Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

øjnene, hvad ser du?
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 23:54

Jeg blev i dag bedt om at stille mig foran mig hest og beskrive hvad jeg så. Jamen jeg ser en hest der ser glad og tilfreds ud. Jeg blev bedt om at se rigtig godt efter.

Min hest som har været i træning i 8 mdr. er assymetrisk i sin hovedform. Jeg gik bagved hende lod mine hænder glide over hendes kryds, assymetrisk i hofterne. Dette forklare jo hvorfor min hest bla. går og ser ud af volten og manglende fremaddrift.

Da jeg købte hende, blev hun tjekket af dyrlæge, hendes øjenafstand var dengang symmetrisk, ligeledes da hun skulle forsikres, var der heller intet at bemærke.

Jeg håber nu at kiropraktik hjælper på hende, hvis ikke?

Jeg har jo dårlig nok selv fået redet hende, jeg som har gået og glædet mig over min dejlige hest og de timer vi skulle have sammen på ridebanen. Jeg sidder her og er temlig frustreret og ked af det. Hvilke konsekvenser har det for hende fremtidige brug? Har hun ondt? Ikke mindst tænker jeg hvordan pokker er det gået til?

Jeg har ingen erfaring med dette, kan en kiropraktor rette op på det?

Ingen dag, uden morgenkaffe i stalden :)

Husk tavshed er sommetider det bedste svar ( Dalai Lama )

0
0
Svar på denne tråd

Nu spørger
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 00:02

jeg sikkert rigtig dumt, men hvordan pokker kan hovedformen lige pludselig blive asymetrisk?

En kiroraktor burde kunne rette op på det, hvis hun er låst forskellige steder. Det kan sagtens være der skal et par behandlinger til, men det må du lade kiropraktoren afgøre.

Pøj pøj med hende...

0
0
Svar på denne tråd

Kraniosakralterapi
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 09:01
Hej..
Lyder trist med din hest, MEN, det kan være sket på mange måder, den kan være faldet på folden, den kan have rullet sig voldsomt, og når du nu skriver den har været træning, kan det "nemt" være sket mens den har rullet sig og musklerne var "løse" idet mens de er under opbygning...

Jeg mener her at en kraniosakral terapuet ville være en god idé, de "tvinger" ikke knoglerne tilbage, men løsner muskler som fx trækker skævt, og de stille og roligt (uden ubehag)nærmest lirker det hele på plads, har selv lige 2 heste som er blevet ordnet.

Den ene er min 3 års, som i starten af året fik komplikationer til noget bedøvelse som blev givet for at sy et sår, og fik af bedøvelsen forstoppelse, hun lagde sig på ryggen op af en væg. Det resulterede i at bla kæben har været låst, og det blev løsnet på 10 min.

Samtidigt har en hest, som (ikke af mig) er blevet redet med meget skæv sadel, og dette har resulteret i skæv muskel fordeling, som henad vejen har trukket, bla noget af kraniet skævt.

De er nu begge rettet og har det godt.
I dit tilfælde ville jeg nok prøve at snakke med sådan en først.

Sara ;-) Står ALTID ved min mening..

FOLK MENER HVAD DE TROR OFFENTLIGHEDEN MENER..!

2'er pony sælges - 3 år, pinto og sød dagen lang

Hoppe sælges - udstråling og gangarter i top

0
0
Svar på denne tråd

Så hestens
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 09:20
kranie KAN altså blive skævt af forkert sadel? Jeg synes bare det lyder helt vildt, at hestens hovedform kan ændres, altså knoglemæssigt, pga forkert ridning. Nogle der kan komme med en logisk videnskablig forklaring?
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder næsten som min
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 09:43

historie .

Jeg købte min drømmehest sidste år i august, en dejlig shagya hoppe med et temperament lige efter min smag. Hun var ikke blevet redet siden hun blev tilredet 2 år forinden og så vejede hun 70-80 kg for meget, men gik igennem dyrlægetjek uden problemer.

I starten havde hun rigtig dårlig balance og meget dårlig kondition, så jeg red meget stille og roligt, Efter et par måneder var balancen ikke blevet meget bedre og hun begyndte at halte.

Hun blev tjekket af min dyrlæge som også er kiropraktor og han fandt ud af at hun havde nogle skæve nakke hvirvler, som han begyndte at behandle.

Efter et par måneders behandling med fremgang og tilbagegang sagde dyrlægen at jeg godt kunne begynde at indstille mig på at den aldrig blev ridehest. Samtidig skete der nogle andre ting som gjorde at jeg besluttede mig for at fyre min dyrlæge. Istedet valgte jeg at få fat på Sidsel Sommer som er fysioterapeut.

Første gang hun behandlede min hest rettede hun ikke kun nakkehvirvlerne, men også brysthvirvler, korsbenet og ledene i halen. Derudover kunne hun slet ikke forstå at min dyrlæge havde sagt at min hest ikke kunne blive rask, for hun lavede ikke andet end at hjælpe heste som min. Og efter tre behandlinger har min hest fået det så meget bedre, at jeg nu kan ride stille og roligt, hun holdt i øvrigt op med at halte da korsbenet blev sat på plads.

Sidsel anbefalede mig at tage kontakt til en træner som underviser i anatomisk korrekt ridning, og denne træner mener at grunden til at min hest har haft alle de problemer bl.a. skyldes at hun går enormt meget på forparten og dermed ødelægger sig selv, forpartsbelastet kaldte hun det vist. Men når hun får lagt vægten om på bagparten og bliver rettet lige ud (hun er også lidt skæv som din) så vil jeg have en ridehest der kan bruges normalt.

Så selv om det ser lidt sort ud med din hest nu, så tror jeg bestemt at der er håb forude, du skal bare have fat på den rigtige behandler som kan hjælpe din hest.

Mvh. Louise O.P.

Den heldige ejer af Shamona Mellemgård

0
0
Svar på denne tråd

jeg ved ikke
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 09:43

Sasser : Jeg ved ikke hvad årsagen er eller hvordan det kan lade sig gøre.

Grodal : Der kommer en kraniosakral terapuet til min anden hest som jeg har herhjemme i aften. Men bund og grund aner jeg ikke hvem jeg skal bruge til min anden hest. Hvis de går ind og gør

" ondt værre", de har jo ingen forsikring der dækker. Min egen forsikring vil jo nok heller ikke gå ind og dække, hvis noget går galt.

0
0
Svar på denne tråd

jeanette
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 09:50

du skal sørge for at få en uddannet kiropraktor eller lign. så dækker forsikringen hvis de kvajer sig.

Årsagen til at din hest er blevet skæv kan være mange. Den kan være kommet til skade på folden, have ligget fast i boksen, en sadel der er skæv, en rytter der er skæv eller simpelthen have et bevægelsesmønster som gør at den ødelægger sig selv ved belastning som min hest...der kan være mange grunde.

Mvh. Louise O.P.

0
0
Svar på denne tråd

Husk lige på
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 10:37

at kraniet et opbygget af flere knogler som sidder meget tæt forbundet via synkondroser (Bruskbindevævsplader). DERFOR kan kraniet ændre form simpelthen fordi knoglerne kan forskyde sig indbyrdes hvis trækket er stort nok.

Jeg vil da i øvrigt også anbefale kiropraktik, fysioterapi eller kraniosakralterapi og eventuelt tandlæge til en hest der er skæv i kraniet. Det kan helt sikkert løses.

/Trine T =)

What We Do in Life Echoes in Eternity
0
0
Svar på denne tråd

orv hvor spændende en tråd
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 13:20

Men nu kommer jeg lige til at tænke ( ): Kan en af ovennævnte behandlere også ordne skæve ben på mennesker? For jeg mener da ikke der er noget at gøre ved kohasede eller franskende heste.

Og pøj pøj med den skæve hest, det ser heldigvis ud til at det kan blive godt igen

Hilsen Jane, der er kalveknæet

Søger en hest/stor pony at passe/ride i cykelafstand fra Hjørring. Se mere på min præ. eller skriv og hør nærmere

0
0
Svar på denne tråd

Skæve ben...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 13:38

Det kommer meget an på hvordan du definerer skæve ben. Begge mine travere fik rettet hoften, den var skæv og resulterede i "skæve ben". Efterfølgende fik jeg også selv rettet præcis det samme. Så nu er vi meget mere lige! Men, den ene krikke er stillet lidt fransk, og det er der ikke rigtig noget at gøre ved. Så en slags skæve ben ja, en anden nej.

Jeg vil da i øvrigt lige stille mig i rækken med folk der med stor succes har brugt dyrekiropraktor! Jeg kan kun anbefale det. Jeg har selv brugt Regitze Riesing der lige så stille og roligt, uden store armbevægelser sætter det hele på plads. Både hestene og jeg har være glade for hende.

Signe

www.kursushest.dk
En kongres om hestens bevægeapparat for alle hestefolk med lyst til at lære mere.
15.-16. september 2007 på Vilhelmsborg

0
0
Svar på denne tråd

tjah alt er vel muligt
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 20:57

Jeg havde selv et svagt punkt i min venstre hofte da jeg var kommet til skade ved at blive smidt af en hest. Da jeg så fik min nuværende hest som var skæv fremprovokerede det at jeg selv blev skæv, så i takt med at hesten blev rettet op blev jeg også selv rettet op hos en fysioterapeut.

Men Sidsel som jeg har brugt er uddannet til at behandle både mennesker og dyr, og hun tilbød også at behandle mig hvis den fysioterapeut jeg ellers bruger ikke kunne rette min skævhed op. Efter jeg har set hvad hun har gjort for min hest er jeg sikker på at der ikke er meget hun ikke kan.

Mvh. Louise O.P.

0
0
Svar på denne tråd

undskyld mit fravær...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2007 11:27
Hmm.. skal lige huske det hele...

Som trine korrekt siger, så kan knoglestrukturen i kraniet, både hos os mennesker som hus dyr, ændre sig ved at et muskel træk i fx den ene side bliver meget stort - og i den anden måske slapt - og derved vil knoglens bindevæv og andre muskelhæftninger stille og roligt blive trukket i, og på den måde ville knoglens placering kunne ændre sig.

Og ja det kan komme af skæv sadel - når du rider med en skæv sadel, vil først ryggen, der hvor sadlen er placeret, blive påvirket, specielt hvis hesten fx er ved at blive trænet op (få bygget mere muskelmasse/stærkere muskler) langsomt vil ryggen begynde at kompensere for evt smerter og blive skæv, når først en ting bliver skævt, og der bliver kompenseret, går det forholdsvist hurtigt med at resten af kroppen bliver påvirket.
Hesten vil sandsynligt, begynde at blive stiv i den ene side, og derved få skæv muskelmasse/styrke i den ene side af halsen og i bagparten, og dette træk som så halsmusklerne giver i hovedet, vil under længere tids påvirkning kunne trække kraniet skævt.

Mht. en behandler - KST - kræve (i hvert fald for mit vedkomne) at det er en man har tillid til.. Selv bruger jeg en som er dyrlæge og alternativt uddannet, eller dem som hun anbefaler mig.

En kiropraktor vil formentligt også kunne gøre noget, jeg foretrækker dog bare at det er KST'er når det drejer som om bla. kraniet og ander små finurligheder...

Til den med om benlængde kan rettes på mennesker - så JA
Jeg kan som zoneterapuet også rette det. For det meste er det igen en muskel i ryggen... som er for stærk i den ene side i forhold til den anden side.. Den stærke side vil så trækker i hofte og skulder og trække disse tættere sammen. Dette vil medføre at det ene ben hos mennesket er kortere end det andet.
Ved nogle simple, men pinefulde punkter på foden, kan man påvirke musklens styrke og derved få den til at strække sig, så "benet" igen bliver den rigtige længde...

Dette tager højst 5 min. og der kan på en gang rettes en forskel på op til 5 cm. Dog skal behandlingen tit gentages, pga af folks stædighed, de glemmer at gøre noget ved tingene med det samme.. og har ofte gået med det i flere år.
Dem der kommer senest et ½ år efter at det er blevet tydeligt at der skævhed vil for det meste kunne rettes af en gang...

Men som alt andet kan man ikke kun symptombehandle, men tage det hele som én stor helhed og også tage fat i hvorfor symptomet er kommet.

Og man skal jo ikke rette selve kroppen, eller behandle kroppen, men give kroppen hjælp til selvhjælp...

Og nu må jeg hellere komme igang med min eksamensopgave og stoppe med disse overspringshandlinger...

Sara ;-) Står ALTID ved min mening..

FOLK MENER HVAD DE TROR OFFENTLIGHEDEN MENER..!

2'er pony sælges - 3 år, pinto og sød dagen lang

Hoppe sælges - udstråling og gangarter i top

0
0
Svar på denne tråd

Men hvordan pokker er den
Forfatter: 
Dato:  15-06-2007 12:11

blevet så skæv ??

Du siger den har været i træning adskillige måneder (hos hvem ?) og så har den altså været trænet, mens skæv - uden at det er opdaget ??

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

tusind tak
Forfatter: 
Dato:  15-06-2007 12:27

Tusind tak for jeres svar, og fordi at i vil uddybe svarene.

Da jeg ikke kender årsagen til hendes skævhed, kan jeg ikke svare på hvorfor hun er blevet skæv. Men jeg har kontaktet min dyrlæge som sagde at hun var 100 % i orden ved handelsundersøgelsen.

Jeg håber at de undersøgelser der nu bliver sat igang kan give en klarhed over hvordan det er sket.

0
0
Svar på denne tråd

Handelsundersøgelser
Forfatter: 
Dato:  16-06-2007 01:30

siger ofte ikke så meget 8-)

Ingen kan sige om en hest (eller for den sags skyld et menneske :-P ) er 100% rask.

Man kan undersøge de mest almindelige ting, men skulle dyrlægen undersøge 'det hele' ville det jo tage uger og koste en bondegård.

Så hesten kan sagtens have haft 'noget' med sig, som så ikke er blevet bedre af at den er blevet trænet.

Er det i øvrigt den hest på din præs., hvor der står 'april 07' ved billederne?

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

>-o-<>-o-<

Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og

ualmindeligt pæne

- smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr:

>-o-<>-o-<

0
0
Svar på denne tråd

Nina...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2007 08:52
Nej, det er ikke den hest... :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider