Jeg refererer her til denne tråd:
www.heste-nettet.dk/forum/1/1471504/ 1471504/
Glimragende indlæg! 
Og så er det - at jeg lige drager et gammelt indlæg ind som "respons" til hyggen ...
Hoppen ER jo død nu - og der er kommet 2 nye dyr til matriklen ..
Men here it comes:
Jeg har hest - ja faktisk har jeg fire stk. gående på foldene herhjemme - men alligevel har jeg fået et problem ...
Jeg tog den ene hest i dag - tøjrede den til bommene og gik i gang med at strigle.
Selvfølgelig kiggede jeg grundigt efter sår og småskrammer - lyttede til hestens mave/tarm-lyde og kontrollerede hovene - mens jeg rensede dem.
Da jeg var færdig med at strigle skulle jeg sadle op ...
Men så var det, at jeg fik det første problem - ud af af maaange!!!
Var sadlen nu god nok?
Jeg har 4 sadler - en Passier, en Hubertus, en "No-name" - og en australsk tursadel. ...
(Nu en ekstra - nemlig en Trainers Is-buk sadel)
Hvad er nu det allerbedste for hesten???
En lædersadel, en syntetisk sadel, en ridegjord, en luftpudesadel, en westernsadel - eller slet ikke nogen sadel??
Burde jeg i det hele taget ikke købe en ny???
Hvad ER den bedste sadel til en hest?
Hmm - efter alle de forskellige erfaringer, jeg har fået efterhånden af forskellige ryttere - valgte jeg "ingen sadel".
For ved ikke at bruge nogen sadel - kunne jeg da i hvert fald undgå "gjordkramper"!!
Så kom turen til hovedtøjet ...
Hvad skulle jeg nu tage på?
Et hannoveransk hovedtøj, et engelsk kombineret hovedtøj, et westernhovedtøj - eller et helt andet??
Hmm - noget hvor jeg ikke kunne skade hesten med et for stramt næsebånd i hvert fald!!!
Hvis jeg valgte eet af hovedtøjerne - hvilket bid, skulle jeg så bruge???
Et stangbid, en pelham, et alm. trensebid - hvor mange "led" skulle trensebiddet i så fald have??
Eller skulle jeg vælge et "Happy Mouth"-bid med æblesmag??
Skulle jeg i det hele taget bruge et bid??
Kunne jeg ikke bare vælge en hackamoore, en bosal eller hvad med en sidepull?
Der var garanteret også nogle løsninger på sadel- og hovedtøjsproblematikken - som jeg havde overset i farten.
Endelig var der også den løsning, at tage et bomuldsreb i grimen - og så ride ... men på den anden side set - så kunne jeg jo næsten lige så godt ride - bare med en halsrem - eller helt uden "dikkedarer"???
Der var nu opstået et yderligere problem!
Jeg er ikke nogen habil rytter - så jeg er bange for at falde af - hvis jeg ikke har hverken hovedtøj eller sadel på hesten!! *gys*
Hmm - problemerne var virkelig begyndt at tage overhånd!!!
Og hesten begyndte efterhånden at blive lidt utålmodig!!
Det er jo heller ikke naturligt for en hest - at være bundet!
Nå - men jeg måtte jo tage en beslutning!!!
Efter yderligere et par minutters intens grublen - valgte jeg at trække hesten væk fra striglepladsen ...
Jeg opgav at ride i dag!
Hvad skulle jeg så??
Sætte hesten på stald - NIKS - vejret var godt - så det måtte blive en tur på folden!!!
Nu er der så bare det problem - at jeg har flere folde ... *suk*
Var det ikke begyndt at stænke lidt?
Skulle hesten så på en fold uden læmulighed?
Skulle jeg sætte den på en af løsdriftfoldene?
Eller ned til grantræerne?
Eller var det alligevel for lummert til at gå i for meget læ?
Skulle jeg vælge den højtliggende fold - hvor der er masser af "luft"?
Og hvilken en af foldene var der nu den mest passende græsmængde på?
Jeg skal jo nødigt risikere forfangenhed, kolik - eller andre sygdomme!!!
Hesten begyndte at blive VIRKELIG utålmodig nu - mens jeg stod og overvejede situationen!!!
Det var jo skrækkeligt!!!
Jeg var forvirret - hesten var ved at blive tosset - og situationen tilspidsede sig ...
Heste har ikke godt af at blive stressede!!!
Det påvirker deres sind og krop - og kan virke decideret ødelæggende for dem!
Var jeg nu i virkeligheden ikke ved at skade hesten???
Kunne den komme sig over dette traume??
Hvem har mest glæde af et "hestehold" - har hesten?
Eller er det i virkeligheden noget, som kun kommer mennesket (rytteren) til gode??
KAN man i det hele taget tillade sig, at "eje" et levende væsen - og behandle det efter forgodtbefindende???
Bestemme over hvordan hesten skulle fodres, passes og rides??
Skulle jeg sætte dyret fri??
Hmm - nej - dét kan man vist ikke i Danmark.
Nå men for at gøre denne historie (lidt) kortere - end den ellers kunne have været - så endte det med, at jeg fik min genbo til at skyde hesten - for at gøre en ende på dens lidelser!!
I morgen vil jeg så forsøge at gøre det bedst mulige for mine andre 3 heste
Venlig hilsen
Nina