Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Tøjdyr til kanin?
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 08:59

Lige et spørgsmål til kaninejere:

Er der nogle af jer, som har prøvet at give jeres kanin et tøjdyr, som den kan bruge til leg og selskab?

Hvis ja, hvordan har jeres kanin så reageret på den? Og er det noget I kan anbefale andre kaninejere at afprøve hos deres kanin?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har en 8 år gammel hermelinkanin - hankanin som ikke er kastreret. Tidligere havde han en nabo (de havde et dobbeltbur, hvor en høhæk adskilte deres burer), men nabokaninen døde af alderdom sidste vinter.

Efterfølgende har min hermelinkanin ændret adfærd, han er blevet mere rolig og kælen her på sine lidt ældre dage.

Eftersom han ikke er kastreret, kan jeg ikke gå ud og købe en kanin han kan dele bur med.

Jeg tænkte derfor på, om det ville være en idé at give ham et lille tøjdyr, som han kan hygge sig med istedet... Er det en dum idé?

Håber der er en eller flere kaninejere, som kan komme med gode råd og erfaringer :-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Jeg er tavs

som en åben bog

Hvad får man hvis man parrer Kaj og Andrea?

Fuglefrø

Så er der dugfriske billeder af hafferne

0
0
Svar på denne tråd

kaninlegetøj
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 09:08
hejsa..mange kaniner er glade for bolde og andet legetøj,jeg ville nok ikke turde lade den alene med et tøjdyr da deres fordøjelse ikke kan tåle vat! haha...men når i har den ude så prøv med en fodbold eller noget kattelegetøj,gerne en af de hersens plastic rangler med lyd,det plejer at være et hit..
derudover er det en god ide at sørge for at han ikke keder sig når han er alene i buret,giv ham masser af frugtgrene som aktivering og hæng evt gulerødderne op så han ska arbejde lidt for føden...
håber i kan bruge noget af det og så glæd jer over at have en sød og kælen niner...

bai
0
0
Svar på denne tråd

Nej det er selvfølgelig rigtigt
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 09:44

Nej, det er selvfølgelig rigtigt mht vattet i tøjdyret.

Han har allerede en hel del ting, der kan holde ham aktiveret. Dobbeltburet til vinterbrug er slået sammen til et stort bur, så han nu har et bur på ca. 0,6 x 3 meter - der afholdes tit kaninræs der ;-)

Han har f.eks. kaninlegetøj af træ og reb, han har en trækasse fyldt med spåner til at grave huller i (meget populær), han får frugtgrene, gulerødder, han har en hule i en trækasse, som han også kan hoppe op på. Og sidst men ikke mindst store bunker halm og hø til at lave tunneller, huler og hoppe rundt i.

Derudover har han et stort sommerbur på græsplænen (også tidligere dobbeltbur, men nu slået sammen til et bur), det er ca. 2x2 meter. Det har en platform på ca. 0,40 x 2 meter, som han både kan kravle ind under og selvfølgelig hoppe op på. Der er også en træhule og når han går ude om sommeren, får han trækassen fra vinterburet med ud - spånerne bliver erstattet med sand og så bliver der ellers gravet i sandkasse og spredt sand ud over græsplænen ;-)

Og igen får han grene, gulerødder, mælkebøtter osv. osv.

Sidste sommer gav jeg ham desuden en tennisbold, som han kunne lege med, den var dog ikke det store hit...

Så i bund og grund har han masser af ting at lege med.

Jeg synes bare, at der mangler et eller andet som kan minde lidt om selskab fra en anden kanin...

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Jeg er tavs

som en åben bog

Fuglefrø

0
0
Svar på denne tråd

Lige et billede
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 09:45

Her kommer lige et billede af ham, Plys hedder han (opkaldt efter Peter Plys).

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Jeg er tavs

som en åben bog

Fuglefrø

0
0
Svar på denne tråd

kanin legetøj
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 11:10
hvad med et marsvin?? det går nogle gange rigtig rigtig godt..måske kunne i få et på prøve et par dage og se om han vil acceptere det..lyder ellers til at han har et super godt kaninliv! -hvor er det bare dejligt at høre/læse..der er så mange der bare har dem siddende i de her små kasse uden mulighed for at udfolde sig!
0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog.
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 11:22

Min kanin bor herinde hos mig - men alligevel har jeg købt noget legetøj til ham. (bold og sådan)

Min opfattelse af kaniner og legetøj er lig nul.

De er hamerende ligeglade med dét.. Både mine to tidligere kaniner har ikke anset det og har generalt været ligeglad med dét.

De flytter det bare hvis det ligger i vejen og bliver halv mobset på det.

Så det bedste du nok kan gøre for din lille kanin - er at tage dig mere af den siden den er meget kælen og opmærksomheds søgende. Nogen gange er det altså også den menneskelige kontakt til vores dyr, dyrene vil have - ikke en eller anden bamse eller anden kanin som selskab.

Kaniner er jo kolonidyr og vil faktisk helst være "alene" - de er ikke flokdyr så de har ikke det generale behov til at have en anden art hos sig - som en hest fx.

Så ud og kæl mere med din kanin og tag dig mere af den ;) - tror ikke altid det "livet i luxus" en kanin har brug for - men kærlighed fra sit menneske.

Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'

Dressurstjerne Søges (Lån, hel- eller halvpart.

0
0
Svar på denne tråd

kanin legetøj
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 11:34
her må jeg nok erklære mig uenig..
kaniner er ligesom marsvin og mange andre af de støttetandede gnavere i høj grad flokdyr som har glæde af artsfællers selskab.(dog kan man ikke holde flere hanner sammen da deres aggressioner simpelthen kræver for meget plads) -Det varierer selvfølgelig fra den enkelte om hvorvidt der er interesse for legetøj,jeg har igennem min min uddannelse mødt mange kaniner der havde glæde af en bold el.lign. men ligeså mange der var lige glade..mener bare..det skader jo ikke at prøve
jeg tror sagtens at en enlig kanin kan have det godt hvis man sørger for aktivering og kontakt men,naturligt er det ikke..
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 11:59

Jeg har ikke læst overstående svar...!

Først kan jeg sige, at ja - min kanin har faktisk en tøjbamse ;) Mest for sjov/pynt/min lillesøsters skyld 8-) Nå men altså.. den slikker ind i mellem på tøjdyrets (ligesom den gjorde på dens afdøde legekammerat)..

Men! Aktivering af din kanin kan ske på mange andre måder. Eksempelvis ved at anskaffe dig en kanin mere :) Det lyder ikke lige til at være din plan, så mit forslag til dig er at:

- Give kaninen plads (løbegård)

- Give kaninen frugtgrene at bide i (frugt!grene)

- Give kaninen en sandkasse (kattebakke eksempelvis.. min kanin ELSKER sin sandkasse, og det gjorde den anden også da vi havde dem begge. Så lå de og puttede deri sammen.)

- Give kaninen en kasse/et rør/en hule, samt ting den kan hoppe op på...

Her er min kanin.. i drømmeland, i sin sandkasse :)

Dét klinger :D

(...og Plethesten selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her

0
0
Svar på denne tråd

Kaniner
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 12:01

Min kanin har et tøjdyr i form af et lille pindsvin, det ligger hun op ad, slikker og hopper på det

Her ligger de og krammer

Maria

Uden ridedyr pt., men søger parthest i 2791!

Søger andels- eller lejelejlighed i Kbh., med tilladelse til kat.

Kan du hjælpe?

0
0
Svar på denne tråd

eteyrty
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 13:34
Min hankanin fik også engang et tøjdyr, og det blev pinket og pulet dagen lang... God aktivering!!

Når du møder en hund på din vej,

skal du trække den i halen og tænke på mig

www.123hjemmeside.dk/ziggy2006

0
0
Svar på denne tråd

Hanner sammen...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 14:06
Godt det med kaniner og marsvin blev klarificeret.. De KAN IKKE gå sammen. Det kan gå ufatteligt galt.

Desuden kan man sagtens holde ukastrerede hanner sammen - både marsvin og kaniner :-) (Ellers håber jeg at i ikke vil fortælle det til mine knægte der lige nu ligger og putter - ok? :-)

/Lene

Derfor beder jeg med tårer
Led den ind i mine årer
Så for dig kun hjertet banker
Så kun du i mine tanker,
er den dybe sammenhæng.
0
0
Svar på denne tråd

Tid og kanin
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 14:16

Mht kontakt med mennesker så er det bestemt også noget han får. Problemet er bare, at jeg 4 dage om ugen er afsted på skole fra kl. 7.30-17.00, så det sætter desværre sine begræsninger for, hvor meget tid jeg kan være hos ham.

Jeg vil ikke anskaffe mig en ny kanin, da jeg formegentlig flytter på kollegie om et lille års tid og dermed ikke kan tage udendørskaniner med. Når jeg flytter, bliver jeg nødt til at lade min nuværende kanin blive her hos mine forældre. Det samme bliver tilfældet med mine to heste, så der bliver ikke anskaffet flere dyr. Jeg ender jo med at etablere en hel zoo inden jeg flytter og så bliver jeg nok ikke populær hos mine forældre, når jeg overlader pasningen til dem ;-)

Men det ser da ud til, at flere alligevel har gode erfaringer med tøjdyr :-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Jeg er tavs

som en åben bog

Fuglefrø

0
0
Svar på denne tråd

bla bla bla...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 15:19
Min (inde)kanin, slikker tøjdyr, og så heller ikke mere..

Han kommer ud og løbe både i huset, og i snor udenfor en halv times tid, nogle gange længere.

Jeg har købt en bold, ligesom hundene har, hvor jeg ligger nødder i som han elsker.. Og der kan han fordrive tiden med at få nødderne ud af..
Og ellers køkkenruller, når den er opbrugt, går han runde og skælder den ud, "kaster" den mm.

Men ja jeg har også haft mine tanker omkring legetøj til kaniner, min gamle kanin gad det bare ikke, og hoppede uden om. Ham her vil lidt mere. :)

Hilsen 007.DK
Team Tude Kiks, udleverer gratis tudekiks til alle, fåes nu også med chokolade smag.
Til dig som fortjener det! ;)
Kleenex medfølger, til de ekstra trængende.

0
0
Svar på denne tråd

Kaniner
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 15:42

er ikke flokdyr på samme måde som marsvin og har ikke samme behov for en artsfælle som marsvin. Hvis de har nok med menneskeligt selskab og ellers bliver taget sig af føler de sig ikke ensæmm.

Kaniner, hvis de går i bur sammen, kan skade og stresse hinanden meget alvorligt. Bedst er det, hvis man vil have flere kaniner, at de er i hver sit bur, men så de samtidig kan se og lugte hinanden. Så føler de sig ikke ensomme

"But it's not who you are underneath, it's what you do that defines you."

Rachel Dawes, Batman Begins

0
0
Svar på denne tråd

JannieK
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 15:47
Kaniner kan også trives utrolig godt sammen - det vigtigste er bare, at de er neutraliseret og har plads :)

0
0
Svar på denne tråd

kanin legetøj
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 16:00
to ukastrede kønsmodne hankaniner?? det ville jeg gerne se!! i mine syv år som dyrepasser har jeg ALDRIG truffet to kønsmodne hanner der kunne enes..marsvin kan godt det er rigtigt,to fra samme kuld kan godt gå sammen..som regel!-og jo marsvin og kaniner kan faktisk godt holdes sammen..det kan gå galt så der skal være opsyn til at starte med..nøjagtig som hvis man indtroducerer en anden kanin..det er selvfølgelig klart det bedste med en artsfælle,det er det vel for de fleste dyr
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 16:48

anette ipsen: Jeg har en gang haft to hankaniner sammen. Godt nok fra samme kuld, men de var da begge hanner. De elskede hinanden, de gjorde alt sammen. Den første døde da han var 9 år, den næste meget kort tid efter. Tror simpelhen ikke den kunne undvære den anden..

Så jo de kan godt gå sammen, men ville aldrig forsøge det samme igen. Jeg fik dem da jeg var ca 5 år så det er hverken mig der har valgt eller tænkt i de baner. Men fungerede, det gjorde det..

Den kanin jeg har nu har prøvet at have et tøjdyr. Og den smed kun lidt rundt med den når den var i vejen. Ellers var det ikke interessant.

0
0
Svar på denne tråd

legetøj til kanin
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 18:15
okey..det lyder utroligt..ikke for at betvivle dig men er du sikker?som regel når sådan noget forekommer er det fordi dyrehandleren har taget fejl..ungerne ligner hinanden til forveksling..testiklerne falder ikke ned i pungen før kaninen er ca 4 mdr og indtil da er det nemt at tage fejl,især på helt små unger...men ellers har du da godt nok været utroligt heldig..jeg har i hvert tilfælde aldrig oplevet det før..nå men hul i det da også...det er jo også ligemeget..jeg har kun dyr der spiser kaniner så hvad ved jeg ( for en god ordens skyld: jeg bruger ikke kaniner som foder)
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 18:19
Jeps jeg er helt sikker. Men tror den eneste grund til at de har kunne gå sammen var at de var fra samme kuld. Men de elskede hinanden højt og det er jo det vigtigste. Men måske du har ret med at jeg har været heldig. Ved ikke hvordan det er når de er fra samme kuld
0
0
Svar på denne tråd

kanin legetøj
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 18:26
det plejer at gå til de er kønsmodne..så pelser de hinanden..men måske hvis der ikke er hunner i nærheden egentlig..hmm..alle mine bunnies kunne jo lugte damerne i butikken..tjoeh...du har nok ret gay bunny love
0
0
Svar på denne tråd

Duer ikke
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 11:10

At lukke to ukastrerede hanner sammen er ikke noget jeg vil forsøge.

De to første kaniner jeg havde var to væddere, begge hanner, ukastrede og brødre. De gik sammen i starten (fik dem da vi var små), men det holdt ikke lang tid, det endte med slåskampe og pelstotter over alt.

Jeg oplevede det samme med et hold venners kaniner. De troede de havde købt to hunkaniner og de derfor i samme bur. Men da jeg så skulle passe dem i en ferie, opdagede jeg at havde en voldsom masse slåskampe og jeg kunne konstatere at det var to ukastrede hankaniner, som jeg derfor måtte skille ad med det samme.

Det kan godt ske, at to hankaniner som ikke er kastrede kan leve fint sammen i nogle tilfælde, men det er ikke noget jeg vil afprøve med ham jeg har nu.

Foreløbig tak for alle de svar der er kommet indtil nu, synes det er en rigtig spændende tråd :-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Jeg er tavs

som en åben bog

Fuglefrø

0
0
Svar på denne tråd

Tine M (Tulle og Plethesten)
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 12:13

Korrekt, de kan trives utroligt godt sammen. Og ja, hvis det skal kunne lykkes, så skal de have masser af plads. Men det er ingen garanti. Selvom de har meget plads, er det ikke sikkert, de vil tolerere andre kaniner. Kaniner passer meget på deres teritorium. Man kan ikke ligesom med marsvin bare sætte dem til at bo i samme bur og så regne med de trives.

Men det kan også gå meget galt, og det kan gå galt hurtigt. Men hvis man er villig til at tage chancen for en dag at stå med en blødende og skadet kanin, kan man da godt forsøge...

0
0
Svar på denne tråd

Tine M igen:
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 12:48
I min iver overså, (eller tænkte jeg i hvert fald ikke over), at du havde skrevet det med, at de skulle være neutraliserede. Så er det klart, så er der helt andre chancer for, at det kan lade sig gøre - sorry!

0
0
Svar på denne tråd

JannieK
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 16:25

Hehe, helt i orden :) Men ja - det er selvfølgelig en chance man tager. Og det tager tid at introducere dem for hinanden (vænne dem til hinanden på hver sin side af hegn, f.eks).. og så skal man være der og holde øje de første mange gange de går sammen.

Min erfaring er nu også, at nogen kaniner bare IKKE kan udstå hinanden - så må man jo droppe idéen igen.

Min plan er at finde en kanin mere til sommer, efter Simba mistede sin soulmate i efteråret. Håber så på jeg kan være heldig igen, og at Simba vil sætte pris på en ny lille ninus - selvom han som min søster siger er ved at være en "gammel nisse" ;D

Lige et billede af to ninuser der nyder hinandens selskab:

0
0
Svar på denne tråd

hunkanin med tøjdyr
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 18:39
Kommer helt til at mindes - havde for mange år siden en lille pige kanin som for det meste af tiden løb løs rundt både inde og ude. Hun havde en lille - meget lille og let bamse som hun bar rundt på konstant.

Når hun blev var rigtig glad, hoppede hun rundt med bamsen svingende fra side til side altimens hun "gryntede" løs.

De var et utroligt nuttet par!

Tine

Små fødder sætter også dybe spor

Ferieboliger og hesteudlejning i Italien
www.VillaStabbia.it

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider