Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Udregning af BNP
Forfatter: 
Dato:  14-04-2007 14:13

Børnene var hos deres bedsteforældre igår og manden og jeg kom ind i en længere snak om Brutto national produkt - temmelig intressant, ikk'?


Hvordan udregner man BNP? Hvilke faktore indgår - sådan cirka, og bliver beløbet dividere sammenholdt med antal af personer der lever i pågældende land?




Med venlig hilsen,

Elsebeth


Bed & Breakfast, adventure ridning m.m. tilbydes - se min præsentation


Que pronto nos hacemos viejos....y que tarde inteligentes.

0
0
Svar på denne tråd
 
 BNP...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2007 21:56

BNP er den samlede produktion i landet. Den opgøres ved værditilvæksten i hvert led et produkt går igennem. F.eks. er det kun den merværdi, bageren ligger til brødet, der bliver hans bidrag til BNP. Altså ikke råstofferne som mel og sukker, de talte nemlig med, da de blev produceret i foregående led (værdikæden).

Al prduktion tælles med, så for Danmarks vedkommende tæller produktionen i skoler, institutioner, det offentlige (sygehuse, biblioteker osv), falck osv. også med. Her opgøres det med den løn, de pågældende medarbejdere tjener for deres ydelse. (Her bliver Danmark hurtigt "rigere" end lande, hvor man f.eks. passer børn og gamle hjemme og ikke har så lang skolepligt).

Hjemmeproduktion (hjemmebrændt, hjemmebrygget øl, hjemmedyrkede grøntsager osv) tæller ikke med. Ej heller gør sort arbejde ;-)


For at sammenligne lande gør man normalt det, at man tager det samlede BNP og deler ligeligt ud på befolkningen. Så har man et gennemsnit af den produktion, hver enkelt bidrager med. Problemet her er så bare, at det ikke viser noget om, hvor stor den sociale ulighed er i et land - der kan godt være et meget højt BNP pr. capita, med rigtig mange, der lever under fattigdomsgrænsen, da kun få sidder på al produktion og rigdom. Desuden kan vi ikke direkte sammenligne os med et land, der ikke har velfærdssystem som vi, da vi ved vores institutioner har et høj BNP.


Hmm... blev du klogere???



MVH
Trine


Super dejlige 2 års hoppeplage efter A'Khan Z og Sam Sam samt 3 års hoppeplag efter Aston sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 BNP...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2007 22:15

Netop pga. de udsving Trine nævner i ovenstående bla. mht. social ulighed bruger man i henseender, der ikke udelukkende er produktionsbetinget, et andet "mål", nemlig HDI (Human Development Index). Denne udregnes hvert år af FN og tager således hensyn til specielt U-lande samt NIC-lande. I HDI indgår BNP pro capita som en del, men også middellevetid, skolegang og analfabetisme er væsentlige elementer. HDI'en giver et mere detaljeret overblik end det er tilfældet med BNP. Hos I-lande, er HDI ikke så væsentlig som hos U- og NIC-lande, da skolegang osv. nogenlunde er på samme niveau...


Mvh

Nadia




"Intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet"...

0
0
Svar på denne tråd
 
 BNI...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2007 23:48

I må lige hjælpe mig lidt med afstøvningen. Det nærmer sig jo 15 år siden jeg lærte om det her.


Jeg mener at kunne huske der også er noget som hedder BNI (Brutto National Indeks). Det skulle vist tage lidt højde for uligheden landene imellem. Så man får et mere reelt billede af økonomien.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider