Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Tæve eller hanhund
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 07:35

Vi har i øjeblikket en lille diskussion derhjemme omkring valg af ny hund.

Min mand har drømt om en boxer i mange år - den skal være gul med sort maske. Vi har sat os grundigt ind i racens fordele og ulemper.

Vi har fundet en hvalp, men det er en tæve, og min mand hælder mest til at få en hanhund.

Vi har kun haft hanhunde herhjemme, men som barn havde vi to tæver.

Hvad er fordele og ulemper ved henholdsvis hanhunde og tæver? Jeg er godt klar over løbetid hos tæven og evt. en strejfende hanhund. Men hvad ellers rent opdragelsesmæssigt o.s.v.

Nogen bud på hvad I ville vælge?

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Brugshund
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 07:47

Hvis I ikke har haft brugshund før , skal I vælge en tæve

Hanhundene er mentalt stærkere

0
0
Svar på denne tråd

Hundevalg
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 07:51

Vi har haft en labrador (blev aflivet som 12-årig) og har i øjeblikket en Samojedespids, og det har været helt uproblematisk (hanhunde).

Som barn havde jeg Beagler (tæver).

Jeg er klar over, at et hanhund er mentalt stærkere end en tæve, derfor hælder jeg også mere til en tæve.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

XXX
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 07:58

Da jeg skulle have en lille vovse, spurgte jeg også en masse hundekyndige mennesker med på råd ang. kønnet på mit lille barn.

Der var både for og imod hanhunde og tæver, så til sidst stod jeg selv og måtte tage beslutningen.

Efter lang tids overvejelser valgte jeg så min lille pige..

Nu har jeg bare sådan en lille chiwannabe.. Så det med at hanhunde er mere mentalt stærke havde nok været lige meget, når det drejer sig om sådan en lille hund.. Hvis det da overhovedet kan klassificeres som værende en hund

Vi har i min familie før haft både hanhunde og tæver, så jeg kan ikke give dig et råd, hvad du skal vælge.. Det kommer også tit an på racens tendenser, og jeg kender desværre ikke så meget til boxere.

Jeg har kun hørt positivt om denne race, både om han- og hunhunde..

Så held og lykke med den lille nye vaps

0
0
Svar på denne tråd

Ved ikke...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 08:31

Jeg ved intet om boxere.

Men indenfor Rottweiler (som min mand på et tidspunkt overvejede at anskaffe sig en af ) siges det, at hanhund og tæve, er som to helt forskellige racer - så det er værd at sætte sig ind i om det er tilsvarende for boxeren.

Jeg har selv både hanhund (2 stk.) og tæve (1 stk.), og vores tæve (Schæfer af brugshundelinen) er super nem - jeg vil altid forslå flok at anskaffe sig en tæve, frem for en hanhund.

Så vidt jeg forstår på det du skriver, har i en hanhund i forvejen og her er det igen noget nemmere at få en tæve introduceret i "flokken", frem for en ny hanhund.

Tro mig jeg har en 7 års gl. Scæferhan og en 9 mdr. gl. Dansk- Svensk gårdhund, også en han - og de er mildt sagt ikke bedste venner pt. , det kræver noget arbejde at få det til at fungere, (eller en tur til dyrlægen med ham den lille, så han kan blive en den).

Eneste minus er de 2 gange om året tæven kommer i løbetid, der er der altså godt gang i hanhunden, med ulvehylen osv. ...

Med venlig hilsen Roselina & Charell

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

0
0
Svar på denne tråd

Hunhunde siges
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 08:43
At være mere psykisk bløde, men jeg har også oplevet et par hårde nitter! Og bløde hanhunde- så helt generalisere kan man ikke.
Løbetid er kun 2 gange om året for tæver- hanhunde er løbske hele året. ;-)

Jeg tror, det er noget man skal gøre op med sig selv, hvad der tiltaler ens temperament. Jeg har haft begge dele, og det vil i høj grad komme an på hunden. ;-)
Boksere er dejlige hunde, dem jeg har mødt har været enormt legesyge og lidt fjollede, men rigtig rare hunde. Men- jeg er ikke vild med, at de snorker, og førhen var der en del, der ikke rigtig kunne få luft, og det kan jeg ikke leve med.

Mvh xtiny

♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣

"Have no fear of perfection, you´ll never reach it"
Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Hanhund eller tæve
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 08:52

Hej Anne.

Hvis du har en hanhund hjemme nu - vil jeg helt klart anbefale dig at købe en hanhund igen.

Jeg vil altid vælge at have flere hunde af samme køn. En han og en tæve skal holdes adskilt når hun er i løbetid og det giver mere arbejde og besvær.

Det skal dog lige siges at jeg elelrs ville vælge tæven. Tæver er mere familie-bundne. De "bliver hjemme" og har ofte ikke samme trang til at søge nye udfordringer som hanhunde. De er ofte mere lydhøre end hanhundene. Og ja hanhunde er som regel mere mental stærke. De har mere tendens til at være deses egne, at søge udfordringer længere væk fra føreren.

men i sidst ende afhænger det jo af jeres krav til den kommende hund, og hvad kan i acceptere i jeres familie.

God fornøjelse.

0
0
Svar på denne tråd

jeg har en boxer
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 08:59

Jeg har to hanhunde. En boxer og en blanding. Og ingen af dem er kastreret.

Jeg hælder helt klart til hanhunde.

Hanhunde kan faktisk bedre sammen med andre hunde og er ikke så hysteriske som tæver.

Jeg har først fået boxeren for en måned siden. Han er tre år og en super glad hund. Det gik uden problemer at sætte ham og den anden sammen.

En ting i skal være opmærksomme på med boxer er. At de savler meget. Og så kan de slå deres haler til blods. For en boxer lorger med hele kroppen. Og så prutter de frygtlig meget. Det er fordi at de har en kort snude så de tager meget luft ind med ind når de spiser.

I er velkommen til at spørge hvis i har nogle spørgsmål. Og i kan se min smukke dreng på min profil.

Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 10:55

absolut tilhænger af hanhunde. De er efter min mening så meget nemmere at håndtere og opdrage på, men det er også fordi de passer til mit temperament.

Andre synes at tæver er meget nemmere, mere føjelige osv. så hvad man skal vælge må bero på ens personlighed.

Hingsteplag (½ PRE) sælges til reduceret pris pga. mindre handelsfejl.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

race og personlighed -ikke køn
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 11:55

Jeg ville være fuldstændig ligeglad. Har selv to hunhunde, men var inden da mest vild med hanhunde. I dag kan jeg se hvor mange spændende følelser med hensyn til omsorg og kærlighed som hunhunde indeholder - samtidig med at de kan være utrolig seje. Så i fremtiden vil det være hip som hap.

mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd

Tæve...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 12:01

Min moster har haft boxere, begge tæver, og de var de sødeste, gladeste og mest elskelige hunde jeg nogensinde har mødt. Har selv en blandingstæve og har haft hanhund før. Men vil nok aldrig anskaffe mig en hanhund igen. Skal man ikke bruge hunden til avl er det jo tilladt at sterilisere den

Ved godt at hanhunden også sagtens kan kastereres. Men har fundet ud at tæver generelt passer bedre til mit temperament.

Anastasia & Tina
Tjek denne hjemmeside: www.prinsessetoben.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 16:11

haft flere hunde som barn - altid tæver.

Da jeg flyttede i hus og skulle have hund, valgte jeg en boxerdreng. Han var ikke kastreret og havde det mildeste væsen, man kan forestille sig.

Jeg vil til enhver tid vælge en hanhund.

Nu med hundepension

Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem...

0
0
Svar på denne tråd

Han vs tæve
Forfatter: 
Dato:  22-06-2007 16:27

Kort min personlige mening og erfaring

Vi har altid haft han hunde tidligere(4 stk). De udmærker sig ved at være meget stærke og selvstændige, hvilket også har sin charme. Tilgængæld er de væsentligt sværrere at opdrage og meget/umulige at styre-holde hjemme når der er tæver i løbetid. de er også endnu mere i kontakt med deres jagt gener og er mere tilbøjelige til at gå spor.

Vores hund nu er en 4 årige multi blandings tæve(Schefer, lab, terrier mm). Hun er super dejlig, let at opdrage. bliver meget mere naturligt hos sin "flok". Kan nemt have hinde løs når jeg skridter med hesten. Kalde til mig når der kommer andre hunde eller heste, ja selv hjorte og kaniner. Det er super dejligt og en grad af frihed som jeg aldrig tror man helt kan opnå med en hanhund.

Hertil skal lige siges at det naturligvis har rigtigt meget at sige med hvad race man vælger. deri ligger også en stor del af hundens personlighed. Vælger man en puddel kan man sikkert få den til alt. de er jo kåret som verdens klogeste hunde, forde de adlyder alt, men har man så en hund...?

nå men ovenstående er bare mine meninger, håber de hjælper :-)

M.v.h. Carsten I Nielsen.

"Det sværeste ved ridning, er at gøre det så let som muligt"
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider