Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hvad gør vi heste ejer galt
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 21:42

nu kan jeg igen læse om heste der er sluppet ud af deres fold, det får mig til at tænke på, hvad er det vi som heste ejere gør galt, når hestene gang på gang slipper ud.

jeg har heldigvis endu ikke været i den situation, hvor mine heste var sluppet ud, og jeg ved slet ikke, hvordan jeg vil reagere, hvis jeg blev ringet op med beskeden om, at en af mine heste var kvæstet efter at være sluppet ud af folden. inden for det sidste halve år har jeg selv været ude og fanget andre menneskers heste to gange, hvor jeg har kommet kørende, og der i kanten af vejbanen er hestene så kommet luntene, og alle andre billister drøner bare forbi, tanken om at de kan blive ramt og bagefter bøvlet med at finde frem til ejerne, får mig virkelig til at spekulere.

er det fordi folk ikke er gode nok til at hegne ind eller er der en anden årsag.

kan man ikke gøre noget for at mindske alle disse løs sluppende heste, som tit må lade livet på grund af sammenstød med bil eller tog, og med risiko for at billisten også kommer til skade.

det er bare en tanke om, hvad søren vi gør galt, for måske ville det også kunne ske for mig hvilket jeg ikke håber

hilsen helen

0
0
Svar på denne tråd

Det vi gør galt
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 21:46
For mange heste på for lille areal, ingen grøs/hø på fold osv.

Healing af heste/dyr.
Heste-og hundemassage.
Adfærdsvejledning.
Se mere:
Healingafdyr.dk {> {>

Hestebokse udlejes i Hundested, nær Fr.værk

0
0
Svar på denne tråd

hegn..
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 21:49

hmmm

Hvis heste VIL ud kan man ikke hegne dem inde.

Vores pony, som i øvrigt aldrig havde løbet ud før, blev presset gennem hegnet af de andre (de jagtede ham). Og vi har 2 tråde og "rigeligt" strøm i.

Og pludseligt gik han pænt udenfor hegnet og græssede og var gået igennem de 2 tråde og man kunne tydeligt se hvor tråden havde gnavet sig ind på knæene og bringen.

Det har helt sikkert gjort ondt men igennem det ville han!

STRIT 77

Jeanette

Love comes first!

Står du i lort til halsen -hæng dog ej med hovedet

Gesten 4H

Hjælp med at find denne hoppe

0
0
Svar på denne tråd

indhegning
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 22:05

Vi har 6 tønder land græs til 6 heste, og de har været brudt ud flere gange... så den med for lidt plads holder ikke nødvendigvis.

Det kommer an på hestene, det er altid den samme af vores der bryder ud... og de andre følger jo efter.

Nu har vi så fået sat stål-tråd op hele vejen rundt, og de har - 7-9-13 ikke været brudt ud siden .. til gengæld har vi hørt fra "venner" at det er dyremishandling at have hegn der kan gøre så stor skade på hestene...

Men det vigtigste er jo at de bliver inde på grunden... og nu har vi et godt hegn der holder strømstyrken, og vi kan sove roligt om natten - så roligt som man nu KAN sove når man har ansvaret for en hesteflok 24 timer i døgnet...

0
0
Svar på denne tråd

Indhegning
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 22:12

Der er et gammelt ordsprog der hedder at "græsset altid er grønnere på den anden side"...

Jeg tror at 1/3 af udbryderne gør det af nød, dvs. ingen græs eller lign. på foldene. Den næste tredjedel fordi de bliver tvunget ud som Strit77's pony og den sidste tredjedel bare fordi de kan!

KH Pia

BRODERI TIL HESTEFOLKET: WWW.SHOPFREKA.DK

0
0
Svar på denne tråd

Tja, mine plage
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 22:20
brød ud i nat... Eller dvs. leddet kan ingen finde nogen steder, og der har været hærværk på hegn andre steder i området, så måske er hestene lukket ud med vilje, hvem ved? De har masser af godt græs, et enormt stort areal at bevæge sig på, vand osv. - de mangler bestemt ikke noget... Heldigvis bor de et sted, hvor risikoen for at komme på landevej, er ret lille

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

tja.. nemt er det ikke..
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 22:25

Jeg har det gode/pæne hegn med cuttere synligt og hvidt.. Masser af strøm i og fint skal det være.. Desværre har det tråd en træls ting med at de strømførende trånde indeni desværre hurtigt knækker over, resultat,,= ingen strøm. Så jeg har til trods for at jeg ALDRIG skulle have ståltråd om mine marker fået det.. Det slår så hårdt at de nok skal blive væk. Så resultatet her er hvidt bånd foroven og forneden og ståltråd på den øverste. JEg har 4 heste gående på 2,5 tønder land. Hvor der enten er græs eller hø ude. hele året..

Min søster er lige nu igang med projekt "hold hestene inde" Hun har 3 tønder land med rigeligt græs på (faktisk for Meget, hegnet ind med samme tråd som jeg) Hun har 1 dv. på 160 og en shetter på 85. Hun har nu 4 tråde på. For at holde dem inde. resultat, komma hopper simpelthen over.. 130,, kom ikke her!! Nu har har hun taget konsekvensen og putte ståltråd på også. Så giver det i hvert tilfælde stød..

Så resultatet må i vores tilfælde være et hegn med for lidt stød i (før) og heste der kan!!

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
AVLSGODKENT PRE HINGST TIL RÅDRIGHED 2007, SE PRÆS.
Hø købes 2007 på fyn. ca. 500 baller.
0
0
Svar på denne tråd

erfaringer...
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 22:46

"Sjovt" andre har gjort de samme erfaringer.

Vi lagde også ud med heste-poly-reb og rope-cuttere, de måtte jo ikke kunne komme til skade, og ståltråd var da det sidste jeg ville sætte op!

Men efter adskillige ture efter løse heste - har vi fået stål-tråd på alle yderhegnene - det leder strømmen bedre og bliver ikke ødelagt af en enkelt vinter... tja...

0
0
Svar på denne tråd

Vi har kun haft...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 10:03

... løse heste en enkelt gang i løbet af de år vi har haft dem hjemme (13 år).

Det handler om:

- plads nok

- græs nok

- et ordentligt hegn, der ALTID er strøm i

- heste der respekterer strømmen

Vi er altså ikke blege for lade hestene mærke strømmen, hvis det er nødvendigt. De SKAL simpelthen have respekt for strømmen, ellers kan man aldrig vide sig sikker.

Samtidig har vi noget ORDENTLIGT hegn - ikke noget pjattet heste-mode-dallas-halløjsa. Godt, gammeldags trådhegn med strøm i. Og vi efterser tråd og pæle. Hele tiden.

Idioter derimod, kan man aldrig gardere sig imod. De heste der var løse på Skive-Hobrovej ved Borup Hede forleden (se nyhederne den 22/5: hestens døgnrapport) - de var LUKKET UD. Der er 2 led på indhegningen, og begge led var pænt lagt til side, så der stod vidt åbent. Anders, som ejer hestene, er ret sikker på at de ville være blevet inde, hvis leddene bare var blevet taget af og lå på jorden - de går nemlig ikke over en strømførende tråd, hvis de kan blive fri. Men så heldig var han ikke.

Om jeg fatter, hvad der får folk til at lukke andres dyr ud på vejen?

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Vi er gået et skridt videre...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 10:11

...det er ikke fordi, at vi nogensinde har haft løse heste (Gud forbyde det!), men vi vil heller ikke risikere det.

Derfor måler vores hegn 150 cm., er af træ og har strømførende tråde. I vores hestehold er vi heller ikke blege for at lade hestene mærke, at der faktisk er strøm på hegnet, for de SKAL respektere det. Samtidig er vi meget opmærksomme på, at der er nok at spise på folden, for det er i denne forbindelse, at jeg tror mange (især ponyer) tager sig en lille springtur. Og da vores vinterfold ikke er verdens største, så har vi lavet en bakke til mulerne. Den er rigtig god, for den fungere både som udkigspost - men også som afskræmning for sure hopper, der mokker de mindste. På den måde er der altså mulighed for at komme væk, hvilket jeg ofte tror, er et problem i de små danske folde.

Så ikke noget med plastik pæle, ko hegn og andet. Hegnet skal være synligt og solidt - og sidst men ikke mindst, så koster et godt hegn altså penge!

/Nat

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

0
0
Svar på denne tråd

hegnet
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 10:27

SKAL bare virke.

Mine har aldrig været ude og rende, for den dag de gør det overlever de kun måske den vej jeg bor ved.

Tør ikke tænke på det der kunne ske.

Mine folde har gode trykimperet pæle med 6m afstand, store hjørnepæle der kan tage noget tryk uden at rykke sig.

Hegntråd af den tykke slags, (den fåretråd) de er sidder på 70cm og 130cm højde på alle pælene,det har jeg købt ved podahegn og det er ikke billigt , at købe kvalitetshegn.

Desuden er min gemal meget omhyggeligt, så alle pæle er sat samme længde i jorden og står lige med, målt med vatterpas. I kan tror jeg gloede da vi skulle have sat hegn, men det er nu mega pænt.

Strømmen uha av har fået en det gjorde helt ondt oppe i skulderen, så det slår,

heidi

Shetlænder hingst søger hopper, til bedækning, GRATIS.

Gode råd kan være dyre , men her hjælper vi hinanden.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 10:32

måske er det fordi at hesteejere også bare er mennesker der en gang imellem laver fejl.

men desværre kan det gå rivende galt hvis det går galt fx hvis hesten lander i forruden af en bil og derved dræber dem der sidder i bilen.

all you need is love

0
0
Svar på denne tråd

det er sgu ikke altid vorses fejl!
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 10:56

Det er altså ikke altid hesteejerens fejl når hestene løber ud vil jeg gerne kraftigt pointere!!!

for en 3 uger siden kunne mine osse nemt ha været rendt ud, men de gjorde det ikke til trods for at hegnet lå helt ned.

Jeg så selv hvad der skete.

Jeg var ude i badeværelset( havde lige været i bad og vinduet stod åbent), og vinduet derfra vender ud imod den store græsmark hvor 2 af mine hopper gik.

Pludselig kunne jeg høre hestene gav nogle høje prust og galloperede afsted, så jeg vendte mig om og kiggede ud.

Der var der et dumt rådyr der havde glemt at løfte fusserne højt nok da det ville springe over hegnet ind til hestene så tråden sprang og blev slæbt ind på marken efter rådyret.

Derefter fortsatte den over marken, og sprang over den anden tråd og løb væk.

Så mig i tøjet og skynde mig ud og lave hegn så de ikke rendte ud!!!

Var det nu sket hvor ingen havde været hjemme kunne hestene da godt ha rendt ud.

Eller hvis det var sket om natten og de blev bange og rendte ud.

Jeg var bare heldig at mine 2 hopper er rigtig bange for tråden så de løb ned i den anden ende og ikke ud af hegnet.

Det er faktisk 4 gange det er sket her i de år vi har boet på gården, og grunden til at jeg ved det er rådyrene er de andre gange har jeg kunne se sporene og hegnet har været løbet ind på marken, og hvis hestene selv løber ud ville tråden jo ligge ude fra marken af.

Så man kan altså næsten ikke gardere sig 100% med mindre man sætter den kinesiske mur op omkring sine folde.

Med venlig Hilsen Karina

Prøv en Islænder!
Du vil garanteret syntes det er skideskægt!

0
0
Svar på denne tråd

for pokker
Forfatter: 
Dato:  26-05-2007 09:13

jeg ser altså jævnligt nogle elendige hegn der er holdt oppe af noget der ligner små lave og tynde og halvt væltede blomsterpinde,- og gerne lige ud til hovedveje el.lign.

så er det da ikke mærkeligt hvis folk får løse heste.

hvad tænker folk dog på!

Sophiec

HUSK!!! hesten er et levende dyr,- ikke blot en ridemaskine!!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider