|
|
| "hjem før pris" |
|
|
Teksten "hjem før pris" har jeg tit bidt mærke i.. For den er vel rimelig relativ.. Selvfølgelig er det vigtigt for sælger at hesten får det godt osv. men jeg tvivler på at sælger ville sælge væsentligt billigere til en person "bare" fordi denne kunne tilbyde det PERFEKTE hestehjem eller tager jeg fejl? Hvor meget ligger du i "hjem før pris" og hvor mange % af prisen kan man gå ud fra at sælger vil gå ned med den tekst hvis man er den rette køber... En hest til 70.000 kr bliver nok næppe solgt til mindre end 65.000kr på trods af teksten "hjem før pris" så har teksten i det hele taget betydning som sådan andet end at lokke købere til.. For jeg mener at mange heste bliver solgt en smule billigere end de er sat til i f.eks en annonce.. 
M.V.H. Riderlykke 
Man bliver ikke selv hvid, fordi man sværter en anden..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alm nedslag |
| Forfatter:  |
LJR ♣De 3 røde djævle♣ |
| Dato:  |
23-05-2007 22:44 |
|
Jeg tror bare at man får det normale afslag i prisen, som sælger evt har sat for højt, så der er noget at forhandle med. Man sælger vel ikke et dyr til et hjem, som man ikke mener er perfekt til dyret!
Healing af heste/dyr. Heste-og hundemassage. Adfærdsvejledning. Se mere: Healingafdyr.dk {> {>
Hestebokse udlejes i Hundested, nær Fr.værk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min undren |
|
|
Jeg har også tænkt meget over den sætning... fordi hvad nu hvis der kommer en køber, som du ikke vil sætte prisen ned for, da du ikke mener at køberen matcher 100 % med din hest, hvorfor så overhovedet sælge den til vedkommende? Jeg står jo selv og skal sælge min hest og har også overvejet at skrive "hjem før pris" eller "prisen kan forhandles til den rette køber", men det er jeg gået væk fra, da jeg vil synes det er svært at argumentere for hvis jeg ikke føler, at de er de rette købere, øhhm skulle jeg så sige, "ved du hvad jeg synes ikke min hest er den rette til dig så med dig som køber er prisen den annocerede"? Hilsen Marianne
Har du fået dine vinger sidder de godt nok? og kan du flyve rundt i luften med de andre i din flok? *Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05* Fuldbloden Faito er til salg, se præ.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så hellere |
|
|
Så hellere noget med at forbeholder sig ret til at vælge mellem købere og afslå købere osv. Den lugter lidt at man: Nej du er ikke den rigtige køber til min hest sååå fuld pris til dig... Så kunne jeg: Det er nok så heller ikke lige hesten/sælgeren for mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjem før pris |
|
|
Gælder nok mest ved købsannoncer. Tror ved salgsannoncer som dig, at det kun er et lille afslag. Spørgsmålet er også hvad en sælger betragter som et godt hjem  Hvis jeg var sælger, ville jeg ikke betragte et opstaldningshjem som et godt hjem før pris, men ville foretrække en køber, der havde hesten opstaldet hjemme og som havde erfaring med heste og deres pasning. Endvidere Ridderlykke, ville jeg med baggrund i din færden herindefra heller ikke betragte dig som en god varig køber, undskyld men det er min mening, du virker som om du ikke helt selv er klar over hvad du vil. Selv nu hvor du, påtænker hestekøb igen. Bliver dit hestekøb en realitet, ønsker jeg for dig, at det bliver den helt rigtige, som du får glæde af i mange år 
Mvh Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Silotte (canmax) |
|
|
Jeg er lidt ked af din kommentar egentlig. Men samtidig kan jeg ingenting bruge den til da jeg ikke kan se hvem du er. Og jeg mener ikke du kan tillade dig at fælde en sådan kommentar når jeg ikke har spurgt om mening på dét punkt.. Og jeg mener sådan set selv jeg er en god køber og jo, jeg ved hvad jeg vil  Tak.
M.V.H. Riderlykke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du må da gerne få |
|
|
Nogen flere oplysninger om mig. Min gamle præsentation som jeg ikke længere har adgang til: www.heste-nettet.dk/lodge/23551/ Har siden været aktiv i breddeudvalget i D4, men er stoppet p.g.a. uddannelse, er i mellemtiden blevet 40 år. Er stadig hyggerytter og rider idag lidt ponygames når lejligheden byder sig. Har ikke fået flere børn. Blev du klogere af det? Hvis du søgte på indlæg fra mig, ville du lære meget mere om mig, blandt andet at jeg har en irriterende trang til at skrive min mening uden hensyntagen til om den er populær eller ej og tit som i dit tilfælde uden at være blevet spurgt  Min mening til dig, er faktisk heller ikke ondt ment, men ærlig og mere en opfordring til at, mærke efter i maven  Jeg må skrive lige præcis hvad jeg lyster, så længe jeg overholder HN's adfærdsregler 
Mvh Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Silotte (canmax) |
|
|
Tak for yderligere info og råd 
M.V.H. Riderlykke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjem før pris... |
Tine (Ib) |
23-05-2007 23:36 |
|
Tror mange sælgere skriver det, for at signalere at de ikke bare smider hesten efter den første der ligger penge på bordet. Dog ville jeg aldrig betale fuld pris for en hest, der var til salg med den tekst. Det ligger jo ligesom op til, at man får nedslag. Vil man købe en hest med vilkår, kan det også være at sælger er interesseret i at gå væsentligt ned i pris. Hvis du har i omegnen af de penge hesten koster, så synes jeg bare du skal kontakte dem. Det kan der jo aldrig ske noget ved. Held og lykke med det.
Vh Tine Hestens Urtehave- kig ind 
Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv. Deltag i konkurrencen på vores hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Strit 77 |
Elsoma |
24-05-2007 00:13 |
|
Det du foreslår syns jeg er litt grinaktig, for man behøver da ikke skrive : Så hellere noget med at forbeholder sig ret til at vælge mellem købere og afslå købere osv. Det kan man da gjøre som man vil med uansett!  Altså hadde jeg hatt en hest til salgs og følte at jeg ikke ville selge hesten til vedkommende, ja så solgte jeg ikke til vedkommende Det er jo min fulle rett at akseptere eller avslå en handel sålenge jeg ejer hesten, uansett om jeg skriver det i annonsen eller ikke.  Jeg er heller ikke tilhenger af "hjem før pris", for jeg læser og tenker slik: 1) prisen er forhandlingbar. 2) Sælger følger med på købet 3) der er en masse "klausuler" på hesten 1) Hesten er priset for høyt(?), eller så er den riktig billig. Er den riktig billig eller i en prisklasse hvor det kan betale sig at få prisen ned, vil en slik annonse tiltrekke seg useriøse handlere som fremstår som seriøse, flinke privatpersoner.Hesten blir solgt til et godt "hjem" og ugen etter står den tilsalgs til en helt annen pris. 2) Man køber hesten og man får "nissen på lasset", altså sælger kommer rennende i tide og utide for at se at man passer hesten nøyaktig slik de selv gjorde, og for at hesten ikke skal savne dem! 3) Man køber ikke bare hesten, man forplikter seg til evig og alltid at aldri sælge igjen,kun ha den oppstallet på den bestemte måden, kun fodre med det bestemte fodermerket, bruge minst 2 dekken når gradestokken nrmer seg 10 grader(+) og ellers alle underligheder man kan finde! Okey, overdrivelse fremmer forståelsen, men jeg personlig hopper videre i annonsene når jeg kommer over "hjem før pris", "sælger forbeholder sig retten at vælge mellom købere" og alle som i annonsen lister opp krav til potensielle købere! Og grunnen er ikke at jeg holder hest på uforsvarlig vis, jeg tror nok at alle hester jeg har hatt i min varetekt i løpet af mitt liv har hatt det riktig godt og blitt passet med alt. Men jeg gidder ikke at spilde min tid og penge på at købe meg et problem som det nemt kan bli om man køber en hest med allverden salgsforbehold. kan ellers fortelle at ja, jeg er flink og holder tidligere ejere oppdatert pr mail med jevne mellomrum. Ikke bare de vi købte af, men også pigen som ejde før det også. Men det var ikke et krav i annonsen at jeg skulle gjøre det! Sorry, det ble litt langt! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror |
|
|
da godt at folk kan finde på at sælge en hest væsentligt billigere hvis de har en vis garanti for at hesten får det helt rette hjem. Det ved man jo aldrig helt og et godt skridt på vejen er også at man kender personen rigtigt godt eller får dem anbefalet fra nogle, man stoler på. HN er som Canmax også er inde på, en rigtig god måde at få sorteret i folk, der har samme værdigrundlag vedrørende hestehold som en selv - eller i hvert fald det værdigrundlag, man leder efter hos sin hests kommende ejer. Som udgangspunkt synes jeg ikke man skal tage ud og se på hest medmindre man reelt kan skaffe det beløb, hesten koster. At man så i mange tilfælde kan få en større eller mindre prisnedsættelse er jo en god ting, men ikke noget man kan forvente.
Islændervallak søger rytter/udlånes. Voksen hanhund ønskes omplaceret. Se præsentation for mere info.
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjem før pris |
|
|
Ja jeg er så en af dem der har skrevet det, og jeg har sgu ment det - altså ment at selvfølgelig ville jeg ikke sælge til et hjem der ikke er helt rigtig, men jeg vil være klar til at gå noget ned i pris, når det rigtige hjem kom - så ved folk at det er vigtig for mig at finde det rigtige sted, og dem som påtænker at vidre sælge, ja de skal ikke ringe. De gange jeg har gjort det har det været ved ponyer, som ikke har haft den store værdi, men bliver de sat for lavt i annoncen, så ved jeg af bitter erfaring at så kan det være hestehandlere (som udgiver sig for noget andet) der henvender sig - så derfor er prisen sat noget højere, men jeg er klar til at gå noget ned - Til de rigtige. Puha det blev langt, og knap så sammenhængende. Bær over med mig 
Mvh Marianne 100% stabil III pony sælges - Jolly - se præsention
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| da jeg solgte |
Carina 1 |
24-05-2007 09:59 |
|
min welsh cob vallak skrev jeg også 'hjem før pris'i annoncen. og det var af den simple grund, at jeg ikke var sikker på om prisen var sat rigtigt. Samtidig var jeg nødt til at skulle af med ham hurtigt. og tilsidst var det fordi at jeg havde på fornemmelsen at de fleste interesserede ville være unge piger, som måske skulle bruge deres konfirmationspenge eller deres hårdt tjente penge på den lokale grillbar. Og ja, havde der været en helt rigtige kemi mellem ham og en køber der bød 18-20.000, ja så havde de fået ham for det. Jeg var ikke ude på at tjene en masse på ham, han skulle bare ud til et sted for jeg var rimelig sikker på at han kunne blive i mange år, og til nogen der virkelig ville sætte pris på ham. Og det er lige præcis sådan et sted haner nu. Jeg købte ham for 15.000 som 4 årig, der var han styrbar, og ridelig, men var sådan set kun brugt til ture (kendte ham i forvejen og havde redet ham lige siden han var helt nytilredet). Jeg solgte ham som 7 årig, og der kunne han øvelserne til LB, dog var han i dårlig form. Jeg satte prisen til 25.000, og der var 3 ude at kigge på ham. ingen prøvede overhovedet af få prisen ned, så den må jo have passet meget godt.
Carina Nu uden Sjakalen... Ung mor til Nicklas født. 4-8-04 Køb aldig en bil, du ikke magter at skubbe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjem før pris |
Havila |
24-05-2007 10:20 |
|
For mig betyder "hjem før pris" virkelig HJEM FØR PRIS. Jeg har for nylig solgt min hoppe, og den helt perfekte ejer kom, hun ville så købe på afbetaling, hvilket min normale holdning er NEJ til, men hun var bare perfekt, hjemmet er perfekt, formålet med det hele var bare perfekt. Så jeg sagde ja til afbetaling, og jeg var også villig til at gå ned i pris, hvis hun havde spurgt om det. Hun er bare perfekt for min hest, så jeg VED hun får det godt, og det er sådan set betaling nok i sig selv...
Venlig hilsen Nanna Madiken India Irish Cool Kaiza ♥Nu også ejer af et fantastisk palomino hingsteføl♥ Rigtige heste, er under 1.60!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså jeg forstår |
HeidiZ |
24-05-2007 10:21 |
|
det sådan, at hvis hesten er til salg for 50.000kr, men men der kommer en pige som kun har 40.000kr, men kan tilbyde hesten en super tilværelse, så er køber villig til at gå ned i pris. Altså ikke skræmme dem væk, som måske ikke lige har nok at gøre godt med..
-HeidiZ Som til en hver tid sætter hestens velfærd først!! ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja HN er et |
Illum |
24-05-2007 10:26 |
|
Godt sted at luge ud i hvem man ville sælge til...og købe af.. Jeg havde stor glæde af HN da jeg stod og bare skulle bruge en ny SelskabsDulle her og NU, og jeg tror ikke jeg havde fundet TøseDullen uden HN. Og ja hun har det super godt Foto kommer  Hjem før pris, lægger da bestemt op til et afslag i pris.
Illum... . Super Jack Russell hanhvalp 3 mdr. til salg. DKK bog,færdig vac. Sælges IKKE til folk der IKKE er hjemme hele dagen. Han har et fantastisk sind og er hurtig i opfattelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hummm. |
|
|
Jeg ligger ikke så meget i den sætning. Jo at prisen måske er forhandlingsvenlig. Og en sælger har jo altid ret til at afvise køber lige meget hvad. Jeg ville nok ikke selv bruge den sætning.  Og selvom jeg har været her inde i en del år, så er der faktisk meget få som kender mig rigtigt og det er fra det virkelig liv. Et af hvad der bliver skrevet her inde om meninger osv., noget helt andet er hvad man gør osv. i virkeligheden. Og det skrevet ord kan hurtigt og meget nemt misforståes. Så i første omgang ville jeg ikke afvise nogle som helst her inde som køber af mine heste, på baggrund af noget den person havde skrevet her inde og som jeg feks. ikke var enige i eller ligne. Så før jeg havde mødt dem i virkeligheden på lige fod med ander interesseret køber, så ville jeg som udgangspunkt ikke være afvisende. 
Mvh. Lene
Opstaldning søges pr. 1/9 el. 1/10-07 Dejligt hoppeføl efter Idon Busklund. Født 26/4-07. Sælges. Min nye hjemmeside er opdateret. Kig ind på:
www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor ville jeg ønske |
rozzo ♥Diva♥ |
24-05-2007 11:44 |
|
at jeg stadig havde min uskylds naivitet i behold, men belært af erfaringer, så nej.
Jeg har faktisk selv 4 heste, som jeg skal have fundet en løsning på, men jeg tør ikke sælge ej heller låne ud, belært af skade.
Det er svært at tage den beslutning, når hestene faktisk er sunde og raske, men har nogle ting, der gør at jeg er usikker på deres fremtid.
Den seneste har jeg faktisk lige købt igår aftes, dybt åndsvagt, men hesten kender jeg og hun skulle bare ikke havne ved en hestehandler.
Nu kan jeg se at du selv søger en hest til køb, max 8000, minus traver eller araber, det sidste kan jeg så ikke forstå, da det kan være ganske udemærkede heste og til den pris, da kan man da ikke forvente en super dressurhest.
IKKE NOGEN KRITIK AF NOGEN RACER
Jeg har selv haft traver og ville faktisk utroligt gerne have en araber, da jeg synes at de er sindsygt smukke, og manges temp tiltaler mig.
Jeg ville da 10 gange hellere slagte/aflive min hest end sælge til det beløb. Det er ikke beløbet til mig, men den usikkerhed, at jeg ikke kan stole på folk, når det er billigt.Jeg ville stadig slagte/aflive en hest til mange penge, end sælge billigt, hvis jeg var i tvivl om den på et senere tidspunkt ville friste en dårlig tilværelse.
Jeg skulle virkelig kende folk godt for at sælge "hjem før pris" Det har jeg nu mine heste for kære til. Det er da rigeligt at man stadig kan risikere at ens gode heste ender skidt.
Men held og lykke med dit hestekøb, jeg mener det, på trods af mit lidt negative indlæg.
hilsen Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rozzo ♥Diva♥ |
|
|
Prisen jeg har sat er vejledende sådan set.. For mig er det bare et tal er skulle skrives.. Det er heller ikke for at kritisere bestemte racer jeg har skrevet jeg ikke ønsker traver el. araber men mere typemæssigt til mig da jeg ikke er til spinkle heste pga min egen balast  Jeg mener der er "mange" heste som er for gode til aflivning/slagt men som ikke kan bruge til alverdens og hvor ejer ønsker at finde et godt hjem - og det er dem jeg henvender mig til  Men nu handler tråden her ikke om mig eller mit hestekøb men om "hjem før pris" generelt..
M.V.H. Riderlykke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annonce |
|
|
Jeg vil aldrig skrive "hjem før pris" i annoncen, for som flere skriver så lægger det op til et afslag, eller hvis man ikke vil give afslag så føler køber vel at man ikke er den rigtige. Men jeg har da prøvet at give afslag af netop den årsag, til en ung dame der havde redet vores hest der hvor den var ridning og havde forelsket sig i den. De var/er bare et perfect match. Vi gik 15.000 ned, og hun gik 35.000 op i forhold til det hun max. ville give for en hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjem før pris |
|
|
Sådan skal der også stå i Zheenas annonce. Ikke nok med, at jeg meget gerne vil af med hende lige nu (det lyder så hårdt, men sådan er det nu engang), hun har også betyder utroligt meget for mig, og derfor er det langt vigtigere for mig at hun bliver solgt til nogle mennesker der vil eeelske hende på samme måde som jeg har gjort. Jeg vil hellere sælge hende for 15.000 til en pige der er helt tosset med hende fra første øjekast, end jeg vil sælge hende for 25.000 til nogle der "bare" skal bruge en hest.
Vickie Tidligere Vickie (Zheena) Med smuk Connemara  DEJLIG BRUGSARABER TIL SALG - KONTAKT FOR INFO.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er jo forskel... |
|
|
... på at sige at der er købere man HELLERE vil have til sin hest og at sige at dem der ikke hører i den gruppe ikke vil give hesten et godt hjem. Det "rigtige" hjem kan jo være valgt ud fra flere kriterier. F.eks. kan det være at sælger gerne vil sælge sin hest til en konkurrencerytter der vil tage den med ud og vise hvad den kan (=god reklame for avler), og derfor måske ville give et nedslag hvis det var en talentfuld og/kendt rytter der køber hesten, men at man ikke vil AFSLÅ at sælge hesten til en der kun rider for hyggen og ikek vil vise hesten frem - så skal vedkommende blot betale den fulde pris. Jeg tror/håber ikke at der er mange (privatsælgere) der ville sælge til enhver der kunne smide pengene på bordet, men der er da nogen købere jeg ville føle mig tryggere ved end andre. Personligt ville jeg da godt vide, hvad jeg ville vælge hvis jeg stod med en hest til salg og havde 2 købere hvor den ene havde haft stor udskiftning af heste i den tid man havde haft hest - og den anden havde haft få heste men havde haft dem i mange år hver. Eller hvis den ene havde haft hest(e) i mange flere år end den anden. Eller den ene skulle have hesten hjemme og den anden skulle have den på ridecenter... Der ER flere "rigtige" måder at holde hest - så selv om jeg helst ville sælge min hest til nogen der havde samme "rigtige måde" at holde hest som mig (og derfor måske ville give et nedslag i prisen til en der gjorde det), ville jeg nok ikke 100% afslå at sælge til nogen der havde en anden måde - blot den var inden for hvad jeg betragter som rimeligt overfor hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjem før pris |
|
|
Hvis man skriver hjem før pris, betyder det i min verden at man vil sælge hesten for et absolut symbolsk beløb hvis det rette hjem viser sig. Et symbolsk beløb er så ikke mere end 10-20% af salgsprisen. At skrive hjem før pris fordi man ikke vil sælge til hvemsomhelst (altså ikke karolinemor)er noget fis. Jeg tror bare ikke at der er ret mange sælgere der vægter det perfekte hjem over penge når det kommer til stykket - min erfaring... Conni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vel nærmest |
|
|
overflødigt at skrive... Hvis den helt rigtige køber står der, men desværre kun har 15000 i stedet for 20000, så er det vel ikke så svært at give et passende afslag, og så vide at hesten får det rigtig godt... Det behøver man vel ikke at annonere med...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vi har fået afslag i prisen på den bekostning flere gange. Da min datter for 6-7 år siden skulle have 1er pony nr.2, så vi blandt andre en som gik landsstævner, havde været til DM, var øvelsesstærk, flot sving og bæring - men vores underviser og min datter synes ikke den var redet godt nok bagfra. Vi snakkede frem og tilbage - for det var jo en dejlig pony - meeen... De ringede selv og tilbød ponyen 45.000 kr under det de havde forlangt, da de bare synes, at det var os, som skulle have ham. Det at han fik det godt, betød mere for dem end pengene. Vi købte ponyen og havde 4 dejlige år med ham. Dem vi købte ham af, ser vi stadig. 
Hilsen fra Pony-mor. Som har 4 mentorer til hesten. Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
jeg har også tit kigget på den med hjem før pris, og tænkt hvad folk egentlig mener. For mig er hjem før pris f.eks. det jeg har oplevet flere gange, at folk hellere vil sælge deres ellers fine heste ganske billigt (slagteprisen) eller forære hesten til det hjem de mener er det helt rigtige. Jeg har flere gange efterhånden fået tilbudt sunde og raske heste enten meget billigt eller gratis.
Jeg har tænkt lidt for mig selv at det ville være sjovt at undersøge hvor langt folk reelt vil gå ned for at hesten får det perfekte hjem til lige den hest. For min fordom er at det er de færreste der står med en hest til 15.000 og opefter der går helt ned i prisen, for hestens skyld, selvom hjemmet er det perfekte. Nej jeg tror pengene betyder mere end mange vil være ved.
-Jane
Arrangerer Ute Lehmann kursus i Aalborg 2.-3. juni 07
Rodeo nej tak!!
Regulator Complete sælges ved Aalborg
www.hms4life.dk trailerlæsning og problemløsning i nordjylland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Jeg har skrevet det i mine annoncer på mine heste. Og har da også solgt den ene med et betydeligt prisnedslag. Men det er vel op til den enkelte ejer hvor meget de vil gå ned. Det er straks værre at skrive "giv et (realistisk) bud". Det prøvede jeg en gang, og det gør jeg aldrig igen! Så tror folk nemlig først at der er tale om foræring i bogstavligeste forstand Mvh Kit
Vallak efter Olympic ferro udlånes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg gik |
|
|
meget længere ned i pris end jeg havde regnet med - slog faktisk 25 % af - fordi det perfekte hjem lige pludselig var der...
"Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds" *Albert Einstein* Qidar har nerver af stål - alt andet jern er overflødigt! Formand for Foreningen til Den Frie Mans Bevarelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|