|
|
| Hingst - vasektomi |
| Forfatter:  |
Valentin (Frieser) |
| Dato:  |
29-07-2007 12:24 |
|
Jeg har igennem mange år troet på at hingste ofte kun blev gjort til vallakker af den simple grund at, "Jamen, det gør man jo." I disse mange år drømte jeg om at finde en anden måde end den almindeligt accepterede at holde hingste (sammen med hopper) på, hvor en kastration ikke var nødvendig. Denne drøm er baggrunden for denne artikel.
At finde frem til hvordan man kunne holde en hingst uden at sætte ham i isolation størstedelen af hans liv var ikke nemt. Når jeg ikke løb panden mod Fordommenes Mur og fik at vide, at hingste var farlige, at hingste var @!#$-fikserede, at hingste var ustyrlige, og at hingste virkelig burde fødes for-kastrerede, fik jeg for det meste kun at vide, at hingste ikke kunne gå sammen med andre heste, at hingste kun tænkte på at slås, og at hingste rent ud sagt burde forbydes. Men jeg nægtede at tro på alle disse fordomme. Der var en lille stemme dybt inde i mit baghoved som blev ved med at sige at det ikke passede. At det ikke /behøvede/ at passe.
I mellemtiden udviklede drømmen sig. Jeg tabte mit hjerte til frieserens majestætiske ydre og blide sind, og i drømmen vidste jeg bare at en 'rigtig' flok heste bestod af denne stolte frieserhingst og hans hopper. Problemet var bare at som vi alle jo ved, resulterer en flok med både hopper og hingst som regel i en mængde føl efter et lille års tid, og heri var mit største problem - jeg er simpelthen for sentimental. Jeg ville aldrig være i stand til at sælge disse føl fra, hvilket jeg fik bevis for da jeg købte en ifolet traverhoppe, Diana. Hendes datter, Linda, har jeg såmænd stadig gående på folden, selvom hun for længst har passeret den alder hvor hun burde være blevet solgt. Hun er lige fyldt tre år.
I starten af det nye årtusind - jo, vi er skam så langt tilbage - hørte jeg om nogen i Australien, som til en vis grad havde opnået det, jeg drømte om. Det viste sig dog at hans hingst gik sammen med en naturligt steril hoppe, og den slags er jo desværre ikke så nemme at opdrive. Men det gav mig alligevel blod på tanden til at fortsætte, og jeg begyndte at se nærmere på diverse p-sprøjter til hopper. Desværre var det en blindgyde, på det tidspunkt var det bedste medikament kun omkring 65% sikkert, og når de konsekvent skulle gå sammen, ville de resterende 35% hurtigt slå igennem. Så den idé blev skrottet igen, og jeg gik tilbage til tegnebrættet.
Så var der nogen som foreslog det, der på engelsk kaldes et 'proud cut', hvor vallakken beholder en vis del af testosteron-produktionen, bevarer hingstehalsen og musklerne osv. - og også beholder en vis interesse for hopperne. Jeg havde mine tvivl om denne løsning, og efter lidt research fandt jeg ud af hvor tvivlen kom fra. Det viste sig at han ville have problemer med at opnå udløsning, og uden den ... ja, så ville hopperne ikke få et øjebliks fred fordi han ville blive ved og ved med at prøve. I sidste ende lød det næsten som dyremishandling i mine ører.
Jeg var på daværende tidspunkt tæt ved at tro, at min drøm ville forblive en drøm - at det simpelthen ikke kunne lade sig gøre at holde hingst på anden måde end ved isolation fra andre heste, og at kastration - for at undgå isolation - derfor var den eneste løsning.
Så i starten af 2006 kom det store gennembrud, løsningen hvor jeg ikke kunne finde en alvorligt negativ bagside. Under en samtale med en ven fra Holland drejede samtalen sig hurtigt ind på friesere - de kommer jo trods alt fra Holland. Jeg tror nok at jeg i spøg spurgte ham, om han ikke kunne skaffe mig en billig naturligt steril frieserhingst, og hans svar var at det ikke var helt umuligt. Han kendte til en ponyhingst, som frit fik lov til at gå sammen med sine hopper, og som bedækkede et par gange om dagen når de gik i brunst, hvilket var godt og vel hver tredje uge da han ikke kunne gøre dem drægtige.
Denne heldige ponyhingst havde gennemgået en vasektomi, dvs. et relativt simpelt operativt indgreb hvor sædlederne bliver kappet, men testiklerne får lov til at blive hvor de er. Med denne løsning tror hingsten at han er hingst, hopperne tror at han er hingst, og det eneste tegn på, at han ikke er, er manglen på føl. En generelt god løsning for alle parter. Denne idé blev diskuteret i adskillige måneder, med hestefolk i mange forskellige lande, heriblandt mindst en ekspert i hestes reproduktion - en meget sympatisk amerikaner. Resultatet var en overvældende tilskyndelse til at forsøge.
I al denne tid havde jeg ikke gjort spor for at føre drømmen om at eje en frieserhingst ud i livet, men med de oplysninger jeg nu havde begyndte jeg seriøst at læse salgsannoncer. Midt på sommeren 2006 fandt jeg endelig lige det jeg ledte efter; en hingsteplag til salg i Tyskland. Han var flot, han var charmerende, og prisen var til at have med at gøre, så før jeg vidste af det var flokkens størrelse pludselig fordoblet fra to til fire, da den nødvendige tolk havde en hoppeplag ved navn Thira af Asgård til salg. Også en frieser, og ganske bedårende. Så lørdag den 14. oktober, 2006 stod jeg lige pludselig og var hingste-ejer - omend 'hingsten' på daværende tidspunkt var meget, meget ung, kun seks måneder gammel, og opførte sig som alt andet end en hingst.
Denne nyankomne hingsteplag valgte jeg at omdøbe fra hans stambogsnavn 'Mel Cou' til det noget mere velklingende og lettere at udtale 'Valentin'. Jeg stræbte efter et nogenlunde maskulint navn som ikke var for macho eller råt, i et forsøg på at undgå en selvopfyldende profeti som Rambo, Killer, Diablo osv. Navnet Valentin, som de fleste nok ved fra Valentins Dag, er et kærlighedens navn, og passede (og passer stadig) godt til ham, både i udseende og sind.
Til alles store overraskelse viste det sig hurtigt efter ankomsten at flokkens nye problembarn såmænd ikke var Valentin, men derimod Thira, som nægtede at bøje sig for den gamle hoppe Dianas enevældige lederskab. Valentin, derimod, fulgte pænt ordrer hver gang Diana kommanderede rundt med ham, og efter et par uger greb jeg ham i at stå og die hos hende - hun havde ikke haft mælk i yveret de sidste to år. Hun lod ikke til at have noget imod det, og jeg har ikke set det ske siden. Sandsynligvis havde han blot brug for lidt ekstra tryghed, for han var meget forsagt og lidt nervøst anlagt. I de første måneder udgjorde dette AL Valentins interesse for det modsatte køn.
Efteråret kom og ... tja, det var 2006, så efteråret blev vinteren over. Thira faldt lige så stille til ro, selvom familien mange gange blev enige om, at havde Valentin været begavet med Thiras sind, ville en kastration måske nok have været at foretrække. Imens blomstrede Valentin op. Han blev lidt modigere og eventyrlysten, selvom han konsekvent fulgte i hælene på Thira. Efterhånden som 'ikke-vinteren' gik på hæld begyndte tiden dog at nærme sig for den famøse operation, og i midten af februar blev Valentin med Thira som støttepædagog sendt til Ansager Dyrehospital for at få sin vasektomi. Prisen for dette var så absolut til at overkomme, kun tre gange hvad en kastration ville have kostet, og en uge senere kom de små så hjem igen.
Jeg har i forbindelse med denne artikel forsøgt at tage kontakt til Ansager Dyrehospital igen med henblik på at få deres beskrivelse af, hvordan operationen forløb, men de har endnu ikke svaret tilbage på min henvendelse.
Det var to meget trykkede føl, der kom hjem fra hospitalet. Deres ophold i en fremmed boks, blandt fremmede mennesker, og transporten frem og tilbage var lidt mere end de havde kunne magte. Valentin holdt praktisk talt op med at spise den første uges tid efter hjemkomsten, og Thira nøjedes med at nippe til sin mad. Det var ikke usædvanligt at komme ud og finde madspandene næsten urørte. Hø gled lidt lettere ned, men de nåede begge at tabe nogle kilo, inden humøret og appetitten vendte tilbage igen. I midten af marts var de igen et par spilopmagere og godt i gang med at tage på.
Valentin blev af dyrlægen beordret boksro, hvilket betød at han ville komme til at stå helt alene og forladt i ti dage, idet Dianas koder hæver hvis hun står stille for længe. Og da Diana er flokkens leder, ville de andre være fulgt efter hende ud. Til sidst blev løsdriftsstalden lukket af med alle fire indenfor, så de i det mindste kunne gå lidt rundt, og da der herskede totalt fred og ro i flokken, var jeg ikke bange for at nogen skulle begynde at sparke hinanden. Ti dage senere blev dørene lukket op igen, og der var stor gensynsglæde med den mudderpøl, vi kaldte en fold. Som sagt, vinteren 2006/2007, hvor alle folde i Sønderjylland stod under vand.
Endelig blev det forår, med længere nætter, varmere dage, tørt vejr og spirende græs. Hestene fik lige så stille lov til at blive ude længere og længere. I denne tid begyndte rollerne at blive byttet rundt Thira og Valentin imellem. Hvor Thira hidtil havde været den dominerende af de to, altid havde sat tempoet, altid havde bestemt hvornår der skulle leges og ikke, begyndte det nu at være Valentin, som førte an, og desværre steg den magt ham lidt til hovedet. Til at starte med nappede han bare lidt ud efter hende i tide og utide, men det gik over i at han decideret jog hende rundt på folden. Sjovt nok nåede jeg aldrig ud for at stoppe dem - hver gang jeg begyndte at tage sko på, kom Diana ud af det blå og skilte dem ad, Thira ind i løsdriften og Valentin ud på folden. Så kunne de ellers stå der og køle af, mens hun blokerede indgangen til løsdriften. Dette gentog sig to eller tre gange, og er ikke observeret siden.
I starten af april besluttede Diana, som stadig er flokkens ubestridte leder, at nu ville hun godt nok ikke ind om natten længere. Dette kom pludseligt efter der var blevet åbnet igen til den store af foldene, som havde stået ubenyttet mens græsset fik lov til at komme frem. April bød på pragtfuldt vejr, varmt og tørt, og som måneden skred frem begyndte Valentin at udvise interesse for pigerne, omend ikke særligt meget. Lidt flehmen her og der, men det var også det hele. Den 18. fejrede Thira sin første fødselsdag, og kun et par dage senere gik det med et op for Valentin /hvorfor/ hopperne pludselig virkede så interessante. Nu fik den pludselig hele armen med stor interesse for haler og hvad der lå gemt bag dem, flehmen hele tiden, og tre dage senere, den 23. april, mistede han sent om aftenen sin uskyld til Diana.
Og hele familien var lykkelige for, at operationen var blevet udført /inden/ han begyndte at vise interesse for pigerne. Lykken varede dog kort for Valentin, for allerede næste morgen gjorde Diana ham klart hvordan hopper siger nej; en skæbne han bare måtte affinde sig med. Måske troede hun at nu var den del af det overstået, og hun behøvede ikke have mere med ham at gøre før næste år. Til gengæld rettede han sin kærlighed mod Thira, som nu var ved at gå i brunst, og den følgende dag røg så også hendes uskyld.
I disse dage, mens Valentin for alvor opdagede sit køn, holdt alle godt øje med hans adfærd. Blev han mere voldsom? Blev han aggressiv? Blev han helt fikseret på at bedække? Blev han umulig at have med at gøre? Holdt han mon op med at spise? Nej, tværtimod:
Han var stadig lige blid; en nat, jeg gik ud for at se til hestene, endte han med at ligge og sove med hovedet i mit skød i tre kvarter - og selv efter så lang tid måtte jeg tvinge ham til at flytte sig, fordi klokken var mange. Mens jeg sad med ham i skødet begyndte han i øvrigt at drømme, og det viste sig at han snakkede i søvne, så at sige. I hvert fald afslørede den brummende, lavmælte vrinsken, som normalt bruges til at overtale en hoppe til at løfte halen, hvad han drømte om.
Der var ingen aggressivitet at spore i ham. Det nærmeste måtte være, når han jog hundene ud af folden, men det var en leg de havde haft i flere måneder på det tidspunkt, så det tog jeg ingen notits af: Han jager hundene ud af folden, sekundet efter jager de ham tilbage ind mod midten, og sådan kan de løbe frem og tilbage flere gange. De gør aldrig hinanden noget.
Bedæknings-fikseret, da? Talrige gange, den første dag Thira var i brunst, stillede hun sig parat til ham med halen løftet, og næsten lige så mange gange gik han lige forbi hende. Det var ikke ham, der havde fået det på hjernen, men hende, hvilket igen kom som lidt af en overraskelse. Enhver bekymring om at han skulle være så voldsom under bedækningen at hopperne kom til skade blev også gjort til skamme, da han viste sig at være både blid og forsigtig.
Hvad så med uregerlig? EN af fordommene måtte da holde stik! Men nej, for første gang nogensinde kom han med ud at gå en lille tur i træktov uden for folden, og han opførte sig ganske eksemplarisk, faktisk bedre end Linda havde gjort dagen i forvejen. Hopperne blev på skift taget ud at gå for at lære ham, at de godt måtte tages ud af folden uden han havde noget at skulle have sagt, men for at han ikke skulle føle sig udenfor, kom han altså også ud at gå.
Men maden? Hingste glemmer jo alt om at spise når der er hopper i nærheden, ikke? Faktisk ikke. I virkeligheden gjorde det mig yderst upopulær hos Thira, da jeg stjal hans opmærksomhed ved at spørge, om der ikke var nogen der skulle have morgenmad. Straks glemte Valentin alt om hende og satte i trav ind til sin madspand.
Så som tingene står nu, er drømmen virkelig gået i opfyldelse. Hvis hans sind ikke for alvor ændrer sig når han bliver ældre, hvilket jeg har en god fornemmelse for at det ikke gør, så har Valentin, Diana, Linda og Thira nu alle fået et liv langt tættere på, hvordan det ville se ud i fri natur. De har en flok, som den ville se ud i ødemarken, og de virker alle gladere for det.
Med tiden vil flokkens liv muligvis adskille sig fra livet i de mere traditionelle tamflokke, som kun består af hopper eller vallakker som intet har med hinanden at gøre, eller i stadigt sjældnere grad tilfælde af hopper og vallakker i samme flok. Valentins liv vil højst sandsynligt blive meget anderledes, end hvad de fleste hingste er vant til. Jeg kan love uden skyggen af tvivl at jeg holder øje med disse forandringer, at jeg skriver dem ned, og at jeg lader jer alle se, at drømme kan blive til virkelighed - og at kastration ikke længere er den eneste løsning.
Hvis der er bestemte spørgsmål, problemstillinger eller generel nysgerrighed, I gerne vil have svar på, er I mere end velkomne til at sende mig en mail - så skal de nok blive besvaret i den næste artikel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om hingste og vasektomi |
Valentin (Frieser) |
29-07-2007 12:29 |
|
Om hingste og vasektomi
Da jeg skrev den første artikel om Valentin, om vasektomi, og om et forholdsvis naturligt hesteliv for en lille flok heste, var det min hensigt at skrive opfølgende artikler med et par måneders mellemrum. Det var min mening at disse artikler skulle fortælle om flokkens daglige liv, om deres omgang med hinanden, og om hvordan det er at have en vasektomeret hingst.
Desværre ville virkeligheden det anderledes. Jeg prøvede at skrive en opfølgende artikel, men jeg måtte erkende at jeg ikke var god nok - jeg kunne simpelthen ikke finde tres forskellige måder at sige "I dag gik det lige så godt som i går." Sandheden er, at der ånder fred og ro i flokken. De græsser, leger, sover; og sådan ser alle dagene faktisk ud. På sin vis er det en god ting, at der ikke er stridigheder i flokken, men på den anden side er det også lidt af et problem. Sådan får jeg jo ikke nogle nye historier og oplevelser, som jeg kan fylde mine artikler med - og uden artikler er det svært at gøre opmærksom på denne måde at holde hingst på.
Derfor handler denne artikel ikke så meget om flokken som den ser ud nu, men om de overvejelser og forholdsregler jeg nu af personlig erfaring kan sige, at man bør eller må gøre sig, hvis man vil have en hingst gående i flokken på samme måde som Valentin gør.
De første skridt
Det naturlige sted at starte må naturligvis være at spørge sig selv om, hvorfor man ønsker, at en hingst får foretaget denne operation. Hvorfor vil man have en hingst, men ingen føl? Er det fordi man foretrækker at arbejde med hingste? Er det fordi hingste indgyder respekt fra andre ryttere? Er det fordi man vil lade en hingst have en flok hopper?
For nogle år siden havde jeg måske sagt, at det eneste rigtige svar var, at det var det Rigtige at gøre, men vi bliver alle ældre og klogere. Mine forberedelser på anskaffelsen af Valentin lærte mig, at der ikke var noget rigtigt svar, men mange forkerte. Kort og godt må jeg sige, at hvis det bedste svar du kan give er, at "det kunne da være meget sjovt", så bør du måske sætte dig ned og tænke dig grundigt om en gang til. Som det er tilfældet i enhver anden omgang med dyr, så må motivationen i ens handlinger aldrig være overvejende egoistisk.
Når du har fundet frem til din egen begrundelse for dette ønske kommer det lidt mere praktiske aspekt, i form af valget af race. Skal det være en pony, en mellemstor hest, måske mere over i koldblods-racerne? Igen er der ikke noget rigtigt valg, ikke fra denne vinkel i hvert fald, og hvor jeg personligt har tabt mit hjerte til friesernes majestætiske udstråling, har jeg fuld forståelse for andres kærlighed til andre racer, fra shetlændere til shires. Valget af race kommer derfor ud på to ting:
For det første, hvilken eller hvilke race(r) foretrækker du? Er du til islænderens specielle gangart? Er du vild med arabernes varme temperament? Kan du bedst lide en god, bred hest med et stort hjerte som jyden? Ulig mange andres anbefalinger er jeg tilbøjelig til at sige, at man skal vælge race med lige dele hjerte og hjerne, og kan man ikke dele de to ting lige, så tag lidt mere hjerte end hjerne. Du skal trods alt gerne kunne holde hesten ud de næste tyve-tredive år - eller mere. Dog er der én ting hvor hjernen skal have lov at råde, og det gælder resten af flokken.
Hvilke racer og størrelser består resten af flokken af? Passer de nogenlunde i størrelsen til den hingst du kunne tænke dig? Enhver kan jo sige sig selv, at det nok ikke er så smart at have en shire-hingst gående sammen med en falabella-hoppe, men den omvendte situation er lige så slem. Normalt siger man i avlen, at man sætter let på tung, aldrig tung på let, og det er en god tommelfinger-regel. Vælg derfor ikke en hingst rent størrelses-mæssigt, som du ikke ville ifole din hoppe med.
Men hvorfor skulle det så være så slemt, hvis hingsten var noget mindre end hopperne? Så vejer han jo ikke nær så meget, han er ikke så hård ved deres rygge? Det er selvfølgelig sandt nok, men husk på, at hvis han er for lille i forhold til dem, så kan han ikke nå - ikke uden hjælp, i hvert fald, og det er vel ikke det, der er meningen. Når han ikke kan nå, vil han blive ved med at prøve og prøve og prøve, med dertil hørende stress for både ham og hoppen, indtil det enten lykkes ved et rent tilfælde, eller hun sparker ham ned i det fjerneste hjørne af folden i bar frustration. Og selv hvis det lykkes, tja, så starter det hele forfra et par timer senere.
Vælg derfor altid hingst og hopper i nogenlunde samme højde. Jeg vil sige at 8-10% forskel i højden må være et absolut maksimum. Det vil sige, at en hoppe på 160 i stang ville kunne gå sammen med en hingst på 144 - 176 i stang, og allerede da vil jeg sige at det er lidt i overkanten. En pony på 144 kan godt have problemer med at nå. Tag den sunde fornuft og målebåndet med, når du kigger på heste, og prøv at holde dig indenfor ti centimeters forskel i højden, måske mindre med ponyer.
Alder
Så kommer vi til alderen. Hvor gammel skal hingsten være, og hvorfor? Her er det igen vigtigt at kigge på hvorfor du vil have ham - er det for at have en flok, eller skal han bruges til noget specifikt? Hvis han skal bruges, vil du så selv træne ham, eller vil du i gang med det samme? Hvis du selv vil træne ham, er du så sikker på at du kan? Som skrevet i den første artikel, var Valentin kun et halvt år gammel da jeg fik ham. Den store fordel ved det var, at han ikke var kønsmoden endnu, så der var pænt god tid til at få operationen udført. Husk på, at hingsten godt kan have et par sædceller liggende på den forkerte side af snittet, så han kan rent teoretisk være fertil i en måneds tid eller to efter operationen.
Rent personligt var valget ikke så svært, det skulle være et føl. For mig er ridningen sekundær, det er omgangen med hestene som betyder noget, og derfor ville jeg have ham fra helt lille. På den måde kunne jeg også gribe unoderne i opløbet, og sætte ind overfor begyndende dominant adfærd. Linda, den ene af de tre hopper, har jeg jo haft lige fra hun blev født, og selvom hun er en meget selvstændig hest, så har det hjulpet på hendes dominans at jeg altid har været der - jeg tror ikke hun nu kunne forestille sig at tage kampen op. Hun prøvede én gang da hun var to år gammel, og den kamp tabte hun - men det er en helt anden historie.
Vælger du en voksen hingst, fordi du gerne vil have en som er tilredet eller tilkørt, så husk på, at han kommer med en hvis bagage. Vær helt sikker på, hvordan han er blevet opdraget, og find ud af inden købet hvordan han reagerer på ting som piske og hingstekæder. Husk på at hingste bliver behandlet noget hårdere end hopper og vallakker, og det er ikke spor sjovt at have en hest som gemmer sig i hjørnet af sin boks når den ser dig med noget i hånden som bare ligner en pisk.
Hvorvidt en vasektomi overhovedet kan udføres kommer ikke an på alderen; den kan udføres på plage såvel som voksne hingste, så dét behøver du trods alt ikke have med i dine overvejelser. Hvis du hælder til at få en voksen hingst, men er bekymret over alle de historier der er om hingste, hvor en kastration får det til at slå klik for dem, fordi de ikke kan klare ændringen i deres hormoner, så husk at for hingsten er der ingen forandring ved en vasektomi. Han tror stadig, at han er hingst, og kan næsten alt, hvad andre hingste kan - bortset fra at gøre hopper drægtige.
Der er også et tredje valg, hvis du allerede har en eller flere hopper, og det er at få et føl på en af dem og krydse fingre. Der er selvfølgelig kun 50% chance for at få et hingsteføl, hvilket falder til omkring 10% når det nu ER det man vil have, og det endda efter 11 måneders ventetid. Det er dog den eneste måde bogstaveligt talt at få ham så ung som muligt, og der er nu engang ikke noget som at se et lille føl vokse op. Så længe operationen bliver udført inden han bliver kønsmoden er der heller ikke risiko for indavl, men igen må du stille dig selv et alvorligt spørgsmål. En vasektomi er ikke som en kastration. Selvom han gøres steril, vil han på et tidspunkt bedække sin mor. Sandsynligvis vil hun endda være den første, da han stoler meget mere på hende end nogen anden i flokken. Så derfor må du spørge dig selv hvordan du har det med den situation. Der kommer ikke føl ud af det, hverken hingst eller hoppe har sandsynligvis noget imod det, men hvordan er dine følelser på det område? Husk igen på, det er ikke bare en enkelt gang eller to, men resten af deres liv.
Det næste punkt, du skal tage højde for, er mere gældende for valget af en voksen hingst end af et føl, men efterhånden som føllet vokser op er det alligevel noget, du bør holde øje med. Det er et råd, jeg fik af en amerikansk reproduktions-specialist (jeg elsker den titel, lyder så vigtig), og jeg skal ærligt indrømme, at min første reaktion på det var at læne mig tilbage og sige, "Og hvordan i alverden spørger man så om DET?!" Hans råd var, at selvom hingst og hoppe var af nogenlunde samme størrelse og bygning, var det ikke ensbetydende med at selve hingstens penis ikke var for stor for hoppen. Altså skulle man forhøre sig hos sælgeren om mere end hingstens stangmål, og få sin dyrlæge ud at bedømme hvor meget hopperne kunne klare inden det blev for meget. I sidste ende kom jeg aldrig til at spørge, da Valentin var så ung, og jeg regnede med at efterhånden som han voksede ville hopperne 'vænne sig' til ham rent størrelsesmæssigt, men alligevel ... Hvordan i alverden spørger man så om DET?!
Flokken
Tillykke. Du har nu valgt køn, race, størrelse, og alder. Nu kommer turen så til resten af flokken. Jeg er i det foregående gået ud fra, at du allerede har en hest eller to, og at der er tale om hopper. Nu er det jo ikke alle, der allerede har hest, og blandt de der har, er der for manges vedkommende tale om en eller flere vallakker. Hvis du kun har vallakker, er der på sin vis ingen grund til at få foretaget en vasektomi; vallakkerne kan jo trods alt ikke blive drægtige, og når der ikke er hopper i nærheden til at sætte gang i hormonerne kan en hingst nemt gå sammen med andre drenge, vallakker såvel som hingste. Det er først når muligheden for at bedække viser sig, at der kan opstå nogle stridigheder, og jeg må sige det rent ud - jeg vil ikke anbefale at have en flok bestående af hoppe(r), vallak(ker) OG hingst(e). Det er at bede om problemer. Det KAN gå godt, i naturen er det ikke usædvanligt at f.eks. to unge brødre slår sig sammen om en flok hopper, men risikoen er for stor.
Hvis du ikke har andre heste i forvejen, bør valget derfor falde på en eller flere hopper. Ligesom valget af hingstens race og størrelse kom an på hopperne, kommer valget af hoppernes race og størrelse an på hingsten. Vælg med hjerte og hjerne, så kan du ikke gå helt galt i byen. Vær dog forsigtig med at købe hoppeføl/plage hvis du har anskaffet en voksen hingst - risikoen for skader på hopperne, fordi han som voksen er for stor og voldsom for dem, er betydelig. Der er også det problem, at en voksen hingst mere eller mindre kan tvinge en ung hoppe til at stå stille med løftet hale, ganske enkelt fordi hun er bange for ham; det er noget sværere for en voksen hoppe at gøre det samme mod et hingsteføl. Derfor vil jeg anbefale, at hingsten højst må være lige så gammel som den yngste af hopperne, frem til at alle betegnes som voksne og udvoksede.
Nu skulle man jo så tro, at tiden var kommet til at kigge på salgs-annoncer, men det er den desværre ikke. Har du tænkt på hvad du gør med opstaldning? De fleste hestepensioner, rideskoler og stutterier har mest af alt lyst til at smide røret på, hvis man spørger om de vil have en hingst opstaldet, og de få som går med til det, har en lang række af krav om at disse hingste aldrig kommer så meget som i nærheden af hopperne på stedet. De andre opstaldere vil nok heller ikke være alt for begejstrede, især ikke hvis de har planer om at deres hoppe skal ifoles på et tidspunkt. Den bedste, og måske endda eneste, løsning på dette problem må derfor være at kunne have hestene gående hjemme på egen grund. Dette er naturligvis ikke helt nemt at gøre inde midt i København, men de, som ikke har denne mulighed, kender måske nogen der bor et stykke ude på landet, og som måske endda selv er åbne overfor denne idé? Spørg dig for, det kan aldrig skade.
En hingste- og nabo-venlig fold
Jeg vil nu gå ud fra, at du har muligheden for at have hestene hjemme. Jeg springer hurtigt over hvor gærdet er lavest hvad angår den plads, hestene skal have, da der er lange, kedelige afsnit med mange matematiske udregninger i alle de populære bøger om hestehold. Det, der kan være vigtigt at tage højde for, er indhegningen af folden. Der er mange meninger om, hvad rigtigt hingstehegn er, og jeg er langt fra ekspert på det område. Et træhegn med to eller tre brædder er godt solidt, og sat ordentligt op er det endda nemt at reparere. Det er dog noget dyrt at sætte op, og skal males mindst en gang om året hvis du ikke holder det helt au naturel. Der skal dog nok være en elektrisk tråd eller to, men de kan snildt sættes inde bag ved brædderne, så de ikke kan ses fra vejen. Du kan også nøjes med eltråde, men bør dog nok stadig bruge træstolper hele vejen rundt - Tentorpæle har det med at bøje, hvis de udsættes for et pres, og de er ikke så høje. Mit eget hegn består af to tråde, en i skulder-højde, en i brysthøjde. På hestene, altså. Sørg også for en god el-boks.
Egentlig var det meningen, at hegnet her skulle være med hvidt polytape hele vejen rundt. Polytape er det brede, hvide nylonbånd med fire til otte metaltråde. Det er flot, når det er sat op og strammet ud, og flot var det også hele sommeren ... lige indtil det begyndte at blæse. Lad min erfaring være dig en advarsel, polytape skal ikke bruges på en fold hvor det blæser. Pludselig en formiddag så jeg hestene styrte ned gennem folden, tæt forfulgt af hegnet, som havde revet sig løs af holderne. Dette gentog sig flere gange, og stille og roligt knækkede metaltrådene, efterhånden som nylonen blev strakt mere og mere ud. Til sidst kunne hegnet ikke længere føre strøm, og det blev pillet ned til fordel for god, gammeldags metal-tråd og et hvidt nylonreb. Hegnet er ikke så kønt mere, som det var, men i det mindste kan det holde hestene inde.
En god indhegning er altid vigtig, ikke kun hvis du har en hingst gående, men helt generelt når man har udegående dyr. I dette tilfælde er en god, solid indhegning vigtig ikke kun for hestene, men også for naboerne. Jeg kan da lige forestille mig naboernes reaktion, hvis Valentin blev holdt inde af en enkelt metaltråd på Tentorpæle. Jeg tror ikke, at han har nogen lyst til at forlade folden, end ikke for at besøge de to hopper på nabofolden, men når han bliver større og mere modig kan det godt tænkes. Så om ikke andet tager hegnet sig af problemet inden det opstår, og du har ikke sure naboer til at banke på din dør og kræve, at hegnet bliver gjort stærkere, inden "ham hingsten bryder igennem og bedækker mine hopper." Prøv bare at forklare, at hans eller hendes hopper sikkert ville synes det var en god idé, og at der ikke kommer føl ud af det. Folk vil bare ikke have hingste til at komme og gå som det passer dem.
Hvad angår boksplads, så er der mange rædselshistorier om, hvordan en hingst på det nærmeste har sparket en stald fra hinanden for at komme til en hoppe. Jeg har ingen grund til at påstå, at det ikke er tilfældet, for jeg kender selv nogen hvis hingst gjorde lige præcis det, og formåede at komme så slemt til skade ved det at han måtte aflives. Det er en meget tragisk situation, men jeg vil alligevel vove den påstand at der ikke er den store risiko for det, hvis hingsten er vasektomeret. Hvorfor? Fordi han ikke har nogen grund til det.
Hingsteliv
Lad os et øjeblik kigge på, hvad der får en hingst til at gå fuldstændig amok på denne måde. Dette er gældende for størstedelen af de tilfælde, hvor hingste bliver betegnet som farlige. Forestil dig en hingst, som de lever i den fri natur. De har deres lille harem, oftest bestående af to til fire hopper, til tider flere, og deres føl. De lever side om side, holder vagt over hinanden, er en lille familie. I denne idyl har hingsten to opgaver: Hold hopperne ifolet, og forsvar flokken uanset prisen. I hestenes verden er det hingsten, der kan undværes - der kan altid komme en ny hingst til.
Se nu på livet blandt mennesker. Her går hingsten alene, måske hvor han kan se sine hopper - og ofte ved han med sikkerhed, at han ikke har ifolet størstedelen af dem. Hvis han er i tvivl, skal lugten af en hoppe i brunst i hvert fald nok overbevise ham. Han kan hverken holde sin flok ifolet eller beskyttet, for han kan ikke komme til dem. Forestil dig, hvor frustrerende det må være for ham. Alt det, han er skabt til, er taget fra ham. Han har kun kontakt med hopperne, når mennesker vælger at de skal bedækkes, og bliver hevet væk fra dem så snart det er overstået, uden en chance for så meget som at hilse ordentligt på dem. Så er der noget at sige til, hvis de bedækninger går vildt til? Han har flere uger eller måneders frustrationer, som alle kommer til syne lige i det øjeblik, og han er rædselsslagen for ikke at nå det.
Jeg hører og læser ind i mellem om, at hingste på det nærmeste holder op med at spise, når de i en periode får lov til at bedække. Med dette i baghovedet har jeg holdt meget øje med ikke kun Valentin, men alle fire heste og deres madvaner, og jeg må indrømme at jeg stiller mig uforstående overfor problemet. Ingen her holder op med at spise, nærmest tværtimod. For Valentin er en spandfuld havre vigtigere end en hoppe i brunst, og jeg kan kun gå ud fra, at hingstes spiseforstyrrelser igen er et udslag af den stress, de konstant lever under, når de holdes separeret fra deres hopper.
Jeg kan se på Valentin, at det der med at bedække ikke er alt i hans liv. Som oftest er det Thira, der siger til - hverken Diana eller Linda er interesserede i ham hvad det angår, og han ikke i dem. Når Thira er i brunst, er det hende der bestemmer, og bedækningerne er hverken voldsomme eller ofte. Der går omkring fire timer imellem hver, med i alt fire eller fem gange på en dag. Det går så stille for sig, at jeg dårligt bemærker det længere, meget ulig hvad man oplever på stutterierne.
Og hvor vil jeg så hen med det? Ind i stalden, faktisk. Der er ingen uro i stalden om natten. Om natten sover man, for der er ingen grund til at prøve at skaffe sig adgang til hoppernes bokse, for de er der jo også i morgen. Hvorfor skulle han kæmpe for at opnå det om natten, som han får uden problemer om dagen? Hingste har jo også brug for at sove, og det gør de når den store stress-faktor er taget fra dem - kampen for at komme tilbage til flokken og være den hingst, en hesteflok skal have. Med andre ord er hingste ikke af natur farlige, medmindre de ser dig som en trussel mod deres flok - og hvad andet kan de se mennesker som, når vi holder dem væk fra den flok, de skal beskytte?
At undgå klager
Så blev det tid til at kigge salgs-annoncer ... eller gjorde det? Nu har du brugt så lang tid på at spørge dig selv om dine egne motivationer og tanker om emnet, men har du også taget dine nærmeste naboer i ed? Selvom man kan argumentere for, at naboerne ikke har noget at skulle have sagt, så er det trods alt ikke kun dig, som kommer til at gå og se ud på hestene. Jeg var personligt nervøs for, at naboerne til den ene side ville have et problem med, at deres to små børn kom til at gå og se på, at Valentin bedækkede, med dertil hørende besværlige spørgsmål - og naboerne på den anden side har deres køkkenvinduer vendende ud mod folden, så hvad ville de ikke komme til at se på mens de drak deres morgenkaffe? Jeg har dog ikke fået nogen klager endnu, og måske Danmark er nået langt nok til, at den slags ikke ses som et problem. Under alle omstændigheder bør du huske, at det kan føre til gnidninger i naboskabet.
På den anden side kan det jo være, at naboen synes det er en genial idé, og spørger om I ikke skal slå foldene sammen så hans eller hendes hopper også får glæde af din hingst. Man kan jo aldrig vide.
En sidste ting at huske på, inden du går videre til selve købet. Hvis du har læst så langt og endnu ikke har ladet dig afskrække, så er det nok ikke det store problem, men alt skal jo med. Vi har sandsynligvis alle set, hvordan hingste og vallakker skafter ud, som det hedder, men det er først når man har en hingst gående lige udenfor vinduet at man opdager, hvor ofte de gør det, og at de ikke bare lader penis hænge afslappet, men opnår erektion - og der er trods alt nogle mennesker, som føler sig stødt eller pinligt berørt af synet. I gamle dage brugte man diverse redskaber til at vænne hingstene af med den adfærd, noget man nu er klar over er at sammenligne med tortur, og det virker kun sjældent. Faktisk er det velkendt at forsøg på at standse denne adfærd faktisk fører til at hingsten gør det oftere - igen et resultat af ikke at opnå det, han er ude efter. Kort sagt: Tænk på dine naboers etiske og moralske værdier.
Endelig kom vi til vejs ende, og min sidste advarsel er skrevet. Det er nu på tide at læse aviserne, net-annoncerne, og alt hvad du kan finde, hvor heste er til salg. Lad være med at købe den første, den bedste hingst af en hestehandler på et marked. Det er kun at bede om problemer, da hingstene dér ofte har alt, alt for meget følelsesmæssig bagage med. Jeg ønsker dig held og lykke, og håber at du, ligesom jeg, kan få glæden af at holde hingst og hopper sammen, uden at sætte føl i verden til en uvis skæbne.
Hvis der er bestemte spørgsmål, problemstillinger eller generel nysgerrighed, du gerne vil have svar på, er du mere end velkommen til at sende mig en mail - så skal de nok blive besvaret i den næste artikel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingste |
smukke-ped |
29-07-2007 12:40 |
|
jaså...der kan man bare se. spændende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valentin... |
MinnaN ♥Prinsekamelens Rytter |
29-07-2007 12:49 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændende læsning |
|
|
Jeg ville ønske at jeg havde læst din artikel for 4 år siden, for så var min vallak ikke blevet kastreret 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En af grundene.. |
|
|
kunne være at folk ikke ønsker at deres hopper bliver bedækket, hoppen risikere at blive steril fordi hingsten bedækker hoppen.. Så her er det i hvert fald ikke en løsning.. Men det er da meget flot og idylisk skrevet..
Krone og bølge - En selvfølge samt Sorte Perler Frieserhingsteføl sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annemette |
Valentin (Frieser) |
29-07-2007 13:25 |
|
Det har jeg endnu ikke set beskrevet nogen steder skulle være tilfældet. Har du tilfældigvis links til beretninger, artikler eller andet materiale om det problem?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv at.. |
|
|
spørg inde på avl.. Der er mange der ikke engang vil lade en vallak gå med deres hopper..
Krone og bølge - En selvfølge samt Sorte Perler Frieserhingsteføl sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dårlig ide |
cat (in-the-bag) |
29-07-2007 13:48 |
|
Det blev ikke min hoppe der kom til at gå på fold med en steril hingst, dét er sikkert. Ikke alene er risikoen for at få en "uren" hoppe til stede, men hopper er heller ikke lavet til at blive bedækket igen og igen og igen i hver eneste brunstperiode året rundt. Faktisk kender jeg også til tilfælde hvor ny-drægtige hopper har ladet sig bedække påny med det resultat at fosteret er gået til grunde. Alt i alt mange risici som HOPPEN og hoppeejeren skal bære for at hingsten skal "få lov" at bevare bollerne og hingsteadfæren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan slet |
|
|
ikke se at det skulle være en fidus? Hvis man har en hingstet vallak vil den jo stadig bedække hopperne med risiko for at både skade dem, inficere dem og hvis de er drægtige - få dem til at kaste føllet.  Jeg synes det er en tåbelig ting opfundet af folk der har mere behov for at have en hest der udstråler testesteron og mandighed fremfor at give den et roligt og harmonisk liv, så jeg ser det ikke som banebrydende - bare dumt og egoistisk.
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Underlivs betændelse |
|
|
kan være en af sidegevinsterne ved at lade sin hoppe bedække af en vallak/steril hingst, ja, det har været flere hingste der har haft det også med lav følprocent til følge- det kan opstå som en rift( som netop fås ved bedækning) der går infektion i med forskellige bakterie der findes naturligt i jord- det smitter fra hoppe til hoppe og vallaker kan få meget ondt og blive syge af det( få betændelse i kanal som kan blive stoppet med store lidelser til følge der ofte ender med aflivning)- så jeg vil tror at det er det samme her. Selv den mest hengivende hingst ville jeg ikke sende et barn ind til- jeg har set hingste der har været søde og medgørlige vende om på ingen tid og forvandlet sig til dræbere. Hingste er ikke legetøj- jo, ældre de bliver jo mere teritoriale bliver de. Igen- det må jo komme an på en prøve- så meld endelig tilbage. Det er bestemt en anderledes tanke gang du der har fået. MVH Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise E |
Valentin (Frieser) |
29-07-2007 15:11 |
|
Hvis du nærlæser den første artikel, vil du se at jeg i mine overvejelser havde at anskaffe en blot meget hingstet vallak.
Du vil også se hvorfor netop det er en dårlig idé. Citat: "Det viste sig at han ville have problemer med at opnå udløsning, og uden den ... ja, så ville hopperne ikke få et øjebliks fred fordi han ville blive ved og ved med at prøve. I sidste ende lød det næsten som dyremishandling i mine ører."
Jeg leder stadig efter nogle konkrete tal eller rapporter fra dyrlæger som kan sige, hvor stor risikoen for skader er ved en naturligt steril hingst, eller for den sags skyld ved en vallak som ikke ved han er vallak - men jeg kan intet finde.
I øvrigt er det da lidt pudsigt, som enhver form for nytænkning skal kaldes dumt og egoistisk - men jeg husker på, hvor mange hug for eksempel Monty Roberts fik til at starte med, da han sagde at heste ikke skulle behandles så hårdt som overhovedet muligt.
Sjovt. Ham kalder vi hverken dum eller egoistisk længere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor egentlig? |
cat (in-the-bag) |
29-07-2007 15:35 |
|
Hvis jeg skulle have hingst(e) som rideheste, så blev det flere hingste sammen eller hingst+vallaker sammen. Hvor jeg for mange år sien lærte at ride var en forbavsende stor del af elevhestene faktisk hingste...resten var vallaker. Sålænge man respekterer personlige anti- og sympatier og kan hingste sagtens gå sammen på folde, i stalde - og altså osse i elevundervisning...! Problemerne opstår først hvis man tilsætter en hoppe eller to:For så er der pludselig noget at slås om! Mange hingste i naturen kommer aldrig i livet til at bedække en hoppe men lever i bachelorflokke. "I øvrigt er det da lidt pudsigt, som enhver form for nytænkning skal kaldes dumt og egoistisk -" Interessant teori. Umiddelbart tror jeg ikke at den holder vand - men Hvis det vitterligt forholder sig således, skyldes det måske at en forbavsende stor del af al såkaldt nytænkning er baseret på dårligt gennemtænkte ideer? Det forbavser mig forresten, at du kan være i tvivl om rigtigheden i, at underlivssygdomme hos hopper overføres via bedækninger og at risikoen for sådanne øges med antallet af bedækninger?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Betvivler? |
Valentin (Frieser) |
29-07-2007 15:38 |
|
Jeg betvivler skam ingenting, Cat. Jeg beder blot om en underbyggelse af påstanden. Hvis risikoen virkelig øges betydeligt, så må der vel være informationer at hente om det?
I øvrigt, hvis risikoen er så stor, så er det da meget mærkeligt at dyrlægerne på Ansager Dyrehospital kaldte det en interessant idé, og ikke potentielt dyremishandling - eller hvad?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan ikke |
|
|
se hvad en vasectomi skulle ændre på hingstens adfærd eller evne til at få udløsning. De mænd der for foretaget en vasectomi ændrer sig heller ikke, hvorfor? Fordi testiklerne stadig producerer testosteron og fordi størstedelen af det der kommer ud ikke produceres i testiklerne(hos mænd 2% sæd). Det er jo kun sædlederen der kappes. Godt nok er mænd ikke hingste, men skulle undre mig om der var den store fysiologiske forskel. Det eneste gode jeg kan se ved vasectomi er at man kan blive ved med at avle med hingsten vha insemination.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingstet vallak |
|
|
Jeg er så "lykkelig" ejer af en hingstet vallak på 12 år, som glad og gerne bedækker villige hopper. Han får jo naturligvis ikke nogen udløsning af akten, men virker på ingen måde frustreret af den årsag. Det skal siges, at han ikke er klaphingst, dårligt kastreret e.l., for han har i de foregående 3 år jeg har ejet ham befundet sig i midten af rangordnen i sin gamle flok, og der rørte han ikke en eneste hoppe. Nu er han så blevet førerhest i sin nye flok, og så kan man altså noget, som man ikke kunne før. Desværre er det bare så absolut ikke noget godt liv for min vallak eller de villige hopper. Den ene hoppe fik ondt i ryggen af at min store vallak opfyldte hendes ønske. Den anden hoppe skulle til hingst, og måtte jo selvfølgelig ikke blive uren af at gå sammen med min vallak. Resultatet er, at han så kun kan gå sammen med vallaker, eller at man skal have seperate folde til hopperne, når de er i brunst, med den uro det giver i flokken at tage heste ind og ud af flokken hver 3 uge. Så når jeg nu her får købt et hingsteføl, som skal være selskab til min vallak, når han skal hjem til mig at stå i efteråret, ja så kunne jeg ikke drømme omk at lade den vasektomerer. Sådan en halv-hingst er det nok de færreste som kunne drømme om at købe, hvis man en dag skulle sælge. Og får jeg hopper på gården, så skal de da bruges til avl, og der skal hverken vallakken eller halv-hingsten hoppe rundt på dem. Så den fede fidus i det kan jeg ikke rigtig se, andet end hvis man ved, at man selv vil beholde den vasektomerede, samt at man selv vil stille sine egne hopper til rådighed for den. MVh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| interessant ide.. |
cat (in-the-bag) |
29-07-2007 16:04 |
|
"I øvrigt, hvis risikoen er så stor, så er det da meget mærkeligt at dyrlægerne på Ansager Dyrehospital kaldte det en interessant idé, og ikke potentielt dyremishandling - eller hvad?" "Interessant ide" var nok osse hvad jeg ville kalde det. Potentiel dyremishandling er jo så meget sagt - og det er vist endda DIG der har sagt det? Jeg gjorde bare opmærksom på at MINE hopper ihvertfald ikke skulle på fold med en steril(iseret) hingst - slet ikke hvis det var hopper, som jeg forestillede mig på et tidspunkt at skulle drive avl på. Dels pga risikoen for deciderede fysiske skader på hoppen ved idelige bedækninger i hver brunst, dels pga risikoen for en "uren" hoppe. (hvis det har din interesse, skal jeg gerne tale med egen dyrlæge i løbet af denne uge og forhøre mig om han kan henvise til en skriftlig kilde? Det er gammelkendt viden hos avlere og bl.a. årsagen til, at alle hopper som skal stille til bedækning hos seriøse avlere SKAL stille med ren svaberattest, men noget skriftligt materiale herom har jeg aldrig selv set.) Som tidligere skrevet er der intet i vejen med at holde hingst sammen med hingste, hvis man af den ene eller den anden grund er imod kastraktioner. Dét var da den nemmeste løsning af alle og ganske uden bivirkninger? Men dén løsning er selvfølgelig ikke så "nytænkende"? Grev Axell skriver: "Det eneste gode jeg kan se ved vasectomi er at man kan blive ved med at avle med hingsten vha insemination." Hvor har du tænkt dig at hente sæden fra, så?? Direkte fra testiklerne vha en kanyle??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nytænkning velkommen!!! |
|
|
hejsa jeg læste med interesse din beretning og må sige at min første reaktion var hvorfor ville man egentlig det når man ikke ønsker at avle?? men efterhånden som jeg læste videre blev det til - ej hvor fedt, hvorfor er der ingen der har tænkt på det før??? min konklusion er derfor at nytækning er velkommen. jeg syntes da at det er super at beholde hingst, som hingst med alt hvad det indebærer, og også på den måde få lov til at se hvordan flokken rent faktisk kan fungere og at det tilmed giver en meget harmonisk og medgørlig hingst. det er da tankevækkende syntes jeg- og så er der måske nogen der ville synes at dette bare er et eksempel på en rolig hingst som du måske ikke ville have fået problemer med alligevel men det kan vi jo ikke vide og det kræver jo at der er andre der gør det samme for uden det- ingen resultater at sætte op mod hinanden!!! kan da godt se at hvis man gerne vil avle er der hele spørgsmålet om uren/ren mm, men det er jo ikke det som var tiltænkt fra starten. ideen bag dette var jo netop at en hingst skulle have lov at gå i flokken som den ville i det fri, og at den skulle have lov at opføre sig som hingste nu engang gør og det må man da sige er lykkedes til fulde her og tilmed med et super resultat. tillykke med resultatet og det bliver spændende at følge så hold os endelig opdateret  kh pernille
SIGT EFTER MÅNEN !!!! RAMMER DU IKKE, ER DU SIKKER PÅ AT LANDE BLANDT STJERNERNE.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cat (in-the-bag) |
|
|
Sansynligheden for at det virker blot ved at sy sædlederne sammen igen, er ikke så stor. Hos mænd der fortryder, tager man så sæd ud direkte fra bitestiklerne.
~ Greven og Luke ~
Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grev Axell |
Valentin (Frieser) |
29-07-2007 16:49 |
|
Axell, jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte. Pointen i alt dette er jo ikke at ændre hingstens adfærd hormonelt, men mentalt, ved at give ham en anden leveform end de fleste tamhingste har. Jeg føler lidt, at du har misforstået størstedelen af hvad jeg har skrevet.
Cat: To store bivirkninger ved dit forslag. For det første ville det have kostet mig mine tre elskede hopper, som jeg havde i forvejen - eller i hvert fald, to af dem havde jeg i forvejen. For det andet er problemet i en hingsteflok at den dominerende hingst kan finde på at prøve at bedække de andre hingste i flokken, og forestil dig lige hvor galt DET kan gå. Udover det, så morede jeg mig over din kommentar med kanylen.
Poc29: Tak for de støttende ord. Jeg er lidt imponeret over hvordan du kogte 10 A4 sider ned til 4 linier, og fik hele essensen med. Godt klaret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selv... |
|
|
Ville jeg aldrig lade en hingst gå sammen med mine heste. Ikke mindst hopperne netop fordi en bedækning altid er forbundet med en risici. Nu har jeg allerede mistet en hoppe pga. komplikationer ved bedækning, så jeg har stor respekt for det, og ser bestemt ingen grund til at lade en hingst bedække hopper unødvendigt. Desuden er der desværre mange hingste der har mistet førligheden som følge af skader fra hoppen. Så nej tak til hingste her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok, det har jeg så nok |
|
|
hvis du mener et dyr der er meget styret hormonelt kan ændres mentalt. For mig at se er det meget stærke drifter det handler om. Men ok.
~ Greven og Luke ~
Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Risici |
Valentin (Frieser) |
29-07-2007 17:22 |
|
Bettina, jeg er meget ked af at høre, at du mistede din hoppe lige som du troede, at du nu skulle til at vente på et føl. Jeg håber ikke du har noget imod, hvis jeg spørger hvilke komplikationer der stødte til, om hingsten var vant til at gå sammen med andre heste/hopper, og hvordan omstændighederne i det hele taget var? Axell: Mænd er også styret hormonelt. Det samme med hanhunde, -katte, osv. Testosteron findes i alle hankønsvæsener, og er et kendt aggressions-fremmende hormon. Jeg mener at hele tricket er ikke at sætte hingsten i en (konstant) situation af frustrationer og arrigskab. En opdrætter af miniature-heste i Oregon, Scott Creek, siger faktisk meget af det samme, med flere ord end jeg selv har gjort. Læs mere på siden www.scottcreek.com/ Stallion_Life.htm Cat, jeg glemte helt at sige før, at du meget gerne må spørge din dyrlæge - men så må du også være ærlig, hvis han siger at det da lyder helt fint. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo det er vi |
|
|
da, men for en tid kan vi mere eller mindre undertrykke drifterne.
~ Greven og Luke ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Greven igen + andre |
cat (in-the-bag) |
29-07-2007 17:31 |
|
"Hos mænd der fortryder, tager man så sæd ud direkte fra bitestiklerne." Netop. Det er jeg fuldt klar over- og jeg ved osse hvordan det udtages. Det forekommer mig ærlig talt ikke som en specielt hensigtsmæssig måde at tappe sæd fra en hingst på - men jeg er da glad for at kunne more Valentin ved mine betænkeligheder herved?  (alt andet lige: spørgsmålet om avl på en vasektomeret hingst er vel osse nærmest af teoretisk interesse? Såvidt jeg kan se ønsker Valentin ikke at avle på sin hingst men bare at blæse OG have mel i munden ved at have en "rigtig" hingst uden at skulle tage de hensyn der traditionelt er forbundet hermed?)
"For det andet er problemet i en hingsteflok at den dominerende hingst kan finde på at prøve at bedække de andre hingste i flokken, og forestil dig lige hvor galt DET kan gå." Dét er så en ting jeg aldrig har hverken hørt om eller oplevet? Er det noget DU kan finde materiale om - så kan vi jo bytte? "ideen bag dette var jo netop at en hingst skulle have lov at gå i flokken som den ville i det fri, og at den skulle have lov at opføre sig som hingste nu engang gør og det må man da sige er lykkedes til fulde her og tilmed med et super resultat." Sådan kan man jo vælge at se på set. Som jeg ser det har man istedet udskiftet én form for unaturlighed (kastraktion) med en NY slags unaturlighed(hopper der bedækkes i hver brunstperiode, istedet for som deres natur er: I en eller to brunster mellem drægtighederne.) Alt i alt er det vel et spørgsmål om hvad man foretrækker: At hingsten skal leve som vallak eller en potentiel helbredsrisiko for hopperne. Jeg ved godt hvad JEG foretrækker, men skal naturligvis ikke forhindre andre i at gøre som DE vil,sålænge gældende dansk lovgivning overholdes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Axell og Cat |
Valentin (Frieser) |
29-07-2007 17:37 |
|
Axell: Ja, for en tid, Axell. Det kan en hingst også. For en tid. Det er ikke nødvendigt på denne måde, eller burde i hvert fald ikke være. Cat, jeg er faktisk i gang med at finde den artikel, men jeg så den sidst tilbage i år 2000 engang, og internettet er blevet en anelse større siden da. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
efter lang, lang læsning sidder jeg tilbage med lidt spørgsmål. Jeg håber de er okay, de skyldes måske at jeg er født og opvokset på landet, men ofte lidt andre tilgange til heste end andre, men håber du kan opklare dem  Først vil jeg gerne høre lidt mere om, hvorfor det var så vigtigt for dig at hesten forblev hingst? Dernæst om jeg har forstået det rigtigt, at din hingst kun er 1 år, i år? Har du tænkt nærmere over fremtiden? Et et-års er jo kun en baby, og kan hurtigt ændre adfærd. I min erfaring er det de færreste 1-års hingste, der opfører sig, som de vil gøre når de er fuldvoksne hingste Hvis du pludseligt står med en hingst, der lever op til alle fordommene, hvad gør du så? Personligt kan jeg fortælle at vores avlshingst, som går i stod, på hans ældre dage er blevet en sur, gammel satan. Aldrig over for os, hvor han er sød, og rar som altid. Men over for hopperne, som nu får et lag tæsk for et godt ord. Af den grund, går han nu kun i stod med hopperne, når vi er hjemme, så vi kan nå og redde dem... Hvorfor denne ændring? Jeg aner det virkeligt ikke, men hans lunte er blevet kortere år efter år... Naturens gang? Som sagt, har vi sikkert helt forskellig tankegang, men forstår det virkeligt ikke! Jeg kan godt se at din hingst på denne måde får et så naturligt hingsteliv som overhovedet muligt, uden at lave føl. Men hvorfor? Er kasteration virkeligt så forfærdeligt? Vi kan sagtens blive enige om at hingste bør tilbydes så gode vilkår som muligt, blandt andet derfor har vores en gammel hoppe som selskab uden for bedækningssæsonnen, men for de hingste der ikke er avlsmaterialle kan jeg ikke se pointen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lukiluke |
Valentin (Frieser) |
29-07-2007 17:56 |
|
Det er svært at forklare hvorfor noget føles som det rigtige at gøre. Jeg har i lang tid forsøgt at sætte ord på min egen motivation, præcis som jeg opfordrer andre til at gøre, men mens alle følelserne er til stede i hjertet, så kan jeg ikke finde de rette ord til at beskrive det. Det føltes og føles som det rigtige at gøre, at forsøge. Jeg mener, det er det værd. Jeg tror på det, på hele konceptet - ikke på nogen religiøs måde, men som noget, tiden er kommet til at se om kan lade sig gøre.
Jeg har naturligvis tænkt over fremtiden. Meget. Jeg ved at adfærd kan ændre sig uden påviselig årsag, og hvis det viser sig at han bliver ustyrlig, og almindelig opdragelse ikke har den mindste effekt, ja ... så er der jo altid endnu en tur under kniven, hvor meget det end ville smerte mig, men kastration er trods alt bedre end aflivning eller isolation.
Om kastration så er forfærdeligt eller ej hører sig næppe hjemme i denne tråd. Jeg mener personligt ikke, at man skal kastrere ene og alene for at kastrere. Uden nytænkning kommer vi ikke videre, og hvis dette vitterlig er et alternativ til at lade hesten kastrere, jamen, så må nogen jo prøve.
Den nogen blev åbenbart mig.
Spørgsmål er altid okay. Jeg slutter hver artikel af med at efterlyse spørgsmål, så spørg alt hvad du kan. Jeg er ikke alvidende; noget kan jeg sikkert ikke svare på, andet har jeg måske helt overset selv. Kun gennem spørgsmål lærer vi mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Du skriver spændende, det må man sige. men jeg kan slet ikke se ideen med. At det kan være ens livsopgave at give en hanhest(han er jo ikke vallak) et godt sexliv.  I naturen vil hingsten gøre hopperne drægtige, dvs det er over en kort periode de bedækkes. I naturen vil han have et stod på ca. 20 hopper, her er tre ? som bliver bedækket fra de går i brunst som plage. Ja jeg synes det er hul i hovedet og har ingenting med natur at gøre. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halløjsa..! |
|
|
Jeg synes det var en meget go ide! Jeg havde nemlig tænkt på at købe et hingsteføl og så lade ham gå som hingst, til han (forhåbentlig) ville få det specielle hingste udståling. Og nu skal i ikke sige at jeg er den eneste der tænker på udseende For jeg har da læst mindst 10000 indlæg om "de fantastiske flotte hingste". Men jeg synes da at en vasektomi ville være en bedre ide. ps. spændende artikel 
¤Nathalie¤ Island.. Hjem kære hjem! Sölvabakki<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nathalie |
cat (in-the-bag) |
29-07-2007 18:32 |
|
"Jeg havde nemlig tænkt på at købe et hingsteføl og så lade ham gå som hingst, til han (forhåbentlig) ville få det specielle hingste udståling. Og nu skal i ikke sige at jeg er den eneste der tænker på udseende For jeg har da læst mindst 10000 indlæg om "de fantastiske flotte hingste"." Jamen der er da heller intet i vejen for at have en hingst?? Eller flere? Bare man lader være med at have hopper samtidig, så er det kun sjældent et problem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har her på stedet |
Eva Lydeking-Olsen |
29-07-2007 18:37 |
|
flere voksne hingste som lever naturligt.I flok.
De er rolige og fornuftige.
Min egen vallak har nu ligeså meget udstråling, så jeg har det absolut fint med vallakker. vasektomi ? Tjae: i naturen bedækker de kun få gange om foråret, så er hoppen drægtig igen og der er ro i lejren resten af året. Problemet med de gentagne bedækninger er at hoppen kan have det for hårdt. Den må ihvertfald ikke være for lille,skal være stærk i ryggen osv.
Der er altså desuden KÆMPE forskel på en hingsteplag op til 4 år og så en fuldvoksen hingst - så lad os se om ideyllen varer ved om tre år... Eva
Kursus med Susan Kjærgård 24-26.8 i Sorø - se under arrangementer.
Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring- gode terrænmuligheder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eva Lydeking-Olsen |
cat (in-the-bag) |
29-07-2007 18:46 |
|
Det var da dejligt at høre, at andre end undertegnede har positive oplevelser/erfaringer med at have hingste gående i flok!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen jeg |
|
|
forstår slet ikke hvorfor det skal udføres. Hvis man vil have en hest med den udstråling en hingst har, så behold den dog som hingst. Det gør det jo ikke nemmere at den har fået en vasektomi, for hoppeejerne vil stadig ikke lade deres hopper gå sammen med din hingst og vallakejerne vil heller ikke hvis der samtidig er hopper på folden. Giv dog din hingst ordentlige opvækstforhold, hold den i en harmonisk flok enten sammen med vallakker eller ifolede hopper og lad den være hingst. Jeg synes ikke at man for alt i verden skal kastrere, men hvis en kastration kan hjælpe til at give hesten livskvalitet - hvad det i mine øjne kan i 99% af tilfældene - så skal man da gøre det. Nogle hingste bliver "dumme" og ustyrlige uanset hvordan de vokser op og andre går fint i flok med andre heste. Jeg havde en hingst der gik fint sammen med alle - også hopper og han sloges aldrig. Han skulle selvfølgelig ikke gå med hestegale hopper, men det er jo naturligt nok. Han havde endda bedækket et par gange hos den forrige ejer. Min nuværende plag er 2 år og er opvokset i blandet flok og ved godt, hvordan man opfører sig, men ikke desto mindre er han ved at blive en bandit fordi han ikke har en jævnaldrende legekammerat at buldre med (den er på sommergræs et andet sted) og han går pt. ikke sammen med min gamle shetterblanding fordi han er for hård ved den når han leger. Havde han skulle vokse op på en fold alene var han blevet tosset i hovedet - eller rettere, det var han ikke, for så var han blevet kastreret. Jeg synes ideen med vasektomi er at gøre en ligegyldig ting til jordens smarteste opfindelse. Vedr. din kommentar om Monty Roberts: Sjovt. Ham kalder vi hverken dum eller egoistisk længere. Gå du ind og søg her på Ryttersnak om MR og hans metoder og så vil du nok tage dine ord tilbage. Der er rent faktisk en del herinde der ikke ubetinget bifalder hans metoder og teorier. Personligt har jeg ingen holdning til ham specifikt, for jeg har aldrig set ham arbejde med heste, men jeg finder det faktisk lidt dumt som alle folk kan falde på halen over HMS som pludselig er noget man "dyrker", noget man "træner sin hest i" og noget der kun kan udføres med Dually-grimer (mens reb over næsen er dyremishandling), carrotstick (mens en pisk er dyremishandling), rebgrime og bomuldstov med lædersnip i enden. HMS er IKKE et moderne begreb og ikke nødvendigvis noget man behøver at betale for at tage diverse "levels" i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Sændende læsning fra Valentin.. Ser nu ikke rigtig hvad problemet skulle være med at ha en hingst gående med hopper når den ikke kan lave føl.. Jeg har personligt ikke hørt noget om at hopperne får infiktion eller ligendene men det kan vel meget vel passe.. Syntes nu det er en fin ide. Hvis der skulle ha været så mange problemer med det hvordan kan det så være man ikke rigtigt har hørt om det??? Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingst |
|
|
Hej Jeg ville høre jeg har en af de sødeste hingste man kan få(tror faktisk næsten ikke han ved han er hingst) han kan stå på fold ved siden af andre heste og hans boks er omringet af hopper(og de snakker sammen han kan næsten få hele hovedt derind) han reagerer ALDRIG på hopper når han er i hænder. kan stille ham og gå fra ham han rør sig ikke. når han hilser på andre heste puster han de første 2 min og så er der ikke noget(bider lidt i leg). når jeg står med ham hyler han hvis de rør ham fra skulderen og nedefter men han gør ikke noget. kan gå to sammen i hånden uden problemer. jeg ville så høre hvad i tror chancerne er for denne hingst at kunne stå med vallaker. han er godt nok 8 år gammel. jeg vil høre om det er en meget dårlig ide med at prøve og se om han kan eller skal jeg bare lade være. håber på svar der kan bruges for vil ikke starte skænderi blot høre om der er mulighed for ham med noget selvskab. han er ellers meget livsglad rigtig "happy camper" undskyld jeg bruger jeres indlæg men kunne ikke skrive direkte besked for har ingen præsentation. bruger min søsters log in. mvh kristina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise E |
Valentin (Frieser) |
29-07-2007 22:21 |
|
Jeg sammenlignede ikke mig selv med Monty Roberts på anden vis end det faktum, at også han fik sine hug og nedgørelser. Hvorvidt hans metoder er perfekte handler denne tråd ikkr om; jeg vil blot sige, at ingen er perfekt, heller ikke jeg. Tro mig, der nærer jeg ingen illusioner om det modsatte.
Jeg vil gå ud fra, at dine kommentarer og brug af 'du' og 'dine' er ment generelt, og ikke rettet mod mig personligt - der er sproget jo så spidsfindigt. Hvis det er rettet mod mig, så må jeg altså spørge hvorfor du ikke mener, der er harmoni i flokken her? Jeg ser næsten aldrig andet. Ingen kampe, ingen stridigheder, og han får lov til at være hingst.
Som jeg skriver i den anden af artiklerne, så er sandsynligheden for at finde et opstaldningssted til en hingst meget, meget lille. Jeg skriver direkte, at det bedste vil være at kunne have ham og resten af flokken gående hjemme. Deri forsvinder alle problemerne med, hvad andre vil finde sig i vedr. deres heste.
Jeg undrer mig dog lidt over en bestemt linie, du skrev. Hvori ser du det naturlige i at en hingst ikke må gå sammen med en hestegal hoppe? Måske er det naturligt set fra vores synsvinkel, for vi vil jo helst ikke have føl fra de to, men synes hestene også det er naturligt? Det er lige netop, hvad alt dette handler om. At prøve at give dem et liv, de synes er naturligt.
Du synes, at dette er et ligegyldigt påfund. Måske har du ret, det kan jeg ikke sige før Valentin bliver farlig at have med at gøre. Hvis den dag kommer skal jeg være den første til at indrømme det, men indtil da, hvad skader lidt nytænkning så?
Some men see things as they are and say, "Why?" I dream things that never were and say, "Why not?" -- George Bernard Shaw
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar til flere |
cat (in-the-bag) |
29-07-2007 22:40 |
|
"jeg ville så høre hvad i tror chancerne er for denne hingst at kunne stå med vallaker. han er godt nok 8 år gammel." Det skulle være sært, om ikke det kunne lade sig gøre? Hvis folden bare er stor, så hestene har mulighed for at undgå hinanden i tilfælde af ballade, så finder de hurtigt ud af det sammen. "Hvori ser du det naturlige i at en hingst ikke må gå sammen med en hestegal hoppe?" Det ser jeg for så vidt ikke noget unaturligt i. Dét jeg ser noget unaturligt i i tilfældet den vasektomerede hingst er, at hopperne den går med BLIVER VED med at være i brunst hele året igennem og derfor bliver bedækket igen og igen og igen året rundt - og det er i dén grad unaturligt for HOPPERNE!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fuldstændig tåbeligt! |
|
|
Dyr har jo ikke s*x for at have s*x, men for at reproducere sig. At du skriver, at det er for at give ham et naturligt liv? Jamen var det ikke bedre at starte med at give grisene i DK et bedre liv før vi skal give en hingst et bedre kønsliv? I naturen havde Valentin da ikke fået lov til at gå at bedække som 1-års. Han havde da fået så mange bøllebank af førerhoppen. At sammenligne denne ide med George Bernard Shaw's tænkning synes jeg i øvrigt er at sammenligne hjemmeværnet med den spanske inkvisition.
Mvh Katharina Si vis pacem, para bellum quidquid latine dictum sit altum viditur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min ene hoppe... |
Christine ♣Frugtblomster♣ |
29-07-2007 22:45 |
|
Min ene hoppe var i år til hingst hos en hingsteholder der lader sin hingst bedække i stod, altså på folden. Min hoppe gik sammen med ham 1 måned og er konstateret ifol af dyrlægen. Der gik flere hopper der, både deres egne og hopper der kom udefra for at blive bedækket. Hingsten havde det frommeste gemyt og selv når der var hopper der var i brunst, så var han ikke hidsig eller agressiv. De kunne også trække ham væk fra hopperne og ud af folden, uden der opstod nogen form for problematik. Han lod hopperne i fred, når de ikke var i brunst. De forklarede at han havde sit rolige gemyt fordi han altid havde gået sammen med andre heste og aldrig var blevet isoleret. På stald har han boks lige ved siden af en hoppe, som han kunne snuse til og nusse gennem tremmerne, og han kunne stikke hoevdet ud af lågen i boksdøren. Han stod/står pænt når man trak forbi ham med en hoppe. Jeg blev meget imponeret da jeg var ude og se forholdene og ham, inden jeg sagde ja til denne form for bedækning. Jeg har kun positivt at sige om dette. Men jeg tror ikke det er alle hingste der er egnede til at gå med hopper og bedække i stod. Hilsen Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bøllebank |
Valentin (Frieser) |
29-07-2007 22:50 |
|
Pudsigt at Valentin åbenbart skulle få tæsk af førerhoppen for at prøve at bedække i hans alder. Ser du, hans debut var med flokkens førerhoppe, hvilket hun ikke lod til at have spor imod. Bøllebank var der ikke meget af. Tværtimod.
Hvad angår de danske grise, jo, så fortjener de da et bedre liv - men skulle vi så ikke også udrydde hungersnøden i Afrika inden vi bygger den næste McDonalds? Mit hjerte brænder nu engang for hestene, ikke grisene - og det undskylder jeg mange gange. De har deres fortalere, som jeg støtter helt op om.
Some men see things as they are and say, "Why?" I dream things that never were and say, "Why not?" -- George Bernard Shaw
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bøllebank II |
|
|
Nu var der jo heller ikke en ældre hingst at konkurrere med som der ville have været i naturen. (Som du jo tydeligvis så gerne vil tilbage til ) Og grisene var såmænd bare et eksempel. Jeg synes at det er misforstået godhed og menneskeliggørelse af dyrene, lidt ligesom når man kræftbehandler hunde. Det mener jeg heller ikke er for dyrenes skyld, men for vores skyld. Derfor mener jeg, at det ville være mere relevant at bruge sine kræfter på at sikre en bred dyrevelfærd. Og jeg synes altså det er, lad os sige noget anderledes, at have det som "livsdrøm" at give sit dyr et godt kønsliv.
Mvh Katharina Si vis pacem, para bellum quidquid latine dictum sit altum viditur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mig ikke forstå |
cat (in-the-bag) |
29-07-2007 23:16 |
|
Ja, dit hjerte brænder for hestene - eller i hvertfald for dén ene hingst som du af egoistiske grunde VIL bevare som hingst uden af den grund at være indstillet på at ændre på dit hestehold så det passer til en hingst...igen af egoistiske hensyn. Men jeg fatter simpethen ikke at du kan tro det er GODT for hopperne at blive besprunget af en 600-kilos frieserhingst flere gange om dagen i hver eneste brunst år efter år efter år?? (for slet ikke at nævne hvor dybt unaturligt det er for både hingst og hopper??) Rent avlsmæssigt kan du naturligvis osse være ligeglad med at dine hopper er i farezonen for at blive urene,al den stund du jo netop ikke vil avle på dem, men det er jo næppe ligefrem gavnligt for dem? (en af grundene til at man binder halen op på hopper der skal bedækkes er faktisk, at der ellers kan komme tilsmudsede halehår "med ind" under bedækningen og dette kan faktisk give anledning til en lettere infektion...Hvis denne ikke opdages og behandles - eller går over inden næste brunst, hvor hoppen bedækkes igen? Ja, så kan hingsten så sprede infektionen til den anden hoppe...hyggeligt, ikke?) Men det er jo i sidste ende DINE heste. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen. |
|
|
jeg kan godt forstå din "passion" og inspiration med hingsten, men vi mennesker har det nu engang med at tilpasse omgivelserne til vores behov og hvad der er i vores interesse. Jeg synes det er fint at du vil bevare din hingst, men du må også være opmærksom på de konsekvenser det kan have. Din hingst har større chance for at komme til skade, evt. ved spark og den kan besidder stærkere drifter end en vallak hvilket kan være bøvlet at håndtere eks. hvis du vil have den med i byen, eller blot at den måske har en større tendens til at bryde ud. Ydermere kan der ske skader ved hoppen, i form af at bedækning som kan medføre indre skader på hopperne. Den chance kan man tage hvis man gerne vil have hoppen i fol, men her er det jo ret så nytteløst. Vores hoppe blev penetreret og fik efterfølgende blodforgiftning og blev aflivet senere. Så du skal bare gøre dig rede for de konsekvenser det kan have at huse en hingst. de fleste foretrækker at have med vallakker at gøre fordi de ikke udgør samme risici for omverdenen og fordi hingste kræver særlig forsigtighed og ofte bliver stressede af deres overstimulering i forhold til vallakker. men hvis du har overskuddet og lysten er det fint. Held og lykke med hestene. Hilsen Bettina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa :-D |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
30-07-2007 08:39 |
|
Syntes dette er yderst interessant læsning... Vi har selv et lillet hingste føl, som vi enten skal lave til vallak (og valakker er ofte ret så kedelige at SE PÅ)... eller sælge som hingst (hvor han vil få et isoleret liv i en boks.. og kun se andre ifb. med bedækninger) dette alternativ lyder supert for mig!... -det vinder i øvrigt mere og mere ind at man nogle steder lader hingst gå sammen med hopper i fol... netop for at "de ikke skal blive helt kuldret i hovedet, af isolation"
Knus Ulla Nielsen se vores hjemmeside: HER Forhandler af REGULATOR COMPLETE hestefoder... På fyn!! www.hestefolket.dk.. et forum hvor der er plads til hygge, for alle på tværs af alder, hesterace osv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre |
|
|
...synes jeg det bliver mere og mere almindeligt at folk, der absolut ikke burde have levende dyr, desværre alligevel har det. Jeg har nu aldrig haft endtryk af at en vallak har et dårligt liv. Derimod har hingste, steriliserede eller ej, oftest et dårligt liv. Der er KUN et fornuftigt/legalt formål med at have hingst, nemlig formering. Det andet svarer i min verden til de gutter der har kamphund for at styrke deres ego, og derfor ender med at spolere hunden totalt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valentin (Frieser) |
|
|
Jeg tror slet ikke du har forstået hvad jeg har skrevet, men for at der denne gang ikke skal være så mange muligheder for tvivl tillader jeg mig at gennemgå dit indlæg til mig punkt for punkt. Jeg vil gå ud fra, at dine kommentarer og brug af 'du' og 'dine' er ment generelt, og ikke rettet mod mig personligt - der er sproget jo så spidsfindigt. Hvis det er rettet mod mig, så må jeg altså spørge hvorfor du ikke mener, der er harmoni i flokken her? Jeg ser næsten aldrig andet. Ingen kampe, ingen stridigheder, og han får lov til at være hingst.
Selvfølgelig er mine kommentarer rettet mod dig og ikke ment generelt. Det er jo dig, der har lavet indlægget og jeg har ikke stødt på den samme - i mine øjne - tåbelige holdning andre steder, så jeg ser ingen grund til at generalisere. Der er ikke ro i en flok med en hingst der konstant skal fra rundt og bedække og som aldrig får hopperne drægtige og derfor bliver ved - for nogle hoppers vedkommende gennem hele vinteren også. Både hopper og hingste vil blive frustrerede hvis det er normalt fungerende heste og det går jeg ud fra at dine fornuftige "tilbage-til-naturen-heste" er? Der vil blive uro hver gang en hest forlader flokken og hver gang en kommer til, men selvfølgelig -hvis de ikke rides, er til kåring, tages alene ud fra folden osv. er sidstnævnte ikke et brugbart argument for mig.  Som jeg skriver i den anden af artiklerne, så er sandsynligheden for at finde et opstaldningssted til en hingst meget, meget lille. Du har ikke overvejet HVORFOR det er så svært at finde opstaldning til hingste? Tror du selve faren for at der kommer føl hvis uheldet er ude og hingsten går igennem hegnet er den eneste årsag? Jeg skriver direkte, at det bedste vil være at kunne have ham og resten af flokken gående hjemme. Deri forsvinder alle problemerne med, hvad andre vil finde sig i vedr. deres heste. Gør det livskvaliteten større og risikoen mindre for de heste, der skal gå sammen med din halv-hingst at du ejer dem? Jeg undrer mig dog lidt over en bestemt linie, du skrev. Hvori ser du det naturlige i at en hingst ikke må gå sammen med en hestegal hoppe? Måske er det naturligt set fra vores synsvinkel, for vi vil jo helst ikke have føl fra de to, men synes hestene også det er naturligt? Det er lige netop, hvad alt dette handler om. At prøve at give dem et liv, de synes er naturligt. Jamen søde ven, er vi ikke enige om at i kraft af at vi har tæmmet hesten og gjort den til vores ridedyr, som vi holder udelukkende for vores fornøjelses skyld, så er vi lidt ude over det med at de skal leve naturligt? De skal vel have et liv der er mest udholdeligt og tager mest muligt hensyn til dem. Hvis du vil have de skal leve naturligt må du jo smide alle trenser og sadler væk, hive skoene af dem og lukke dem ud på en kæmpe mark uden menneskekontakt - se det kalder jeg naturligt. Det er iøvrigt ikke naturligt for en hingst at gå sammen med evigt hestegale hopper. En vallak synes ikke det er naturligt at bedække, så hvorfor ikke bare kastrere din hingst? Så eksisterer hans kønsdrift ikke og det han synes er naturligt passer lige ind i dit kram. For det er jo hesten du tager hensyn til, ikke? Du synes, at dette er et ligegyldigt påfund. Måske har du ret, det kan jeg ikke sige før Valentin bliver farlig at have med at gøre. Hvis den dag kommer skal jeg være den første til at indrømme det, men indtil da, hvad skader lidt nytænkning så? Nej, jeg synes ikke det er ligegyldigt, jeg synes det er himmelråbende dumt og naivt grænsende til dyrplageri, men det er jo bare min mening. Nytænkning skader absolut ikke, men det gør realitetssans jo heller ikke og dit forslag lægger op til at udsætte nogle heste for en masse stress og risiko for unødige skader for at du kan prale af at have en hingst og for at du kan nyde synet af din hests maskuline udstråling. Hvis det er de manglende muskler du er bekymret for, så kan jeg anbefale ridning, det er godt nok ikke naturligt, men det giver de rigtige muskler hvis det udføres rigtigt. GENERELT vil jeg sige at jeg forstår ikke hvorfor I stiller lighedstegn ved hingst og dårlig livskvalitet. Nogle hingste kan få et godt liv sammen med andre heste også uden at bedække, men det forudsætter at ejeren er villig til at yde det, der skal til. Sørge for en harmonisk flok af enten vallakker eller ifolede hopper samt at ejeren har fornemmelse og selverkendelse nok til at indse hvis hesten ikke har det sind, der gør at den kan gå som hingst. Kan man ikke give sin hingst de bedste betingelser for at gå som hingst (selskab af andre) så skal man som ansvarsfuld ejer erkende at man enten bør sælge hingsten til en, der kan eller kastrere den. Vasektomi er som sagt i mine øjne en fuldkommen tåbelig ting at begynde på eftersom langt de fleste årsager til at folk ikke vil have hingste stående er at de ofte er mere voldsomme, ganske få kan håndtere dem, de er i flere situationer farlige for både dem selv og andre heste (tænk på faren ved en løs hingst). Der har været SÅ mange tråde herinde om folk, der har enorme problemer med deres hingstede vallakker fordi de slås og bedækker hopperne til stor gru og gene for hoppeejerne, der risikerer både bedækningsskader, slagskader og infektioner i livmoderen, der kan gøre deres hopper sterile. I mine øjne er risikoen for føl nok den mindste risiko der er ved at have en hingst gående. Trutte 1985 Minelli du skriver: Hvis der skulle ha været så mange problemer med det hvordan kan det så være man ikke rigtigt har hørt om det??? Jeg ved ikke hvad du plejer at læse på nettet og hvem du plejer at omgås i dit hesteliv, men der er MASSER af problemer af den slags og masser af heste med skader efter bedækning, infektioner efter bedækning, skader på hingst og hoppe efter slag og bid og det er endda på trods af at de fleste er fornuftige nok til at holde deres heste adskilt. En grund til at du måske ikke har hørt så meget om det er måske at folk - belært af erfaringer - netop ikke lukker deres hingste sammen med hopper. Er det tilladt der hvor du har din hest opstaldet? Ville du synes det var ok at en opstaldet hingst skulle gå sammen med din hoppe og bedække hende`?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor |
Christine ♣Frugtblomster♣ |
30-07-2007 09:47 |
|
Hvorfor vil du absolut have en hingst, der er hingst, men ikke produktiv, så kunne du da lige så godt have en vallak. Er det pga. hingstehalsen og udstrålingen? Så synes jeg det er egoistisk. Andre grunde kan jeg ikke finde. En hingst der er hingst for at producere kan sagtens have et godt liv (som jeg har beskrevet længere oppe). Min mening er at det er dybt fjollet at lave en hingst til en vallak, der stadig ønsker at bedække. Hopperne kan tage skade, han kan tage skade osv. Hilsen Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan da løses helt anderledes |
|
|
du kan da bare abortsprøjte hopperne hver trdje måned eller deromkring. det er da ligeså naturligt som at udføre en vasektomi... Når jeg har set hopper komme hjem fra hingste i stod har hopper der ellers er sorte bagi, været temmelig lyserøde. uanset at det er en blid og fornuftig hingst. Det kan umuligt være rart for en hoppe ca hver tredje uge at skulle slides helt tyndhudet. i naturen ville dette jo aldrig finde sted. hoppen ville jo blive drægtig og så ville den have et helt år fri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der vil altså opstå |
Eva Lydeking-Olsen |
30-07-2007 12:26 |
|
andre problemer undervejs - især hvis hingsten skal med i byen.
Det er jo sådan at heste "lærer det de laver".
Min egen har hele livet gået med en ældre og legesyg vallak, så han er både blevet opdraget med fast hånd og har fået buldret af, der har desuden været flere unghingste i flokken i perioder (hele sommeren), så legebehovet er med sikkerhed opfyldt.
Som 2,5 års kom de to drægtige hopper ind, en ung og en ældre skrap, købt til formålet som hingsteopdrager (drægtige ved avlsgodkendt hingst) og om foråret kom føllene jo til. Det var helt uproblematisk. Hopper og føl er ude af flokken en kort periode indtil de var bedækket igen med avlsgodkendt hingst.
Hingsten har nu, hvor de to plage er 1 år, smidt dem ud af flokken - det er helt OK- folden er stor nok, MEN den ene hoppe beskyttede "sin" plag OG flyttede med plagene istf at blive hos hingsten og det gav noget jageri når han hentede hende igen.
De har INGEN skrammer haft (andet en sædv legenapperi) - men jeg vil ikke risikere det jageri.
Så jeg har taget plagene fra nu og så er der ro igen (det svarer til at de i naturen ville være i en bachelorgruppe).Det er kun den ene plag han tænder på - den anden kunne såmænd godt blive i flokken, tror jeg.
Hingsten respekterer KLART et nej, både fra os og fra hopperne - han er rolig og fornuftig. Næsten hele tiden. Men man skal aldrig være så naiv at tro at en hingst er 100 % stabil - ikke engang min søde fyr.
Jeg har hele tiden gjort og gør stadig MEGET ud af at kunne håndtere udenfor flokken når der er andre heste, hopper og vallakker tilstede - og det går som hovedregel ganske fint (han er fire nu) - men der er enkelte der tænder ham af. Så må jeg være ganske skrap...jeg har ikke oplevet noget som var for svært at styre - men er ganske meget fremme i skoene og altid et skridt foran mentalt.
De næste to år vil vise om han er hingsteemne til avl OG forbliver tiltagende lydig i enhver social situation (lige nu har han noget med at ville slås med køer...og visse sent kastr. vallakker) så han kan medbringes allevegne.
Han er primært ridehest, sekundært mulig avlshingst - og han er IKKE anskaffet for kun at gå til pynt på folden og ejakulere efter forgodtbefindende. Det kan han nu forresten sagtens uden en hoppe...
Problemet med den her frieserhingsteplag tråden handler om kan meget vel blive at han fra nu af - som 1 års, får en OVERORDENTLIG solid indlæring der hedder * brunstig hoppe = fri bane for bedækning - "yeees man"
og jeg ville meget, meget, meget nødig stå i en social situation med 600 kg fuldvoksen bumlet, "døv og blind", baldrende hingst der opfører sig sådan. Det bliver simpelthen umuligt at håndtere. Medmindre man griber til rå vold eller tør risikere en akut aflivning fordi den er gået amok?
For at kunne have hingste med i byen (jeg er ikke særligt erfaren på det punkt) skal de netop lære at de KUN og absolut KUN må få bedækningslyster i ganske specielle situationer - nemlig når de skal og IKKE på andre tidspunkter. At hopper er en del af livet, men netop IKKE ensbetydende med at bedække hver gang de ser en.
Som jeg ser det, skal hingste generelt kun være hingste for at kunne avles med - der er nogle FÅ der næsten er som vallakker (dvs hyrder heller ikke) og trives fint i en vallakflok.
Det er hyrdningen der er det største sociale problem.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vasektosseri |
Horseygirl |
30-07-2007 13:44 |
|
Louise E og Eva Lydeking-Olsen  Da jeg læste om dette vasektosseri må jeg indrømme, at jeg syntes, at det var en ualmindelig tåbelig ide, men var ikke meget for at give mit besyv med, fordi jeg godt kunne se at det ville kræve mange gode argumenter. Dem kunne jeg ikke helt formulere men I to har i de sidste to indlæg udtrykt mine tanker helt præcist, tak for det!!!
- Chris
Jeg er voldsomt KLOG Og alt hvad jeg siger er RIGTIGT!!! Sådan ER det, acceptér det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar ... |
Valentin (Frieser) |
30-07-2007 18:25 |
|
Line: Abortsprøjter har deres egne problemer med hormonelle ubalancer, ikke mindst fordi hoppens krop efter tre måneder er begyndt at 'vænne sig' til det voksende foster. Foreslår du virkelig fremtvungen abort i tredje måned som et bedre alternativ?
At dine hopper kommer tilbage lyserøde og 'hudløse' bagtil kan jeg heller ikke genkende; er du HELT sikker på at den hingst, de kommer til, nu også er så blid, som du påstår? En hoppe skulle gerne, under normale omstændigheder, kunne bedækkes uden de store gnidninger eller problemer, og at få gnubbet kønslæberne hudløse lyder lidt som om hingsten prøver at bedække hende uden for brunst-perioden.
Eva: Det var jo et længere og godt skrevet indlæg, du kom med, og hvis jeg misser at besvare en af dine pointer, må du endelig sige til. Jeg vil prøve at få det hele med.
Hvis vi starter med problemet i at tage Valentin ud at ride, hvis han tror han kan bedække alt, der bevæger sig, er der naturligvis et 'lille' problem - men hvor andre hingste lærer kun at bedække, når de har en bestemt grime på, eller bliver trukket ind i et bestemt rum, hvorfor i alverden skulle Valentin så ikke kunne lære kun at bedække, når han går hjemme på folden?
Jageri og hyrderi er der ikke meget af, det ser vi mere fra flokkens lederhoppe. Kun på et enkelt punkt 'hyrder' han en af hopperne, og det er når de skal ind at spise. Stalden er delt i to dele, med de smås bokse på den ene side af fodergangen, og de stores på den anden. Hvis Thira kommer ind langt før Valentin, går hun direkte ind i sin boks, men er han lige bag hende fortsætter hun frem, og han skynder sig at overhale hende og trække hende med ind i den rigtige boks. På mig virker det mest som om, at Thira føler sig vigtig på den måde - at det er en måde for hende at se ham opføre sig som en hingst.
Ligesom du tydeligvis gør opdrager jeg da naturligvis også på min hingst - han skal trods alt ikke tro, at han ejer verden - og jeg er godt klar over, at vi får vores små skærmydsler i fremtiden. Det hører med til det at holde hest.
Horseygirl: Nu har vi i de sidste 40 indlæg, til trods for den gigantiske kløft mellem vore meninger, formået at holde en pæn og sober tone, uden at råbe og uden at kalde hinanden ved navne. Jeg finder det beklageligt at du alligevel er nødt til at ty til et ord som 'vasektosseri', hvor opfindsomt det end er. Jeg er ude efter en seriøs debat om emnet; ikke mudderkastning og øgenavne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan da godt være det går godt |
Eva Lydeking-Olsen |
30-07-2007 19:16 |
|
men lige nu er Valentin bare en MEGET lille baby og en meget fredelig baby.
Han ville i naturen ALDRIG få lov til at bedække som 1 årig, never-ever. Hopperne ville gå med stodhingsten som ville jage ham væk. Så du gør ham hormonelt (over)stimuleret på den her måde.
Hvis han er en af de fredelige kan det gå godt. Hvis han er en af de mere testosteron-bumlede kan det gå skidt.
Og det er ikke et "lille" problem. Jeg har haft med mange hingsteplage at gøre, nogle voksne hingste og nogle friesere... og tro mig: de sætter en helt anden slags kræfter bag deres adfærd, instinkter og lyster end hopper og vallakker.
Hvis du ikke har haft med fuldvoksne hingste at gøre før - så vent til han er 4-6 år, det er der, det tæller.
Det kan da godt være at han kan lære at han kun må bedække på folden, men det kan også være at han får så meget stimulation (meget mere end han nogensinde ville få i naturen)at hans adfærd for bedækning bliver så stærk at du ikke kan styre ham...
Jeg aner det ikke.Det kan slet ikke vurderes NU, han er alt for ung. Men hyrderi som 1 års er også helt uden for den normale adfærd, selv i lille skala.
MEN uanset udfald: *det er ikke naturligt for en 1 årig at bedække overhovedet og *det er ikke naturligt for NOGEN hingst at bedække mere end nogen få måneder hvert forår og * i naturen egentlig kun fra nogle få til måske 20 hopper.
Så nej, vasektomi er ikke en model jeg ville bruge. Mine vallakker har et ligeså godt liv som mine hingste og hopper og jeg har intet behov for mere maskulin adfærd end højst nødvendigt.
Min hingst er meget sød og rolig, men ikkedestomindre altså hingst, med de sikkerhedsregler der således må iagttages.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valentin... |
|
|
skriver til sidst, at du er ude efter en seriøs debat af emnet. Men hvad er emnet? Er det dit konkrete hestehold eller generelt om alle burde holde hingst på din måde? Nu er det ikke første gang sagen er blevet debatteret herinde, dengang hed du Birgit/Leilani så vidt jeg husker. Hvorfor du har valgt et nyt navn og dermed at tage hele debatten forfra ved jeg ikke, men måske du kan forklare det? I øvrigt har min 1-års hingsteplag et dejligt liv med sin vallakkammerat. Hingsteplagen spiller op til sin mor og sine søstre, men de griner af ham og siger "stik snablen ind makker" og så er den snak slut, stærkere er hans drifter ikke endnu... Ullan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre |
Valentin (Frieser) |
30-07-2007 20:00 |
|
Beklager meget, Ulla, men jeg hedder hverken Birgit eller Leilani - det ville jeg nok være blevet drillet meget med i skolen, mit køn taget i betragtning.
Den debat, jeg er ude efter, er hverken om mit eget konkrete hold af hest, eller at ALLE skal holde hingst sådan. Jeg er udmærket klar over, at kastration kan være en nødvendighed for mange, men hvorfor skal 'mange' partout betyde 'alle'?
Nej, den debat jeg søger er om selve idéen, om muligheden, om det at tænke nyt og turde gøre forsøget. Desværre må jeg se i øjnene, at HN generelt er imod denne form for hestehold og kalder den dyremishandling, til trods for den opbakning jeg fik fra både Ansager Dyrehospital og Landbohøjskolen, for ikke at tale om en lille håndfuld eksperter fra udlandet.
Jeg er chokeret, eller i hvert fald overrasket, over at emnet har vist sig at være så sprængfarligt - det kom lidt bag på mig.
Eva, jeg vil med glæde snakke videre om alt dette om tre år, når Valentin nærmer sig den 'farlige' alder, men da jeg ikke helt har tænkt mig at gå under jorden indtil da, vil du og alle andre jo nok have mulighed for at følge med i udviklingen frem til da.
Cat, den artikel jeg nævnte tidligere lader desværre ikke til at være at finde på nettet længere, hvilket ærgrer mig grænseløst. Jeg må derfor - indtil videre - trække min påstand tilbage, da jeg ikke kan føre beviser for den.
I øvrigt, noget jeg har glemt at skrive frem til nu - I har endnu ikke været fremkommet med bekymringer, jeg ikke selv havde, og som ikke har været vendt og diskuteret med dyrlæger og eksperter INDEN Valentin blev købt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Seriøst |
Horseygirl |
30-07-2007 21:04 |
|
Jeg ER skam seriøs!! Jeg råber ikke, jeg kaster ikke med mudder eller giver øgenavne. Jeg kaldte det vasektosseri fordi jeg synes at det klart viser min holdning til vasektomi af en hingst. Jeg mener ikke at det er mere "naturligt" end en kastration, og som flere af de andre skriver meget bedre end jeg kan, giver det en hel masse uønskede problemer at have en steriliseret hingst gående. Det er efter min mening ikke specielt nytænkende, jeg er sikker på, at andre før dig har haft den samme ide, men har droppet det igen, netop pga. de betænkeligheder vi andre fremfører. Mht. dyremishandling er det kun dig der tager det op, kun i ét andet indlæg står der, at det grænser til dyrplageri. Du skriver, at du har opbakning fra Ansager og Landbohøjskolen, hvilket jeg forstår som at de har udført operationen, siden den ikke er forbudt i Danmark, det betyder jo ikke nødvendigvis at de er enige i det etiske aspekt af en vasektomi på en hingst.
- Chris
Jeg er voldsomt KLOG Og alt hvad jeg siger er RIGTIGT!!! Sådan ER det, acceptér det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæger og etik |
Valentin (Frieser) |
30-07-2007 21:18 |
|
Horseygirl, jeg vil vove den påstand, at hvis Landbohøjskolen fandt det uetisk, ville de ikke sige projektet havde 'interessante aspekter', og hvis Ansager havde et problem med den etiske side af sagen, ville der være stødt komplikationer til under operationen, så de havde været nødt til at fjerne det hele.
Men nej, det kan jo være at jeg blot påstår, at Landbohøjskolen i hvert fald til at starte med fandt idéen interessant. Det kan jeg jo desværre ikke bevise.
Ulla: Du glemte at linke til den tråd, hvor vi diskuterede vasektomi inden operationen blev udført. Jeg skal prøve at finde den i aften efter klokken 23.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal tage dit spørgsmål, om jeg stadig er bannet. Det er på ingen måde tråden vedkommende, men for over et år siden forlod jeg HN i protest mod moderationen. Jeg slettede præsentation og login, og har ikke været her siden. I mellemtiden er der blevet lavet om på regler for navne osv., så da jeg besluttede mig for at komme tilbage med dette formål, hvad var så mere naturligt end at starte helt forfra, og dermed også sende det signal til moderatorerne at jeg ville lægge fortiden bag mig?
I øvrigt er der vist en anden herinde, som kalder sig Kenneth, og efter kampen mellem Illum og Illum(Mini) turde jeg da næsten ikke kalde mig ved mit eget navn.
Desuden er hestene i artiklerne kaldt ved rette navn, præcis som de før i tiden har været her på HN. Enhver med god hukommelse ville dermed have en hvis chance for at genkende mig; det er da næppe at prøve at snige mig ind udenom en banning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg tænkte det nok... |
|
|
Da jeg læste det første indlæg, var jeg overbevist om, at det sikkert var en mand/dreng der havde skrevet det her, og det viser det sig jo også at være ud fra denne sætning "Beklager meget, Ulla, men jeg hedder hverken Birgit eller Leilani - det ville jeg nok være blevet drillet meget med i skolen, mit køn taget i betragtning."
At hingsten får lov til at være hingst, kan da kun give de samme problemer, som man har med hingste. Jeg forstår slet ikke ideen med at have en hingst, der ikke må være hingst, men blot beholde det maskuline og "farlige" hingstepræg. Det er da vist ren egoisme, og hvordan kan det blive til alles fordel?? Jeg tænker især på, hvordan det kan blive til hestens fordel??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Etiske |
Horseygirl |
30-07-2007 21:50 |
|
Horseygirl, jeg vil vove den påstand, at hvis Landbohøjskolen fandt det uetisk, ville de ikke sige projektet havde 'interessante aspekter', Fair nok. Landbohøjskolen fandt, at det havde interessante aspekter (i starten ihvertfald, som du skriver) det synes jeg er naturligt nok, de er forskere derinde, og det er da helt klart interessant set ud fra et forskningsmæssigt synspunkt. - Men derfor behøver det jo ikke at være en god ide set ud fra et mere praktisk, hverdagsorienteret synspunkt. og hvis Ansager havde et problem med den etiske side af sagen, ville der være stødt komplikationer til under operationen, så de havde været nødt til at fjerne det hele. Det ville da være totalt uetisk. Har man sagt ja til at udføre operationen skal man selvfølgelig også gøre det. Rent dyrlægefagligt er der vel ikke noget til hinder for at udføre en vasektomi på en hingst, ellers havde de jo nok ikke gjort det. Men derfor kan de jo godt have haft de samme betænkeligheder som os andre (Jeg ved det selvfølgelig ikke, har ikke været en flue på væggen, da de diskuterede det internt) Min pointe er, at de som dyrlæger kan vælge kun at se på det faglige aspekt og udføre operationen, men at de som privatpersoner sagtens kan have en anden holdning. Detr sker ofte, de har en professionel holdning, men hvis man som hesteejer gerne vil noget andet, gør de det, så længe man holder sig indenfor dyreværnslovens grænser.
- Chris
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| næ, jeg |
|
|
glemte ikke at linke til den gamle tråd, men synes du i et indlæg skriver, at det kommer bag på dig/chokerer dig, at emnet er debatskabende og det er jo lidt sært, når du godt kan huske at have diskuteret det før. Min interesse for identiteten har ikke noget med banningen at gøre, mere at jeg tænkte som Susanne(Sedoj) da jeg læste de 2 første indlæg og det kunne jeg ikke få til at stemme med Leilanis køn, men nu giver det da en bizar form for mening... Og så for at vende tilbage til sagen: "Nej, den debat jeg søger er om selve idéen, om muligheden, om det at tænke nyt og turde gøre forsøget." Det står stadigt ikke lysende klart hvad du vil have vores mening om, men for mig at se er der ikke mere forsøg i dit projekt end i at have en hvilken som helst anden (for ung)hingst gående i stod - altså når man ser bort fra den ekstra belastning og risiko du udsætter de involverede heste for. Er der en ide i det? Ikke for mig at se. Kunne det præciseres hvori de interessante aspekter iflg. Landbohøjskolen findes? Ullan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har fulgt tråden med stor interesse. Til at starte med synes jeg faktisk at det lød som en god ide. Og bandede over de &%/ konservative hestemennesker. Men efterhånden var der en del der undrede mig. Bl.a. hvordan det kunne undgå at komme forbi din bevidsthed, at hopper kan blive urene af at blive bedækket? Det skal der kun et enkelt besøg forbi "avl"-forummet her på HN til at finde ud af...
Og som tråden skred frem gik det også op for mig i min naivitet, at det eneste der er i det her, er, at hingsten skal have lov til at have et 6liv. Til gene for dens hopper som hele tiden skal stå til rådighed. Som jeg ser det har du stirret dig blind på en ide, og jeg synes, at du burde have set lidt mere på det hele. Og tage hensyn til dine hopper!! For det synes jeg ikke du gør! Hopper har (ligesom os kvinder i øvrigt) ikke godt af at blive bedækket flere gange om dagen, med hvad dertil hører af udløsninger. Uden at have større viden om hoppens biologiske flora i underlivet, kan jeg bare ikke forestille mig at flere ladninger af "livssafter" om dagen kan være sundt.
Min viden på området er meget ringe, det indrømmer jeg gerne. Derfor synes jeg det er så meget desto mere skræmmende at du slet ikke har overvejet, eller ved, nogle af de ovenstående ting.
Sidst, men ikke mindst fik jeg lidt en Aha oplevelse, da det gik op for mig at du er hankøn. Jeg er feminist, jo, alligevel synes jeg at det forklarer en del for mit vedkommende...
Helt ærligt, hvis jeg skal se på det her objektivt, så synes jeg at du i din iver for at give din hingst et god liv (da de tidligere er blevet glemt) IKKE tager hensyn til dine hopper. Ja, jeg føler sq ærligt at de skal rende rundt som spermabeholdere for at din hingst kan fornøje sig. Som andre har sagt, er det altså ikke naturligt for heste at have 6 så ofte som dine har.
Så alt i alt synes jeg ikke det er en naturlig løsning du har valgt. Du kan ikke give dem et naturligt liv. Du har ikke en kæmpe prærie til rådighed. Hvorfor så ikke forsøge at tilpasse hestene til omgivelserne, uden at det er til gene for hesten, når du nu ikke kan tilpasse omgivelserne bedre til hestene?
Mvh Kristine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nytænkning |
Horseygirl |
31-07-2007 00:54 |
|
Nu har jeg læst den gamle tråd, hvor der var mange af de samme indvendinger som der er i denne tråd. Så alt der her ved du jo så godt og har alligevel af uransagelige årsager valgt at gøre det. Godt så. Og det du ønsker er denne debat: Nej, den debat jeg søger er om selve idéen, om muligheden, om det at tænke nyt og turde gøre forsøget. Du vil gerne have vores mening om selve ideen? Forstår godt ideen, men den er utroligt naiv. Det hører mere til i en teenagepiges fantasiverden end i det virkelige liv, jvf. alle de problemer der er fremført ovenfor. Og måske tager jeg fejl, men jeg mener faktisk at den er uigennemførlig. Ikke selve vasektomien, men hele drømmen om en lykkelig "hingst" der går og hygger sig sammen med sine ligeså lykkelige hopper, med den lykkelige ejer der står og beundrer sin flok. Om muligheden? Det er da en mulighed, du har jo allerede gjort det. Det store spørgsmål er, om det stadig er en "mulighed" når din hingst (eller hvad han nu er) bliver voksen, om han bliver til at styre og, endnu mere vigtigt, om det også er en "mulighed" for hopperne. Om det at tænke nyt: Selvfølgelig skal man tænke nyt, men som jeg skrev før, tror jeg ikke at der er så meget nyt i den tanke. Jeg tror der er mange der har tænkt tanken før dig, men det er blevet ved tanken fordi der er for mange problemer i forhold til de evt. positive ting der er ved at have en vasektomeret hingst. Om at turde gøre forsøget? Tjah, jeg ved ikke om du vil have ros for at turde, fint nok at du tør, det at jeg synes det er tåbeligt, kan du jo i princippet være ligeglad med. Det er altid spændende når nogen har mod til at tænke utraditionelt og gå imod strømmen, men der er en stor forskel på det og så på at prøve at udleve en utopi. Især når det er en utopi der kan have så store konsekvenser for andre - både hopperne og hingsten - handlede det kun om dig, ville sagen være en helt anden. Men et eller andet sted, held og lykke med det, håber ikke at jeg og de andre snævertsynede sortseere får ret.
- Chris
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min umiddelbare tanke... |
|
|
... da jeg læste om ideen var, at det lød da meget smart hvis man partout VIl have en hingst, men ingen føl. Personligt vil jeg ikke have hingst netop på grund af de mange ekstra hensyn man skal tage - og dem SKAL man jo stadig tage til en steril hingst, for hingstetemperamentet er der jo stadig. Men jo mere jeg har tænkt over sagen har jeg også overvejet - ville JEG lægge hoppe til at gå på fold med en hingst der kunne bedække hende? Og der er svaret NEJ! Jeg så for et årstid siden skaderne på en hoppe der et par dage gik sammen med en lidt voldsom vallak - og at risikere at hoppen skulle udsættes for det løbende - NO WAY! Der er jo også en grund tila t man mange steder opdeler foldene i hoppe og vallakfolde Hvis hoppen skal have føl er det den naturlige måde at den går med hingsten og der er et formål med de mange bedækninger - som sandsynligvis kun vil stå på i en cyklus. Men en hoppe der kommer i brunst hver 3-4 uge og HVER gang skal udsættes for de risici der er forbundet - nej, jeg ville ikke lægge hoppe til. Og så er der også spørgsmålet om hvad der er der vundet ved at have en hest gående som steril hingst frem for som vallak - set fra HESTENS side? Har HESTEN (og de hopper han skal gå med) et bedre liv - eller er det mere for ejerens skyld at man tager denne løsning?
£isbeth & Baloo Accidental rudeness occurs alarmingly often. Best to say nothing at all, Albus Dumbledore
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor? |
|
|
Nu har jeg læst dit startindlæg om og om igen, og jeg forstår stadig ikke HVORFOR? Jo jo, jeg kan godt se, at du skriver, at et RIGTIGT hestehold er en flok hopper og en førerhingst. Men så er et rigtigt/naturligt hestehold jo også en flok, hvor dyrene får lov til at formere sig. Jeg finder dit 'forsøg' egoistisk, og som et udslag af misforståede barnedrømme, nøjagtig ligesom små pigers drøm om en 'barbiehest'. Andre her i tråden har så udemærket forsøgt at forklare dig, hvad der IKKE er naturligt ved dit hestehold, men det forholder du dig ikke til. Du svarer ikke på, om det kan være rigtig, at en 1-års plag skal bedække i flæng? Om det er naturligt for hopperne i flokken at blive bedækket adskillige gange under ders brunst hver 3. uge, måned efter måned. For mig at se, er der kun een måde, at holde hest på, hvis man vil have sin hingst til at gå i en flok. Det praktiseres de steder, hvor man har en avlshingst gående i stod med en flok hopper, som så bliver bedækket i deres brunst til de er drægtige, og derefter tager konsekvensen og lader dem gå drægtigheden ud.
JANNE Trailer sælges Se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor??? |
|
|
puha jeg opgav at læse hele tråden igennem.. stoppede ved 5-6 indlæg.. i mine øjne er det perverst.. rent ud sagt.. du formulerer det på en sådan måde at ihhh.. din hest kan knalde alt det den vil.. det er bare SÅÅÅÅ dejligt for den..og se den er såå flot at se på... den eneste grund du har, jeg sådan kan læse mig til er at den stadig ligner en hingst.. hmm.. så skulle du måske skaffe en barbiehest istedet for.. (og hvor meget forskel er der på en 1 års vallak og hingst rent udseensmæssigt??bortset fra bollerne) tjaaee jeg forstår dig simpelthen ikke..
meget velholdt kieffer marzog at dressursadel 17" medium bom sælges.. 5500.- eller bud billeder på præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lena Wang (dutten) |
31-07-2007 10:51 |
|
Jeg syntes tråden er ved at dreje sig i en syg retning...slå lige koldt vand i blodet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En hest skal IKKE |
Illum |
31-07-2007 12:12 |
|
Have et @!#$ liv. Den bør, som andre skriver bruges til reproduktion. Du slider dine hopper op, for daglig @!#$ i brunsten året igennem er ikke hvad en hesteryg er til. Og til den der tror at "safterne" er usunde i store mængder, hold da op vel er de ej... Men de bakterier der kommer med ved akten de er ikke for gode...
Illum . Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle... . Skadefro nej, men ganske tilfreds.... . Michael Rasmussen, vinder af TDF 2007!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er det nok |
Valentin (Frieser) |
31-07-2007 12:31 |
|
Candymann, selvom dit er et af de sidste indlæg i tråden, vil jeg svare dig først. Som før sagt - og nej, det har du jo så ikke læst, da du ikke gad læse hele tråden - forsøger jeg at holde en sober og voksen tone. Tonen i dit indlæg er under al kritik, og under ingen omstændigheder passende for en 22 årig.
Og nu i kronologisk rækkefølge: Horseygirl, dine kommentarer om, at KVL/Ansager kun skulle være gået med til hele idéen, fordi det ikke var ulovligt, uden nogen etiske overvejelser, grænser lidt til injurier. Jeg er sikker på, det ikke er din mening, men store, velkendte dyrehospitaler er sikkert ikke glade for at blive beskyldt for ikke at have nogen etik. Jeg forstår dog godt, hvad du mener, og har derfor taget kontakt til KVL igen, men hende jeg talte med dengang er på sommerferie til sidst i august.
Nenyah: Flere gange i løbet af årene førende op til dette stirrede jeg mig vitterligt blind på visse aspekter, men som før nævnt, har tankerne og overvejelserne været vendt med flere dyrlæger og eksperter, som med glæde har gjort mig opmærksom på netop denne blindhed, indtil vi i fællesskab nåede frem til denne løsning.
Jeg finder det dybt beklageligt hvordan du indrømmer, at du dømmer mig ud fra mit køn, når jeg på min side kun har dyb respekt for dit.
Horseygirl igen: Jeg er bange for, at vi indtil videre må være enige om at være uenige, da vi fra begge sider nu kun kan spekulere i, hvordan tingene kommer til at gå i fremtiden. Vi har begge vores forskellige erfaringer med heste generelt, og hvor jeg tror på, at dette er værd at forsøge, hvilket jo desværre er tydeligt, at du ikke gør.
Jeg takker dig dog for dit ønske om held og lykke.
Lisbeth: Jeg skriver igen og igen om, at et af problemerne med en hingstet vallak er, at han ikke kan holde igen, ofte pga. manglende udløsning. Jeg føler efterhånden, at man her i tråden forestiller sig, at Valentin ikke laver andet end at hænge på ryggen af en eller flere af hopperne, hvilket langtfra er tilfældet. Der er tale om få gange om dagen, få dage af gangen - og altid på deres opfordring, ikke hans.
Resten af dit indlæg kan jeg pt. kun gisne om, og se på den ene person i Holland, som jeg ved har gjort det samme - og ifølge ham har hverken hopper eller hingst endnu taget skade. Dette skal ikke forstås som et angreb, men jeg vil tro at han ved mere om netop dette emne end nogen af alle os andre her på HN.
Hvemsomhelst: Nej, det er ikke 100% naturligt at en 1 årig hingsteplag bedækker i flæng. Det er såmænd heller ikke naturligt, at vi rider rundt på vores heste. Som en anden sagde længere oppe i tråden, ville et helt naturligt hesteliv involvere en prærie uden hegn og mennesker.
Jeg har ikke påstået, at dette er det ultimativt mest naturlige for hestene. Jeg har sagt, at jeg finder det mere naturligt end at holde hingste i isolationsfængsel, som det er tilfældet mange steder. Ja, mere naturligt ville være, at der kom føl til - men hvilke skæbner ville disse føl møde? To tredjedele af dem ville være traverblandinger (omend halvdelen af traverblandingerne også ville være pinto-blandinger), og travere er jo ikke lige i høj kurs i hesteverdenen.
Lena ... Tak for at prøve at dreje tråden væk fra den uheldige afsporing, Candymann prøvede at sætte i gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har ikke læst |
Jillow |
31-07-2007 12:48 |
|
hele den lange tråd, men det du skriver Louise E er jeg ganske enig i. Og JO hopper der går med valakker der bedækker konstant er ikke sundt for hverken hoppen ej heller valakken. Hoppen bliver steril og er i stor risiko for at få inficeret underlivet. Jeg ville aldrig nogensinde lade min hoppe gå på en fold hvor der var en vallak med sådan et "humør"!!..
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har du så overvejet hoppernes liv |
|
|
Jeg synes det er en spændende tanke du har haft, men har du overvejet at en hoppe der blir bedækket faktisk ov´gså har brug for at få dækket de andre følelser ind, hoppen går i brunst for at formere sig, og jeg mener ikke at det er sundt at den blir bedækket gang på gang uden at få dækket sit behov for at blive mor ,ind. Derudover er hoppen ret udsat i ryg og skuldre når hun bliver bedækket ofte, naturligt. Det er netop derfor mange vil have insermineret hopperne i stedet for naturlig bedækning.
Min hingst går på fold med drægtige hopper og vallakker, det har han det fint med. Han er nu også netop afvist bl.a. på grund af han var for velopdragen, manglede hingstepræg. Måske er han en af dem der bare egner sig til at være hingst og stadig kan have et naturligt hesteliv. ( men det er bare en tanke, fra en der hellere vil have en god hest end fremmedblod i avlen)
To killinger søger nyt hjem. Mor maine coone , far huskat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| endnu en |
Lone |
31-07-2007 13:06 |
|
falliterklæring fra mennesket til naturen.
At sterilisere en hingst, fordi den skal kunne være hingstet og bedække sine hopper - som en lyserød drøm om back to nature...
Jeg skal ikke besvære de ærede læsere med endnu en opremsning af, hvorfor det ikke er og aldrig bliver tilsvarende forhold i naturen, ejheller komme med egne erfaringer om urene hopper og ødelagte skeder og rygge...det har andre sagt så smukt før mig i denne tråd.
Men jeg skal ikke undlade at give udtryk for min undren over denne mennneskeliggørelse - dyr har brug for hyppig s*x...
Dyr har ikke s6x, dyr parrer sig for at formere sig, for at videreføre arten og derfor er de ikke indrettet til parring mere end få gange i en total levetid. Hvorfor: se utallige indlæg ovenfor.
Denne ligegyldige handling, at sterilisere en hest vil ikke bidrage med ny viden om noget som helst - ikke være oplysende og ikke vise os nye metoder til alternative former til hestehold. Det vil alene bibringe en ejer en god følelse af at have givet en hingst en mulighed for at tilfredsstille et tænkt s6xualbehov.
Fred være med det - det er ikke den første åndssvage og meningsløse handling og blinde tro man har stødt på i hesteverdenen - og enhver er jo salig i sin samme.
Og iøvrigt løser det hele sig vel, når bassemand blir 3 år og rigtig teen-age-dum i hingstehovedet - jeg er glad for at jeg ikke skal lege med sådan en.
Men der er bare ingen grund til at fremstille det som epokegørende og nyttigt - for så er man jo, på linje med fanatikeren, jo bare bevidst blind for realiteterne.'
Iøvrigt nogle nuttede friesere.
Har du forresten nogensinde haft en hingst før, Valentin?
Det har jeg - en til 10 års alderen, så blev han solgt og kastereret, en til 2 års og nu en, der vel forbliver hingst sålænge han kan te sig - men han er endnu osse kun en baby. Han skal gå sammen med en friserhingst på samme alder , sålænge vi nu mener vi kan håndtere dem uden det blir besværligt. Og så må vi se hvorlænge det går, men det vil da være rart for deres udvikling at de kan være hingste længe.
Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og så er der jo lige den |
Eva Lydeking-Olsen |
31-07-2007 13:13 |
|
fysiologiske finurlighed at der kan ske flere ting om et par år:
1.Hingsten er blevet så overstimuleret af alle de hormoner han konstant ruser rundt i, i en meget ung alder - at han får nogen af de samme sygdomme som bodybuildere
2. Han brænder ud i en tidligere alder end ellers og mister både lyst og evne...fordi han kom så tidligt igang.
3. Han får zinkmangel pga de idelige ejakulationer og deraf følgende helbredsproblemer.
4. Det kan være han klarer det fysiologisk, men kommer til at ligne og opføre sig som, en omvandrende hormonbombe.
Dyrlæger gør da MASSER af uetiske ting, bare de bliver betalt. Og da indgrebet ikke er farligt, så hvorfor ikke...men der behøver overhovedet ikke ligge nogen etisk overvejelse bag.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valentin |
|
|
Det er da kun dig, der skriver injurierende ting om din dyrlæge, når du formoder, at de ville lade en operation gå galt med vilje.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan jo også tilføje... |
|
|
...at selv om det er fysisk muligt er det absolut ikke naturligt at en 1 årig hingst får lov at bedække. I naturen ville han være sendt væk fra flokken sammen med de øvrige unghingste - og så MÅSKE få lov til at tilkæmpe sig en plads som flokkens hingst mange år efter. De hingstede valakker jeg har mødt har kun fået lov af hopperne til at springe på dem når de var i brunst - men skaderne har været der selv om der IKKE er blevet bedækket mere end der ville være blevet med en "rigtig" hingst. Jeg ville ikke have min hoppe stående på fold med en hingstet vallak - og jeg ville heller ikke have den stående med en steril hingst.
£isbeth & Baloo Accidental rudeness occurs alarmingly often. Best to say nothing at all, Albus Dumbledore
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hej Helt enig Eva og Janne  Ja jeg har jo sagt, at jeg mener det er hul i hovedt, at ens livs opgave er at give et dyr et s.x liv.  En skrev Hvorfor ?? de tanker jeg får er: om ejeren har et behov for for opmærksomhed ?? eller andre behov?? For det kan da ikke være i dyrernes interesse. Jeg ville være ked af hvis jeg havde en hoppeplag, jeg havde solgt til et sted hvor hun skulle miste sin uskyld som åring og bedækkes x mange, jeg synes undskyld sproget, det virker lidt sygt. Men måske er jeg bare en gammel snerbert sygeplejerske  hertil vil du måske svare at jeg skal holde en sober tone, det kan du have ret i, men jeg synes det er vigtig at du får at vide, hvad tanker nogle af os får når vi læser dine indlæg. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingste og vasektomi |
Jillow |
31-07-2007 13:38 |
|
Lyder mere som om Dyrlægen har drukket af natpotten.. Og ejeren ikke ved en skid om hingstehold.. Undskyld min frimodighed her, men det er som når der går mode i visse ting.. Og desuden er "hingsten" forsat produktiv da jeg formoder at det "næsten" er på sammen måde med mænd som med en hingst. Efter et vasektomi indgreb hos en mand skal det nedefor læses. i flere måneder efter operationen kan der være sædlegemer i den sædvæske, som fortsat udtømmes ved udløsningen.
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valentin lige et |
Jillow |
31-07-2007 17:57 |
|
spørgsmål hvad gør du har skiftet HN navn ??.
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Puuuh ha! Det er den mest kvalmende tråd, jeg tror, jeg nogensinde har læst her på HN. Den handler da vist om alt mulig andet end heste. Kenneth flyt dog hjemmefra og få dit eget S#¤liv. Projektionerne står i kø her - puuuh ha!
Hilsen fra Pony-mor. Som har 4 mentorer til hesten. Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke at jeg vil... |
Panda |
01-08-2007 12:53 |
|
strø salt i såret , men hvem er det egentligt der bliver tilfredstillet her?? Hingsten eller ejeren??? Kan slet ikke forholde mig til den her, i mine øjne, syge tankegang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| iiihhh... |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
01-08-2007 13:04 |
|
Suk siger jeg bare... Danmark er JANTELOVENs LAND... -der er mange mange meninger om heste... og måder at have heste på... Syntes det er dejligt at der er en (og flere) som har fundet et alternativ på kastration... Og at det så fungerer i deres flok er vildt dejligt!!! Pøj pøj med det Valentin...
Knus Ulla Nielsen se vores hjemmeside: HER Forhandler af REGULATOR COMPLETE hestefoder... På fyn!! www.hestefolket.dk.. et forum hvor der er plads til hygge, for alle på tværs af alder, hesterace osv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Paplo... |
Panda |
01-08-2007 13:48 |
|
Hvor kommer janteloven ind her? Ja vel er der mange måder at have heste , og ligeså mange meninger om det. Men jeg kan da virkelig ikke se hvor jante kommer ind i billedet her -andet end du måske kender forfatteren og synes det er en smule synd for ham at han får lidt hug? - Det er nok her på HN , som så mange andre steder, at hvis man beder om folks mening, så må man være beredt på at få lidt af hvert -også det mindre pæne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ulla: Hvad er det helt præcist du synes der fungerer i det her hestehold? De unaturligt mange bedækninger? Hvad er det der er vildt dejligt? At dyr, der fra naturens side ikke har s*x for sjov, pludselig har det? Pga. en 1-års plag, som i naturen ikke havde fået lov at bedække? Det har da intet med Janteloven at gøre. Ja, der er mange måder at have hest på. Nogen synes ikke deres heste skal på fold, andre nyder synet af en unaturligt steriliseret hingst der får s*x flere gange om dagen. Pardonner mit fransk: Vorherre bevares!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nok nu |
Valentin (Frieser) |
01-08-2007 13:57 |
|
Jeg anser mig selv som et meget tolerant menneske. Jeg mener, at jeg giver andre plads til at have deres meninger, hvad enten de er i konflikt med mine egne eller ej, men nok er nok.
Jeg er i denne tråd blevet kaldt dum, egoistisk, åndssvag, pervers - og i de seneste indlæg det, der er værre.
Der trukker selv jeg grænsen. Nok er nok, og jeg må erkende, at HN nok ikke var det bedste sted at snakke om at lade heste have et liv, der involverede mere end ridning.
Jeg trækker mig fra debatten nu, men ikke fra forsøget. Valentin forbliver, som han er, indtil enten han eller hopperne tager skade - noget, ingen af jer lader til at have læst jer frem til. Jeg gør ikke dette blindt, jeg stopper i samme øjeblik nogen tager skade på den ene eller den anden måde.
Det, der forbløffer mig mest, er hvordan I, som 'almindelige' heste-ejere og ryttere, åbenbart ved mere end både dyrlæger, avls-eksperter, medlemmer af Dyreetisk Råd, og andre ejere af vasektomerede hingste.
Nej, Valentin er ikke den første i verden, kun i Danmark, og ved I hvad? INGEN har kunne nikke genkendende til de skader, I er så rædselsslagne for.
Men vi får se, kun tiden kan vise hvor det her fører hen.
Kun én sidste ting. Jillow, jeg er skuffet. En tråd om dette på Vildhesten.dk, uden at advare mig? Hvad blev der af ikke at angribe folk, uden de har en chance for at komme og forsvare sig? Og Pony-Mor, dine beskyldninger er meldt til moderationen. Som sagt, den slags tilsvinelser hører ikke hjemme på HN.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| :-D... |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
01-08-2007 14:03 |
|
Hejsa... kender og kender er så meget sagt... har før læst hans artikler, og syntes de er godt skrevet. og selvfølgelig skal man være forberedt på andre folks indlæg når man skriver en tråd her... Men syntes absolut ikke tonen er fair alle steder! Og ja der er mange måder at holde hest på.. og jeg syntes det er glimrende at det fungerer for Valentin... og hans flok... ..for år tilbage havde vi vores heste opstaldet i en klub, hvor der var en sent kastreret hingst... som sprang på hopper i brunst.. vi grinte af ham (og ejeren som var mega flov)... men ingen heste tog skade af det... -Jeg syntes lige så meget dette handler om der er mange forskellige måder at holde hest (og andre dyr på)... og her skal være plads til alle... Lige som man kan skrive om man bruger det eller det foder... eller den eller den smed...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det, der også forbløffer mig, er at du, Valentin, overhovedet heller ikke lytter? Det er os andre, der er ignorante, snæversynede, reaktionære osv. Det er dig, der er nytænkende, nyskabende, tænker på hestens bedste osv. Og alligevel er et af dine hovedargumenter, at du bliver ved indtil enten hopperne elle Valentin tager skade? Jeg spørger igen, hvad er det præcist, at hestene får ud af denne endnu mere unaturlige situation, udover et "knald" et par gange om dagen? Jeg vælger at spørge ligesom Janne: Hvorfor? Jeg forstår det simpelthen ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen, Kenneth |
|
|
Mon ikke Pony-mor bare satte ord på nogen af de tanker, vi andre også fik, men ikke var modige nok til at skrive, af frygt for at blive kaldt overanalyserende kvinder? Jeg har stadig ikke fået svar på HVORFOR Valentin skal have et 'naturligt' s*xliv på bekostning af et ikke særlig naturligt hestehold for de andre i flokken??? Som flere skriver, så har dyr s*x for at reproducere sig, ikke for deres fornøjelses skyld. Du åbner en debat, som du selv lægger ud med, at der nok er kontroversiel, og nu vil du lukke den med 'nok er nok'. Jeg har en formodning om, at det blot er din velformulerede skrivning, der afholder flere fra at skrive deres mening om dine motiver bag dit 'forsøg' i hestevelfærdens navn. Nu skriver du om dyrlæger, avls-eksperter, medlemmer af Dyreetisk Råd, som om du har bred opbakning til dit projekt? Hvilke dyrlæger, avls-... følger dit projekt fagligt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| årsagen? |
cat (in-the-bag) |
01-08-2007 14:19 |
|
Jamen kæreste venner: HELE årsagen til hele denne misere HAR Valentin da forlængst gjort rede for: Fordi han sååååå gerne vil have en stooor flot sort hingst til at gå på folden - altså uden han af den grund at ville skaffe sig af med sine hopper og/eller finde et passende selskab for en hingst! Dérfor, mine damer og herrer, skal Valentins to hopper nu lægge ryg til bedækninger i hver eneste brunst år efter år efter år...eller i hvertfald indtil én af dem tager skade af det. - Eller måske bare indtil den små hingsteplag vokser op og bliver en Rigtig Voksen Hingst og pludselig ikke længere er så from og så lethåndtérlig som han var som 1-årig. Den slags hænder jo. Lad os håbe at hopperne holder så længe..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valentin.. |
Jillow |
01-08-2007 14:49 |
|
Kun én sidste ting. Jillow, jeg er skuffet. En tråd om dette på Vildhesten.dk. Den fatter jeg så ikke lige den her sætning, skuffet over hvad om jeg må spørge???... Du har jo selv lagt den herinde på HN og ditto på Hestefolket hvad er dit problem??.. At jeg linker til fra HN til et andet forum, bevar mig vel.
Det du gør er dybt uetisk og smadder dumt at lade din 1 årige plag rende rundt og lege hingst, og ydermere skriver du at du stopper den dag hopperne og hingsten tager skade, hvornår er det, det ved du jo ikke selv. Hopperne har ikke godt af det i deres underliv og ryg. og den ene af jeres hopper er så gu da en unghest!!.. Og hvorfor anskaffe sig en hingst når man i forvejen ikke kan tumle dem man har, Husker ganske udemærket jeres hopper, de er sindsyge dejlige men dengang var de ikke til at gå med, håber der er sket en del ændringer siden.
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "hingsten" |
|
|
Var der ikke også engang nogle der argumenterede for (i en tråd, hvor der blev spurgt til ,hvor tidligt man måtte lade en hingst bedække), at unge hingsteplage ikke måtte bedække pga det var for hårdt for deres hofter eller noget i den stil? Og ja det skal da nok blive sjovt for hopperne, når han om et par år vejer det dobbelte, at have ham moslende rundt på ryggen af dem i tide og utide året rundt, uden de nogensinde får belønningen via et føl. Og Ulla ja det har da sikkert været meget "sjovt" med den vallak, der bedækkede hopperne, lige indtil en af hoppeejerne måske ønskede at få et føl, og hoppen var blevet steril. Den kan jo godt tage skade uden man opdager det, før man prøver at ifole den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| paplo ♥pilevadgaard♥ |
Jillow |
01-08-2007 14:59 |
|
Ville du lade din hopper gå med sådan en "Hingste" (forskruet) plag på folden, se det kunne jeg nemlig godt tænke mig et konkret svar på, for hvis du taler for det der sker, så har du jo intet imod Karolyne eller Beauty gik sammen med sådan en fætter til daglig. Og det har intet med Janteloven at gøre det her, kun almindelig sund fornuft som heste ejer.
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Melde hvem for hvad - hvilke beskyldninger? Når jo indirekte beskylder jeg dig for ikke at have et s#¤liv, men det er vist også det eneste. Hvilket - ja - er temmelig hypotetisk, da jeg ikke kender dig. Du har skrevet stolpe op og stolpe ned og hestesex i beskrivende vendinger, det høre sig vist til inde på senior. Du får lige et par eksempler: Enhver bekymring om at han skulle være så voldsom under bedækningen at hopperne kom til skade blev også gjort til skamme, da han viste sig at være både blid og forsigtig I disse dage, mens Valentin for alvor opdagede sit køn, holdt alle godt øje med hans adfærd. Blev han mere voldsom? Blev han aggressiv? Blev han helt fikseret på at bedække? Blev han umulig at have med at gøre? Holdt han mon op med at spise? Nej, tværtimod:
Han var stadig lige blid; en nat, jeg gik ud for at se til hestene, endte han med at ligge og sove med hovedet i mit skød at selvom hingst og hoppe var af nogenlunde samme størrelse og bygning, var det ikke ensbetydende med at selve hingstens penis ikke var for stor for hoppen. Altså skulle man forhøre sig hos sælgeren om mere end hingstens stangmål, og få sin dyrlæge ud at bedømme hvor meget hopperne kunne klare inden det blev for meget "Det viste sig at han ville have problemer med at opnå udløsning, og uden den ... Jeg beskylder dig ikke for noget som helst, men skriver at jeg synes tråden er kvalmende. Jeg skriver, at tråden da vist handler om alt mulig andet end heste. Du har fået 20 gode svar fra folk, som skriver om hestehold og hvordan hoppers reproduktion foregår, men du fastholder, at det handler om at hingste skal ha et se%liv. Ifølge psykoanalysen som er en anderkendt beskrivelse af menneskets sjæleliv, er stort alt projektioner. Her mener jeg bare at de står i kø. Læs lige dine egne citater igen. Du skriver, at du vil iagtage og skrive ned, hvordan, hvornår og hvor ofte Valentins bedækninger finder sted. Så tænker jeg - få dig selv et se%liv selv. Det er langt sjovere at være aktiv selv end at se på.
Hilsen fra Pony-mor. Som har 4 mentorer til hesten. Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej Janne |
|
|
Det er ikke at Kenneth er velformuleret, der afholder mig. Jeg tror desværre at han intelligensmæssigt er uden for fornuftens rækkevidde. Så det vil være spild af krudt. Jeg synes jo bare at den tanke at lade et forsøg køre indtil mindst én af hestene har taget skade, afslører hvor langt ude han er. Vi andre vil da altid satse på at det vi foretager os IKKE skader vores heste på nogen måde og ændre de ting, der kunne forventes at skade dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øøøhhh... |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
01-08-2007 15:52 |
|
Jillow... Kan ikke lige se hvorfor MINE HOPPER skal blandes ind i denne tråd... Hvad der sker PÅ MIN GRUND og MED MINE HESTE er KLART MIT PROBLEM!! ... -Det jeg siger er at jeg tidl har haft mine heste hvor en sent kastreret hingst sprang på hopperne når de var i brunst.. og ingen oplevede som følge deraf problemer.. Vi har skam her set er meget hingstegal belgier hoppe jagte en stakkels vallak, som ikke anede sit levende råd... -Og stadig så handler tråden med mine øjne om at det hos Valentin fungerer fint...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Paplo... |
Panda |
01-08-2007 16:02 |
|
Ro i trussen Bambi!! Du blev stillet et ganske simpelt spørgsmål og kan vel svare ganske pænt derpå. Nu har jeg kigget på din hjemmeside og må da indrømme at hvis min smukke friesertøs blev RÅklampet af en k**pgal hingstevallak, så ville jeg dælme godtnok være nervøs for hendes videre mulighed for at blive ifole og holde på føllet. Prøv at brug din sunde fornuft og tænk det rigtig godt igennem og så sig det er bundforkert... Mener du ikke det er det, så hører jeg da gerne hvorfor.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen ser du.. |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
01-08-2007 16:07 |
|
ganske enkelt MEGA træt af der er nogle som mener de skal blande sig... hele tiden... og hi hi... en hoppe skal dælme nok sige fra...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| paplo Pilevadgaard |
Panda |
01-08-2007 16:14 |
|
Det var da virkeligt et svar man kan forholde sig til. Hvis man ikke kan tåle de skub og dask man får på en debat, så kan man jo holde sig væk ;o) Kan eller vil du bare ikke give et brugbart svar? -Ja gu siger en hoppe fra, men du ved også ligeså godt som jeg, at en hingste/vallak ikke stopper før den segner. Den er sg* ligeglad med hvor mange gange hoppen siger fra , bare den får fjoller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ha ha ha |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
01-08-2007 16:19 |
|
Kan dælme godt tåle skub og dask... -men hvad der sker på min grund med min familie og dyr... er vel stadigt mit eget valg!! Og ja, er mega træt af at nogle ikke holder næsten for sig selv... og dette glæder selvfølgeligt ikke vedr. enmet i en tråd.. Men Panda.. hi hi... har vist også diskuteret med dig andet steds.. MINE HESTE = MIT ANSVAR...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Paplo.. |
Panda |
01-08-2007 16:28 |
|
Hvor mener du at vi skulle have diskuteret før? Jeg aner ikke hvem du er andet end fra denne tråd så jeg tror du må forveksle mig med en anden. Nu spurgte Jillowbrugeren ikke direkte til hvad du gør eller ikke gør på din grund, men om du ville lade din frieser og dartmoor gå sammen med en hingstevallak a la den Valentin beskriver/har. Det har så vidt jeg kan se, INTET med dit privatliv at gøre. Men wse, så venter jeg gerne på et brugbart svar på mit spørgsmål til dig. - Eller skal vi lade den glide ud i sandet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et svar fra de kølige lande |
Lone |
01-08-2007 16:46 |
|
jeg har da osse haft en vallak, som ku lide at springe på hopperne - en sjælden gang imellem. Han kunne jo ikke noget som helst og det skete meget sjældent. Der er himmelvid forskel på sådan en gammel fætter og så en brunstig hingst - for den steriliserede hingst er jo en hingst i fuld vigør - den mangler bare sædcellerne.
Jeg må give Charlotte ret: rystende at vente til det går galt. Her går man og tror på forebyggelse af skader og anden elendighed... Det svarer til at vi lader de to hingsteføl her i stalden gå med hopperne til de har bedækket dem første gang - eller hegner dem med en enkelt skodsnor, indtil de går igennem - eller stiller dem bag en brunstig hoppe indtil vi ikke kan styre dem...
Og jeg ville nødig lade min 1 års hingst springe på hopperne i døgndrift -ejheller lade min 1-årige hoppe bespringes.
Og så kommer 10.000 kr.´s s spørgsmålet: hvordan ved du,at Valentin "kun" bedækker 5-6 gange pr. dag? Overvåger du dem hele dagen? Laver du ikke andet?? Eller er det en formodning du gør dig?
Bare jeg havde tid til at glo på mine heste hele dagen og ikke var nødt til at arbejde for at tjene til det daglige havre...
Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså... |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
01-08-2007 16:50 |
|
hvis det skal skæres ud i pap... mine heste har før gået sammen med en vallak der bedækkede... og hopperne sagde selv fra... og en enkelt gang fik han lov på min belgier (HUN bestemte).. og det er der altså ikke sket noget ved... .hvor hvidt du mener min frieser er mere værd end min belgier var undlader jeg hermed at kommentere! ...tror nu hånden på hjertet at mange har prøvet at have hest stående hvor den er "bedækket" af en vallak... medmindre de er på rene hoppefolde, som jeg ikke har pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Paplo.. |
Panda |
01-08-2007 16:53 |
|
Tal pænt til mig så taler jeg pænt til dig. -Du synes så det er helt fint at lade en hingsteplag rende rundt og hoppe på hopperne konstant? Akkeja , jeg tror bare jeg lægger låg på her, for det lader ikke til jeg kan "trænge" ind til fornuften på dig Paplo. God vind fremover med dine smukke hopper og jeg håber de forbliver sunde og raske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at trænge ind |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
01-08-2007 17:01 |
|
ha ha... den er god.. ...men morsomt som man lige lader sig oprette... istedet for at forrsætte debatten i eget navn... lool...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrifsekjdgn |
|
|
omg.. nå så fik jeg da bekræftet at jeg ikke var den eneste der tænkte perverst da jeg læste tråden.. hmm.. mangler ord fra trådstarter om Hvorfor?? nu sys jeg da tråden handler mere om ulla nielsen og om en belgier er mindre værd en end frieser (jeg ville da personligt selv vælge en belgier)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... :-D |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
01-08-2007 17:18 |
|
Men mon ikke efterhånden denne tråd er drejet helt af sporet??.. Jeg formoder iøvrigt at vi alle lige netop har den hesterace vi har valgt os.. af forskellige grunde, som egentlig er denne tråd uvedkommende... Dette jeg mente med denne vending er at hvis min belgier måtte gå med en dameglad vallak... ja så måtte min frieser også.. alle mine heste... uanset race er super dejlige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Paplo.. |
Panda |
01-08-2007 17:34 |
|
Eget navn? Hvad mener du med den bemærkning? Jeg er nyoprettet bruger her på HN fordi jeg blev oplyst om at her som regel kører nogle gode saglige debatter. Hvis du endelig gerne vil vide hvad jeg hedder så er mit navn Sandy og jeg bor i Frederikssund på Nordsjælland. Måtte du ønske flere oplysninger ang. mig og min person så skriv venligst en privatbesked. Det er begrænset hvad jeg har lyst til at smide ud i åbent.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| YYYEEESS |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
01-08-2007 17:39 |
|
Here we go again... ... Thi hi... syntes det er plat at man ikke må have sin egen mening om tingene.. uden man skal svines til på det groveste.. Hyg jer.. hi hi... har andet at lave... Jillow, Panda,m sandy osv... Vildt spændede med forum hvor man logger ind med forskellige navne.. ha ha... sådan et er jo set før... "for man kan arbejde backstage"... lool... fortsat god aften 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| STORT SPØRGSMÅL |
|
|
en hingst der har fået fåretaget en vasektomi = en VALLAK med boller og hingste sind ligesom en sent kastereret vallak spørgsmål fra en person til en anden : har du hest ...? Svar : Prestige= JA -jeg har en HINGST  JA -jeg har Hest= vallak hopper  det er lidt cool at have en hingst  Min vallak er kastereret sent og han ter sig som en hingst hyrder, meget maskulin og pondus og ligner en hingst ,han er meget fremme i skoene og kan være en slem dreng når vi er i byen han skal styres med fast hånd . han er dejlig og kærlig . Jeg kastererede ham kun pga at han skulle gå sammen med mine hopper jeg beholdte ham som hingst så han fik hingste præget for det ville jeg gerne have og så blev han kastereret. jeg syndes ikke man skal kasterere for kasterationens skyld lad dem forblive hingste hvis man har andre hingste vallaker så er det jo ikke et problem .optimale vilkår. Spanien kastererere det der ikke er vær at avlepå ligesom danmark vi kasterere bare alt med boller konsikvent . men spanien holder også heste hingste på en helt anden måde , det er de færreste der er lukket ud i store grupper de står i en boks og bliver redet . det er det indtryk jeg har fået . min mening Valentin (Frieser jo det er en udvikling men om udvikling er godt eller skidt det kan diskuteres som så meget andet i verden . du skriver godt .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| With all do respekt mr... |
|
|
Tråden er kvalmende. Projektet er mandshovanistisk - udelukkende med tanke for hankønnets fornøjelse med se*akten. Muligvis nok på hoppernes foranledning, men nu er hopper jo skruet sådan sammen at de reagerer månedligt for at reproducere sig selv, og hvis ikke hingsten spæder til med hvad der er hans opgave - så reagerer hoppens cyklus jo ved at prøve igen - ikke fordi hoppen som sådan ønsker se* Hvorfor ikke i stedet have lagt guldkugler i livmoderen på hopperne, på den måde vil de ikke komme i brunst - hingsten ville stadig kunne være hingst, og ingen ville blive skadet eller sygdomsbefængte af en abnorm kønsdrift der tangerer sadisme. Jeg foranlediges til at tro, at denne løsning mere er til for at tilfredsstille ejers forskruede bebov. Sidstnævnte formodning står helt og holdent for undertegnedes egen regning
Dejó *Kilinga* Former known as Linse *Dejó* Gud give mig klarsynet til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, modet til at ændre de ting jeg kan, og klogskaben til at skelne mellem dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| paplo ♥pilevadgaard♥ |
Jillow |
01-08-2007 18:18 |
|
Undskyld mig, men du har endnu ikke svaret mig på det jeg spurgte om, og da du jo kun har 2 hopper ud af 4 var dem jeg nævnede, hvorfor ryge sådan op i feltet over mit spørgsmål om du ville lade dine hopper gå sammen med en "hingst" af den statur som bedækker og bedækker og bedækker og bedækker i et væk, som heste ejer burde du jo kunne svare på det spørgsmål netop fordi du på to fora giver udtryk for at det for dig er helt ok, deraf vil jeg gerne vide om du som hoppe ejer ville lade dine hopper udsættes for det, og som du nok ved så RÅBER man når man skriver med stort.. Desuden kan alle i et offentligt forum snildt give sin mening til kende så længe der er god takt og tone.. Så som du før har skrevet ti hi ti hi har i set mit signatur på HN Ja det har vi, og den måde du skriver på er da ikke den bedste form for at formulere sig uden at råbe, blot lige en reminder til dit signatur herinde  Og hvis HN ikke falder i din smag og du ikke ønsker debat så må du jo undlade at skrive i tråden så enkelt kan det gøres. På HN er der flere 100 hestemennesker der igennem mange mange år har en heste viden som gør at de reagere på den her tråd, mig selv indbefattet, foruden den sunde fornuft, mere enkelt kan det vist ikke skrives.
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| paplo ♥pilevadgaard♥ |
Jillow |
01-08-2007 18:27 |
|
Lige inden du kommer for godt igang med det jeg har pastet i rødt, så burde du lige tænke dig om inden du slynger ud at jeg er har en faker profil på HN, mit navn er Jillow herinde og har været det læææææææææænge, så burde du undskylde din teenager optræden eller give mig en forklaring på det der står i rødt, for den syntes jeg godt nok var for plat, HN har fast stab på hvor de netop nemt og bekvemt kan sortere fake profiler fra eller dobbelt profiler , du brude nok lige trække et par ord i land eller 3.. Og ja mon dog ikke du har andet at lave. 
Hyg jer.. hi hi... har andet at lave... Jillow, Panda,m sandy osv...
Vildt spændede med forum hvor man logger ind med forskellige navne.. ha ha... sådan et er jo set før... "for man kan arbejde backstage"... lool... fortsat god aften  Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6.tegn |
|
|
Hold da op der er en masse mennesker her der får luft. Hvor er det lige at Valentin ikke er sit ansvar som hingsteejer bevidst? Han gør flere steder opmærksom på at skulle det en dag vise sig at ha været en rigtig skidt ide at nøjes med at få foretaget vasektomi på sin hingst,vil han lade den kastrere på traditionel vis. Hvad nu hvis det går hen og viser at være en god ide? Jeg er sikker på at Valentin holder nøje øje med sine heste,og sker der noget med nogen af dem,træffer han sine forholdsregler efter dette. Jeg ville ikke selv gøre det,men jeg accepterer at folk tænker nyt. I forvejen gør vi så mange ting ved vores heste der absolut ikke er naturligt for dem,hvorfor så ikke prøve at se om det kan lade sig gøre muligvis at give sine heste et lidt mere naturligt liv. Er det mere naturligt at lade sin hoppe inseminere? Er det mere naturligt at have sine heste på stald? ER det mere naturligt at have ammehoppe til sit føl,hvis den gud forbyde det,mister sin mor? Ja der er nogen risici,men giv da manden en chance,nu er det jo ikke små shetlænderhopper at hingsten bedækker. Hvordan havde tonen været hvis Valentin havde sagt: jeg har købt mig en frieserhingst nu skal der dæleme laves føl? Tværtimod,der bliver ikke sat uønskede føl i verden,dem er der rigeligt af i forvejen,i denne verden hvor kun "papirheste" er acceptable. Nogen mener det er pervest,ja gu er det,hvis man tænker sådan. I mine øjne er det da værre at have en hingstet vallak og ikke vil erkende at det for nogen er et problem. Valentin er gået ind i projektet med åbne øjne,det er jo ikke noget der er en pludselig indskydelse. Jeg må hellere for en god ordens skyld sige..igen..nej jeg ville ikke gøre det,men jeg er heller ikke så "modig" at tænke så nyt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JeanetteK *Fellpony* |
|
|
Hvor er det naturlige i 'forsøget'?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jillow |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
01-08-2007 18:49 |
|
ihhh... skal vi to ikke være enige om at du passer dit... og jeg passer mit... det jeg skrev var at jeg før havde set forums hvor nogle havde flere profiler... over and out... gider ikke diskutere med dig!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6.tegn |
|
|
Er det mere naturligt at kastrere da? I det virkelige liv kan man jo komme ud for sterile hingste men man vil da aldrig møde en "alm." vallak.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| paplo ♥pilevadgaard♥ |
Jillow |
01-08-2007 18:56 |
|
gider ikke diskutere med dig!! det sgu lidt for sent, du beskylder mig for at fake, så nu må du bevise jeg har en fake profil herinde.. og jeg har forsat ikke fået svar vedr dine hopper kontra "en hingst fætter som Valentin" skulle kunne gå kvit og frit hos dine hopper på sammen fold... Vil du ikke svare eller kan du ikke??..
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| iiihhh |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
01-08-2007 19:02 |
|
Jillow... du vil diskutere... Ja, en hingst som Vallentin må gerne gå på vores fold... Tilfreds??? Vi overvejer et sådan indgreb på vores hingstebasse... -Jeg syntes der skal være plads til nytænkning... Og der er jo også mange andre der her gjort det i udlandet... Og nej, jeg tror absolut heller ikke Valentin gør sådanne ting uovervejet... og klart holder han øje med sine heste...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naturligt hestehold |
|
|
Som jeg skriver længere oppe, så kan et mere 'naturligt' hestehold MED hingste da sagtens praktiseres. Der er da flere steder, avlshingste går i stod med hopper. Jeg kan da sagtens forstå Kenneths betagelse af flotte hingste. Der ER da en særlig stolt udstråling over en hingst. Det synes jeg da også, men jeg forbinder det så ikke umiddelbart med bedækninger, når jeg ser en flot hingst. Det kan da være et hårdt, besværligt og lidt uværdigt liv at være hingst i fangenskab, der ikke har mulighed for at komme på fold med artsfæller. Det og så besværet med håndteringen gør da også, at jeg ikke skal have en hingst. Jeg kan sagtens beundre andres hingste på afstand. Derfor har jeg også indenfor de sidste år fået kastreret to 'voksne' hingste. Den ene af dem var endda kåret og havde haft to bedækningssæsoner. Hvis jeg skulle vælge at have en hingst, som skulle gå sammen med hopper, ville jeg sørge for, at hingsten havde en kvalitet, så den egnede sig til reprodution, og jeg ville indkøbe et antal lige så velegnede hopper af samme race. Dyrt? Ja, men havde jeg ikke råd til denne løsning, måtte jeg jo bare helt lade være! Jeg beundrer da også en Ferrari, når der kører en forbi. Men sådan en har jeg heller ikke råd til. Så hvis jeg havde en drøm om en flok heste, der gik frit på min grund med en stolt friserhingst som fører, ville jeg vente til jeg havde råd til at gøre det ordentligt og forsvarligt! Nej, der er intet naturligt i, at vi kastrerer hingste, men det belaster da i det mindste ikke andre dyr. Desuden kan jeg forestille mig, at lille Valentins forstyrrede hormonverden ikke er spor bedre for ham end omvæltningen er for en hingst, der bliver lavet til vallak?!? Hvor bliver du af i debatten, Kenneth?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan overhovedet |
jaike03 |
01-08-2007 20:27 |
|
ikke se formålet! En hingst som er steril...jeg forstår det ikke. Jeg har en frieser vallak på 4 og han blev kastreret for et år siden ca. Han er stadig ligeså smuk som dengang han var hingst, han er faktisk blevet smukkere! Den eneste forskel er at han mentalt hviler meget mere i sig selv nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| FLOT:... valentin (frieser) |
|
|
Hvor dælen har DU fundet dine eksperter ??? hvad er navnene på dem ?? Lad dem komme frem i denne tråd !!! det kunne være rart at vide om det er de samme som siger det modsatte til alle andre...
DM for Seniorer i Dressur på Broholm Hestecenter den 26-29 Juli 2007 http://www.broholm-rideklub.dk DRF mesterskab i dressur for Junior og Ungrytter på Broholm hestecenter den 7-9 Sepyember 2007
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| The answer my friend... |
Panda |
01-08-2007 21:42 |
|
Is blowing in the wind... The answer is blowing in the wind oOOooOOooOOooOOo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arrrghhh Seriøst... |
|
|
Kan man ikke diskuttere hvem der har ret og ikke ret, eller diskuttere ens forskellige holdninger uden at det skal ende i sådan noget mudder her... Jeg er rystet... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6.tegn |
|
|
Jeg synes ikke jeg kan læse nogen steder at hingsten går rundt i en lille hormonforstyrret verden,måske har jeg overset noget? Eller er det os,mennesker,der mener at den går rundt i en hormonforstyrret verden? Det behøver hesten da ikke at være hingst for. Nogle vallakker der bliver kastreret sent kan gå rundt i en mere forstyrret verden. Sådan en har f.eks pt opstaldet hos mig. Der er der skam ingen hindring at den ikke er klar over den ikke kan.den vil gerne hoppe på mine hopper,hvoraf den ene er en shetlænder..vallakken er 1,60. Nej den får ikke lov at gå på fold med de andre men har selskab af en ældre hoppe der kan vippe ham af pinden og hun gør det. Så sammenlignet med de to kan jeg ikke se nogen forskel,udover at Valentins sterile hingst går med hopper. Igen igen...Jeg er sikker på at han er sin opgave voksen og kan sige stop i tide.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa... |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
01-08-2007 22:15 |
|
Heii Me2... Klar til mudderkastning???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe... |
|
|
Ja kom bare med det Ulla... Smiler... *SLASK* jeg nåede dig først.. Ej men seriøst.. Jeg har skrevet min mening andetsteds, og orker det ikke igen, men man kan vel for pokker da godt prøve at holde tonen lidt...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lena Wang (dutten) |
01-08-2007 22:37 |
|
For nogen er det åbentbart umuligt, men de bliver vel også voksne en dag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
AliceF |
02-08-2007 08:45 |
|
Idéen er sikkert god nok, når "hingsten" kommer til at gå med ens egne hopper... Jeg vil dog være MEGET imod, at sådan en kom ud med min hoppe. Det er jo ikke naturligt for hopper at blive bedækket året rundt! Desuden ville jeg ikke have, at hun blev uren og fik den konstante belastning på sin ryg. Så ingen klap på skulderen herfra. Det er jo dine hopper, så du råder selv over dem, tror dog ikke at dette kan gå mange steder i DK. Tror ikke, at der er mange som vil skade deres hopper på den måde. MVH Alice
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valentin.. |
Jillow |
02-08-2007 09:52 |
|
Nu når du har omtalt mig på andet forum endda ved mit navn, kunne du så ikke lige være så venlig at komme herind og skrive det samme... har på intet tidspunkt omtalt jeres hopper negativt, skrev at de ikke var særlig håndter bare hvad sandt var. Uanset hvad alder de end måtte have dengang så burde man kunne gå både med en plag og hoppe uden problemer. Jeres problem dengang var jo netop at i ikke selv kunne "styre" dem (intet negativt i det), så lad være med at udlægge det på anden måde end sandt er!!.
paplo ♥pilevadgaard♥ Nu vil jeg ikke diskutere, det jeg vil som så mange andre her i tråden er at få din mening frem ikke det der fnis fnis fnis noget, eller dine beskyldninger om at jeg bruger fake profiler i tråden, den er så plat og for langt ude!!.. Og kan du ikke tåle andre spørger ind til dine hopper og om du ville lade en "valentin" rende rundt og bedække dine hopper i ét væk hver dag, så burde du holde dig væk fra tråden på HN, og mudderkast er der intet af, der bliver spurgt konkret og besvaret lige så konkret og lige fra leveren..
Kunne også godt tænke mig at vide hvor alle de der faglige mennesker er henne Valentin, som du skriver er det der er sket med Valentin det første af sin art her i DK, så lad os se og høre mere til hvad fagfolk mener, som du jo har kontakt til både fra Holland/DK/beduin land/England, de må jo kunne bistå dig..
Jeg syntes selv det er yderst uetisk at skulle lave "dagbog" over Valentin´s 6uelle drifter overfor 2 hopper som hver dag skal lægge krop til, hvoraf den ene er en unghoppe. Den form for "hingste projekt" er så uhyggelig så det vil noget. FØJ...
En anden ting Valentin hvorfor ligger din tråd her på hygge og ikke inde på Avl??...
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valentin |
Musse-pigen |
02-08-2007 10:39 |
|
Jeg synes, du skulle prøve at kontakte John Byrialsen, Thomas Velin, Kjeld Kirk Kristiansen, Blue Hors og hvad diverse andre hingsteholdere hedder. Her ville du kunne få en forklaring på, hvad for nogle risici, der er forbundet med naturlig bedækning. Der er nemlig risici forbundet med naturlig bedækning og dette er bla. en af grundene til at hopper bliver insemineret nu til dags. Jeg synes, din ide er meget sød, men også langt ude i hampen. Havde du drukket af bong-vandet, inden du tog din beslutning?  En 1 års hingst eller transvestit-hest (eller hvad den nu er), der bedækker hopper?? Sjovt nok ville det aldrig ske i den vilde natur... Her ville den lille frække 1 års hingst få en over nakken af fører-hingsten og blive jaget væk. Som alle de andre også skriver, er du jo også nødt til at se situationen fra hoppernes side. I den vilde frie natur, ville de komme i brunst, blive holdt til, komme i fol og herefter fole. Men med en hingst/vallak/transvestit ville der jo mangle de sidste to trin, hvilket ville bevirke, at hingsten ville holde hopperne til igen og igen. Dette vil på længere sigt medvirke til slitage på både din "hingst" samt på hopperne. Jeg mener ikke, du har gjort noget godt for din hingst eller for den sags skyld for dine hopper. Jeg er overbevidst om, dette indgreb kun er gjort for at opfylde et behov fra din side... Måske et lettere mærkeligt et??? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
sillepige |
02-08-2007 11:00 |
|
Ihhh... altså! Hvorfor SKAL man blive personlig i en debat herinde på HN? Hvorfor skal I hakke på folk der har en anden mening? I har jeres mening og det skal I ha lov til at ha' men kan I virkelig ikke få den ud,uden at skulle hugge og hakke på folk og ovenikøbet blive ret så personlige? Man kan ha' sine meninger omkring Valentins måde at ha' hingst på - men ligefrem at insinuere at han både er pervers og gør det for egen skyld, det synes jeg sørme er under lavmålet. Det kan godt være at det er sådan I tænker - men behøver I skrive det? Kan I ikke bare holde jer til debatten og så udelade forrige præsentationer, tidligere navne, hvornår folk har skrevet tidliger og om hvad, hvilke forhold den har til den. Hvor er det dog kedeligt at det skal være sådan - men det er måske npget man skal forvente i heste og kvindekredse? Der var engang en som skrev, at dette er ikke hyggesnak - det er huggesnak! Det havde hun så evigt ret i. Er det virkelig sådan vi vil ha HN? Eller skal vi prøve at gribe lidt i egen barm og se, om vi nu også selv er så fejlfrie, at vi kan tillade os at dømme andre?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lena Wang (dutten) |
02-08-2007 11:03 |
|
Jer der ønsker svar fra fagfolk, i kan da ikke forvente at fagfolk fra Holland, Tyskland og England sidder og følger med i tråden her på HN 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og hvis man ikke har |
Illum |
02-08-2007 11:04 |
|
Noget at gribe i ??? Hvis du mener der er skrevet noget der ikke bør være skrevet, så kan du jo beklage dig til MODERATOR og ikke være HN betjent. Dem kan "vi" ikke li´ .
Illum . Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle... . Skadefro nej, men ganske tilfreds.... . Michael Rasmussen, vinder af TDF 2007!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Personlig... |
|
|
Hvordan kan sådan en debat her være andet end personlig?? Der er jo kun en person der har valgt at få dette gjort i DK. Det er da ikke et spørgsmål om hvorvidt man foretrækker dressur el. spring  Og Anja, nej, jeg vil ikke "gribe i egen barm" for jeg kunne aldrig drømme om at gøre noget i denne stil ved mine 2 hingsteføl fra i år. Desuden synes jeg, at vi er mange, der på en pæn måde forsøger at forklare hvorfor vi mener, at det her ikke er en god ide. Lena Wang: Forsvarer du bare for at forsvare? De efterlysninger, der gives, er vel også et udtryk for, at Valentin længere oppe i tråden kræver artikler og dokumentation for hver eneste af "modstandernes" påstande. Sjovt nok har der stadig ikke været dokumentation for hans påstande... Illum: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
sillepige |
02-08-2007 11:22 |
|
Illum ... hvis det er mig du mener der er HN politi, så regnede jeg egentligt med at man kunne skrive direkte til folk, istedet for at gå til storebror og beklage mig. Men det kan " I " åbenbart ikke li' og det kan jeg jo kun beklage, for så er det jo umuligt at tale til den fornuft " I " burde ha et eller andet sted. Ikke en fornuft i forhold til mening om menet, men om hvordan man tiltaler og skrive til/om andre mennesker. Katharina V ... så det vil sige at jeg sagtens kan blive person i en diskussion med dig om et eller andet emne? Den holder jo ikke - vel. Man bør da kunne diskutere om et emne uden at komme med grimme antagelser og ord om trådstarteren og hindanden i tråden herned ad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gab gab |
Illum |
02-08-2007 11:28 |
|
Og endnu en gang kan jeg kun skrive, alle skriver vel som de mener har ret til. At du finder visse ting, ord og ligende stødende er jo ikke alle andres problem. Du bruger måske andre ord, opfatter ord anderledes og det er så det. Kan ikke forstå at du ikke bare kan forstå at det skrevene ord er forskelligt for ALLE. Du forsøger jo at være den der skal gribe ind, og det vedkommer jo ikke dig hvordan andre skriver. Støder det dig, så KLAG til rette instans.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lena Wang (dutten) |
02-08-2007 11:28 |
|
Nej Katharina: jeg forsvarer ikke for at forsvare nogen, men jeg syntes mange af de svar Valentin har fået er meget kvalmende. Valentin bliver beskyldt for at være pervers, det syntes du måske er ok ??? Sillepige  Og inden nogen får syge tanker omkring min person, så vil jeg bare sige at jeg bestemt ikke selv går ind for vasektomi, men kunne ikke drømme om at kalde Valentin pervers eller lignende modbydelige ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
sillepige |
02-08-2007 11:31 |
|
Illum ... nej jeg kan godt se at ikke alle ved hvad pli og god tone er ... ærgeligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
Jillow |
02-08-2007 11:31 |
|
Vel kan man da spørge om det når Valentin på andet fora selv sidder og skriver at han har fagfolk med sig fra andre lande, så han må da have korspondance med andre der som ham selv har ladet sin hingst gennemgå Vasektomi, så allerede der må han have både bevis og belæg for det han selv skriver på nettet. Link: www.hestefolket.dk/Fusion/forum/ viewthread.php?forum_i...owstart=20
står midt for hvor Valentin = Kenneth selv har skrevet det. sillepige nu kan jeg jo kun svare for mig selv i tråden, jeg ser ingen der er efter nogen, ud over at skrive det man mener. Desuden ved alle brugere af HN at man kun må have en bruger profil Så er det jo lidt "dumt" af Valentin at fortælle han går under et andet navn herinde fordi han ikke ønsker ballade. Hvorfor skrive sådan hvis det skulle være en "hemmelighed" at ingen måtte vide hvem han er, se den fatter jeg nu ikke helt pointen i.. Og hvorfor smide tråden i hygge når den i princippet høre til på Avl´s forum. sillepige flot du skriver det med at hakke på andre og det med meninger, håber den holdning også følger dig på andre fora, og den er gældende for alle hvem man så end er  Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Personlig II |
|
|
Lena: Nej, det synes jeg ikke er ok. Men som jeg skriver, så er vi flere, der forsøger at skrive på en pæn måde, at vi synes det er en mærkelig livsdrøm at have. Det har man vel lov at mene? Anja: Nej, det kunne du ikke. Men denne debat bliver jo af indlægsskriver startet som noget personligt med en flere timer lang artikel i Barbara Cartland-stil: "Valentin mistede sin uskyld...". Så kan du da ikke klandre folk for at henvende sig direkte til Kenneth. For det starter da ikke som en saglig, faglig eller neutral debat på nogen måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jillow altså |
Illum |
02-08-2007 11:36 |
|
Du og din hukommelse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum ... |
Jillow |
02-08-2007 11:43 |
|
det er alderen der trykker..  , læs og bliv klogere  Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sillepige |
cat (in-the-bag) |
02-08-2007 12:08 |
|
Du skriver "..men ligefrem at insinuere at han både er pervers og gør det for egen skyld.." Dét med det perverse har jeg ikke meget forstand på eller interesse for, så det vil jeg ikke udtale mig om, men eftersom "Valentin/Kenneth" SELV udtaler at vasektomien er sket fordi han så gerne vil have en hingst uden af den grund at ville isolere den fra de to hopper han OSSE har eller skaffe den et passende selskab - så ER vasektomien sgisme da sket for Kenneths egen skyld! Dét er så sandelig ingen insinuation - det forholder sig faktisk sådan. Og det er endda SÅ meget for Kenneths egen skyld (ak, drømmen om den sorte hingst!) at der skal ske skader på enten hopperne eller hingsten før "forsøget" afbrydes. Muligvis vil skader på egen krop, på fremmede hopper og/eller på disses ryttere også have en afsluttende effekt på forsøget? Det er vel en rimelig antagelse at hingsten en dag osse skal håndteres og måske sågar rides uden for egen matrikel? - og så er jeg sikker på, at det bliver "rigtig sjovt" at være hoppeejer i nærheden af Valentin når den indtil videre kun 1 årige hingstePLAG pludselig bliver en voksen hingst der er vant til fra åring at måtte bespringe alt hvad der viser brunst! For ikke igen at blive beskyldt for at insinuere noget som helst skynder jeg mig at bemærke: Sidstnævnte er kun gætværk. Jeg har absolut intet belæg for at tro, at risikoen for skader på fremmede mennesker eller disses heste overhovedet tæller for én der er villig til at spille hasard med to hoppers helbred ene og alene for at få opfyldt sit ønske om En Rigtig Hingst på folden?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så skulle han da hedde |
Illum |
02-08-2007 12:11 |
|
ALEC 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
sillepige du skriver Illum ... hvis det er mig du mener der er HN politi, så regnede jeg egentligt med at man kunne skrive direkte til folk, istedet for at gå til storebror og beklage mig. Men det kan " I " åbenbart ikke li' og det kan jeg jo kun beklage, for så er det jo umuligt at tale til den fornuft " I " burde ha et eller andet sted. Ikke en fornuft i forhold til mening om menet, men om hvordan man tiltaler og skrive til/om andre mennesker * Jeg tror faktisk folk ift hvad de tænker, når de læser Kenneths "artikler" at de skriver meget pænt ift hvad de tænker. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men når du kalder dig sillepige, tænker jeg du er teenager eller lidt over. Jeg er selv en halvgammel dame og er ikke sådan at støde på moralen. Men Kennets selvsmagende skriblerier virker så frastødende, kvalmende og seksualiserende på mig, at jeg faktisk føler mig støt på kønnets/hoppernes vegne. Kennets indlæg er da dybt personligt og rører ved noget meget centralt i livet, så må vi andre ikke ha lov at svare personligt tilbage? Der er kun en der har meldt nogen her til moderator, og det er Kenneth som har meldt mig på trods af, at jeg hverken har kaldt ham det ene eller det andet. Han får godt nok travlt nu, når så mange har skrevet deres mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Undskyld sillepigen - så på din præs. at du er 39 år. Der kan man se hvor galt i byen, man kan gå - på det skrevne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaa |
Jillow |
02-08-2007 12:35 |
|
vi mangler jo forsat at høre fra Valentin, først lægger man en tråd med fuld overlæg så kommer der gang i debatten, så svare man lidt hen i skoven... og nu bliver man væk eller hvad??.. Det må da være ret så interssant at vide hvad andre mener og når man kan "prale" med det er det første indgreb af sin art her i DK hvorfor så blive væk fra tråden man selv har lagt??.. Står man indefor det man gør og dernæst lægger det ud offentligt må man da for pokker da forvente at andre forventer et svar..
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lena Wang (dutten) |
02-08-2007 12:51 |
|
Du mangler fortsat at høre fra Valentin ??? men efter at have modtaget en pb (og ikke fra Valentin) så forstår jeg så udemærket at han ikke svare dig. Jeg kan jo også læse mig frem til at i kender hinanden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Du mangler fortsat at høre fra Valentin ??? men efter at have modtaget en pb (og ikke fra Valentin) så forstår jeg så udemærket at han ikke svare dig. Skriver en SKABS-HNer. Nej - vi er rigtig mange, der undre os, over hvor han bliver af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bare lige en tanke... |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
02-08-2007 12:59 |
|
kunne måske tænkes at han er på job... eller ude ved sine heste i dette dejlige vejr???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
paplo ♥pilevadgaard♥ hvornår kommer han hjem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øøøhhh |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
02-08-2007 13:04 |
|
Hej Pony-mor... Dette ved jeg af gode grunde ikke... og ved heller ikk om han er på job eller ved hestene... -men dette var da en mulighed... Og der er jo ikke nogle der sidder foran skærmen hele tiden, for at følge en tråd man har lavet eller skrevet i... eller er der?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kenneth |
|
|
Har han fået arbejde? Jeg vil også godt have noget sagligt respons, samt navnene på eksperterne.
Endnu en FjordFan. .
Ejer af guldklumpen Sylvia.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og pony mor |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
02-08-2007 13:07 |
|
ang. skabs HN ... så forstår jeg godt de opstår... jeg ville ønske man her havde et filter, som ex. på hestegalleri... Jeg er en iblandt mange der er træt af chikane herinde... både i tråde og PB...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At svare |
|
|
Jamen, Kenneth har da været logget på de sidste to dage og han skriver da stadig inde på www.hestefolket.dk Det er dog mest om, hvor dumme vi er her inde på HN. Jeg kan da sagtens se, at nogle af indlæggene herinde er meget personlige, men som pony-mor også giver udtryk for: Og hvad så? Der er da også mange hestefolk i tråden, der argumenterer sagligt og søger svar og en videre debat. Hvorfor svarer han så ikke dem? På det andet forum, hvor de rygklapper ham, kan han udemærket skrive videre. Dog virker hans svar ikke så voksne og velformuleret som han lagde ud med herinde. Er han i virkeligheden for en lille dreng (i en alder som en voksen) der stikker af, når legen går ham imod. Han tager et ret alvorligt og kontroversielt emne op, og vil så alligevel ikke debattere det. At nogen af os begynder at undrer sig over han motiver og at analysere lidt på det han skriver, kan vel ikke undre, når vi ikke får svar de første saglige spørgsmål, der bliver stillet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad er at kende |
Jillow |
02-08-2007 13:16 |
|
en person, er det flere år eller blot for at yde en hjælp for et par som havde akut brug for hjælp og bad om den via HN, den akutte hjælp fik Valentin af mig,da jeg kunne tilbyde en transport kørsel til meget meget få penge, da jeg har forbindelse til en transporter. Så hvis det er det du hentyder til Lena Wang så ved du vist ikke hvorfor jeg kom ind i billedet dengang. Husker intet om de ikke ville snakke med mig, snare tværdigmod, så kan jeg jo så tænke om det var fordi jeg var den eneste der kom og hjalp til billige penge, men sådan vil jeg ikke tænke, ville du Lena Wang.. ???.. pony-mor vi må nok indse at det sker ikke..  Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| man får ike altid svar |
Klint |
02-08-2007 13:19 |
|
Har læst hele tråden igennem og må sige den er lang, det er int. læsning fra start til slut. Har man valgt at have en hingst, ja så skal det være på den naturlige måde. Mange tråde bliver personlige her på HN, og så er det at der går sandkasse i det. I er mange der forlanger svar fra valentin og det syntes jeg er ok, og håber da også han svare på nogle af alle jeres spørgsmål. Men kom lige til at tænke på at en del af jer også kommer på andre heste forums og skriver meget, når i stiller et spørgsmål forventer man jo at der bliver svaret, men hvad hvis det går den anden vej? Hvis i bliver stillet et direkte spørgsmål svare i så altid? Har set op til flere gang at der bliver stillet et direkte spørgsmål, og det er da sandelig ikke alle der svare og nogen forsøger at komme udenom, eller bliver helt væk fra tråden fremover. Måske Valentin har det på samme måde... hvem ved!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
Jillow |
02-08-2007 13:24 |
|
citat: Har man valgt at have en hingst, ja så skal det være på den naturlige måde. der er vi vist alle enige med dig, men men men Valentin´s måde at holde Valentin på er vist ikke helt så naturlig, vil jeg mene.. "Hingst" uden at være hingst, den holder ikke ret længe i naturen, ej heller i menneske hænder.
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er mange måder |
Klint |
02-08-2007 13:30 |
|
at holde heste på og ikke to er ens...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Personlig III |
|
|
Det er da i øvrigt ret sjovt, at flere af dem der forsvarer Kenneth så voldsomt, har deres enige gáng på hestefolket.dk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6,tegn |
|
|
Når nu man ikke "må" holde hingst som Valentin nu har valgt at gøre, så må vi da også hellere til at drive rov på vores hopper allesammen og lade dem være rene fødemaskiner,for det er de jo i naturen?? Hvor mange gør i virkeligheden ikke det,sætter dem i fol år efter år,har man en skadet hoppe,ja så sætter man den da i fol for noget skal den jo bruges til.Dette er tilsyneladende helt acceptablet. Nogle kan så måske tænke lidt og ikke sætte uønskede føl i verden,selvom det ville da på sigt give en endnu mere fin forretning for div.hestehandlere og transporter til slagterier i udlandet,når altså hestene er færdige som markedsheste. Så vidt jeg kan se på andet forum er det ikke rygklappere men mennesker der giver deres mening til kende i en pæn tone. At kalde Valentin for pervers er grove ord,da de fleste (formoder jeg) ikke kender manden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Så nu er I snart alle 4 fra Kennets tråd på HF, kommet herover på det så forfærdelige væmmelige HN. På HF tager I ikke stilling til Kennets forsøg, men kun til hvor forfærdelige vi er her - og at I ikke håber Kenneth bliver bannet på HN fordi han har 3 profiler her. Tag dog stilling til forsøget, i stedet for OS.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
at gå så meget op i at ens hingst skal kunne knalde hele tiden -og få udløsning samtidig -ja det kalder jeg perverst -medmindre man rent faktiskt har en avlshingst som udgør en del af ens levebrød.. at lade en 1 årig hoppe blive bedækket i dens brunst er altså i mine øjne dybt godnat.. kenneth svarer ikke i tråden, om HVORFOR og HVILKE xperter der har interesse i dette.. jeg savner personligt at læse noget af alt det materiale han henviser til, samt hvad det er han vil opnå helt præcist.. der er vel ikke tvivl om at han skriver skide godt -det er vel bare inholdet og handlingen jeg stiller spørgsmålstegn ved -netop fordi ingen i tråden kan få svar på hvorfor og hvem, kører den videre, tager nogle drejninger -men det gør alle debatter vel  jeg kan faktiskt ikke se noget problem i at den blev steriliseret , det er det med hopperne der gør mig lidt irriteret.. men jeg kan jo kun snakke for mig selv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6.tegn |
|
|
Hvis nu alle i kloge mennesker ser hvad der også er skrevet derinde,så har vi skam taget stilling. Vi behøver bare ikke hænge folk ud som perverse svin der kun skal ha styret vores egne lyster. Måske kunne det tænkes at der nogen steder er plads til folk med en anden mening end der er her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lena Wang (dutten) |
02-08-2007 14:02 |
|
Jillow: dit kendskab til Valentin strækker vidst lidt længere end den kørsel, og nu skal det ikke misforstås. pony-mor : skal du bestemme hvad og hvor folk skal skrive ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øh jeanette hvordan |
Illum |
02-08-2007 14:07 |
|
Er dette muligt ??? citat"Vi behøver bare ikke hænge folk ud som perverse svin der kun skal ha styret vores egne lyster" citat slut Medmindre vi plejer omgang med omtalte svin ?? Om nu betyder pervers jo "kun" noget der afviger fra normalen !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Svin - er gået min næse forbi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6.tegn |
|
|
Ja jeg kunne jo have tænkt mig at der ville komme en sådan bemærkning. Så må jeg lige omformulere: Vi behøver ikke at hænge folk ud som perverse mennesker,der kun skal have styret egne lyster. Bedre? næppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hi hi hi |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
02-08-2007 14:14 |
|
lidt morsomt at der vitterligt er folk som har travlt med at tjekke kommentarer og tåde... på dette forum... og et stykker mere... Det jeg IGEN syntes er øv her.. er at alt gøres personligt... jeg har dit og dat med den og den... og har den arbejde .. osv.. troede dette var et forum hvor man kunne snakke / diskutere sagligt.. uden at det ex skal bringes på bane at X har en rød cykel..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| :-D :-D... |
paplo ♥pilevadgaard♥ |
02-08-2007 14:22 |
|
ovenstående ... er iøvrigt en af grundene at jeg skriver et et andet forum, som andre i denne tråd også gør.. lige som nogle andre skriver i et andet forum... ja, sådan er livet... noget er for nogle...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vasektomi. |
|
|
Nu har jeg endelig læst tråden. Jeg kan stadig ikke helt følge ideen med at beholde ham som hingst, andet end at du vil prøve at efterligne naturlige tilstande for hingsten. Derved får du jo ikk ændret særlig meget af hans adfærd som hingst da hormonerne stadig kører rundt. Det eneste du vel og mærke fjerner er muligheden for at lave føl. Jeg tror ikke nødvendigvis at han bliver slem uden for folden, hvis han bliver opdraget ordentligt. Jeg tror dog endnu ikke du kan afgøre hvordan hans adfærd vil være når han bliver voksen. Min bekymring går også lidt på hopperne. Jeg synes det er ærgerligt hvis en af dem går hen og skal aflives pga sygdom fremkaldt af at de bliver bedækket hele tiden. Kan du pege på en af dem og sige at det er i orden at den skulle blive syg og dårlig??? Jeg håber da at dit eksperiment går godt. Og at der ikke er nogen der lider nød pga det. Som andre siger, kunne det også være rart hvis du kunne henvise til en side hvor der står mere om vasektomi og om fordele/bivirkninger ved det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I skal nok |
C-lectic-A |
02-08-2007 15:20 |
|
ikke regne med respons fra trådstarter - han har mere travlt med at øffe over Ænderne herinde på et andet forum... Og forstår absolut ikke hvordan det her kan have en lykkelig slutning for nogen - hverken hopperne eller hingsten... Dyrevelfærd mig i øret 
= = = = = = = = = = = "..Hvis du ikke spørger, bliver du ikke klogere.." = = = = = = = = = = =
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Valentins "eksperter" skriver han på HF, at det er: - en australier, som har en fetil hingst og en steril hoppe, hingsten bedækker 4-5 gange daglig. - en englænder der har en pony der er blevet versektomeret som 6 årig, tror jeg det var. Den bedækker også daglig. - og så har Valentin sendt en mail til en dyrlæge på KLV, som han ikke havde ventet at få svar på endnu. Men Dyrlægen er på kursus og vil svare ham, når hun kommer hjem. Ja dette er så eksperterne. Gad vide hvor på nettet man finder de 2 første herrer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Steril hingst |
|
|
Uden at have alt for meget forstand på emnet, vil jeg blot erklære mig enig med størstedelen af skri´benter i denne tråd; synes det virker mere unaturligt at din hingst partout skal have et s*xliv end det gør at kastrere en hingst der ikke er avlsemne. Min hoppe fik aldrig lov til at gå sammen med sådan en hingst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det jeg ville |
Klint |
02-08-2007 16:30 |
|
Med mit indlæg var nu ike så meget om jeg var enig eller uenig om hvordan man holder hingste. Bare lige for at slå det fast. Men gentager da gerne: Kom lige til at tænke på at en del af jer også kommer på andre heste forums og skriver meget, når i stiller et spørgsmål forventer man jo at der bliver svaret, men hvad hvis det går den anden vej? Hvis i bliver stillet et direkte spørgsmål svare i så altid?
Har set op til flere gang at der bliver stillet et direkte spørgsmål, og det er da sandelig ikke alle der svare og nogen forsøger at komme udenom, eller bliver helt væk fra tråden fremover.
Måske Valentin har det på samme måde... hvem ved!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvorfor skriver du det 2 gange? - og jo - jeg svarer da, når jeg bliver spurgt, især hvis jeg er trådstarter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
sillepige |
02-08-2007 16:46 |
|
Nu skriver flere af jer at I har været på Hestefolket og læse - så har I vel også set at de fleste af os derinde faktisk HAR taget stilling til Kenneths forsøg. Jeg bryder mig ikke om det - jeg kan ikke se formålet - men jeg kan da godt sige det til Kenneth uden at kalde ham for alverdens grimme gloser. Sillepige har jeg heddet i flere år og på diverse foras - så det er ikke noget nyt - heller ikke på HN hvor jeg har været siden 2002 men at jeg skulle være teen ager fordi jeg har lånt min hests kælenavn - det er godt nok morsomt Jeg skriver her jævnligt og kan godt li at komme her - men sommer tider synes jeg bare det kammer over for folk i debatterne. Jillow ... jeg forsøger skam at skrive pænt til folk og har aldrig skrevet i en tone, så jeg kunne bannes eller er ilde set i div forums - så mon ikke jeg overholder mine egne regler ok? Men selvfølgelig kan jeg snerre, hvis man jokker på mig eller mine længe nok - det kan alle vel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
Jillow |
02-08-2007 16:52 |
|
Jeg er en iblandt mange der er træt af chikane herinde... både i tråde og PB... Hvem udøver chikane her i tråden paplo ♥pilevadgaard♥ ???... Tager man udgangspunkt i det du indtil nu har bevaret så har du bla. skrevet at tråden indeholder fake profiler, den enste fake profil jeg ser er Valentin. Desuden RÅBER du ad mig bla, og resten af tiden kommer der thi thi noget fra dig, hvor vil du dog hen med dine ord jeg har skrevet i rødt, du giver ingen konkrete svar når man spørger dig direkte.. Og som andre skriver herinde så må man forvente at få svar når man lægger en tråd om sådan et enme og det handler ikke om at vi andre brugere på HN tilsviner nogen, derimod så kom du med påstande længere oppe som jeg nok vil opfatte som chikane, har du tænkt så langt paplo ♥pilevadgaard♥ : det ganske udemærket at have sine meninger, endnu et af dine egne citater; troede dette var et forum hvor man kunne snakke / diskutere sagligt.. Så gør det dog, istedet for alt den andet dobbelt moralske fis. Er lugten for stram på HN så lad dog være med at komme herind, og alligvel så kan dem der ikke kan lide lugten på HN ikke dy sig de skal nok komme en efter en, til trods for de kun har uvenlighed og afsky for HN som forum.
ganske ening med pony-mor i når hun skriver
Tag dog stilling til forsøget, i stedet for OS. eller som hvemsomhelst skriver; På det andet forum, hvor de rygklapper ham, kan han udemærket skrive videre. Dog virker hans svar ikke så voksne og velformuleret som han lagde ud med herinde. er ganske enig...
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pony-mor |
Klint |
02-08-2007 16:58 |
|
Jeg blev citeret i et andet indlæg, og den som havde citeret mit svar kunne kun svare på noget af det. Derfor jeg skrev en gang til, for personen stiller mange spørgsmål, og resten af mit indlæg blev der ikke svaret på...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den er morsom |
Jillow |
02-08-2007 17:09 |
|
citat;
Jeg blev citeret i et andet indlæg, og den som havde citeret mit svar kunne kun svare på noget af det. Selvfølgelig kan jeg da svare på det Klint, nu snakker vi jo ikke hestehold som sådan men hvordan en Hingst skal være i en flok eller ej, husker du jo nok.
Derfor jeg skrev en gang til, for personen stiller mange spørgsmål, OK, stiller jeg mange spørgsmål, hvis den nu var rettet til mig det du her skrev, jamen så kunne jeg jo spørge dig om det samme hvis nu du havde en hoppe om du ville lade den gå sammen med en "hingst" som Valentin, og det set ud fra at du jo som bekendt har haft min shetter hingst stående hos dig, hvor han jo var en driftig herre overfor de 2 shetter hopper du havde stående, husker da vi på et tidspunkt måtte beslutte om han skulle lukkes over på det andet stykke græs (hos jeres nabo) så damerne kunne få lidt fred, blev dog ikke til noget da begge damer efter få dage slog fra selv, og han til sidst fattede pointen og lod være, men nu var han også en vaske ægte hingst som godt kunne fatte et nej, og med sine hormoner i behold og værdighed. Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den var skam ikke |
Klint |
02-08-2007 18:18 |
|
Kun myntet på dig Jillow... Og husker skam godt da din hingst var hos mig. Som skrevet før jeg ville ikke selv bruge den metode Valentin har brugt/bruger... Det jeg ville med mit indlæg var stadig alle de spørgsmål, måske Valentin har fået nok, og man er jo heller ikke altid villig selv til at svare på de spørgsmål man selv får, uanset om det er her på HN eller andet steds...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fået nok |
Illum |
02-08-2007 18:42 |
|
får han da aldrig... Han har da bare søgt et andet sted hen hvor han får den ønsket opmærksomhed...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Besynderlig idé |
xtiny |
02-08-2007 19:02 |
|
Først, da jeg læste, så lød det egentlig godt nok, jeg har selv haft en hanhund, der blev steriliseret. Men efterhånden blev det lidt besynderligt at læse om heste, der "mistede deres uskyld".
Nu skal så ung en hingst slet ikke bedække, det er han ikke moden nok til- og en etårs hoppe er da slet ikke! En frieser er da en stor hest, og hopperne er det ikke rigtig, så det virker bare underligt.
Hvorfor ikke holde hingsten med andre hingste? Eller vallakker? Hvorfor holde hingst, hvis man ikke kan bruge den til ridning eller avl på rimelige vilkår?!
Ikke om jeg ville udsætte hopperne for det, børbetændelse/penetration til tarmen er ikke den rene skovtur- og så har deres ryg ikke godt af det! Hingsten løber også en vis risiko for at blive sparket på et sted, der gør meget ondt.
Nu er jeg kommet en del i islænderverdenen, hvor hingstene var stodhingste, unghingste gik for sig med vallakker og fik en sund hingsteopdragelse- og hopperne gik for sig. Stodhingsten gik ikke amok over enhver interessant hoppe.
Dyr har ikke behov for kønslig omgang på samme måde som mennesker, hundyr vil have unger- med en udvalgt han. Hos dyr kan man nok mere se det, som at klø, hvor det klør- og når den kløen er væk, så kommer der afkom, der opfylder en lang række dybtliggende behov for udførelse af yngelpleje. De fleste handyr i naturen opnår ikke parringsret- uanset art! Hunnerne skal nok klare sig!
Hvad der er skabt her er lige så unaturligt som dyrlægen i kittel, der inseminerer- og hingste, der hopper på et fantom.
Jeg synes, det er synd for de hopper! De løber en stor risiko for at blive syge eller få skader på forplantningsorganerne eller ryg/ben, blot for for at nogen kan eje en hingst.
Mvh xtiny
♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣
"Have no fear of perfection, you´ll never reach it" Salvador Dali
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bimmelim |
Jillow |
02-08-2007 19:42 |
|
Illum tror du har ret.. Dog vil jeg ikke mene man seriøst kan smide et indlæg med sådan et indhold og så bagefter "gemme" sig på et andet forum og så skrive, at på HN er man iiihhh og åååååååh sådan og sådan.. Jamen det da klart at her på HN kommer der flere ind i debatten da HN er så mega stort som det nu engang er.. Ønskede man ikke debatten så stor ej heller at skabe debat/ballade som nogen mener, så burde man som voksen nok undlade det eller blive på et forum hvor man ikke er så mange til at kunne have så delte meninger.. HN er jo ikke mere hoppet end der er plads til en ordenlig hingst.. (kunne ikke lige dy mig for lidt humor)  .. Lena Wang du er ikke glemt i dit sidste indlæg: Jeg kender ikke Valentin og Co ud over jeg engang skaffede dem transport til en akut kørsel af deres heste, da de ikke kunne selv Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej man |
|
|
Får ikke svar, Kenneth har jo valgt ikke at ville svare !! men kun at snuse rundt og se hvad folk siger til hans ide,,, Det er jo så nemt at se hvis man bevæger sig over hvor han trives...!! Og tænk der er MANGE garvede avlere som prøver på at kommet til orde over for "forsøget" men ALLE disse som har en kæmpe viden bliver også fejet at bordet, kenneth vil nemlig kun høre det positive omkring hans ide !!! Jeg har valgt ikke at kommentere noget, andet end at bede om dokumentation fra alle de eksperter som han siger han har gang i..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog |
Den undrende ♣frieser♣ |
03-08-2007 00:20 |
|
Der er lige et par ting, der undrer mig lidt i denne tråd, og da min viden om emnet begrænser sig til det, der kan læses ud af tråden, må jeg forholde mig til det.
Der er gentagne gange påpeget den store risiko for skader, urenheder eller tab af føl.
Nu er alt jo relativt, for risikoen for at møde en spøgelsesbilist på motorvejen er også "stor" når man læser aviserne, men set i forhold til antallet af bilister på de danske veje, er risikoen faktisk forsvindende lille.
Så hvor stor er risikoen reelt i forhold til antallet af bedækninger??
Hvor mange har rent faktisk oplevet disse skader??
Og tænk der er MANGE garvede avlere som prøver på at kommet til orde over for "forsøget" men ALLE disse som har en kæmpe viden bliver også fejet at bordet, kenneth vil nemlig kun høre det positive omkring hans ide !!!
Er det denne tråd der skrives om, for der har da også været en hel del tilkendegivelser af at "forsøget" ikke kun er blevet negativt modtaget??? Ligesom de MANGE avlere der ALLE ikke lige springer en tydeligt i øjnene her?
Jeg har valgt ikke at kommentere noget, andet end at bede om dokumentation fra alle de eksperter som han siger han har gang i..
Dokumentation kan selvfølgelig altid være rar at have, men hvordan med dokumentation for det antal skader, der rent faktisk sker i forbindelse med bedækning.
du jo som bekendt har haft min shetter hingst stående hos dig, hvor han jo var en driftig herre overfor de 2 shetter hopper du havde stående, husker da vi på et tidspunkt måtte beslutte om han skulle lukkes over på det andet stykke græs (hos jeres nabo) så damerne kunne få lidt fred, blev dog ikke til noget da begge damer efter få dage slog fra selv, og han til sidst fattede pointen og lod være, men nu var han også en vaske ægte hingst som godt kunne fatte et nej, og med sine hormoner i behold og værdighed
Skulle en hingst også miste sin intelligens ved at blive vasektomeret, eller er der en anden grund til at det formodes at en sådan hingst ikke skulle forstå de signaler eventuelle hopper udsender??? Jeg synes at en del af denne debat er ført på fordomme istedet for, som en del heldigvis også har forsøgt, på saglighed og objektivitet, men det er selvfølgelig bare min mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bliver det |
|
|
ikke enormt stressende for denne hingst at gå sammen med hopper, da han vel vil bedække dem i hele brunstperioden, da de jo ikke vil komme i brunst og derfor naturligt slå fra? Jeg synes personligt det lyder som et forsøg på at gøre noget unaturligt, naturligt.. altså kan ikke forstå hvad hingstens fordel skulle være? Synes måske det virker en smule perverst at skulle opretholde et s*xliv for sin hest, altså i min verden ved den ikke hvad den går glip af hvis den ikke har prøvet det.. Heste har jo ikke s*x for sjov ligesom mennesker, men fordi de ønsker at viderebringe slægten..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm |
|
|
Jeg synes at det er utroligt at denne tråd overhovedet får lov til at køre så langt ud...!!! Jeg synes det er helt fint hvis ytringsfriheden er blevet en del af HN endelig, men jeg synes godt at det kan være et problem hvis bare folk får lov til at svine til og køre det så langt ud. Dette er ikke skrevet på grundlag af min mening om Kenneths projekt, da min mening er blandet, men positiv.. Men nu er jeg jo osse en af de skrækkelige fra HF...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Den undrende ♣frieser♣ = Hej Kenneth 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æhhh... |
|
|
Var det til mig? Hvis ja vil jeg lige sige at rimeligt mange kender mig, og ved at det der blot var en latterlig påstand!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld |
|
|
Undskyld pony-mor.. der var jeg vist lidt hurtig.. er lidt træt her til morgen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor... |
|
|
... skal debatten løbe i personfnidder? Kan vi ikke gå efter EMNET, ikke efter personen? Og hvis nogen mener at der er nogen der skriver under flere profiler, så anmeld det til moderationen frem for selv at komme med gæt og beskyldninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Lisbeth det ved moterator godt. Ikke fra mig altså. Den undrende ♣frieser♣ er så nr 4.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig |
|
|
Det skal da ikke ende i personfnidder. Det er da bare lidt svært at undgå alle mulige gisninger, når trådstarteren er logget på hver dag, men ikke skriver nogle svar på de relevante spørgsmål, der bliver stillet. Det er da min opfattelse, at når man laver så lange indlæg i starten med ønske om debat, og så bakker ud igen, så snart der er folk, der stiller kritiske spørgsmål, og samtidig bruger et andet forum ( som jeg før i går ikke vidste, der eksisterede)til at latterliggøre folk herinde, så er man så selv skyld i, at fokus kommer væk fra det oprindelige. Jeg ved godt, at moderationen er opmærksom på, at Kenneth har flere profiler(det skriver han nemlig selv), derfor er 'Den undrende ♣frieser♣' nok heller ikke lavet fra hans log-in. Men jeg forstår da udemærket, at pony-mor forbinder denne helt nye indlægsskriver med Kenneth.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reproduksion, |
|
|
Dokumentation kan selvfølgelig altid være rar at have, men hvordan med dokumentation for det antal skader, der rent faktisk sker i forbindelse med bedækning. . Nu er der ligesom en grundt til at hingsteholdere forlange rene svabeprøver, hopper uden bagsko. osv. Insiminering er også til for både at beskytte hingst som hoppe. Hingsten slipper for spark, sygdomme osv. Hoppen slipper for at få ondt i ryggen, lavet hul mellem skede og tarmvæg, smitte fare osv. Skal disse tong bare fejes af bordet? Der er jo en grund til at det foregår sådan ved alle anakendte steder.
Endnu en FjordFan. .
Ejer af guldklumpen Sylvia.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tråden er låst |
|
|
Der er vist efterhånden sagt de ting som skal siges i denne tråd, og før den løber endnu længere af sporet låses den derfor.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|