Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

En Svulst, hvad nu (tude indlæg)
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 14:36

Jae... hvordan starter man sådan et indlæg

Chanel er jo min første hest, købte hende for mine "efterskole tids" penge, og havde plaget siden jeg var 5, da jeg var 17 mente mine forældre så at nu kunne jeg selv betale og at det så var ok.

Chanel hjalp mig igennem meget, har lidt meget af sygdom og efterflg. depressioner, så det var rart at kunne tage ud og "snakke" med en som bare lyttede :-)

Hun har nok aldrig været min ynlings hest, hun er ret lille, og en hoppe som har sin egen mening, hun kan eks. næsten ikke hentes ind fra fold, hvilket er temmelig træls, når man nu kommer ud for at få et puste rum, og må køre igen uden at ha kunnet så meget som klappe hende.

Nu til sagen, hun har altid haft en meget fin brunst, og tanken om et føl fra min 1. hest, og endda evt. kunne avle noget mere højde, og opdrage den til at være mere kontaktsøregnde, har altid været der, så sidste år prøvede vi, hun havde for første gang ikke rigtig haft en brunst, men dyrlægen mente den ville komme nede ved hingsten afsted, røg hun, og der kom en fin brunst, hun blev bedækket men... ingenting skete, til hingst igen- her slog hun fra.

Jeg havde i år så dyrlægen ude for at tage en svaber, og han kunne næsten ikke komme op i hende, og da han kom op kunne han mærke noget underligt, det var som om den ene æggeleder ikke fungerede, vi blev enig om at hun skulle have en brunst sprøjte, for at han kunne tage en svaber/biopsi af hende for at se hvad der var galt.

Ventede på brunst, men der kom ingen...

For godt 14 dage siden blev hun pludselig meget underlig, meget hingstet, og begyndte at hoppe rigtig meget op på hopperne, jeg lavede så et indlæg herinde og spurgte til råds, for havde aldrig set noget lign.

En pige skrev så noget en at en svulst elller lign kunne give disse symptomer, jeg ringede herefter for at spørge dyrlægen til råds, og han mente sagen skulle undersøges, og at svulster er meget sjældne.

Han kom så i dag med scanner, han fumlede meget rundt, og kunne ikke rigtig finde hoved eller hale på det, det så meget underligt ud og virkede deformt, efter et stykke tid, opdagede han så en svulst på str. med en citron, det tog noget tid inden jeg opfattede hvad der egentlig er galt, og tårerne kom først frem efter dyrlægen var kørt, og 10000 vis af spørgsmål man slet ikke havde tænkt kom op i hovedet.

Hendes mylighed er at komme til Asager og blive opereret det vil koste 10.000 kr!!

Puhhh... hvad gør man lige hoppen er 9 år.

Måtte lige ud med det, kæresten har været rigtig sød, og siger at han vil give de 10.000 kr men... det er dælme også mange penge, men ikke er nok ikke alt i den her situation.

gøres der ikke noget, dør hun af kolik, fordi den vil blive så stor.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Åh nej Mette
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 15:12

Det var da en forfærdelig besked at få, stakkels Chanel og stakkels dig

10.000 kr. er rigtig mange penge, men hvis det er hesten, så finder man dem jo. Syntes dog du skal spørge meget ind til prognoser for helbredelse, og hvilket liv hun får bagefter. Hvilke komplikationer kan tilstøde osv.

Hvis du bestemmer dig for, at hun ikke skal opereres, syntes jeg du skal overveje, hvor længe hun skal leve, så hun ikke får en pinefuld død.

Rigtig mange tanker herfra.

Mvh

Mette & Lunapigen

www.lille-hovgaard.dk

Opstaldning og sommergræs i Kolding V

0
0
Svar på denne tråd

Hej Mette
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 15:17

Det er jo det, er det hesten, og nej... det er det inderst inde nok ikke, og dog man ved jo ikke hvad man har/havde før det er væk. Og jeg finder aldrig så nem en hest igen, hun kan jo stå stille i laaang tid uden at lave unoder under ridning, rides over alt osv.

Jeg ønsker noget mere højde og en noget mere social/snaksagelig hest.

Sirmark har set 3 tilfælde i sin tid som dyrlæge, prognosen for helbredelse skulle være god, men der er selvfølgelig altis en risiko, da hun skal helt ned og ligge osv.

Hun skulle kunnet fungere 100 % bagefter, endda kunnet få et føl, med den ene æggestok der bliver tilbage.

Øv... man troede selvfølgelig aldrig sådan noget skulle ramme en :-(

Med venlig Hilsen
Mette R (Chanel)
Lille hoppe udlånes/udlejes (kolding/omegn) mere info på præ.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Mette
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 15:18

Det er jo det, er det hesten, og nej... det er det inderst inde nok ikke, og dog man ved jo ikke hvad man har/havde før det er væk. Og jeg finder aldrig så nem en hest igen, hun kan jo stå stille i laaang tid uden at lave unoder under ridning, rides over alt osv.

Jeg ønsker noget mere højde og en noget mere social/snaksagelig hest.

Sirmark har set 3 tilfælde i sin tid som dyrlæge, prognosen for helbredelse skulle være god, men der er selvfølgelig altis en risiko, da hun skal helt ned og ligge osv.

Hun skulle kunnet fungere 100 % bagefter, endda kunnet få et føl, med den ene æggestok der bliver tilbage.

Øv... man troede selvfølgelig aldrig sådan noget skulle ramme en :-(

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 16:14

Trist situation...

Men er hesten ikke mere værd end 10000 kr?

Hvis jo så havde jeg nok været kørt allerede.

Man finder ikke ret mange heste for 10000 kr i dag.

Hesten er jo KUN 9 år. Så jo jeg ville bestemt gøre det.

God fornøjelse.

Se vores hjemmeside på www.stald-arthur.dk

Opstaldning tilbydes i Fårvang kig på vores hjemmeside for mere info.

Stor lys hestestrailer med lav egenvægt udlejes i Fårvang eller Tilst efter aftale.

0
0
Svar på denne tråd

Fremtiden???
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 16:50
Det er vel også vigtigt at tage højde for om der kommer flere svulster??? Hvordan ser fremtiden ud???

Mange hilsener Ann-Rikka :-)

Termin d. 28/6-2007. Skal giftes d. 29/9-2007.

Mor til englebarnet Tika 18/3-2006, R.I.P.

Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har lige snakket med doktor dyr
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 17:00

Langt de fleste kommer sig, der er super gode fremtid udsigter, og hun vil som sagt også evt. kunnet få et føl.

Da dyrlægen var ude kiggede han også lige kort på hendes bagben som har været ret stive på det sidste, og tog et skud i tågen, og sagde det evt. kune være begyndende spat, men det er som sagt et skud i tågen, og er det det, jae... så syntes jeg kun der er en vej.

Så jeg skal finde en dag, hvor jeg kan få hende kørt til røngten, og hvis bagbenene er ok, tror jeg at jeg tager operationen.

Med venlig Hilsen
Mette R (Chanel)
0
0
Svar på denne tråd

svulst
Forfatter: 
Dato:  25-06-2007 23:02

Hej Mette

Hvid den sjældne svulst hedder en granulosa celletumor, blev min datters første pony Ronja opereret for sådan en.

Vi tog risikoen ved operation, da hun uden ville dø under alle omstændigheder, Ronjas var på størrelse med en håndbold da hun blev opereret, og alt gik godt, og hun blev helt normal bagefter. Jeg kan desværre ikke fortælle om hvordan det er gået på langt sigt, da hun brækkede benet to år efter operationen, hun legede i sneen på folden.

Men vi har aldrig fortrudt operationen, bare husk at de vokser vildt hurtigt, Ronjas var på str. med en grapefrugt da hun blev scannet, og hun blev opereret under en måned efter.

Du er velkommen til at skrive hvis der er noget du vil spørge om.

Mvh Lotte

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre, der tvinger deres små uskyldige børn til at opfylde deres egne tabte ambitioner

0
0
Svar på denne tråd

operation
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 05:48

En lille solstråle historie

Det er da bare afsted med hende.

www.fuldblodsaraber.dk/Forum/ topic.asp?TOPIC_ID=1085

- OX champion hingst til avlsbenyttelse 2007

- 2006 hingst til salg - se præsentation

Oxara Arabians

0
0
Svar på denne tråd

Kender en der fik
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 07:44

fjernet en æggestok med en stor cyste.

Det kostede også de der ca 10.000 kr.

Hesten kom sig fint.

Kan man scanne grundigt nok til at se om der er flere end den samme?

En hoppe kan leve fint med een æggestok og kan faktisk oftest blive drægtig. Det er endda sådan at den tilbageværende æggestok laver flere æg så hoppen ahr normale frugtbare brunster.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Hvis hun er
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 07:59

ok i røngten ville jeg også tage chancen..

Igen. Hvor meget hest får man for 10.000??

Og da muligheden for føl stadig er der..

Go for it!

Med Venlig Hilsen

Ina Brøndum

Mor til:

Oliver 16 08 03

Lukas 04 04 06

Termin 20 07 07 -En dreng igen igen..

Nu med hest igen

søger part til ham.. 7870 omr

Tak for gaven til min dejlige forlovede

0
0
Svar på denne tråd

lotte+ andre...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 08:29

Tusind tak lotte, der kommer mange bekymringer/tanker oppe i hovedet på en, det vil koste godt 10.000 kr. hvilket jeg syntes er rigtig mange penge, har en dyrlæge opsparing, men den er kun på 4000 kr.

Jeg er på sygedagpenge, så 10.000 kr er en hel del :-( men... det er ikke så meget det,åhhh...

jeg syntes nu man får meget hest for 10.000 kr Chanel kostede 6000

Vi har besluttet at hun skal røngten for spat, har hun dette, skal hun aflives, eller prøver vi operationen :-)

Dyrlægen sagde jeg havde op til 3 mdr. at beslutte mig i.

Med venlig Hilsen
Mette R (Chanel)
0
0
Svar på denne tråd

åh nej, mette
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 08:37

Hvor træls med den lille hyp! Det er da også et rigtig dumt valg at stå med, med en hest, som du er glad for, men måske alligevel ikke er hestEN. Og så lige 10.000 kroner - det er mange penge og så alligevel ikke ret mange. Havde det været 5000, havde det vel bare været i gang med operationen, og havde det været 20.000, så havde beslutningen alt andet lige også været lettere.

Jeg synes, det lyder som en god ide at tage røntgen først. Hvis hun er ren der, tror jeg altså ikke, at man kan købe ret meget chanell for 10.000 kroner - hun er en rigtig fin lille hest :-)

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

forsikring
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 09:52

Ja 10.000 er mange penge Ronjas operation blev også 9.700 ca. vi havde givet 6000 for hende, men hun var den dejligste pony, og heldigvis havde vi hende dyrlægeforsikret, så vi fik lidt over 6000 tilbage fra forsikringen.

Det var stadig, for os alle pengene værd, da hun brækkede benet, og vi skulle finde en ny pony, kunne vi ikke finde noget tilsvarende for under 30.000, så vi er tilfredse, men jeg kan godt se det er en anden situation du står i.

Mvh Lotte

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre, der tvinger deres små uskyldige børn til at opfylde deres egne tabte ambitioner

0
0
Svar på denne tråd

ja tina.
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 10:23

det er noget L*ort for at sige det pænt, noget skal der gøres, for som dyrlægfen siger kan hun ende med at blive agrassiv, og det er ike sådan jeg vil huske min lille hyp, hvis det er det der skal ske :-(

Vi snakkede netop igår om det igår herhjemme at havde det været 5000 kr var hun røget afsted med det samme (det har jeg jo ofret på operationen på hendes ben) og 20.000 så vidste jeg egentlig også hvad der skulle ske (aflives)

Med venlig Hilsen
Mette R (Chanel)
0
0
Svar på denne tråd

jjj
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 10:23
Heej, Vi står i præcis det samme ;) Min venindes hest er blevet kørt til Ansager idag for at blive opereret hun havde en svuldt i venstre æggeleder på størrelse med en fodbold. Hun troede hun var én hingst sprang på hopperne og bed sig fast og bed dem i knæerne hun var helt vild der var næsten ingen der kunne styre hende til sidst. Men da homonerne sidder klemme er det jo rimelig forståeligt. Ja, det er én dyr omgang, men det er vel også det værd? Jeg glæder mig til hun komemr hjem igen. Men hende her var i brunst i over én måned. Det er jo heller ikke normalt. Men jeg håber også at din hest klare den ;)

M.V.H

Cecilie

Hypperne <3

Linse&islænderne<3

0
0
Svar på denne tråd

Hvor er det synd for dig
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 10:30

og rigtig svært at vide, hvad man skal gøre.

Fornuftsmæsigt ville det nok være bedst at aflive hesten, jeg kan se på din præsentation at Chanel også er oppereret for stramme sener i bagbenene.

Hvis du vælger at beholde hende, skal det være fordi du er glad for hende, og ikke for at få et føl på hende.

Selvfølgelig kan du være heldig at få et føl, der ligner sin far mere end sin mor, men det er noget af en satsning, du kan lige så godt få et føl, der har dårlige ben og er reserveret, føllet vil jo blive præget af sin moder de første måneder.

Og selv om du måske ikke tror det lige nu, så har jeg levet så længe, at jeg ved at sorgen over mistede kæledyr langsomt ændres til lykkelige minder.

BirteB

0
0
Svar på denne tråd

hej cecilie
Forfatter: 
Dato:  26-06-2007 17:34

det var dog utroligt... når det nu er så sjældent, min skal også på ansager- hvis operationen bliver aktuelt (det tror jeg den gør) giv mig lige et praj om hvorn det kommer til at gå osv. (evt. en pris, hvis det er ok)

Mette

Med venlig Hilsen
Mette R (Chanel)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider