Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

fra en frustreret hesteejer...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2007 11:05

Jeg når vist at gå på pension inden jeg kommer til at ride min "nye" hest .

Ny er hun ikke mere, jeg har haft hende i nøjagtigt et år, men hun føltes stadig ny for mig, da jeg kun har haft hende hjemme et par mdr i løbet af det år. Jeg har vel max "redet" hende 10 gange, hvis man kan kalde rytter tilvendning for at ride. Men jo én gang har jeg redet hende, inden jeg flyttede hende fra beridderen.

Jeg købte mig en lækker hest på 5 år direkte fra avler, som skulle/ skal være min stævne hest. Hun havde aldrig været i hænder, men det så jeg ikke som noget problem, da jeg ville sende hende i tilridning.Hun gik rent igennem dyrlæge tjekket, med en bemærkning om at jeg havde gjordt mig et kup til de penge. (kender min dyrlæge godt, og har intet imod at oplyse hende om pris, da hun også selv kommer fra en fam. der avler DV )

Jeg regnede med at det nok tog max 3 mdr. så ville jeg ihvertfald have en hest der var styrbar i alle gangarter, men der tog jeg fejl, men ok, jeg var åbenbart ikke så klog!

Alt i alt tog forløbet 8 mdr, og indenfor de næste 5 mdr, blev hun kun redet den sidste mdr. da hun ikke var klar?!. Hun blev kun redet i skridt og i den sidste uge i trav . Jeg måtte be om selv at få lov til at ride min hest inden jeg tog hende hjem, hvilket jeg så gjorde én gang.

Min mand og omgangskreds var ved at være dybt frustreret, og min mand havde længe bedt mig om at finde en anden løsning, da der jo åbenbart ikke skete noget med min hest, andet end den blev longeret. Jeg måtte forklare ham at hastværk er lastværk, og tusind andre undskyldninger om hvorfor det tog den tid det gjorde. Han blev til sidst vred, meget vred!

Men han var inderst inde ked at se hvor frustreret jeg var, og han var gal over at jeg var så svag en person der ikke kunne sige fra og til. Han har aldrig givet en krone til mine heste, da han har/havde den mening at det var min hobby. Men i mors dag gave ville han give mig penge til en ny tilridning, hvis jeg vel og mærke flyttede til et nyt tilridnings sted.

Der har hun nu stået 1 mdr. Efter et par dage blev jeg bedt om at stille mig foran min hest, se evt. denne tråd : www.heste-nettet.dk/forum/5/402977/ 402794/.

Hun er i den her mdr. blevet redet meget forsigtigt og ikke længe af gangen, da vi skulle se hvad kiropraktoren sagde. Så i onsdags var vi afsted. Hendes første kommentar var at denne hest ligende et gammel udslukt øg og ikke en hest på 6 år. Men jo hun har ret, min hest var da jeg købte hende en flot og energisk hoppe med udståling.

Min veninde som har været min store støtte og lagt øre til min mange frustrationer, har også før nævnt at hendes imponerende trav var væk.

Kiropraktoren kunne bla. konstantere at min hest var meget skæv i højre side, 6½ cm forskudt hofte, og i og med hun havde prøvet at kompensere for denne skævhed overbelastede hun sin forpart. Hun sagde at denne hest var godheden selv og gjorde hvad man bad hende om, trods store smerter. Hun blev termograferet og der kunne bla. tydelig ses en knald rød forpart, hendes hovede var 1 finger skævt, overlinine var s- formet. Hun fik tjekket slimhinder som var hvide, som er tegn på at hendes røde blodlegemer ikke fungere som de skal, så hun er nu sat på en spark i røv vitaminkur.

Så nu skal hun starte i et dgl. genoptrænings forløb på skridtbånd og flere kiropraktiske beh. som jeg vil supp. op med kranio-sakral terapi.

Så det var historien om mit første år med min hest, hvornår jeg kan ride hende ved jeg endnu ikke, men det vigtigste er også lige nu at hendes krop får den træning og ro der skal til førend hun kan fungere optimalt både fysisk og mentalt.

Selvfølgelig er det en kæmpe skuffelse for mig at "vi" ikke er kommet længere, da hun jo primært blev købt som min nye ridehest, men hendes ve og vel er vigtigere for mig.

Jeg har ikke brug for dømmende kommentar om hvorfor jeg ikke flyttede hende før, da dem har jeg fået rigeligt af. Jeg kan ikke ændre på fortiden, men kan kun gøre fremtiden bedre...

Ingen dag, uden morgenkaffe i stalden :)

Husk tavshed er sommetider det bedste svar ( Dalai Lama )

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  06-07-2007 13:05
Hvor jeg dog føler med dig. Det må bare være surt at du stadig ikke har en hest at ride på. Håber du holder ud. Jeg sys det er virkelig flot at du bruger al den tid/penge på din hest. mange havde givet op inden... Held og lykke fremover...
0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog!
Forfatter: 
Dato:  06-07-2007 13:19

Der er da vel ikke nogen, der kan klantre dig for ikke at have flyttet hesten? Du har jo overladt hesten til folk, som skulle forestille at have bedre forstand på det end du har, siden du ikke selv har indledt tidridningen af hende. Du har jo lyttet til såkaldte "eksperter" eller uddannede folk, og det er jo også mest nærliggende at tro på dem, de skulle jo trods alt vide, hvad de har med at gøre. Jeg har umiddelbart svært ved at se, hvorfor du skulle kunne handle anderledes.

Nu ved jeg intet andet om din sag med din hest, men jeg føler meget med dig, for du har jo noget af et arbejde foran dig, for ikke at tale om en masse ekstra udgifter.

De skader din hest har pådraget sig... er der ikke nogen der bør erstatte noget der? Jeg spørger af uvidenhed, men min første tanke ville være, om ikke der er nogen, som er ansvarlig for det, og som bør kunne bidrage til den store behandling af hesten, sådan rent økonomisk altså?

Held og lykke skal du i hvert fald have herfra.

Håber hun bliver "hel" igen.

0
0
Svar på denne tråd

hmm jeg undre mig..
Forfatter: 
Dato:  06-07-2007 13:46

hej.

nu fik jeg lige kikket hvor du kommer fra og for pludselig en meget grim tanke..

jeg har selv boet på lolland og fik min hest i træning op til en kåring fordi jeg mente de havde styr på det og der derved var større chancer for den kom flot igennem sin rideprøve og kåring

kunne du fortælle mig hvad de personer hedder som du sendte din hest til for hvis det er dem der har redet min også kan jeg fortælle dig nogle ting.

di kan evt skrive det til mig i en personlig besked, jeg kan også skrive personligt til dig hvad dem jeg var hos hed.

=???

mange hilsner fra kvistgaarden

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg
Forfatter: 
Dato:  06-07-2007 15:20
vil da også gerne vide det, så man ikke falder i klørene der.

med venlig hilsen Susanne.

Gård sælges i ringsted

Din underskrift kan hjælpe. www.animalsmatter.org/

0
0
Svar på denne tråd

øv hvor lyder det kedeligt.
Forfatter: 
Dato:  06-07-2007 15:33

desværre har jeg værte ude for lidt af det samme, men opdagede heldigvis at der var noget galt efter kun 1 1/2 md.

Trænings stedet påstod at det var hesten der var noget galt med, dyrlægen fandt ud af, at hesten havde været ude for et styrt, og havde slået sin skulder samt ryggen.

Min kieffersadel var på forunderlig vis også skæv og ødelagt i bummen. Sadelmageren var forundret, for han havde jo, da hesten blev sendt i ridning lige tilpasset sadlen til den, men nu var den lige til at smide ud.

IMC.
0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2007 19:10

Jeg var ude for noget lignende da min hoppe var i stationsafprøvning på Vilhelmsborg i 30 dage. Da hun tog hjemmefra var hun tip top og gennemtjekket på kryds og tværs - 30 dage senere var hun skæv i lænden, asymetrisk i hovedet, havde alvorlige sadeltrykninger og en overbelastet sene

Vi ringede straks efter en kiropraktor/akupunktør der behandlede hende en gang og siden har der ikke været noget (hun bliver tjekket jævnligt - bare for en sikkerheds skyld ) Men hun er ganske lige over det hele nu - og en rigtig glad og positiv energibombe

Det er utroligt så store skader fejlagtig træning kan resultere i - det er faktisk skræmmende.

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  07-07-2007 10:53

Takker for jeres bidrag :)

Ja lige føler jeg at jeg ligeså godt kunne have tage de 20.000 + selve " ridningen" har kostet ,og have sat en tændstik til dem herhjemme, de havde da varmet lidt i den her kolde tid

Nu har vi så min. 3 ugers træning på bånd x2 dgl. foran os, og herefter skridt og galoptræning.

0
0
Svar på denne tråd

Uheldigt.
Forfatter: 
Dato:  07-07-2007 11:21

Øv hvor er det synd for dig og din hest..

Håber den bliver helt okay igen, og at du

snart kan komme ud at ride på hende...

Rigtige ryttere rider Oldenborg...

Man kommer ikke først,hvis man går

i andres fodspor...

0
0
Svar på denne tråd

Evita...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2007 11:34
Jamen jeg skal jo være optimist så hun skal nok blive ok igen , det tager bare sin tid. Men ja det var ikke lige sådan jeg håbede at det kom til at gå. Går det fremad med din ?

0
0
Svar på denne tråd

Tilridning..
Forfatter: 
Dato:  07-07-2007 12:12

Jeg longere min med sadel og hovedtøj og det tager hun så fint.

Berideren er desværrer ikke gået i gang med hende. Han bliver ved med at sige hun ikke er klar og han vil give hende en månede til før han går igang med hende.. Så nu må vi se...

Håber da din bliver okay igen, hun er en flot hest..

Rigtige ryttere rider Oldenborg...

Man kommer ikke først,hvis man går

i andres fodspor...

0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2007 12:52

tak, din er skam også flot :)

Et velment råd til dig, pas på du ikke kommer til at høre den sætning for mange gange, hun er ikke klar Men der er også noget der demre for mig nu...

Held og lykke med hende, håber du kommer hurtigere op på hende, end jeg gjorde på min

0
0
Svar på denne tråd

Øv ...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2007 13:20

Hvor jeg føler med dig ...

Håber alt kommer til at gå godt igen

Pøj med det, herfra ...

There´s a crack in everything, that´s where the light gets in´

(Leonard Cohan)

0
0
Svar på denne tråd

blabla...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2007 15:30

øv, hvor lyder det træls

synes godt nok ikke, at det er sjældent man hører om den slags efterhånden - men jeg kender da også enkelte steder, jeg aldrig ville sende min hest hen. Det er svært nok at være hesteejer, uden at "eksperterne" så ligefrem snyder en på den måde

- Katten

Michellino'er kan og vil!

TANZ ♡

min dygtige lille dressurbasse (:

hvor der er vilje, er der en vej

Billeder af Musen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider