Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Stald regler
Forfatter: 
Dato:  18-07-2007 23:58

Jeg sidder her og er ved at formulere nogle stald regler til vores stald, da jeg synes at det var alt for lala i vinters..

Men er egentlig rimelig blank..

Er pt kommet på 5:

- Sluk lyset i stalden efter dig

- Ryd op efter dig selv, hæng udstyr på plads og fej staldgangen efter dig

- Ingen løben og råben i stalden

- Tjek altid om der er vand i foldene når du alligevel er derude

- Fjern pærer og andre efterladenskaber efter dig på banen og gårdspladsen

... Og så løb jeg lidt tør..

Nogle gode forslag?? Hvad har I af regler i stalden?

Da vi også lige har fået tre nye halvparter har jeg også skrevet nogle regler op til dem...:

- Ryd op efter dig

- ingen håndfodring af hestene

- vask hesten hvor den er svedig

- Brug kun anvist udstyr/dækkener

- Vask hovene og smør dem efter ridning

- Mug "din" box hver gang du er her

- Smør udstyr i fedt efter brug

Nogle tilføjelser?

Har i nogle regelsæt for jeres halvparter?

Håber på svar

Mvh Kit

Vallak efter Olympic ferro udlånes
0
0
Svar på denne tråd

rygning?
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 00:07
Det er vel ikke tilladt i stalden?

~~~ Mvh. Annette ~~~

0
0
Svar på denne tråd

regelsæt...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 00:07

Nu har jeg jo heldigvis ikke så mange parter. Kun en enkelt og hun er rimelig nem at holde styr på så der er ikke ret mange regler.

Jeg plejer bare at sige hvis der er noget hun har gjort eller ikke har gjort, som irriterer mig. Det synes jeg på en måde virker bedre end at sætte regler op.

Der er da nogle ting, som hun måske gør i min stald og med mine heste, som jeg ikke selv ville have gjort, men hvis det fungerer for hende og hestene og ikke skaber kaos, så fred være med det.

Og de regler som du præsenterer her ville jeg jo synes var logikfor selv Telias burhaner i reklamerne. Det er da logik at man rydder op efter sig selv, muger inden man går og sørger for at hestene har vand og er seltilpasse inden man går fra den.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

Hvor gamle
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 00:10

er de halvparter lige? For det lyder da som om de ikke kan tænke selv... De får i hvert fald ikke behov for at prøve.

De overordnede regler syne sjeg er fine nok... Og vel ret almindelige. De skulle da være til at følge for alle...

Zamangah

Vi kører brudeparret i hestevogn.

Svend 4 ever (i NORA)

Anglo Araber hingsteføl sælges. www.heste-nettet.dk/lodge/8121/hest/ 153878/

Smuk Palominohoppe plag. www.heste-nettet.dk/lodge/8121/hest/ 1218

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 00:11

Rygning er selvfølgelig hermed tilføjet ;)

Miki: Desværre har det ikke været logik for mine forrige.. Derfor er de blevet skiftet ud.

Og derfor har jeg valgt at sætte et regelsæt op med de basale ting, så tingene er skåret ud i pap..

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 00:14

Zamanga: De er unge, fra 12-16 år gl. Og nej, de forrige jeg har haft, har desværre haft svært ved at tænke selv derfor har jeg valgt at lave regler for dem også..

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Regler...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 06:54

Hvis jeg havde en halvpart,ville jeg nok pointere,at hesten fik hø og Betfor (eller whatever) til natten.

Hvis jeg var halvparten ville jeg nok stejle over,at jeg ikke måtte give den en gulerod eller et æble.Desuden ville jeg finde det forkert,at smøre hovene flere gange om ugen.Jeg ville heller ikke smøre udstyret ind i fedt hver gang jeg havde redet.

Måske ville jeg lægge vægt på at biddet blev skyllet efter brug.

Det er fint nok med regler,men jeg synes,at det afhænger meget af kulturen på stedet,om de bliver overholdt.

0
0
Svar på denne tråd

Simpelt
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 09:21

Min simple regl er at efterlade stalden som du/jeg modtog den og Husk vi er her for hestenes skyld!!

Ryd op efter dig selv - ingen rengøringsdame ansat

Rikke Kargo
0
0
Svar på denne tråd

regler
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 09:40

- Sluk lyset i stalden efter dig...

Mener du det, her er lyset tændt i alle de timer hestene er inde om vinterne, ja indtil de blliver nat foderet.

Og jeg hopper også med på den der med - forlad stalden som den var da du modtog den.

Mvh Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Regler
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 09:41

Min erfaring med staldregler er, at de bliver sjældent læst mere end højst en gang . Og hvem kan huske hvert et ord skrevet på et A4 ark efter en gennemlæsning

Jo mere man skriver - jo mere indebrændt bliver man, når de simple regler ikke overholdes.

Og som flere andre også skriver - de mest basale staldregler bør være logik for burhøns

Den bedste erfaring jeg har - er at sige det med ord "face to face". Så kan man også bedre komme i dialog og undgå misforståelser.

Mine halvparter har haft en bog, hvor der er skrevet på forsiden de mest vigtigste ting for mig og hesten, som halvparten skal overholde (samtidig med at jeg ved aftalens indgåelse har haft dialog med halvparten omkring disse) og ellers har vi brugt bogen til at skrive hvordan dagen er gået, hvad har hesten lavet osv. osv.

Halvparter er jo i den grad også en tillids sag. Fungerer samarbejdet ikke, så må man i dialog og finde ud af om samarbejdet skal fortsætte - det kan man jo ikke skrive sig ud af

Så ud af busken og frem med talegaverne stå fast ved dine meninger og behov og pludselig vil du opdage, at selv de mindste detaljer bliver overholdt til punkt og prikke

;o) Lillian

PS - det bedste sted jeg har haft mine heste opstaldet, var hos en dame som absolut ingen staldregler havde. Hun brugte munden og man var ikke et sekund i tvivl om hvad der gjaldt på stedet. Ja hun var skrap vil mange nok sige, men jeg nød virkelig mit ophold der (flyttede kun fordi jeg var så heldig at få et landsted med plads til hestene hjemme).

Andre steder jeg har stået med mine heste gennem tiden og hvor udlejer har været sød og forsøgt at være venner med alle, der har der altid været fnidder og fnadder og dårlig stemning i perioder, fordi udlejer har gået på vattotter og været super konfliktsky. Sjovt nok aldrig omvendt, for har man ren røv at trutte i, så ved man også om man kan lide at være der eller om man vil søge andre græsgange.

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 09:43

... tag sidste hest med ind fra folden?

efterladenskaber skal vel også fjernes fra staldgangen?

Vh Tine

Hestens Urtehave- kig ind :-)

Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv.

Ny konkurrence på hjemmesiden

0
0
Svar på denne tråd

Staldregler
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 10:08

Vores staldregler er som følger

Husk at:
- sætte redskaber på plads efter brug
- feje staldgangen, når du har strøet
- holde alt foder i tønder
- slukke lyset i laden, når du har hentet hø
- holde møddingen pæn og rydelig
- slukke lyset og holde dørene lukket om dagen
- ingen heste må efterlades alene på fold eller i stalden uden det udtrykkeligt er aftalt med hestens ejer
Derudover har vi et ordensreglement med generelle regler for færdsel på ejendommen, ansvarsfordeling osv.
Det kan godt virke lidt bombastisk med disse regler, men når man driver pension er de en nødvendighed, da mange opstaldere desværre ikke tager tingene som en selvfølge.

Mvh

Mette & Lunapigen

www.lille-hovgaard.dk

Opstaldning og sommergræs i Kolding V

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 10:12

Durchweg: Halvparterne står ikke for fodring. Resten er jo vores måde at gøre det på. De betaler ikke noget for parten, men skal til gengæld muge boxen og smøre udstyr.

Marianne: Ja, det mener jeg. Vi har en temmelig stor stald, og jeg ser ikke nogen grund til at lyset står og brænder fra morgen til sen aften når hestene alligevel er på sommergræs. Vi Får sat vågelys op her til vinter, som vil stå tændt om natten..

Lillian: Jeg har haft halvparter tidligere hvor det også fungerede fint med bare at sige tingene. Men når man så pointerede overfor dem at de ikke blev overholdt, havde de pludselig aldrig hørt om dem. Og det gider jeg simpelthen ikke igen.

Tine: Tilføjet ;)

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Har ingen
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 10:19
regler sat op i min stald, jeg er så heldig, at folk her kan tænke selv, men vi er heller ikke så mange. Jeg stod et sted inden jeg fik hestene hjem, der var sat regler op overalt, selvom folk var rimelig gode til at rydde op efter dem selv, det var til at br...e sig over. Lyset hos mig, bliver også først slukket ved go`nat tid om vinteren.

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Det er godt nok mange regler
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 11:16

Kan man ikke tale sammen. ?

Jeg kommer et sted hvor der hænger mindst lige så mange regler, men meget få bliver overholdt.

Feks. den med opfyldning af vand på folden, hele tiden, - det holder ikke der og egentlig er det vel bedst at karret bliver skrubbet et par gange om ugen. ?

Vil du virkelig have smurt dit udstyr i fedt hver dag ?? - det bliver da noget "slattent" så ?

Men her forslag til flere regler endnu - hvis det er det du gerne vil: Fjern spindelvæv i og omkring din boks. Kig krybbe og vandkop efter hver dag. Tag sadel underlaget af sadlen og hæng det til tørre efter ridning (skånsomt for sadlen). Stalden er lukket for begøende mellem... weekend mellem...

Du må ikke tage andre hunde med ind på området uden de føres i snor.

Det var bare lige et par forslag.

Venligst

MEtte

Kig forbi.

www.lundrideudstyr.dk

Nu også med foder fra Equi First - Linamix, tilskud og fuldfoder. Salg af Tørv, Hamp og spåner. Enkelte hø baller pris

12 - 15 kg 15 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 11:24

...hvor er jeg glad for at vi ikke har nogen regler i den stald hvor Lukas står...vi er alle voksne og kan godt finde ud af det uden, snakker bare sammen eller skriver beskeder.

Men hvis jeg blev præsenteret for alle de regler ville jeg gå i baglås og finde et andet sted...jeg kan godt se, at det måske er nødvendigt med nogle regler hvis det er teenagere man har rendende...men at vaske og smør hestens hove efter ridning? Og smøre læder ind i fedt efter brug? Men ok, vi har jo alle hver vores måde at gøre tingene på

Hilsen Jeanette.....der helt sikkert ikke er perfekt....er du?

0
0
Svar på denne tråd

REGLER
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 12:34

Regler kan da kun genere dem der ikke gider overholde dem.

hilsen Dorrit

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 13:29

Mette: Nu bliver karret jo skrubbet af os andre, men kan ikke se hvad det skader at tænde for vandet når man alligevel er der? Og udstyret vil blive smurt når de er her 2-3 gange om ugen. Jeg rider sjældent de heste de har halvpart på selv, men synes da at det er meget fair at de passer på udstyret når nu at det er dem der bruger det..

Jean39: jeg synes nu at det er meget normalt at vaske/smøre hove et par gange om ugen her om sommeren. Og det samme med udstyret. Men ja, vi gør jo tingene på hver vores måde

Kan ikke helt se problematikken med lyset? Synes i ikke at det er spild af energi og resurcer at have lys brændende i en stald på over 500 kvm hvor der hverken er heste eller mennesker? Vågelyset vil jo blive slået til når det bliver mørkt. Vågelys i stalden om aftenen og natten har da aldrig skadet mine heste..

Men tak for jeres svar

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Fiser snart af
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 16:16

Jeg tror ikke du finder nogen halvparter, der uge efter uge gider smøre udstyr 2-3 gange om ugen. Til sidst kan læderet da ikke ånde.

Hvis det er kravet til jeres halvparter, så får I da svært ved at holde på nogen.

Jeg skal være heldig, hvis jeg får smurt mit udstyr 2-3 gange om året

*** Små gule, der kan og vil ***

Ses vi til DM/Nordisk 10-12. august på Ågerupgård Ridecenter?

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 16:55

Kikærten: Nu er de sadler de bruger kunststof så de skal smøre stigremme og lige smøre hovedtøjet over. Kan ikke se hvorfor det er et stort problem, det tar end ikke 5 min for mig at gøre det.

Og ikke for at være næsvis, men jeg ville da nødig være hest i dit udstyr hvis ikke det bliver smurt oftere.

Pigerne betaler ikke for at ride her, og er blevet gjort opmærksom på reglerne mundtligt allerede inden de kom her og accepteret dem.

Vi vil hellere have at de passer godt på hestene og deres udstyr end at de betaler.

Men nu var det jo også regler i jeres stalde jeg gerne ville høre om, ikke om vi kan holde på vores parter eller ej..

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

gode regler
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 17:14

men jeg forstår ikke den her:

- Fjern pærer og andre efterladenskaber efter dig på banen og gårdspladsen

På gårdspladsen er det en naturlighed, men på banen? Er det ridebanen? Skal man så stige af hesten og samle op når man rider, for når man er færdig er det jo ofte spredt ud over det hele - jeg har aldrig hørt om at man skal fjerne det på banen...

Med venlig Hilsen
Yessika - ♥ Razz og Parfait - i vil ikke blive glemt! ♥
Lærehestene vil altid ha' en plads i hjertet hos mig
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 19:25

Yessika: Man samler det op der er når man er færdig. Det er meget normalt for at skåne bunden..

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Kit - hmm
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 19:26

Oki :)

Det har jeg bar aldrig nogensinde hørt om før...

Med venlig Hilsen
Yessika - ♥ Razz og Parfait - i vil ikke blive glemt! ♥
Lærehestene vil altid ha' en plads i hjertet hos mig
0
0
Svar på denne tråd

Regl der mangler
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 20:02

Regl nr 1

Se efter skader og sår. Også på naboens hest.

Mvh Kenneth Jørgensen

0
0
Svar på denne tråd

Ja det
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 20:15

er rigtigt hvad Kit skriver. Hvis der ligger hestepære i stort omfang, kan det gå ud over banens kvalitet. Vi har en møgopsamler stående ved banen, og bruger den når vi er færdige med at ride.

Vedr: hvad Kenneth skriver, så vil jeg gi`ham ret

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Kit »Emmero
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 20:20

med tændt lys i stalden, skrev jeg nu også kun når hestene er inde...

Du har da helt ret, der er jo ingen grund til at lyset brænder hvis der ingen heste eller mennesker er - grunden til at jeg skrev som jeg gjorde er fordi at jeg har en meget betænksom far til en af mine pony piger, som der i vinters havde slukket lyset kl 18 så da min datter og jeg kommer fra undervisning senere på aften er alle hestene gået i seng..hihi

Så den meget søde betænksomme far er nu læst og påkrævet at lyset det er der kun mig der slukker.

Mvh Marianne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 20:21

Vi stå et sted med 45 heste og ponyer, som er det tætteste på det perfekte vi har oplevet.

Der er en nedskrevet regel, der lyder ca. sådan.

Der må ikke longeres i ridehuset, hvis der er mere end 2 der rider.

Jeg har fra dag et undret mig over at man må longerer i ridehuset. Men det må man altså, men jeg kan ikke huske jeg har set nogen gøre det.

Ellers står der ingenting nogen steder, men jeg har aldrig været et sted hvor alt er ryddeligt, - alle rydder op og fejer efter sig.

Ingen opbevarer beskidte dækkener eller underlag, ingen støvler i krogene.

Du får en plads til dit skab og ingen har ting andre steder end i skabet og i sadelrummet.

Jeg ved godt hvorfor - ejerne lægger selv stilen. De passer hestene efter alle kunstens regeler, muger 2 x daglig, fejer selv staldgangen 2 x daglig. Alle heste får mad og kommer på fold efter en klokkestreng. Vi kan sætte uret efter hvornår der er foldskift. Det er dybt professionelle folk.

Og ingen - absolut ingen - ønsker at "træde" ved siden af, fordi ejerne passer vores heste til UG og er meget arbejdssomme selv.

Skal din hest sættes ned i foder, ha medicin eller tages hensyn til med fold i en periode, bliver dette udført med militær nøjagtighed.

Det er en fornøjelse, hver eneste dag året rundt.

Aldrig om jeg ville så meget som glemme en hovrenser i vandspiltovet.

Behøver jeg at skrive at vi er MEGET glade for at stå der.

Hilsen fra Pony-mor.

Som har 4 mentorer til hesten.

Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 21:03

Kenneth: ja selvfølgelig, er noteret ;)

Marianne: Helt oki :)

Pony-Mor: ja, ville ønske at jeg kunne sige det samme. Men det første år her har vist at vi desværre er nødt til at sætte et regelsæt op. Jeg siger ikke at jeg er perfekt og det bedste forbillede overfor pigerne, men vi gør hvad vi kan for at holde styr på det her, og det besværliggører (staves?) tingene en del når man skal rende og rydde op efter andre og muge fordi de ellers ikke lige kunne nå bussen!! Eller lukke den efterladte hest ud, fordi de ikke havde tid til at vente på at den fik spist sine vitaminer inden den kom på græs igen..

Jeg kan godt forstå at i er glade for at stå der. :)

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

xxx
Forfatter: 
Dato:  19-07-2007 22:42
Jeg har også "halvparter"(de betaler heller ikke og kommer hver dag) og har haft pensionærer(og overvejer det igen).

Jeg har også nogle regler,- dog ikke nedskrevne. Men tøserne lærer dem hurtigt. Både fordi jeg, som pony-mor er inde på, selv overholder dem og fordi de er "naturlige". Ryd op, sluk lyset når der ikke er heste inde, pas på tingene, giv mig besked hvis der er det mindste unaturlige med hesten osv.

Og så blev jeg så glad for at læse, at der er to andre i tråden(starteren og en anden), som også synes, at man fjerner hestel*rt fra banen!!!

Her synes alle, børn såvel som voksne, at jeg er godt tosset, når jeg forlanger, at man fjerner l*rt fra banen.

Maria

Box udlejes i lille hyggelig stald i Haslev.

Hellere lugte af hest end lugte af hash. Citat Erhard Jakobsen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider