|
|
| Årsag til aflivning |
|
|
Jeg sidder og tænker lidt over, at det faktisk er sjældent, at man hører om heste/ponyer der bliver aflivet p.g.a. alderdom. Hvordan mon det kan være, at SÅ mange heste bliver aflivet fordi de bliver syge? Hørte engang at gennemsnitsalderen for en ridehest er 7 år  Har selv haft en dejlig hest, der ikke blev mere end 12 år. Han havde ringfod og ledforandringer. Jeg tænker bare...Vi gør jo alt hvad vi kan, for at de kære heste har det som blommen i et æg. En anden ting jeg synes er lidt "sjovt", er at rideskoleheste mange gange bliver meget meget gamle. Man skulle jo tro, at de hurtigere blev slidt op, men der viser sig åbenbart at det styrker dem, at rende rundt time efter time med folk der ikke altid er SÅ gode til at ride. Er dressurheste mon mere udsatte for at få dårlige ben grundet de mange gentagne øvelser? Eller er sprinheste mest i farezonen p.g.a. den store belastning? Hmmm...Bare lige nogle tanker.. Hvad mener I?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gennemsnitsalderen på 7 år ... |
| Forfatter:  |
Lisbeth Sejberg |
| Dato:  |
08-08-2007 13:37 |
|
... er jo et tal, som forsikringsselskaberne regner sig frem til, for de heste der er forsikrede. Alle de øvrige uden forsikring ville trække gennemsnitsalderen op, men de figurerer ikke i nogen statistik. Mvh. Lisbeth
Hvad kalder man RØVBALLEGARDINER på engelsk ?? HJÆLP !!!! Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, men.. |
|
|
..tror du ikke at de fleste har deres hest/pony forsikret? Men du har da ret. Der står sikkert mange gæve heste og ponyer rundt omkring i landet, på både 20 og 30 år Og heldigvis for det da!
"No man is worth your tears, and the one who is, won´t make you cry" Aloysius - Elsket og savnet. Hver eneste dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rideskolehestene |
|
|
Holder længere fordi mange rideskoler vælger at se bort fra det de nu fejler. Så sent som for nylig så jeg til et stævne en halt rideskolehest der skulle springe 2 klasser. Deres kommentar var at "sådan har den altid gået". derfor tror jeg de holder længere. Hvorimod en privat hest skal fungere 100%.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
|
|
ja tror også på den der med at rideskolehestene kun holder længere pga at man ser bort fra fejlene. har også oplevet at de er syge eller har alvorlige sår, men alligevel bliver brugt dagligt. der var en pony, som havde fået sår over ryggen, de sagde at det bare var hudafskrabninger og at det ikk betød noiget.. men det viste sog at være langt værre..
seletøj sælges til kat. 2, aldrig brugt. perfekt stand. diverse udstyr til kat. 2 sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gennemsnitsalderen... |
|
|
... på 7 år holder ingen steder. Der er MASSER af uforsikrede heste og ponyer derude - og derudover er der alle dem der er blevet så gamle at forsikringen smider dem ud - og de tæller jo ikke i statistikken. Det med de 7 år er en gammel statistik der er blevet modbevist flere gange. Alderdom er jo ikke en sygdom, så hvorfor skulle man aflive en hest på grund af alder? Men alder medfører ofte forskellige sygdomme - og så er det jo det der ender i en aflivning. Min pony blev aflivet da hun var 19 år - pga dårlige ben. Hun var ikek forsikret. Min hest blev aflivet som 16 årig - også pga benene. Han var forsikret. Jeg synes faktisk at langt de fleste jeg kender får deres heste aflivet i en forholdsvis høj alder.
£isbeth & Baloo Accidental rudeness occurs alarmingly often. Best to say nothing at all, Albus Dumbledore
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hol da op!! |
|
|
Er godt nok lidt rystet over jeres oplevelser... Jeg har altid redet (og arbejdede en overgang) på Ballerup Rideskole, og kommer der stadigvæk engang imellem. Har altid oplevet at hestene fik optimal pleje der. Hvis der var den mindste tvivl om de kunne gå, kom de ikke til det. Håber da virkelig, at efterhånden som eleverne/forældrene får mere kendskab til heste, at de så vælger at skifte rideskole fra sådanne usle steder. Fy for den da!
"No man is worth your tears, and the one who is, won´t make you cry" Aloysius - Elsket og savnet. Hver eneste dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidej |
|
|
Når forsikrede heste bliver 15-16 år ja så dækker forsikringen ikke særlig meget mere, og så opsiger mange forsikringen af den årsag. Disse "gamle" heste vil jo så ikke tælle med i statestikken, hvor de jo så havde villet hæve gennemsnitsalderen ret så meget. Og nej vi er en del, som ikke har vores heste forsikret. Feks. har jeg 2 uforsikrede heste - en skadet avlshoppe/selskabshest, og et føl. Jeg har kun min ridehest symbolsk forsikret, for at kunne bruge sygeforsikringen. Mht aflivning af rideheste, så er det jo sådan, at vi i dag oftest har hestene for at bruge dem til en eller anden form for konkurrenceridning. En sådan hest som bliver skadet er dyr at have opstaldet ude på et ridecenter, har sikkert i forvejen kostet så mange penge, at der er blevet optaget lån for at købe den, og man har en hest for at ride på et vist konkurrenceniveau, og ikke for at skridte ture i skoven. Disse forsikrede heste bliver aflivet, hvis ikke de kan blive konkurrenceheste igen indenfor overskuelig tid. Når man bor på gård har man nok et lidt mere afslappet syn på sagen. Her kan hesten fint få lov til at gå ½-1 år for at komme sig over en skade - den koster jo ikke særlig meget at have gående. Og oftest har man mere end 1 hest, så man har oftest en anden hest at ride på. Og så er der jo noget med hvordan vi rider vores heste. Vi avler store heste, som allerede skal ud at gå på et vist niveau som 3-4 års. En proff rytter kan måske med en lille smule træning nå et vist resultat, mens vi andre amatører med 1 hest knokler som gale på det stakkels kræ, fordi vi også selv skal lærer at ride. Vi slider simplelthen unghestene op. Og når ja selvfølgelig rider vi jo når vi har tid, så nogle heste får lige pludselig fri i 3 uger, rides så intensivt i 2 uger, og så fri igen osv. Og den skal jo selvfølgelig går på et meget højt niveau, selvom den muskelmæssigt slet ikke er trænet til det. For de proffesionelles heste går jo M som 6-7 års, og så skal min også gå med hovedet deroppe. Resten af tiden er den måske så heldig at komme på fol 2-3 timer hver anden dag. Rideskolehestene har det på visse punkter bedre, end privatheste. De bliver redet på et forholdsvis lavt niveau, og bliver holdt i gang med daglig ridning. De fleste rideskoleheste bliver passet ok med smed og dyrlæge, fordi de jo skal tjene penge hjem. Så på det punkt kan de ofte holde meget længere. MVh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Årsag til aflivning |
fanne (Lotte) |
08-08-2007 14:27 |
|
Aloysius (Helle C) Vi har 8 heste, men har kun de 2 forsikret. vi har regnet på, hvad det koster årligt i forhold til at vi pludselig må aflive en og købe en ny. Så er det jo også sådan, i vores forsikringsselvskab, som £isbeth (Baloo) skriver, at de ikke kan forsikres når de fylder 21 eller 22 år. Men derfor kan hesten jo leve flere år endnu.
Hilsen Lotte Lykkelig ejer af: Islænderne Jóka fra Varming - Hera fra Højbjerg - Sæla fra Nymark - Fantur fra Fannegård Shetlænder Magnus Miniature Castello Pinto White Star og Ukendt race Fannegårds Fresh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte... |
|
|
..det er præcis de tanker jeg gør mig. Altså, at vi simpelthen går for hårdt til de ungheste, der skal bruges/sælges som konkurrenceheste. Er helt enig i din betragtning mhs. til rideskoleheste. Jeg kunne godt synes, at det kunne være interessant, at man så lavede en statistik hos DRF (evt.), når man fik aflivet sin hest. Hesten står jo registreret et sted. Eller at forsikringsselskaberne fik at vide, hvilken alder hesten havde da den blev aflivet (også efter forsikringsstop) Som tingene er nu, er der jo ingen der ved hvilken vej det går med levealderen for heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Årsag til aflivning... |
|
|
Mine bedsteforældre har mandag d. 16 juli i år fået deres 2 heste aflivet... Uno tror jeg blev 23 år eller lige der omkring... han har altid gået på sin forpart, og har der for fået løse forknæ... jeg tror efterhånden at det er 5 år siden at min bedstemor holdt op med at ride ham, og den senere tid har han fået medicin, for ikke at have ondt... Wenja blev omkring 28 - 30 år... Hun har gået springkonkurencer på højt plan, og kom til Ballerup Rideskole da hun ikke længere kunne klare ridning på konkurence plan... Da hun blev 17, købte min bedstemor hende som selskabshest til den anden... Det sidste ½ år har hun fået galoperende gigt i det ene forknæ (det blev dobbelt så stort som det andet) og noget der minder om mug over hele kroppen, som viste sig i nye sår og bare pletter hver dag... Mine bedsteforældre har prøvet at finde behandlinger, men tog tilsidst den hårde beslutning... De havde bestemt sig for at de skulle aflives samtidig, og da Wenja ikke mere havde det godt på folden sammen med de andre heste, blev det tid til at gøre noget... Ingen af dem var forsikret mere, pga. deres alder... det kunne ikke svarer sig, da man ikke ville få noget af forsikringen på sådan et par gamle heste... Deres sygdomme var alders relateret, og i forhold til det liv de har haft, så på en måde blev de aflivet pga. alder...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helle C... |
|
|
Ballerup og trivsel hører dælme ikke sammen i samme sætning. Har du ikke set hvordan ponyerne står? De små ponyer nede bagved har ikke engang en meter mellem hinandens bagben, og de lossede hinanden konstant. Deres heste/ponyer står i mikro spiltove, især ponyerne, de kan ikke engang ligge sig ned uden at skrabe knæene. Derudover er der nogen af dem der aldrig har fridag, men ok - hvad er sådan en dag værd når de lever på 1 meter. Stakler... Og ja, rideskole hesten holder længere fordi man vælger at se bort fra deres skavanker sådom ondt i ryggen, hvilket jeg bestemt vil mene er noget der kendetagner rideskole heste. Jeg kan også tydeligt huske hvordan føromtalte rideskole brugte chamboner hårdt spændt til på deres ponyer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi kan da forsøge selv |
|
|
Vi kan da forsøge selv at lave vores statistik over hestene i vores liv. Nogen der kan konstruere et system?
Se Præsentation Meget tørt wrap sælges. Foderplaner udarbejdes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
10vildeheste |
08-08-2007 15:38 |
|
Jeg har tolv heste - der af er én forsikret. Endvidere kan heste og ponyer jo ikke længere forsikres, når de når en hvis alder - så den med de syv år holder ingen steder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pigen-22 |
|
|
Så vidt jeg ved, har de da lavet meget om de sidste år. Der skal jo mange penge til, for at renovere en hel rideskole. For 10-20 år siden, var det jo mere acceptabelt at heste/ponyer stod i spiltov. Er HELT enig i, at spiltove er meget meget skidt, men jeg er lidt i tvivl om, om de heste der står i en boks 22 timer i døgnet har det meget bedre, end ponyer der står i et spiltov betydeligt mindre tid. Men jeg har altså ikke oplevet noget ubehageligt vedr. rideskolehestene/ponyerne. Nå... det var jo egentlig ikke det debatten gik ud på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Neizse |
|
|
Kunne heste-nettet ikke lave et eller andet fiks, måske? Det kunne da være interessant viden for mange. Det kunne jo i princippet ende med, at alderen for stop for forsikring kunne stige, således at man kunne have forsikret sin hest i flere år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glæder mig... |
|
|
Kom lige til at se på de forskellige indlæg igen, og det glæder mig at der er mange der har og passer deres gamle heste, så de har det godt og kan holde længe... Har osse hørt den der med gennemsnits alderen på 7 år, og har altid undret mig over hvordan den kunne ligge så lavt, men nu ved jeg at der er en god forklaring på det... Og mht. rideskoler, ja så er det jo de heste som ikke bliver privat heste (evt. kasseret), og som har et sind så de kan bruges til mange forskellige ryttere (på forskellige niveauer) der bliver rideskole heste... Og den type findes der ikke så mange af, så dem der er bliver nok misbrugt en hel del... så de bliver slidt op... Dette er ikke en undskyldning, men en forklaring, på hvorfor rideskole heste ofte ikke holder så længe... Synes ikke at det er rigtigt at nogen skal heste skal behandles sådan, men hvis der skal være rideskoler må der osse være rideskoleheste... Desværre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
godt nok, at det er en alvorlig påstand, at sige, at rideskolerne lader syge dyr gå undervisning. Og jeg synes også, at har man oplevet det, så har man en pligt til at gribe ind!! Det er pålagt alle, at gribe ind overfor dyremishandling!!! Jeg har ALDRIG set en syg eller halt undervisningshest gå time. Heller ikke selvom, jeg i rigtigt mange år er kommet på forskellige rideskoler. Jeg næsten ikke tro mine egne ører! I vores stald har vi også flere der er oppe i alderen og godt fungerende stadig væk.
Ann & Otto van der Zar Hvornår ligger der 4 meter -og 100 kilo hund på gulvet? Når Barbie & Batman er udvoksede! Jeg springer dagligt over 2 Berner Sennen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Syge heste |
|
|
Jeg HAR set en syg hest gå undervisning - hun var forfangen, men hun SKULLE gå, da moderen er meget bestemt og toneangivende, så HENDES UNGE skulle ride denne her søde og rolige pony. Den har været længe syg bagefter.
Men egentlig vil jeg mene at ingen steder vil lade syge dyr gå undervisning - de skal jo bruge dyrene så længe som muligt, så hvorfor slide et dyr op 5 år før tid? Det er da selvmodsigende?
Jeg kender en rideskolehest på ca. 30 år, som godt nok ikke bruges mere, men har været rideskolehest næsten hele sit liv - hun er slidt, men det er alderdomsbetinget - ikke fordi hun er redet forkert eller har haft skader. /Lene
Derfor beder jeg med tårer Led den ind i mine årer Så for dig kun hjertet banker Så kun du i mine tanker, er den dybe sammenhæng.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| statestikker |
|
|
Hvis det er en statestik udregnet af forsikringsselskaberne - så kan man ikke bruge den til noget. De fleste forsikringer bortfalder når hesten fylder 12 år, ihvertfald kan man ofte ikke tegne en NY forsikring på en hest i denne alder. Det vil jo så sige, at de aner ikke ret meget om hvor længe de heste der bliver over 12 år gamle - lever - vil det ikke? Iøvrigt eksisterer der RIGTIG mange uforsikrede heste rundt omkring - mange af disse lever en lidt tilbagetrukket tilværelse, enten i deres otium, eller også bare som "familiedyr" - mange af disse bliver rigtig gamle, bla. fordi det ikke gør alverden hvis de har et par dage indimellem hvor de ikke kan bruges. Jeg tror man skal tage de statestikker meget forbeholdent. Men jeg tror så også at en hest der skal yde og præstere max hver dag, er mere udsat - fuldstændig som at idrætsfolk på konkurrence-plan, også har flere skader end os andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| statistiker |
|
|
Som Hippo skal man være lidt forbeholden mht udvinding af data fra statistiker, man kan næsten finde det resultat man ønsker. Jeg kan give to eksempler. Jeg er ikke sikker på de eksakte tal, men det er nu heller ikke det væsentlige her, men blot for at påvise oplysninger kan tolkes på forskellige vis. Eks 1: 95% af alle narkomaner er stratet med at ryge hash. Dette er så ikke ensbetydende med at 97% af alle der ryger hash bliver narkomaner. Eks 2: Gennemsnitsalderen for en galophest er 4 år. Her har man taget en gennemsnitsalder på heste der har været meldt i træning. Af disse heste er der nogen der ikke har haft talent, og aldrig har startet, og er blevet solgt som ridehest eller indgået i avlen, men de er talt med. En anden del kan have endt karrieren efter en skade, og er blevet solgt som ridehest eller indgået i avlen, men de er talt med. Der er så også heste der er døde, enten af sygdom, som følge af skader eller andet, de er også talt med. Her er så tale om gennemsnitsalderen på AKTIVE galopheste. Vender man billedet, så kan man udlede en anden statistik. Gennemsnitsalderen på engelsk fulblod er 7 år. Her er det så HELE bestanden af fuldblodsheste, både dem der aldrig har været i nærheden af livet som galophest, og så en god del af de ovennævnte, så kommer tallet jo unægteligt til at se anderledes ud. Men modstandere af galopsport bruger den del af den første udledning af statistiken, for så kommer det til at lyde som om at galopheste bliver aflivet i flæng, derfor den lave gennemsnitsalder. Så alle statistiker kan manipuleres i højere eller lavere grad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Helle... |
|
|
Det er bestemt ikke 10 år siden jeg var, og jeg kan garantere dig for deres småponyer ville have det bedre i en boks. De står jo for søren og losser hinanden! Desuden er der ofte nogen af deres ponyer der ikke kommer ud og blir redet, og ja - de står og hænger i deres minispiltove hvor de ikke engang kan ligge ned, og sku de endelig prøve ligger de fast. Så ja - det er dælmne synd. Synes det er en skamplet at sådan en stor rideskole kan behandle dyrene så dårligt. Chanel: jeg var til stævne med min egen 4 års da jeg opdagede at den rideskole hest der skulle springe var meget halt, jeg gjorde opmærksom på det både til stævnearrangørerne og dommeren og blev henvist til rideskolelederen og det blev alt andet end venligt modtaget, og selv jeg gjorde det klart at det kunne man simpelthen ikke se bort fra, så endte den med at springe 2 klasser. Velkommen til rideskolehestenes verden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alder... |
Ivory26 ♥JoeJoeStar♥ |
08-08-2007 23:36 |
|
Charlotte(Morgan) giver dig fudstændig ret! Jeg har 12 stk heste og ponyer. Ingen af dem er forsikret- ud over de har en forsikring- hvis du skulle rende ud og skade nogen. Der næst kan jeg ikke få de 6 af dem forsikret som jeg vil, da de ikke er af en race, som nogen forsikrings selskaber vil have- pga. de mener de bliver slidt hurtigere op end andre racer... Desuden er jeg overbevist om at afgrøder og agerjorden spiller en stor rolle inden for hestenes holdbarhed. Samtidig med at nogle værdier fra jorden bliver ringer og ringer. Jo mere stræber mennesket efter at få de bedste hest. De skal kunne mere og mere- og målet bliver hårde og hårde at nå. Der kommer nyere og bedre teknologi og det er kun for de rytter, som har råd eller en god sponsor. Vigtige stoffer så som svovl er halveret på de sidste 100 år. Svovl er en meget vigtig byggesten for ledenes holdbarhed og sundhed. Både for heste og mennesker. Det er bla. først gået op for landbruget inden for de sidste år, at det er nødvendigt at tilføre jorden svovl. Samtidig med at jordværdierne falder- Dertil er det ret tydeligt at se hvilke heste som er opdrættet af en ordenlig opdrætter. Som har haft forstand på at bruge god gammel og holdbare stammer. Daglig fold og motion spiller også en stor rolle inden for hestens holdbarhed. En hest som enten ikke er på fold dagligt eller kun meget kort- og der efter rides hårdt igennem 1 times tid har større chancer for skader- end de heste som er på fold i 8-10 timer dagligt og derefter bliver redet hårdt. Min dyrelæge siger hver 3 dag skal den hårde træning ligge. Ikke hver dag. Da hesten bruger 3 dage på selv, at reparere de små skader/belastninger de laver på sig selv under motion. Mens at man kan ride en rolig skovtur dagene imellem, for at holde hesten smidig. Alderen på heste som aflives tidligt er også steget pga. flere har deres heste forsikret- i forhold til det antal af forsikret heste for 20 år siden. Desuden er priserne på hestene steget- hvilket mange gange betyder, at hesten er købt for lånte penge.
Pavo Kruidenmelange og Pavo Slobber mash sælges super BILLIGT- Smuk hestehoved dørklokke sælges! Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|