes i at sendes tre år på efterskole, derfor vil jeg ikke kommentere det.

Bortset fra, at det jo viser, at alle har mulighed for at få ønskeuddannelsen.

Uddannelse ER dyr, men her i Danmark er det så heldigvis sådan, at selve uddannelsen bliver betalt over skatten, så alle har muligheder for at tage en uddannelse uanset økonomisk baggrund. Så er det kun leveomkostningerne, man selv skal stå for, og som jeg kan se herinde, findes der studerende, der har råd til både bil og hest.

Så man må da sige, at vi generelt set er heldige her i landet.

JANNE

Trailer sælges

Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

uddanelse
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 11:00

han er vist færdig med efterskole...som jeg læser det til er han i gang med en uddannelse...

BIRGER BORTLØBET. Min grå og hvidstribede Birger er forsvundet fra Koglevej. Den har halsbånd på med telefonnummer, og læser Statskundskab på 4år

Dusør gives.

.

.

Svend4ever

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det IKKE efterskole ...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 11:00

... han går på nu, han er startet på IT-college (eller hvad det nu lige hedder) i Grenå.

Synes alligevel xtiny at din kritik, er pænt ude i hampen.

Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod.

Alle der føler sig ramt af janteloven, er folk, der ikke kan noget og er kede af, at andre har opdaget det.

Anders Lund Madsen

0
0
Svar på denne tråd

drengen
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 11:09

vil ha,vil ha,vil ha!!!

næj jeg tror ikke det er for de riges unger...men der er nogle der selv betaler for vejen og dagen!!

ikke om jeg fatter i gider leve på den måde...hvorfor gør i ikke noget ved jeres situation...i har vel evner som nogen kan bruge...

BIRGER BORTLØBET. Min grå og hvidstribede Birger er forsvundet fra Koglevej. Den har halsbånd på med telefonnummer, og læser Statskundskab på 4år

Dusør gives.

.

.

Svend4ever

0
0
Svar på denne tråd

Altså...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 11:12

NEJ... Lange uddannelser er ikke kun for rige folks børn...

Se på din egen søn... Er han ikke godt i gang?

Det havde stadig kostet dig de 1200 om måneden, hvis han beoede hjemme, for så skulle han stadig have lommepenge OG mad...

Zamangah

Vi kører brudeparret i hestevogn.

Svend 4 ever (i NORA)

Lille ponyhoppe udlånes evt. til rideskole.

0
0
Svar på denne tråd

Du burde...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 11:16

..skamme dig Xtiny.

Din søn er utrolig heldig

Og 1300 for at komme til et forældremøde. Ej - den kan jeg ikke få til at hænge sammen.

Prioritering, prioritering...

Og næ.. De riges børn tager skam deres uddannelse på Yale, Harward osv.

Mvh Mette
www.newforest.dk
Avlet med hjertet - Redet med stolthed!
0
0
Svar på denne tråd

Rige folks børn...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 11:20

Tja. Penge gør da uden tvivl livet nemmere på nogle områder. Kan godt forestille mig, det må være frustrerende at hænge på kommunal støtte, som I gør det.

Det handler vel en del om prioritering. Jeg kender flere fattige studerende, og de klarer sig, fordi r*ven i vandskorpen trods alt stadig langt fra er druknedøden.

Så jeg er sikker på, din søn nok skal klare skærerne.

-+- Zip.

0
0
Svar på denne tråd

Mine forældre
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 11:30

er hverken rige eller fattige, men har tjent så vi ikke mangler noget. Jeg får ikke i hovede og røv - jeg betaler mine ting selv!

Jeg ville da ønske, at en af dem sagde "Søde Heidi, selvfølgelig skal vi nok betale for at du kan have hest, imens du er på SU". Men det tror jeg næppe. De har knoklet for deres penge, ergo skal de vel også selv have lov at nyde dem.

Apropos en lang uddannelse.. Tjaa, det har jeg så valgt ikke at tage (min tager 3½ år). Jeg har ikke lyst til at læse så længe, og desuden er UNI bare ikke mig - der er så meget læsning!

Men det sjove er, at det jo rent faktisk viser sig, at folk som læser i mange år (7-10år), rent faktisk ikke tjener mere end dem, som læser i 3-4 år, hvis man regner gennemsnittet ud. De lever på SU længere, har større lån og så kommer topskatten.

VH HeidiZ
The trust between horse and rider creates a unique partnership
0
0
Svar på denne tråd

Tror skam..
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 11:33

hun mener det alvorligt, da hun klager sin nød i en tråd på senior om hvad mad koster..

Xtiny.. Syntes du burde skamme dig.. Vær du kun glad for der er nogen der gider at betale for at din søn kan få en uddannelse..

Krone og bølge - En selvfølge

samt Sorte Perler

Frieserhingsteføl sælges

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 11:36

Kommer lige tilbage, da der er noget jeg ikke forstår.

Hvis knægten er kommet på en uddannelse, som ikke er en efterskole, hvorfor skal forældrene så til forældremøder?

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår ikke
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 11:36
Hvorfor skal han også helt til Grenå og bo på en skole? Der findes da fine uddannelser tæt på, feks i Odense?
0
0
Svar på denne tråd

Pony-mor...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 11:39

..på gymnasiet, hvor jeg gik, blev der også inviteret til et årligt forældremøde, hvor forældre kunne høre om fag, undervisning og fravær

Mvh Mette
www.newforest.dk
Avlet med hjertet - Redet med stolthed!
0
0
Svar på denne tråd

Xtiny..
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 11:40

Hvor er du, vil du ikke svare på spørgsmål mere.. Fik du ikke den medhold, du ønskede..

samt Sorte Perler

Frieserhingsteføl sælges

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 12:30

Godt nok i er meget heldigt stillet at kommunen vil punge ud med så mange penge.

Forstår bare ikke at der ikke er et skole hjem han kan bo på??

Vi har selv betalt, datterens efterskole, og så måtte hun blive på skolen x antal gange fordi det var dyrt at tage hjem i weekenden.

Hun har taget intro år på teknisk skole, men der kan man jo søge om kørselsgodtgørelse, så det var da en hjælp, en ellers måtte hun vaske op på et hotel i week-ender og aftner, så hun havde til lommepenge, vi har aldrig haft(1200 til lomme penge her)(Vi bor 35 km fra skolen)

Og så har vi da været så heldige at hun har taget en udannelse hvor hun fik en lærlinge løn, som hun så har klaret sig for..

Hun arbejder nu ved dfds og er hjemme i 14 dage af gangen, det koster hende 195 at kører fra nordjylland til Kbh. med tog

for os andre over 26, koster det 350 kr.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)
www.kallehauge.org

.

0
0
Svar på denne tråd

Lalalala
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 12:42
Måske er Dén uddannelse, og ikke alle uddannelserne i Odense han ønsker sig. Hvorfor skulle han så ikke gå der?

Mine forældre kan heller ikke følge med mere. Det indlæg kunne være lavet af dem

>Rikke/MissFejrskov

- nu med egen lejlighed
0
0
Svar på denne tråd

Jamen jeg
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 12:44

tror også det stikker dybere, for jeg kan ikke tro det er normal

procedure at kommunen bare betaler ved kasse 1. Så det er en dygtig bisidder der har været med.

0
0
Svar på denne tråd

kommunen betaler så vidt jeg ved
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 12:51

kun hvis der er personlige problemer, så som et barn som ikke kan begå sig i en normal skole, et barn der har problemer af en eller anden art, så som følelsmæssige eller sociale.

ellers er kassen totalt lukket i.

Mette

Billeder af mine børn.

Et barn er en engel, hvis vinger krymper i takt med at benene vokser.

0
0
Svar på denne tråd

Efterskoler/ offentlig hjælp
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 13:02

Jeg synes der er en tendens til at man tror at et efterskoleophold er et driverår! Og at hvis man modtager penge fra det offentlige, er man et dårligt menneske!

Min datter har været på efterskole 2 år i træk 9.- og 10.klasse hvor kommunen betalte opholdet og jeg betalte alt andet.

Dette ophold har virkeligt modnet hende, og givet hende en virkelig god ballast, samt lyst til at ville klare sig selv!

I folkeskolen fik hun hele tiden at vide, at hun jo ikke var så faglig dygtig, men en sød middelmådig elev!

Det ændrede sig fuldstændigt på efterskolen, hvor der var tid og rum, til at se på den enkelte elev på en anden måde!

I dag har hun (iøvrigt på nedsat SU og med 2 fritidsjobs) gennemført en handelsskoleuddannelse med topkarakterer, hvilket hun ikke ville have haft mod til, hvis hun ikke havde været på efterskole!

Min søn skal derfor også starte på efterskole i år (som jeg betaler selv), fordi det er min faste overbevisning, at et år væk fra mors kødgryder, er særdeles dannende/udviklende for unge mennesker!

I øvrigt mener jeg, at det er et spørgsmål om prioritering, om hvorvidt man har råd til efterskoleophold, eller en anden udd.!

I stedet for at se det som en omkostning, bør man se det som en investering i de unge mennesker!

Og blot til orientering, så er jeg selv fra "små kår" som barn af en enlig far til 4, der havde skifteholdsarbejde som arbejdsmand! Og har selv taget min uddannelse som enlig mor til 3.

Og jo jeg er en af dem, der har fået hjælp af det offentlige, idet jeg var så heldig, at jeg fik en sagsbehandler, der kunne se det fornuftige i at give en ung enlig mor uden uddannelse en revalidering, hvilket jeg er mega taknemmelig for!

Idag er jeg selvforsørgende på 16. år, og betaler min topskat med glæde, fordi jeg ved, at vi har et system der gør, at hvis man selv gør en indsats, så bliver man også belønnet i den sidste ende!

Så min pointe er at selv om man går på efterskole, er det ikke ensbetydende med at man driver den af et helt år! Og selv om man modtager hjælp i en periode, er det ikke ensbetydende med at man bliver ved med det!

Hilsen Sussi

Der nu kun har lille Colour og Wilma tilbage.......

0
0
Svar på denne tråd

Hvis man skal blive til noget
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 13:15

- Så skal man være risikovillig og man skal være villig til at knokle bagdelen ud af bukserne.

Og det gælder uanset om man er rig eller fattig.

Når man er fattig, så er man så heldig, at man kan få hjælp fra systemet, så den økonomiske side kan hænge bedre sammen.

Men hvis ungen kommer hjemmefra, opdraget til at det er helt i orden at kræve og kræve fra kommunen og at der ikke er noget der er andre end samfundets skyld.

Så kommer han ski ingen vegne - uanset om kommunen så end smider 1 mill i bagdelen på ham hver måned.

Så xtiny - jeg ved du har haft megen modgang her i livet og har kæmpet hårdt. Men for både din og din søns skyld, så få rejst panden og tag ansvar for dig selv og dit liv. Lær din søn mens tid er, at vi alle har et ansvar for vores egen lykke og success - det er ikke noget vi kan bede kommunen om at give, fordi man er født i samfundets lavere lag.

Og Sussi: "...fordi jeg ved, at vi har et system der gør, at hvis man selv gør en indsats, så bliver man også belønnet i den sidste ende!"

Det er jo lige præcis det der er problemet. Jeg tror ikke der er nogen der har noget imod at Xtiny's knægt får hjælp, men det er som om "selv gøre en indsats" mangler.

hilsner
/Diane

Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt

0
0
Svar på denne tråd

du er heldig
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 13:23

jeg synes at en dreng på hans alder der har 2700kr til sig selv om mdr er ret godt klaret.

Det har jeg ikke engang.

Jeg synes du skal være taknemlig for at kommunen vil hjælpe dig så meget. Det er ikke mange det sker for.

Jeg vil sige at din søn ikke behøves at have så mange penge til sig selv. Lav da en opsparing til ham. Brug pengene til noget fornuftigt. Pengene skal han nok få brug for.

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror altså
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 13:35

ikke det er efterskole der er tale om her, men en uddannelse på et IT-akademi eller lign, syntes jeg at kunne huske fra tidligere tråde.

Det andet vil jeg ikke kommentere yderliger end nok give Per Jørgensen ret.

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Spare...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 13:36

Da jeg var studerende levede jeg på en sten.

Købte altid det billigste mad, købte stortset ikke tøj - bortset fra genbrugs, eller arvestykker fra andre, kørte i tog så lidt som muligt, og indimellem kørte jeg "sort".

Hvis man gik i byen, var det noget med at smugle øl og peanuts med ind - for der var ikke råd til barpriser

De år jeg boede langt væk, tog jeg kun hjem når jeg havde råd til det.

Derudover havde jeg studiejob ved siden af.

Jeg har aldrig optaget studielån.

Havde heller ikke til noget ekstra overhovedet, - men det løb da rundt :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 13:58

Jeg har forstået xtinys indlæg på en helt anden måde.

Ud fra mine ringe fatte evner, har jeg forstået det mere som en slags forundring, over hvor dyrt det er, og en undren over hvordan "almindelige" mennesker, med ditto indtægter får råd til det.

De 1200 kr. i lommepenge, tror jeg, er den rate kommunen stiller som krav til forældrene selv at betale...og puha det syntes jeg da også er mange penge, i lommepenge...

Jeg glæder mig over, at vores samfund har det overskud der skal til, for at belønne en dygtig knægt med den støtte der er behov for, så han kan få sin drømme uddannelse.

Nørdeleven er ,såvidt jeg ved , ikke 18 endnu...så ikke mulighed for su...

Mange af jer taler om su'en er for lav...prøv for sjov skyld at undersøge hvad efterlønnere, og folke pensionister får

af det offentlige.

Det er ikke alle der har haft mulighed for at spare op til en 'fed' pension...bl.an fordi vi har betalt for vores børns uddannelse.

Vores mindste rejste på kollegie forrige fredag, han regner da med at klare sig selv på su. og job i ferier...

Han har været på efterskole de sidste 2 år. Kommunen har, grundet sygdom, betalt selve skolepengene, alt andet har vi selv stået for.

Det første år var han betydlig længre væk end Grenå - fyn ...så vi sås ikke så tit...men gudskelov for skype...det andet år var han tæt på, men havde så travlt, at der så vil heller ikke så meget til ham...

På trods af vi er vandt til han er væk, savner vi ham helt utrolig meget.

Men samtidig er vi lykkelige for at leve i et samfund der giver vor børn så store muligheder...

Nogle af jer HN'er er altid så eventyrlig negative og fordømmende...I hopper straks på den gamle traver om ...jeres skattepenge osv.

Egentlig kunne I ha' spurgt xtiny om hvad hun mente, før I drog jeres sure konklutioner...

Birgitte

......modtager bestilling på gedekød

Sokrates:

"Det eneste jeg ved, er, at jeg ingenting ved"

www.foldbumser.dk

www.mikala-lichtenstein.com/

0
0
Svar på denne tråd

kommunen betaler...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 14:10

ja men der er også andre her i dk som ikke har råd til at sende sit barn på efterskole, selvom det er det eneste rigtige. vi har som skrevet et barn som er meget ordblindt, vi kunne ingen hjælp få selvom vi ikke havde pengene.. jo vi kunne vel hvis vi sagde at vores barn mistrives, ikke havde nogle venner, ikke kunne begå sig socialt.. men det ville være en løgn, og ikke om vi ville sige sådanne ting om vores søn - som ingen sandhed havde i sig.

ordblinde børn er der ingen mulighed for hjælp til.. vi måtte tage lån for at betale 1,5 års ophold. Heldigvis havde vi friværdi i huset, så det var en mulighed, men hvad hvis vi ikke havde haft det.. skulle vores søn så havde blevet til et tabt tilfælde uden mulighed for udannelse.

Heldigvis har vi eget malerfirma, og han er nu gået i lære der efter endt skoleophold, ellers ved jeg slet ikke hvordan det ville skulle have haft gået ham videre.

så nej der er ikke hjælp til alle dem som egentlig behøver det.. faktisk var vi også nødt til at flytte ham til en privat skole i 4 kl. da der heller ingen hjælp var at hente i folkeskolen.

så hvordan nogle kan få så meget hjælp og andre intet, det finder jeg yderst mærkværdigt.

Men måske andre er ligeglade med hvilke journaler der kommer til at følge ens barn resten af livet, jeg er ihvertfald ikke.

Mette

Billeder af mine børn.

Et barn er en engel, hvis vinger krymper i takt med at benene vokser.

0
0
Svar på denne tråd

Mærkværdigt er det...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 15:27

...at der er så store forskelle der er fra kommune til kommune...

Og endnu mere 'mærkværdigt' er det at støtten til ordblinde er så ringe.

Mette hvor er det dejligt, at din søn har de forældre han har...der var istand til at vride nok ud at deres økonomi, så han kunne komme afsted på den skole han havde behov for.

Birgitte

......modtager bestilling på gedekød

Sokrates:

"Det eneste jeg ved, er, at jeg ingenting ved"

www.foldbumser.dk

www.mikala-lichtenstein.com/

0
0
Svar på denne tråd

ghghjgjh
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 15:50

øh nu har jeg godt nok ikke læst alle indlæggene.

hvordan kan det være i overhovedt får noget af kommunen, det fik mine forældre ikke i sin tid. og vi er på ingen måde rige.

såden som jeg forstår det så bor han stadig på fyn og går i skole i jylland?

så burde han flytte til jylland på kollegie som altså kan gøres i kbh området for under 2500 så mon ikke det SAGTENS kan lade sig gøre i jylland også? og hvis nu han vælger et kollegie tæt på skolen og skaffer sig en cykkel, så er transporten sparet.

jeg forstår ikke hvorfor han skal bruge så mange penge.

både min ekskærste og jeg har købt alt hvad vi sku bruge (mad, rengøring, tøj) for 2000 pr måned i 2,5 år...vi har enda også prøvet at leve for mindre!

så nej jeg syntes aldeles ikke det er for rige børn, han må bare ud og arbejde hvis han vil have nyt tøj ofte eller andre dyre ting. og så må han jo lære at klare sig selv ligesom alle os andre.

det kan faktisk godt lade sig gøre

i må gerne hade mig, men had mig venligst for hvem jeg er,

og ikke hvem jeg ikke er!

0
0
Svar på denne tråd

dfsdfsafa
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 15:59

retter lige.

jeg vil så lige efter at have læst han går på efterskole, også tilføje at det ville jeg gerne have gjordt i sin tid.

MEN DET VAR DER IKKE RÅD TIL!!!

og det er tiltrods for jeg ellers mere end bare kvalificerede mig som problem barn, og at mine lære og vejleder MEGET gerne så jeg gik på efterskole

så hvis din kommune giver dig mere end bare 100 kr så skal du da ligge dig på knæ og kysse dem.

jeg kan heller ikke forstå at han ikke bare går på en normal skole, hvorfor skal han så absolut gå på efterskole i 3 år?

jeg bliver faktisk også som mange andre PÆNT harm over du brokker dig. for det er ikke mange der er så heldige at få så meget som jer

i må gerne hade mig, men had mig venligst for hvem jeg er,

og ikke hvem jeg ikke er!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 16:00

xtiny forklarer i en anden tråd, at det er en HTX med ekstra IT på skemaet.

Sønnike har været 3 år før på efterskole og hun er muggen over at lommepenge og penge til etablering ikke er kommet ind på kontoen endnu.

Når man får så meget hjælp, er det fordi man kommer fra en social- eller følelsesmæssig belastet baggrund, hvor man fra kommunens side vurderer at barnet/den unge ikke kan bo hjemme pga forholdene i hjemmet.

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

belastende hjem
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 17:39

jeg tror ikke xtiny gider svare mere...det faldt måske ikke ud til hendes fordel...

Dusør gives.

.

.

Svend4ever

0
0
Svar på denne tråd

Jamen den
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 18:47

kan jeg vist godt slå!

Jeg har sørme klaret mig selv fra jeg var 16!!! Da jeg fik job, som avisbud som 13 årige, var der ikke noget der hed tøjkøb for børnepengene, hvilke jeg forøvrigt aldrig har set skyggen af, mit tøj har jeg sgu altid selv måttet vaske efter jeg kom i 6 klasse, lommepenge, hvad er det??! SU, jamen hvorfor skal DIN søn leve bedre end os andre, og endda inden han bliver gammel nok til det!!? Hvad gør ham mere speciel end os andre? Jeg sundrer mig egentligt over at nogen sætter børn i verden uden at have den fornødne økonomi til det, eller køber dyr for den sags skyld!

Jeg tror du skal klappe i dine små hænder over det offentlige støtter din familie SÅ meget som det gør, og måske sende en venlig tanke til os der arbejder hårdt for at give din søn en uddannelse!

Men for at vende tilbage til dit spørgsmål, NEJ! Det er ikke for rige folks børn, det er for alle der gider gøre en indsats for det!

/Pernille L, der har en HHX eksamen og er uddannet akademiker, mens hendes forældre har levet af en dårlig fabriksarbejder løn, min mors, samt min fars laveste førtidspension... Og hendes skide avisjob!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg læser...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 19:04
...nu også indlægget som "Hold da op, det er dyrt at tage en uddannelse!" - ikke sim "Vræl, klynk, giv flere penge...".

Og nej, uddannelse er ikke for rige folks børn, men for børn der har lært at man en gang imellem skal bide tænderne sammen (om pastaen) og "overleve" en periode med mindre end ideelle forhold.

FORDELEN ved "den danske samfunds- og arbejdsmarkedsmodel" er, at det er meget, meget svært at blive en fattig taber - i det store og hele.

ULEMPEN er, at fordi det er så SIKKERT er der mange, der hverken tør tage en risiko eller kan "overskue" at leve mindre end ideelt i en periode.

Derfor er der MANGE, der aldrig bliver rustet til at tage en hård, arbejdskrævende uddannelse mens de har ganske få penge til rejser hjem til moar, lækker mad og ture i byen (og hest).
Der er synd - for børnene og samfundet.

... 8-) ~ 99E ~ 8-) ...

Your Horse Can Only Be As Brave As You Are!
Love - Language - Leadership - Lightness
Om vores tur til Colorado
0
0
Svar på denne tråd

fra en der har betalt selv
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 19:18
jeg har en kæmpe gæld, fordi jeg altid har forfulgt mine uddannelses drømme... så synes folk der får støtte af kommunen INDEN det fyldte 18 år er super heldige... I får både børnepenge OG ekstra støtte... vi andre må nøjes med skod SU på 4000 og SU lån på 2000 til at betale lejlighed, hest og mad... og ja når man så bor i KBH kan i selv lave regnestykket - men klager ikke, jeg har selv valgt det... synes bare ikke om dem der får og får og får og så klager sig... hvis det er for syrt, jamen så må han lade være med at komme hjem og du må lade være med at tage derovre, ellers kunne i måske have valgt en skole tættere på?

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd

Måske har I ret men
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 19:51

98 % af forfatterens indlæg er ikke skrevet i en positiv ånd, så måske er det,derfor hvad enten det er rigtigt eller ej fra os der svare, grunden til vores svar...

Dette kunne forfatteren måske tænke over...Altså at skaffe klarhed inden man sender...

Illum

.

0
0
Svar på denne tråd

ærlig talt...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 20:29

hvor skulle du skamme dig.

fyr for fanden hvor er jeg skuffet over dit indlæg.

Jeg er bedøvende lige glad med om du og din mand/samlever, har sociale problemer eller havd man nu kan kalde det.

Fint nok at der er hjælp at få, men når man som du, vil ha mere, ja så synes jeg ærligt talt du skulle skamme dig.

Er du klar over, at andre klarer sig supert for meget mindre og enda uden at få den hjælp du kræver fra jeres kommune.

Mange af de unge mennesker, som er her på hn, klare sig supert og jeg tager hatten af for mange af jer. Det er sejt at i GIDER knokle for at få det hele til at løbe rundt, samtidigt med i er igang med en uddannelse. dejligt med su og dejligt at læse jeres indlæg, hvor i beskriver en travl og hektisk hverdag, hvor i selv forsøger at tjene det i kan. Unge mennesker som jer i er værd at bruge tid på.

Men dig kan du så se at få taget dig lidt sammen og lad være med at tro at alt kun drejer sig om at få og ikke give.

jeg er ved at brække mig over dine indlæg, hvor du den ene gang efter den anden, brokker dig over komunens manglende forståelse for jeres behov for penge.

Hvor herre bevares, hvor skulle du skamme dig.

Hvor tror du de penge skal komme fra, ja netop, fra dem som selv forsøger at klare det, så de ikke ligger samfundet mere til byrde end højst nødvendigt.

Når man læser sådanne indlæg, ja så er man mange gange godt sur og gal over, at skulle betale så meget i skat hver måned.

Normalt skal der meget til at gøre mig rigtigt godt og grundigt sur i skralden, men dette indlæg fra din side, ja det har knagmer sta mig i kog.

Fyr for søren hvor skulle du skamme dig. Tag dog og let rumpen og kom igang.

Hilsen en som for første gang skriver 190% hvad hun mener uden at slette det hele igen.

IMC.
combisadel med bred bum sælges.
Kun 700 kr
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=215766&t=215766
0
0
Svar på denne tråd

så er det da sagt
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 20:35
det kan man da kalde at tale ligeud af posen...

Dusør gives.

.

.

Svend4ever

0
0
Svar på denne tråd

Uddannelser er for
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 20:38

folk der vil..

Mine forældre har aldrig betalt exstra lommepenge efter jeg fik SU..

jeg fik den højste hjemmeboende da jeg boede hjemme, og havde også transport (som vi fik tilbage fra skolen), hest (2 faktisk, for det var før Angel fyldte 6 måneder, så der var der opstaldning, og foder til 2 samt lidt udstyr plus dyrlæge), husleje osv..

Jeg går lige nu på produktionsskole, bor hos svigerfar sammen med kæresten, og får sølle 2000 kr udbetalt hver 14. dag, og skal betale ALT selv incl, mad og dyrlæge til alle mine dyr (ca. 23 tamrotter, som skal have foder og strøgelse og engang imellem nye bure, 1 hund, som skal have mad, evt. nye legetøj og hømhøm poser og 1 kat som skal have mad, kattegrus og lejetøj).. og nej jeg får ingen støtte hjemmefra, når jeg til januar skal på SU, (Højste udeboende) vælger jeg at få SU lån oveni, så jeg har lidt flere penge..

Jeg syntes bestemt ikke dibn knægt lider økonomisk når han får penge hele 3 steder fra.. Og jeg ser kke efterskole som en længere uddannelse, men en anden form for folkeskole..

------------------------------------ ------------------------------------ -

Læs om mine dyr på Ratster Zoo og Joy06

--

Killinger og tamrotter til salg læs mere HER

--

Hundetræf i Fredericia i august læs mere HE

0
0
Svar på denne tråd

Når jeg læser
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 20:40

Xtiny's indlæg igen, kan jeg godt se at det kan læses på 2 måder!

Og hvis det er et opråb om, at det er dyrt at være studerende, kan jeg kun give xtiny ret!

Det er hundedyrt at leve, Og SU'en er ikke en der fordrer til en luxus tilværelse!

Når det så er sagt, er vi i DK bedre stillet end i så mange andre lande, hvor man skal betale hele sin uddannelse selv incl. leveomkostningerne, hvor forældrene spinker og sparer hele livet, for at deres børn kan komme godt i vej!

Og jeg kan godt forstå tanken om, at det er lettere for de studerende, der har en mor og/eller far til at betale bolig/heste/lommepenge/bil osv. så den unge kan koncentrere sig om sine studier, i modsætning til de studerende der må klare det hele selv, og have indtil flere jobs ved siden af, for at få tilværelsen til at løbe rundt, og samtidigt skulle nå den samme mængde lektier!

Men jeg ved også at stoltheden ved at have klaret sig igennem på havregrød og pasta med ketchup samt aftenjob 5 dage om ugen, er enorm når det er overstået!

Og den ballast det giver, når der ikke hele tiden er et sikkerhedsnet i form af velmenende forældre, kommer de unge tilgode når de engang kommer ud på det ordinære arbejdsmarked!

Hilsen Sussi

0
0
Svar på denne tråd

Dem der syntes
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 20:42
SU er hårdt at leve på, skulle prøve at være helt nede på skoleløn.. Så er SU pludselig som at være millionær..

--

--

0
0
Svar på denne tråd

Birgittekw..
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 20:43

men så kan man jo stadig diskutere om det ikke er fordi de pensionister der har knoklet 60 år for at gøre vores land til det det er idag får for lidt?

Det jo ikke det samme som at SUen er for høj.

Vi bor ekstremt billigt, men jeg ville ikke kunne klare mig på ren SU selvom jeg ikke havde valgt at have hest (som mit job betaler) - jeg ville hvis jeg ikke havde job skulle have SU lån ved siden af.

Og da der er grænser for hvor meget man kan arbejde er der desuden flere jeg kender der både må have SU lån + job.

Boligpriser er altså ikke billige navnlig ikke i Kbh.

Jeg synes SU burde være så man har et min. eksistens grundlag uden at arbejde mere end 10 timer pr uge ved siden af uni - fx 5000 efter skat, da gennemsnitshuslejen er 3000 mange steder.

Her tænker jeg så¨også kun på de basale ting såsom mad-husleje og evt buskort(hvis man har over rimelig cykel afstand) og sådanne ting.

Set fra den vinkel synes jeg faktisk godt SUen kunne være højere - men det er ikke det samme som at man ikke er taknemmelig for systemet -det er jeg skam.

Xoco82 & Davina

Nu Stud.Theol

0
0
Svar på denne tråd

At få SU eller hjælp?
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:02

Tænk engang at man kan være SÅ forskellig i meninger og holdninger, xtiny.

Jeg er selv studerende, på 3 år nu og er det de næste 5 år ihvertfalde. Jeg er LYKKELIG og TAKNEMMELIG for, at kunne få hjælp økonomisk, dvs, få SU. Penge som andre borgere betaler til så JEG kan få min drømme uddannelse. Jeg knokler for at det skal løbe rundt og karakterne hænger IKKE på træerne, og det skal nok blive værre. Jeg har tilgengæld et job ved siden af, for SU'en dækker min husleje og få regninger og så er det det. (Når man bor i en ende af landet hvor priserne er høje). Jeg arbejder næsten hver weekend og får INGEN støtte af mine forældre, udover dem de selv giver mig i form af mad fra fryseren, lidt overførsler til min netbank så jeg gladeligt engang imellem opdager jeg kan købe noget nyt tøj eller lign.

Godt nok har jeg valgt at have bil og hund. Bil så jeg hurtigt kan komme frem og tilbage fra arbejde, skole og hjem. Hund, fordi jeg elsker det kræ og fordi han IKKE skal lide under min indtægt er lav. Jeg kunne sagtens fjerne disse ting fra budgettet ved at skille mig af med dem, det gør jeg dog ikke, jeg har et SU lån ved siden af så jeg altid kan betale regninger, dyrlæge når han har brug for det og hvad der ellers hører med til at have hund. Det blir betalt tilbage så snart det er muligt!

Jeg synes du er SÅ priviligeret at få så mange penge til din søn om måneden. FORÆRET !!

Jeg synes sg ikke mange af os andre studerende får en disse foræret, andet end lykken ved at få SU, andre folks surt tjente penge. Uden dem, ville min uddannelse IKKE kunne lade sig gøre. Vi får masser af timer i skolen, enormt mange lektier for og til slut en uddannelse som belønning for vores slid så vi kan betale skat til de næste studerende i samfundet!

Så inden du brokker dig mere over at det er DYRT at sende din knægt på IT college, så JA, det ved jeg sg godt det er, men han får med garanti flere penge end mange andre studerende gør.

Candyflosss forever - Medlem af AWR

0
0
Svar på denne tråd

huhada
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:06

IMC --- hvor er sandheden smuk, når den er sagt klart og uden omsvøb... også selvom den sikkert sad meget hårdt.

jeg ved ikke helt hvordan jeg skal tolke xtinys indlæg, og har ikke fulgt med i andre indlæg hvor kommune-brokkeri har været temaet.

Dog vil jeg sige, at jeg er chokeret over, hvordan dem der ikke nødvendigvis har brug for pengene, får dem... og som oftest (ved ikke om det er tilfældet her) får dem ved at omgås sandheden i større eller mindre grad... og hvor de har læst systemet, så de får mest ud af det...

Og i lige præcis den situation kan jeg gå totalt i sort, for jeg kan ved gud ikke se hvorfor staten skal tage gode midler fra bl.a. min Morfars medicinhjælp eller min mentalt handicappede mosters bofællesskabs fælleskonto til "oplevelser eller andre formål til fornyelse af hverdagen".. i dette tilfælde et sanserum, for at de kan få deres mobiltelefoner betalt, eller at de får betalt husleje og ekstra børnepenge, og førtidspension fordi de ikke kan overskue hverdagen...

Min mor gav mig muligheden for at komme på efterskole ved at hun knoklede r*ven ud af bukserne, uden at få tilskud på nogen måde... og det har givet mig nogle værdier der ligger laaangt væk fra de værdier man, med lidt god vilje, kunne tolke ud af de forskellige tillægsinformationer man kan udlede af svarene rundt omkring i denne tråd...

og ja, min mor skal dælme også have en knaldhytte af format, når jeg engang har masseret heste nok... men jeg tror hun er mere stolt over, at det offer hun har bragt dengang, kommer igen ved at hun har fået en datter ud på den anden side, med en meget god uddannelse og nogle værdier som hun kan være stolt af.

hilsen

Alice Nielsen

EquiFit Hestemassage

Hestemassage tilbydes for 125 kr + kørsel (elevpris)

Foderplaner udarbejdes for 175 kr. inkl. 12 ugers tjek.

Stald Skyttehus - nu med massage og terapi!

0
0
Svar på denne tråd

flot Xenia..
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:07

dejligt at en igen kan få mig til at tro på, at det jeg betaler i skat også bruges på noget godt.

IMC.
Kun 700 kr
0
0
Svar på denne tråd

RatsterZoo ♥Joy og Rottweiler&#
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:11

Jeg ser du er på en produktionsskole!

Bare til orientering, så er du ikke ringere stillet, end hvis du havde været på SU!

Skoleydelsen på produktionsskoler er i 2007 kr. 1329 pr. uge for unge over 18, omregnet til kr. 5.754,- pr. md. hvorimod SU som udeboende er kr 4.852 pr md.!

Og jo, Når du er på SU kan du søge et SU-lån som der så kan suppleres med, men de penge skal der betales renter af, og de skal betales tilbage!

Og igen, så er det som Xoco82 skriver, fordi andre samfundsgrupper får for lidt, er det ikke ikke ensbetydende med, at dem der modtager SU får for meget!

Hilsen Sussi

0
0
Svar på denne tråd

Til Issus *Wilma*
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:17

jeg får 2000 kr udbetalt hver 14. dag og 852 kr mere i måneden er mange penge når man har været nede på det jeg får, og ja, jeg skal også have lån, så kan jeg får ca. 6-7000 før skat..

For meget? Jeg skriver ingen steder det er for meget, jeg skriver bare at når man har prøvet skoleløn, er SU som at være milionær..

--

--

0
0
Svar på denne tråd

Inger C
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:18

Det kan det bestemt selvom det sommetider er trangt og hver en øre bliver vendt! Men det vælger jeg at tro, at det også er i familier hvor det er almindelige job og ikke uddannelser der betaler regningerne. Det er bare langt større udgifter end dem jeg sidder med og langt mere betaling i skat end jeg gør!

Ved slet ikke hvad jeg skulle gøre hvis ikke det var muligt at få hjælp til at tage en uddannelse, altså få SU.

Så ingen brok herfra, tværtimod! SU'en er jo netop så god, at man kan vælge og tage næsten lige præcis den uddannelse man gerne vil ha'. Om den så tager 1,2,3 eller 6 år som min.

At nogen så kan være så direkte utaknemmelige og skrive sådan et indlæg, forstår jeg simpelthen ikke.

Jeg havde bukket og takket hvis det var mig !

Candyflosss forever - Medlem af AWR

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:28

De beløb som jeg oplyser, er bruttobeløb!

Der skal betales skat, uanset om man får produktionsløn eller SU!

Hvor stort ens fradrag og skatteprocent er, er individuelt fra person til person og kommune til kommune!

Men for at have et sammenligningsgrundlag, er det nødvendigt at gå ud fra bruttotallene, der er ens over hele landet!

Jeg synes heller ikke skoleydelsen er særlig stor, men brutto er der altså en væsentlig forskel på skoleydelse og SU, og det er ikke til SU's fordel!

Hilsen Sussi

0
0
Svar på denne tråd

Issus *Wilma*
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:30

Ja, jeg skriver også UDBETALT, ellers ville jeg skrive hvad jeg får i løn, men så skal der også trækkes skat og mad fra beløbet...

Og jeg har været på SU, før, både hjemmeboende og ude boende, og jo man får mere i SU end man gør i Skoleløn.. Jeg gør hvertfald..

--

--

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:34
Ja, og man får ca 4.000 UDBETALT på SU Du kender vel forskel på brutto og netto?

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum
quidquid latine dictum sit altum viditur

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:43

Det du får udbetalt er jo unikt for lige netop dig! Det afhænger af din skatteprocent som igen bl.a. afhænger af hvor du bor i landet!

Du betaler jo ikke nødvendigvis den samme kommuneskat, hvis du bor i Frederikshavn, som hvis du bor i Hørsholm!(uden at kende skatteprocenterne i de 2 kommuner)

Din sidemand i klassen får med garanti ikke det samme udbetalt som dig, men er vedkommende over 18, ja så er bruttobeløbet altså det samme!

Hilsen Sussi

0
0
Svar på denne tråd

INGER!!!
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:51

Hold da op mand... Jeg troede virkelig ikke du havde det i dig, eller jo men at det stak meget meget dybt, men du skrev jo det jeg tænkte men ikke 'turde' skrive direkte...

Ang. SU, jeg fik altså 'kun' omkring 3800 udbetalt, og jeg var på højeste sats, så nej, man bliver ikke millionær af det, men man kan overleve, om ikke andet så med hjælp fra kæresten!!!

Mendacem memorem esse oportere. *

5000 kr. i bøde for det her svineri!! Velkommen til år 2007 kære dyr!
www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/ dvp.nsf/cases/OCAN-73M9AQ
0
0
Svar på denne tråd

Ratster...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:54

da JEG var på produktionsskole var det godt nok luksus - DET var som at være millionær.

Xoco82 & Davina

Nu Stud.Theol

0
0
Svar på denne tråd

Ratster jeg...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 21:55

læste lige dit indlæg igen.

Det er klart du føler det er "sulteløn" for din skoleydelse nå¨r du vælger at have 23 rotter

Jeg kender godt nok intet til foderpriser mv men alligevel...

Xoco82 & Davina

Nu Stud.Theol

0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog.
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 22:06

Jeg har kun læst få udpluk fra dette lange indlæg, men et par stykker chokere mig meget!

Jeg har altid selv skulle tjene mine penge, og jeg har også måtte arbejde ved siden af min uddannelse, da mig og kæresten begge var under uddannelse.

Der skulle knokles, for der skulle betales til 3 heste, en bil og en hestetrailer... og vi skulle jo naturligvis også leve.

-Så ja, jeg ved hvad det vil sige at arbejde... ligesom så mange andre skribenter ved.

Men jeg synes alligevel der er en stor forskel på min og jeres (Nogen af jer) holdning.

Sådan som jeg læser Xtinys indlæg (Både dette og tidligere), så er hun syg! Hun er ikke i stand til at arbejde!

Idag lever jeg da ret privilligeret, men derfor kan jeg da sagtens se ud over min egen næsetip.

-Jeg betaler GLÆDELIGT skat, så Xtiny og andre i samme båd, kan få hjælp.

Jeg synes det er fint at kommunen betaler for xtinys dreng, så han kan få den uddannelse han drømmer om. Det er ikke op til mig og I andre at vurdere, hvor vidt xtiny og drengen har ret til hjælp.

Jeg vil i stedet glæde mig over, at der er hjælpe at hente til de "svageste" i samfundet.

Min mand betaler topskat, og hånden på hjertet, så genere det mig ikke det mindste, at over halvdelen af hans løn, går til eksempelvis xtinys dreng.

Som forældre drømmer vi om at give vores børn det allerbedste... de drømme har xtiny og andre der ikke er i stand til at arbejde også.

-Selvfølgelig skal deres børn ikke stå tilbage for vi andres, og det mener jeg nu heller ikke de gør.

-Og heldigvis.

Xtiny, jeg forstår ikke helt hvad du vil med dette indlæg, men jeg synes det er skønt, at det virker til at tingene flasker sig for din søn. Hvis han mangler lidt lommepenge, så er der helt sikkert også et job for ham at få... også selv om han måske ikke kan klare så meget.

I andre, jeg synes I er meget fordømmende! -Glæd jer hellere over at I kan arbejde, og på den måde være med til at hjælpe dem der ikke kan.

Hilsen Anima
0
0
Svar på denne tråd

flot skrevet
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 22:11

flot skrevet Anima

der sidder nogen og ævler om "mere vil have mere", mon ikke det er dem selv de tænker på...

venlig hilsen Sisse Barthels

sisseb@ofir.dk

0
0
Svar på denne tråd

Riges børn...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 22:18

NEJ !!! Uddannelse er for alle - og det er overhovedet ikke umuligt at klare sig for en SU, uanset hvilket bagland man kommer fra.

Jeg er selv fra en "rig" familie - men mine forældre har selv tjent hver en krone de ejer gennem mange års hårdt arbejde, som ganske vist giver min familier mange muligheder som vi ellers ikke ville have, men det gør mig i den grad gal, at "rige" mennesker oftes skal hænges ud fordi de selv har tjent deres penge!

Jantelov så det batter Så undskyld, syntes bestemt ikke din situration er uholdbar, selv om jeg godt kan se at det koster mange penge, men nej... føler altså ingen melidenhed. Danskere har det meget godt i Danmark!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er bestemt
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 22:29

også glad for min SU -helt bestemt :-)

Og det er da absolut kun en god ting, for det gør jo at ALLE har mulighed for en uddannelse. Nogle tager bare ikke det valg.. desværre..

Jeg ved ikke hvad Xtiny fejler, er hun syg, jamen så er det da synd for hende. Og jeg mener da kun det er godt, at hendes søn får noget støtte. Jeg ville da også meget gerne på den ridelinje der var på Mors.. Men skulle selv betale, og ja - det kunne jeg altså ikke. Så jeg måtte 'nøjes', hvis man kan sige det sådan. At han får sådan en mulighed er da fedt - det skal man da kun være glad for.

Jeg ville da også hellere kunne klare mig selv.. og jeg glæder mig til den dag om 4½ år, hvor der kan gå en ordentlig løn ind på kontoen, og det ikke kommer fra staten!! (eller det får jeg nok, idet jeg skal være socialrådgiver :-P ) Men forhåbentlig får jeg også et job, som kan glæde og være til hjælp for mange..

Og nej, jeg har heller ikke noget imod at skulle betale til andre, overhovedet ikke. Jeg har jo også studiejob ved siden af, og de penge betaler jeg jo skat af. Men folk der er utaknemlige for det de får.. det giver jeg ikke så meget for.

VH HeidiZ
The trust between horse and rider creates a unique partnership
0
0
Svar på denne tråd

anima...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 22:40

Det er vist også kun de færreste der ikke mener at xtiny plus søn, ikke gerne må få de penge.

Det hele balladen går ud på, er xtiny utaknemmelighed over at hun kan få de penge. Hun mener tydeligvis at hun skal have mange flere.

Og det burde jo ikke være nødvendig, når nu drengen i forvejen er bedre stillet end så mange andre fattige studerende.

De Rige Har Mange Glæder, De Fattige Har Mange Heste...

Jeg Har Begge Dele...

0
0
Svar på denne tråd

snablem i kassen
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 07:09

sisse barthels...jeg tror bare der er undren over hvor langt man kan få snablen ned i kommunekassen...dem der har,kender ikke til hvor meget man kan få!

men drengen skal da have de penge,det er klart,så han kan komme videre og få en god uddannelse,sådan så han kan forsørge sig selv når den tid kommer,så han kan bidrage til samfundet!

så er de penge bestemt ikke spildt.

Dusør gives.

.

.

Svend4ever

0
0
Svar på denne tråd

Latterlig udmelding sisse
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 07:35

At andre vil have mere.

Du kender INTET til personer på HNs økonomi, men flere af dem, der her har skrevet deres fejler intet...

Illum

.

0
0
Svar på denne tråd

KatharinaV
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 07:44

Jeg fik mere da jeg ikke var på lån, det var den højste udeboedne jeg fik, før kjeg gik oger og fik lån på..

Issus *Wilma* - Det er muligt, jeg betaler 41 provent i skat (hvoraf den ene procent er til kirken, som jeg egentlig skal ha meldt mig ud af).. Jeg snakker ikke om brutto for det kan jeg ikke bruge til at betale mine regninger og mad til dyrene med..

Xoco82 ♣Davina♣ - det er ikke mange, jeg har været oppe på nogen og 30 :) en sæk foder koster 200-300 kr alt efter hvor man køber det, og der rækker ca. til en måned, strøgelse kan også svinge bredt alt efter hvor langt jeg kan få kæresten til at køre for at hente det *g* desuden er jeg ved at sælge ud af dem, men da ingen skal ende som foder, og de ikke har de farver der er IN lige nu, tja så er det svært :)

sisse barthels - Jeg skriver ingen steder at jeg gerne vil have mere i skoleløn elelr SU når jeg kommer så langt, jeg siger bare hvad jeg får..

--

--

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 08:04

Anima du skriver selv, at du kun har læst et udpluk.

Jeg er faktisk utrolig positiv overrasket over, at der kun er en eller to der antyder/skriver, at Xtiny bare kan arbejde.

Ellers er der ingen der anfægter, om hendes dreng får pengene uberettiget.

Xtiny har et par dage før, skrevet om at hendes dreng, der nu efter 3 år på efter skole, skal starte på HTX i Grenå. Her brokker xtiny sig over, at pengene til etablering ikke er kommet ind på kontoen. Andre må sgi da tage "børneværelset" med. I dette indlæg får xtiny megen medfølelse og forståelse, over at drengen flytter.

Der har været tråde på senior, hvor xtiny også har følt sig forurettet og mange har prøvet, at hjælpe og spørge ind til hvad der er galt. Så bliver der lukket i og bagataliseret.

Jeg tror faktisk, at HNerne gerne vil hjælpe/støtte xtiny, men når man som mange unge herinde, får sin uddannelse med bolig, hest og andre husdyr til at hænge sammen, uden nogen som helst form for støtte andet end SU, kan jeg godt forstå, at sådan et indlæg kan få frustrationerne frem.

Havde trådstarteren skrevet indlægget ud fra en synsvinkel om, at her har vi noget bøvl i hjemmet, men min dreng kan tage sin drømme uddannelse alligevel, fordi vi får hjælp. Havde HNerne nok bare ønsket tillykke.

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

Pony mor.
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 12:09

Havde trådstarteren skrevet indlægget ud fra en synsvinkel om, at her har vi noget bøvl i hjemmet, men min dreng kan tage sin drømme uddannelse alligevel, fordi vi får hjælp. Havde HNerne nok bare ønsket tillykke.

Du har fuldstændigt ret..

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)
www.kallehauge.org

.

0
0
Svar på denne tråd

Også enig med Pony-mor ...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 13:40

... og HN´ere havde sikkert med glæde foræret knægten lidt pæne brugte møbler, hvis hun havde spurgt om det.

Jeg husker stadig en fantastisk tråd på Ble og ve, hvor en ung gravid kvinde, blev forladt af barnets far og udtrykte bekymring om, hvordan hun skulle få råd til det mest nødvendige babyudstyr.

Hun manglede vist ikke noget, da barnet kom til verden

Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod.

Alle der føler sig ramt af janteloven, er folk, der ikke kan noget og er kede af, at andre har opdaget det.

Anders Lund Madsen

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 15:45

Jeg tror også at mange af de "ubehagelige" svar er fremkommet af den måde som starten af tråden er skrevet på.. Igen, der mangler altså lyd på de her indlæg, for det er alt for nemt at misforstå "tonen" i et indlæg, netop fordi det måske er skrevet, så det kan opfattes som direkte brok, selvom det måske i virkeligheden er ganske uskyldigt..

(Nu ER der så også nogen, der KUN leder efter ting, man KAN opfatte som negativt, og så tolker det på den måde)...

men ja, jeg ville da også gerne høre fra xtiny igen, om ikke bare denne tråd i virkeligheden ER misforstået?..

Mvh.

0
0
Svar på denne tråd

Man kan jo
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 15:57

også med et glimt i øjet udlede, at en uddannelse er for alle som vil, for det er der mulighed for uanset baggrund og opbakning. Men at tage på efterskole eller IT skole etc kun er for de fattiges, syges og de skiltes børn. Vi andre må sgu' spare op. Og egentlig er det sikkert godt nok for samfundet, da det måske, jeg ved det ikke, ville dele befolkningen op, hvis det kun var dem med forældre med god økonomi der kunne tage en længerevarende uddannelse. Hurra for mangfoldigheden, men fri os for brok.

0
0
Svar på denne tråd

illum...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 20:23

jeg ved nu ikke rigtig om det er så latterligt, for hvem er det der bliver så forargede ?

er det ikke dem der har, og har rigeligt...og alligevel så har de sørme svært ved at unde andre noget som helst, og kan næsten mærke hvordan de skal have pungen op af lommen når nogen hæver deres kontant hjælp.

de glemmer bare lige at sige nej tak til børnechecken, boligsikring, børnepasnings tilskud, gratis lægehjælp osv.

Alle har ret til hjælp, ikke kun dem der mener de bidrager til det store samfund.

venlig hilsen Sisse Barthels

sisseb@ofir.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ja- taxa
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 20:48
Det koster 2 x 200 kr i week-enden.

Men ja selvfølgelig rejser jeg på første klasse. Hvad tror du selv?!
Nå ja, du har vel bil- og behøver ikke at bekymre dig om, at knægten må købe møbler på stedet.

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

for fanden da
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 21:14
Det er sgu snart for meget!

Hvad jeg ikke fatter er allermest, hvorfor du ikke forsøger at lære din søn at klare sig selv - istedet for at være afhængig af ofentlige ydelser?
Det er sgu nok den bedste tjeneste du kan gøre ham!!!

Det er ufattelig meget klynk og ufattelig meget tagen for givet, at man skal støttes fordi " det er synd " for én!

Jeg har 5 døtre, som jeg har været alene med siden den yngste var 2 år. Hun er nu 18.

Jeg har taget flere uddannelser, mens jeg har haft børn, heraf én finansieret af revalideringsydelse da jeg har et rygproblem og var blevet alene med ungerne - men det er altså 16 år siden.
Siden har jeg tjent mine egne penge, ikke altid fået en særlig god løn og jeg har aldrig fået nogen som helst støtte, hjælp eller ydelse siden.

Mine børns fædre er begge døde og jeg har derfor ikke kunnet søge forlængelse af børnepenge osv -

Et af mine døtre ville gerne på efterskole og det kom hun og jeg betalte det hele selv - jeg tjente ekstra penge på undervisning.

Min ældste datter er idag uddannet lærer, de to næste læser på RUC, de to yngste er hhv. ved at spare penge op til at starte studier i Århus og går i 3. g og arbejder evd siden af for at spare penge op til den filmuddannelse hun gerne vil have.
Ingen af mine børn har fået offentlig støtte og de har alle fået den laveste Su, fordi jeg lige netop har tjent lidt for meget til den forhøjede.

Jeg har en mindre skoliose og har kroniske smerter i ryggen - og stillesiddende arbejde - hvilket ikke gør det bedre. Jeg kan ofte knap kravle ud af sengen - men jeg passer mig selv ved at ride - på min hest, som jeg selv har betalt - og på den måde går alting alligevel.

I de snere år har jeg tjent pænt mange penge - fordi jeg konstant har videreuddannet mig - og jeg starter endnu en videreuddannelse til efteråret, som jeg også selv skal betale.
Mine arbejdsgivere har altid været flinke til at betale uddannelser og kurser - fordi jeg er en god arbejdskraft, men meget har jeg da selv betalt - ikke mindst den tid jeg brugte på det.

Al dette ikke for at fremhæve mig selv, men for at sige at man kan sgu sagtens, selvom livet er en smule hårdt - Forudsætningen er at man vil.
Jeg vil, jeg har altid villet - og jeg vil fandme skydes den dag jeg ikke gider, vil, eller orker!

LOne

http://www.lonerugaard.dk - coaching og mentoring

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld!- Jeg vil gerne svare
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 21:17
Tænkte, nu havde jeg tid og ro på, så jeg kan læse også de provokerende ting uden at spasse ud. Det har jeg ikke.

(Nørdeleven sidder nu stadig uden seng, da de penge kommunen skulle sætte ind på hans NEM-konto ikke gik ind. Jeg ringede allerede i mandags. Han har ingen NEMkonto, så pengene er ført tilbage. Jeg fandt ud af dette onsdag- og ja sagsbehandleren mente så, at jeg kunne tale med min bank. (Om et overtræk). Så nu går der i værste fald 10 dage (5-6 før kommunen har registret NEM-kontoen og FIRE dage til bankoverførslen). JA, JEG HAR TRUKKET fra budgetkontoen, så han kan få en seng. Det er et lån.)

Han gik på efterskole i tre år, da han i 7. klasse blev overfaldet to gange inden for en uge- helt sagesløs, den ene gang på skolen, af en tidligere elev. Den anden gang mens han ventede på bussen. Vi talte med politimesteren i Bogense, der FRARÅDEDE en anmeldelse, da knægten skulle kunne færdes i byen. Det var en fredag. Mandag mødte han i skolen med tilråbet:"STIKKER".

Han kom ikke tilbage til Bogense Skole!

Vi fandt en efterskole, hans kammerat fra folkeskolen tog også 8. dér!

VI BETALTE SELV DE FØRSTE TO ÅR!
Da han ville have 10. med måtte vi søge økonomisk hjælp. Sagsbehandleren ville sende ham på højskole efter 10.! Da havde vi- takket være HN- fundet frem til IT-College Grenå.

Og nu må jeg undskylde- jeg opgav tråden. Mine skuldre er ikke brede nok, og jeg burde have tænk på, at folk på overførselsindkomst IKKE har lov til at mene noget som helst på HN. HN er kun for supermennesker.

Knægtens sagsbehandler har forstået, at jeg har en sygdom, der gør at jeg ikke er 100 % effektiv. Hun skrev også, at jeg ER en god mor, jeg tilsidesætter mine egne behov, og vil gøre alt for min dreng. Knægten er kompetent. Han kan og vil selv.

Jeg havde droppet tråden, så læste jeg Gozone- men jeg skulle tage tilløb, og jeg blev vred og ked af det. Så fedt er det sku heller ikke at leve af nådsensbrød!
Jeg er så krøllet i mit hoved- at jeg ikke ville bede min søster i Langå om hjælp! Kan selv vil selv! :-P

Men i betragtning af tallene for, hvem der gennemfører en videregående uddannelse, og det er meget få arbejderbørn- så er mit spørgsmål rimeligt!

Hvis vi var en normal lavindkomst familie- så ville vi ikke have råd!

(PS: Nørdelen går med en kammerat fra efterskolen, der også vil læse datalogi. Nu vil de gennemføre det sammen! ;-) )

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Lone...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 21:24
Du har dårlig ryg- det har jeg også. Jeg har fået mere dårlig ryg af at arbejde- selvom jeg allerede VAR fleksjobber. Tror du, det er fedt...

Det er ikke mit problem, at dit job giver dig dårlig ryg- hvad er det siger? Så må du finde noget andet?

Og- det gør du vel...

Jeg ville da ønske, du var rask- og at dine døtre kunne få denne her gratis uddannelse alle taler om.

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 21:40

- efterskolen her i huset er blevet betalt af os selv (vi har 4 børn)

- de ugentlige lommepenge har ungerne sparet op på forhånd ved bl.a. at køre med aviser ;-) eller de arbejdede i hjemmeweekenderne...

- tøj transport mv har vi sandelig også selv betalt...

--- ---

i øvrigt koster det i snit 2000 kr pr måned at have en bil stående i garagen - inden man kører overhovedet så en billet i ny og næ når man ikke har den udgift hver måned - betyder det det store?

0
0
Svar på denne tråd

Lige dér tager du fejl
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 21:51
Jeg har dårligt nok 2000 pr måned til transport.

Og når man ikke har bil men knallert og offentlig transport, så bruger man ikke 2000- for det har man ikke råd til.

Dit regnestykke er forkert!
Og så bruger vi 400 pr md til taxi- nogen måneder mere end andre.

Det kan da godt være det koster 2000 kr, at lade den stå. Men når man har brug for, at den kører, hvad så?

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 21:54
fandme ikke ønske mine børn skulle få alting forærende uden at gøre en indsats -

Jeg er født med min ryg - det er ikke mit job, der gør det - jeg har det job jeg vil have, det er ikke det, der er pointen!
Jeg er rask - min ryg har bare en defekt.

Pointen er at ville og gide og ikke få alting forærende

Lone

0
0
Svar på denne tråd

Fritidsjob...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 21:59

Der er bare en ting jeg ikke forstår ( og ret mig gerne hvis jeg tager fejl )

Men har han ikke mulighed for at tage et fritidsjob og tjene pengene selv ? Det forstår jeg ikke, det gør andre unge da...

....Ud med janteloven....

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor tror du så
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 21:59
At jeg får noget forærende?

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

transport
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:07

tjah...hvis vores bil står stille koster den i omegnen af 2600 pr måneden,den er dyr i forsikring,og der er andre ting der skal betales,benzin bruger den også...sidste måned brugte den for lige knap 5000,iflg betaingservice...og så er der lige kommet ny forrude og nye dæk på,dæk kostede 2500 og ruden 3700...så skulle den lige klargøres til syn...regningen fra værkstedet løs på 6500...det var så i juli måned...

hvem skal jeg klage til...ingen,vi har nemlig selv valgt det.

hvem betaler...det gør vi!

faktisk syntes jeg ikke det er dyrt hvis jeg skal med toget til købehavn...jeg kan købe en orange billet.

men hvem siger drengen vil hjem hver weekend...han finder måske nogle venner eller en kæreste han vil hænge ud med,og så er der alle festerne og alt det sjove..

kan han evt få et job?..det er jo ikke unormalt at unge har det mens de studere...

FORMIDLING: Danske Forfattere og poeter klipper hæk og brænder grenaffald af for dig for under 32 kr/timen. Vælg selv fra listen. 60211647

0
0
Svar på denne tråd

hvordan er det lige du får
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:19

det til 1600 - 2000 pr måned i transport?

det passer ikke med nogen af de priser jeg kan finde...

prisen på college incl internet mv men ekskl el 3035,-

www.it-college.dk/default.asp?id=23

dvs han uden at røre en finger har flere tusind kroner til mad tøj sjov og ballade

Hvornår skal han lære at han egen indsats betyder en forskel? eller med andre ord skal han ikke selv have fingrene op af lommerne???

iflg mig er det en bjørnetjeneste at gøre sine børn at lære dem at "det ordner de offentlige" eller "mor og/el far"

- jeg er stolt af at mine børn både kan og vil selv ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Tansporten er beregnet
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:22
Til at han vil hjem 1 gang pr måned + ferier, derfor 16-2000.
Nogengange besøger han venner og får ekstra penge.

Jeg synes sammenligningen med en bil er far out - ja, jeg har ikke RÅD til en bil eller kørekort. Men "det har alle"?

Uddannelse er kun for rige folks børn?

Måske forstår I det nu?

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

stadig ?
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:30

Jeg må stadig sætte ? ved om han ikke kan tjene noget selv. Håber da virkelig der er en god grund til dette.

0
0
Svar på denne tråd

du tager fejl
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:36

- en retur fra Grenå til Fyn koster altså ikke hverken 1600 eller 2000 kr pr måned

ikke så vidt jeg kan finde... vil du vise mig hvor den pris kommer fra?

sammenligningen med en bil - var såmænd bare så du kunne se hvad det koster for os stakler der er tvunget til at have sådan en stående - vi kører jo heller ikke ligefrem gratis vel?

Nej uddannelse er for dem der KAN og VIL -

- jeg har for øvrigt en søn der er udeboende i lejlighed - som er startet på HTX nu. Han kan dog få SU (laveste sats som hjemmeboende) han har arbejdet i et år og sparet op til de 3 år der kommer så han kan blive boende i lejligheden og klare sig selv 100%

- forresten så regner han med at arbejde ca 15 timer pr uge ved siden af studierne.

se det kalder jeg vilje ...

0
0
Svar på denne tråd

Altså - det
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:37
der med gratis studie har jeg det faktisk sådan liiidt svært ved - jeg skal fx. betale kopiafgift, materialer til undervisningen (Fx. massagecreme), jeg har brug for træningstøj (Herunder ordentlige sko!), et førstehjælpskursus som er et krav for at læse videre på 2. semester (Rettere komme i praktisk på 2. semester), bøger - som trods alt koster i omegnen af 10.000,- bare for det som er sat på litteraturlisten til 1. semester ...

Altså - når man nu så er lidt sparsommelig på bøgerne så har man alligevel brændt 5.000,- af før semesterstart! Og så er det endda ikke et af de allerdyreste studier jeg læser ...

Og så må vi jo altså indse at vi ikke allesammen kan få et kollegieværelse i Århus til 900,- om måneden som en eller anden for nogle år siden venligt oplyste mig om at man kunne ... (Det tager trods alt noget tid med toget fra Århus til København - og så koster det jo også en sjat ) Ej heller kan vi allesammen købe brugte bøger eller tage hjem til mor og spise varm aftensmad nogle gange om ugen (Som en anden foreslog mig - igen der er fandme lang til Lolland for aftenskaffen og flæskesteg! )

Det er også for de fleste studiers vedkommende nødvendigt med internet og PC - jeg går jo fx. på et studie hvor vi sammenlagt har ... max 40 PC'er på skolen til sammenlagt mindst 400 studerende (Og vi må trods alt max være 4 i en gruppe - Hmm - få lige det til at hænge sammen når alle skal skrive opgaver samtidig! ).

Jeg KLAGER IKKE - for jeg kan da godt få enderne til at mødes selv om jeg har hest med min fyrstelige SU på udbetalt lige i underkanten af 3000,- mit studielån på 2450,- (Som ender ud i en gæld over 100.000,- inden jeg er færdig med at læse og de penge skal som bekendt betales tilbage ) og min fyrstelige løn som BRUTTO og INKLUSIVE feriepenge ikke må overstige 6000,- om måneden! Det vil sige at jeg udbetalt max kan have lige omkring 4175,- udbetalt... Og det gir mig altså en økonomisk ramme på 9625,- i alt hvilket jo absolut ikke er dårligt.

Så er spørgsmålet så om det er mange penge når jeg læser mellem 25 og 30 timer om ugen - og det dertil forventes at jeg læser i ca lisså mange timer OG naturligvis skal arbejde mine 43,75 timer (Da jeg jo er godt betalt og får 120kr i timen. Til standardlønnen som er 100,- i timen ville jeg skulle arbejde 52,5 timer om måneden for at få det samme udbetalt) om måneden ... er jeg trods alt oppe på mellem 60 og 70 timer om ugen!

At vi så har lang sommerferie kan vist så retfærdiggøres i og med at vi hverken har efterårsferie, juleferie (Den ligger nemlig lige midt i eksamen ) eller formel vinterferie (Men består man sine eksamner i første hug kan man være heldig at få en hel uges ferie i slutningen af januar ) Så jeg har ikke dårlig samvittighed over at tillade mig at holde en eller to uges fuld ferie i løbet af sommeren. Jeg skal jo stadig have mine 43,75 timer pr måned i løbet af sommeren uanset om jeg hopper eller danser - ellers hænger det nemlig ikke sammen! Jeg kunne jo også melde SU fra - have fuld tid - næsten og så tjene de der fyrstelige lige over 15.400,- man må tjene hvis man er berettiget til SU men melder den fra. (Med mine tal gir det en udbetaling på 8713kr - fortæl mig lige hvordan det skal hænge sammen at det IKKE kan betale sig at melde SU fra i en måned?! Det gir IKKE mening i mine øjne - på nogen måde )

Det er såmen blot for at sætte det i relief at uddannelse er gratis. Og for at gøre opmærksom på hvad det alligevel kræver af penge og tid at læse (Det er altså ikke noget man bare sådan lige går hen og gør uagtet at det er gratis at læse i Danmark og man kan få SU osv osv osv!)

Her skal naturligvis indføres at jeg ikke har et voldsomt krævende studie - en dyrlægestuderende kan fx. forvente at have op mod 40 - 45 timer om ugen og skulle læse tilsvarende (For at leve op til undervisernes forventninger!) - kan I sige mig hvornår man så har tid til at arbejde ved siden af?! Det er altså mellem 80 og 100 timer OM UGEN!

Nåh ja - hvor var det så jeg ville hen med det her? Jeg vil som bare gøre opmærksom på at det er noget værre pladder at påstå at det er GRATIS at læse i Danmark! Og jeg i princippet godt kan forstå at der spørges til om det kun er de riges børn der har råd for det koster altså knaster at læse. Det er meget godt at det kan klares på havregryn, pasta og ketchup og så kan man leve af sin SU men gad vide hvor mange år man tager af sin levetid ved at leve på den måde i de 5 år en kandidatgrad er nomeret til?!

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity

Monty søger part
Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen!
0
0
Svar på denne tråd

dengen
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:37

Xtiny,nej men alle der har flere penge end dig er ikke nødvendigvis rige...og man behøver ikke være rig for at sende sine børn på skole...

men jeg håber virkelig nin nørdelev kommer til at trives og får en god uddannelse...og jeg håber at du får medvind med alle de ting du går og roder med...

FORMIDLING: Danske Forfattere og poeter klipper hæk og brænder grenaffald af for dig for under 32 kr/timen. Vælg selv fra listen. 60211647

0
0
Svar på denne tråd

sikke noget sludder
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:38
Uddannelse er sgu da ikke kun for rige folks børn - tænker du slet ikke over det vi andre skriver?

Muligheden er for alle - hvis man gider - og jobs er der sgu mange af for et ungt menneske.

De fleste unge tjener deres egne penge - til transport, tøj, ferier, hvad ved jeg - få får sgu det hele forærende.

Og, ja det emner jeg I gør i denne her sag - uanset hvad du fejler, kan det da ikke være en grund til at et normalt fungerende ungt menenske, skal lære at række hånden frem og få -

Betale sin egen seng - for fanden da!

Det jeg ville med min historie var at fortælle, at man sagtens kan klare sig selv, få uddannelse, tjene gode penge - uanset om man har en eller anden skavank -det kan godt være du ikke kan, men det kan lade sig gøre - og det betyder ikke at ens børn så skal have offentlige ydelser.
Man skal ikke tage for givet,a t fordi man har et problem - så skal man have tingene foræret - og jeg synes det er rigtig synd for de unge mennesker, som vokser op med den opfattelse.

Og iøvrigt er de pisseirriterende at genopdrage - hvilket de offentlige ansatte som mig, så skal have problemet med! Lære dem at alle skal yde og alle har rettigheder, men sandelig også pligter... i samfundet.

Men jeg får selvfølgelig løn for det - og ondt i ryggen , ha, ha!!!

Lone

0
0
Svar på denne tråd

mine børn
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:39
rejser rundt i hele DK med et Wildcard - de kommer helt til Jylland for 165 kr...

0
0
Svar på denne tråd

udd. for alle
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:57

vil nu heller ikke sige at udd. kun er for de rige...

jeg er også fra arbejder klassen, ingen af mine forældre har udd. min mor har gået hjemme meget af tiden hvor det kun var min far som arbejdede.

min storebror arbejder med biler er udd. mekanikermen er vist blevet værkfører, min søster er folkeskolelære, jeg pædagog, min lille bror er lige startet på teknisk skole... "den soc. arv er brudt".

vi har alle måtte klare os selv og det har vi så gjort... og ingen har fået en udd. som ikke var 1. prioritet.

jeg vil sige at samfundet skal hjælpe dem der har brug for det... sådan er jeg og alle kan have eller få brug for hjælp fra samfundet.

men at sige at udd. er for de rige... nej!

Danmark er et velfærdsland/samfund, et af de rigeste i verden og vil våge at påstå at ingen andre har det så godt som vi har det i DK med hensyn til alt!

fra

Helle N

0
0
Svar på denne tråd

Så uddannelse er
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:58
For dem, der KAN og VIL.

Det er er da interessant, hvem mener du så kan og vil?

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Ja- du må have rejst
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 23:04
På en billigdag.
Min dreng har wildcard- men da han rejser fredag og søndag koster det lidt mere.

Du glemmer også de to gange taxi til 200 kr. Jeg kan ikke ændre bussens køreplan.

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Prøver igen...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 23:10

Har han ikke mulighed for at tjene selv...?

0
0
Svar på denne tråd

kan og vil
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 23:14

kan = dem der er i besiddelse af de nødvendige evner

vil = dem der har viljen til at gennemføre og kæmpe for det

du vil så måske forklare hvorfor han ikke arbejder selv for hans forbrug? eller har sparet op til det - der kan som bekendt også arbejdes i weekends og ferier...

0
0
Svar på denne tråd

nå ja..
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 23:18

2 x taxi a 200 = 400

retur max 400 = 400

ialt = 800

hvor blev de sidste 800 - 1200 af? op til de 1600-2000 kr?

0
0
Svar på denne tråd

Ja det er
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 23:32
Vilje skal der til!
Så kan man overvinde meget - selv medfødte rygsmerter!

For pokker: folk med alvorlige kroniske sygdomme og svære handicaps klarer sig, dygtiggør sig, tjener penge selv - og slås med systemet om den smule hjælp de kan få!

Jeg kan stadig ikke fatte, hvorfor din søn skal have al dette her foræret - det ville da være sundere og bedre for ham, at vide at han klarer sig fordi han har evner og vilje?

Og selvom det er fordi der er sociale problemer i barndomshjemmet, så kan man da godt klare sig selv?

Jeg arbejder med virkeligt svært belastede mennesker hver eneste dag - jeg mener nok, at jeg både har en faglig viden og et rimeligt sammenligningsgrundlag for mine udtalelser.

Jeg har dårlig ryg, ja - men jeg kan arbejde, jeg kan fungere - det er faktisk aldrig faldet mig ind at jeg skulle andet?
Og det er nok heller ikke faldet mine børn ind at de skulle have særlige krav, fordi de er vokset op med en enlig mor med ondt i ryggen, uden en levende far?
Og de synes ikke at mangle noget væsentligt i deres studietid.

Og jeg har begrænsninger - jeg kan fx ikke sidde ved en pc ret længe ad gangen ( og slet ikke de berømte 4 timer) og 50% af mit arbejde foregår skrivende - så jeg må lide den frygtelige tort, at holde mange pauser - og dermed adskille mig fra mine kolleger - som dog meget ofte er søde til at holde pause med mig -

Lone

0
0
Svar på denne tråd

Det kan jeg ikke svare på
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 23:48
Og det kommer ikke dig ved.

Jeg er sgu glad for at vores sagsbehandler ikke er sådan.

Som jeg skrev, så kan hun forstå, at jeg fejler noget.

Jeg får sgu dårligt af at høre. at du arbejder for kommunen.

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

for kommunen - næh
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 23:51
jeg arbejder da for borgerne?

Og jeg er god til det!

Lone

0
0
Svar på denne tråd

Sikkert
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 00:11
Så du har ikke brug for hjælp til dine børn.

Og nu du har det så godt og er så stærk, så har du ikke brug for at punke fattigrøve, som mig.

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

undren
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 02:02

Xtiny jeg vil meget gerne se den stadistik, der beviser, at dem der bliver uddannet fra universiteterne, udelukkende er børn hvis forældre er akademiker? den tror jeg ikke personligt holder. Men jeg kan kun tale ud fra ejne erfaringer.

Nu er jeg selv en af de heldig der læser på universitet på 4 år, og jeg har som mange andre knoklet for, at komme så langt som vi er.

Den største gave mine forældre har givet mig er evnen til, at klare mig selv. De støtter mig ikke økonomisk og har ikke gjort det siden jeg var 14 hvor jeg begyndte at tjene mine egne lommepenge.

jeg har haft 2 sabat år mellem HF og universitetet for både at finde ud hvad jeg ville med mit liv, og tjæne nok penge til at gøre det. i mens jeg har læst på uni, arbejder jeg i ferierne ca 70 timer om ugen for, at tjene penge nok til bøger og så jeg kan ha lidt ekstra resten af året. Jeg har ikke mange penge men jeg klager ikke, jeg er heldig jeg lever i et land hvor jeg får betalt min uddannese og oven i købet får penge til at leve for.

Se det positive i den hjælp i får, vær taknemmelig, at i bor i Danmark og ikke fx bor i USA, hvor i man skal betale det hele selv, for så ville der være tale om, at kun de rige har råd til at uddanne sig. Et råd Tænk før du skriver. Det kan godt være du er Fustræret over pengene ikke lige kommer, når de skal men de kommer jo.

Husk det har er en stor mulighed for din søn, og når han kommer på su, bliver pengene små, men det er ikke verdens undrgang, enten at tage et job, eller su-lån ved sidne af hvis man ikke kan få det til at hænge sammen. Man kan sagtens leve af sin su og et job på 15 timer om ugen ved siden af studierne, hvis man bor på et kollegie, som jeg.

Lige til sidst, dem der KAN og VIL, er de mennesker, der vil tilbringe 50-60 timer om ungen med hoved i bøgerne, knokle med eksamner, ingen ferier, leve for SU i alt for mange år, lære flere forskellige sprog bare fordi, ens underviser synes man skal kunne læse tekster på tysk, fransk og engelsk, eller et helt andet sprog. Vores studier er hårdre og der er ikke mange der kommer igennem, men det er ikke på grund af økonomine, men fordi, kravene er høje og det skal de være. For når vi er færdige så er vi blandt de klogeste i Danmark, og nogle gange verden, inden for vores fagområde. Derfor lever vi gerne af pasta og ris som vi køber i Aldi.

På forhånd undskyld for eventuelle stave og tegnsætningsfejl, for jeg er ordblid, men det er jo bare endnu et bump på vejen.

Mvh Anja

Forresten i må meget gerne se mit buget, hvis i vil se det kan lade sig gøre at leve på SU alene, for det har jeg også gjort i en længere periode.

0
0
Svar på denne tråd

fattigrøve
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 06:53
Der er ingen der punker dig - og jeg gør heller ikke.
Jeg betvivler ikke, at du er syg og at du ikke føler du kan arbejde eller tilbyde noget.
Det er din oplevelse og den virkelighed du lever med.

Jeg forsøger alene, at stille spørgsmål til din opfattelse af, at det offentlige skal betale for din søns uddannelse, møbler, hjemtransport osv - alene fordi du er uarbejdsdygtig - og så forsøger jeg at vise dig, at man godt kan overvinde endda mange besværligheder, hvis man har viljen.

Du dømmer jo lige så hurtigt, som du beskylder mig og andre for - du har den sædvanlige tro, som jeg har oplevet så mange gange, at det nok bare har været nemt og gnidningsløst for os andre - at vi ikke kender til smerte, svaghed og følelser af ikke at kunne overkomme det hele.
Du aner jo ikke hvordan vi har haft det - til gengæld kan de fleste af os jo i et vist omfang følge med i din historie, eftersom du selv har fortalt den mange gange herinde - og det kan altså give nogle reaktioner på, at din holdning ikke er helt rimelig.
Jeg ved ikke hvor belastet du er - men jeg ved hvormange enorme problemer og elndige opvækster folk kan overvinde - fordi de vil.

Man må vist fnde sig i at ens livsanskuelser sættes til diskussion, når man vælger at udtale sig i et offentligt forum...

Jeg kan ikke tælle hvormange gange jeg har hørt, at alting har været nemt for mig, at jeg ikke kender problemer osv osv - fra de der mener, at de har krav på al støtte til al ting.
Og det kan godt pisse mig en smule af.
Styrke og vilje er da ikke noget man bare har - det skal man da arbejde for at vedligeholde.
Jeg er glad for at jeg har kunnet gøre det jeg ville, og at jeg med sandhed kan sige at jeg er veluddannet og velkvalificeret nok til at vælge hvad jeg vil arbejde med - og at det hele er min egen fortjeneste.
Men ofte har jeg også valgt at ville det jeg kan - sådan er det jo.

Jeg synes det er fint at få hjælp, ellers ville jeg heller ikke have det job jeg har - men jeg synes man gør sine børn en bjørnetjeneste ved at lære dem, at man man har krav på offentlig forsørgelse, før man har forsøgt at klare sig selv.

Jeg ved du har ondt af dig - og det kan man til en vis grad også forstå, men i min verden er det altså ikke nok til at stå af og forlange at samfundet skal yde til en, uden at man selv skal tilføre noget.
Og slet ikke nok til at forlange, at ens søn skal kunne tage en dyr uddannelse på offentlig betaling, når der er så mange andre valgmuligheder, som han selv kunne finansiere.
Det er da fedt at få en masse støtte, men du må jo vide at vi andre muligvis ikke deler din holdning til at det er iorden, at kræve og samtidig være dybt utlilfreds.

Nogle gange skal man måske bare sætte historien i bero, lægge tingene bag sig og overveje hvilke skridt man selv kan tage.

Men jeg ved også godt, at det faktisk er hele sagens kerne, at vi ( befolkningen) deler os i mentalitetsforskelle - de der er mener de selv skal og aldrig har tænkt, at det kunne være anderledes - og de der mener, at samfundet skal være deres mor og far i nogle sammenhænge.

Lone

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 09:18

Nej, uddannelse er ikke for de rige børn. Men som andre har skrevet, for dem der vil og kan. Hvis man er opsat på at gennemfører sit studie, så sætter man også andre behov til side først, og knokler r*ven ud af bukserne, hvis det er det der skal til for at holde r*ven fra vandskorpen.

Når du nu længe har vidst, at han skulle have møbler, så kunne i da for pokker have sparet op( også selvom der måske ikke er meget at spare op for), han kunne have taget et arbejde, eller gjort som de fleste andre: brugt den seng der var hjemme på værelset osv, istedet for at det offentlige skal betale.

Synes virkelig du burde skamme dig over, at du selv tillader at lade det offentlige betale i hovede og r*v, og så brokke dig over det bagefter, istedet for at vise dig som et godt eksempel for ham, ved at vise, at man ikke får alt forærende. Er der svære og hårde tider, så finder man en udvej uden offentlige almisser.

Chulek, som er alene med to børn.

0
0
Svar på denne tråd

Ærlig talt
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 09:46

Xtiny, uanset hvad vi skriver herinde vil du tolke det som modstand og trække paraderne op!! Du mener jo tydeligt at alle andre end dig selv har det så skide nemt, fordi vi kan arbejde, har bil, hus, hest what ever, du vil jo ikke læse, og forstå, de råd og opfordringer der kommer, hvorfor så overhovedet blive ved??

Jeg beklager men jeg har ikke ondt af dig eller din familie, for jeg kender mange der har det værrere end dig, folk der har været nødsaget til at tvinge deres børn i skole selvom de blev mobbet, fordi de ikke havde råd til at sende dem på efterskole, folk der sender børnene på ferie hos familien for at være sikre på de ikke er hjemme når kommunen/banken kigger forbi fordi en tvangsauktion er på trapperne, og så er de også sikre på at børnene får det de kan spise! Jeg læser dine indlæg, og undrer mig over du har råd til dine katte, og sørme også har både computer OG internet, to ting min familie aldrig har haft råd til!

Din søn har fået en fantastiks mulighed for at tage et drømmestudie, hvem har givet ham den mulighed?? Jer!? -Nej, som jeg forstår det, er det pga. kommunens vilje til at finasere studiet, og møbleringen af hans værelse, og alligevel finder du det for dårligt at du skal vente på at ydelserne tikker ind på din/hans konto... Fordi du ikke har undersøgt om der er oprettet en bankkonto til ham. Hu hej hvor er dét da bare det offentliges skyld!

Tja, jeg mener du har lagt op til at alle herinde er rige og lever problemfrie liv, og man skal som bekendt ikke kaste med sten når man selv bor i glashus...

Verden er ikke bare sort og hvid, det er vel i bund og grund det du skal fortælle din søn, for er han i stand til at tage en uddannelse der kræver mange timer foran en skærm på sin røv, så er han vel også i stand til at tjene lidt håndøre ved at arbejde nogle timer ved siden af, det gjorde jeg da jeg læste. Timer fra 8 til 15 hver dag, projektarbejde efter skoletid, bussen hjem med et buskort til den nette sum af 750 kr pr. mdr., og derefter to gange om ugen på job i 3 timer!! Hvor der er vilje er der vej, men hvis han har arvet din; 'hvorfor er hele systemet på nakken af mig' opfattelse kan jeg godt se der er et problem.

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 09:53

Nej nu må i sku styre jer

xtiny får hjælp fordi hun KAN få hjælp, at andre så fravælger muligheden er da deres sag. Som en skrev:"Er der svære og hårde tider, så finder man en udvej uden offentlige almisser" - nå siger jeg bare, jeg vil da ikke sidde og glo i en portion havregryn flere måneder hvis jeg kan få hjælp, og lur mig om hjælpen ikke er der fordi den kan søges...ellers må i lave om på reglerne for social hjælp.

Vi brager ud med vores velfærdssamfund og om hvor godt vi har det i Danmark, men alt er ikke bare lyserødt. Bare fordi den har fjer og lægger æg, så er det ikke nødvendigvis en høne...vi har hver vores måde at klare hverdagen på.

En kat skal holdes på egen matrikel

Neutralisering af udekatte - en selvfølge!!

Belgiske kæmper i blå og sort

Silkehøns kyllinger

Chabo kyllinger

0
0
Svar på denne tråd

Raggie
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 10:00

Ja, hun får hjælp fordi hun kan få hjælp, men det ville sgu ikke skade hende at sætte pris på den hjælp hun får i stedet for at vil have mere og mere og mere, og når det så ikke sker jamen SÅ er hele systemet imod hende, eller de laver en fejl, der i bund og grund ikke er deres fejl!!!

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 10:01
Nu var det mig der skrev om offentlige almisser. Jeg har skisme heller ikke tænkt, at man skulle glo i en skål havergryn i flere måneder. Men nu er det jo sådan, at Xtiny brokker sig over, at de offentlige penge ikke er tikket ind på kontoen, således at nørdeleven ikke kan få møbler. Det er noget der har været undervejs længe, de har længe vidst, at der skulle møbler til. Derfor mener JEG, at det er forkert at modtage offentlig hjælp, når det er en forudset udgift. Hvis man går ned på kommunen og beder om hjælp til en udgift, så kræver det, at den har været forudset, så man ikke har haft mulighed for at spare op til det.
0
0
Svar på denne tråd

kan han ikke bare bruge
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 10:01

gamle seng, da jeg flyttede hjemmefra i sin tid var det med alle mine "børnemøbler" indtil jeg fik råd til noget andet.

Og nej uddannelser er ikke for rigs børn, men vi andre må bare selv sparer op og vente indtil vi har råd til at tage uddannelsen.

Jeg begyndte og så selv som 17 årig, og skulle finde penge til husleje og bøger, kopiafgift med mere, men jeg havde knoklet året før og havde sparet op den vej.

NEj jeg har ikke ondt i røven over at din søn får de ting han får, og det er rart at folk med mindre midler har de muligheder, men så sidde og brokke sig over at han ikke har en NY seng og han ikke har råd til dit og dat, nej det syntes jeg det er for meget.

Han kan da vel finde et job lige som så mange andre under uddannelse

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 10:09

Syntes i undervuderer det offentlige hvis i mener at de bare udbetaler i flæng, der er nok en grund til at xtiny får det hun får.

At en nemkonto ikke er blevet oprettet er en tanketorsk alle kan lave

Forudsete udgifter behøver altså ikke at betyde at man bare kan spare op til dem

Silkehøns kyllinger

Chabo kyllinger

0
0
Svar på denne tråd

Tilskud til møbler???
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 11:19

Jeg fik nye møbler da jeg var 12.

Den seng jeg købte dengang blev skiftet ud da jeg var 24-25.

Før det havde jeg ikke råd til en ny...

Og så er der stadig ikke kommet svar på:

Hvorfor kan nørdeleven ikke selv få sig et arbejde og tjene nogle penge?

hilsner
/Diane

Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt

0
0
Svar på denne tråd

Åh ja -
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 11:36
han kan da godt nøjes med den gaaamle seng og få dårlig ryg af det (Lissom os andre!) Han skal da bare ud og tjene nogle penge så han får taget fokus fra det studie han har valgt og som han skal til at lægge en masse energi i. (y) ... (Not)

Han kunne da bare ha tjent penge tidligere - mens han gik på efterskole og rykkede frem og tilbage... For alle kan nemlig få et job hvis de gider - bla bla bla! (Fortæl det til veninden der først nu efter et år endelig har fået job - selv om hun har søgt højt og lavt!

Igen så læser jeg mere at det da er helt vildt så mange penge det alligevel koster at have knægten gående på det IT-college - og så er det dælendytme ikke gratis at læse længere for hvis ikke kommunen betalte så skulle familien selv. (Hvad er forresten forskellen på om kommunen betaler eller knægten får SU? Så vidt jeg ved er det vores allesammens skattepenge begge dele!)

HVORFOR er det sådan at fordi en har levet på en sten af 85kr om ugen i de sidste 4 år så kan og skal alle andre pinedød kunne/ville det samme? Især fordi det jo er betalt af kommunen (SU er betalt af staten - same sh*t - different name - det er skattepenge det hele).

Og nu alle er så meget efter Xtiny omkring at hun er negativ og har en negativ indstilling til livet - det er folk som er/har depressive "sjovt nok"! (Der er ikke meget sjov ved depression) Og de kan ikke bare lige "tage sig sammen" som os sunde raske mennesker som bare er lidt deprimerede i ny og næ når vejret er skidt!

Nej tillykke til alle jer som har det godt og som har formået at komme frem i livet mod forskellige odds - tillykke til mig selv som har formået det samme. Kunne vi dog ikke godt dele ud af vores overskud fremfor at sparke til folk som allerede ligger ned?! Kunne vi overskudsdanskere ikke prøve - bare for en gangs skyld at gå efter HØJESTE fællesnævner i stedet for den laveste?

/Trine T =)

Monty søger part
Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen!
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor efterskole??
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 11:51
Jeg har godt nok ikke læst hele tråden, men spekulerer lidt over, hvorfor det unge menneske er på efterskole, i min tid kostede det ikke noget at gå på gymnasiet som jo oftest er den første start til en uddannelse! Men som sagt, jeg har ikke læst hele tråden, ville dog mene, at hvis uddannelse er det største ønske, så var det måske nemmere at vælge den "gratis" løsning!! (nu er intet gratis, men så skal man da ikke betale for skoleopholdet, og der er ikke udgifter i væsentlig grad til dyre forældremøder!)

Husk at se ting fra alles synspunkt...og husk at kommunikere ordentligt!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 12:05

Trine - hvis du ved hvad xtiny fejler, synes jeg ikke det er ok du skriver det i tråden, når xtiny ikke selv gør det.

Jeg læres bestemt ikke indlæggene i denne tråd, så negativt som du gør.

Det folk anfægter er holdningen til at få hjælp og så er der på det sidste kommet kommentarer til, om xtiny giver sine holdninger videre til hendes dreng.

I den anden tråd får Xtiny tilbud fra andre HNer om møbler til knægtens værelse, men afslår de fordi de vil ha nyt.

Jeg kan godt forstå at de som har knoklet, bliver stør på manchetterne.

En rettelse, som ikke er fordømmende, men kun oplysende. SU er langt mindre end det man får fra kommunen. SU må mange suplerer, hvorimod hjælpen fra kommunen, dækker det hele.

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

ihh ja...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 12:10

hvor vi andre bare har det godt og lever i sus og dus, med gård vovlo og hypser.

vi lever jo som grever og baroner, har råd til at bekoste vores børns dyre uddannelser og har råde både til rejser og fornøjelser. vi lever jo i sus og dus og har råd til det. Helbredet er i top og vi er altid kommet nemt til det hele da vi jo har råd til det.

Krasss... hov der knækkede filmen vist.

vi spoler lige tilbage og sætter den rigtige film på.

Grever og baroner, ja sådan lever vi godt nok ikke. Der bliver købt det mad der er brug for, men tilbudsvarer og priser der gennem tjekkes er normalt her i huset. skal man købe noget stort, må der spares sammen før der er råd.

Knægten har været ræve heldig at få en mesterlæreplads, for så er der da råd til at han kan få sin drømme uddannesle som motorcykelmekaninker. Datter ved endnu ikek hvad hun vil, så hun har søgt job i den lokale brugs, da der jo skal bruges penge til at betale for hendes ridehest og gamle pony. Dyrlægeregninger, foder, smed og undervisning, ja det koster jo. Der skal også spares op, til den dag hun flytter hjemme fra, for vi har ikke råd til at betale for hende og kommunen, hvorfor skal de betale, hun kan jo selv arbejde og tjene til det hun vil ha.

Ferie øhh, hvad er det mond for noget. nåå ja, det var jo de tre dage min mand havde råd til at holde stille med lastbilen, for der er ikke råd til at miste flere dages indtjening i hans enmands vognmandsfirma. Jeg fik 9 hele dage og har taget mig den frihed at tage en mere på tirsdag. Der var ikke råd til mere, da jeg har en dyrlæge regning der skulle betales.

At rejse på ferie, har kun været muligt for os meget få gange og kun med vores gamle campingvogn i lille danmark.

Fornøjelser, jamen dem har vi da mange af i vores hverdag, men ikke nogel der koster ret meget, for det er der ikke råd til. Nej vi finder istedet for fornøjelser som giver gode oplevelser ud af små ting.

Helbredet tjaa. for min mands vedkommende er der de gængse sydomme, som podagra i svært grad, tre sammenvoksede led i ryggen gigt i foden og ryggen, men han er jo udstyrte med to krykker, som han kan bruge de dage det er værst med smerter og du kan tro, man kan lave meget, selv om man er udstyret med to krykker.

Mit helbred er ikke noget vi snakker om, for det er ikke for godt. Tre discoprolapser i ryggen et skævt bæggen og et bæggen der ofte går ud af led. et højre ben hvor lægmusklen er ødelagt, efter en hest mente jeg skulle ligge nederst. Men jeg står op hver morgen. passer mit arbejde til ug og er næsten aldrig sygemeldt. Klarere de ting der skal gøres og nyder min hverdag, ved at finde de små ting der kan glæde.

vi bor på en gammel gård, som trænger til en kærlig hånd.

Der er ikke råd til håndværker, så jeg har lært hvordan man pudser op, murere en mur op og laver alle de andre håndværks ting, som der er brug for på så gammel en gård.

Stue huset var bedre tjent med at blive udskiftet, men det er der heller ikke råd til, så vi må reperere så godt vi kan og med de få penge der er tilrådighed.

volvoen jamem den er der og den er betalt kontant. Men den er gammel, har i mange år kørt som taxa i jylland inden den blev vores. Trænger gevaldigt til en udskiftning og deværre bliver det nok aktuelt inde for få måneder. Råd til at købe kontant ja det er der ikke, da den sidste portion sparepenge blev brugt på en meget syg hest, så jeg håber banken vil se med milde øjne på os.

Lige nu holder jeg pause.

Har gådet og sprøjtet for ukrudt på marken, men ryggen kunne ikke mere, så nu står den på ro og fred i en times tid, før jeg så skal igang med at ordne en gammel mur der trænger. I aften, ja der må jeg så ligge og slappe den på sofan, så ryggen kan få lidt ro og fred.

I morgen har vi betsmet os til, at tage med knægten til mottocros. en sport som vi med glæde har støttet ham med, men som han selv betaler. Men han er dog så fornuftig, at han sparer 1/4 del af sin løn op, for den dag han skal hjemme fra, ja så koster det jo og vi har ikke råd til at betale og kommunen, hvorfor skal de betale, knægten kan jo selv arbejde og tjene sine penge og han har jo vidst i et par år, at der kommer en dag hvor man skal flytte hjemme fra.

Ihh hvor vi dog har det godt og lever i sus og dus.

Jeg er ærligt talt ved at brække mig over din kræve ind mentalitet. Se dog at vågne op og skab dig et liv. lad være med at bruge gamle ting som grund til at du intet kan. vi er mange som slæber rundt med gamle ting, der er grimme og ikke til at fatte, kunne overgå os som barn-ung. Men det nytter ikke noget at hænge fast, det bliver livet ikke nemmere af, tværdigmod.

Livet er nu engang herligt også selv om økonomien er stram, helbredet dårligt og tjja, en sæk med mange grimme minder som slæbes rundt på. men jeg vil, jeg skal og jeg har tænkt mig at fortsætte med at nyde livet og det skal andre ikke betale for at jeg og min famillie kan.

dog for knagen at vågne op og kom igang med at leve livet uden at andre skal betale for det.

Medynk, nej det får du ikke far mig, men tværdigmod et los i rumpen, for det syens jeg ærligt talt du trænger mest til.

IMC.
Kun 700 kr
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 12:25

Inger: læst og er enig.

Dorte.

Det god stil - at køre æsel med et smil
Har du set Donkey,Frans, Frits og Nellies(der ikke har fået føl endnu) hjemmeside ?
0
0
Svar på denne tråd

Nu er den der igen...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 13:47
Og de kan ikke bare lige "tage sig sammen" som os sunde raske mennesker som bare er lidt deprimerede i ny og næ når vejret er skidt!

Atter denne her antagelse om, vi andre ikke aner hvad vi taler om - at vi bare mener, at man "kan tage sig sammen", fordi vi aldrig selv er blevet ramt af livet.
Måske er det lige præcis omvendt?

Og så vil jeg i øvrigt bare henvise til Ingers indlæg, som siger det meste.

Lone - hvis datter forresten skal flytte på kollegium om 3 uger - og tadaaa - hun må tage sin gamle lorteseng med, for jeg har sgu ikke råd til at gi hende en ny - der kom lige en aflivning og en hest med vægttab i vejen for datterens sovekomfort.

0
0
Svar på denne tråd

uhh nu må jeg også blande mig
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 14:24
så jeg får nok hug...

efter et biluheld for 4 år siden er jeg i dag førtidspensionist pga alle de skader jeg fik dengang.

efter uheldet fik jeg desværre også en svær depression.

med hensyn til depressionen, kan man desvære ikek bare tage sig sammen og komme ud af den MEN man kan gøre meget for at få sit liv tilbage.

i mit tilfælde har jeg en flok gode veninder som bakker mig op og hiver mig ud af huset så jeg ikke bare sidder her hjemme og falder sammen.

jeg har nogen pragtfulde dyr som kræver min opmærksomhed og skal passes, det gør igen at jeg ikek bare falder ind i depressionen.

og jeg har accepteret at jeg må ta medicin for at ikke falde i dybe sorte huller.

Min egen indsats er jeg forsøger ihærdigt at fungere som en mor og give mine børn en ballast med i livet, allerede nu lærer de penges værdi og der ikke er mange af dem her hos os. feks tjener de deres lomme penge ved at holde orden på værelset og feks vaske op og ta af bordet.

da vi skulle flytte lånte vi pengene,og har betalt tilbage, alle vores møbler har vi fået af venner som har fået nyt, ikke een eneste ting er købt fra ny.

jeg vil give mange ret i hvor der er vilje er der vej, og med min pension og med mandens job er der ikke meget at gøre med, men vi kigger tilbuds aviser og vi handler kun diskount. og 2 voksne og 2 børn lever for 2300 om måneden i mad indkøb. dertil kommer der så en hel gris 1 gang om året.

tøj ønsker vi os i fødselsdags gave og julegaver, ellers har jeg en symaskine. sko købes efter behov, ikke mode.

så selv om jeg er stærkt depressiv OG er førtidspensionist, så får vi kun min pension fra kommunen, vi får ikke engang boligsikring, har ikke søgt, hvorfor skulle vi når det fungerer som det er nu?

nej vi er ikke konger og baroner og bliver det aldrig, men tror vi har så meget andet istedet.

Hilsen

Christina

American Quarter Horses for life

0
0
Svar på denne tråd

hov glemte
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 14:27
lige at skrive at hver af pigerne får 100 kr ind på deres børneopsparing til den dag de blir 18 år.

vi sætter også lidt penge til side til konfirmation og hvad der kan komme af regninger i fremtiden, så sparer man op skal det nok gå, og vi vil også klare os selv, jeg har det meget svært ved at være pensioneret, men jeg har desvæærre ikke noget valg.

Hilsen

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Men Lone
Forfatter: 
jeg læser jo blot indlægget anderledes end dig!? Og oplever at der er en hel del som netop agiterer for at man bare lige kan tage sig sammen selv om man fejler alverdens. Og du får det til at lyde som om at DU ved mere om det end jeg gør .. Men du kender jo slet slet ikke til min situation (Endnu mindre end jeg gør til din fordi du jo har beskrevet dit liv i den her tråd!) - du aner ikke hvad jeg har været udsat for i livet.

Jeg mener stadig at det ikke er nødvendigt at sparke til folk der ligger ned - uanset om man mener man har det bedre, lisså slemt eller værre end trådstarter!

Det er da fantastisk at Inger, Lone og flere andre - mig selv inklusive har formået at rejse os og lever med alverdens skavanker og klarer os selv! Vi kan da godt klappe os selv på ryggen for det - men BEHØVER vi så virkelig antage at hvis vi selv kan så kan alle andre satengaleme også?!

Som jeg siger det - i OverskudsDanmark har jeg lidt svært ved at se at det skulle være SÅ nødvendigt at sparke til folk der ligger ned!

Men det kan være at jeg har læst flere af XTinys indlæg end andre? Ellers kan det være at jeg læser dem helt anderledes ud fra de forudsætninger JEG har samlet op i mit liv?

/Trine T =)

Monty søger part
0
0
Svar på denne tråd

Så læs dog
Forfatter: 

Nogle af forfatterens andre klage, indlæg de er lette at finde ...

Danmark betaler hver 4. voksen for ikke at lave dagens gerning, hvad enten de ER syge, eller om det er fordi lykkeds dem at snyde systemet eller de bare er hypokondere...Og har snydt systemet...

Illum

.

.

Undskyldninger er hvad de dovne bruger i stedet for at finde løsninger...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår heller..
Forfatter: 

ikke hvorfor at sønnen, skal have alt den hjælp hjemmefra, han er vel et fornuftigt og ansvarligt menneske..

Hvis uddannelse kun er for de riges folk, er det ret fantatisk at jeg i dag er faglært landmand og næste år flytter til Århus for at læse videre..

Jeg tnker mange tanker om dette indlæg, men har simeplthen ikke tiden til at skrive i flere timer..

samt Sorte Perler

Frieserhingsteføl sælges

0
0
Svar på denne tråd

æhh ny seng...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 14:28

jamen knægten min..

har da arvet sin seng fra en bekendt heldigvis fulgte der en kanon dejlig madras med i gaven og min knægt, ja han var skismer glad for sin nye brugte seng, der nu har holdt i godt og vel 10 år.

Dattern hun brugte sine komfirmations penge på at købe helt nye møbler til sit værelse. De gamle var arvestykker fra kusiner og min mands gamle børneværelse. Ja man kan komme langt med en bøtte mailng, en pensel og gamle møbler.

IMC.
Kun 700 kr
0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 14:40

...ja og min søn flyttede for 2 mdr siden med en dyne og 2 hovedpuder, han låner en nu en skodseng

Syntes de sidste indlæg er over i de fortællinger med hvordan man levede :" Dengang jeg gik i skole havde vi ikke råd til sko, skolen lå 120 km væk, inden jeg skulle afsted skulle jeg malke 80 køer..."

Silkehøns kyllinger

Chabo kyllinger

0
0
Svar på denne tråd

Åh - jamen
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 14:43
bare fordi der er ANDRE som har det lisså dårligt eller dårligere - så skal man sparke til folk der ligger ned?!

Jeg blir dæleme da også harm når jeg har fået lovet penge og jeg så ikke ser en krone?! Er det virkelig mærkeligt at ha det sådan?!

Men Inger - jeg ved jo tilfældigvis at din knægt lige er blevet A-kører inden for motorcross - det koster nogle penge - så derfor må jeg jo antage at I har prioriteret at det er motorcrossen der er væsentlig? Du og datteren har hest så vidt jeg husker - jamen så må det jo være fordi I har prioriteret at det er vigtigt for jer inden for den økonomiske ramme I har?!

Og her vil jeg jo så påstå at hvis man har penge nok til at prioritere sådan så er man altså ikke så ringe stillet endda (Jeg har jo fx. hest og egen lejlighed på SU osv - så jeg er da rigtig fint stillet!).

Illum - Ja - jeg er jo en af dem der blir forsørget delvist af staten - jeg er jo på SU

I øvrigt er jeg opvokset mestendels hos min mor som enten har været enlig eller boet sammen med mine småsøskendes far - der er invalidepensionist. Så det er altså heller ikke fordi at jeg ligefrem er opvokset i et rigt hjem. Men jeg er opvokset i et ressourcestærkt hjem - og er en stærk person med klæbehjerne så jeg kan slippe for at skulle læse lisså meget som andre folks børn for at få et godt gennemsnit. Tillykke til mig!

/Trine T =)

Monty søger part
0
0
Svar på denne tråd

Vrøvl raggie
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 14:46

Det er andre forældre der fortælle hvordan deres børn gør i 2007...

Hver 4. voksene dansker laver ikke dagens gerning for det landet Danmark betaler dem...

Og ikke ALLE er så syge (Jaja nogle er) at de ikke kan gøre noget, men som min sig. siger

Illum

.

.

0
0
Svar på denne tråd

da jeg var dreng havde vi ikke sko
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 14:47
men gik barfodede i sneen om sommeren...

Jeg vil gerne lige pointere, at det jeg spørger til er,hvorfor et sundt og rask ungt menneske ikke skal lære, at et demokratisk samfund er opbygget af en fælles indsats?
Det rager da mig, eftersom jeg er en del af selvsamme samfund.

De der ikke kan eller vil, de skal have hjælp, men kunsten må da være, at skabe motivation fra begyndelsen - til fælles løft og bæring?

Og så spørger jeg til tankegangen - nøjagtig ligesom jeg ville spørge til tankegangen, hvis nu vi snakkede ældrepleje og nogle hævdede at de gamle ikke skulle have en skid, for de kunne bare have sparet op...
Er det ikke det vi er her for - debat?

Og så tilsætter jeg diverse eksempler bare for at aflive tanken om, at man intet kan hvis man er en smule handicappet, eller det er synd for en...

Slå øjnene op, mennesket overlever det mest utrolige - hvis de vil.

Læs lidt Maslow.

Lone

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er imponeret
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 14:54
over at et menneske som reklamerer med at være coach og mentor kan være så firkantet i sine udmeldinger.

Det kan ikke være rigtigt at jeg skal beskrive hele min trælse livshistorie her for at få lov til at mene noget andet end jer der har valgt at fortælle hvor hårdt I har det men hvor dygtige I har været til at håndtere livet.

/Trine T =)

Monty søger part
0
0
Svar på denne tråd

svar til flere
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 14:59

TrineT skriver: "Det er da fantastisk at Inger, Lone og flere andre - mig selv inklusive har formået at rejse os og lever med alverdens skavanker og klarer os selv! Vi kan da godt klappe os selv på ryggen for det - men BEHØVER vi så virkelig antage at hvis vi selv kan så kan alle andre satengaleme også?!"

Trine, du får en for ovenstående.

Det er sgi da osse paradoksalt at det tilsyneladende er blevet DYRERE for xtiny og hendes mand at sende sønnen på skole, nu hvor kommunen osse "spytter i kassen" - jeg gætter på at xtinys søn ikke tidligere har fået 1200 kr om måneden i lommepenge - eller bare noget der ligner!??!

Faktisk synes jeg det er OK, at man kan få hjælp fra kommunen til at færdiggøre hvad man selv har begyndt, men ikke har RÅD til at fuldføre, når det gælder ens unges velbefindende og i øvrligt er indenfor rimelighedens grænser?

Har læst nogle af xtinys indlæg - og så vidt jeg forstår kom sønnen på efterskole pga mobberier og vold i folkeskolen?

Xtiny og hendes mand betalte derefter ud af egen lomme i to år for efterskolen, til trods for at de ikke sidder for godt i det?

Xtiny er syg, døv, tilbagevendende depressiv og har i årevis stillet op til alt hvad tænkes kan og lidt til, idet flere af de jobprøvninger/skånejobs og hvad ved jeg har været fuldstændig uegnede for en hørehæmmet person med dårlig ryg og ditto arme - jeg tager faneme hatten af for, at hun og hendes mand trods små penge, dårlig økonomi, faldefærdigt hus uden for lands lov og ret, ingen kørekort, dårlige offentlige transportmuligheder osv har fået en dygtig og velfungerende dreng - og at de har magtet at hjælpe deres dreng ud af en folkeskole der svigtede og gennem to års selvbetalt efterskole!!

(For der har ikke været meget at rutte med i de år, kan jeg godt regne ud!! Så vidt jeg har forstået får xtiny sygedagpenge , kontanthjælp eller lign - og det er vist ikke en fyrstelig indtægt Nørden slæber til huse heller?)

Da deres dygtige dreng så ønsker at fortsætte sin uddannelse, så tilbyder de sgu STADIG både moralsk og økonomisk støtte, omend de må se sig nødsaget til at bede kommunen stille op som økonomisk bagstopper. Der skal stærke grunde til, før en kommune vælger at gå med på den slags - så at xtiny og hendes mand rent faktisk FÅR økonomisk støtte til foretagendet siger mig lidt om hvilken situation de rent faktisk må stå i!

(og det ER sgu da paradoksalt, at det rent faktisk bliver DYRERE for dem, nu hvor kommunen hjælper til - og dét forklarer måske, hvorfor det pludselig er blevet nødvendigt vitterligt at få ALT hvad de har krav på??)

Xtiny og Nørd: I skal have fordi I rent faktisk har ORKET at hjælpe jeres dygtige dreng videre til et liv der kan blive BEDRE end jeres eget!!!

Alle de, der indtil videre har formået at hive sig selv op ved hovedhårene trods utallige skavanker kan så takke deres skaber for, at de ikke osse var skaldede!

Hvorfor kan jeg ikke finde ud af at lave en præsentation?

0
0
Svar på denne tråd

Kan du lest IKKE læse tine
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 15:01

Hver 4. voksen yder INTET for de penge de får ??? Du læser, er det det samme som ikke at yde noget ???

Så be om at få nogle af dine skolepenge tilbage...

Ingers børn TJENER selv penge.

Kan du da slet ikke læse ???

Illum

.

.

0
0
Svar på denne tråd

vil egentlig
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 15:01
give illum ret.

selvom jeg ikke kan holde til et arbejde pga mine fysiske skavanker, giver jeg alligevel noget til bage på mine gode dage, for når jeg har en god dag uden for mange smerter ja så er jeg at finde på plejehjemmene i terapien og snakker og hygger med de ældre. så jeg forsøger at gi lidt tilbage

og der er ALTID noget man kan gøre, om ikke andet kan man ihvertfald lære sit barn( børn selvstændighed og stoltheden ved at klare sig selv.

da ruderkonge var knægt sagde man at arbejdet bærer lønnen i sig selv, det et stadig god at tænke over, for der er ikke en federe følelse end man selv har klaret noget i min situation, om det så bare er at ha lagt vasketøjet sammen og på plads.

så det handler om at finde ens recurser så man kan få et selvværd og selvtillid. men man er fileme nød til at gøre en indsats.

og nogen gange må man nøjes, feks er vores møbler ikke fine smarte møbler, det er gaver fra venner og familie.

Ja vi har så 3 heste, 1 hund 2 katte og 1 kanin og 1 hamster, men det betaler kommunen altså ikke ekstra for vi har, så vi sparer andre steder, har feks ikke været i biografen eller ude og spise i ja jeg kan ikke huske hvor længe... sådan vælger man hver især, sæt tæring efter næring

Hilsen

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Men Illum
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 15:16
Nørdeeleven læser jo også!

Og som Cat (in-the-bag) skriver (FLOT indlæg Cat - det ville jeg gerne have skrevet (y)) det så er det jo ikke ligefrem fordi XTiny ikke har forsøgt at yde noget for de penge hun får... Så vil jeg da i øvrigt skide noget så højt, flot og eftertrykkeligt på om der er ANDRE som har formået at snøre kommunen! (Som fx. min gamle nabo - hvilket er en helt anden historie)

Og jeg HAR forstået konceptet med at hver 4. blir forsørget af staten Illum - jeg kan trods alt både læse og forstå.

Jeg kan såmen bare ikke helt forstå hvorfor du har så travlt med at gentage det i en uendelighed i dette tilfælde?! Du noterer jo selv at du ikke har et problem med de mennesker som faktisk har BRUG for hjælpen - men de mennesker som det er lykkedes at snøre staten...

/Trine T =)

Monty søger part
0
0
Svar på denne tråd

svar til flere
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 15:17

Hvem siger forresten, at xtinys søn ikke har tænkt sig at få et job ved siden af studierne?

- mig bekendt er han lige flyttet til an helt ny landsdel og lige startet på en helt ny uddannelse?

Herregud, så giv dog knejten en chance for at finde sig et job, ikke?

At hver 4. voksen angiveligt intet yder er muligvis korrekt?

Jeg aner det ikke og ser gerne dokumentation for postulatet inden jeg forholder mig til det.

(men jeg undrer mig lidt over, at dét tilsyneladende automatisk betyder at xtiny og hendes mand tilhører gruppen af folk der INTET yder???)

Hvorfor kan jeg ikke finde ud af at lave en præsentation?

0
0
Svar på denne tråd

problemer problemer...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 15:23

Der findes bare nogle mennesker som KUN ser problemer, og som kun bebrejder andre for dem... -og som jeg ser det så er Xtiny en af dem...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 15:31

Trine du trænger til nye læsebriller.

Inger skriver at hendes søn selv tjener penge til sin hobby.

Og så synes jeg stadig ikke, du kan tillade dig at skrive hvad xtiny fejler, hvis det da ikke bare er noget du gætter dig til.

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

for vidt
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 15:45
jeg synes denne debat udvikler sig forkert - den er kommet til at handle om xtinys personlige problmer, som jeg ihvertfald ikke mener jeg kan udtale mig om.

Coaching handler præcis om, at hjælpe folk til at finde deres ressourcer og tage ansvar for deres eget liv.

Dette handler ikke om hjælp til xtiny - hvordan kan i øvrigt uddannelsesstøtte til en ung komme til at handle om moderens behov for støtte?

Det handler for mig om en opfordring til ikke at præge unge mennesker til at mene, at de skal nyde uden at yde.
Unge mennesker, der er funktionshandicappede af fysiske eller psykiske årsager skal naturligvis hjælpes, men så vidt jeg kan læse mig til, er der ikke tale
om det i dette tilfælde.

Og så synes jeg det er fordomsfuldt at mene, at mennesker med hørehandicaps, synshandicaps eller tendens til depressioner, ikke er i stand til at skabe sig et liv.
Har de brug for hjælp eller støtte skal de have det, men de skal da ikke fratages ansvaret for sig selv.

Men jeg vil ikke deltage i en debat, der ustandselig bliver drejet over til en diskussion om xtiny - det synes jeg er uværdigt og forkert.

Så dette er vist sidste input fra min side.

Lone

0
0
Svar på denne tråd

Illum ..
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 15:47

Ja og hver 4. i Nakskov var for år tilbage arbejdsløs - de skulle da bare få sig et job...

Silkehøns kyllinger

Chabo kyllinger

0
0
Svar på denne tråd

ja de tjener selv...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 16:10

det deres hobby koster dem.

Knægten fik en brugt crosser som start. en sølle en til 2000 kr, som han fiksede op med hjælp fra farmand. farmand gik ind som hjælper i ungdomsskolen, så der kunne være råd til at knægten kunne få sine udgifter dækket. Da det var muligt for knægten at være gammel nok til et job, ja der fik han et efter skoletids job hos sin nuværende mester. På den måde var det muligt for ham at købe udstyr. Crosser er sidenhend købt for knægtens egen børne opsparing og komfirmations penge.

de sidste tre dage har han værte på arbejde som normalt og derud over brugt 2 timer hver dag efter arbejde, på at skifte dæk for andre kører, betaling, jamen det er brugte dæk, som kun har kørt et løb og derfor for de "professionellen" skal udskiftes hver gang. Så på den måde har han reddet sig gode og næsten nye dæk = en udgift mindre. Hjælper ofte andre kører med deres maskiner efter arbejdstid, for på den måde at få lidt ekstra udstyr eller hjælp til sin egen maskine. Han er med i klubben i bestyrelsen og er den der i de dumme aftens timer, sørger for at banerne er perfekte til de andre kører = hans medlemskab og licens bliver betalt = en udgifr mindre.

Han hjælper gratis i vores firma, da vi jo betaler strøm til hans værksted og han bruger vores kasse bil til transport til stævner.

Ja min datter har en gammel pony, købt for modydelse hos en bekendt for den høje sum af 4000 kr. Beløbet blev betalt med et læs grus og min datters gratis arbejde med at ride to heste for sælger.

hun fik en pony af os, som blev betalt med 20000 kr. Penge som en god vend var med til at sponsere, da hun jo hjalp dem gratis med deres ponyer. Ponyen blev desværre aflivet og en ny pony var der ikke råd til, så der blev lånt ponyer de næste par år.

hun har arbejdet længe for sin træner, hårdt tjente penge for der skal knokles når det er en stald med mange heste.

hun hjælper gratis i vores vogmandsfirma, da vi betaler forsikring af hendes nye hest, som er købt for hårdt intjente sparepenge, der tog os flere år at spare sammen. Hun tjener også lidt ved at ride folks umulige heste, så de igen bliver dejlige rideheste.

så ja, jeg vil da nok sige at mine unger selv er med til at klare deres udgifter.

Jeg selv personligt har en ridehest, der også bruges til lidt avl, for på den måde kan den holde sine egne udgifter hjemme, ved salg af et føl.

vores marker giver i indtægt ved salg af korn ikke ret meget, da dte jo er en lille ejedom vi har. Men det dækker for presning af wrap og såning af ny mark, samt udgifter til vores græsfolde..

Så ja vi har heste og knægten kører mottocros, men det er knagmer kun fodi de selv er med til at betale deres udgifter.

IMC.
Kun 700 kr
0
0
Svar på denne tråd

Det er jo
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 16:18
det jeg siger - man prioriterer med de ressourcer man har!

/Trine T =)

Monty søger part
0
0
Svar på denne tråd

Dele overskuddet...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 21:21

Jo, lad os da alle dele overskuddet, men hvem er der til at dele underskuddet??! For det vil forfatteren jo ikke, eller kan...

Der er en enkelt ting vi glemmer i den her diskussion, og det er at, det rent faktisk ikke Xtiny, der skal modtage penge og har brug for flere, men hendes i forvejen raske søn, så jeg ser ikke noget problem i at der er nogen der skriver at han bør få sig et job, for vil man nyde må man vel for pokker også yde!!

Man kan ikke blæse og have mel i munden samtidigt...

0
0
Svar på denne tråd

Seng, møbler- OG TAK til Cat
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 22:04
Som også skrev det, jeg burde have skrevet. Tusind tak! (Y)

Mht møbler og seng- ved I hvad det koster i fragt/flyttemand, at flytte møbler fra Nordfyn til Grenå? Meget mere end, de er værd. Hans gamle seng var en køjeseng, som han holdt op med at bruge,, det er en børneseng da han kom på efterskole. Han er altså over 1.95 m!

Han har fast ligget på sofaen i stuen, når han er hjemme, den er nu også for lille (og købt brugt). Han har SELV valgt en billig sovesofa til 1250 + 225 i fragt fra Jysk. Resten af møblerne har vi aftalt, at han køber brugt. Så kan de gå retur til genbrug, når han flytter. Det er den *billigste* løsning.

Der har været éet indlæg, som jeg har set, hvor vi kunne låne en boksmadras. Er der andre, så har jeg overset dem- link udbedes.

Mht til fritidsjob, så vil han meget gerne have éet, han har dog undervisning nogen aftener/week-enden (særlige IT-fag), og vi har ikke kendt hans skema- de første uger er intro.

Vi er MEGET glade for, at kommunen bevilgede 3000 til etablering, jeg har selv købt husgeråd løbende. (Surt at finde ud af at Kvicly i Grenå har et sæt med service og bestik til 600 kr- når vi nu har slæbt tungt service med fra Fyn. :-P) Og ja- jeg er sgu frustreret over, at han sidder i et tomt værelse! Og over, at jeg har måttet trække penge på budgetkontoen.

I øvrigt, var det bestemt ikke noget vi regnede med! Jeg sagde til knægten, at jeg ville spørge, da jeg selv fik hjælp, da han var lille- og vi flyttede fra en møbleret pivutætmuserede, der kostede en tankfuld olie pr måned.

Han skulle nu gerne have et fritidsjob, det har ikke været så realistisk, da han var på efterskolen, selvom han kørte med reklamer og aviser en sommer. Alletiders møgjob, da jeg måtte køre med, for ellers kunne han ikke have det hele med. Det tog 6-7 timer for to ruter- på landet... (med mellemlanding hjemme for at hente til rute 2) Han tjente 100 kr- pr dag á 6-7 timer. :-P
Hvad han lærte? At job uden uddannelse er hårde og dårligt betalte!
Vi bor ude på bøh-landet, så hundeluftning etc har ikke været realistisk. Og et job som flaskedreng- uden bus efter 17.05 ingen i week-enden, hvor realistisk er det?

Jeg vil gerne undskylde, hvis jeg let ryger ud i et angreb- især overfor Lone, som ikke har fortjent det. Undskyld!
Det er desværre for nemt at skrive grimme ting, når man er hudløs, frustreret og -rødhåret. :-P

Til Illum: "Walk a mile on these paws". ;-)

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes nu
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 00:45

.. at angrebene på xtiny er drevet for langt ud nu!

Det er første og sidste indlæg fra mig.

Og jeg HAR læst alle indlæggene!

/Nina

0
0
Svar på denne tråd

Illum..
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 01:35

Kan du opgive en kilde på at hver 4. dansker er ugidelig og ikke gider lave noget for pengene? For den vil jeg MEGET gerne se.

Jeg er med dig på at 25 % af DAU-regnskabet bliver brugt på overførselsindkomster. MEN - det er jo alt lige fra kontanthjælp til SU til pension - revl og krat. Så jeg synes ikke helt at din påstand holder vand.

Så frem med en pålidelig kilde til det dér.

Xtiny: Jeg vil undlade at sige en hel masse, men jeg kan godt forstå din frustration. Jeg håber det løser sig for din knægt, og det vigtigste er, at han er glad for sin skole og klarer sig godt der. Han skal såmænd nok tjene penge nok i fremtiden til at betale de penge tilbage til samfundet, så jeg kan godt unde ham dem

'It's nice to be important, but it's more important to be nice'

0
0
Svar på denne tråd

Nej Illum
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 03:32

Jeg kommer dig lige i forkøbet med det link:

www.dst.dk/asp2xml/puk/udgivelser/ get_file.asp?id=11110&sid=dkital2, som er tallene fra 2005.

Jeg kan læse mig frem til, at der i 2005 var 431.000 på midlertidig overførselsindkomst, heraf 96.000 på kontanthjælp. Men 431.000 er vel ikke hver 4.? Ud af over 5½ million mennesker?

0
0
Svar på denne tråd

kræve mere? hvor?
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 07:19

cat (in-the-bag) - jeg kan kun erklære mig helt enig.

Derudover kan jeg slet ikke se, hvor det er Xtiny kræver MERE end det de får nu? Jeg kan bare se at hun ægrer sig over hvor dyrt det er.

Gu er uddannelse dyrt.

------
Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.

Mmm lækre kager

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 09:53
pludselig hvor "misforståelsen" med den omtalte fjerdedel kommer fra - der står nemlig i den omtalte publikation:

En fjerdedel af befolkningen i den erhvervsaktive alder (16 - 66år) er dog uden for arbejdsmarkedet. En stor del er førtidspensionister (28%), efterlønnere (20%)og unge under uddannelse (16%)

Det vil blandt andet så sige mig (SU). Efterlønnerne har betalt selv. Og i den resterende gruppe er der jo et vildt sammensurium af mennesker der fx. har valgt at tage orlov af forskellig slags (Ikke alle betalt af staten!), kvinder på barsel, mennesker på sygedagpenge osv.

/Trine T =)

Monty søger part
0
0
Svar på denne tråd

Trine T
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 19:46

Enig!

Men det er jo også af den erhvervsaktive gruppe. Ikke ALLE voksne i DK. Og den erhvervsaktive gruppe er jo heller ikke lig med den totale arbejdsstyrke.

Og er man syg eller har snydt systemet, hvis man er på barsel? Har man snydt systemet hvis man er i aktivering, eller på kontanthjælp? Og man har da HELT sikkert snydt eller er doven, hvis man er på førtidspension.

Det jeg anfægter er påstanden om, at 25 % af danskere over 16 bare enten er syge eller dovne. For det synes jeg altså ikke holder vand. (Og jeg synes BESTEMT ikke at jeg som studerende er doven)

Eller er jeg bare total tumpe til statistik?

0
0
Svar på denne tråd

Hov hov
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 20:32
Den erhvervsaktive alder betyder jo at det netop er hele den gruppe man forventer står til rådighed for arbejdsmarkedet. :)

Den fjerdedel der snakkes om indeholder jo NETOP folk på barsel, orlov, studerende, førtidspensionister osv... Og dermed er vi to jo ganske enige Det er jo folk som ikke rigtigt kan beskyldes for at være dovne - eller nødvendigvis syge...

/Trine T =)

Monty søger part
0
0
Svar på denne tråd

undskyld men..
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 20:56

hun siger intet om at drengen ikke arbejder? xP ja læste ikke lige hele tråden, for gad VIRKELIG ikke læse det der blev skrevet?

tror i ikke at hun har hørt den med "du burde skamme dig, du er heldig? din dreng er snot forkælet?"

hvor fedt for hende at høre sådan noget! hun spørger jo om det er rige børn som bliver sendt af sted, da det faktisk er sk?de dyrt sådan noget!

synes virkelig det er trættende og lavt. men hvis jeres mening var at rakke ned på hende, så siger jeg godt klaret! det gjorde i med glans !

0
0
Svar på denne tråd

Legater
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 08:55

Har du checket om der er legater I kan søge ?

I gamle dage fandtes Legatbogen i bogform - mon ikke den findes på Nettet i dag.

En del legater gives fortrinsvis efter indtægt, så der burde være mulighed der.

0
0
Svar på denne tråd

jeannett nu er der jo ikke
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 09:32
5 mil. VOKSENE dansker i DK ;-)

Illum

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Legater og andet- tal/statistik
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 19:35
Ja, jeg har kigget på legater- og fundet en hjemmeside, der for 200 kr kan finde de rette. Det fik jeg så ikke gjort mere ved, smæk til mig. :-P

I øvrigt så jeg på tekst-tv i dag, at 20% af pigerne fra hjem uden boglig uddannelse går på universitetet, og at piger er bedre til at bryde den sociale arv. Men jeg kan ikke lige se, hvor mange mænd, eller gennemskue tallene for at 11% flere mænd bryder den sociale arv- men se selv artiklen: http://information.dk/145194
(Jeg føler mig nu ikke så informeret! 20 % af- hvor mange?!)

Men 60 % af en årgang går på gymnasial uddannelse, hvor det før kun var 40 %. Af de 60 % er der så en del fra hjem uden klaver- øh bøger. (Jamen jeg har tonsvis af bøger- så "hjem uden klaver" ;-D ).

Og så fik knægten endelig sin sovesofa i fredags, han har købt bord, stole og bordlampe. (Og vi fik budgetten tilbage i plus).

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Xtiny..
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 19:50

godt at han nu er blevet "installeret" godt

De bedste ønsker herfra om at det går ham godt med udd.

Xoco82 & Davina

Stud.Theol

www.fitnessworld.dk

0
0
Svar på denne tråd

Takker Xoco82
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 23:48
Han har det fint, og har fået 1 ny ven, udover ham fra efterskolen. Så nu er de tre sociale Nørder. ;-D

Min dreng synes ikke han har så meget til fælles med de andre. De kommer også hjemmefra og er nørder.

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider